PDA

Bekijk Volledige Versie : Het land der provocateurs



IbnRushd
13-09-07, 23:28
Het land der provocateurs

Over moslimpesters en islambashers

Sociale patronen worden pas zichtbaar door herhaling. Sinds die vermaledijde elfde september van het jaar 2001 valt in de verhouding tussen de inheemse Nederlanders en de moslims-van-niet-van-hier een ziekelijk en destructief patroon te bespeuren.

De samenleving roept sindsdien, stilzwijgend maar herhaaldelijk, brute provocateurs te hulp tegen hun eigen angst voor moslims – provocateurs die moslims in het gezicht durven spugen, voor wie de autochtone meerderheid zo bang is geworden.

Men kan inmiddels twee types provocateurs onderscheiden. De eerste zijn de autochtone moslimpesters. Ze zijn een tikkeltje ordinair in hun doen en laten, vilein in hun taal en bruut in hun aanpak, maar op zijn tijd zijn ze ook zelfrelativerend en geestig. Ze zien zichzelf als eeuwige uitdagers van het establishment, waar ze zelf natuurlijk absolúút niet bijhoren – al bewegen zich er hun hele leven tussen. De ultieme moslimpesters waren natuurlijk Pim Fortuyn, de gevallen nar van politiek Den Haag, en Theo van Gogh, de afgeslachte dorpsgek van de Amsterdamse grachtengordel.

Provocateurs van een andere soort zijn de ex-moslims – of correcter aangeduid: de islambashers met moslimgenen. De islambasher heeft in het tijdperk van na 9/11 de kortste weg gevonden naar de roem. Hij of zij spuugt ook op moslims en hun heiligen, maar niet met een knipoog zoals de Nederlandse pestkoppen dat doen. De islambasher is ernstig en heldhaftig. Hij of zij is hier om te strijden en om zonodig te sterven voor de Idealen van de Verlichting, maar wat de islambasher daaronder verstaat – afgezien van recht moslims en hun iconen herhaaldelijk en steeds verdergaand te kwetsen en te ontmenselijken –, Allah mag het weten.

Voor de islambasher is the sky the limit: hij of zij bedrijft politiek, schrijft essays, maakt films en doet nog veel meer tegelijkertijd, liefst in een mum van tijd en met wisselende contacten. Het maakt niet uit welke politieke kleur, overtuigingen of achtergrond de mensen hebben, die van de media-aandacht rondom hem of haar gebruiken maken, zolang ze van belang kunnen zijn op de ultrasnelle weg naar de hoogste sport van de maatschappelijke ladder.

De islambasher is een opportunist, ernstig en met een uitstraling van heldendom. De islambasher is een avonturier, zonder angst – noch voor de risico’s voor hemzelf, noch die voor zijn naasten of voor het land waarin hij woont. Integendeel, het voortbestaan van de islambasher hangt af van de incidenten die hijzelf uitlokt. Koste wat kost dwingt hij zijn eigen momentum af.

De media zijn dol op de islambasher. Bij elke zin ligt een rel op de loer. Als een magneet trekt de islambasher de camera’s naar zich toe. Hij of zij is nieuws. Dat moet een verdomd verslavend gevoel zijn, want het daagt hem uit de grenzen op te zoeken. Ayaan Hirsi Ali is natuurlijk het ultieme voorbeeld. Maar zij was tenminste nog een pionier – Ehsan Jami is niets meer dan de zoveelste imitator.

Een week na de beruchte uitzending van Zomergasten waarin de propagandistische videoclip Submission van Theo van Gogh en Hirsi Ali werd vertoond, vroeg de redacteur van een Nederlandse kwaliteitskrant wat ik ervan vond. Ik zei dat ik het een waardeloze propagandafilm vond en dat ik het onverstandig vond, dat een Nederlandse publieke omroep in een tijd dat we samen met de moslims tegen het islamitisch terrorisme ten strijde zouden moeten trekken, een dergelijke provocatie jegens een kwetsbare minderheid zo prominent tentoonstelde. De kritische redacteur reageerde prompt: ‘Waarom ben je tegen die film, sla jij je vrouw soms ook?’ Ik weet het dus maar al te goed: iedere kritiek op de islambasher uit de mond van een Nederlandse moslim – of in ieder geval van een die niet kokhalzend afstand neemt van zijn islamitische wortels – is binnen de huidige, ziekelijke omgangspatroon van Nederland met haar moslims meteen verdacht.

Mijn tweede vaderland, haar liberale en democratische traditie mij te lief om te blijven zwijgen. Nederland anno 2007 is een samenleving geworden die moslimpesters en islambashers verheerlijkt, omarmt, zelfs oproept de grenzen nog verder op te zoeken. Dit gaat niet meer om vrijheid van meningsuiting: de gevestigde meerderheid stuurt zijn provocateurs, door de pers begeleid en op een podium gezet, af op een minderheid. De tirannie van de meerderheid ligt hier in de loer. Wilders vetolkt met zijn gekraai over een Koranverbod geen eenmansstandpunt. De blonde haai uit Venlo ruikt bloed – en dat in een tijd dat het islamitische extremisme boven onze hoofden zweeft en naarstig op zoek is naar voedzame grond, een voedingsbodem die ze ongetwijfeld steeds vaker zal vinden onder de beledigde, belachelijk gemaakte en gecriminaliseerde moslims van Nederland.

Sinds 11 september 2001 is de angst en de hysterie binnen de Nederlandse samenleving enorm toegenomen, tot op het ziekelijke af. En in hoe die samenleving met haar moslims omgaat is die ziekelijke vrees zeer merkbaar. Er is echter een remedie, zelfs een die is ingebed in de Nederlandse traditie. Het is tijd om terug te keren naar de nuchterheid die Nederland vanouds kenmerkte: een nuchterheid, zakelijkheid en pragmatisme die niet teveel aandacht laten voor opgewonden standjes. En laten we elkaars goden en gewoontes in het vervolg met rust laten, zolang men de grenzen van de wet niet overschrijd. Dat is een goed Hollands gebruik, dat in deze tijd van verwarring en paniek gecultiveerd zou moeten worden.

De Iraans-Nederlandse socioloog Shervin Nekuee is publicist en auteur van het boek De Perzische paradox.

Shervin Nekuee

Bron: http://www.eutopia.nl/opinie.php?curr_id=530

1973Tanger
13-09-07, 23:48
De titel is goed gevonden. Eerlijk gezegt ben ik die 'vrijbrieven' om te provoceren ook een beetje zat hier in Nederland. Je wordt langzamerhand hier bedolven onder de verworven 'rechten'. Dat zie je nu ook gebeuren bij die clubje van Jami, die opeens hun rechten om ex-moslim te zijn opeisen en opgetekend willen zien. Het begint steeds gekker te worden hier in Nederland. Iedereen gaat hier straks beginnen met zomaar rechten vóór alles en nog wat op te eisen. Er zijn hier inmiddels zoveel rechten, dat dit land opeens onbestuurbaar dreigt te worden. Zelfs criminelen hebben hier meer rechten verworven dan de politie. Aan deze trend moet een halt worden geroepen. Niet meer rechten. Maar meer plichten. De bestaande rechten en grondbeginselen van ons land maar eens nakomen. Iedereen is lijkt het bezig met z'n eigen rechten te formuleren, dat zelfs de grondwet hier daaraan ondergeschikt is geworden. Wie neemt tegenwoordig de grondwet nog serieus? Echt waanzin allemaal hoor.

Bar
13-09-07, 23:54
Geplaatst door IbnRushd
....En laten we elkaars goden en gewoontes in het vervolg met rust laten, zolang men de grenzen van de wet niet overschrijd. Dat is een goed Hollands gebruik, ...

Heeft ie toch even verkeerd begrepen.

Het bashen van elkaars goden is al honderden jaren een nationale nederlandse volkssport. En dat willen we absoluut niet kwijt. Zeker nu we weer een subject hebben gevonden dat precies zo reageert zoals we het als het meest voldoening gevend ervaren.

IbnRushd
14-09-07, 00:15
Geplaatst door Bar
Heeft ie toch even verkeerd begrepen.

Het bashen van elkaars goden is al honderden jaren een nationale nederlandse volkssport. En dat willen we absoluut niet kwijt. Zeker nu we weer een subject hebben gevonden dat precies zo reageert zoals we het als het meest voldoening gevend ervaren.

Ik merk na WOII er weinig van. Heb ik iets over het hoofd gezien wat betreft het bashen van het jodendom?

III
14-09-07, 00:25
Geplaatst door IbnRushd
Ik merk na WOII er weinig van. Heb ik iets over het hoofd gezien wat betreft het bashen van het jodendom?

Dat is het volk dat door de eeuwen heen het meest is gevogeld, genegerd en beledigd.
Maar de God van Israel is de sterkste gebleken, keer op keer!

IbnRushd
14-09-07, 00:32
Geplaatst door III
Dat is het volk dat door de eeuwen heen het meest is gevogeld, genegerd en beledigd.
Maar de God van Israel is de sterkste gebleken, keer op keer!

In Nederland? Ik dacht juist dat ze naar NL gevlucht waren vanwege de constante denigrerende opmerkingen en geweldadigheden wat o.a. heeft geleid tot ongev. 6 miljoen doden.

Maar Bar zegt honderden jaren terwijl secularisme niet eens honderd jaar bestaat. Ik vraag me af of de nederlandse volkssport ook over het jodendom heeft geraasd en of de sporen nog ergens te bezichten zijn.

III
14-09-07, 00:43
Geplaatst door IbnRushd
In Nederland? Ik dacht juist dat ze naar NL gevlucht waren vanwege de constante denigrerende opmerkingen en geweldadigheden wat o.a. heeft geleid tot ongev. 6 miljoen doden.

Maar Bar zegt honderden jaren terwijl secularisme niet eens honderd jaar bestaat. Ik vraag me af of de nederlandse volkssport ook over het jodendom heeft geraasd en of de sporen nog ergens te bezichten zijn.

Daarom is het niet oke om Nederland een status aparte te willen toedichten.

naam
14-09-07, 08:50
Geplaatst door IbnRushd
In Nederland? Ik dacht juist dat ze naar NL gevlucht waren vanwege de constante denigrerende opmerkingen en geweldadigheden wat o.a. heeft geleid tot ongev. 6 miljoen doden.

Maar Bar zegt honderden jaren terwijl secularisme niet eens honderd jaar bestaat. Ik vraag me af of de nederlandse volkssport ook over het jodendom heeft geraasd en of de sporen nog ergens te bezichten zijn.

Joden waren vroeger in de 18e en 19e eeuw de armste bewoners van Amsterdam met een lage status. Ze werden gedicrimineerd en buiten de maatschappij gehouden, onderkant van de samenleving. Sinds de opkomtst van de diamantindustrie zijn de joden in Amsterdam snel rijker geworden. Het bleken goede slijpers te zijn.