PDA

Bekijk Volledige Versie : Nu Tegenlicht: Onder Turken wint de gedachte om terug te keren naar Turkije



Qaiys
02-10-07, 22:58
270 Teletekst di 02 okt
*************************************
***************************** NED.2
*************************************

23.25-00.25 uur TEGENLICHT:
TERUG NAAR TURKIJE

Het gesprek van de dag onder academisch
opgeleide Turken in ons land is het
vertrek naar Turkije.

Ook onder middenstanders en
ondernemers wint de gedachte terrein
dat Turkije een betere toekomst biedt
dan Nederland.Seculiere Turken zien het
mogelijke vertrek naar hun vaderland in
toenemende mate als een aantrekkelijke
optie.

Tegenlicht volgt de vertrekplannen van
een aantal Turkse Nederlanders,zowel
alleenstaanden als een gezin.


Wat ik tot nu toe gezien heb komt dat voornamelijk door de polarisatie, discriminatie, beledigingen en het zijn van een tweederangsburger speelt een zeer belangrijke rol in hun overweging

Qaiys
02-10-07, 23:03
Terug naar Turkije

maandag 1 oktober 2007 20:55 Ned 2
dinsdag 2 oktober 2007 23:30 Ned 2 (Herhaling)

Steeds meer succesvolle, goed geïntegreerde Turkse Nederlanders verlaten ons land. Onder de middenstand wint de gedachte terrein dat Turkije sociaal en economisch een betere toekomst biedt. Maar vooral academisch hoog opgeleide jongeren overwegen een vertrek naar Turkije. Waarom zouden wij het pensioengeld betalen voor de babyboomers die ons discrimineren en buitensluiten, zo vragen zij zich af.
Ruwweg zijn er twee stromingen binnen de goed opgeleide en goed geïntegreerde Turkse gemeenschap. De ene groep ziet vertrekken als een kans, een uitdaging, als een verbetering van de kwaliteit van het bestaan. De tweede stroming vindt het jammer en bedreigend voor de achterblijvers dat juist de intelligentsia en maatschappelijk geslaagde landgenoten wegtrekken.

Maar de trend is onmiskenbaar. En de oorzaken zijn duidelijk: de polarisatie en stigmatisering van allochtonen groeien in Nederland net zo hard als de economie en toekomstmogelijkheden in Turkije.

Ahmet Alinpinar is een succesvolle student vliegtuigtechniek die droomt van een land waar hij zich thuis voelt, waar hij zich niet constant hoeft te verantwoorden. Hanim Dõgan, econome met een goede baan in de mode-industrie, is het allochtonengedoe meer dan zat. En Mustafa Özcan, raadslid voor Groen Links in de gemeente Amersfoort, is moe. Hij weet niet meer wat hij nog meer kan doen om geaccepteerd te worden.

Tegenlicht volgt het drietal bij hun afweging tussen blijven of vertrekken, de verkenningen in Turkije en het afscheid van vrienden, collega's en familie in Nederland. De vastbeslotenheid en ondernemingslust van het gevarieerde gezelschap maken duidelijk hoe dynamisch het fenomeen migratie is. Het is een komen en gaan van land tot land, van mogelijkheid tot mogelijkheid. Maar vanuit Nederland vertrekken vooral de mensen met de meeste potentie. Voor hen heeft Nederland afgedaan als land van ongelimiteerde mogelijkheden. In Tegenlicht: de uittocht van de meest succesvolle nieuwe Nederlanders.


Regie: Karen de Bok
Samenstelling: Alexander Oey
Research: Henneke Hagen

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/35437317/


Als je het gemist hebt, hier de online versie:

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/35437317/media/36889490/

mark61
03-10-07, 07:01
Oh, je was me voor.

Nederland Nederland.

Wilders en zijn maats kunnen tevreden zijn; ze jagen de toekomst van NL weg. Hoogopgeleide, harde werkers hebben het wel gezien hier. Stank voor dank krijgen ze.

Slinger
03-10-07, 08:11
Geplaatst door mark61
Oh, je was me voor.

Nederland Nederland.

Wilders en zijn maats kunnen tevreden zijn; ze jagen de toekomst van NL weg. Hoogopgeleide, harde werkers hebben het wel gezien hier. Stank voor dank krijgen ze.

Individuele ontplooiingsmogelijkheden van mensen zijn belangrijker dan een abstract begrip als 'de toekomst van Nederland'. Als mensen, hoogopgeleid of niet, het elders beter kunnen krijgen, dan moeten ze vooral niet hier blijven.

Julien
03-10-07, 10:56
Erg zonde en echt jammer dat er nog steeds veel (hoogopgeleide) Turkse Nederlanders naar Turkije verhuizen. Zelfs nu Nederland het meest linkse/allochtoonvriendelijke kabinet sinds jaren kent.

Ik stelde me net voor: wat als er in Nederland geen Turken en Marokkanen meer zouden zijn, wat een ontzettend saai land zou het dan worden :o

Ik vraag me overigens af hoeveel van die Nederlandse Turken écht voorgoed in Turkije blijven. Vooral diegenen die in NL zijn geboren en opgegroeid, is Turkije gewoon een heel ander land waar ze misschien toch moeilijk kunnen aarden.

mark61
03-10-07, 12:18
Geplaatst door Slinger
Individuele ontplooiingsmogelijkheden van mensen zijn belangrijker dan een abstract begrip als 'de toekomst van Nederland'. Als mensen, hoogopgeleid of niet, het elders beter kunnen krijgen, dan moeten ze vooral niet hier blijven.

Ik redeneerde opzettelijk even vanuit den Hollander's gevoelen over den allochtoon. 'Ze' waren toch gehaald omdat 'ze' nuttig waren voor de economie enzo? Zijn 'ze' een keer nuttig worden 'ze' de grens over geschoffeerd.

Zoals die vetklep zei: ik ga me daar de pensioenen lopen betalen van de mensen die me elke dag beledigen. Babyboomen kan ik zelf wel, in Turkije :hihi:

Slinger
03-10-07, 12:27
Geplaatst door mark61
Ik redeneerde opzettelijk even vanuit den Hollander's gevoelen over den allochtoon. 'Ze' waren toch gehaald omdat 'ze' nuttig waren voor de economie enzo? Zijn 'ze' een keer nuttig worden 'ze' de grens over geschoffeerd.

Zoals die vetklep zei: ik ga me daar de pensioenen lopen betalen van de mensen die me elke dag beledigen. Babyboomen kan ik zelf wel, in Turkije :hihi:

Dan maak ik me ook geen zorgen hoor, want er blijven er nog genoeg over. Bovendien komen er ook steeds nieuwe bij, door gezinshereniging ed.

tr_imparator
03-10-07, 13:58
Kom nou zeg, ik laat me toch niet wegjagen door een paar corrupte politici als Wilders en Verdonk. Als ik reeele kansen zie om mij in het buitenland te profileren, dan zou ik dat zeker doen, maar ik zou me niet laten wegjagen.

Het is wel steeds teleurstellend dat je in de voortgang van je loopbaan wordt weerhouden( en vaak ook niet serieus wordt genomen: dat vind ik nog wel het ergste) door latent racisme of xenofobie. Als je dan echt niet meer verder kan, dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment zegt: dag Nederland. :fplet:

Je neemt dan afscheid met pijn in je hart, maar het is niet anders..