PDA

Bekijk Volledige Versie : Noordpool-route naar Azië ontdooid



IbnRushd
15-09-07, 19:51
Noordpool-route naar Azië ontdooid

PARIJS - Door het smelten van ijsmassa's kunnen schepen voortaan vanaf de Atlantische Oceaan boven het Noord-Amerikaanse vasteland langs naar de Stille Oceaan varen.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00092/IJskap_Noordpool_92829h.jpg
De ijsmassa op de Noordpool (archieffoto, 1998) smelt sneller weg dan ooit. Foto ANP

Onder meer tussen Canada en Groenland is een ijsvrije doorgang ontstaan, meldde het Europese Ruimtevaartagentschap (ESA).

De ESA baseert zich op satellietfoto's van het gebied. De snelheid waarmee het ijs verdwijnt, wijst er volgens sommige waarnemers op dat de opwarming van de aarde mogelijk nog sneller gaat dan tot dusverre werd aangenomen.

De route, de noordwest-corridor, wordt al bijna dertig jaar nauwlettend in de gaten gehouden. Nooit eerder was de corridor volledig bevaarbaar.

De kortere route van Europa of het oosten van Noord-Amerika naar Oost-Azië zorgt al voor geschillen over wie er over deze nieuwe vaarroute gaat. Canada claimt dat het een Canadese zeeweg is, maar de VS en de Europese Unie dringen aan op een internationale benadering van het ontdooide vaarwater tussen de Labradorzee en de Beringzee.

(ANP)

mark61
15-09-07, 21:27
En de ijsberen zijn op sterven na dood. Verdrinken en doen aan kannibalisme. Brrr.

barfly
15-09-07, 22:53
Geplaatst door mark61
En de ijsberen zijn op sterven na dood. Verdrinken en doen aan kannibalisme. Brrr.

Laten we de ijsberen transporteren naar de zuidpool. En verder baat hebben met de nieuwe doorgang :)

mark61
15-09-07, 22:58
Geplaatst door barfly
Laten we de ijsberen transporteren naar de zuidpool. En verder baat hebben met de nieuwe doorgang :)

Ik zou ze loslaten in Groenland. Daar heppie er nog meer toch. Inuit wat te vreten.

1973Tanger
16-09-07, 05:39
Dit is toch verontrustend nieuws hoor. Het betekend ook dat bijvoorbeeld Nederland zijn dijken nauwlettend moet gaan inspecteren, voor zover dat mogelijk is. Met deze tempo laten we onze nakomelingen één onherstelbare wereld na. Moefsiedoen (verdiep je in de Koran).

sjaen
16-09-07, 09:08
Gisteren op Canvas:
Afl: The great global warming swindle.
Terzake zaterdag
Nieuwsmagazine met een kort journaal en om 20.15 gevolgd door een langere reportage. Afl.: The great global warming swindle. We mogen dan wel overtuigd zijn van ons aandeel in de opwarming van de aarde, sommigen proberen toch de klimaatswijziging te verkopen als iets waar de mens geen schuld aan heeft.

mark61
16-09-07, 10:11
Geplaatst door 1973Tanger
Dit is toch verontrustend nieuws hoor. Het betekend ook dat bijvoorbeeld Nederland zijn dijken nauwlettend moet gaan inspecteren, voor zover dat mogelijk is. Met deze tempo laten we onze nakomelingen één onherstelbare wereld na. Moefsiedoen (verdiep je in de Koran).

Geen paniek, tis wel vaker zo geweest op aarde. Jij kan nog aanspraak maken op een paar m2 Atlas, maar waar moet ik heen? :huil:

Ik heb nieuws voor je, de Nederlandse dijken worden permanent geïnspecteerd. Ga maar rustig slapen.

1973Tanger
16-09-07, 14:01
Geplaatst door mark61
Geen paniek, tis wel vaker zo geweest op aarde. Jij kan nog aanspraak maken op een paar m2 Atlas, maar waar moet ik heen? :huil:

Ik heb nieuws voor je, de Nederlandse dijken worden permanent geïnspecteerd. Ga maar rustig slapen.

Volgens een aantal waterschappen, zijn er zwakke plekken in bepaalde dijkgebieden. Dat is echter niet het probleem. Als de natuur onder invloed van snel smeltend poolkap ineens een vloedgolf veroorzaakt, zijn die dijken niet bestand. Gelukkig dat Engeland in dat geval ook als waterkering voor Holland kan optreden.

Bar
16-09-07, 14:36
Geplaatst door 1973Tanger
Volgens een aantal waterschappen, zijn er zwakke plekken in bepaalde dijkgebieden. Dat is echter niet het probleem. Als de natuur onder invloed van snel smeltend poolkap ineens een vloedgolf veroorzaakt, zijn die dijken niet bestand. Gelukkig dat Engeland in dat geval ook als waterkering voor Holland kan optreden.

Hoe gaat dat.......in 1 klap smelten van de Noordpoolkap?

1973Tanger
16-09-07, 14:47
Geplaatst door Bar
Hoe gaat dat.......in 1 klap smelten van de Noordpoolkap?

Dat gaat niet in 1 klap. Maar onder invloed van de snelle opwarming van de aarde (buiten alle verwachtingen om), zit er wel tempo in. Je moet bijvoorbeeld rekening houden dat grote gletsers aan de randen van de pool het zullen begeven en in zee zakken. Het zal ongetwijfeld grote klimaatverandering met zich meebrengen. Er is een mogelijkheid dat de boel op hol slaat. Dieren zoals de ijsbeer staan op het rand van uitsterven.

mark61
16-09-07, 16:48
Geplaatst door 1973Tanger
Volgens een aantal waterschappen, zijn er zwakke plekken in bepaalde dijkgebieden. Dat is echter niet het probleem. Als de natuur onder invloed van snel smeltend poolkap ineens een vloedgolf veroorzaakt, zijn die dijken niet bestand. Gelukkig dat Engeland in dat geval ook als waterkering voor Holland kan optreden.

Nou tsunami's worden hier nog niet verwacht, wat een apocalyptische toestanden... ik vond The Day after Tomorrow ook heel leuk, maar dat was een fillum.

1973Tanger
16-09-07, 17:37
Geplaatst door mark61
Nou tsunami's worden hier nog niet verwacht, wat een apocalyptische toestanden... ik vond The Day after Tomorrow ook heel leuk, maar dat was een fillum.

Je blijft me verbazen Mark. Jij bent werkelijk de enige in de hele wereld, die klaarblijkelijk denk dat de wereld niet overmatig vervuild wordt. Dat het allemaal wel mee valt. Bij jou moeten echt de mussen van het dak vallen alvorens jij misschien begint te beseffen dat het toch niet pluis is allemaal. :(

mark61
16-09-07, 18:54
Geplaatst door 1973Tanger
Je blijft me verbazen Mark. Jij bent werkelijk de enige in de hele wereld, die klaarblijkelijk denk dat de wereld niet overmatig vervuild wordt. Dat het allemaal wel mee valt. Bij jou moeten echt de mussen van het dak vallen alvorens jij misschien begint te beseffen dat het toch niet pluis is allemaal. :(

Hè? Ik vind wel dat de wereld overmatig vervuild word, hoe kwam je erop? Ik hol alleen niet zo mee met dat opwarmingsverhaal annex dramatische waterniveaustijgingen.

Die vervuiling wordt vooral ook veroorzaakt door overbevolking. Dat vind ik pas eng.