PDA

Bekijk Volledige Versie : Pro Islam lespakketten op scholen!



Karina
16-09-07, 20:56
Ik vond net een artikel dat daarover handelt. Ja lees het goed, lespakketten pro Islam op scholen, was ik nog niet opgekomen. Alhoewel ik al heel lang suggereerde dat je alleen begrip kan krijgen door bij de basis te beginnen, op scholen dus. Nederland heeft helaas een zekere haat c.q. angst ontwikkeld voor de Islam, persoonlijk vind ik het nergens op slaan, is gewoonweg niet nodig. Als mensen eindelijk maar eens wilden luisteren en datgene lezen, wat je zou moeten lezen. Daarbij er wordt vaak weinig gevraagd aan Moslims. Ons land kan niet alleen om maar Chistenen en Joodse medemensen draaiien. Ik vind de ontwikkeling om toch die lespakketten te gaan verstrekken geen verkeerde keuze, alhoewel ik zelf liever zou kiezen voor een vak als geestelijke en maatschappelijk stromingen. Toch zijn er een aantal vragen kennelijk gesteld in de kamer. En je raad het al, door de PVV, ben onder de indruk maar niet echt.

Hier komt het, vragen waarvan ik zeg, denk er allemaal eens over na.



Vragen van de leden Bosma en Wilders (beiden PVV) aan staatssecretaris Dijksma van OCW over het nieuws dat openbare scholen lespakketten krijgen met pro-islam propaganda.
1.)
Bent u bekend met het bericht (*) Basisschool krijgt lespakket over Islam?

2.)
Bent u zich ervan bewust dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking de islam ziet als een bedreiging (bron: onderzoek Maurice de Hond, zie peil.nl) en dat dit zeer terecht is. En dat de overheid geen campagnes mag voeren of faciliteren die ingaan tegen de mening van de meerderheid omdat er anders sprake is van ondemocratische propaganda?

3.)
Deelt u de mening dat de overheid niet mag meewerken aan de verspreiding van een lespakket dat kennelijk bedoeld is begrip te kweken voor de islam?

4.)
Deelt u de mening dat de verspreiding van dit lespakket dan ook per onmiddellijk dient te worden gestaakt? En dat de financiering van scholen die meewerken aan de verspreiding dient te worden stopgezet, alsmede de directeuren op staande voet ontslagen?

(*) RTL Nieuws, Basisschool krijgt lespakket over Islam, 10 september 2007

Bron van de vragen: http://www.pvv.nl (http://www.pvv.nl)

Groetjes van Karina

observer
16-09-07, 21:05
pro?

ach is er nog een school in nederland zonder moslims

Karina
16-09-07, 21:16
@Observer, we leven allemaal in hetzelfde land, zijn er nog wel scholen, zonder Christenen, Joden, Katholieken, Protestanten, Gereformeerden en dergelijke?

Groet van Karina

AdamRon
16-09-07, 22:11
Beste Karina,

Wat is het wat je wil, ben jij een van de medemensen in dit tolerant landje (wat in mijn inziens de grens heeft bereikt) die Nederland groen of rood willen kleuren vogens onderstaande link ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Islam_by_country.svg

Het is duidelijk dat je naar mijn inziens niet in een van de grote steden woont.
Ik doe dat wel, in Amsterdam West.
Het is mijn doch bescheiden mening dat dit niet een goede zaak is.

Het probleem volgens mijn bescheiden doch objectieve waarneming als medemens niet het geloof, maar meer in het gedrag van bepaalde medemensen, het is relatief gezien een redelijk kleine groep die de boel aan het kapotmaken zijn.

Het is nu eenmaal een harde feit dat de problemen voor een groot deel nu eenmaal door jongeren van Arabishe Islamieten gepleegt worden.

Amsterdam heeft sinds mensenheugenis Chinezen in ons midden, daar gebeuren mischien ook dingen die het daglicht niet kan verdragen, maar je hoor ze niet en ziet ze niet..

Turken in Amsterdam (Notabene ook Islamieten) zijn naar mijn bescheiden mening vriendelijke en hardwerkende medemensen, deze mensen hoor je niet en axcepteren mij als anders gelovige, als mens

Het is mijn doch weloprechte mening dat het jammer is dat Marokkanen gediscrimneert worden, helemaal voor degenen die wel goed willen en daarvoor hard gewerkt hebben op school om dit niveau te bereiken.
Maar gewoon niet aan het werk komen omdat ze Marokkaan zijn.

Als de met name Arabische Islam beweging in Nederland nu eens gaat zeggen dat ze zelf nu eens er werk van gaat maken om de groep jongern in hun eigen gelederen gaat aanpakken als ze over de scheef gaan inplaats van hun te distancieren van de dingen die ze doen (er zijn genoeg voorbeelden op te noemen).
Dan zal de Islam beweging een veel positiever signaal afgeven naar de Nederlandse maatschappij toe.
En zal er meer Marokkaanse jongeren met goede papieren zonder al teveel moeite aan een goede baan komen.

Het is in mijn bescheiden opinie als medemens dat alleen dan een positieve disussie mogenlijk tussen de verschillende bevolkings groepen.
Zo is het mijn bescheiden mening dat het invoeren van pro-islam pakketten op de basis scholen niet een goede zaak is, er zijn genoeg andere wegen om mijn kind kennis te laten maken met islam op school.

Vriendelijke doch weloprechte en gemeende groet van een medemens, woonachtig omgeving Mercatorplein, Amsterdam

Marsipulami
16-09-07, 23:28
Het is een goede zaak als kinderen en jongeren op school op een positieve manier geconfronteerd worden met de islam.

Anderzijds is het niet de rol van de overheid om een bepaalde levensbeschouwing te propageren of te bestrijden. Informatie en communicatie over de islam moet van de moslims zelf komen, al dan niet via de school als kanaal.

De overheid moet slechts garanderen dat alle levensbeschouwingen in een waarachtig pluralistische geest (niet te verwarren met een zielloze pseudo-neutraliteit) dezelfde middelen en vrijheden krijgen om hun eigen gedachtengoed te verdedigen, te verduidelijken of te verkondigen.

Moslims horen zich in die context niet voortdurend als een kruidje-roer-me-niet te gedragen en hoeven zich al evenmin sectarisch op te stellen. Gewoon op een open en eerlijke manier de dialoog aangaan met andersdenkenden. Respect betonen voor de -vaak terechte- kritiek, angsten, onwetenheid van niet-moslims tgo de islam.

observer
16-09-07, 23:55
Geplaatst door Karina
@Observer, we leven allemaal in hetzelfde land, zijn er nog wel scholen, zonder Christenen, Joden, Katholieken, Protestanten, Gereformeerden en dergelijke?

Groet van Karina precies dus waarom allerlei lespakketten

scholen moeten zich eens bezighouden met rekenen lezen en schrijven

ronald
17-09-07, 00:44
Het is allemaal een ingewikkeld proces. Wij willen onze kinderen leren dat de Islam positief kan zijn. Wat er in feite gebeurt is dat wij het gedrag dat wanneer k*tmarokaantjes weer eens wat doen, wij en zij dat niet gelijk moeten stellen aan "moslim jongeren", of nog een stapje verder, aan "de Islam". In feite onderkennen we niet het werkelijke probleem en moeten wij onze kinderen sturen of heropvoeden dat generaliseren fout is. Wij moeten ze leren om meer genuanceerd te gaan denken. Anderen accepteren zoals hij zijn, denken of doen, is daar een voorwaarde van, zolang het binnen een goede samenlevingsgedachte gaat. Dit geldt voor alle soorten gelovigen en niet-gelovigen. Voor scholen een "pro Islam lespakket" maken is net zo gammel als voor moslims een "pro Jodendom of Christendom lespakket" maken. Het is om de hete brei heen draaien. Een vak als "Geestelijke stromingen" ernaast is educatief en maatschappelijk inzichtelijk goed voor het voortgezet onderwijs. Meer inhoudelijk zouden de ouders als ze dat zo graag willen maar zelf moeten verzorgen.

AdamRon
17-09-07, 01:06
Geplaatst door ronald
Het is allemaal een ingewikkeld proces. Wij willen onze kinderen leren dat de Islam positief kan zijn. Wat er in feite gebeurt is dat wij het gedrag dat wanneer k*tmarokaantjes weer eens wat doen, wij en zij dat niet gelijk moeten stellen aan "moslim jongeren", of nog een stapje verder, aan "de Islam". In feite onderkennen we niet het werkelijke probleem en moeten wij onze kinderen sturen of heropvoeden dat generaliseren fout is. Wij moeten ze leren om meer genuanceerd te gaan denken. Anderen accepteren zoals hij zijn, denken of doen, is daar een voorwaarde van, zolang het binnen een goede samenlevingsgedachte gaat. Dit geldt voor alle soorten gelovigen en niet-gelovigen. Voor scholen een "pro Islam lespakket" maken is net zo gammel als voor moslims een "pro Jodendom of Christendom lespakket" maken. Het is om de hete brei heen draaien. Een vak als "Geestelijke stromingen" ernaast is educatief en maatschappelijk inzichtelijk goed voor het voortgezet onderwijs. Meer inhoudelijk zouden de ouders als ze dat zo graag willen maar zelf moeten verzorgen.

Daar heb je volkomen gelijk in.. alleen het problem is dat wanneer deze jongeren aangesproken op hun gedrag en daden ze zelf meteen in een soort slachtoffers rol duiken.
Met ander woorden ze zijn zelf heel vaak degene die het geloof erbij betrekt..
Dat is wat en hoop mensen jammer genoeg niet (willen) zien..

Witte78
17-09-07, 07:25
Geplaatst door Marsipulami
Het is een goede zaak als kinderen en jongeren op school op een positieve manier geconfronteerd worden met de islam.

Anderzijds is het niet de rol van de overheid om een bepaalde levensbeschouwing te propageren of te bestrijden. Informatie en communicatie over de islam moet van de moslims zelf komen, al dan niet via de school als kanaal.

De overheid moet slechts garanderen dat alle levensbeschouwingen in een waarachtig pluralistische geest (niet te verwarren met een zielloze pseudo-neutraliteit) dezelfde middelen en vrijheden krijgen om hun eigen gedachtengoed te verdedigen, te verduidelijken of te verkondigen.

Moslims horen zich in die context niet voortdurend als een kruidje-roer-me-niet te gedragen en hoeven zich al evenmin sectarisch op te stellen. Gewoon op een open en eerlijke manier de dialoog aangaan met andersdenkenden. Respect betonen voor de -vaak terechte- kritiek, angsten, onwetenheid van niet-moslims tgo de islam.

Het verbaast me dat dit van jou komt. Volgens deze redenatie moet je ook niet echt voorstander zijn van bijzonder(geloofs)onderwijs.


Over pro islam lespaketten, daar ben ik geen voorstander van. Neutrale islam lespaketten ben ik dan wel weer sterk voorstander van, evenals alle andere in nederland en of wereldwijd veel voorkomende levensbeschouwingen.

mark61
17-09-07, 07:58
Geplaatst door Witte78
Het verbaast me dat dit van jou komt. Volgens deze redenatie moet je ook niet echt voorstander zijn van bijzonder(geloofs)onderwijs.


Over pro islam lespaketten, daar ben ik geen voorstander van. Neutrale islam lespaketten ben ik dan wel weer sterk voorstander van, evenals alle andere in nederland en of wereldwijd veel voorkomende levensbeschouwingen.

Wat dacht je van een package deal, islampakket plus homofiliepakket? :lekpuh:

super ick
17-09-07, 08:32
Geplaatst door mark61
Wat dacht je van een package deal, islampakket plus homofiliepakket? :lekpuh:

Lessen levensbeschouwing geven en diverse sprekers uitnodigen.
Maar niet een pro-islampakket. Dat is een vorm van propaganda.

Zoals je terrecht aangeeft met je homofiliepakket. Er dient niets gepropageert te worden. En al helemaal geen geloof.

mark61
17-09-07, 08:55
Geplaatst door super ick
Lessen levensbeschouwing geven en diverse sprekers uitnodigen.
Maar niet een pro-islampakket. Dat is een vorm van propaganda.

Zoals je terrecht aangeeft met je homofiliepakket. Er dient niets gepropageert te worden. En al helemaal geen geloof.

Dat pro snap ik ook niet. In België was of is filosofie geloof ik een schoolvak. En/of krijg of kreeg je gewoon les in de belangrijkste levensbeschouwelijke stromingen.

In NL kon dat natuurlijk niet vanwege de verzuiling. :moe:

knuppeltje
17-09-07, 10:29
Zelfs als ze het al houden bij voorlichting over de inhoud van diverse godsdiensten- en het ontstaan en de verdere geschiedenis, dan zal de schoostrijd hevig overgaan op strijd op shool- en komt er van rekenen en taal niet veel meer terecht denk.

Marsipulami
17-09-07, 11:45
Geplaatst door Witte78
Het verbaast me dat dit van jou komt. Volgens deze redenatie moet je ook niet echt voorstander zijn van bijzonder(geloofs)onderwijs.



Ik ben voorstander van bijzonder onderwijs op levensbeschouwelijke leest geschoeid omdat een school in het verlengde van het thuismilieu naast een onderwijzende ook een opvoedkundige taak heeft. Waardenvrij onderwijs bestaat helemaal niet, ook niet op niet-confessionele scholen.

Echter het feit dat een school duidelijkheid verschaft vanuit welke levensvisie zij vertrekt betekent niet dat dit niet gepaard kan gaan met een grote openheid naar andere levensvisies. Om een voorbeeld te geven: een lespakket over de islam en andere levensbeschouwingen zijn een verplicht onderdeel van de leerplannen rk godsdienst. Enkele weken geleden nog pleitte het hoofd van het katholiek onderwijs in Vlaanderen nog voor een principiele openstelling van katholieke scholen voor islamlessen en moslimleerkrachten. Daarnaast hebben de meeste islamitische scholen tal van niet moslimleerkrachten in dienst.

Witte78
17-09-07, 12:12
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben voorstander van bijzonder onderwijs op levensbeschouwelijke leest geschoeid omdat een school in het verlengde van het thuismilieu naast een onderwijzende ook een opvoedkundige taak heeft. Waardenvrij onderwijs bestaat helemaal niet, ook niet op niet-confessionele scholen.


Dat vind ik een redenatie als "je kan toch niet alle misdaad voorkomen, dus laat iedereen dan maar lekker zn gang gaan". Het is altijd mogelijk om naar een neutrale vorm van onderwijs te streven, waarbij geen enkele levensvisie als beste wordt beschouwd.



Echter het feit dat een school duidelijkheid verschaft vanuit welke levensvisie zij vertrekt betekent niet dat dit niet gepaard kan gaan met een grote openheid naar andere levensvisies. Om een voorbeeld te geven: een lespakket over de islam en andere levensbeschouwingen zijn een verplicht onderdeel van de leerplannen rk godsdienst. Enkele weken geleden nog pleitte het hoofd van het katholiek onderwijs in Vlaanderen nog voor een principiele openstelling van katholieke scholen voor islamlessen en moslimleerkrachten. Daarnaast hebben de meeste islamitische scholen tal van niet moslimleerkrachten in dienst.

Maar ondertussen wordt de eigen visie wel als beste gepropageerd, met andere woorden, andere visies worden als minder beschouwd. Anders zou die school wel op basis van die andere visie opereren.

Je zegt zelf "Anderzijds is het niet de rol van de overheid om een bepaalde levensbeschouwing te propageren of te bestrijden."

Daarmee zeg je dus dat bijzonder onderwijs geen geld van de overheid zou moeten ontvangen.

Rourchid
17-09-07, 12:16
Geplaatst door Karina

Bent u zich ervan bewust dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking de islam ziet als een bedreiging (bron: onderzoek Maurice de Hond, zie peil.nl) en dat dit zeer terecht is. En dat de overheid geen campagnes mag voeren of faciliteren die ingaan tegen de mening van de meerderheid omdat er anders sprake is van ondemocratische propaganda?


Resultaten van onderzoeken verricht door Maurice de Hond zijn niet bepalend voor het beleid van het Ministerie van Onderwijs etc.

Rourchid
17-09-07, 12:17
Geplaatst door mark61

Dat pro snap ik ook niet. In België was of is filosofie geloof ik een schoolvak. En/of krijg of kreeg je gewoon les in de belangrijkste levensbeschouwelijke stromingen.


Je hebt op zowel de HAVO als het VWO de keuze uit de volgende vier profielen:
- Cultuur en maatschappij: Dit profiel bestaat uit de volgende verplichte vakken: één taal, geschiedenis (2), wiskunde A1, culturele en kunstzinnige vorming 2,3., economie 1 (havo) en taal of filosofie (vwo).
- Economie en maatschappij: Dit profiel bestaat uit de volgende verplichte vakken: economie 1,2., wiskunde A 1,2., aardrijkskunde en geschiedenis (2).
- Natuur en gezondheid: Dit profiel bestaat uit de volgende verplichte vakken: biologie (1,2.), scheikunde (1), natuurkunde 1 en wiskunde B1.
- Natuur en techniek: Dit profiel bestaat uit de volgende verplichte vakken: natuurkunde 1,2., scheikunde (1,2) en wiskunde B1,2.

Bron (http://www.jipnunspeet.nl/school/middelbare_scholen/havo_en_vwo.php)

IS FILOSOFIE NUTTIG?
Wat moet je nou met filosofie?

In een recente studie blijkt dat filosofie, van alle vakken op de middelbare school, het hoogst scoort op de doorstroomrelevantie: wat heb je aan een vak voor je verdere studie en werk. Dat komt onder andere omdat je filosofie bij alle studies en beroepen kunt gebruiken.

Filosofie leert je te denken. Dat kun je niet zomaar; op een goede analytische en effectieve manier complexe problemen in kaart brengen en oplossingsstrategieen verzinnen, is voor elk mens een nuttige vaardigheid. Verder leer je goed te argumenteren, zowel op papier als voor de klas. Die laatste vaardigheid is in onze maatschappij, die heel verbaal georienteerd is, steeds belangrijker.

Ook inhoudelijk is filosofie nuttig. Of je nu economie, medicijnen of juist natuurkunde gaat studeren, voor elke studie is het nuttig dat je de daar behandelde onderwerpen kan door-denken, verbanden kunt zien tussen de onderwerpen en verbanden kunt leggen met maatschappelijke thema's. Filosofie gaat over de fundamenten van de mens, van de samenleving, van de wet, van de wetenschap, van de kunst.

Filosofie is eigenlijk niet slechts nuttig, maar onmisbaar. Daarom is filosofie in veel landen (zoals in Frankrijk en Duitsland) dan ook al decennia een verplicht vak op de middelbare school.

Bron (http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=74304&sid=9e6b33dcb7bcdf1ed43f06e5fb146869)

Charlus
17-09-07, 13:01
Geplaatst door Karina
<...>Daarbij er wordt vaak weinig gevraagd aan Moslims. Ons land kan niet alleen om maar Chistenen en Joodse medemensen draaiien.<...>
Die sneue ongelovigen staan weer eens in de kou.

Koala64
17-09-07, 13:12
Toen ik op de openbare basisschool zat, was het mogelijk om op vrijwillige basis godsdienstles te krijgen. En er was behoorlijk animo voor. Als er maar geen stok achter de deur staat, en vaak is die er wel helaas. Kinderen zijn van nature vaak heel nieuwsgierig en leergierig, dat wordt vaak onderschat.

Karin.N
17-09-07, 16:07
mag aannemen dat er dan tegelijkertijd pro joodse en pro christelijke pakketten komen. Laten we dan de hindoe's en boedhisten niet vergeten. En nemen we ook meteen een pakket af over homofilie, vrouwen en atheisten?
Want laten we heel eerlijk zijn, Nederlanders staan idd niet positief tov de islam. Maar hoe positief staan moslims tov joden, christenen, homo's etc. Juist, die kunnen dan ook heel goed de andere pakketten gebruiken.

Probleem is dan alleen, wat doen we met de overige vakken, daar zal namelijk geen tijd meer voor zijn?
En het onderwijs is al niet wat het zijn moet.

wytze
17-09-07, 16:49
ik heb maar even het anp bericht opgezocht want het woord Pro verbaase me.
Uit onderstaand bericht blijkt dat ook niet.
Persoonlijk vind ik wel dat je basisschooll kinderen niet moet lastig vallen met religie. De belangstelling komt vanzelf wel vanaf ongeveer 8 jaar oud.
Verder zie ik niet wat hier een probleem aan zou zijn.



Lespakket over islam voor basisscholen
Uitgegeven: 10 september 2007 14:45
Laatst gewijzigd: 10 september 2007 14:46

AMSTERDAM - Godsdienstleraren op basisscholen in Nederland kunnen sinds maandag gebruik maken van een officieel lespakket over de islam.

Op basisschool As-Soeffah in de Amsterdamse Bijlmer presenteerde de Islamitische Scholen Bestuurs Organisatie (ISBO) onder de titel Bismallah! ('ik begin met de naam van Allah') de Methode Islamitisch Godsdienstonderwijs.




ISBO heeft de lesmethode de afgelopen jaren ontwikkeld in samenwerking met de Stichting Leerplanontwikkeling SLO. Vooral islamitische scholen gebruiken het materiaal, maar ook het is ook bestemd voor het openbaar primair onderwijs.

Beïnvloed

Het is voor het eerst in Nederland dat er een officiële lesmethode bestaat voor islamitisch godsdienstonderwijs. In het verleden stelden godsdienstleraren hun eigen lesmateriaal samen, dat vaak werd beïnvloed door religieuze organisaties.

De toenmalige Binnenlandse Veiligheidsdienst uitte in 2002 haar zorgen over de invloed van fundamentalistische moslimorganisaties bij sommige scholen. Naar aanleiding daarvan drong toenmalig minister Maria van der Hoeven (Onderwijs) er op aan dat er een gemeenschappelijke lesmethode zou komen.

Nederlandse samenleving

Het nieuwe Nederlandstalige materiaal bestaat uit vier delen met lessen voor de groepen 1 tot en met 8. Het is volgens de ISBO toegesneden op de Nederlandse samenleving. "Het is gericht op integratie", aldus tijdelijk directeur Yassin Hartog. "De waarden en normen die worden overgedragen, komen overeen met die van de Nederlandse rechtsstaat." De lesmethode leert kinderen het exclusiviteitsdenken tegen te gaan. "Het geeft inzicht in de plaats van de islam tussen andere godsdiensten."

Hoofddoekje

De boekjes bevatten informatie over de profeet Mohammed, het zijn van een goede moslim en regels en gebruiken, zoals de hadj-bedevaart, de ramadan en het dragen van een hoofddoekje. "We zeggen niet: alle mensen moeten een hoofddoek dragen", aldus Hartog. "We vertellen dat moslimmeisjes een hoofddoek dragen, maar dat ze er ook voor kunnen kiezen dat niet te doen."

Vervolgmethode

De ISBO werkt aan een vervolgmethode waarin ook seksualiteit en homoseksualiteit ter sprake komt. Alle 42 scholen die zijn aangesloten bij de ISBO en vier andere islamistische scholen maken gebruik van het materiaal. Openbare basisscholen kunnen het aanvragen als de ouders dat wensen.

(c) ANP

super ick
17-09-07, 18:01
Geplaatst door Karin.N
mag aannemen dat er dan tegelijkertijd pro joodse en pro christelijke pakketten komen. Laten we dan de hindoe's en boedhisten niet vergeten. En nemen we ook meteen een pakket af over homofilie, vrouwen en atheisten?
Want laten we heel eerlijk zijn, Nederlanders staan idd niet positief tov de islam. Maar hoe positief staan moslims tov joden, christenen, homo's etc. Juist, die kunnen dan ook heel goed de andere pakketten gebruiken.

Probleem is dan alleen, wat doen we met de overige vakken, daar zal namelijk geen tijd meer voor zijn?
En het onderwijs is al niet wat het zijn moet.

Kennelijk moet er een soort tegenwicht komen voor het negatieve beeld dat de islam bij veel mensen heeft.
Kennelijk moet de overheid het beeld, dat mede door sommige moslims wordt opgeroepen, zien bij te stellen d.m.v. propaganda.

Karina
17-09-07, 19:34
Persoonlijk denk ik, dat je best kritisch mag zijn en blijven tav religies, in dit geval de Islam, maar ik denk dat het meer positieve aandacht moet gaan verkrijgen, die angst bij de doorsnee Nederlander is reeel aanwezig, dat hoeven we niet te gaan ontkennen. Als de Islam in het nieuws is, is het namelijk negatief. Waarom niet meer in een positief daglicht zetten, dat laten zien, dat het ook anders kan. Dat je geen angst voor de Islam of de Moslim behoeft te hebben. Dat we ook gewone mensen zijn net als jij en ik. De angst is ontstaan door de aanslag in het WTC te Amerika, maar men gaat voorbij dat het door extremistische terroristen is gedaan, sindsdien is men alles over een kam gaan scheren, want het waren toevallig Moslims. Nou sorry, een religieus iemand zoals een Moslim in dit geval houdt zich verre van terroristische activiteiten. Als ik af en toe zie, hoeveel haat er al is gekweekt bij sommigen, is het schrikbarend. Men vergeet dat wij als Moslims ook gewone hardwerkende mensen zijn. Dat wij het ook niet goed keuren wat die terroristen doen, maar men denkt doordat er nog teveel wordt gezwegen, dat wij het als Moslims stiekum goedkeuren wat daar gebeurt. Nou dat is absoluut niet zo.

Wellicht zouden veel misverstanden weggenomen kunnen worden, als wij ons inderdaad meer zouden openstellen voor de mening van andersdenkenden. Ik durf het niet te voorspellen, het is over en weer openstaan voor elkaar. Zonder vooroordeel samen een dialoog aan gaan. We bereiken dan wellicht meer, misschien zouden wij meer moeten laten blijken dat wij de daden van Moslims afkeuren, in de media kom je dit iets te weinig tegen. Meer de publiciteit opzoeken kan een bijdrage zijn. Maar niets is zeker hoe men zal reageren. Want het sluimert al langer die onvrede. Maar we bleven en zijn soms blind. Denken een perfectionistische samenleving te hebben, waarbij tolerantie een gewoongoed zou zijn. Integendeel. We moeten daar samen voor staan en er samen voor knokken, van welke komaf je ook bent en welke religie je ook aanhangt of helemaal niet religieus bent.

groeten van Karina

observer
17-09-07, 21:12
er moet op scholen helemaal geen pro of contra pakket komen

als men het nieuws wil bespreken best maar als het naar beinvloeden neigt dan slechte zaak

denk ook dat een compleet beeld van een godsdienst niet pro kan zijn, een gebalanceerd beeld zal ook de negatieve dingen moeten weergeven

Rourchid
17-09-07, 23:05
Geplaatst door Karina

Als de Islam in het nieuws is, is het namelijk negatief.


In een samenleving waar Kerk en staat gescheiden zijn kun je erop rekenen dat religie alleen in het nieuws komt vanwege negatief gedrag van religieuzen.

Geplaatst door Karina

De angst is ontstaan door de aanslag in het WTC te Amerika, maar men gaat voorbij dat het door extremistische terroristen is gedaan, sindsdien is men alles over een kam gaan scheren, want het waren toevallig Moslims.


De doelstelling van al-Qaeda is primair het ongedaan trachten te maken van de uitbuiting van het grootste gedeelte wereldbevolking door het rijke “Westen”; 11 sept. 2001 had in principe ook op naam van een marxistische terreurbeweging kunnen staan.

Aan de oorzaak (c.q. armoede) van dit soort terreur is nog niets substantieels gedaan : de dreiging zal dus voorlopig blijven.

Geplaatst door Karina

Wellicht zouden veel misverstanden weggenomen kunnen worden, als wij ons inderdaad meer zouden openstellen voor de mening van andersdenkenden. Ik durf het niet te voorspellen, het is over en weer openstaan voor elkaar


Wie bedoel je met wij?

Geplaatst door Karina

Zonder vooroordeel samen een dialoog aan gaan.


Dat moet dan wel van twee kanten komen.

Zogenaamde dialogen zijn tot dusverre altijd ontaard altijd in pogingen om ook Moslims binnen het raamwerk van de overbekende hokjesgeest vast te zetten en dan houdt het snel op.

Ook op dit forum kun je vaak zien hoe dit soort “dialogen” eindigt. Namelijk in monologen van voornamelijk mannelijke autochtonen die en passant ook nog invulling trachten te geven aan white-male bonding en verder geen Moslim meer te zien in dergelijke draden.

Maar goed , het is maar wat je lekker vindt en als jij er behoefte aan hebt om geconfronteerd te worden met een mening over de Islam en Moslims die rechtstreeks gekopieerd is uit de vroeg-middeleeuwen moet je dat zeker niet nalaten.

Cherry Bo
17-09-07, 23:44
Geplaatst door Rourchid


De doelstelling van al-Qaeda is primair het ongedaan trachten te maken van de uitbuiting van het grootste gedeelte wereldbevolking door het rijke “Westen”; 11 sept. 2001 had in principe ook op naam van een marxistische terreurbeweging kunnen staan.

Aan de oorzaak (c.q. armoede) van dit soort terreur is nog niets substantieels gedaan : de dreiging zal dus voorlopig blijven.


:duim:

Val jij even door de mand. :moe:

Marsipulami
17-09-07, 23:48
Geplaatst door The_Reporter
Mijn moeder is klassenassistent op een katholieke basisschool. Op deze basisschool is het gros, zo niet, alle leerlingen, kinderen van islamitische ouders. Zelfs de directeur is sinds kort moslim.

Wat vind je ervan dat die school zich als katholiek presenteert terwijl haar scholieren moslims zijn?

Het bewijst in ieder geval dat degenen die bijzonder onderwijs een gebrek aan openheid verwijten de realiteit op het terrein niet kennen.

Een katholieke school (en bij uitbreiding alle scholen met levensbeschouwelijk profiel) verwacht niet van jongeren dat ze belijdende katholieken zouden zijn (zo'n jongeren zijn trouwens zeldzaam geworden). Ze verwacht wel dat de jongeren die zich op zo'n school inschrijven respect betonen voor het levensbeschouwelijk project.

In zowat alle katholieke scholen zijn er ook een groot deel niet-gelovige leerlingen alsook moslims. De overtuiging van niet-katholieke leerlingen moet worden gerespecteerd maar omgekeerd kunnen ongelovige leerlingen of moslims niet eisen dat bijvoorbeeld kruisbeelden worden verwijderd uit een katholieke school. Bovendien horen die leerlingen ook de katholieke godsdienstlessen bij te wonen (praktijk is ook dikwijls anders). Kennis over de katholieke godsdienst hoeft niet te betekenen dat men die godsdienst ook moet belijden.

Maar goed, in een school die voor het overgrote deel bezocht wordt door moslimleerlingen is die zienswijze natuurlijk ook niet meer erg logisch. (zoals het geval dat je aanthaalt) Hoewel het altijd zinvol en verrijkend blijft als gelovigen met andersgelovigen geconfronteerd worden.

Daarbij weet ik niet zoveel over de wijzen waarop scholen georganiseerd, gefinanceerd en gestructureerd worden in Nederland. In België behoren scholen tot deze of gene koepel of onderwijsnet. De overname van een school door een ander onderwijsnet komt voor. Maar het wordt erg moeilijk als men buiten een bestaand net wil school zijn. De overheidsfinanciering van scholen loopt langs de netten.

Een islamitisch onderwijsnet bestaat niet in België. Dus een overheveling van een katholieke school naar een islamitisch net is niet mogelijk.

In tegenstelling tot Nederland zijn er in België nauwelijks of geen islamitische scholen. Hoewel er ook in België vrijheid van onderwijs bestaat en islamitische scholen en een islamitisch net mogelijk zijn.

Echter in Nederland worden alle scholen ongeacht hun levensbeschouwelijke stempel op dezelfde (voor 100 %) wijze gefinancierd.

In België daarentegen ontvangt een vrije school (meestal katholiek) minder overheidssubsidies. Zo worden de gebouwen van het officiële niet-confessionele net voor 100% door de overheid gefinancierd, de gebouwen van het vrije (meest kath) net slechts voor 60%.

De werkingkosten per leerling die een school ontvangt (wedden voor leerkrachten horen daar niet bij) zijn in België maar de helft van de toelagen aan het officieel niet-confessioneel onderwijs. Een gelovig kind is in de ogen van de Belgische overheid dus maar half zoveel (subsidies) waard als een ongelovig kind.

Een katholieke school omvormen tot een islamitische school is dus slechts mogelijk als de moslimgemeenschap een grote zak geld opzij heeft staan om het tekort (verschil) aan overheidssubsidies op te vangen.

Hoe dat in NL allemaal precies werkt weet ik niet. Het is in NL wellicht makkelijker om een confessionele school op te richten met weinig geld. Echter in de casus die je aanhaalt verkiest het onderwijzend personeel, de ouders en de moslimdirecteur mogelijks voor de stabiliteit en de zekerheid van het behoren tot een bestaand (katholiek) net, eerder dan het onzekere avontuur van het overstappen naar een islamitisch schoolnet.

Rourchid
18-09-07, 13:29
Geplaatst door Cherry Bo
:duim:

Val jij even door de mand. :moe:
Om nou knollen voor citroenen te verkopen door net te doen alsof terrorisme zomaar uit lucht komt vallen, is onverstandig.
De oorzaak (c.q. armoede) blijft en met de gevolgen kun je ook in Nederland bloedig worden geconfronteerd.
Daarnaast is het onvermijdelijk dat omwille van economische overwegingen stromen "buitenlanders" richting Nederland komen.
Dus hoe je het ook wendt of keert : problemen niet bij de bron aanpakken is het maken een keuze en de gevolgen zal iedereen - hoe dan ook - moeten dragen.

AdamRon
21-09-07, 21:28
Karina, je start een topic om vervolgens niet te reageren ??


Vreemd

Karina
22-09-07, 20:57
Terrorisme komt ook niet zomaar uit de lucht vallen, er gaat wat aan vooraf. Ik ben van mening dat terrorisme geen oplossing is. Integendeel, het bevestigd alleen maar het beeld dat men doorgaans al van de Moslim heeft en roept nog meer angst op. Ik heb al meer gesteld, dat we er geen goed aan doen, om bijv. democratie af te dwingen, dat gaat niet een volk is er aan toe of niet. Daarbij wordt er vooralsnog weinig aan gedaan dat men aan de basis levensbehoeften van de mensen doet, waardoor extremisten hun kansen waarnemen, om haat te zaaien en het volk op te roepen mee te gaan in de doelen die zij dan stellen. Veelal onder beloftes van wat de zogenaamde vredesstichters ook doen, eten, onderdak en gezondheidszorg. Doordat de vredestroepen om welke oorzaak dan ook verzaken, speelt men nog altijd extremistische en fundamentalisten in de kaart. Die zeggen zie je wel.... we hebben gelijk, wat hebben wij jullie nu gezegd.

Ik heb inderdaad de balen van het negativisme wat er in het nieuws is, als het om de Islam gaat. De Islam is een geloof die zeer zeker niet staat voor geweld en dergelijke, maar juist liefde en vrede. Als er kan bijgedragen worden, door op scholen meer begrip te kweken, al zou het door lessen zijn, dan ja.... waarom niet. Begin bij de basis in mijn optiek.

Overigens als ik even niet kan reageren op de topic, wel eens aan gedacht dat ik ook andere werkzaamheden heb of eventjes wel eens niet kan.

Groeten van Karina

chessmatazz
22-09-07, 21:22
De Islam is een geloof die zeer zeker niet staat voor geweld en dergelijke, maar juist liefde en vrede.

ik vind alles best hoor maar dit is weer zo'n oerdomme uitspraak van iemand die echt niet weet waar ze het over weet

DE Islam schuwt geweld niet .. en is mede door verovering groot geworden ..

in de Koran zijn verzen te vinden die nota bene te maken hebben met strijd en oorlog ..

geld evenzo voor het Jodendom ..

ik begrijp dat je een harmonieuze maatschappij wil creëren maar blijf wel eerlijk en ga niet om dingen zitten liegen ..

het moet makkelijk mogelijk zijn om een multireligieuze samenleving te creëeren als iedereen gewoon een beetje water bij de wijn wil doen ..

Karina
24-09-07, 12:55
en die staan in de bijbel niet, de christenen waren net zo gewelddadig zoniet erger, de tijd van de tempeliers en de kruisvaarders zijn er een voorbeeld van, het katholiekcisme wast zijn handen ook niet in onschuld, het jammere is, dat men een kleine groep die extremistisch e het geweld niet schuwen, representatief laat zijn voor een gehele bevolkingsgroep? Facisten maken zich ook schuldig aan geweld. Nogmaals ik als Moslima veroordeel ten alle tijden geweld.

Karina

Karina
24-09-07, 12:57
Ja inderdaad over en weer water in de wijn doen. Maar toch verbaasd het mij dat in Suriname bijv. een multi culturele samenleving kent, die niet van bovenaf behoefde te worden geregeld.

En laten we wel wezen, het ging hier ook goed, totdat er die bewuste september dag roet in het eten gooide en de halve wereld op zijn kop werd gezet.

Karina

mark61
24-09-07, 13:04
Geplaatst door Karina
en die staan in de bijbel niet, de christenen waren net zo gewelddadig zoniet erger, de tijd van de tempeliers en de kruisvaarders zijn er een voorbeeld van, het katholiekcisme wast zijn handen ook niet in onschuld, het jammere is, dat men een kleine groep die extremistisch e het geweld niet schuwen, representatief laat zijn voor een gehele bevolkingsgroep? Facisten maken zich ook schuldig aan geweld. Nogmaals ik als Moslima veroordeel ten alle tijden geweld.

Karina

Het valt niet te ontkennen dat de drie woestijngodsdiensten agressieve machogodsdiensten zijn. Maar ga gerust je gang.

mark61
24-09-07, 13:05
Geplaatst door Karina
Ja inderdaad over en weer water in de wijn doen. Maar toch verbaasd het mij dat in Suriname bijv. een multi culturele samenleving kent, die niet van bovenaf behoefde te worden geregeld.

Hoe kom jij op dat idee? Suriname heeft op zijn best een aantal langs elkaar heen levende bevolkingsgroepen, en dat is geregeld door Nederland.


En laten we wel wezen, het ging hier ook goed, totdat er die bewuste september dag roet in het eten gooide en de halve wereld op zijn kop werd gezet.

Ik denk dat er toch ietsjes meer aan de hand was. Magoed.

Karina
24-09-07, 13:18
Mark je vroeg mij hoe ik op het idee kwam over Suriname, dat is namelijk een tijd geleden in het programma zembla en discovery vermeld. Ook de bevolking zelf kwam aan het woord. Dus tja, in hoeverre? Ik vermeld het als informatie. Maar je zal het toch wel met me eens zijn, dat het geweld niet alleen door Moslims werd bedreven?
Doch ook de Christenen wassen op geen enkele wijze hun handen in onschuld. Er kleeft meer bloed aan handen dan alleen bij een handvol terroristen toch?

mark61
24-09-07, 14:15
Geplaatst door Karina
Mark je vroeg mij hoe ik op het idee kwam over Suriname, dat is namelijk een tijd geleden in het programma zembla en discovery vermeld. Ook de bevolking zelf kwam aan het woord. Dus tja, in hoeverre? Ik vermeld het als informatie. Maar je zal het toch wel met me eens zijn, dat het geweld niet alleen door Moslims werd bedreven?
Doch ook de Christenen wassen op geen enkele wijze hun handen in onschuld. Er kleeft meer bloed aan handen dan alleen bij een handvol terroristen toch?

Natuurlijk vindt de bevolking en diverse tv-programma's het leuk om zo'n schattig beeld op te hangen. In werkelijkheid werd vorig jaar 31 jaar onafhankelijkheid met 4 verschillende feesten gevierd, voor de voornaamste bevolkingsgroepen. Ieder apart. Geen x-vader ziet zijn dochter graag met een y-vriendje thuiskomen. Het enige dat je kan zeggen is dat ze elkaar de keel niet afsnijden, hoewel Bouterse <> tegenstanders tamelijk via etnische lijnen loopt.

Ik heb niet zo'n trek in vergelijkingen over mate van geweld; voorzover ik weet is elk volk op de wereld even gewelddadig. Met godsdienst heeft dat verder niet zoveel te maken, eerder met omstandigheden, denk ik.

Nu hebben we in Europa idd wel 'oslimterrorisme'; tsja, 30 jaar geleden was het ultralinks terrorisme. Over 30 jaar zal er wel weer wat anders zijn.

AdamRon
24-09-07, 20:33
Ik dacht dat deze topic ging over lesmateriaal voor kleine kinderen?