PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikaanse millitie (Blackwater) verhandelt wapens op Iraakse zwarte markt



Coolassprov MC
23-09-07, 10:47
http://www.msnbc.msn.com/id/17149369/


Federal prosecutors are investigating whether employees of the private security firm Blackwater USA illegally smuggled into Iraq weapons that may have been sold on the black market and ended up in the hands of a U.S.-designated terrorist organization, officials said Friday.

Al Sawt
23-09-07, 23:22
Wat dat betreft doen ze hun baan als huurlingen, eer aan.

observer
24-09-07, 12:10
Geplaatst door Al Sawt
Wat dat betreft doen ze hun baan als huurlingen, eer aan. dom ook want tenslotte kun je als je het lief vraagt gratis wapens van iran krijgen

Coolassprov MC
24-09-07, 12:41
Geplaatst door observer
dom ook want tenslotte kun je als je het lief vraagt gratis wapens van iran krijgen .

Russische troep en shi'itische namaak?

Waarom naar Iran, als de VS ze bij de HappyMeals geeft?

super ick
24-09-07, 13:03
Interview met Fuad Hussein

'Ik zie de realiteit onder ogen'

Jurgen Maas

Hij vertrok na de val van het Iraakse regime naar zijn vaderland om te helpen met de wederopbouw. De Nederlands-Iraakse politicoloog Fuad Hussein. ‘Ook onder Saddam was het oorlog.’

Alleen ’s avonds na negen uur heeft hij tijd voor een telefonisch interview. Fuad Hussein (56) heeft het namelijk razend druk als stafchef van Massoed Barzani, president van de regio Koerdistan in Irak. Zijn overvolle agenda bestaat uit afspraken maken, advies verstrekken en rapporten schrijven. Nog maar enkele weken geleden heeft er een bijna historisch te noemen gebeurtenis plaatsgevonden.
Na diverse vergeefse pogingen bereikte het Koerdische parlement overeenstemming over de vorming van één regering. Jarenlang waren er twee regeringen: een in het westen van de Koerdische Democratische Partij (KDP) van Barzani, en een in het oosten van de Patriottische Unie van Koerdistan (PUK) van de huidige Iraakse president Jalal Talabani. Vanuit Arbil noemt Hussein het parlementsbesluit een belangrijke ontwikkeling, goed voor de Koerdische zaak. ‘Het geeft aan andere partijen het signaal dat de Koerden op allerlei gebieden kunnen samenwerken. Het verhoogt de Koerdische moraal en versterkt de positie van de Koerden, ook ten opzichte van de geallieerden.’

Gevangenis
Fuad Hussein groeide op in de Koerdische stad Khanaqin. Zijn vader was eigenaar van een kledingzaak en burgemeester van een district. Drie jaar geleden vertelde hij tegen Vrij Nederland onder andere over zijn broer die wegens Koerdisch-nationalistische sympathieën in 1966 in de gevangenis belandde. Hij zag hoe zijn broer zat opgesloten in een soort dierentuinkooi, tussen tientallen andere gevangenen. ‘We kregen vijf minuten om hem te spreken. Kinderen en vrouwen huilden terwijl de mannen probeerden te praten. Door dit soort dingen word je snel volwassen. Ik stopte met voetballen en begon boeken te lezen.'
Een jaar later, in 1967, werd hij lid van de KDP. Hij was toen achttien jaar. ‘Ik vervulde een belangrijke rol. Van 1970 tot 1974 was ik voor de KDP actief in Bagdad. In 1975, na de nederlaag van het Koerdische verzet in de strijd tegen het regime van Saddam, ben ik via Iran naar Nederland gevlucht.’ De datum staat in zijn geheugen gegrift: maandag 12 mei.
Hij trouwde hier, werd vader, begon als docent aan een sociale academie en maakte later carrière als zelfstandig consultant met zijn Middle East Bureau en bleef tot eind 1983 politiek actief binnen de Koerdische partijen en organisaties. Hussein: ‘Maar omdat bijna niemand in Nederland iets wist over de Koerdische politieke partijen en ik wel wilde strijden voor de Koerdische zaak, heb ik afscheid genomen van de politieke partijen. Ik was altijd al voor eenheid onder de Koerden, voor samenwerking. Ik ben als onafhankelijk politicus verdergegaan met activiteiten voor de Koerdische zaak en voor democratie en mensenrechten in Irak. Ik heb deelgenomen aan alle congressen van de Iraakse oppositie tussen 1991 en 2002.’

Bevrijding
Drie jaar geleden hield Fuad Hussein in de media regelmatig een hartstochtelijk pleidooi voor een Amerikaanse aanval op Irak. Hij noemt het nog steeds een goede zaak. ‘Ik was een groot voorstander van de bevrijding van Irak. Dat is voor mij een verschil met uw kwalificatie “voorstander van de oorlog”. Onder Saddam was het ook oorlog. Zijn regime was een permanent project van oorlog en geweld: naar buiten toe oorlog, en naar de eigen bevolking toe oorlog en geweld. Dat vergeten de meeste mensen.’
Na de val van het Iraakse regime vertrok Hussein naar Bagdad. ‘Ik ben naar Irak teruggekeerd in de hoop een kans te krijgen om deel te nemen aan de opbouw van mijn land, de opbouw van een nieuwe samenleving. Die kans wilde ik niet aan mij voorbij laten gaan.’
Hij werd adviseur van de voorlopige minister van Onderwijs. Het ministerie was voor hem het centrum van de macht. ‘Onderwijs is zo ontzettend belangrijk bij het creëren van een nieuwe samenleving. Maar het is een langdurig proces. Het onderwijs stond in dienst van het verkondigen van de ideologie van het regime van Saddam. Pure indoctrinatie onder dwang. Leerlingen moeten nu omschakelen van een militaristisch drilsysteem naar zelfinitiatief en leren omgaan met kinderen met een ander geloof, andere kleur, en anders denkend. Dat is zo ontzettend belangrijk en kost ongelofelijk veel tijd en energie. Binnen enkele maanden was er nieuw lesmateriaal, maar nog steeds is niet al het materiaal in heel Irak beschikbaar. En vooral overeenstemming bereiken over de inhoud van de geschiedenisboeken over het moderne Irak is een moeilijk proces.’
Na zijn werk voor het ministerie van Onderwijs was Hussein ook een tijdje plaatsvervangend lid van de tijdelijke regeringsraad. Er klinkt enige trots door in zijn stem, maar hij stelt direct dat de Amerikanen onder leiding van Paul Bremer veel fouten hebben gemaakt, bijvoorbeeld dat zij de Irakezen niet toestonden direct een eigen regering te vormen. Toen ze dat wel deden en de Regeringsraad werd gevormd, had Bremer nog alle touwtjes in handen en gebruikte hij zijn vetorecht bij praktisch alle beslissingen die de Raad nam.
‘Toch staat hij nog volledig achter de ‘bevrijding van Irak’. ‘Ik besef dat we nog een lange weg hebben te gaan. Ik zie de realiteit onder ogen.’ Volgens Hussein is de enige oplossing een federaal systeem dat uit drie delen bestaat: het sjiitische zuiden, het soennitische westen, en Koerdistan, met Bagdad als hoofdstad voor alle Irakezen. ‘Maar daarvoor moet er minimaal eerst controle zijn over de veiligheidssituatie. Dat is op korte termijn niet haalbaar. De Baathisten plegen aanslagen om aan de macht te komen, en de buitenlandse terroristen die tot al-Qaida behoren hebben enkel het doel het systeem te bevechten. Hoe kun je met hen onderhandelen over de toekomst van Irak?’

observer
24-09-07, 14:07
Geplaatst door Coolassprov MC
.

Russische troep en shi'itische namaak?

Waarom naar Iran, als de VS ze bij de HappyMeals geeft? happy meals moet je nog betalen

Coolassprov MC
24-09-07, 14:33
Geplaatst door observer
happy meals moet je nog betalen

Lever je bewijzen dat Iran wapens levert en de brandhaard kunstmatig in leven houdt in Irak; ga anders maar weer fietsen stelen.

super ick
24-09-07, 15:11
Geplaatst door Coolassprov MC
Lever je bewijzen dat Iran wapens levert en de brandhaard kunstmatig in leven houdt in Irak; ga anders maar weer fietsen stelen.

At your service, Afganistan er ook maar meteen bij?
Jij weet dat ook best wel. Vervelend trekje van jou om alles wat algemeen bekend is in twijfel te trekken.

'Iran stuurt meer wapens naar Irak en Afghanistan'
Uitgegeven: 3 juni 2007 23:10
Laatst gewijzigd: 3 juni 2007 23:30

WASHINGTON - Iran heeft de afgelopen weken zijn wapenleveranties aan sjiitische strijders in buurland Irak opgevoerd.

De machthebbers in Teheran hebben ook meer wapens gestuurd naar Taliban-strijders in Afghanistan. Dat berichtte The Washington Post zondag op gezag van Amerikaanse en Europese functionarissen.

240mm

In Irak zijn Iraanse 240mm-raketten opgedoken die zijn gebruikt door sjiitische milities tegen onder meer Britse doelen in Basra. In Afghanistan zijn volgens de krant sinds april zeker twee wapenleveranties uit Iran onderschept, bedoeld voor de Taliban in de provincie Helmand.

Opportunistisch

De VS bechuldigen Iran al geruime tijd van steun aan milities in Irak. In april zei Washington ook bewijzen te hebben voor leveranties aan de Taliban.

Dat is opvallend omdat de Taliban soennitisch zijn. De steun zou ook vooral opportunistisch van aard zijn. Iran zou volgens de VS gebaat zijn bij aanhoudende druk op Amerikaanse troepen in de regio, ook in Afghanistan.

(c) ANP

Al Sawt
24-09-07, 21:50
Geplaatst door observer
dom ook want tenslotte kun je als je het lief vraagt gratis wapens van iran krijgen Misschien is het juist een signaal dat Iran geen wapens levert?

Al Sawt
24-09-07, 21:53
Geplaatst door super ick
At your service, Afganistan er ook maar meteen bij?
Jij weet dat ook best wel. Vervelend trekje van jou om alles wat algemeen bekend is in twijfel te trekken.

'Iran stuurt meer wapens naar Irak en Afghanistan'
Uitgegeven: 3 juni 2007 23:10
Laatst gewijzigd: 3 juni 2007 23:30

WASHINGTON - Iran heeft de afgelopen weken zijn wapenleveranties aan sjiitische strijders in buurland Irak opgevoerd.

De machthebbers in Teheran hebben ook meer wapens gestuurd naar Taliban-strijders in Afghanistan. Dat berichtte The Washington Post zondag op gezag van Amerikaanse en Europese functionarissen.

240mm

In Irak zijn Iraanse 240mm-raketten opgedoken die zijn gebruikt door sjiitische milities tegen onder meer Britse doelen in Basra. In Afghanistan zijn volgens de krant sinds april zeker twee wapenleveranties uit Iran onderschept, bedoeld voor de Taliban in de provincie Helmand.

Opportunistisch

De VS bechuldigen Iran al geruime tijd van steun aan milities in Irak. In april zei Washington ook bewijzen te hebben voor leveranties aan de Taliban.

Dat is opvallend omdat de Taliban soennitisch zijn. De steun zou ook vooral opportunistisch van aard zijn. Iran zou volgens de VS gebaat zijn bij aanhoudende druk op Amerikaanse troepen in de regio, ook in Afghanistan.

(c) ANP En weer blijkt dat niet alle geesten, kritisch zijn.
Want Amerikaanse rapporten zeggen niets en bevatten vaak leugens om een potentiele tegenstander zwart te maken.

Bovenstaande artikel is net zo geloofwaardig als Amerikaanse rapporten over Iraakse WMD`s.

Soldim
25-09-07, 06:00
Geplaatst door Al Sawt
En weer blijkt dat niet alle geesten, kritisch zijn.
Want Amerikaanse rapporten zeggen niets en bevatten vaak leugens om een potentiele tegenstander zwart te maken.


Dat is geen kritische maar een eenzijdige kijk.

super ick
25-09-07, 08:56
Geplaatst door Al Sawt
En weer blijkt dat niet alle geesten, kritisch zijn.
Want Amerikaanse rapporten zeggen niets en bevatten vaak leugens om een potentiele tegenstander zwart te maken.

Bovenstaande artikel is net zo geloofwaardig als Amerikaanse rapporten over Iraakse WMD`s.

Deze opmerking had ik van jou kunnen verwachten.
Jij acht de berichten uiot de M.O. landen natuurlijk betroubaarder. Daar hebben ze tenslotte al jaren ervaring met vrije media.

Jij hebt je mening en standpunten al klaar.
Zolang ik hier ben heb ik je nog nooit je mening bij zien stellen.
Erin gegoten met de paplepel of gewoon van nature stronteigenwijs?
Of gewoon de waarheid in pacht?
Of gewoon alles uit het westen = slecht, onbetrouwbaar.

Coolassprov MC
25-09-07, 09:30
Geplaatst door super ick
...op gezag van Amerikaanse en Europese functionarissen.
...
volgens de VS ...

De bruutste totalitaire staat kan geen beter werk afleveren!

At your service!

Coolassprov MC
25-09-07, 09:33
Geplaatst door Al Sawt
Bovenstaande artikel is net zo geloofwaardig als Amerikaanse rapporten over Iraakse WMD`s.

Kan je je nog herinneren dat de VS ons wijs probeerde te maken dat het leger van Ghaddafi een gevaar voor de wereld was terwijl, alleen al, het New Yorkse politiekorps groter, beter getraind en uitgerust is?

Coolassprov MC
25-09-07, 09:36
Geplaatst door super ick
.. met vrije media.

Het feit dat je een bericht, dat rechtstreeks gedicteerd word door de overheid en waar men zich niet eens voor schaamt, verward met ''vrije media'' diskwalificeerd je als rechter in dit soort issues.

Coolassprov MC
25-09-07, 09:39
Geplaatst door Soldim
... eenzijdige...

Heb je ook andere woordjes tegen het plafond geplakt?