PDA

Bekijk Volledige Versie : Stripheld voorbeeld voor Brusselse psychopaat



Marsipulami
05-10-07, 11:39
Stripheld voorbeeld voor Brusselse psychopaat

Nog geen spoor van dader na vondst van afgesneden lichaamsdelen in Brussels park

BRUSSEL - Leeft er in Brussel een psychopaat die zijn slachtoffer vermoordt zoals in een mangastrip? De politie zoekt naar een mogelijk verband nadat vrijdag een romp en twee dijbenen in het Dudenpark in Vorst werden aangetroffen met twee briefjes verwijzend naar het stripverhaal.

'Watashi wa Kira dess' stond er in Japans op twee papiertjes genoteerd die nabij de stoffelijke resten van een man in het Dudenpark werden aangetroffen door een wandelaar. De boodschap betekent 'ik ben Kira', een citaat dat verwijst naar de stripheld Kira van het in Japan razend populaire stripverhaal Death Note. Kira is een jonge student die de corruptie in de wereld wil bestrijden. Maar zijn aanpak is brutaal. Via een death note ruimt hij alle slechteriken uit de weg. Kira noteert de naam van zijn slachtoffer in een notaboekje en binnen de 30seconden sterft de geviseerde aan een hartaanval.

De Japanse boodschappen waren met hoofdletters en in verschillende kleuren op papier gekleefd. Hoewel het parket nog geen zekerheid heeft over een verband tussen de stoffelijke resten en de boodschappen, wordt niet uitgesloten dat de moord het werk is van een psychopaat. Maar zijn nog veel onbeantwoorde vragen. De lichaamsdelen werden in de namiddag door een toevallige voorbijganger opgemerkt langs een wandelpad vlakbij de Jupiterlaan. De vindplaats is amper een minuut stappen van de zijtoegang tot het Dudenpark, waar zich ook het voetbalstation van Eendracht Sint-Gillis bevindt. De wandelweg wordt veel gebruikt omdat hij parallel met de druk bereden laan loopt. Daaruit leidt de politie af dat de dader de lichaamsdelen wellicht snel heeft gedumpt en meteen verdween. Vermoedelijk gebeurde dat tussen het middaguur en half zes 's avonds, de tijdspanne die ook op de affiches voor de oproep naar getuigen staat vermeld. De vindplaats ligt zo dicht bij het pad dat de dader wellicht wou dat de resten snel zouden worden opgemerkt.

Wandelaar Alain woont in de buurt en heeft niets opgemerkt. 'Ik kom hier nochtans elke dag twee keer met mijn honden voorbij. Donderdagmiddag ben ik gepasseerd maar ik heb geen onaangename geur waargenomen en mijn honden reageerden niet. De lichaamsdelen werden er zonder twijfel pas nadien neergelegd.'

Volgens parketwoordvoerder Colpin waren de menselijke resten nog tamelijk vers maar ze konden ook een tijdlang in de diepvriezer zijn bewaard. De ledematen waren scherp afgesneden en de geslachtsdelen onthaard. Is er een psychopaat aan het werk of wil de dader de speurders op het verkeerde been zetten? Aanvankelijk werd ook gedacht aan een wansmakelijke grap van studenten geneeskunde die de lichaamsdelen uit de anatomische laboratoria hadden meegenomen. Doch deze piste lijkt almaar minder waarschijnlijk.

De akelige ontdekking trekt ook de aandacht van de Japanse media. Twee Japanse filmploegen zijn in Brussel neergestreken, op zoek naar informatie.


Jan Muylaert