PDA

Bekijk Volledige Versie : Kunstenaar vindt cartoon niet naďef



Bofko
18-09-07, 12:51
AMSTERDAM - Mohammed afbeelden als een hond moet kunnen, vindt bedreigde Zweedse cartoonist.

‘In het Midden-Oosten hebben leiders al gezegd dat de fatwa die over mij is afgeroepen ondeugdelijk is’, zegt Lars Vilks telefonisch vanaf een geheim adres, waar de Zweedse geheime dienst hem heeft ondergebracht.
‘Al Qaida in Irak’ zette dit weekeinde een prijs op zijn hoofd, nadat de krant Nerikes Allehanda cartoons van de 61-jarige Viks had gepubliceerd waarop de profeet Mohammed is afgebeeld als een hond.

Uw situatie toont overeenkomsten met die van twee jaar geleden in Denemarken. Er braken toen rellen uit, er vielen zelfs doden. Wat verwacht u in Zweden?
‘We moeten het nog afwachten, maar de gelijkenis houdt wat mij betreft snel op. Deze rel was ook nooit ontstaan als een galerie mijn tekeningen niet had geweigerd.’

Waarom hebt u Mohammed als hond getekend?
‘Het onderwerp van de tentoonstelling was honden. Zweden staat tegenwoordig vol met beelden van honden, vooral op rotondes. Dat bracht me op het idee van de rotondehond. En met Mohammed wilde ik de politieke correctheid van de kunstwereld aankaarten.

‘Vrijheid van godsdienst en de draak steken met godsdienstige symbolen, kunnen naast elkaar bestaan. In Noorwegen heb ik de tekeningen eerder deze zomer geëxposeerd en gebeurde er niets. Maar omdat er in Zweden censuur is, schrijven kranten erover en zijn mijn tekeningen nieuws.’

Mohammed afbeelden als hond, is dat sinds de rellen na de Deense cartoonkwestie niet naďef?
‘Absoluut niet. Zie maar hoe de Zweedse moslims reageren. Zij willen maar al te graag laten zien hoe je met dit soort zaken omgaat in een democratisch land. Want dat legt deze rel zeker bloot: dat er een groot verschil bestaat tussen de moslims die hier wonen en die in de landen waar ze vandaan komen. Hier in Zweden blijkt dat democratie en moslim zijn wel degelijk samen kunnen gaan. Zweedse moslims weten wat vrijheid van meningsuiting en persvrijheid is.’

volkskrant

sater
18-09-07, 23:10
:rolleyes: beweert de brave Viks nu dat hij met zijn hondse Mohammed - cartoon juist geen islamkritiek levert? Tja dan had hij ook een pauselijk pekineesje kunnen tekenen.

III
18-09-07, 23:27
En weer niemand die zich afvraagt hoe de honden eronder zijn...

super ick
19-09-07, 08:09
Geplaatst door III
En weer niemand die zich afvraagt hoe de honden eronder zijn...

In eerste instantie zei mijnheer zich geen zorgen te maken.
Gisteren las ik dat hij toch maar onder gedoken is.

Altijd goede pr, de islam beledigen. Bedreiging en beveiliging, dus aandacht in de media gegarandeert.

Charlus
19-09-07, 08:23
Geplaatst door super ick
<...>Altijd goede pr, de islam beledigen. Bedreiging en beveiliging, dus aandacht in de media gegarandeert.
Dit verschijnsel stopt vanzelf wanneer "de Islam" niet meer zo overspannen reageert. De Islam is gewoon nog niet helemaal gewend aan dat in andere landen andere regels gelden.

Nelis70
19-09-07, 08:49
Geplaatst door sater
:rolleyes: beweert de brave Viks nu dat hij met zijn hondse Mohammed - cartoon juist geen islamkritiek levert? Tja dan had hij ook een pauselijk pekineesje kunnen tekenen.

En als hij dat heeft gedaan, dan hadden die weer geroepen waarom hij geen mohammedhondje had gekozen. Zo is er altijd iets te klagen.
Wees blij dat hij geen pedofielenpekineesje heeftgetekend en die mohammed heeft genoemd.

Hij beweert overigens dat de moslims in zweden de cartoon prima kunnen handelen.

Koala64
19-09-07, 11:49
Ik vond maar een ding van die tekening: dat ie verdomde slecht getekend was.

III
19-09-07, 16:02
Geplaatst door Koala64
Ik vond maar een ding van die tekening: dat ie verdomde slecht getekend was.

Heb de plaat niet mogen aanschouwen nog.
Is er niet ergens een linkje?

Gewijzigd 17:08.
Heb hem gezien...Inderdaad nogal zielig getekend.

Spoetnik
19-09-07, 16:06
Geplaatst door Charlus
Dit verschijnsel stopt vanzelf wanneer "de Islam" niet meer zo overspannen reageert. De Islam is gewoon nog niet helemaal gewend aan dat in andere landen andere regels gelden.

Ik heb zojuist even gebeld met de Islam en gevraagd of de de Islam er mee op wil houden.

III
19-09-07, 16:09
Geplaatst door Spoetnik
Ik heb zojuist even gebeld met de Islam en gevraagd of de de Islam er mee op wil houden.

De islam heeft mij verzekerd door te gaan tot het einde.

Charlus
19-09-07, 16:18
Geplaatst door III

Geplaatst door Spoetnik
Ik heb zojuist even gebeld met de Islam en gevraagd of de de Islam er mee op wil houden.
De islam heeft mij verzekerd door te gaan tot het einde.
Het Christendom liet mij daaropvolgend meteen weten dat het in het vervolg bij grapjasserij tav. Jezus de Islam als voorbeeld zal nemen in zijn reaktie, geďnspireerd als het zich voelt door de sterke broer.

III
19-09-07, 16:39
Geplaatst door III
De islam heeft mij verzekerd door te gaan tot het einde.

Geplaatst door Charlus

Het Christendom liet mij daaropvolgend meteen weten dat het in het vervolg bij grapjasserij tav. Jezus de Islam als voorbeeld zal nemen in zijn reaktie, geďnspireerd als het zich voelt door de sterke broer.

Zich niet realiserend dat wanneer de gedachte dat liefde alles overwint doorgetrokken zou worden tot inzichen, er alleen maar islam is...

Of zuur, of zout, of bitter: alles ís zoet!

Esse
19-09-07, 17:13
Maar omdat er in Zweden censuur is, schrijven kranten erover en zijn mijn tekeningen nieuws.


Haha, die loser weet niet eens wat censuur betekent. Als er censuur zou zijn dan zouden de kranten er toch niet over schrijven? Maar ja 'censuur' klinkt natuurlijk heel wat kunstzinniger dan 'kritiek'. Misschien gebruikt hij het woord censuur wel om het ontbreken van talent te verhullen ;-)

III
19-09-07, 17:25
Geplaatst door Esse
Haha, die loser weet niet eens wat censuur betekent. Als er censuur zou zijn dan zouden de kranten er toch niet over schrijven? Maar ja 'censuur' klinkt natuurlijk heel wat kunstzinniger dan 'kritiek'. Misschien gebruikt hij het woord censuur wel om het ontbreken van talent te verhullen ;-)

Of om aan te geven hoeveel respect je eigenlijk kunt hebben voor de bouwers van een systeem dat men democratie durft te noemen en waarin alles is vastgelegd in wetjes en regeltjes om er maar voor te zorgen dat niemand echt vrij is?

Esse
19-09-07, 17:53
Of om aan te geven hoeveel respect je eigenlijk kunt hebben voor de bouwers van een systeem dat men democratie durft te noemen en waarin alles is vastgelegd in wetjes en regeltjes om er maar voor te zorgen dat niemand echt vrij is?

Het gebrek aan lexicale kennis heeft maar weinig met democratie te maken. Het zegt meer over zijn opleiding. Denk je dat hij hiermee wil laten zien hoeveel respect je eigenlijk kunt hebben voor een schoolsysteem dat ervoor zorgt dat niemand de taal goed beheerst?
:hihi:

III
19-09-07, 18:10
Geplaatst door Esse
Het gebrek aan lexicale kennis heeft maar weinig met democratie te maken. Het zegt meer over zijn opleiding. Denk je dat hij hiermee wil laten zien hoeveel respect je eigenlijk kunt hebben voor een schoolsysteem dat ervoor zorgt dat niemand de taal goed beheerst?
:hihi:

Het schoolsysteem heeft daar alles mee te maken.
Mij is ook niet geleerd hoe ik een gepaste spotprent moet fabrieken...

Ongecensureerd kan ik die slecht getekende prentjes van mijn hand ook beter maar niet plaatsen...