PDA

Bekijk Volledige Versie : "Soldaat van Oranje" overleden.



III
29-09-07, 20:32
“Soldaat van Oranje” (90) overleden 29-09-07



Erik Hazelhoff-Roelfzema zei zelf altijd nooit gepretendeerd te hebben dé Soldaat van Oranje geweest te zijn. Anderen uit het verzet hadden net zo veel recht op die eretitel.

“Ik ben de Soldaat van Oranje niet om wat ik gedaan heb, maar om wat ik geschreven heb.”

Woensdag overleed de man die het symbool was van het Nederlands verzet. Zijn familie maakte vandaag bekend dat de verzetsheld in zijn slaap is overleden, op Hawaii, waar hij al jarenlang woonde.

Inval
Hazelhoff-Roelzema werd in 1917 in Nederlands-Indië geboren. Tijdens de inval van de Duitsers in 1940 studeerde hij rechten in Leiden. Uit protest tegen de bezetting schreef en verspreidde hij het Leids manifest, iets dat hem een week celstraf in het Oranjehotel van Scheveningen opleverde.

Over zijn beweegredenen zijn hij in Mare, de universiteitskrant van zijn alma mater: “Als op 9 mei 1940 een Duitse toerist in een ijskoude gracht was gevallen, was ik ‘m gewoon achterna gesprongen om hem er uit te halen. Een dag later, op 10 mei, had ik ‘m gewoon later verdrinken. Wat zeg ik? Hem er waarschijnlijk zelf ingedouwd!”

Na een tijd ondergedoken te hebben gezeten, vluchtte hij naar Groot-Brittannië, om niet lang daarna opnieuw vele malen de overtocht te maken om zendapparatuur aan het verzet te leveren. Als RAF-piloot bij de bombardementen op Duitsland stak hij nog eens 72 keer de Noorzee over.

Kopie
Tegen het eind van de oorlog werd hij de persoonlijke adjudant van koningin Wilhelmina. Hij was het die de prinsessen Beatrix en Irene uit het vliegtuig tilde en weer op Nederlandse bodem zette.

Zijn verhaal, dat in de jaren 70 werd gepubliceerd, schreeuwde om verfilming. In 1977 vereeuwigde Paul Verhoeven Hazelhoff-Roelzemas leven, met Rutger Hauer in de hoofdrol.

“Hij was een exacte kopie van hoe ik toen was: jong, zelfverzekerd, arrogant, student uit Leiden. Voor niets en niemand bang.”

Mythe
Terwijl de film in Nederland zijn reputatie voorgoed vastlegde, bouwde Hazelhoff-Roelzema alweer een nieuw leven op in de VS. Als colporteur van sokken, schrijver voor de legendarisch Tonight Show en radiomaker bij Radio Free Europe.

Wat bleef was zijn verbondenheid met ons koningshuis. Prins Bernhard noemde hem een persoonlijke vriend. Koningin Beatrix heeft de familie een condoleancetelegram gestuurd.

Met 90 wist hij dat zijn einde nabij was. “Het kan zo maar afgelopen zijn. Als ik omval, val ik om.”

Erik Hazelhoff-Roelzema wist dat zijn reputatie door zou leven: “Eigenlijk loop ik die mythe in de weg. Het idee van Soldaat van Oranje is prachtig, dan zie je een jeugdige Rutger Hauer. Maar als je naar mij kijkt, staat er ineens een oud mannetje.”

nos.nl (http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/9/29/290807_hazelhof_roelfzema.html)