PDA

Bekijk Volledige Versie : Verval democratie?



Karina
03-10-07, 14:43
De Nederlandse democratie loopt gevaar als deze niet structureel onder de aandacht van de bevolking wordt gebracht. Zo moeten kinderen via onderwijs en sportclubs en andere verenigingen al in een vroeg stadium in aanraking komen met de basisprincipes van democratie. Dat stelt de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) woensdag in een advies.
RMO brengt het advies uit in het kader van de Week van de Democratie die van 5 tot en met 12 oktober wordt gehouden. Het advies wordt vrijdag aan minister van Binnenlandse Zaken Guusje Ter Horst aangeboden.

De raad stelt dat er meer geïnvesteerd moet worden in de democratie om deze te behouden. „Dat we in Nederland in een democratie leven, lijkt vanzelfsprekend”, aldus de RMO. „Maar dat is niet zo. De samenleving is ingewikkelder geworden, door de toegenomen etnische diversiteit, individualisering en pluriformiteit. De samenleving is ook gespannener en ontvlambaarder geworden. Dat niet iedereen hetzelfde over democratie denkt, is niet erg. Wel is het van belang dat zoveel mogelijk burgers die 'veelvormige' democratie welgezind zijn.

Uit eerder onderzoek bleek al dat een tiende deel van de Nederlandse bevolking weinig op heeft met de democratie. Volgens de organisatie zijn hier diverse redenen voor. „Sommige burgers zijn dagelijks bezig met overleven en hebben naar eigen zeggen de tijd niet om zich maatschappelijk betrokken te tonen of zich met de democratie in te laten. Anderen geven aan het democratische gedachtegoed niet van huis uit te hebben mee gekregen.” Een aantal hoger opgeleide respondenten gaf aan de democratie maar lastig en stroperig te vinden voor het bereiken van hun persoonlijke idealen.

De raad doet de aanbeveling kinderen al zo jong mogelijk met democratische waarden in contact te brengen. Daarnaast meent de raad dat burgers ook meer gelegenheid moeten hebben om democratische waarden in praktijk te brengen zodat ze de waarde hiervan inzien. Zo kunnen overheden en werkgevers nieuwe vormen van overleg aandragen die mensen aansporen problemen gezamenlijk op te lossen.


Democratie even een ontleding: Democratie, kennen we de werkelijke betekenis hier wel van? Democratie afkomstig wellicht van het woord Demon en dat is een duivel. Onze samenleving is die niet duivels? Als we natuurlijk heel eerlijk hierna kijken. Een democratie, zeggenschap wellicht gestoeld op het kiesrecht. Want verder worden we immers doodgegooid met regels, vrijheid van spreken moet dat democratie zijn, kunnen zeggen hoe en wat je maar wilt? Democratie is slechts wellicht vrijheid in gebondenheid, verbondenheid. Teveel regels houden een werkelijke vrijheid tegen. Zo zijn we dus nog niet vrij. Vrijheid zou totale vrijheid moeten zijn. Denk ik zo. Dat er een verval is, is mijn inziens overduidelijk. Een samenleving, die eerder zo tolerant was, nu eigenlijk steeds meer het respect verliezende voor hen die anders zijn, het gemeenschappelijke is, dat we allemaal mensen zijn. Daarbij is er geen onderscheid in ras, nationaliteit, religie en wat je nog meer zou kunnen bedenken. Dat is er ingeslopen. Dat daarmee de zogenaamde democratie op de tocht zou kunnen komen te staan, liggen we wellicht wakker van of niet natuurlijk. Een samenleving gestoeld op democratie is, is niet een samenleving vol angst en terreur. Laten we immers wel zijn, alle bloed is nog altijd rood.
Met de acceptatie van elkaar is het heel slecht gesteld. Normen en waarden vervagen en dan heb ik het nog niet over het moraal.
Hoe kan je dan een democratie in stand houden?
Individualisering is nog geen vooruitgang. Sociaal zijn en voor die ander zorgen is nog geen democratie of wel?
Maar anderzijds zijn we wel vrij? Er worden beslissingen genomen, tegen de wil van het volk toch?
Groet van Karina

Flip
03-10-07, 14:49
Geplaatst door Karina

Democratie even een ontleding: Democratie, kennen we de werkelijke betekenis hier wel van? Democratie afkomstig wellicht van het woord Demon en dat is een duivel. Onze samenleving is die niet duivels?

Nou, je hebt 'm echt verdiend hoor, die onbenul-van-de-dag-prijs.

Thermopylae
03-10-07, 14:57
Het woord democratie stamt af van de Griekse woorden δημος/dèmos , 'volk' en κρατεω/krateo, 'heersen', 'regeren'; het betekent zoveel als 'het volk regeert', een 'regering van/door het volk'.

Waar je die demon - duivel - vandaan haalt, is mij een raadsel.
Of ben je teveel bezig met godsdienst, waar de duivel overal op de mens loert?

Karina
03-10-07, 14:58
Wel Flip of Flop, ik ben enorm gecharmeerd van je reactie. Doch het zou leuker zijn inhoudelijker te reageren. Daar is een topic voor.

Groet Karina

Karina
03-10-07, 15:00
Thermopylae, een reactie is uitgelokt. Ik heb dat ooit eens vernomen, niets meer en niets minder. Maar ik vind jou reactie wel interessant te lezen. Immers leren kan geen kwaad toch? Voor wat betreft de duivel, deze huist immers in de mens die kwaad wil? Heeft niets met religie van doen, waarom wordt altijd religie overal bij gehaald?
Maar helaas het volk regeert niet toch? Als volk heeft men niets te vertellen, dat had je ook op kunnen pikken als je het stuk goed leest.
De overheid regeert, willen alles voor je bepalen of ontken je dat?

Groet van karina

tr_imparator
03-10-07, 15:05
Het zou heel goed zijn als de democratie zou vallen. Op naar het anarchisme, waar nieuwe en evenwichte machten en rechten zullen ontstaan.

Eindelijk wordt de wereld wakker. *haalt opgelucht adem*

Thermopylae
03-10-07, 15:05
Geplaatst door Karina
Voor wat betreft de duivel, deze huist immers in de mens die kwaad wil? Heeft niets met religie van doen, waarom wordt altijd religie overal bij gehaald?

Groet van karina

De gelovigen gaan ervan uit, dat de duivel bestaat, de ongelovigen niet.
Als de mens verkeerde dingen doet, is dat in deze gedachte niet veroorzaakt door een duivel, maar gewoon, omdat in de mens allerlei vervelende karaktereigenschappenzijn "ingebakken", net zoals allerlei ziekten en aandoeningen. Zoals je weet is het bijzonder moeilijk om tegen het karakter dat je bij je geboorte hebt meegekregen in te gaan.
De duivel heeft derhalve wel degelijk te maken met geloof.

Thermopylae
03-10-07, 15:09
Geplaatst door tr_imparator
Het zou heel goed zijn als de democratie zou vallen. Op naar het anarchisme, waar nieuwe en evenwichte machten en rechten zullen ontstaan.

Eindelijk wordt de wereld wakker. *haalt opgelucht adem*


Terug naar het recht van de sterktste dus. Daar zijn al heel veel goede ervaringen mee opgedaan, lees de geschiedenisboeken....

Karina
03-10-07, 15:11
Thermopylae okee ik respecteer je reactie. Mensen zijn het produkt van opvoeding, samenleving, vrienden, familie en kennissen, ontwikkelingen. Want in mijn optiek is een mens van nature goed. Totdat het tegendeel blijkt. Een baby wordt onschuldig geboren. Maar door ontwikkelingen uiteindelijk gevormd toch?

Groet van Karina


tr_imparator, ja maar is er wel een democratie? Zolang je bent gebonden aan allerlei regels heb je geen democratie in mijn optiek. Dan ben je vrij in gebondenheid. Beslissingen worden tegen jouw wil genomen toch?

Thermopylae
03-10-07, 15:31
Geplaatst door Karina
Thermopylae okee ik respecteer je reactie. Mensen zijn het produkt van opvoeding, samenleving, vrienden, familie en kennissen, ontwikkelingen. Want in mijn optiek is een mens van nature goed. Totdat het tegendeel blijkt. Een baby wordt onschuldig geboren. Maar door ontwikkelingen uiteindelijk gevormd toch?

Groet van Karina




De mens wordt geboren inclusief alle mogelijke aandoeningen/ziekten en een bepaald karakter. Natuurlijk spelen opvoeding en omstandigheden een rol hoe een kind uiteindelijk als volwassene zal worden. Als je b.v. een heel driftig karakter hebt, kan door de juiste opvoeding toch worden gezorgd, dat een kind zich zover als mogelijk probeert in te houden, maar 100 % tegen je karakter ingaan, is bijzonder moeilijk zo niet onmogelijk. Als je bij je geboorte een egoistisch karakter hebt meegekregen, dan kun je als ouders proberen, dat zoveel als mogelijk bij te sturen, maar de kans blijft, dat een dergelijk kind als volwassene toch andere mensen gaat benadelen.
Overigens kennen we ook het begrip het zwarte schaap van de familie.
Een gezin heeft allemaal kinderen, die keurig zijn opgevoed, en keurige burgers werden. Toch is er één die van jongs af aan al alles fout deed en in de problemen kwam, ondanks de zelfde opvoeding in het zelfde gezin. Er is dan iets in het karakter van dit zwarte schaap, dat maakt, dat net hij/zij mislukt.
Overigens heeft men laatst nog ontdekt, dat de hersens van pedofielen op een bepaalde plek er anders uitzien dan bij de niet pedofielen.
Dat onderzoek was gestart, omdat een man die tot dan een onberispelijk leven had geleden, ineens op pedofiliewebstekken ging kijken. Opeens kwam aan het licht, dat hij een hersentumor had, waarna men zich ging afvragen, of pedofilie niet wordt ingegeven, door een weeffoutje in de hersens. Dus geen duivel, gewoon een van die vele productiefouten, die in de mensen zijn opgeslagen.

Wat betreft democratie, dat wil niets anders zeggen, dan dat de mens zijn vertegenwoordigers kan kiezen, die namens hem regeren.
Daarbij worden regels gesteld, waar de meerderheid van de volksvertegenwoordigers - Eerste - en Tweede kamer - mee accoord gaan. Daarbij zijn er overigens wel garanties voor minderheden, waardoor een meerderheid niet een minderheid om het even wat kan opleggen. Dus als in de Tweede Kamer er een meerderheid van niet gelovigen is, kan men niet de geloven afschaffen. Derhalve zijn er mensenrechten of grondrechtern op papier gesteld, waar hele belangrijke rechten worden gewaarborgd.

tr_imparator
03-10-07, 15:56
Geplaatst door Karina

tr_imparator, ja maar is er wel een democratie?

In feite wel in de vorm van een basisdemocratie.



Zolang je bent gebonden aan allerlei regels heb je geen democratie in mijn optiek.

Je bent altijd gebonden aan allerlei regels.


Dan ben je vrij in gebondenheid. Beslissingen worden tegen jouw wil genomen toch?


Minder bij een anarchie.

naam
03-10-07, 16:12
Geplaatst door Karina
De Nederlandse democratie loopt gevaar als deze niet structureel onder de aandacht van de bevolking wordt gebracht. Zo moeten kinderen via onderwijs en sportclubs en andere verenigingen al in een vroeg stadium in aanraking komen met de basisprincipes van democratie. Dat stelt de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) woensdag in een advies.
RMO brengt het advies uit in het kader van de Week van de Democratie die van 5 tot en met 12 oktober wordt gehouden. Het advies wordt vrijdag aan minister van Binnenlandse Zaken Guusje Ter Horst aangeboden.

De raad stelt dat er meer geïnvesteerd moet worden in de democratie om deze te behouden. „Dat we in Nederland in een democratie leven, lijkt vanzelfsprekend”, aldus de RMO. „Maar dat is niet zo. De samenleving is ingewikkelder geworden, door de toegenomen etnische diversiteit, individualisering en pluriformiteit. De samenleving is ook gespannener en ontvlambaarder geworden. Dat niet iedereen hetzelfde over democratie denkt, is niet erg. Wel is het van belang dat zoveel mogelijk burgers die 'veelvormige' democratie welgezind zijn.

Uit eerder onderzoek bleek al dat een tiende deel van de Nederlandse bevolking weinig op heeft met de democratie. Volgens de organisatie zijn hier diverse redenen voor. „Sommige burgers zijn dagelijks bezig met overleven en hebben naar eigen zeggen de tijd niet om zich maatschappelijk betrokken te tonen of zich met de democratie in te laten. Anderen geven aan het democratische gedachtegoed niet van huis uit te hebben mee gekregen.” Een aantal hoger opgeleide respondenten gaf aan de democratie maar lastig en stroperig te vinden voor het bereiken van hun persoonlijke idealen.

De raad doet de aanbeveling kinderen al zo jong mogelijk met democratische waarden in contact te brengen. Daarnaast meent de raad dat burgers ook meer gelegenheid moeten hebben om democratische waarden in praktijk te brengen zodat ze de waarde hiervan inzien. Zo kunnen overheden en werkgevers nieuwe vormen van overleg aandragen die mensen aansporen problemen gezamenlijk op te lossen.


Democratie even een ontleding: Democratie, kennen we de werkelijke betekenis hier wel van? Democratie afkomstig wellicht van het woord Demon en dat is een duivel. Onze samenleving is die niet duivels? Als we natuurlijk heel eerlijk hierna kijken. Een democratie, zeggenschap wellicht gestoeld op het kiesrecht. Want verder worden we immers doodgegooid met regels, vrijheid van spreken moet dat democratie zijn, kunnen zeggen hoe en wat je maar wilt? Democratie is slechts wellicht vrijheid in gebondenheid, verbondenheid. Teveel regels houden een werkelijke vrijheid tegen. Zo zijn we dus nog niet vrij. Vrijheid zou totale vrijheid moeten zijn. Denk ik zo. Dat er een verval is, is mijn inziens overduidelijk. Een samenleving, die eerder zo tolerant was, nu eigenlijk steeds meer het respect verliezende voor hen die anders zijn, het gemeenschappelijke is, dat we allemaal mensen zijn. Daarbij is er geen onderscheid in ras, nationaliteit, religie en wat je nog meer zou kunnen bedenken. Dat is er ingeslopen. Dat daarmee de zogenaamde democratie op de tocht zou kunnen komen te staan, liggen we wellicht wakker van of niet natuurlijk. Een samenleving gestoeld op democratie is, is niet een samenleving vol angst en terreur. Laten we immers wel zijn, alle bloed is nog altijd rood.
Met de acceptatie van elkaar is het heel slecht gesteld. Normen en waarden vervagen en dan heb ik het nog niet over het moraal.
Hoe kan je dan een democratie in stand houden?
Individualisering is nog geen vooruitgang. Sociaal zijn en voor die ander zorgen is nog geen democratie of wel?
Maar anderzijds zijn we wel vrij? Er worden beslissingen genomen, tegen de wil van het volk toch?
Groet van Karina

Er zijn genoeg dictaturen in de wereld. Ik zou zeggen, kies er een en leef daar gelukkig. :ego:

reallife
03-10-07, 16:17
Geplaatst door tr_imparator
Het zou heel goed zijn als de democratie zou vallen. Op naar het anarchisme, waar nieuwe en evenwichte machten en rechten zullen ontstaan.

Eindelijk wordt de wereld wakker. *haalt opgelucht adem*

Een islamitische variant van deze? ;)

christenanarchisme, is individualistisch noch libertair, daarentegen wel pacifistisch van aard en voornamelijk gebaseerd op de Bergrede. Het christenanarchisme vindt haar oorsprong bij de Russische schrijver Tolstoj, hoewel ook de anarchist Proudhon zich een volgeling van Christus noemde ondanks dat hij, in tegenstelling tot Tolstoj, het bestaan van een God uitsloot. De filosofen Jacques Ellul en Ivan Illich worden soms ook tot deze stroming van het anarchisme gerekend.

Bron Wikipedia.

tr_imparator
03-10-07, 16:29
Geplaatst door reallife
Een islamitische variant van deze? ;)

christenanarchisme, is individualistisch noch libertair, daarentegen wel pacifistisch van aard en voornamelijk gebaseerd op de Bergrede. Het christenanarchisme vindt haar oorsprong bij de Russische schrijver Tolstoj, hoewel ook de anarchist Proudhon zich een volgeling van Christus noemde ondanks dat hij, in tegenstelling tot Tolstoj, het bestaan van een God uitsloot. De filosofen Jacques Ellul en Ivan Illich worden soms ook tot deze stroming van het anarchisme gerekend.

Bron Wikipedia.

Op plekken waar dat kan, maar je kan geen islamitisch anarchisme instellen in bijvoorbeeld christelijke wijken. Eigenlijk bedoel ik meer een variant van het anarchisme.

Het bestuur wordt in feite de plaatselijke bevolking. Daarbij laat ik het rechtsysteem en grondwet intact, maar de poppenkast in Den Haag verdwijnt(dencentralisme). Daarbij kunnen er allerlei parallele organisaties werken(voor het welzijn van iedereen !).

reallife
03-10-07, 16:38
Geplaatst door tr_imparator
Op plekken waar dat kan, maar je kan geen islamitisch anarchisme instellen in bijvoorbeeld christelijke wijken. Eigenlijk bedoel ik meer een variant van het anarchisme.

Het bestuur wordt in feite de plaatselijke bevolking. Daarbij laat ik het rechtsysteem en grondwet intact, maar de poppenkast in Den Haag verdwijnt(dencentralisme). Daarbij kunnen er allerlei parallele organisaties werken(voor het welzijn van iedereen !).

En hoe zou je dan bijv willen samenwerken met andere landen? Dan heb je toch een soort afgevaardigden nodig die de bevolking vertegenwoordigen.

knuppeltje
03-10-07, 16:40
Geplaatst door tr_imparator
Op plekken waar dat kan, maar je kan geen islamitisch anarchisme instellen in bijvoorbeeld christelijke wijken. Eigenlijk bedoel ik meer een variant van het anarchisme.

Het bestuur wordt in feite de plaatselijke bevolking. Daarbij laat ik het rechtsysteem en grondwet intact, maar de poppenkast in Den Haag verdwijnt(dencentralisme). Daarbij kunnen er allerlei parallele organisaties werken(voor het welzijn van iedereen !).

Dat kennen ze in Afganitan heel goed- dat plaatselijk bestuur.

tr_imparator
03-10-07, 16:54
Geplaatst door reallife
En hoe zou je dan bijv willen samenwerken met andere landen? Dan heb je toch een soort afgevaardigden nodig die de bevolking vertegenwoordigen.

Om samen te werken met het buitenland kan je een bedrijf instellen ergens in het land. Of een provincie neemt die taak op zich. Zo worden alle taken eerlijk verdeeld. (natuurlijk met een policy, die gemaakt moet worden door initiatieven van de bevoling: zo betrek je iedereen erbij, en ook weer niet)

Bij taken gaat het namelijk erom dat ze goed en bedacht uitgevoerd worden(een universiteit kan bijvoorbeeld zo een taak op zich nemen: iets bestuderen een plan opstellen en dan de steun van de bevolking verwachten om het uit te voeren) een bevolking is hierbij alleen een controleorgaan.

Een anarchist kan nooit bepalen hoe een ander bestuurd moet worden. Individuele vrijheid wordt vergroot niet het gezamenlijke vrijheid. Nu gebeurt het tegenovergestelde: we zijn allemaal meer vrij, maar individueel zitten we overal aan vast.

Anyways ik kan geen hele bestuurplan samenvatten in 100 woorden. Daar heb je duizende pagina's voor nodig.

tr_imparator
03-10-07, 17:07
Geplaatst door knuppeltje
Dat kennen ze in Afganitan heel goed- dat plaatselijk bestuur.


Bedoeling is dat het land als een bedrijf gaat functioneren, met de werknemers als bestuurders.

Thermopylae
03-10-07, 17:15
Je kunt nog zo een mooi systeem bedenken, maar het valt of staat met de mensen die het moeten uitvoeren.
Tijdens de burgeroorlog in Spanje zagen een aantal anarchisten hun kans schoon. In de anarchie die was ontstaan besloten zij eindelijk hun droom in de praktijk te brengen, het stichten van een gemeenschap op anarchistische basis. Het werd een ramp. De gemeenschap knalde al snel uit elkaar. De mensen die deel uitmaakten van die gemeenschap gaven ook aan, dat men al snel langer zat te o.h-en met elkaar dan dat men kon werken. Oeverloos gepraat om tot afspraken te komen, enorme ruzies, omdat de verschillende karakters allemaal iets anders wilden, en gekwetst waren als zij hun zin niet kregen. Afspraken die werden gesaboteerd. De meeste deelnemers waren op slag genezen, eens maar nooit meer!

mark61
03-10-07, 17:18
Geplaatst door tr_imparator
Het zou heel goed zijn als de democratie zou vallen. Op naar het anarchisme, waar nieuwe en evenwichte machten en rechten zullen ontstaan.

Eindelijk wordt de wereld wakker. *haalt opgelucht adem*

Denk je dat ze in een anarchie nog notebooks in elkaar krijgen geknutseld? Tsjongejonge :zozo:

mark61
03-10-07, 17:21
Geplaatst door tr_imparator
Op plekken waar dat kan, maar je kan geen islamitisch anarchisme instellen in bijvoorbeeld christelijke wijken. Eigenlijk bedoel ik meer een variant van het anarchisme.

Het bestuur wordt in feite de plaatselijke bevolking. Daarbij laat ik het rechtsysteem en grondwet intact, maar de poppenkast in Den Haag verdwijnt(dencentralisme). Daarbij kunnen er allerlei parallele organisaties werken(voor het welzijn van iedereen !).

Dat hebben ze in Zwitserland al. Dat is het systeem waarin jij ws. nooit de Zwitserse nationaliteit zou krijgen, omdat de buurt je maar een vreemde snuiter vindt. Veel plezier in je anarchistische wijkje.

Nederland is redelijk gedecentraliseerd. De gemeente heeft flink wat geld te besteden, en langzamerhand luisteren ze ook naar burgers.

Flip
03-10-07, 17:24
Geplaatst door tr_imparator


Anyways ik kan geen hele bestuurplan samenvatten in 100 woorden. Daar heb je duizende pagina's voor nodig.

Lijkt me meer het Glorieuze Bureaucratisch Anarchisme.

tr_imparator
03-10-07, 17:25
Geplaatst door mark61
Dat hebben ze in Zwitserland al. Dat is het systeem waarin jij ws. nooit de Zwitserse nationaliteit zou krijgen, omdat de buurt je maar een vreemde snuiter vindt. Veel plezier in je anarchistische wijkje.

Nederland is redelijk gedecentraliseerd. De gemeente heeft flink wat geld te besteden, en langzamerhand luisteren ze ook naar burgers.

In mijn systeem heb je geen nationaliteiten(misschien voor in je fotoboek), alleen maar eigen identiteiten.

Zwitserland Sux.

mark61
03-10-07, 17:27
Geplaatst door tr_imparator
In mijn systeem heb je geen nationaliteiten(misschien voor in je fotoboek), alleen maar eigen identiteiten.

Zwitserland Sux.

Ah, je moet eerst nog even de hersens van 6,5 miljard man spoelen :hihi: Daar beginnen we al. Wat moet jij dan met die vlag in je sig?

Iedereen sux, ik waarschuw je alvast.

tr_imparator
03-10-07, 17:29
Geplaatst door mark61
Ah, je moet eerst nog even de hersens van 6,5 miljard man spoelen :hihi: Daar beginnen we al. Wat moet jij dan met die vlag in je sig?

Iedereen sux, ik waarschuw je alvast.


Eigenlijk meer terugspoelen.

tr_imparator
03-10-07, 17:35
Geplaatst door Flip
Lijkt me meer het Glorieuze Bureaucratisch Anarchisme.


Dat ontwerp moet volgens het huidige systeem ingevoerd worden. Dus dat is de eerste knelpunt. Of er moet oorlog komen en iemand het anarchisme uitroepen. Voorlopig blijft het daarom bij een utopie.

Karina
03-10-07, 19:35
tr_imparator klinkt aanlokkelijk dat wij als burgers meer te zeggen zouden krijgen, evenals een geheel eigen identiteit, nu is dat meer gerelateerd aan wat de massa als norm hanteerd denk ik. Wellicht zie ik het niet juist, maar ik heb moeite met democratie als het slechts is gerelateerd aan kiesrecht. Wat jij schrijft mbt de ontwikkeling van de mens met zijn erfelijke kanten is ook wel weer zo. Maar dat wilde ik even buiten beschouwing laten, een kindje wordt toch in mijn optiek onschuldig geboren en later gevormd c.q. vervormd. Hoeveel mensen trekken er zich niet op aan die ander? Denk aan groepsvormingen.

Je spreekt over een anarchistisch systeem, waarbij de individuele vrijheid een gemeengoed zou kunnen worden/zijn. Kan niet zeggen daar direct een tegenstandster van te zijn. Wel ben ik van mening dat het huidige systeem ook niet (meer) werkt, zeer zeker niet in onze samenleving, er zijn teveel (etnische) verschillen, op zich een boeiend gegeven, mits we wellicht meer open zouden staan voor elkaar.
Wat je schrijft geeft mij althans wel te denken, kom er dan ook nog op terug.
Loskoppelen van nationaliteiten wellicht een van de oplossingen van het probleem waar de huidige maatschappij mee heeft te kampen.


@naam wat een belachelijk antwoord. Een dictatuur is totale onderdrukking en Nederland is wat mij betreft hard onderweg. Indien de overheid alles wil gaan uitmaken en dat ook al in grote lijnen ten uitvoering aan het leggen is, ben je al als een dictatuur aan het werk.
Een dergelijk land hoef ik dan niet te zoeken, Nederland is zelf hard op weg, waarom denk je dat zoveel mensen Nederland al ontvluchten?

Groeten Karina

Joesoef
03-10-07, 19:39
Geplaatst door tr_imparator
Op plekken waar dat kan, maar je kan geen islamitisch anarchisme instellen in bijvoorbeeld christelijke wijken. Eigenlijk bedoel ik meer een variant van het anarchisme.

Het bestuur wordt in feite de plaatselijke bevolking. Daarbij laat ik het rechtsysteem en grondwet intact, maar de poppenkast in Den Haag verdwijnt(dencentralisme). Daarbij kunnen er allerlei parallele organisaties werken(voor het welzijn van iedereen !).


Grappig te lezen, gelovige anarchisten. Nooit geweten dat dat is te combineren.

Tolstoj :hihi:

reallife
03-10-07, 20:24
Geplaatst door Joesoef
Grappig te lezen, gelovige anarchisten. Nooit geweten dat dat is te combineren.

Tolstoj :hihi:

:wijs:

Tolstojs visie week echter af van die van de meeste Russische christenen in die tijd (Russisch Orthodoxe Kerk). Schaarde de kerk zich achter de Tsaar, diens hof en de ministers, Tolstoj koos voor het volk, voor de zwakkeren en de verdrukten. Tolstoj liet een lange baard staan en liep voortaan in een lange mantel rond over zijn landgoed. Zijn bedienden werden ontslagen, omdat Tolstoj het vernederend vond dat zij voor een klein loon zoveel zwaar werk moesten verrichten. Zijn ontkenning van de autoriteiten (Kerk en Staat) leidde in 1901 tot zijn excommunicatie. Zijn landgoed Jasnaja Poljana werd een verzamelplaats van anarchisten, christen-anarchisten en christen-socialisten. Ook de Russische schrijver Maksim Gorki vertoefde met regelmaat bij Tolstoj.

Na de eeuwwisseling correspondeerde een jonge Indiër, die sterk beïnvloed was door Tolstojs gedachtegoed, met Tolstoj. Zijn naam was Mahatma Gandhi. Uiteindelijk speelden Tolstoj's ideeën bij Gandhi een grote rol, met name op het gebied van geweldloosheid.

Hoewel men Tolstoj als een anarchist kan zien (hij ontkende dit overigens), was hij strikt genomen geen revolutionair in de zin dat hij de boeren opriep om de regering gewelddadig omver te werpen. Tolstoj, geheel in de lijn van Jezus' Bergrede, riep op tot lijdzaam verzet. (Door zijn theorie van lijdzaam verzet geraakte hij in conflict met de bolsjewiek Lenin, die juist uitging van een gewelddadige revolutie.) Lijdzaam verzet kan men desondanks, vooral in die tijd, als revolutionair zien. Tolstoj keerde zich eveneens tegen het materialisme en atheïsme van de meeste revolutionairen. Volgens Tolstoj wilden de revolutionairen teveel bereiken. Soms was berusting in bepaalde zaken ook mogelijk/gewenst. (Op dit punt week hij sterk af van de marxisten, die dit weer zien als een typisch "opium van het volk" opvatting.)

Bron: Wikipedia

Boeiende man, boeiend leven. Interessant dat contact met Gandhi.

Karina
03-10-07, 20:25
Yoesoef, waarom niet daarover fylosoferen?

Groetjes van Karina

reallife
03-10-07, 20:50
Geplaatst door reallife
Zijn bedienden werden ontslagen, omdat Tolstoj het vernederend vond dat zij voor een klein loon zoveel zwaar werk moesten verrichten.

O ja...

Waar haalden die bedienden na hun ontslag hun inkomsten eigenlijk vandaan vraag ik me dan altijd af?

fransjan
03-10-07, 21:26
Geplaatst door Karina
tr_imparator klinkt aanlokkelijk dat wij als burgers meer te zeggen zouden krijgen, evenals een geheel eigen identiteit, nu is dat meer gerelateerd aan wat de massa als norm hanteerd denk ik. Wellicht zie ik het niet juist, maar ik heb moeite met democratie als het slechts is gerelateerd aan kiesrecht. ..........

Groeten Karina
Dat is niet zo. ALs je de democratie serieus neemt dan:
- Sluit je je aan bij een politieke beweging, of richt je er zelf eentje op.
- Ga je actievoeren/demonstreren
- Plemp je forums vol zoals maroc.nl, welke een serieuse opinievormer kan worden.

Het hoort allemaal bij onze democratie. Men moet niet gaat wachten totdat Nederland z'n eigen politieke systeem over de kop gooit en een anarchie bouwt als men graag politiek actief wil worden.

Karina
03-10-07, 21:32
Fransjan, een politieke partij opzetten, doe je mee? :-)

mark61
03-10-07, 21:41
Geplaatst door reallife
O ja...

Waar haalden die bedienden na hun ontslag hun inkomsten eigenlijk vandaan vraag ik me dan altijd af?

Das Russisch humanisme :hihi: Van de regen in de drup.

Doet een beetje denken aan de afschaffing van de slavernij. Vooral in Suriname was het gevolg dat de ex-slaven er nog beroerder aan toe waren dan daarvoor.

naam
03-10-07, 21:54
Geplaatst door Karina
tr_imparator klinkt aanlokkelijk dat wij als burgers meer te zeggen zouden krijgen, evenals een geheel eigen identiteit, nu is dat meer gerelateerd aan wat de massa als norm hanteerd denk ik. Wellicht zie ik het niet juist, maar ik heb moeite met democratie als het slechts is gerelateerd aan kiesrecht. Wat jij schrijft mbt de ontwikkeling van de mens met zijn erfelijke kanten is ook wel weer zo. Maar dat wilde ik even buiten beschouwing laten, een kindje wordt toch in mijn optiek onschuldig geboren en later gevormd c.q. vervormd. Hoeveel mensen trekken er zich niet op aan die ander? Denk aan groepsvormingen.

Je spreekt over een anarchistisch systeem, waarbij de individuele vrijheid een gemeengoed zou kunnen worden/zijn. Kan niet zeggen daar direct een tegenstandster van te zijn. Wel ben ik van mening dat het huidige systeem ook niet (meer) werkt, zeer zeker niet in onze samenleving, er zijn teveel (etnische) verschillen, op zich een boeiend gegeven, mits we wellicht meer open zouden staan voor elkaar.
Wat je schrijft geeft mij althans wel te denken, kom er dan ook nog op terug.
Loskoppelen van nationaliteiten wellicht een van de oplossingen van het probleem waar de huidige maatschappij mee heeft te kampen.


@naam wat een belachelijk antwoord. Een dictatuur is totale onderdrukking en Nederland is wat mij betreft hard onderweg. Indien de overheid alles wil gaan uitmaken en dat ook al in grote lijnen ten uitvoering aan het leggen is, ben je al als een dictatuur aan het werk.
Een dergelijk land hoef ik dan niet te zoeken, Nederland is zelf hard op weg, waarom denk je dat zoveel mensen Nederland al ontvluchten?

Groeten Karina

Je kunt kiezen op wie je wilt stemmen. Wie wil je dat jouw stem vertegenwoordigd en je keuze is daarin vrij. Dat je niet altijd je zin krijgt omdat een meerderheid tegen is, is dan jammer, maar wel eerlijk vind ik. Nederland is een heerlijk land waar iedereen de vrijheid heeft om een eigen pratij op te richten en medestanders te zoeken.
Bovendien kan een regering als die volgens de bevolking niet voldoet ook weggestuurd worden. Ik snap niets van al kritiek op onze democratie. Wat is het alternatief en wie kan Nederland volgens jou vertegenwoordingen in de wereld. Ik vind het prettig dat ik op een pertij kan kiezen waar ik achter kan staan.
Waar zit nou de dicatatuur in Nederland, ik zie hem niet.

Joesoef
03-10-07, 21:56
Geplaatst door Karina
Yoesoef, waarom niet daarover fylosoferen?

Groetjes van Karina


Anarchisme past niet echt in de doctrine van het geloof, zo ben ik tenminste opgegroeid, deze domela nieuwenhuis fan.

mark61
03-10-07, 21:57
Geplaatst door Joesoef
Anarchisme past niet echt in de doctrine van het geloof, zo ben ik tenminste opgegroeid, deze domela nieuwenhuis fan.

:hihi:

super ick
03-10-07, 22:13
Geplaatst door Karina
Yoesoef, waarom niet daarover fylosoferen?

Groetjes van Karina

Zelden zo'n dom stuk op maroc.nl gelezen. Rammelt aan alle kanten.

Ga filosoferen eerst maar eens correct leren spellen voordat je eraan begint. Dooz.

Karina
03-10-07, 23:09
super ick, het nieuws komt er wel mee!
Dat ik daarbij mijn mening projecteer is niets mis mee toch? Wil je discusseren of mensen alleen maar afzeiken?

mark61
03-10-07, 23:26
Geplaatst door Karina
super ick, het nieuws komt er wel mee!
Dat ik daarbij mijn mening projecteer is niets mis mee toch? Wil je discusseren of mensen alleen maar afzeiken?

Als je het artikel begrijpend gelezen had begreep je dat het over o.a. jouzelf ging.

Als je denkt dat 'demo' in democratie van 'demon' komt ben je niet gekwalificeerd om nou es over democratie te gaan filosoferen. Tis bijna griezelig.

De antidemocratische houding van de huidige generatie is inderdaad een groot probleem. Ergens wel eng, maar het zal zo'n vaart wel niet lopen.

Karina
03-10-07, 23:56
Zijn sommige mensen niet als duivels dan?

mark61
04-10-07, 00:14
Geplaatst door Karina
Zijn sommige mensen niet als duivels dan?

Het idee 'duivel' zegt me werkelijk niks.

Er zijn beslist heel vervelende mensen.

sjaen
04-10-07, 00:14
www.wijzijndebaas.nl

tr_imparator
04-10-07, 00:19
Laten we Karina testen. Misschien zijn het allemaaal vooroordelen.

Wat zie je Karina?

http://members.home.nl/gulikgulikers/image003.jpg

mark61
04-10-07, 00:23
Geplaatst door tr_imparator
Laten we Karina testen. Misschien zijn het allemaaal vooroordelen.

Wat zie je Karina?



:hihi: Lummel

reallife
04-10-07, 06:42
.

Witte78
04-10-07, 08:39
Demonstreren is ook al zo duivels. Het wordt dan ook gewoon toegelaten in een democratie.

super ick
04-10-07, 10:07
Geplaatst door Karina
super ick, het nieuws komt er wel mee!
Dat ik daarbij mijn mening projecteer is niets mis mee toch? Wil je discusseren of mensen alleen maar afzeiken?

Ligt aan de discussiepartner.

Karina
04-10-07, 20:04
super Ick indien je er niet toe geroepen voelt, reageer dan gewoon niet, natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar jouw visie op de democratie. Dus laten we het leuk houden toch? Prikkels dagen immers uit.

Karina
04-10-07, 20:10
Demonstreren is ook al zo duivels. Het wordt dan ook gewoon toegelaten in een democratie.
Witte78

Nu ben ik niet de enige die het woord duivel gebruikt. Mensen kunnen vervelend zijn, dat is nogal erg zacht uitgedrukt. Mensen profileren zich als duivels, het zijn beesten soms. Ik zeg nadrukkelijk niet allemaal. Maar ondertussen, mensen lastig te noemen die vreselijke dingen veroorzaken zijn voor mij dus duivels. Een demon is een duivel, gemakkelijk te herleiden via het woord democratie. Dus ik zie het probleem niet zo. Het woord duivel wordt wel vaker gebruikt. Nooit gehoord van het gezegde ik ben des duivels?

Groet van Karina

tr_imparator
04-10-07, 20:16
Karina het zou fijn zijn als je ook even antwoord op mijn vraag zou geven. :mrt:

naam
04-10-07, 21:11
Geplaatst door Karina
Nu ben ik niet de enige die het woord duivel gebruikt. Mensen kunnen vervelend zijn, dat is nogal erg zacht uitgedrukt. Mensen profileren zich als duivels, het zijn beesten soms. Ik zeg nadrukkelijk niet allemaal. Maar ondertussen, mensen lastig te noemen die vreselijke dingen veroorzaken zijn voor mij dus duivels. Een demon is een duivel, gemakkelijk te herleiden via het woord democratie. Dus ik zie het probleem niet zo. Het woord duivel wordt wel vaker gebruikt. Nooit gehoord van het gezegde ik ben des duivels?

Groet van Karina

Wat is er mis met democratie en inspraak van het volk?

Snap niet zo goed wat je bedoelt met demon en democratie.

Demonen en duivels bestaan niet meid.

reallife
04-10-07, 21:13
Geplaatst door Karina
Nu ben ik niet de enige die het woord duivel gebruikt. Mensen kunnen vervelend zijn, dat is nogal erg zacht uitgedrukt. Mensen profileren zich als duivels, het zijn beesten soms. Ik zeg nadrukkelijk niet allemaal. Maar ondertussen, mensen lastig te noemen die vreselijke dingen veroorzaken zijn voor mij dus duivels. Een demon is een duivel, gemakkelijk te herleiden via het woord democratie. Dus ik zie het probleem niet zo. Het woord duivel wordt wel vaker gebruikt. Nooit gehoord van het gezegde ik ben des duivels?

Groet van Karina

Daimon was een meer neutraal Grieks woord voor afgod en een vertaling van het Hebreeuwse elilim dat vrij vertaald nul of niets betekent. Hiermee werd in het Oude Testament door de profeten die de afgoderij bestreden spottend aangegeven dat degenen die in aanbidding neervielen voor de elilim van 'steen, hout en metaal' eigenlijk 'niets' vereerden.

Heeft dus heus niets te maken met het woord democratie.

Je lijkt wel zo'n Amerikaans evangelische Christen die na het lezen van de fictie van de schrijvers Frank Peretti en Randy Alcorn een beetje doorsloegen en overal demonen en duivels zagen lopen.

En dan vooral bij anderen natuurlijk. :moe:

reallife
04-10-07, 21:19
Geplaatst door mark61
Das Russisch humanisme :hihi: Van de regen in de drup.

Doet een beetje denken aan de afschaffing van de slavernij. Vooral in Suriname was het gevolg dat de ex-slaven er nog beroerder aan toe waren dan daarvoor.

Precies of van de plantages in de zuidelijke staten naar de fabriekshallen in de noordelijke staten en dan merken dat je nog niet als gelijkwaardig mens werd gezien.

Red Sonja
04-10-07, 21:28
Geplaatst door naam


Demonen en duivels bestaan niet meid.

Zelfontkenning alom

naam
04-10-07, 21:31
Geplaatst door Red Sonja
Zelfontkenning alom

Hoe bedoel je?

super ick
04-10-07, 22:02
Geplaatst door Karina
Thermopylae, een reactie is uitgelokt. Ik heb dat ooit eens vernomen, niets meer en niets minder. Maar ik vind jou reactie wel interessant te lezen. Immers leren kan geen kwaad toch?


Had je zelf zo van Wiki kunnen halen. Snap niet waarom je die reactie ineens interessant vind.

Magoed,

Hoe zou jij het volk willen laten regeren? Kan het nog 'korter' dan afgevaardigeden te laten kiezen?
Een half jaar geleden werd Andre Hazes door 'het volk' in een landelijke stemming in een landerlijk dagblad gekozen als Nerderlander aller tijden.
Wil je Emile Ratelband als president ofzo?

p.s.
Ga niet je oordeel over alle reacties geven die jou niet zinnen.
a) je lokt er alleen maar meer uit, dus contraproductief,
b) komt erg vervelend en beterweterig over. En als er iets is dat je nog niet bewezen hebt is het dat je het beter weet.

Witte78
04-10-07, 22:29
Geplaatst door Karina
Nu ben ik niet de enige die het woord duivel gebruikt. Mensen kunnen vervelend zijn, dat is nogal erg zacht uitgedrukt. Mensen profileren zich als duivels, het zijn beesten soms. Ik zeg nadrukkelijk niet allemaal. Maar ondertussen, mensen lastig te noemen die vreselijke dingen veroorzaken zijn voor mij dus duivels. Een demon is een duivel, gemakkelijk te herleiden via het woord democratie. Dus ik zie het probleem niet zo. Het woord duivel wordt wel vaker gebruikt. Nooit gehoord van het gezegde ik ben des duivels?

Groet van Karina

Je kan op dezelfde manier redeneren dat veel moslims alchoholisten zijn. Is lam, zegt al genoeg dacht ik.

Red Sonja
04-10-07, 22:42
Geplaatst door Karina
...Een demon is een duivel, gemakkelijk te herleiden via het woord democratie. Dus ik zie het probleem niet zo. Het woord duivel wordt wel vaker gebruikt.

Heel interessante insteek; "demoncratie".
Ik geloof niet in toeval.

Velen denken oprecht in een democratie te leven, terwijl in feite sprake is van een demoncratie.
Of: een demoncreatie, zo ge wilt.
Niemand schijnt te beseffen dat "de vrijheid van meningsuiting" een ingebeelde ziekte is die heet "Denkbeeldige Hoogmoed".

Zo zijn we zo verworden dat eigenzinnig handelen eerder een schande is dan dat het van menselijkheid getuigt.

Wij dienen respect te hebben voor het leven dat we leven en dankbaar zijn voor "alle 'Abert Heijns', die voor ons op de kleintjes let" en daar zelf groot van worden.

Red Sonja
04-10-07, 22:47
Geplaatst door super ick

b) komt erg vervelend en beterweterig over. En als er iets is dat je nog niet bewezen hebt is het dat je het beter weet.

Kijk aan.
Op onbewust niveau heb jij aardig wat zelfkennis.

The judgement is the mirror.

klik (http://www.youtube.com/watch?v=FWTLgBkw5fI)

Flip
04-10-07, 22:55
Men krijgt, godbetert, onderhand begrip voor de vrouwvisie van Maarten.

Krijg een jeukaanval van dat onbedaarlijke geleuter.

mark61
04-10-07, 23:00
Geplaatst door Karina
Een demon is een duivel, gemakkelijk te herleiden via het woord democratie.

Wat bedoel je in vredesnaam?

Red Sonja
04-10-07, 23:01
Geplaatst door Flip
Men krijgt, godbetert, onderhand begrip voor de vrouwvisie van Maarten.

Krijg een jeukaanval van dat onbedaarlijke geleuter.

:hihi: Tsja, wat wil je, er zijn nog maar weinig echte kerels die tegenwicht kunnen bieden.

Mietjes all over the place.

III
04-10-07, 23:44
Wat niet wetenschappelijk te staven is en te steunen met ellenlange onderzoeksresultaten is natuurlijk niet waar.
Gedacht in een hoofd van iemand die elk gevoel voor gevoel mist.

Witte78
05-10-07, 10:46
Geplaatst door Red Sonja
Heel interessante insteek; "demoncratie".
Ik geloof niet in toeval.

Velen denken oprecht in een democratie te leven, terwijl in feite sprake is van een demoncratie.
Of: een demoncreatie, zo ge wilt.
Niemand schijnt te beseffen dat "de vrijheid van meningsuiting" een ingebeelde ziekte is die heet "Denkbeeldige Hoogmoed".

Zo zijn we zo verworden dat eigenzinnig handelen eerder een schande is dan dat het van menselijkheid getuigt.

Wij dienen respect te hebben voor het leven dat we leven en dankbaar zijn voor "alle 'Abert Heijns', die voor ons op de kleintjes let" en daar zelf groot van worden.

We moeten er het beste van proberen te maken. Als vrijheid van menings uiting al niet een een democratie bestaat, dan bestaat het nergens. Democratie is zover ik weet op moment de staatsvorm die er het dichste bij komt. Wat is het alternatief?

super ick
05-10-07, 12:14
Geplaatst door Red Sonja
Kijk aan.
Op onbewust niveau heb jij aardig wat zelfkennis.

The judgement is the mirror.

klik (http://www.youtube.com/watch?v=FWTLgBkw5fI)

Haha goeie,

Maar maak je geen zorgen.
Ik nemm mijzelf niet zo serieus, zouden er meer moeten doen.
Wat je vandaag denkt dat goed is kan morgen achterhaald zijn.

super ick
05-10-07, 12:19
Geplaatst door Red Sonja
:hihi: Tsja, wat wil je, er zijn nog maar weinig echte kerels die tegenwicht kunnen bieden.

Mietjes all over the place.

Dikke van Dale zegt:
miet·je (het ~, ~s)
1 [inf.] nicht, homofiel
2 [inf.] bangerd

Echte kerels zijn geen homofiel?

Karina
06-10-07, 00:05
Geplaatst door Red Sonja
Heel interessante insteek; "demoncratie".
Ik geloof niet in toeval.

Velen denken oprecht in een democratie te leven, terwijl in feite sprake is van een demoncratie.
Of: een demoncreatie, zo ge wilt.
Niemand schijnt te beseffen dat "de vrijheid van meningsuiting" een ingebeelde ziekte is die heet "Denkbeeldige Hoogmoed".

Zo zijn we zo verworden dat eigenzinnig handelen eerder een schande is dan dat het van menselijkheid getuigt.

Wij dienen respect te hebben voor het leven dat we leven en dankbaar zijn voor "alle 'Abert Heijns', die voor ons op de kleintjes let" en daar zelf groot van worden.

Ik kan niet meer doen, dan mij aansluiten bij de tekst van Red Sonja!
Demonen huizen in elk mens, wie kent de volgende uitspraak immers niet, het beest is de mens zelf. Ik blijf bij mijn standpunt echter dat er sprake is van demon cratie. Vrijheid slechts in gebondenheid. Ik meen van Socrates!

Groet van Karina

Red Sonja
06-10-07, 01:07
Geplaatst door super ick
Dikke van Dale zegt:
miet·je (het ~, ~s)
1 [inf.] nicht, homofiel
2 [inf.] bangerd

Echte kerels zijn geen homofiel?

Je "vergeet" nog een vraag.

Red Sonja
06-10-07, 01:27
Geplaatst door naam
Hoe bedoel je?


Geplaatst door Karina
...Demonen huizen in elk mens.

super ick
06-10-07, 12:24
Geplaatst door Red Sonja
Je "vergeet" nog een vraag.

Je hebt helemaal gelijk.

Bij jou thuis of bij mij? :stout:

Red Sonja
06-10-07, 13:11
Geplaatst door super ick
Je hebt helemaal gelijk.

Bij jou thuis of bij mij? :stout:

Bij jou thuis, snoes.

Geef je adres maar.

Kunnen we meteen vaststellen welke van de twee.

Red Sonja
06-10-07, 13:16
Geplaatst door Witte78
We moeten er het beste van proberen te maken. Als vrijheid van menings uiting al niet een een democratie bestaat, dan bestaat het nergens. Democratie is zover ik weet op moment de staatsvorm die er het dichste bij komt. Wat is het alternatief?

Volledige autonomie.

En dat is een kwestie van lef.

super ick
06-10-07, 13:33
Geplaatst door Red Sonja
Bij jou thuis, snoes.

Geef je adres maar.

Kunnen we meteen vaststellen welke van de twee.

Eerst een foto! En een beetje geduld schatje, ik zit deze maand echt bomvol.

Rourchid
06-10-07, 13:47
Geplaatst door Thermopylae
Het woord democratie stamt af van de Griekse woorden δημος/dèmos , 'volk' en κρατεω/krateo, 'heersen', 'regeren'; het betekent zoveel als 'het volk regeert', een 'regering van/door het volk'.

Waar je die demon - duivel - vandaan haalt, is mij een raadsel.
Of ben je teveel bezig met godsdienst, waar de duivel overal op de mens loert?
Democratie is afgeleid van δεμοκρατεια (demokrateia) waarbij het achtervoegsel ια (ia) een abstract begrip behelst.
Voornoemd abstractum kan afgeleid zijn van κρατεω (krateo = heersen) maar eveneens van κρατος (kratos = kracht), en de laatste afleiding is gangbaar om aan te geven dat kracht niet hetzelfde is als macht.
Ter vergelijking (Lao Tze) : | Anderen beheersen vereist kracht | Zichzelf beheersen vereist macht|

De afleiding zoals in de quote gedaan is een gekende politiek gewenste afleiding om (valselijk) de indruk te wekken dat de term democratie een verband met volkssoevereiniteit zou hebbben.


N.B.
Macht - ισχύς

Macht, vermogen - ενέργεια

Politieke macht - έλεγχος; εξουσία

Wetgevende macht - νομοθετικό; σώμα

Rourchid
06-10-07, 13:48
Geplaatst door tr_imparator
Op plekken waar dat kan, maar je kan geen islamitisch anarchisme instellen in bijvoorbeeld christelijke wijken. Eigenlijk bedoel ik meer een variant van het anarchisme.

Het bestuur wordt in feite de plaatselijke bevolking. Daarbij laat ik het rechtsysteem en grondwet intact, maar de poppenkast in Den Haag verdwijnt(dencentralisme). Daarbij kunnen er allerlei parallele organisaties werken(voor het welzijn van iedereen !).
Op deze manier zou je de samenleving ingericht zien als een bondgenootschap van anarchosyndicalismes. Je gaat feitelijk van grootschalige - naar kleinschalige concepten.waarbij je dan wel moet anticiperen op het oligarchisch element dat immanent is aan de oligofrenie van de zogenoemde massamens. Door de doodsangst van de massamens om zelfstandig te zijn kunnen kleinschalige dictaturen ontstaan waarin dictators de macht grijpen door persoonsgebonden voorkeuren middels manipulatie te sturen in de door hen gewenste richting.
Dit laatste is overigens een weergave hoe de decentralisatie in de Nederlandse politieke praktijk uitpakt : ongebreidelde macht voor club/buurthuis-opperhoofden, ongebreidelde macht voor onderwijsadviseurs in de eerste lijn etc. etc.
Kleinburgerlijkheid van het wieg tot het graf garandeert per slot van rekening de duurzaamheid van de massamens!!!!

Rourchid
06-10-07, 13:49
Geplaatst door Karina

tr_imparator klinkt aanlokkelijk dat wij als burgers meer te zeggen zouden krijgen, evenals een geheel eigen identiteit, nu is dat meer gerelateerd aan wat de massa als norm hanteert denk ik.


Wat de massa(mens) als norm hanteert krijgt de massa(mens) als norm opgelegd tijdens de opvoeding en scholing. Niet in de pas lopen betekent het maatschappelijk doodvonnis dat zonder proces meteen voltrokken wordt.

tr_imparator
06-10-07, 14:03
Geplaatst door Rourchid
Op deze manier zou je de samenleving ingericht zien als een bondgenootschap van anarchosyndicalismes. Je gaat feitelijk van grootschalige - naar kleinschalige concepten.waarbij je dan wel moet anticiperen op het oligarchisch element dat immanent is aan de oligofrenie van de zogenoemde massamens. Door de doodsangst van de massamens om zelfstandig te zijn kunnen kleinschalige dictaturen ontstaan waarin dictators de macht grijpen door persoonsgebonden voorkeuren middels manipulatie te sturen in de door hen gewenste richting.
Dit laatste is overigens een weergave hoe de decentralisatie in de Nederlandse politieke praktijk uitpakt : ongebreidelde macht voor club/buurthuis-opperhoofden, ongebreidelde macht voor onderwijsadviseurs in de eerste lijn etc. etc.
Kleinburgerlijkheid van het wieg tot het graf garandeert per slot van rekening de duurzaamheid van de massamens!!!!


Liever een paar kleine dictaturen dan 1 grote!

Die machtscheiding kan natuurlijk ook op kleineschalige concepten toegepast worden. Door een goede taakverdeling en bestuurlijke functie is een dictatuur te voorkomen.

Wat doe je als je problemen niet kunt oplossen? Je maakt ze kleiner. Je maakt er deelproblemen van.
Anarchisme kan heel goed functioneren in kleine landen als Nederland en Belgie en misschien nog wel beter in nog kleinere landen als Luxemburg.

Red Sonja
06-10-07, 18:06
Geplaatst door Joesoef
Grappig te lezen, gelovige anarchisten. Nooit geweten dat dat is te combineren.

Tolstoj :hihi:

Sterker nog: zonder geloof geen waar anarchisme.

Red Sonja
06-10-07, 18:10
Geplaatst door naam
Je kunt kiezen op wie je wilt stemmen. Wie wil je dat jouw stem vertegenwoordigd en je keuze is daarin vrij. Dat je niet altijd je zin krijgt omdat een meerderheid tegen is, is dan jammer, maar wel eerlijk vind ik. Nederland is een heerlijk land waar iedereen de vrijheid heeft om een eigen pratij op te richten en medestanders te zoeken.
Enz. enz.



Ja, en ze leefden nog lang en gelukkig.

Red Sonja
06-10-07, 18:12
Geplaatst door Karina
super ick, het nieuws komt er wel mee!
Dat ik daarbij mijn mening projecteer is niets mis mee toch? Wil je discusseren of mensen alleen maar afzeiken?

De vraag stellen is hem beantwoorden.

Red Sonja
06-10-07, 18:21
Geplaatst door mark61

Als je denkt dat 'demo' in democratie van 'demon' komt ben je niet gekwalificeerd om nou es over democratie te gaan filosoferen. Tis bijna griezelig.


Ik snap je punt.
Vanuit jouw kleinburgerlijke referentiekader is het begrijpelijk dat je autonoom denkende mensen en hun vrij-associërend vermogen heel griezelig vindt.

Jouw manier van redeneren eist dat men nauwgezet aan jouw tunnelvisie tegemoet komt.

Red Sonja
06-10-07, 18:44
Geplaatst door Rourchid
Op deze manier zou je de samenleving ingericht zien als een bondgenootschap van anarchosyndicalismes. Je gaat feitelijk van grootschalige - naar kleinschalige concepten.waarbij je dan wel moet anticiperen op het oligarchisch element dat immanent is aan de oligofrenie van de zogenoemde massamens. Door de doodsangst van de massamens om zelfstandig te zijn kunnen kleinschalige dictaturen ontstaan waarin dictators de macht grijpen door persoonsgebonden voorkeuren middels manipulatie te sturen in de door hen gewenste richting.
Dit laatste is overigens een weergave hoe de decentralisatie in de Nederlandse politieke praktijk uitpakt : ongebreidelde macht voor club/buurthuis-opperhoofden, ongebreidelde macht voor onderwijsadviseurs in de eerste lijn etc. etc.
Kleinburgerlijkheid van het wieg tot het graf garandeert per slot van rekening de duurzaamheid van de massamens!!!!

Goeie uitleg.
Gezien de omvang van oligofrenie en de diepgewortelde angst voor zelfstandigheid van de massamens kun je zelfs stellen dat het "democratisch systeem" geen slechte uitkomst is.

Ik vind echter wel, dat de bevolking die niet is aangetast door kleinburgerlijkheid het recht moet hebben op het vormen van eigen kleinschalige autonome "staatjes" met leefcommunes en eigen betaal- en/of ruilsystemen.

Red Sonja
06-10-07, 18:52
Geplaatst door super ick
Eerst een foto! En een beetje geduld schatje, ik zit deze maand echt bomvol.

Oke, stuur je foto maar hierheen:

[email protected]

lihoed
06-10-07, 22:18
Geplaatst door Red Sonja
Oke, stuur je foto maar hierheen:

[email protected]

He schoonheid laat die Supersick met rust.
Ben ik niet genoeg voor jou dan.
Ik dacht dat we overmorgen een afspraak hadden.

Hier alvast een foto van mij.
Laat me snel weten of het nog doorgaat of niet.


Jihad.

Red Sonja
06-10-07, 23:38
Geplaatst door lihoed
He schoonheid laat die Supersick met rust.
Ben ik niet genoeg voor jou dan.
Ik dacht dat we overmorgen een afspraak hadden.

Hier alvast een foto van mij.
Laat me snel weten of het nog doorgaat of niet.


Jihad.

Kijk, een echte vent.
Niet van dat benauwde, zoals die Superprick, maar halekidee direct een foto! :roken:

Geen zorgen schat, overmorgen staat als een betonnen huis. :fpimp: