PDA

Bekijk Volledige Versie : Sarkozy: Frankrijk wil geen oorlog met Iran



Julien
21-09-07, 18:24
Frankrijk wil geen oorlog met Iran

PARIJS - Frankrijk wil geen oorlog met Iran wegens het Iraanse nucleaire programma, maar wil Teheran wel overhalen door middel van onderhandelingen en sancties geen atoombom te maken. Dat heeft de Franse president Nicolas Sarkozy donderdag gezegd voor de televisie.

"Iran probeert een atoombom te bemachtigen en dat is niet aanvaardbaar", aldus de president. Hij zei verder dat het Iraanse nucleaire programma een ingewikkelde kwestie is.

Sarkozy distantieerde zich van de uitspraken van zijn minister van Buitenlandse Zaken, Bernard Kouchner. Deze veroorzaakte zondag een diplomatieke rel door zijn bewering dat "we ons op het ergste moeten voorbereiden, en het ergste is oorlog". Later nuanceerde Kouchner zijn uitspraken en zei dat hij geen voorstander is van oorlog. Sarkozy hierover: "Ik zou het woord oorlog niet gebruikt hebben."

Frankrijk is wel voorstander van een hard standpunt. "Als de sancties nu niet voldoende zijn, dan wil ik strengere sancties", aldus de president. Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, de Verenigde Staten, Rusland en China komen vrijdag bijeen om eventuele verdere internationale sancties te bespreken. Teheran ontkent dat het een atoombom wil maken.

http://www.palestine-solidarite.org/Sarkozy_Kouchner-afp.jpg

mark61
22-09-07, 00:04
Geplaatst door Julien
"Iran probeert een atoombom te bemachtigen en dat is niet aanvaardbaar", aldus de president. Hij zei verder dat het Iraanse nucleaire programma een ingewikkelde kwestie is.

Hé Nicolas, vertel es waarom het wel aanvaardbaar is dat Frankrijk een atoombom heeft? En wat daar dan ongecompliceerd aan is? En waarom ie nooit wat over die Israëlische bom te melden heeft? Russische? Pakistaanse?

Iran wordt omringd door 3 atoomstaten. En een Amerikaanse vloot die wel van alles aan boord kan hebben.

Wie is hier de warmonger?

Al Sawt
22-09-07, 00:47
Geplaatst door mark61
Hé Nicolas, vertel es waarom het wel aanvaardbaar is dat Frankrijk een atoombom heeft? En wat daar dan ongecompliceerd aan is? En waarom ie nooit wat over die Israëlische bom te melden heeft? Russische? Pakistaanse?

Iran wordt omringd door 3 atoomstaten. En een Amerikaanse vloot die wel van alles aan boord kan hebben.

Wie is hier de warmonger? En dan te bedenken dat Iran zich netjes aan internationale verdragen in kader van NPT heeft gehouden en tot nu toe geen bewijs is voor een kernwapenprogramma.

Julien
22-09-07, 11:40
Geplaatst door mark61
Hé Nicolas, vertel es waarom het wel aanvaardbaar is dat Frankrijk een atoombom heeft?
Tjah.. Frankrijk heeft zoals alle andere machtige landen in de wereld een atoombom, als één van de eersten zelfs, dat betekent toch nog niet dat het land geen mening meer mag hebben over atoombommen in andere landen? Dat Frankrijk kernwapens heeft, is ook heel acceptabel.. want in de periode na WO2 wou Frankrijk door een eigen kernmacht zijn onafhankelijkheid tegen de supermachten in de Koude Oorlog garanderen.


Iran wordt omringd door 3 atoomstaten.
Alleen Pakistan toch? En die zijn ook niet echt een bedreiging toch?


Wie is hier de warmonger?
Vergeet niet de oorlogstaal van Ahmadinejad richting Israel. Ik geef gelijk toe dat Israel en de VS minstens zo erg zijn wat betreft oorlogstaal.

mark61
22-09-07, 12:09
Geplaatst door Julien
Tjah.. Frankrijk heeft zoals alle andere machtige landen in de wereld een atoombom, als één van de eersten zelfs, dat betekent toch nog niet dat het land geen mening meer mag hebben over atoombommen in andere landen? Dat Frankrijk kernwapens heeft, is ook heel acceptabel.. want in de periode na WO2 wou Frankrijk door een eigen kernmacht zijn onafhankelijkheid tegen de supermachten in de Koude Oorlog garanderen.

:haha: Maar voor Iran is het niet acceptabel dat ze onafhankelijk tegenover supermachten willen zijn? Andere landen mogen niet machtig worden, de koek is verdeeld voor de eeuwigheid?

Dit is geen mening, dit is agressie tegen een ander land dat zich bovendien keurig aan de regels heeft gehouden. Als het geen lid was van de NPT viel er niet eens wat te zeiken.

De vraag was dus: waarom heeft Frankrijk geen mening over Israelische of Pakistaanse of Indiase of Russische bommen? Geen gebrul over sancties, geen dreigen met oorlog?


Alleen Pakistan toch? En die zijn ook niet echt een bedreiging toch?

Ik som het net op: Rusland, Pakistan, Israel en de Ami vloot in de Perzische golf. Das 4.

En jij maakt wel ff uit of Iran zich dan bedreigd mag voelen? Irak zagen ze in 1980 ook niet aankomen. Dat gaat ze niet weer gebeuren.


Vergeet niet de oorlogstaal van Ahmadinejad richting Israel. Ik geef gelijk toe dat Israel en de VS minstens zo erg zijn wat betreft oorlogstaal.

Das helemaal niet waar. Ahmadinejad heeft NOOIT oorlogstaal tegen I geuit. Dat is verdraaid in de pers. Kan je nakijken op de BBC.

mark61
22-09-07, 12:10
Geplaatst door Al Sawt
En dan te bedenken dat Iran zich netjes aan internationale verdragen in kader van NPT heeft gehouden en tot nu toe geen bewijs is voor een kernwapenprogramma.

Nope. Ze hadden er gewoon uit moeten stappen, maja, het resultaat was hetzelfde geweest.

Wat een ziek zooitje. Ik zou bijna een fonds voor een Iraanse bom beginnen :hihi:

Vroeger toen ik klein was vroeg ik me altijd af hoe zulke dingen zo maar konden, agressie van het westen tegen andere staten. Waarom niemand er wat van zei. Na, nu maak ik het zelf mee. :moe:

Julien
22-09-07, 14:29
Geplaatst door mark61
:haha: Maar voor Iran is het niet acceptabel dat ze onafhankelijk tegenover supermachten willen zijn? Andere landen mogen niet machtig worden, de koek is verdeeld voor de eeuwigheid?
Je kan het vervelend vinden, maar er bestaan nu eenmaal machtige landen en minder machtige landen. Zo zit de wereld in elkaar. Dat kun je wel oneerlijk vinden.. maja zo zit de wereld in elkaar. Ik vond het op school ook oneerlijk dat de 1 werd voorgetrokken boven de ander, maar wat doe je er tegen?


Dit is geen mening, dit is agressie tegen een ander land dat zich bovendien keurig aan de regels heeft gehouden. Als het geen lid was van de NPT viel er niet eens wat te zeiken.
Wie is hier argressief? In ieder geval niet Frankrijk..
En keurig aan de regels is natuurlijk niet waar, anders zou de VN niet met sancties dreigen.


De vraag was dus: waarom heeft Frankrijk geen mening over Israelische of Pakistaanse of Indiase of Russische bommen? Geen gebrul over sancties, geen dreigen met oorlog?
Misschien omdat er met bovengenoemde landen goede diplomatieke betrekkingen zijn en Frankrijk niet voor die landen hoeft te vrezen?
Waarom heeft Pakistan geen mening over Russische kernbommen en wél over Indiase bommen? Zelfde antwoord kun je geven.
Frankrijk had zeer goede banden met Iran onder Siah, sinds Khomeini de macht greep en de Siah naar Frankrijk verdreef, zijn die banden niet zo goed.


Ik som het net op: Rusland, Pakistan, Israel en de Ami vloot in de Perzische golf. Das 4.
Alleen Pakistan is een buurland hoor.


Das helemaal niet waar. Ahmadinejad heeft NOOIT oorlogstaal tegen I geuit. Dat is verdraaid in de pers. Kan je nakijken op de BBC.
Misschien is dat zo. Maar hij heeft zich wel degelijk argressief geuit tegenover Israel. Net zoals de VS en Israel dat deden tegenover Iran.

mark61
22-09-07, 14:48
Geplaatst door Julien
Je kan het vervelend vinden, maar er bestaan nu eenmaal machtige landen en minder machtige landen. Zo zit de wereld in elkaar. Dat kun je wel oneerlijk vinden.. maja zo zit de wereld in elkaar. Ik vond het op school ook oneerlijk dat de 1 werd voorgetrokken boven de ander, maar wat doe je er tegen?

Niet gaan draaien. Je gaat stiekem over van descriptieve naar prescriptieve oordelen, net als Kouchner deed. Volgens de wereld na 1945 hebben we de VN en gaan staten voortaan volgens bepaalde regels met elkaar om; het recht van de sterkste geldt dus niet meer.

Maar volgens jou is Frankrijk machtig en heeft het daarom het recht Iran zijn wil op te leggen. Gaat goed met je. Echt. Not.

Wat je ertegen doet is je aan de regels houden. Sarkozy moet zijn bek houden, of anders over Israel en de rest beginnen. Hypocriet.


Wie is hier argressief? In ieder geval niet Frankrijk..

Kouchner dreigde met oorlog, al draaide hij net zoals jij.


En keurig aan de regels is natuurlijk niet waar, anders zou de VN niet met sancties dreigen.

Ben je zo naief of doe je nou maar alsof? De VN dreigt niet met sancties, het heeft ze al uitgevaardigd. De VS en Frankrijk dreigen met oorlog. Simpel.


Misschien omdat er met bovengenoemde landen goede diplomatieke betrekkingen zijn en Frankrijk niet voor die landen hoeft te vrezen?

Huh? Iran dreigt Frankrijk te veroveren? Alles nog goed in je bovenkamer?


Waarom heeft Pakistan geen mening over Russische kernbommen en wél over Indiase bommen? Zelfde antwoord kun je geven.

Ja, naar een ander wijzen, dat helpt. Frankrijk als militaire dictatuur annex speeltuin voor fundi's.


Frankrijk had zeer goede banden met Iran onder Siah, sinds Khomeini de macht greep en de Siah naar Frankrijk verdreef, zijn die banden niet zo goed.

Ah, nu komt de aap uit de mouw. En dan mag je ze bedreigen. Regels, daar heb je niks mee te maken.


Alleen Pakistan is een buurland hoor.

Sjezus, je wordt nou nog dommer. Atoombommen worden per paard en wagen vervoerd. De Kaukasus staat niet grotendeels onder Russische controle. Volgens jou grenst Frankrijk toch eigenlijk aan Iran?


Misschien is dat zo. Maar hij heeft zich wel degelijk argressief geuit tegenover Israel. Net zoals de VS en Israel dat deden tegenover Iran.

Nee, dat heeft hij niet.

Julien
22-09-07, 21:17
Geplaatst door mark61
Niet gaan draaien. Je gaat stiekem over van descriptieve naar prescriptieve oordelen, net als Kouchner deed. Volgens de wereld na 1945 hebben we de VN en gaan staten voortaan volgens bepaalde regels met elkaar om; het recht van de sterkste geldt dus niet meer.
Dat is geen gedraai. Wereldleiders zijn ook gewoon mensen. En die trekken de één voor boven de ander. Vriendjespolitiek enzo, bevriende landen, diplomatiek.. Zo zit de wereld in elkaar. We leven niet in het utopia van Mark61!

By the way, als ik jouw redenatie volg, moet Iran wel degelijk stoppen met het maken van kernwapens. Dat heeft die VN - volgens jou de baas- namelijk bevolen.


Wat je ertegen doet is je aan de regels houden. Sarkozy moet zijn bek houden, of anders over Israel en de rest beginnen. Hypocriet.
Ik vind het niet hypocriet. Frankrijk zal zoiets natuurlijk nooit over bevriende landen zeggen. Aangezien Iran wat moeilijker ligt sinds de verdrijving van de siah is Iran een ander geval dan Rusland of China.


Kouchner dreigde met oorlog, al draaide hij net zoals jij.
Koucner heeft nooit met oorlog gedreigd.


Ben je zo naief of doe je nou maar alsof? De VN dreigt niet met sancties, het heeft ze al uitgevaardigd. De VS en Frankrijk dreigen met oorlog. Simpel.
De VN verbiedt Iran inderdaad het maken van kernwapens. Frankrijk doet niets verkeerds en probeert Iran op diplomatieke manier aan de VN-eisen te houden. Frankrijk dreigde nooit met oorlog, en dreigt al helemáál niet.


Ja, naar een ander wijzen, dat helpt. Frankrijk als militaire dictatuur annex speeltuin voor fundi's.
Het gaat niet om de type landen. Het gaat om de internationale politiek. Elk land op de wereld zal problemen hebben met een land dat kernwapens wil maken waar het geen goede - of zelfs - slechte banden mee heeft. Zie China - N Korea - Japan, of India - Pakistan, of Israel - Iran, of Rusland - VS etc. Dat betekent nog niet gelijk dat er een directe oorlogsdreiging is. Die was er ook niet in de Koude Oorlog.


Sjezus, je wordt nou nog dommer. Atoombommen worden per paard en wagen vervoerd. De Kaukasus staat niet grotendeels onder Russische controle. Volgens jou grenst Frankrijk toch eigenlijk aan Iran?
Op die manier moet Europa dus ook vrezen voor Iran; want Europa ligt in de zone die Iran zou kunnen bereiken met atoombommen. Overigens wordt Iran een buurland van Europa zodra Turkije erbij komt. Dus alle reden dat Europa zich ermee bemoeit.


Nee, dat heeft hij niet.
Als je nou net zo precies en genuanceerd zou zijn over Kouchner als over Ahmadinejad, dan zou dat fijn zijn.
Ahmadinejad heeft net zo min gedreigd met oorlog, als Kouchner.

lihoed
22-09-07, 22:29
Zelfs de Fransen die zo Chauvinistish zijn en een heel appart volk zijn krijgen een Jood als president.
De Zionistische Cyclus is bijna rond.

PS: De aanval op Iran gaat zeker komen.

Al Sawt
22-09-07, 23:27
Geplaatst door mark61
Nope. Ze hadden er gewoon uit moeten stappen, maja, het resultaat was hetzelfde geweest.

Wat een ziek zooitje. Ik zou bijna een fonds voor een Iraanse bom beginnen :hihi:

Vroeger toen ik klein was vroeg ik me altijd af hoe zulke dingen zo maar konden, agressie van het westen tegen andere staten. Waarom niemand er wat van zei. Na, nu maak ik het zelf mee. :moe: Iran kwestie zal als een boemerang dienen voor het Westen.

Ze gaan een land aanpakken dat zich keurig aan de regels van NPT heeft gehouden. Waardoor andere landen niets meer zullen aantrekken van NPT.

Julien
22-09-07, 23:36
Geplaatst door lihoed
Zelfs de Fransen die zo Chauvinistish zijn en een heel appart volk zijn krijgen een Jood als president.
De Zionistische Cyclus is bijna rond.

PS: De aanval op Iran gaat zeker komen.

Sarko is kwart joods, en van vaders kant. Dus een jood is hij niet echt.

Wat betreft die aanval op Iran; ik denk niet dat de VS zo stom zijn om dat te doen. Of hoop je op een aanval?

Al Sawt
22-09-07, 23:41
Geplaatst door Julien
Je kan het vervelend vinden, maar er bestaan nu eenmaal machtige landen en minder machtige landen. Zo zit de wereld in elkaar. Dat kun je wel oneerlijk vinden.. maja zo zit de wereld in elkaar. Ik vond het op school ook oneerlijk dat de 1 werd voorgetrokken boven de ander, maar wat doe je er tegen?

Tja, Julien. Uit respect en waardering voor jou, zal ik me inhouden. Maar bij een andere prikker was ik hier heel erg denigrerend en vooral hard uit de hoek gekomen met mijn reactie.

Want jouw reactie is op z`n zachts gezegd bedruipen met onwetendheid, terwijl ik je toch wat slimmer had in geschat.

Als wereldpolitiek hierarchie van schoolkinderen had, dan zouden er geen organen als VN zijn opgericht en konden we geen internationale spelregels.

Gelukkig zijn er organen als VN en kennen we internationale verdragen en regels. Puur om rechtvaardigheid te hanteren en wet van de jungle te voorkomen.

In dit geval zijn er aantal Westerse landen actief als agressors en door hun opstelling zijn ze een groot gevaar voor voorbestaan internationale orde.



Wie is hier argressief? In ieder geval niet Frankrijk.. Kun je mij uitleggen waarom Chirac wel begrip op kon brengen voor een mogelijke Iraanse kernbom en waarom het onder Sarkozy anders is?



En keurig aan de regels is natuurlijk niet waar, anders zou de VN niet met sancties dreigen.
Graag met voorbeelden komen waar Iran regels heeft geschonden.

Ben benieuwd.

lihoed
22-09-07, 23:47
Geplaatst door Julien
Sarko is kwart joods, en van vaders kant. Dus een jood is hij niet echt.

Wat betreft die aanval op Iran; ik denk niet dat de VS zo stom zijn om dat te doen. Of hoop je op een aanval?

Liever geen oorlog maar een Iran met een atoombom word zo te zien niet geduld.
Ik voel dat er ergens binnen nu een tien jaar iets groots gaat gebeuren.

Misschien een WW3 oorlog of Islam vs Rest..

Veel mensen weten het nog niet maar de aanval op de Islam is al sinds 2001 geopend.

Increase the peace.........

Julien
23-09-07, 00:01
Geplaatst door Al Sawt
Tja, Julien. Uit respect en waardering voor jou, zal ik me inhouden. Maar bij een andere prikker was ik hier heel erg denigrerend en vooral hard uit de hoek gekomen met mijn reactie.
Thanx ;) Maar voor de duidelijkheid, zoveel verschil ik niet van mening met jou wat betreft Iran. Ik wou Mark61 alleen maar tegenspreken dat Frankrijk hypocriet en oorlogszuchtig is.


Als wereldpolitiek hierarchie van schoolkinderen had, dan zouden er geen organen als VN zijn opgericht en konden we geen internationale spelregels.
Kijk, natuurlijk kun je het niet vergelijken met elkaar. Maar ik schreef het omdat het de internationale politiek wat simplificeert. Uiteindelijk heeft alles ook te maken met een "ik mag je"gehalte. Aangezien het Iran van Khomeini geen goede diplomatieke banden heeft met Frankrijk (de Siah was namelijk een goede vriend van de Fransen), is Parijs kritischer over Iraanse kernwapens dan over Russische of Chinese.. Zo is niet alleen Frankrijk, maar ieder ander land. Dus óf de hele wereld is hypocriet, óf Frankrijk is het niet.


Gelukkig zijn er organen als VN en kennen we internationale verdragen en regels. Puur om rechtvaardigheid te hanteren en wet van de jungle te voorkomen.
Ik ben ook zeer groot voorstander van de VN. En uitgerekend die VN heeft het Iran verboden om kernwapens te produceren. Het lijkt me dus duidelijk waar Iran zich aan moet houden.


In dit geval zijn er aantal Westerse landen actief als agressors en door hun opstelling zijn ze een groot gevaar voor voorbestaan internationale orde.
De dreigende taal van de VS en Israel zijn inderdaad niet goed voor de internationale orde.


Kun je mij uitleggen waarom Chirac wel begrip op kon brengen voor een mogelijke Iraanse kernbom en waarom het onder Sarkozy anders is?
Ik vind het vervelend om te zeggen, maar ik denk inderdaad dat Sarkozy aan het breken is met de Franse buitenlandse politiek zoals de voorgaande presidenten deden. Chirac was een typische neo-gaullist; had er schijt aan wat andere landen vonden en verkondigde tegendraads zijn eigen standpunt - en die van Frankrijk. Sarkozy kijkt erg op tegen de VS (niet Bush!) en GB. Sarkozy is een immigrantenzoon en is de 1e Franse president die niet is opgevoed met de Franse (Parijse) politieke School. Daarom is hij zo anders.


Graag met voorbeelden komen waar Iran regels heeft geschonden.
Ben benieuwd.
Ik had het over de sancties die de VN aan Iran heeft opgelegd. Blijkbaar had Iran de VN-regels geschonden..

Dan nu mijn mening: Ik ben geen tegenstander van Iran als kernmacht. Het is namelijk geen onstabiel land, en redelijk democratisch. Ook voert het geen argressieve buitenlandse politiek. Iran zou een hoop Europeanen kunnen overtuigen als het nu ook eens aan goede PR gaat doen; ophouden met de holocaust in twijfel nemen en geen dreigende taal richting Israel en Israeliërs.

sidi bibi
23-09-07, 02:06
Geplaatst door Julien
Tjah.. Frankrijk heeft zoals alle andere machtige landen....

Wat een mop, Frankrijk een machtig land, probeert al stuiptrekkend nog een beetje invloed te houden in de Francofone landen, wat ook al tanende is, het zou me niks verbazen dat Iran over een jaartje of 10 veel machtiger is dan Franrijk. Zo'n ouwe koe is dat land, de ruggegraad al zover ingezakt dat de buik over de grond sleept.

Julien
23-09-07, 02:27
Geplaatst door sidi bibi
Wat een mop, Frankrijk een machtig land, probeert al stuiptrekkend nog een beetje invloed te houden in de Francofone landen, wat ook al tanende is, het zou me niks verbazen dat Iran over een jaartje of 10 veel machtiger is dan Franrijk. Zo'n ouwe koe is dat land, de ruggegraad al zover ingezakt dat de buik over de grond sleept.

Waar komen die onterechte denigrerende opmerkingen over Frankrijk steeds vandaan? Van Nederlanders kan ik het wel begrijpen; die zijn gewoon jaloers. De Marokkanen in Marokko vinden Frankrijk echter een prachtig land en de cultuur geweldig..

Maar even inhoudelijk jouw onzin ontkrachten:

Economie:
"France is the world's fourth largest economic power in terms of GDP"
http://www.ambafrance-us.org/atoz/economy.asp

Cultureel:
"France, which invented the cinematograph in 1895, is still very active in this sector. 200 films were produced in 2002, making France second in the world for film investment. "
http://www.ambafrance-us.org/atoz/culture.asp

Militair:
"France has currently the largest all-volunteer military force on the European continent."
http://www.ambafrance-us.org/atoz/defense.asp

Toerisme:
"More tourists visit France than any other country in the world."
http://www.fll.vt.edu/French/whyfrench.html

Wetenschap:
"The French are a world leader in medical research: the AIDS virus was first isolated by French doctors."
http://www.fll.vt.edu/French/whyfrench.html

Taal:
"French as a foreign language is the second most frequently taught language in the world after English"

"French, along with English, is the official working language of

the United Nations
UNESCO
NATO
Organization for Economic Cooperation and Development (OECD)
the International Labor Bureau
the International Olympic Committee
the 31-member Council of Europe
the European Community
the Universal Postal Union
the International Red Cross
Union of International Associations (UIA)

French is the dominant working language at

the European Court of Justice
the European Tribunal of First Instance
the Press Room at the European Commission in Brussels, Belgium"
http://www.fll.vt.edu/French/whyfrench.html

Plus.. Frankrijk zit permanent in de VN-veilighjeidsraad en in de G7.

Slinger
23-09-07, 07:10
Geplaatst door Julien
Waar komen die onterechte denigrerende opmerkingen over Frankrijk steeds vandaan? Van Nederlanders kan ik het wel begrijpen; die zijn gewoon jaloers. De Marokkanen in Marokko vinden Frankrijk echter een prachtig land en de cultuur geweldig..

Maar even inhoudelijk jouw onzin ontkrachten:

Economie:
"France is the world's fourth largest economic power in terms of GDP"
http://www.ambafrance-us.org/atoz/economy.asp

Cultureel:
"France, which invented the cinematograph in 1895, is still very active in this sector. 200 films were produced in 2002, making France second in the world for film investment. "
http://www.ambafrance-us.org/atoz/culture.asp

Militair:
"France has currently the largest all-volunteer military force on the European continent."
http://www.ambafrance-us.org/atoz/defense.asp

Toerisme:
"More tourists visit France than any other country in the world."
http://www.fll.vt.edu/French/whyfrench.html

Wetenschap:
"The French are a world leader in medical research: the AIDS virus was first isolated by French doctors."
http://www.fll.vt.edu/French/whyfrench.html

Taal:
"French as a foreign language is the second most frequently taught language in the world after English"

"French, along with English, is the official working language of

the United Nations
UNESCO
NATO
Organization for Economic Cooperation and Development (OECD)
the International Labor Bureau
the International Olympic Committee
the 31-member Council of Europe
the European Community
the Universal Postal Union
the International Red Cross
Union of International Associations (UIA)

French is the dominant working language at

the European Court of Justice
the European Tribunal of First Instance
the Press Room at the European Commission in Brussels, Belgium"
http://www.fll.vt.edu/French/whyfrench.html

Plus.. Frankrijk zit permanent in de VN-veilighjeidsraad en in de G7.

Jaloers? Ik denk dat je dat niet kunt zeggen. De meeste Nederlanders houden zich, buiten de vakanties, nauwelijks met Frankrijk bezig. Van oudsher zijn wij veel meer gericht op Engeland en de VS.
Ik vind zo'n opsomming als hier boven wel typisch Frans. Het ego moet steeds maar opgepoetst worden. Sarkozy is daar ook steeds mee bezig. Waar komt dat toch vandaan?

Joesoef
23-09-07, 08:55
Geplaatst door sidi bibi
Wat een mop, Frankrijk een machtig land, probeert al stuiptrekkend nog een beetje invloed te houden in de Francofone landen, wat ook al tanende is, het zou me niks verbazen dat Iran over een jaartje of 10 veel machtiger is dan Franrijk. Zo'n ouwe koe is dat land, de ruggegraad al zover ingezakt dat de buik over de grond sleept.


In welk opzicht sterker, onderbuik gevoelens? Iran heeft inhoudelijk niet zoveel te betekenen, er komt feitelijk alleen maar olie vandaan. Frankrijk is diplomatiek gezien een van de sterkste landen. Dat veel mensen de taal niet machtig zijn wil nog niet zeggen dat Frankrijk 'niets' is.

mark61
23-09-07, 12:49
Geplaatst door Julien
Dat is geen gedraai. Wereldleiders zijn ook gewoon mensen. En die trekken de één voor boven de ander. Vriendjespolitiek enzo, bevriende landen, diplomatiek.. Zo zit de wereld in elkaar. We leven niet in het utopia van Mark61!

Daar ga je weer heel geniepig, net als Kouchner, over van descriptief naar prescriptief, van Sein naar Sollen. Frankrijk is machtig en daarom mag het lekker doen waar het zin in heeft. Iran is niet machtig dus moet braaf luisteren.

De rest van de dag gaat het hier voortdurend over de moraliteit van handelingen van individuen, groepen en staten, maar nu even niet want Juul is realpolitiker geworden.


By the way, als ik jouw redenatie volg, moet Iran wel degelijk stoppen met het maken van kernwapens. Dat heeft die VN - volgens jou de baas- namelijk bevolen.

De VN kan dat niet bevolen hebben want het is nog in het geheel niet vastgesteld. Iran heeft volledig recht kernenergie te ontwikkelen, stelt zijn installaties open voor inspectie; niks aan de hand. Wanneer zijn de Amerikaanse, Franse, Nederlandse kernfaciliteiten voor het laatst geïnspecteerd door Baradei?


Ik vind het niet hypocriet. Frankrijk zal zoiets natuurlijk nooit over bevriende landen zeggen. Aangezien Iran wat moeilijker ligt sinds de verdrijving van de siah is Iran een ander geval dan Rusland of China.

Waar slaat dat nou weer op? We hebben het dus over vriendjespolitiek, en jij vindt dat best. Het ligt wat moeilijker dat Frankrijk nog geld van Iran krijgt zeker, maar tegelijkertijd wel vooraan wil staan als er wat te halen valt?


Koucner heeft nooit met oorlog gedreigd.

Gek dat de halve wereld dat denkt dan. Dat dee ie op die misselijkmakende manier waar anders alleen extreem rechts het patent op heeft. Insinueren maar nergens op gepakt kunnen worden.


Het gaat niet om de type landen. Het gaat om de internationale politiek. Elk land op de wereld zal problemen hebben met een land dat kernwapens wil maken waar het geen goede - of zelfs - slechte banden mee heeft.

Dat is het criterium niet. Alleen het NPT doet hier terzake. Ongelooflijk dat cynisme van jou.


Op die manier moet Europa dus ook vrezen voor Iran; want Europa ligt in de zone die Iran zou kunnen bereiken met atoombommen. Overigens wordt Iran een buurland van Europa zodra Turkije erbij komt. Dus alle reden dat Europa zich ermee bemoeit.

Iran kan niks en wil niks. Wat is dat voor hysterisch gedoe? Dankzij Sarkozy komt Turkije er niet bij, dus waar heb je het over?


Ahmadinejad heeft net zo min gedreigd met oorlog, als Kouchner.

I beg to differ :ego: Kouchner wel, Ah niet.

mark61
23-09-07, 12:51
Geplaatst door Slinger
Jaloers? Ik denk dat je dat niet kunt zeggen. De meeste Nederlanders houden zich, buiten de vakanties, nauwelijks met Frankrijk bezig. Van oudsher zijn wij veel meer gericht op Engeland en de VS.
Ik vind zo'n opsomming als hier boven wel typisch Frans. Het ego moet steeds maar opgepoetst worden. Sarkozy is daar ook steeds mee bezig. Waar komt dat toch vandaan?

Frankrijk is het enige land in het westen dat de Angelsaksische / Amerikaanse overheersing wel es ter discussie stelt. Zonder veel succes natuurlijk.

sidi bibi
23-09-07, 15:18
Geplaatst door Julien
Waar komen die onterechte denigrerende opmerkingen over Frankrijk steeds vandaan? Van Nederlanders kan ik het wel begrijpen; die zijn gewoon jaloers. De Marokkanen in Marokko vinden Frankrijk echter een prachtig land en de cultuur geweldig..



Nou, best een indrukwekkende lijst, lijkt Israel wel, komen er ook al steeds mee aanzetten. Waar zou Nederland nou weer jaloers op moeten zijn, die roestige eiffeltoren soms. Ja, joh, die Marokkanen in Marokko hebben Frankrijk nog nooit gezien, zeggen ze alleen maar in de hoop dat je ook nog een gebakje bij de koffie neemt aan zo'n terrasje. De elite vindt Franrijk mooi, hebben ze iets om zich van het gepeupel te onderscheiden. Maar je hebt gelijk, Frankrijk is mooi en de taal is mooi en de toiletten langs de tolwegen zien er echt fantastisch uit.

sidi bibi
23-09-07, 15:32
Geplaatst door Joesoef
In welk opzicht sterker, onderbuik gevoelens? Iran heeft inhoudelijk niet zoveel te betekenen, er komt feitelijk alleen maar olie vandaan. Frankrijk is diplomatiek gezien een van de sterkste landen. Dat veel mensen de taal niet machtig zijn wil nog niet zeggen dat Frankrijk 'niets' is.

Ik weet het niet waarmee sterker, " misschien " stond er al bij. Maar ik neem aan dat ze zich aan het ontwikkelen zijn. Eerlijk gezegd weet ik niet veel van Iran, ga wat opgoogelen als ik wat tijd over heb.
Dat diplomatieke van Franrijk is denk ik ook bedoeld om het Francofone Arabische gedeelte te vriend te houden en naar mijn idee maar weinig effectief, was het trouwens niet Frankrijk die in het geniep gegevens over Irak naar de VS doorspeelde bij het begin van die oorlog ?
Franrijk komt op mij altijd een beetje Louis de Funès-achtig over, op de een of andere manier, maar tis niet gevaarlijk.

1973Tanger
23-09-07, 15:34
Geplaatst door Julien
Sarko is kwart joods, en van vaders kant. Dus een jood is hij niet echt.

Wat betreft die aanval op Iran; ik denk niet dat de VS zo stom zijn om dat te doen. Of hoop je op een aanval?

Wat betekend één kwart jood? Is Sarko ter wereld gekomen na een trio o.i.d.?

1973Tanger
23-09-07, 15:36
Geplaatst door Al Sawt
Tja, Julien. Uit respect en waardering voor jou, zal ik me inhouden. Maar bij een andere prikker was ik hier heel erg denigrerend en vooral hard uit de hoek gekomen met mijn reactie.

Want jouw reactie is op z`n zachts gezegd bedruipen met onwetendheid, terwijl ik je toch wat slimmer had in geschat.

Als wereldpolitiek hierarchie van schoolkinderen had, dan zouden er geen organen als VN zijn opgericht en konden we geen internationale spelregels.

Gelukkig zijn er organen als VN en kennen we internationale verdragen en regels. Puur om rechtvaardigheid te hanteren en wet van de jungle te voorkomen.

In dit geval zijn er aantal Westerse landen actief als agressors en door hun opstelling zijn ze een groot gevaar voor voorbestaan internationale orde.


Kun je mij uitleggen waarom Chirac wel begrip op kon brengen voor een mogelijke Iraanse kernbom en waarom het onder Sarkozy anders is?



Graag met voorbeelden komen waar Iran regels heeft geschonden.

Ben benieuwd.

Blijf geduld behouden Sawt. Nog een paar uur tot fitr. :hihi:

Julien
23-09-07, 16:07
Geplaatst door sidi bibi
Nou, best een indrukwekkende lijst, lijkt Israel wel, komen er ook al steeds mee aanzetten.
Waar slaat die vergelijking op? Zoals in een ander topic werd gezegd, lijkt Marokko qua land meer op Israel dan Frankrijk op Israel.


Waar zou Nederland nou weer jaloers op moeten zijn, die roestige eiffeltoren soms.
Ik heb je net een lijst gegeven van de feiten waarom Frankrijk 1 van de machtigste landen ter wereld is. Vooral niet op ingaan hoor..


Ja, joh, die Marokkanen in Marokko hebben Frankrijk nog nooit gezien, zeggen ze alleen maar in de hoop dat je ook nog een gebakje bij de koffie neemt aan zo'n terrasje. De elite vindt Franrijk mooi, hebben ze iets om zich van het gepeupel te onderscheiden. Maar je hebt gelijk, Frankrijk is mooi en de taal is mooi en de toiletten langs de tolwegen zien er echt fantastisch uit.
Nou het is echt niet alleen de elite in Marokko die de Franse cultuur en Frankrijk waarderen. Dat geklaag over 'chauvinistisch' Frankrijk is gewoon iets typisch Nederlands, aangezien andere trotse landen (zoals Marokko) vaderlandsliefde wel kunnen waarderen.

Julien
23-09-07, 16:13
Geplaatst door 1973Tanger
Wat betekend één kwart jood? Is Sarko ter wereld gekomen na een trio o.i.d.?

Nou wel eens aan gedacht dat zijn moeder half joods zou kunnen zijn (ze was grieks en roomskatholiek maar haar vader was een jood). Dus dat maakt Sarkozy een kwart joods.
Foutje van mijn kant was dat niet de vader half-jood is, maar de moeder..

Ik vind het niet van belang dat de president van Frankrijk joods bloed heeft, blijkbaar anderen wel..

sidi bibi
23-09-07, 16:37
Geplaatst door Julien
Waar slaat die vergelijking op? Zoals in een ander topic werd gezegd, lijkt Marokko qua land meer op Israel dan Frankrijk op Israel.


Ik heb je net een lijst gegeven van de feiten waarom Frankrijk 1 van de machtigste landen ter wereld is. Vooral niet op ingaan hoor..


Nou het is echt niet alleen de elite in Marokko die de Franse cultuur en Frankrijk waarderen. Dat geklaag over 'chauvinistisch' Frankrijk is gewoon iets typisch Nederlands, aangezien andere trotse landen (zoals Marokko) vaderlandsliefde wel kunnen waarderen.

Nee joh, niet zo zwaar aan tillen, ik vergelijk Franrijk niet met Israel, alleen die lijst, deed me denken aan een lijst in topic Positief over Israel, das alles. En Frankrijk ken ik wel, heb al gezegd dat het land mooi is, de taal mooi. Het volk komt een beetje over als die bekende filmacteur, maar das persoonlijk, zo,n beetje als een auto ontwerpen, bouwen en dan pas kijken of de motor er wel in past, volgens mij ging dat ook zo met zo'n Airbus laatst, het vliegtuig was af maar hoe het zat met de bekabeling kwam pas een maandje of 10 later.
De doorsnee Marokkaan die ik hier ken weet niks over de Franse cultuur en over Frankrijk, ze weten veel beter wie er in de Nederlandse voetbalclubs meespelen.

super ick
24-09-07, 13:12
[QUOTE]Geplaatst door Julien
[B]Taal:
"French as a foreign language is the second most frequently taught language in the world after English"


Gniffel, check je bronnen. De andere heb ik maar niet gecheckt, teveel werk maar veel geloof heb ik er niet meer in gezien de leugens over de taal..

De 10 meest gesproken talen in de wereld
14/09/2007 - Dirk Bonneure
De 10 meest gesproken talen in de wereld (in miljoenen mensen), gesproken in de eigen familie: Chinees: 1223 miljoen Spaans: 332 miljoen Engels: 322 miljoen Bengaals: 189 miljoen Hindi: 182 miljoen Arabisch: 174 miljoen Portugees: 170 miljoen Russisch: 170 miljoen Japans: 125 miljoen Duits: 98 miljoen

mark61
24-09-07, 14:52
Geplaatst door super ick
taught

14/09/2007 - Dirk Bonneure
De 10 meest gesproken talen in de wereld (in miljoenen mensen), gesproken in de eigen familie: Chinees: 1223 miljoen Spaans: 332 miljoen Engels: 322 miljoen Bengaals: 189 miljoen Hindi: 182 miljoen Arabisch: 174 miljoen Portugees: 170 miljoen Russisch: 170 miljoen Japans: 125 miljoen Duits: 98 miljoen

Je tegenstelling is een schijntegenstelling. 'Taught' includes 'as a foreign language', zak maar zeggen.

Hindi is niemand's moedertaal, aangezien het gedeeltelijk een kunsttaal is. 'Spreken' wordt dan: redelijk vaak spreken, of zoiets.

Onwillekeurig zou je denken dat hier moedertaal bedoeld wordt, maar dat is toch weer wat anders. Dat geldt ook voor bijv. Portugees.

Lastig, meten wie de langste heeft op taalgebied.

super ick
24-09-07, 15:23
Geplaatst door mark61
Je tegenstelling is een schijntegenstelling. 'Taught' includes 'as a foreign language', zak maar zeggen.

Hindi is niemand's moedertaal, aangezien het gedeeltelijk een kunsttaal is. 'Spreken' wordt dan: redelijk vaak spreken, of zoiets.

Onwillekeurig zou je denken dat hier moedertaal bedoeld wordt, maar dat is toch weer wat anders. Dat geldt ook voor bijv. Portugees.

Lastig, meten wie de langste heeft op taalgebied.

Meest gesproken betekend hier volgens mij meest gebruikte tussen mensen in 1 land.
Zo goed?
Dus een VMBO-er met Engels in het pakket wordt niet meegerekend.

Julien
24-09-07, 15:59
Geplaatst door super ick
[QUOTE]Geplaatst door Julien
[B]Taal:
"French as a foreign language is the second most frequently taught language in the world after English"


Gniffel, check je bronnen. De andere heb ik maar niet gecheckt, teveel werk maar veel geloof heb ik er niet meer in gezien de leugens over de taal..

De 10 meest gesproken talen in de wereld
14/09/2007 - Dirk Bonneure
De 10 meest gesproken talen in de wereld (in miljoenen mensen), gesproken in de eigen familie: Chinees: 1223 miljoen Spaans: 332 miljoen Engels: 322 miljoen Bengaals: 189 miljoen Hindi: 182 miljoen Arabisch: 174 miljoen Portugees: 170 miljoen Russisch: 170 miljoen Japans: 125 miljoen Duits: 98 miljoen

Ik zou maar beter lezen voordat je over 'leugens' begint. Volgens mijn gegeven bron is Frans na Engels de meest onderwezen taal. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ik geloof dit best. Van de VS tot en met Australië leren middelbare scholieren Frans. Sowieso is Frans één van de 3 wereldtalen (samen met Engels en Spaans) want Frans wordt in elk werelddeel gesproken, en is in zeer veel landen de 2e officiële taal.

super ick
25-09-07, 08:50
Geplaatst door Julien
Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ik geloof dit best.

Oke duidelijk,
Op deze basis discussie gesloten.

Julien
25-09-07, 11:18
Geplaatst door super ick
Oke duidelijk,
Op deze basis discussie gesloten.

Oh dus we mogen geen onderbouwde meningen meer geven op dit forum, als we er zelf geen onderzoek naar gedaan hebben? :rolleyes: Wat denk je nou.. dat ik niks beters te doen heb?

Er zijn mensen die dit al uitgezocht hebben. En ik geef je daarvoor het bewijs en de bron. Zolang jij niet het tegendeel bewijst, moet je niks zeggen.

Discussie gesloten.

lihoed
25-09-07, 11:25
Geplaatst door Julien
Ik zou maar beter lezen voordat je over 'leugens' begint. Volgens mijn gegeven bron is Frans na Engels de meest onderwezen taal. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ik geloof dit best. Van de VS tot en met Australië leren middelbare scholieren Frans. Sowieso is Frans één van de 3 wereldtalen (samen met Engels en Spaans) want Frans wordt in elk werelddeel gesproken, en is in zeer veel landen de 2e officiële taal.

Ik ben het met je eens.

super ick
25-09-07, 15:15
Geplaatst door Julien
Oh dus we mogen geen onderbouwde meningen meer geven op dit forum, als we er zelf geen onderzoek naar gedaan hebben? :rolleyes: Wat denk je nou.. dat ik niks beters te doen heb?

Er zijn mensen die dit al uitgezocht hebben. En ik geef je daarvoor het bewijs en de bron. Zolang jij niet het tegendeel bewijst, moet je niks zeggen.

Discussie gesloten.

Kan je me horen dan???