PDA

Bekijk Volledige Versie : 7-10 % chr. priesters schuldig aan sexueel misbruik, bewijs goed gedrag noodzakelijk



Qaiys
28-09-07, 03:25
Kamer wil verklaring van goed gedrag voor priesters

ANP

HILVERSUM - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat rooms-katholieke priesters en andere kerkelijke werkers die met kinderen werken, een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) moeten hebben. Zo moet seksueel misbruik van kinderen worden tegengegaan.

Dat meldde het televisieprogramma Netwerk donderdag. Uit eigen onderzoek van het programma bleek dat sommige rooms-katholieke priesters die zich aan seksueel misbruik schuldig hebben gemaakt, met kinderen zijn blijven werken.

Voor leraren in het basisonderwijs is een verklaring al verplicht. De PvdA, SP, PVV, GroenLinks en D66 zijn ervoor dat dat ook voor kerkelijke werkers die in hun werk met kinderen omgaan, gaat gelden.

Vooral de rooms-katholieke kerk in de Verenigde Staten is de laatste jaren opgeschrikt door schandalen over priesters die zich aan kinderen of jongeren hebben vergrepen. Sommige bisdommen, zoals Los Angeles, hebben een deel van hun bezittingen moeten verkopen om schadevergoedingen aan slachtoffers te kunnen betalen. Andere bisdommen zijn failliet gegaan.

Bij Hulp & Recht, het meldpunt voor seksueel misbruik binnen de Nederlandse RK-Kerk, zijn de laatste zes jaar 112 meldingen binnengekomen. Daarvan hebben er volgens het meldpunt 27 tot een klacht geleid. Kerkhistoricus Peter Nissen zei in Netwerk ter verklaring van het lage aantal klachten dat Hulp & Recht vooral grote schade voor de kerk wil voorkomen. Hij schat dat net als in de Verenigde Staten 7 tot 10 procent van de rooms-katholieke priesters zich aan seksueel grensoverschrijdend gedrag schuldig heeft gemaakt.


http://www.volkskrant.nl/binnenland/article465275.ece/Kamer_wil_verklaring_van_goed_gedrag_voor_priester s

Maarten
28-09-07, 13:59
Ik vind dit wel een intigrerend bericht.
Ik ken namelijk uit mijn studententijd ene Clara Angenent, die tenminste een tijd geleden als bestuurslid en woordvoerder van Hulp & Recht op trad..
Nou, in die tijden hoefde je niet te beginnen over seksueel misbruik.. dat werd meteen jihad, en niet een kleintje ook nog..
Hier praat je over de voorhoede tegen het seksueel misbruik, dus het verbaasde me ook niet, dat ze daar terecht kwam..

Maar zou die het daar overleefd hebben?
Je zit altijd met het probleem, dat je zaken niet aan de grote klok wil hangen. Ik bedoel, als er in een stad 2x iets is met een priester en seks, dan is de hele kerk voor jaren pervers in de volksmond. Zo werkt dat. Zeker met betrekking tot de christelijke kerk. Dat geldt als hele foute boel.
Ik heb trouwens een jaar bij theologie rondgelopen.. daar kwam je nul komma niks rond seks tegen. Elders was het altijd meer. Je kunt dus bepaald niet zeggen, dat het cultuur was daar, of zo..

Maar stel, ze kwam daar méer misbruik tegen, dan verwacht was? Je kunt niet onder de mat blijven vegen he? Je zit dat toch tussen twee vuren. Wie weet is ze wel vertrokken..
Maar ik vind 7-10% wel erg veel hoor. En het is ook maar een slag in de lucht.. Toch gelul? :D

super ick
28-09-07, 14:25
Geplaatst door Qaiys
Kamer wil verklaring van goed gedrag voor priesters

ANP

HILVERSUM - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat rooms-katholieke priesters en andere kerkelijke werkers die met kinderen werken, een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) moeten hebben. Zo moet seksueel misbruik van kinderen worden tegengegaan.

Dat meldde het televisieprogramma Netwerk donderdag. Uit eigen onderzoek van het programma bleek dat sommige rooms-katholieke priesters die zich aan seksueel misbruik schuldig hebben gemaakt, met kinderen zijn blijven werken.

Voor leraren in het basisonderwijs is een verklaring al verplicht. De PvdA, SP, PVV, GroenLinks en D66 zijn ervoor dat dat ook voor kerkelijke werkers die in hun werk met kinderen omgaan, gaat gelden.

Vooral de rooms-katholieke kerk in de Verenigde Staten is de laatste jaren opgeschrikt door schandalen over priesters die zich aan kinderen of jongeren hebben vergrepen. Sommige bisdommen, zoals Los Angeles, hebben een deel van hun bezittingen moeten verkopen om schadevergoedingen aan slachtoffers te kunnen betalen. Andere bisdommen zijn failliet gegaan.

Bij Hulp & Recht, het meldpunt voor seksueel misbruik binnen de Nederlandse RK-Kerk, zijn de laatste zes jaar 112 meldingen binnengekomen. Daarvan hebben er volgens het meldpunt 27 tot een klacht geleid. Kerkhistoricus Peter Nissen zei in Netwerk ter verklaring van het lage aantal klachten dat Hulp & Recht vooral grote schade voor de kerk wil voorkomen. Hij schat dat net als in de Verenigde Staten 7 tot 10 procent van de rooms-katholieke priesters zich aan seksueel grensoverschrijdend gedrag schuldig heeft gemaakt.


http://www.volkskrant.nl/binnenland/article465275.ece/Kamer_wil_verklaring_van_goed_gedrag_voor_priester s

De atheisten, dat zijn toch de losgeslagen viezerikken? Niet mensen van het boek hoor. Die doen dat niet.
Wat een ouwe koek trouwens. Tot op het bot uitgekauwd.
Weer een goed voorbeeld van gelovigen die van hun voetstuk vallen terwijl ze wel claimen de waarheid te hebben gevonden. Stelletje schoften zijn het.

Maarehh by the way:
Als we toch de grens overgaan met kindermisbruik.
In Pakistan huwbare leeftijd 9
In Iran huwbare leeftijd 9
Afganistan huwbare leeftijd 9

Je weet vast wel waarom die huwbare leeftijd 9 jaar is (ik geef het toe, is ook al uitgekauwd)

Volgens mij stel jij duidelijk dat je deze sex verachtelijk vind. Ik ga er dan ook blind vanuit dat je dat vind omdat het kinderen betreft.

Geef mij eens eerlijk antwoord:

Wat vind je van de leeftijd van Aicha toen Mohammed het huwelijk consumeerde?
Wat vind je van de meisjes uit genoemde landen die geconsumeerd worden op gelijke leeftijd?