PDA

Bekijk Volledige Versie : Onrust in Myanmar (Burma)



Bofko
26-09-07, 08:06
Militairen en oproerpolitie naar tempels Yangon

YANGON - Het regime in Myanmar heeft woensdag militairen en de oproerpolitie naar verscheidene plaatsen in de grootste stad van het land gestuurd om te voorkomen dat er nieuwe demonstraties komen. Volgens ooggetuigen gingen de ordehandhavers naar verscheidene kloosters en pagodes in de stad.
De oproerpolitie in Yangon heeft met de wapenstok betogers geslagen die zich hadden verzameld bij de Shwedagon-pagode voor een protestmars tegen het regime in Myanmar. Ook is traangas gebruikt om de honderden demonstranten, onder wie veel boeddhistische monniken, uiteen te drijven. Er zouden circa tachtig arrestaties zijn verricht. Dat meldden ooggetuigen.
Het zijn de eerste berichten over het gebruik van geweld om de demonstraties, die al ruim een week duren in de grootste stad van Myanmar (Birma), de kop in te drukken. Leger en politie hadden de pagode en de toegangsweg naar het nationale symbool van Myanmar eerder hermetisch afgesloten.
De demonstranten, vooral studenten en monniken, zeiden vastbesloten te zijn door te gaan met de protesten. Ongeveer vijfhonderd monniken, die beschermd worden door een soort menselijke ketting van burgers, proberen nu vanaf een andere plek naar het centrum van Yangon te marcheren. Het aantal demonstranten zwelt onderweg aan, meldden ooggetuigen.

Shwedagon pagode
Troepen verzamelden zich eerder bij de Shwedagon pagode waar boeddhistische monniken de afgelopen acht dagen hun protestmarsen begonnen. De weg bij het nationale symbool van Myanmar is afgesloten met prikkeldraad en rijen militairen in gevechtsuitrusting blokkeren het pad van de demonstranten.
Ook zijn er agenten en militairen naar de Sule pagode gedirigeerd bij het stadhuis. De heiligdommen zijn niet gesloten maar iedereen wordt wel gefouilleerd voordat men naar binnen mag. Ook het hoofdkwartier van de Nationale Liga voor Democratie (NLD) van oppositieleidster Aung San Suu Kyi staat onder strenge bewaking van de oproerpolitie.

Zaganar
Kloosters worden in de gaten gehouden in een poging het monniken onmogelijk te maken zich te verzamelen voor nieuwe betogingen. De bekendste komediant van het land, Zaganar, die de monniken openlijk steunde, is door de machthebbers gearresteerd.

nu.nl

Soldim
26-09-07, 08:19
Ik vind Burma een gecompliceerd land, met z'n vele etnische groepen en talen. Een van de weinige landen waar de militaire dictatuur niet uit een of twee groeperingen lijkt te bestaan.

Ik hoop dat ze wat meer richting vrijheid gaan, door middel van de huidige protesten.

mark61
26-09-07, 08:20
Wat ik zo bijzonder vind is dat dit zoveel aandacht krijgt opeens. Wat onderscheidt het van andere landen in de wereld? Overal broeit het.

Zou het zijn dat de lichtelijk charmante oppositiedame het hield met een witte Brit? Hij is dood en zij bijna uit beeld, maar misschien dat dat de selectie bepaalt...

Soldim
26-09-07, 09:09
Geplaatst door mark61
Wat ik zo bijzonder vind is dat dit zoveel aandacht krijgt opeens. Wat onderscheidt het van andere landen in de wereld? Overal broeit het.


Hmm, ik ken een conflict dat nog veel meer aandacht krijgt ;)



Zou het zijn dat de lichtelijk charmante oppositiedame het hield met een witte Brit? Hij is dood en zij bijna uit beeld, maar misschien dat dat de selectie bepaalt...

Ik houd het op de betrokkenheid van monniken....

mark61
26-09-07, 09:49
Geplaatst door Soldim
Hmm, ik ken een conflict dat nog veel meer aandacht krijgt ;)



Ik houd het op de betrokkenheid van monniken....

Aubergine is een mooie kleur...

Die nonnen heb ik nog steeds niet gezien :mad:

reason
26-09-07, 10:21
Tja, er zijn bij vlagen nu eenmaal bepaalde gebeurtenissen plotseling een tijdje sterk in het nieuws.
In het ene geval is de reden van die belangstelling duidelijker dan in het andere.

In dit geval begrijp ik het wel.
Het is toch wel een bijzondere ontwikkeling die daar aan de hand is.
Het is potentieel hoopgevend, als de protesten succes zouden hebben en tot de val van de dictatuur zouden leiden.
Het is nog potentiëler bedreigend, omdat bij de vorige massale protesten - in 1988 - duizenden geweldloze mensen zijn afgeslacht door het leger...