PDA

Bekijk Volledige Versie : Ramadan op de werkvloer. Een probleem?



super ick
26-09-07, 13:41
Ramadan op de werkvloer. Een probleem?
13/09/2007 13:00

Vandaag start de ramadan, de vastentijd voor moslims. Wat als een werkgever vaststelt dat zijn moslimwerknemer er zo slapjes bijloopt dat het werk eronder lijdt? En hoe groot is de vraag naar islamitisch bankieren in België?

Herman Van Hoogenbemt (Tilleman-Van Hoogenbemt), advocaat in arbeidszaken: "Voor een boekhouder is de ramadan niet echt een probleem. Als de arbeiders op een werf echter niet voldoende sterk zijn, vormen ze een veiligheidsrisico. Je kan hen als werkgever echter niet verplichten een boterham met kaas te eten."

De werkgever stuurt het personeelslid best naar een arbeidsgeneesheer. Die zal eventueel vaststellen dat de werknemer niet in staat is te werken en hem terug naar huis sturen. De dag arbeidsverlet is dan wel ten koste van de werkgever. Dat kan zelfs dag na dag gebeuren. Van Hoogenbemt: "In de realiteit zal de werknemer met een briefje komen van zijn dokter dat hij arbeidsongeschikt is. En neen, het is niet omdat een arbeider zelf aan de oorzaak ligt van de arbeidsongeschiktheid, dat je hem mag ontslaan. Ik ken weinig arbeidsrechtbanken die zo politiek incorrect zullen zijn, tenzij de grenzen van de redelijkheid worden overschreden. Ik denk dat de werkgevers die de komende maand met een probleem geconfronteerd worden, best afwachten tot de ramadan voorbij is. Eigenlijk maak je best op voorhand klare afspraken over dit soort delicate zaken."

(H.B./E.B.)

M@riska
26-09-07, 17:34
Mietjes.

Gewoon werken man.

super ick
26-09-07, 20:26
Geplaatst door M@riska
Mietjes.

Gewoon werken man.

Zware lichamelijke arbeid en niet drinken lijkt mij moeilijk dan niet eten.

M@riska
26-09-07, 20:50
Geplaatst door super ick
Zware lichamelijke arbeid en niet drinken lijkt mij moeilijk dan niet eten.

Ik werk ook hard en drink niet.

Dat de baas er wat rekening mee houdt ok, maar de hele ramadan ziek thuis gaan zitten, hell no.

super ick
26-09-07, 21:36
Geplaatst door M@riska
Ik werk ook hard en drink niet.

Dat de baas er wat rekening mee houdt ok, maar de hele ramadan ziek thuis gaan zitten, hell no.

Gisteren bij de Tuskes bakker. Dat meisje staat heel de dag 1 meter vanaf de kebabgrill. Vanaf mij positie voel je die grill al stralen.

Misschien hebben vrouwen wel meer ballen dan mannen. Ik vroeg haar of ze het een beetje vol kon houden. Ze had er geen grote moeite mee. (zei ze)

mark61
26-09-07, 22:03
Geplaatst door super ick
Gisteren bij de Tuskes bakker. Dat meisje staat heel de dag 1 meter vanaf de kebabgrill. Vanaf mij positie voel je die grill al stralen.

Misschien hebben vrouwen wel meer ballen dan mannen. Ik vroeg haar of ze het een beetje vol kon houden. Ze had er geen grote moeite mee. (zei ze)

Hoe langer ik kook, hoe minder honger ik heb. Helpt vast.

Turken en vasten... Alevieten doen er alvast niet aan. Veel anderen ook niet.

Of is Tuskes een ander islamitisch volk? :confused:

sidi bibi
26-09-07, 22:49
Geplaatst door super ick
Ramadan op de werkvloer. Een probleem?
13/09/2007 13:00

Vandaag start de ramadan, de vastentijd voor moslims. Wat als een werkgever vaststelt dat zijn moslimwerknemer er zo slapjes bijloopt dat het werk eronder lijdt? En hoe groot is de vraag naar islamitisch bankieren in België?

Herman Van Hoogenbemt (Tilleman-Van Hoogenbemt), advocaat in arbeidszaken: "Voor een boekhouder is de ramadan niet echt een probleem. Als de arbeiders op een werf echter niet voldoende sterk zijn, vormen ze een veiligheidsrisico. Je kan hen als werkgever echter niet verplichten een boterham met kaas te eten."

De werkgever stuurt het personeelslid best naar een arbeidsgeneesheer. Die zal eventueel vaststellen dat de werknemer niet in staat is te werken en hem terug naar huis sturen. De dag arbeidsverlet is dan wel ten koste van de werkgever. Dat kan zelfs dag na dag gebeuren. Van Hoogenbemt: "In de realiteit zal de werknemer met een briefje komen van zijn dokter dat hij arbeidsongeschikt is. En neen, het is niet omdat een arbeider zelf aan de oorzaak ligt van de arbeidsongeschiktheid, dat je hem mag ontslaan. Ik ken weinig arbeidsrechtbanken die zo politiek incorrect zullen zijn, tenzij de grenzen van de redelijkheid worden overschreden. Ik denk dat de werkgevers die de komende maand met een probleem geconfronteerd worden, best afwachten tot de ramadan voorbij is. Eigenlijk maak je best op voorhand klare afspraken over dit soort delicate zaken."

(H.B./E.B.)

Bij Royal Air Maroc is het gewoon bedrijfsvoorschrift dat piloten niet aan de ramadan doen. Verder zijn internetcafe's tot 2 uur 's-nachts open, goeie films de hele nacht, denk dat dat is om de luidruchtige jeugd van de straat te houden.

super ick
27-09-07, 08:26
Geplaatst door mark61
Hoe langer ik kook, hoe minder honger ik heb. Helpt vast.

Turken en vasten... Alevieten doen er alvast niet aan. Veel anderen ook niet.

Of is Tuskes een ander islamitisch volk? :confused:

Tuskes wonen in Tuskije.
Dat jij dat niet weet zeg.

lihoed
27-09-07, 10:46
Geplaatst door M@riska
Mietjes.

Gewoon werken man.

Goed zo meid.

Coolassprov MC
27-09-07, 12:44
Geplaatst door M@riska
Ik werk ook hard en drink niet.

Dat de baas er wat rekening mee houdt ok, maar de hele ramadan ziek thuis gaan zitten, hell no.

Tijdens de ramadan houd ik geen lunchpauze en geen koffiepauze; how ya like me now?

Coolassprov MC
27-09-07, 12:49
Geplaatst door super ick
Gisteren bij de Tuskes bakker. Dat meisje staat heel de dag 1 meter vanaf de kebabgrill. Vanaf mij positie voel je die grill al stralen.

Misschien hebben vrouwen wel meer ballen dan mannen. Ik vroeg haar of ze het een beetje vol kon houden. Ze had er geen grote moeite mee. (zei ze)

Was je daar voor veld-onderzoek?

super ick
27-09-07, 14:46
Geplaatst door Coolassprov MC
Was je daar voor veld-onderzoek?

Ik ben daar om dezelfde reden waarom anderen ook naar de bakker gaan.
Intussen ben ik wel ingewijde geworden. Word regelmatig ontvangen met een bakje koffie. Aardige mensen. Zo maak je dus wel eens een praatje.
In real life wordt ik namelijk niet ervaren als moslimbasher, anti-islam of zionist, kijk je daar van op dan?

Op de sportschool is 80% van Marokkaanse en Turkse afkomst. De grootste lol hebben we daar hoor!
Kom eens langs, een paar handschoenen kan ik daar wel voor je regelen.