PDA

Bekijk Volledige Versie : Bijbel van Satan terug in Praag



IbnRushd
23-09-07, 22:18
Bijbel van Satan terug in Praag

PRAAG - De Codex Gigas, beter bekend als de Duivelsbijbel, is na 359 jaar weer terug in Praag. Het middeleeuwse manuscript, dat 800 jaar geleden geschreven zou zijn met de hulp van de duivel, is tot 6 januari te zien op een tentoonstelling in het centrum van de Tsjechische hoofdstad.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00125/codex_gigas_125653h.jpg
De Codex Gigas, oftewel de Duivelsbijbel.

De belangstelling van de Tsjechen is groot, zegt een medewerkster van de Nationale Bibliotheek.

De Codex Gigas, naar verluidt het dikst bewaard gebleven middeleeuwse boek, werd in 1648 door Zweedse troepen meegenomen uit de Burcht van Praag. Na jaren van onderhandelingen tussen Tsjechische en Zweedse diplomaten is het boek tijdelijk terug.

Het verhaal gaat dat een benedictijnse monnik beloofde het boek met daarin alle toenmalige kennis van de wereld in één nacht te schrijven, als boetedoening voor zijn zonden. Toen het tot hem doordrong dat de taak een onmogelijke was, riep hij de hulp in van de duivel. Als dank tekende hij diens portret op een van de pagina’s.

Waarschijnlijk is het manuscript in het begin van de dertiende eeuw geschreven door een monnik van het benedictijnse klooster in Podlazice, ongeveer honderd kilometer ten oosten van Praag. Dat denkt in elk geval Zdenek Uhlir, een deskundige op het gebied van middeleeuwse manuscripten.

Hij is verbonden aan de Nationale Bibliotheek. Volgens hem heeft de auteur tussen de tien en twaalf jaar aan het manuscript gewerkt, dat 75 kilo weegt. Van de 640 oorspronkelijke pagina’s zijn er 624 in redelijk goede staat bewaard gebleven.

ad.nl

AdamRon
23-09-07, 22:41
Ik weet dat je dit post met bepaalde bedoelingen,
Dus ik zal maar aan je wens voldoen....

Was deze monnik de eerste die de duivelsverzen vertaalde ??

IbnRushd
23-09-07, 23:13
Geplaatst door AdamRon
Ik weet dat je dit post met bepaalde bedoelingen,


Ik heb er geen bedoelingen bij. Het leek me gewoon interessant en daarom heb ik 'm ook geplaatst.

Weet je, veel ruzies ontstaan door achterdochtigheid. Als je iets niet weet, vraag het! Wees verstandig.

III
23-09-07, 23:39
Geplaatst door IbnRushd
Ik heb er geen bedoelingen bij. Het leek me gewoon interessant en daarom heb ik 'm ook geplaatst.

Weet je, veel ruzies ontstaan door achterdochtigheid. Als je iets niet weet, vraag het! Wees verstandig.

"Heb ge me iets gevraagd?
Heb ik u geantwoord?
Wat wilt ge weten?"

Gouda ©2000


Interessant.
Maar wat is de strekking van de inhoud?
Is het gewoon dezelfde als de "gewone" bijbel?

Julien
23-09-07, 23:51
Geplaatst door AdamRon
Ik weet dat je dit post met bepaalde bedoelingen,
Dus ik zal maar aan je wens voldoen....


Zoals de waard is..

IbnRushd
23-09-07, 23:56
Geplaatst door III

Interessant.

Interessant is dat de Codex Gigas 75 kilo weegt.


Geplaatst door III

Maar wat is de strekking van de inhoud?

- Codex Gigas is van Praag?
- De bewonderaars e.d. lieden kunnen 'm daar bewonderen.


Geplaatst door III

Is het gewoon dezelfde als de "gewone" bijbel?

The Codex includes the entire Latin Bible in a pre-Vulgate (http://en.wikipedia.org/wiki/Vulgate) version, Isidore of Seville's Etymologiae, Josephus' Antiquities of the Jews, Cosmas of Prague's Chronicle of Bohemia, various tractates (from history, etymology and physiology), a calendar with necrologium, a list of brothers in Podlažice monastery, magic formulae and other local records. The entire document is written in Latin. (wikipedia)

observer
24-09-07, 00:18
Geplaatst door IbnRushd
The Codex includes the entire Latin Bible in a pre-Vulgate (http://en.wikipedia.org/wiki/Vulgate) version, Isidore of Seville's Etymologiae, Josephus' Antiquities of the Jews, Cosmas of Prague's Chronicle of Bohemia, various tractates (from history, etymology and physiology), a calendar with necrologium, a list of brothers in Podlažice monastery, magic formulae and other local records. The entire document is written in Latin. (wikipedia) dus wat je zegt is dat we aan het rijtje thora bijbel koran ook deze codex kunnen toevoegen als een weergave van het oorspronkelijke verhaal?

III
24-09-07, 02:17
Geplaatst door observer
dus wat je zegt is dat we aan het rijtje thora bijbel koran ook deze codex kunnen toevoegen als een weergave van het oorspronkelijke verhaal?

magic formulae

observer
24-09-07, 12:20
de duivel is natuurlijk net zo goed onderdeel van het geloof als god zelf, of hij nu de yin van de yang is of een ex werknemer met een eigen franchise

mark61
24-09-07, 12:21
Geplaatst door observer
de duivel is natuurlijk net zo goed onderdeel van het geloof als god zelf, of hij nu de yin van de yang is of een ex werknemer met een eigen franchise

Oorspronkelijk niet, maar het concept sloeg blijkbaar aan.

Iemand moet die sjit op zijn geweten hebben, en god: 'it wozzent me :nerveus:'

III
24-09-07, 12:27
Geplaatst door mark61
Oorspronkelijk niet, maar het concept sloeg blijkbaar aan.

Iemand moet die sjit op zijn geweten hebben, en god: 'it wozzent me' :nerveus:

Watch 'n learn! (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=229039)
Ja echt, hier wordt het je uitgelegd.

Koala64
24-09-07, 12:29
Ik wacht wel op de film.

III
24-09-07, 12:32
Geplaatst door Koala64
Ik wacht wel op de film.

Moet je nog een grote harde schijf kopen?
Kun je je films zelf downloaden! :blij:

mark61
24-09-07, 12:36
Geplaatst door III
Watch 'n learn! (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=229039)
Ja echt, hier wordt het je uitgelegd.

Wat moet me worden uitgelegd? Had ik iets gevraagd? Kan je het niet in je eigen woorden?

Koala64
24-09-07, 12:41
Geplaatst door III
Moet je nog een grote harde schijf kopen?
Kun je je films zelf downloaden! :blij:

Nee, ik bedoel de verfilming van de Satansbijbel.

Wie zou er de hoofdrol spelen? Beelzeblub, de pissige goudvis? Zou een leuke variatie op Nemo kunnen zijn. :tover:

III
24-09-07, 12:55
Geplaatst door mark61
Wat moet me worden uitgelegd? Had ik iets gevraagd? Kan je het niet in je eigen woorden?
Ik dacht dat ik je geciteerd had en ik speculeerde eigenlijk ook op het gebruik van je intelligentie. Moge wel duidelijk zijn wat ik bedoel.
Je doet niets anders dan vragen door te posten op een openbaar forum.
Mijn eigen woorden?
Je bedoelt dat ik origineel moet zijn?
Waar heb ik die dooddoener eerder gehoord?
Dat heeft mij alleen faalangst en examevrees gebracht.
Maar daar ben ik nu overheen. Verwacht van mij dan alsteblaft niet dat ik daar nog eenmaal in zal trappen!

In het kader van de hier ingezette verbroedering (tevens primaire doelstelling van de Stichting Maroc.nl) begrijp ik je ingesnaptheid niet.
We maken er toch samen een fantastisch forum van?
Of doe jij niet mee?

III
24-09-07, 12:58
Geplaatst door Koala64
Nee, ik bedoel de verfilming van de Satansbijbel.

Wie zou er de hoofdrol spelen? Beelzeblub, de pissige goudvis? Zou een leuke variatie op Nemo kunnen zijn. :tover:

Jaaaa, dat was ook nog eens een nick van mij: Ba'al Zewoew DCLXVI.
But wait a second: The Lord Of The Flies being a goldfish? Beats me!

ronald
24-09-07, 14:12
Geplaatst door III
J Ba'al Zewoew
The Lord Of The Flies


Is Hebreeuws...?

observer
24-09-07, 14:23
Geplaatst door mark61
Oorspronkelijk niet, maar het concept sloeg blijkbaar aan.

Iemand moet die sjit op zijn geweten hebben, en god: 'it wozzent me :nerveus:' dus wel het bestaan van de duivel wordt zowel in de bijbel als de koran bevestigd/aangekondigd in het 1e geval door de zoon van god in het andere door de profeet van god, dus als god er niets mee te maken heeft dan zou hij toch zijn eigen verhaal er niet mee vervuilen (en btw god is de bron van alles dus ook kwaad)


Once upon a time or more specifically at the dawn of time, god, lower case g was getting busy with creation as the kids these days are saying. He gave Toad a clay jar and said, "Be careful with this, it's got death inside." Pleased as punch and oblivious to the fact that he was to become god's fall guy on the whole death issue, Toad promised to guard the jar. But then one day Toad met Frog. "Let me hold the jar of death" or whatever you call it frog bag, Frog said. With a nod to Nancy Reagan's pro of wisdom, Toad just said no. But Frog was determined and after much whining, Toad finally gave in. "You can hold it but just for a second" he said. In his excitement, Frog began to hop around and juggle the death jar from one foot to the other. Frog was an asshole. "Stop" Toad cried out, but it was too late, Frog dropped the jar and it shattered to the ground. When it broke open death got out and ever since all living things have to die. Makes you wonder how much better the world would be if Frog had stuck to hocking beer. So there you have it, the mystery of death finally revealed, we all die

III
24-09-07, 14:34
Geplaatst door ronald
Is Hebreeuws...?

Ja.
בעל זבוב (http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%A2%D7%9C_%D7%96%D7%91%D7%95%D7%91_%28%D7 %90%D7%9C%29)

Ba'al Zewuw (http://en.wikipedia.org/wiki/Beelzebub)