PDA

Bekijk Volledige Versie : Ruud Lubbers hekelt Wilders en Verdonk en vindt dat Balkenende moslims moet steunen



Qaiys
13-09-07, 12:13
'Balkenende moet moslims steunen'

Van een verslaggever


DEN HAAG - Minister-president Jan Peter Balkenende moet zich steviger uitspreken in het integratiedebat, meent Ruud Lubbers.

Volgens de oud-premier is zijn partijgenoot 'nog zoekende' en moet hij met het CDA kleur bekennen tegen de anti-islamuitingen van PVV-leider Geert Wilders.

Lubbers deed zijn uitspraken gisteren bij de presentatie van het boekje De vrees voorbij, waarin interviews met hem over integratie en vreemdelingenbeleid zijn gebundeld. De oud-premier roept Balkenende in het boekje op 'klemmende uitspraken' te doen, omdat hij als premier ervoor verantwoordelijk is het land bij elkaar te houden. ''Als Balkenende zegt: 'Moslims zijn de moeite waard', dan werkt zo'n statement misschien niet direct, maar het zet wel een proces in gang. Het gaat allemaal makkelijker als de mensen denken: Hé, de minister-president vindt het belangrijk.''

Lubbers meldt dat hij de premier wel vaker in het Torentje treft. ''Ik heb natuurlijk een makkelijke ingang. Als ik iets kwijt wil, dan denk ik: huppakee, ik ga naar de premier. Dan kan ik hem wat wind in de zeilen blazen.''

Wat integratie betreft heeft Lubbers een uitgesproken mening. Hij hamert erop dat zowel politiek als samenleving volledig moet inzetten op vergroting van de participatie van allochtonen, bijvoorbeeld op het werk of in de sport. ''Het gaat erom dat we met elkaar leven en niet slechts aanvaarden.''

Lubbers geeft volmondig toe dat hij tijdens zijn bewind de integratieproblemen heeft onderschat. Dat besef kwam pas toen hij reeds uit de politiek was gestapt. Nu constateert hij echter dat Nederland is verkrampt. Met de publicatie van zijn opvattingen slaakt Lubbers naar eigen zeggen een hartenkreet: ''Het boekje is een oproep en hopelijk ook een wegwijzer om de algehele bezorgdheid te boven te komen.''

Volgens Lubbers is het al een verbetering dat er andere bewindslieden zijn gekomen. Hij hekelt oud-minister Rita Verdonk die zijns inziens de uitstraling had van: hoe minder van 'die' mensen hier, hoe beter. Ook Geert Wilders krijgt een veeg uit de pan van de oud-premier. Volgens hem is de Partij voor de Vrijheid 'een antibeweging' met een nog smallere visie dan die van Verdonk. Niettemin dient het CDA Wilders wel serieus te nemen, aldus Lubbers.



© Het Parool, 13-09-2007, 11:54 uur

http://www.parool.nl/nieuws/2007/SEP/13/bin3.html

Qaiys
13-09-07, 18:38
Oud-premier Lubbers wil meer respect voor moslim

DEN HAAG - Allochtonen verdienen meer respect en gastvrijheid, vindt oud-premier Lubbers. „De nadruk moet worden gelegd op participatie en niet op integratie.”

Dat stelt Lubbers in het woensdag verschenen ”De vrees voorbij”, een boekje over de integratiepolitiek en het vreemdelingenbeleid in Nederland. De CDA-coryfee spreekt zijn ongerustheid uit over de groeiende kloof tussen allochtonen en autochtonen. Tijd voor een andere koers, aldus Lubbers.

Nederland zit volgens hem opgescheept met de erfenis van voormalig minister Verdonk van Integratie. „Integratie impliceert sinds de tijd van Verdonk te veel dat een migrant moet worden zoals de Nederlander, dat hij moet assimileren. De inburgeringscursussen die zij opzette waren bedoeld om de eigen culturele en religieuze identiteit los te laten en de Hollandse folklore te omarmen. Inburgering heeft volgens mij echter een ander doel: waardige en productieve burgers smeden.”

De oud-voorzitter van vluchtelingenorganisatie UNHCR ziet participatie als de beste vorm van integratie. „De allochtone jongeren doen onvoldoende mee in de samenleving. Dát is nu ons grootste probleem. Ze moeten meedoen aan de samenleving, op zijn minst werken of studeren.” Participatie gaat uit van betrokkenheid van twee kanten, in tegenstelling tot de eenzijdige nadruk op integratie, zo betoogt Lubbers.

Prikkels van familie en vrienden moeten aan participatie bijdragen. Vervolgens zouden werk, onderwijs en het verenigingsleven voor stimulansen moeten zorgen.

Grootste zorg van Lubbers is de verdere verharding van het maatschappelijk klimaat. „Nog niet zo lang geleden stonden wij Nederlanders bekend om onze open houding tegenover migranten. Dat gold al voor hugenoten die hier in de zeventiende eeuw hun toevlucht zochten, maar ook voor de joden en de vele vluchtelingen die volgden in de eeuwen daarna. We moeten terug naar die oorspronkelijke gastvrijheid.”

De oud-premier uit in het boekje kritiek op premier Balkenende. De minister-president is nog te onzichtbaar, oordeelt Lubbers. „Het is zijn verantwoordelijkheid om het land bij elkaar te houden. Over belangrijke zaken moet je in zo’n positie klemmende uitspraken doen. Als Balkenende zegt: „Moslims zijn de moeite waard”, dan werkt zo’n statement misschien niet direct, maar het zet wel een proces in gang.”

Het is niet voor het eerst dat Lubbers zijn ongerustheid over de integratiepolitiek uitspreekt. Vorig jaar sprak hij al van het „ont-verdonken” van het asielbeleid.


http://www.refdag.nl/artikel/1315474/Oud-premier+Lubbers+wil+meer+respect+voor+moslim.html

Maarten
13-09-07, 18:59
Goh.. het inzicht breekt door.. Maar zouden ze veel leren in Den Haag? En hoe groot is de schade intussen? En hoe dol is "de moslim" intussen op dingen delen?
Misschien 100.000 T-shirts uitdelen met "Blij met Moslim" er op? Solidariteitshoofddoekjes rood-wit-blauw?
Zwijg ik nog maar over VN-beginselen gaan naleven in de Israelpolitiek. Ze gaan nog liever dood in Den Haag..

Slinger
14-09-07, 12:55
Ruud Lubbers zegt wat. Zou hij zijn hormoonhuishouding al op orde hebben?

Olive Yao
15-09-07, 11:41
Ik ben het met Lubbers eens.

Semiran
15-09-07, 20:43
Volgens hem hebben alle instituties 'de maatschappelijke plicht om meer allochtonen toe te laten'. Bedrijven zouden concrete afspraken moeten maken over het aantal werknemers dat ze uit minderheidsgroeperingen aantrekken. Als het aan Lubbers ligt, krijgen managers alleen een salarisverhoging als het aandeel allochtonen op een afdeling toeneemt. :watte?: