PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Aboutalebs Nederlands beter dan van Wilders'



Koala64
29-09-07, 02:05
Van alle ministers en staatssecretarissen spreekt Ahmed Aboutaleb het beste ABN. Dat schrijft taalkundige Jan Stroop in het oktobernummer van Onze Taal. Volgens Stroop is het bar en boos gesteld met de uitspraak van de meeste Tweede Kamerleden en bewindslieden.

Aboutaleb spreekt volgens Stroop 'nagenoeg ABN' en is daarmee "een van de weinige bewindslieden die door de beugel kan. Hij spreekt beter Nederlands (...) dan zijn collega's met één paspoort en zeker beter dan het Kamerlid Wilders," aldus Stoop.

In het artikel trekt Stroop fel van leer tegen met name het Poldernederlands dat de meeste landelijke politici spreken. Hij noemt dit het nieuwe "sub-ABN, met zijn 'verlaagde' tweeklanken: 'Waauter', 'vraauwen', 'regenbaaien', 'altaaid', 'dichtbaai'." Dit accent is de laatste jaren sterk in opmars, met name in de Randstad, maar ook daarbuiten, en meer bij vrouwen dan bij mannen.

Jan Stroop is blij dat er nog kabinetsleden zijn die ABN spreken. Volgens hem is het belangrijk dat er een uniforme uitspraaknorm blijft bestaan, zowel om jezelf gemakkelijker verstaanbaar te maken als om bijvoorbeeld buitenlanders duidelijk te maken wat nou de officiële uitspraak is. Stroop pleit er dan ook voor om op chrèches, scholen en universiteiten het spreken van ABN tot verplicht onderdeel van de opleiding te maken.

Bron: Onze taal.

:handbang:

III
29-09-07, 03:01
Geplaatst door Koala64
Stroop pleit er dan ook voor om op chrèches, scholen en universiteiten het spreken van ABN tot verplicht onderdeel van de opleiding te maken.


Veel succes!
Straks is de opleidingseis voor kleuterjuf gymnasium...
Op creches...
Als die miepen zelf de lagere school afgemaakt hebben is het al niet onfraai...

sater
29-09-07, 09:44
Geplaatst door III
Veel succes!
Straks is de opleidingseis voor kleuterjuf gymnasium...
Op creches...
Als die miepen zelf de lagere school afgemaakt hebben is het al niet onfraai...

:boogie: typerend staaltje macho arrogante domheid @III om zo op kleuterjuffen neer te kijken. Zeker sinds de kleuterschool, als groep 1 en 2 opging in de basisschool. Mannelijke leerkrachten moeten (h)erkennen dat kleutertjes lesgeven lastiger is dan zij in hun waanwijsheid voor mogelijk hielden. Niet voor niets wordt de roep om terugkeer van het aloude en vertrouwde kleuteronderwijs sterker.

mark61
29-09-07, 13:18
Geplaatst door Koala64


Van alle ministers en staatssecretarissen spreekt Ahmed Aboutaleb het beste ABN. Dat schrijft taalkundige Jan Stroop in het oktobernummer van Onze Taal. Volgens Stroop is het bar en boos gesteld met de uitspraak van de meeste Tweede Kamerleden en bewindslieden.

Aboutaleb spreekt volgens Stroop 'nagenoeg ABN' en is daarmee "een van de weinige bewindslieden die door de beugel kan.

Dat moet zijn: kunnen :hihi: De hele zin is trouwens krom.

Femke Halsema is ook een zeldzame Nederlandsspreekster.

Viel me toevallig gisteren ook al op toen ik Aboutaleb op tv zag.

IbnRushd
29-09-07, 13:29
Geplaatst door mark61
Dat moet zijn: kunnen :hihi: De hele zin is trouwens krom.

Femke Halsema is ook een zeldzame Nederlandsspreekster.

Viel me toevallig gisteren ook al op toen ik Aboutaleb op tv zag.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1212

super ick
29-09-07, 13:30
Geplaatst door III
Veel succes!
Straks is de opleidingseis voor kleuterjuf gymnasium...
Op creches...
Als die miepen zelf de lagere school afgemaakt hebben is het al niet onfraai...

De opleiding voor kleuterjuf is een HBO opleiding. Gymnasium is daar dus een mooie VOOROPLEIDING VOOR!

Voor kleuterjuf moet je de PABO volgen. Dit is gewoon een HBO opleiding, en je hebt dus Havo nodig. Als je dat niet hebt, kan je ook een andere route volgen: 2,5 jaar SPW3 en dan 1 jaar SPW4. Daarna nog 4 jaar PABO.

Enige verdieping in de materie is wel gewenst alvorens je uitspraken gaat doen en deze HBO-ers als miepen weg wilt zetten.

mark61
29-09-07, 14:35
Geplaatst door IbnRushd
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1212

Dit is overduidelijk meervoud.

IbnRushd
29-09-07, 14:40
Geplaatst door mark61
Dit is overduidelijk meervoud.

Volgens mij verwijst 'die' naar Aboutalib.

sater
29-09-07, 16:18
:gniffel: Het lessenpakket toen ik(68) vijftig jaar geleden studeerde aan de kweekschool voor kleuterleidster: kinderpedagogiek, (kinder)gymanstiek, Nederlands, Engels, maatschappijleer, kunstgeschiedenis, tekenen en muziek. En je mocht geen vak laten vallen.

super ick
30-09-07, 14:15
Geplaatst door sater
:gniffel: Het lessenpakket toen ik(68) vijftig jaar geleden studeerde aan de kweekschool voor kleuterleidster: kinderpedagogiek, (kinder)gymanstiek, Nederlands, Engels, maatschappijleer, kunstgeschiedenis, tekenen en muziek. En je mocht geen vak laten vallen.

En toen was het stil.............

mark61
30-09-07, 16:40
Geplaatst door IbnRushd
Volgens mij verwijst 'die' naar Aboutalib.

Er staat 'weinige bewindslieden'. Dat is meer dan één. Als je grammaticale inzicht al zo beroerd is vrees ik voor je Koranbegrip :hihi:

super ick
30-09-07, 18:46
Geplaatst door mark61
Er staat 'weinige bewindslieden'. Dat is meer dan één. Als je grammaticale inzicht al zo beroerd is vrees ik voor je Koranbegrip :hihi:

Waar om motte mense mekaar pakke op lauter spelvaute? Trauwens uit onder zoek is gebleeken dat wie veel spelvauten maak fantastiese sex heb.

IbnRushd
30-09-07, 19:13
Geplaatst door mark61
Er staat 'weinige bewindslieden'. Dat is meer dan één. Als je grammaticale inzicht al zo beroerd is vrees ik voor je Koranbegrip :hihi:

Spreek voor jezelf. Waarschijnlijk kun je 't niet hebben dat een allochtoon jou even moet verbeteren.

Er staat helemaal niet 'weinige bewindslieden', maar 'een van de weinige bewindslieden'. En 'een' slaat op Aboutaleb en Aboutaleb is enkelvoud.

Lees nou gewoon de url. Hier nog een keer: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1212


Geplaatst door mark61

Als je grammaticale inzicht al zo beroerd is vrees ik voor je Koranbegrip :hihi:

Dat zou je kunnen stellen als je weet hoe mijn Arabische grammatica is. Maar dat weet je niet, dus er valt niets te 'vrezen'.

mark61
30-09-07, 22:42
Geplaatst door The_Reporter
Had mark61 who raised this objection pushed his imagination a...

Ik vind het een kostelijk verhaal van iemand met blijkbaar grote frustraties, maar ik zie het verband niet met het voorgaande.

mark61
30-09-07, 22:43
Geplaatst door super ick
Waar om motte mense mekaar pakke op lauter spelvaute? Trauwens uit onder zoek is gebleeken dat wie veel spelvauten maak fantastiese sex heb.

Vandaar dat ik zo weinig spelfouten maak zeker :vreemd:

Het gaat niet over spelfouten maar inzicht in de logische constructie die taal meestal is.

mark61
30-09-07, 23:09
Geplaatst door IbnRushd
Spreek voor jezelf. Waarschijnlijk kun je 't niet hebben dat een allochtoon jou even moet verbeteren.

Er staat helemaal niet 'weinige bewindslieden', maar 'een van de weinige bewindslieden'. En 'een' slaat op Aboutaleb en Aboutaleb is enkelvoud.

Er staat: 'een van de weinige bewindslieden die door de beugel kan.'

Dit is een logische tegenstrijdigheid. Kan is enkelvoud, daaruit volgt dat hij dan de enige door de beugel kunnende bewindsman is. Weinige is meer dan 1. Het gaat toch over een klein groepje door de beugel kunnende bewindslieden?

Als jij en de de taaladviesdienst gelijk hadden, was de zin onzinnig. Wat betekent de toevoeging 'weinige bewindslieden' dan nog?

Het taaladvies is onzinnig. De schrijver geeft zelf en passant toe dat de meeste grammaticaboeken het niet met hem eens zijn. Ik ben op school net zo lang geslagen totdat ik wist dat in zulke gevallen altijd het meervoud moet worden gebruikt.

Ze vergeten bovendien dat er uitbreidende en beperkende bijzinnen zijn. Een beperkende (waar hier sprake van is) is essentieel en kan niet worden weggedacht. Het gaat om bewindslieden die door de beugel kunnen, niet om Aboutaleb die in zijn eentje door de beugel kan en ook nog es deel uitmaakt van een verder willekeurig, maar klein groepje bewindslieden.


Draai de zin maar om (de betekenis blijft hetzelfde): Een van de weinige bewindslieden die door de beugel kan is Aboutaleb. Dan zie je meteen de fout.

Enfin, slaap er nog maar es over.


Dat zou je kunnen stellen als je weet hoe mijn Arabische grammatica is. Maar dat weet je niet, dus er valt niets te 'vrezen'.

Het is geen kwestie van een specifieke taal, maar een logisch probleem dat zich in elke taal voordoet.

mark61
01-10-07, 00:02
Geplaatst door The_Reporter
Echt niet? Vreemd. Je ziet wel dat iemand gefrustreerd is, maar niet het verband met een poging tot het geven van een antwoord op jouw eigen manier van denken. Of was jij niet degene die het nooit gesnapt heeft waarom de taal van de Koran voor de meeste moslims onbegrijpbaar zou zijn, in schril contrast zou staan met de beoogde universaliteit van de Islamitische boodschap?

Ja. Maar daar ging het niet over. En dit verhaal geeft daar ook nog eens geen antwoord op ook.

Maar als je het daar over wil hebben: neem alleen al de hoofddoekjeskwestie. Het was wat simpeler geweest als er had gestaan: vrouwen bedekt uw hoofd en uw haren. Fact is, beide woorden staan niet in de Koran.


Dit staat toch in lijn met jouw vrees voor een beroerde beheersing van de Arabische grammatica en daarmee een juist begrip van de Koran...

Nee, dat is een ander onderwerp. Ik had het nu even over begrip van logica in het algemeen.