PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Optimisme helpt ons ook niet verder'



Sjoweloo
05-10-07, 14:47
‘Optimisme helpt ons ook niet verder’
→ Interview met John Gray

Er is geen vooruitgang. Maar dat is nog geen zwartkijkerij. ‘Ik beweer slechts dat de toekomst niet anders zal zijn dan het verleden.’ Een interview met de Britse politiek filosoof John Gray, de keynote speaker op De Avond van De Groene Amsterdammer.

DOOR Pieter van Os en Hubert Smeets

Zelfs nog voor er sprake kan zijn van een vraag, laat staan een interview, komt John Gray ter zake. En passant toont hij de gave zijn eigen werk in een enkele zin samen te vatten: ‘Ik heb proberen uit te leggen dat de meest invloedrijke en uiteindelijk destructief gebleken seculiere ideologieën uit de moderne tijd gevormd zijn door onderdrukte religieuze beleving.’ Ook vandaag de dag ziet Gray de veroorzakers van veel twintigste-eeuwse ellende opnieuw aan het werk in Irak, Afghanistan en in westerse hoofdsteden, waar een verbond van ‘verlichtingsfundamentalisten’, lompe vrije-marktprotagonisten en religieus geïnspireerde utopisten tevergeefs bevestiging zoekt – gewapenderhand of achter het toetsenbord – voor een rotsvast geloof in menselijke vooruitgang. ‘Tegenslag lijkt ze nauwelijks van slag te brengen’, zegt hij met gespeelde verbazing.

Maar van tegengeluiden kijken zijn vijanden wel op. Gray is ook niet de eerste de beste kamergeleerde. De hoogleraar ‘Europees denken’ aan de prestigieuze London School of Economics manifesteert zich in het publieke debat vooral als schrijver van een onophoudelijke stroom politieke en filosofische analyses die de huidige wereldsituatie met schroeiende tegendraadsheid onder de loep nemen. Hij schreef meer dan twintig boeken waarin hij zijn blikveld van het politieke discours – en daarbinnen vooral het liberale denken – gaandeweg uitbreidde tot de cultuurfilosofie en de culturele antropologie.

Hij heeft fans en vijanden. Na verschijning van de Engelse versie van zijn jongste boek, Black Mass: Apocalyptic Religion and the Death of Utopia, kreeg Gray er in enkele Britse kranten genadeloos van langs. Van enige afstand gezien is dat begrijpelijk: juist door te laten zien hoe de luidste protagonisten van de Verlichting schatplichtig zijn aan christelijk geïnspireerd eindtijdsdenken creëert hij woede aan twee kanten van het debat: christelijke denkers boos (hoe kunnen wij verantwoordelijk zijn voor communisme, nazisme en liberaal imperialisme?) en zelfverklaarde verdedigers van de Verlichting boos (wij geloven in de rede, niet in een duizendjarig rijk of wat voor andere obscurantistische onzin dan ook). De recensent van de Daily Telegraph noemde de centrale these van Grays boek zelfs een ‘load of bollocks’, een hoop kletspraat, opgediend door een ‘silly man’, zeker niet ‘de belangrijkste levende denker’, zoals de Britse schrijver Will Self hem noemt.

Van dichterbij gezien is de kritiek niet erg sterk. Want Grays belangrijkste en richtinggevende inzicht is weliswaar weinig spectaculair, het is belangrijk – en had eindeloos veel ellende kunnen voorkomen. ‘Niet één type regering’, vat Gray dat inzicht samen in een Amsterdamse hotellobby, ‘kan overal de beste zijn. Het gaat erom instituties te creëren die zo goed mogelijk de identiteit reflecteren van hen die erdoor worden geregeerd. Vaak slaagt een liberale democratie daar beter in dan beschikbare alternatieven. Maar niet altijd: er bestaat geen universele regel.’ Want: ‘Menselijke kwesties, human affairs, zijn te ingewikkeld voor een enkele vorm van regering om universeel begeerlijk of wenselijk te zijn.’

In Zwarte mis (de Nederlandse vertaling van Black Mass) richt Gray daarom zijn pijlen voornamelijk op westerse machthebbers als Blair en Bush die als echte gelovigen ‘logen voor de waarheid’. Al bekend met de uitkomst van de geschiedenis, de waarheid, baseren zij hun beslissingen daarom zonder enige scrupules op ‘faith-based intelligence’. Gray: ‘Met hun eschatologische verwachtingen geloven zij in de gevaarlijke mythe dat de geschiedenis een doel heeft.’ Die mythe kan geverifieerd noch gefalsificeerd worden met rationele argumenten. ‘Je hebt er niets aan.’ Maar politici van de twintigste en 21ste eeuw laten zich er wel door leiden. In zijn afgrijzen daarvan schuwt Gray de grote vergelijkingen niet. ‘Als er een historisch precedent bestaat voor Blairs systematische veronachtzaming van de waarheid, dan is het de sovjettijd, toen een generatie van westerse intellectuelen de ussr voorstelde als een volgende stap op de weg naar universele democratie.’

We praten met Gray over deze vergelijking. Dat mensen er niet van zijn geschrokken komt, beweert hij, door het geheugenverlies van de huidige generatie politici. ‘Vaak hoor ik mensen, en niet de minsten’, zegt hij verontwaardigd, ‘die doen alsof de twintigste eeuw vergeten en begraven is! Het is van de zotte dat recente gebeurtenissen aan moeten tonen dat de geschiedenis niet tot een einde komt. Dat hadden we uit historische ondervinding nu wel kunnen weten. Er komt geen apocalyptische eindstrijd waarin “vrijheid wint” of “vrijheid verliest”, zoals Bush zijn publiek voorhoudt. Dat het idee toch nog bij een miljoenenpubliek aanslaat komt omdat het appelleert aan een westers concept dat heel diep zit. Het werd geboren in christelijke manieren van denken en kreeg momentum met de Verlichting. Neem Fukuyama. Al is het inmiddels populair zijn essay Het einde van de geschiedenis belachelijk te maken, we begrijpen waar hij het over had. Het haakte aan bij een bekende manier van denken. Want niet alleen de neoconservatieve verdwazing van het moment, alle massabewegingen van de twintigste eeuw beloofden een nieuwe wereld, zonder staat. Zelfs het liberaal-humanistische geloof in langzame, incrementele vooruitgang heeft zijn wortels in christelijke narratieven. Het is een westers concept. Mensen in China, India of Japan weten niet waar je het over hebt. Het einde van de geschiedenis? Dan moet je gek zijn. Ook als je met mensen had kunnen praten van vóór de christelijke wereld, de Romeinen, Germanen, Grieken, hadden die je verbaasd aangekeken. Seneca, Marcus Aurelius, zij hadden een cyclische opvatting van geschiedenis. Naar mijn mening een veel zinvollere opvatting. Natuurlijk, vooruitgang in technologische zin is een feit. Er vindt een accumulatie van kennis plaats, waardoor er nu zeven miljard mensen op aarde kunnen leven. Maar in politieke geschiedenis is er nauwelijks sprake van vooruitgang. De stappen voorwaarts daarin kunnen ook zo weer verloren gaan, wat bij technologische (en inmiddels geglobaliseerde) kennis een stuk lastiger is. Neem het verbod op marteling dat kort na de Tweede Wereldoorlog onderdeel werd van wereldwijde internationale verdragen. Het is nu gerehabiliteerd. “Geherformuleerd” noemen de machthebbers dat. Terwijl het verbod juist stamt uit de Verlichting wordt het met een beroep daarop overtreden, in de onzalige gedachte de duistere barbarij eronder te houden met barbaarse praktijken als waterboarding en dergelijke. Dat is een duidelijk stap terug.’

John Gray: ‘Ethische vooruitgang is fragiel en vluchtig. De geschiedenis heeft geen interne logica die de mensheid helpt. Iedere verbetering is er slechts gekomen met bloed, zweet en tranen. En is ook zo weer tenietgedaan. Mijn eerste advies aan Brown zou luiden: Prepare for a bumpy ride. De vader van Bush was, direct na de val van de Muur, nog wijs geweest. Hij zei: “Dit is geen moment van triomf.” En: “Er komen nog veel moeilijke problemen.” Maar er dachten weinig mensen zoals hij. De meeste Amerikanen zagen de val van de Sovjet-Unie als een ideologische overwinning van het westers liberalisme. Terwijl de val van de Muur het hervatten van de “gewone” geschiedenis inluidde. En die bestaat niet uit een ideologisch debat. Gewone geschiedenis gaat over etnische conflicten, strijd om natuurlijke hulpbronnen, religieuze oorlogen. Alles dat al die tijd was weggestopt onder het sovjet-ijs. Maar dat zagen de liberale triomfalisten niet, zeker niet zij die het in Amerika in 2000 voor het zeggen kregen. Die hadden de verkeerde les getrokken uit de val van de Sovjet-Unie. “We hebben toen gewonnen, dan kunnen we nu opnieuw winnen”, was hun gedachte. En al-Qaeda werd tot de nieuwe vijand gemaakt, die op eenzelfde manier moest worden bestreden als het sovjetrijk. Dat leek geen moeilijke strijd, want de moslimfundamentalisten zijn zwakker dan de Sovjet-Unie was. Maar daar is een andere kant aan. Hoewel de Sovjet-Unie een effectief-repressieve staat was, met een gigantische macht, had ze geen enkele interne steun. Al vanaf het begin van de jaren tachtig hoefde het Westen helemaal geen gevecht van ideeën meer te winnen, omdat zelfs de nomenklatoera, en alle anderen die belang hadden bij het systeem, niet langer bereid waren de Sovjet-Unie als ideologisch concept te verdedigen. Bij de politieke islam is dat anders. Haar militaire en economische apparaat is zwak, maar ze heeft een massagevolg. Bestreed het Westen eerst een staat zonder steun, nu bestrijdt het een vijand die nauwelijks enige ingang heeft bij welke staat ook, maar die toch enorme steun geniet.

De ineenstorting van de Sovjet-Unie betekende niet de ideologische overwinning van de liberaal-kapitalistische samenleving, maar was het gevolg van enkele politieke gebeurtenissen.’ Gray somt op: ‘De plannen voor de ontwikkeling van Star Wars; de hardnekkige religiositeit van de Poolse bevolking en de steun van de paus voor Solidariteit; het nationalisme van de Balten; de fouten die het sovjetregime maakte op het einde, zoals Afghanistan. De Sovjet-Unie ging ook niet ten onder, zoals veel economen beweren, aan het gebrekkige economisch succes. Natuurlijk was hun economie van centrale planning inefficiënt, maar de Sovjet-Unie stortte er niet door in elkaar: dat was immers ook niet gebeurd tijdens de gigantische hongersnoden onder Stalin, toen de inefficiëntie nog veel groter was. Als je de bevolking voldoende geterroriseerd en ondervoed houdt, kun je het lang volhouden. Het ging pas mis toen Gorbatsjov begon aan hervormingen van het systeem – daar was dat systeem niet op voorbereid noch op gemaakt. Deze lieveling van het Westen demoraliseerde de heersende sovjetklasse onder meer door ze vrij te laten reizen. Zelfs zij die belang hadden bij het voortbestaan van de Sovjet-Unie zagen toen dat zelfs een lerares in een wijkschooltje in een probleembuurt in Engeland het beter had dan zij. Dat heeft te maken met een falende economie, zeker, maar zonder de politieke hervormingsdrift van Gorbatsjov was de nomenklatoera zich er niet bewust van geworden.

Maar omdat de val van de Muur werd gezien als een ideologische overwinning groeide het geloof in een onstuitbare opkomst van de liberaal-kapitalistische samenleving tot voorheen ongekende hoogten. Daardoor ontstonden simplistisch-hoogmoedige gedachten als: in Oost-Europa is succesvol geprivatiseerd, dan kan ook in Irak succesvol worden geprivatiseerd. Mensen vonden me te pessimistisch toen ik me aan de vooravond uitsprak tegen de invasie van Irak. Maar omdat duidelijk was dat we hier te maken hebben met gelovigen, die een religieus model van de geschiedenis hanteren, kon ik zeker weten dat het niet goed zou gaan. En dat er catastrofale fouten gemaakt zouden worden. Inmiddels blijkt het geloof even hardnekkig als dat van de eerste de beste christelijke of islamitische fundamentalist. Zo blijft de westerse wereld overtuigd van de these – in weerwil van massale falsificatie – dat economische groei altijd liberale waarden creëert en andersom. Zo blijven mensen over China zeggen: het moet wel westerse waarden gaan omarmen zolang het rijker blijft worden. Dat kan niet anders. Maar het kan wél anders. Hetzelfde hebben ze jarenlang over Rusland gezegd, en ook daar sloeg het nergens op. Een invloedrijke journalist als Thomas Friedman (auteur van de bestseller The World is Flat – pvo & hs) schaadt zijn reputatie niet meer door voortdurend te herhalen dat China zal veranderen in een liberaal-kapitalistisch land, uitgerust met westerse waarden. Je kunt nu al zien: de teleurstelling dat dit niet gaat gebeuren zal leiden tot een fel anti-Chinese stemming. Je ziet het al bij Rusland. Het geloof bleek vals en de onvermurwbare overtuiging sloeg om in morele paniek. Over twintig jaar is de grootste vijand niet de moslimwereld, maar China. Dat is makkelijk te voorspellen. Net als de voorspelling dat niet alleen Iran, maar ook de Irakezen uiteindelijk de schuld zullen krijgen van de ellende in hun land. Want het zal nooit aan onze uitgangspunten en intenties liggen.’



John Gray: ‘Ik betreur het dat de westerse opinie altijd door die volstrekt voorspelbare cycli moet gaan van onrealistische verwachtingen gevolgd door morele paniek. Kunnen we niet met realistischer verwachtingen beginnen en dan realistischer omgaan met gebeurtenissen die komen? Ik vrees het ergste. Nu word ik vaak een pessimist genoemd, maar ik ben dat slechts in één opzicht. Wat betreft de essentiële elementen van de ethiek, politiek en menselijke psychologie zal de toekomst hetzelfde zijn als het verleden. Dat inzicht is helaas te pessimistisch voor veel mensen.

En wat brengt optimisme ons? Neem het milieu. Klimaatverandering is een veel grotere bedreiging dan de politieke islam. Daarom moeten we voorzorgen nemen, inspelen op de consequenties van global warming, meer kernreactoren bouwen, minder afval produceren. Milieuactivisten zullen hun historisch bepaalde afkeer tegen nieuwe technologieën moeten laten varen en de rest van de mensheid moet ophouden in morele termen over onze impact op de natuur te praten. Moeder Aarde is totaal niet geïnteresseerd in onze morele opvattingen, onze zondes of overtuigingen. Ze is alleen maar geïnteresseerd in wat we doen, niet in wat we denken. Ik denk dat Nederland in dit aspect verder is dan Engeland en Amerika. Omdat jullie al langer de kracht van de technologie kennen om de natuur niet alleen geweld aan te doen, maar ook naar je hand te zetten. Dat geeft je kracht om te gaan met nieuwe uitdagingen, ook die de bevolkingsgroei ons stelt.

Ik ben geen historisch determinist; er is niets onvermijdelijks aan de menselijke geschiedenis. Maar terwijl ik dat zeg, bevestig ik ook dat ik niet zie hoe Amerika nog uit Irak kan komen zonder escalatie van het conflict. Met een de facto onafhankelijke Koerdische staat die Turkije zorgen baart; een sterker geworden Iran; de complete onttakeling van de Iraakse staat; de Iraakse sjiieten geëmancipeerd. Ga zo maar door. Bovendien blijkt uit de geschiedenis dat het nagenoeg onmogelijk is een counter-insurgency-oorlog te winnen.

Je kunt tegenwerpen dat Irak gewoon een groot Libanon wordt, een grote chaos, maar niet direct wereldbedreigend en geen humanitaire ramp van de hoogste orde. Maar ook dat is een te rooskleurig beeld. Want Libanon beschikt niet over een grote olievoorraad. Irak wel, waardoor de omringende landen zich direct in de binnenlandse chaos zullen mengen, voor de oorlogsbuit. Daarom gaat ook de vergelijking met Vietnam niet op. Bovendien was er in Vietnam een goed georganiseerde, zelfs meedogenloze staat in het Noorden die de zaak overnam. Dat is in Irak niet zo. Dus de Amerikanen kunnen het niet stabiliseren, maar ze kunnen er ook niet zomaar uit. Het enige uitzicht op een werkbare toekomst ontstaat als Amerikanen en Britten – of het hele Westen – erkennen dat de bezetting van Irak een zinloze onderneming was en Iran er als grote winnaar uit te voorschijn komt. Zo’n erkenning maakt het mogelijk realistisch naar het conflict te kijken. Daardoor kan er wellicht via onderhandelingen nog worden gezocht naar de minst ondraaglijke uitkomst.

Maar deze erkenning is ver weg. De neoconservatieven leven in ontkenning. Ze geven nu de schuld van de mislukking in Irak aan Iran, terwijl van tevoren duidelijk was dat Iran de grote winnaar zou worden van deze oorlog. Dat was ook de aanvankelijke reden voor de westerse politiek, Rumsfeld incluis, om Saddam Hoessein te steunen, als tegenwicht tegen Iran. De neoconservatieven houden van gokken, ze geloven in hun zaak, en met slechte kaarten zetten ze nu in op verdubbeling van de inzet. Ik denk dat er een serieuze kans bestaat op een aanval op Iran, wat een enorme escalatie van het conflict tot gevolg zal hebben.

Zo’n aanval is momenteel niet populair onder het Amerikaanse kiesvolk. Maar tegelijk zie ik in dat land nog niet de erkenning groeien dat de oorlog werkelijk volledig is mislukt. Oké, Amerikanen hebben hun vertrouwen in Bush als oorlogsleider verloren. Maar ze denken nog altijd dat Amerikaanse macht voor een goede uitkomst kan zorgen. Zelfs de realistische positie van oud-minister Baker – met diplomatie aan het werk – zal slechts werken op die ene voorwaarde. De erkenning dat Iran de winnaar is en binnenkort zelfs een olierijke nucleaire macht. Dat is voorlopig nog te vernederend voor de Amerikanen om in te zien. Nee, ik zie geen enkele hoop voor de nabije toekomst.’

© Pieter van Os en Hubert Smeets / De Groene Amsterdammer

mark61
05-10-07, 15:49
Wat een warhoofd. Maar ik heb er vandaag wel zin in.


Geplaatst door Sjoweloo
‘Optimisme helpt ons ook niet verder’
→ Interview met John Gray

Er is geen vooruitgang. Maar dat is nog geen zwartkijkerij. ‘Ik beweer slechts dat de toekomst niet anders zal zijn dan het verleden.’ Een interview met de Britse politiek filosoof John Gray, de keynote speaker op De Avond van De Groene Amsterdammer.

DOOR Pieter van Os en Hubert Smeets

Zelfs nog voor er sprake kan zijn van een vraag, laat staan een interview, komt John Gray ter zake. En passant toont hij de gave zijn eigen werk in een enkele zin samen te vatten: ‘Ik heb proberen uit te leggen dat de meest invloedrijke en uiteindelijk destructief gebleken seculiere ideologieën uit de moderne tijd gevormd zijn door onderdrukte religieuze beleving.’

Hij zal eerst vooruitgang moeten definiëren voordat je daar een oordeel over kan geven. Bijvoorbeeld, mensen veranderen niet in de zin dat ze moreel beter worden, nee, waarom en hoe zouden ze/we? Toch is er wel immateriële en materiële vooruitgang bijna overal ter wereld.

Dat 'onderdrukte' zie ik niet. Wel het gebrek aan bewustzijn, of aan wil, om te erkennen dat je je niet zomaar kan losrukken van je verleden en dat elke ideologie voortbouwt op wat er voor was. Dus dat idealen uit het verleden rustig doorleven in een nieuwe formulering.

De twintigste eeuw was de eeuw van de ontdekking van de massa. Dat had o.a. destructieve gevolgen; die waren niet exclusief het gevolg van bepaalde ideologieën. Dat ze seculier waren is volgens mij geen significant element.


Ook vandaag de dag ziet Gray de veroorzakers van veel twintigste-eeuwse ellende opnieuw aan het werk in Irak, Afghanistan en in westerse hoofdsteden, waar een verbond van ‘verlichtingsfundamentalisten’, lompe vrije-marktprotagonisten en religieus geïnspireerde utopisten tevergeefs bevestiging zoekt – gewapenderhand of achter het toetsenbord – voor een rotsvast geloof in menselijke vooruitgang. ‘Tegenslag lijkt ze nauwelijks van slag te brengen’, zegt hij met gespeelde verbazing.

Hier erkent hij in feite dat het er niet toe doet of een ideologie seculier of religieus is. Dus waarom noemt hij het dan? Dan had hij moeten zeggen: ideologie sec.


juist door te laten zien hoe de luidste protagonisten van de Verlichting schatplichtig zijn aan christelijk geïnspireerd eindtijdsdenken creëert hij woede aan twee kanten van het debat: christelijke denkers boos (hoe kunnen wij verantwoordelijk zijn voor communisme, nazisme en liberaal imperialisme?) en zelfverklaarde verdedigers van de Verlichting boos (wij geloven in de rede, niet in een duizendjarig rijk of wat voor andere obscurantistische onzin dan ook).

Yep, dus waarom legt ie zo de nadruk op seculier <> religieus? Overigens vergist hij zich, dat religieuze eindtijdsdenken komt uniquement uit het protestantisme, niet uit het katholicisme, dat op dat gebied dan ook een stuk minder luguber is.
Eigenlijk beweert hij hier niets. Zoveel als, westerlingen zijn westerlingen. Mja.


‘Niet één type regering’, vat Gray dat inzicht samen in een Amsterdamse hotellobby, ‘kan overal de beste zijn. Het gaat erom instituties te creëren die zo goed mogelijk de identiteit reflecteren van hen die erdoor worden geregeerd. Vaak slaagt een liberale democratie daar beter in dan beschikbare alternatieven. Maar niet altijd: er bestaat geen universele regel.’ Want: ‘Menselijke kwesties, human affairs, zijn te ingewikkeld voor een enkele vorm van regering om universeel begeerlijk of wenselijk te zijn.’

Griezelig en crypto-racistisch. Ik lees hier, correct me if i'm wrong: 'er zijn volkeren voor wie democratie niet geschikt is, die kunnen beter door een dictator geregeerd worden.' Ik geef toe, dat haal ik alleen uit dat 'overal.'

Het enige alternatief voor democratie is dictatuur. Daar zit niets tussen in. Dictators komen aan de macht, en blijven daar, door geen scrupules te hebben over het gebruik van geweld. Hoe kan je van zo'n persoon / systeem verwachten dat ie meer dan de democratie mensen beschermt tegen geweld en onrecht? Ik vind meneer Gray maf.


In Zwarte mis (de Nederlandse vertaling van Black Mass) richt Gray daarom zijn pijlen voornamelijk op westerse machthebbers als Blair en Bush die als echte gelovigen ‘logen voor de waarheid’. Al bekend met de uitkomst van de geschiedenis, de waarheid, baseren zij hun beslissingen daarom zonder enige scrupules op ‘faith-based intelligence’. Gray: ‘Met hun eschatologische verwachtingen geloven zij in de gevaarlijke mythe dat de geschiedenis een doel heeft.’ Die mythe kan geverifieerd noch gefalsificeerd worden met rationele argumenten. ‘Je hebt er niets aan.’ Maar politici van de twintigste en 21ste eeuw laten zich er wel door leiden. In zijn afgrijzen daarvan schuwt Gray de grote vergelijkingen niet.

Kan hij aannemelijk maken dat Blair en Bush ook echt en diep in hun eigen praatjes geloven, dat het meer is dan propaganda? Dat zou ik dan wel es willen zien. Ik geloof er nl. niks van, het zijn politici, en die streven directe belangen hier en nu na. Over 4 jaar liggen ze eruit, dus er moet nu wat gebeuren. Gray denkt dat ie in hun hoofd kan kruipen en daar een diep-religieus gebeuren ontwaren. Dat kan hij helemaal niet weten. Alweer zo'n jomanda.
Die belangen zijn van hun hele land of volk, of voor een elite, dat doet er nu ff niet toe. Al heb je in een democratie kans dat het gaat om de belangen van het volk. Anders word je immers niet herkozen.


‘Als er een historisch precedent bestaat voor Blairs systematische veronachtzaming van de waarheid, dan is het de sovjettijd, toen een generatie van westerse intellectuelen de ussr voorstelde als een volgende stap op de weg naar universele democratie.’

Gebral. Politici liegen altijd, of het nou in een democratie of in een dictatuur is. Het verband tussen democratie en waarheid ontgaat me.


Er komt geen apocalyptische eindstrijd waarin “vrijheid wint” of “vrijheid verliest”, zoals Bush zijn publiek voorhoudt. Dat het idee toch nog bij een miljoenenpubliek aanslaat

Doet het dat? Waaruit blijkt dat?


Neem Fukuyama. Al is het inmiddels populair zijn essay Het einde van de geschiedenis belachelijk te maken, we begrijpen waar hij het over had. Het haakte aan bij een bekende manier van denken. Want niet alleen de neoconservatieve verdwazing van het moment, alle massabewegingen van de twintigste eeuw beloofden een nieuwe wereld, zonder staat.

Ik heb Fukuyama nooit gelezen maar meen te weten dat het boek gaat over het einde van de ideologieën. Dat zou best es waar kunnen zijn, op 'binnenlands' niveau in ieder geval.


Zelfs het liberaal-humanistische geloof in langzame, incrementele vooruitgang heeft zijn wortels in christelijke narratieven.

Hij spreekt zichzelf tegen, verbindt 2 tegengestelde concepten aan elkaar: het vooruitgangsstreven en de eindtijdsgedachte, die juist in en in negatief is.


Mensen in China, India of Japan weten niet waar je het over hebt. Het einde van de geschiedenis? Dan moet je gek zijn. Ook als je met mensen had kunnen praten van vóór de christelijke wereld, de Romeinen, Germanen, Grieken, hadden die je verbaasd aangekeken. Seneca, Marcus Aurelius, zij hadden een cyclische opvatting van geschiedenis.

Die bestond nog in de 16e eeuw in Europa, hij moet niet zo dramatisch doen. Het verschil is niet absoluut. De huidige inwoners van C, I en Japan zijn overigens volledig doordesemt van de vooruitgangsgedachte, het onderwerp waar het eigenlijk over ging. Dacht ik.


Maar in politieke geschiedenis is er nauwelijks sprake van vooruitgang.

Das onzin. Nog nooit zijn zulke grote groepen zó 'rechtvaardig' geregeerd. Dat geldt niet alleen voor het westen.


De stappen voorwaarts daarin kunnen ook zo weer verloren gaan, ... Dat is een duidelijk stap terug.’

Ja, dat kan. Maar het besef dat het fout is blijft. En dat besef was er vroeger niet.


John Gray: ‘Ethische vooruitgang is fragiel en vluchtig. De geschiedenis heeft geen interne logica die de mensheid helpt. Iedere verbetering is er slechts gekomen met bloed, zweet en tranen. En is ook zo weer tenietgedaan.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de mensen 'beter' worden. Hun leven kan wel aangenamer worden, en wordt dat ook.


Gewone geschiedenis gaat over etnische conflicten, strijd om natuurlijke hulpbronnen, religieuze oorlogen. Alles dat al die tijd was weggestopt onder het sovjet-ijs.

Noem es een religieuze oorlog? Dat hijzelf blijkbaar zich een rad voor ogen liet draaien door de SU, wat ik in die laatste zin lees, daar kan ik niks aan doen.


Hoewel de Sovjet-Unie een effectief-repressieve staat was, met een gigantische macht, had ze geen enkele interne steun.

Dat is helemaal niet waar, wat kletst hij nou?


Al vanaf het begin van de jaren tachtig hoefde het Westen helemaal geen gevecht van ideeën meer te winnen,

Dat hoefde het nooit. Iedereen weet dat communisme in de praktijk abject is, al honderd jaar.


omdat zelfs de nomenklatoera, en alle anderen die belang hadden bij het systeem, niet langer bereid waren de Sovjet-Unie als ideologisch concept te verdedigen.

Dat leidt hij af uit?


Bij de politieke islam is dat anders. Haar militaire en economische apparaat is zwak, maar ze heeft een massagevolg. Bestreed het Westen eerst een staat zonder steun, nu bestrijdt het een vijand die nauwelijks enige ingang heeft bij welke staat ook, maar die toch enorme steun geniet.

Ook dat is niet waar. Ik begin te denken dat Gray niets weet van de wereld buiten het westen.


‘De plannen voor de ontwikkeling van Star Wars; de hardnekkige religiositeit van de Poolse bevolking en de steun van de paus voor Solidariteit; het nationalisme van de Balten; de fouten die het sovjetregime maakte op het einde, zoals Afghanistan.

Dom. Hoe kan de ontwikkeling van Star Wars nou de SU ineen laten storten, op politieke wijze? Het punt was nou net dat de SU Star Wars niet kon betalen. Dat was het hele eieren eten.


De Sovjet-Unie ging ook niet ten onder, zoals veel economen beweren, aan het gebrekkige economisch succes.

Dat ging het wel. Plus de 'vooruitgang' dat zelfs communistische leiders het voor zichzelf niet meer konden maken om miljoenen mensen wholesale af te slachten. Dat was op zich misschien het gevolg van de grotere welvaart.


Als je de bevolking voldoende geterroriseerd en ondervoed houdt, kun je het lang volhouden.

Maar niet eeuwig.


Het ging pas mis toen Gorbatsjov begon aan hervormingen van het systeem – daar was dat systeem niet op voorbereid noch op gemaakt. Deze lieveling van het Westen demoraliseerde de heersende sovjetklasse onder meer door ze vrij te laten reizen. Zelfs zij die belang hadden bij het voortbestaan van de Sovjet-Unie zagen toen dat zelfs een lerares in een wijkschooltje in een probleembuurt in Engeland het beter had dan zij. Dat heeft te maken met een falende economie, zeker, maar zonder de politieke hervormingsdrift van Gorbatsjov was de nomenklatoera zich er niet bewust van geworden.

Dit is echt olie- oliedom. Gray denkt dat een paar vakantiehoudende apparatsjiks het licht zien. Ik heb er geen woorden voor.


Daardoor ontstonden simplistisch-hoogmoedige gedachten als: in Oost-Europa is succesvol geprivatiseerd, dan kan ook in Irak succesvol worden geprivatiseerd.

Daar ging en gaat Irak helemaal niet over. Hij kletst maar raak. Als het ergens over ging, zogenaamd dan, was het het 'brengen van democratie'. De economie was al kapitalistisch.


Zo blijft de westerse wereld overtuigd van de these – in weerwil van massale falsificatie – dat economische groei altijd liberale waarden creëert en andersom.

Welke massale falsificatie? Imho is Zuid-Korea wel degelijk gedemocratiseerd door de ontstane welvaart. In de Golfstaten komt dat langzaam op gang. In SA misschien niet, maar dat is volgens mij ook niet zo rijk. En in ieder geval niet op de gebruikelijke manier economisch ontwikkeld, het kreeg een zak geld in de schoot geworpen en 'reconstrueert' daarmee nu, achteraf als het ware, een moderne economie.

Andersom hoeft het niet idd.


Zo blijven mensen over China zeggen: het moet wel westerse waarden gaan omarmen zolang het rijker blijft worden. Dat kan niet anders.

Dat denk ik ook, op de lange duur. Als inderdaad een heel grote groep mensen rijk wordt.


Maar het kan wél anders. Hetzelfde hebben ze jarenlang over Rusland gezegd, en ook daar sloeg het nergens op.

Rusland is nooit rijk geweest, dus waar heeft hij het over?


Je ziet het al bij Rusland. Het geloof bleek vals en de onvermurwbare overtuiging sloeg om in morele paniek.

Geklets. Wie geloofde dat nou van Rusland? Een paar Amerikanen riepen dat, afijn, die roepen wel meer.


Over twintig jaar is de grootste vijand niet de moslimwereld, maar China. Dat is makkelijk te voorspellen.

Ja, das geen kunst.


Net als de voorspelling dat niet alleen Iran, maar ook de Irakezen uiteindelijk de schuld zullen krijgen van de ellende in hun land. Want het zal nooit aan onze uitgangspunten en intenties liggen.’

Dat is een constante. En gedeeltelijk waar.


Wat betreft de essentiële elementen van de ethiek, politiek en menselijke psychologie zal de toekomst hetzelfde zijn als het verleden. Dat inzicht is helaas te pessimistisch voor veel mensen.

Ik vind het niet erg diepzinnig, maar hij blijkbaar wel.


En wat brengt optimisme ons? Neem het milieu. Klimaatverandering is een veel grotere bedreiging dan de politieke islam. Daarom moeten we voorzorgen nemen, inspelen op de consequenties van global warming, meer kernreactoren bouwen, minder afval produceren. Milieuactivisten zullen hun historisch bepaalde afkeer tegen nieuwe technologieën moeten laten varen en de rest van de mensheid moet ophouden in morele termen over onze impact op de natuur te praten. Moeder Aarde is totaal niet geïnteresseerd in onze morele opvattingen, onze zondes of overtuigingen.

:haha: De sukkelaar. Aan het eind van het verhaal blijkt hij behept met hetzelfde 'the end is nigh'-gedachtengoed dat hij die euh 'crypto-ex-christenen' verwijt. Wat een afgang :hihi:

Nog wat stiekeme propaganda voor kernenergie ertussenin.


Ik ben geen historisch determinist; er is niets onvermijdelijks aan de menselijke geschiedenis. Maar terwijl ik dat zeg, bevestig ik ook dat ik niet zie hoe Amerika nog uit Irak kan komen zonder escalatie van het conflict. Met een de facto onafhankelijke Koerdische staat die Turkije zorgen baart; een sterker geworden Iran; de complete onttakeling van de Iraakse staat; de Iraakse sjiieten geëmancipeerd. Ga zo maar door. Bovendien blijkt uit de geschiedenis dat het nagenoeg onmogelijk is een counter-insurgency-oorlog te winnen.

Weer post-christelijk doemdenken. Hij is een gevangene van zijn eigen ideeën over anderen. Pot en ketel. Balk in oog. Amerika kon ook weg uit Vietnam, Somalië, Libanon, en echt, de inboorlingen kunnen zichzelf wel redden.


Je kunt tegenwerpen dat Irak gewoon een groot Libanon wordt, een grote chaos, maar niet direct wereldbedreigend en geen humanitaire ramp van de hoogste orde. Maar ook dat is een te rooskleurig beeld. Want Libanon beschikt niet over een grote olievoorraad. Irak wel, waardoor de omringende landen zich direct in de binnenlandse chaos zullen mengen, voor de oorlogsbuit.

Iran heeft Irak's olie niet nodig, ik denk niet dat het ze daarom te doen is. Ze willen gewoon rust in de tent, bij de buren. Je hebt wel kans dat Turkije gaat proberen die olie te halen, maar dan worden ze uit de NAVO geflikkerd en de EU kunnen ze dan helemaal vergeten. Dus dat zullen ze wel uit hun hoofd laten. Hoop ik dan.


Daarom gaat ook de vergelijking met Vietnam niet op.

Militair wel, politiek niet.


Maar deze erkenning is ver weg. De neoconservatieven leven in ontkenning.

Dat ben ik met hem eens. De enige fatsoenlijke oplossing zou zijn dat de VN, de Arabische Liga, of voor mijn part de Islamitische Conferentie de boel overneemt en vredestroepen stationeert, maar dat kan je gevoeglijk vergeten.


Ze geven nu de schuld van de mislukking in Irak aan Iran, terwijl van tevoren duidelijk was dat Iran de grote winnaar zou worden van deze oorlog.

Nou, mij niet. Ik ben blij dat hij de toekomst kan voorspellen.


Zo’n aanval is momenteel niet populair onder het Amerikaanse kiesvolk. Maar tegelijk zie ik in dat land nog niet de erkenning groeien dat de oorlog werkelijk volledig is mislukt. Oké, Amerikanen hebben hun vertrouwen in Bush als oorlogsleider verloren. Maar ze denken nog altijd dat Amerikaanse macht voor een goede uitkomst kan zorgen.

Over een jaar is ie weg en ik schat in dat Hillary de tent overneemt. Ik denk niet dat ze veel trek heeft in nog meer MO-avonturen. Maar we gaan het zien.


Nee, ik zie geen enkele hoop voor de nabije toekomst.’

Crypto-calvinist :strik:

Sjoweloo
05-10-07, 16:15
Geplaatst door mark61
Wat een warhoofd. Maar ik heb er vandaag wel zin in.

Pot en ketel. Balk in oog.


Crypto-calvinist :strik:
Want jij bent geen warhoofd. Nee, bij jou passen ze allemaal in pregefabriceerde potjes. Lekker geordend en eigen straatje schoongeveegd. :strik:

mark61
05-10-07, 16:30
Geplaatst door Sjoweloo
Want jij bent geen warhoofd. Nee, bij jou passen ze allemaal in pregefabriceerde potjes. Lekker geordend en eigen straatje schoongeveegd. :strik:

Is dat nou weer alles wat je te melden hebt op mijn ahum doordachte commentaar op de heer Gray? En vanwaar die agressieve toon? Het is jouw vriendje en je duldt geen commentaar op hem?

Ik snap al weer niks van deze reactie. Waarom reageer je niet inhoudelijk? Je klinkt als een gekwetste puber.

Ik heb gewoon gereageerd op wat de man beweert. Das alles. Niks prefabriceren blablabla.

Als ik een warhoofd ben, wat in het geheel niet uitgesloten is, zou je dat kunnen proberen aan te tonen dmv commentaar op mijn commentaar op het stuk. Maar zo te zien heb je mijn commentaar niet eens gelezen. Misschien het oorspronkelijke stuk ook wel niet. Je las iets negatiefs over Bush en Blair en het zag er intellectueel uit, dus je dacht: what the hell?

Wat is er met eigen straatjes? Ligt het aan mij of wordt NVDD de laatste weken door louter geschifte types bevolkt? Je zou haast denken dat ik in therapie moet :vreemd:

lihoed
05-10-07, 16:35
Geplaatst door mark61
Is dat nou weer alles wat je te melden hebt op mijn ahum doordachte commentaar op de heer Gray? En vanwaar die agressieve toon? Het is jouw vriendje en je duldt geen commentaar op hem?

Ik snap al weer niks van deze reactie. Waarom reageer je niet inhoudelijk? Je klinkt als een gekwetste puber.

Ik heb gewoon gereageerd op wat de man beweert. Das alles. Niks prefabriceren blablabla.

Als ik een warhoofd ben, wat in het geheel niet uitgesloten is, zou je dat kunnen proberen aan te tonen dmv commentaar op mijn commentaar op het stuk. Maar zo te zien heb je mijn commentaar niet eens gelezen. Misschien het oorspronkelijke stuk ook wel niet. Je las iets negatiefs over Bush en Blair en het zag er intellectueel uit, dus je dacht: what the hell?

[B]Wat is er met eigen straatjes? Ligt het aan mij of wordt NVDD de laatste weken door louter geschifte types bevolkt? Je zou haast denken dat ik in therapie moet :vreemd:

Wat een ontvangst zeg,

Ga morgen naar je huisarts dat is mijn advies.

mark61
05-10-07, 16:41
Geplaatst door lihoed
Wat een ontvangst zeg,

Ga morgen naar je huisarts dat is mijn advies.

Ontvangst van wat? Een nieuwe prikker? Hij is niet nieuw, alleen de nick.

Ik reageer normaal op een topic en krijg bagger over me heen. En dan moet jij, beroepsschelder en ranzig tiep, mij gezondheidsadviezen geven. Yeah, when pigs fly.

Wat kom je hier eigenlijk doen, behalve mij stalken? Want over het onderwerp heb je blijkbaar niks te melden.

Ik zou wat laten doen aan je tourette, das mijn advies :moe:

Sjoweloo
05-10-07, 17:03
Geplaatst door mark61
Is dat nou weer alles wat je te melden hebt op mijn ahum doordachte commentaar op de heer Gray? En vanwaar die agressieve toon? Het is jouw vriendje en je duldt geen commentaar op hem?

Ik snap al weer niks van deze reactie. Waarom reageer je niet inhoudelijk? Je klinkt als een gekwetste puber.

Ik heb gewoon gereageerd op wat de man beweert. Das alles. Niks prefabriceren blablabla.

Als ik een warhoofd ben, wat in het geheel niet uitgesloten is, zou je dat kunnen proberen aan te tonen dmv commentaar op mijn commentaar op het stuk. Maar zo te zien heb je mijn commentaar niet eens gelezen. Misschien het oorspronkelijke stuk ook wel niet. Je las iets negatiefs over Bush en Blair en het zag er intellectueel uit, dus je dacht: what the hell?

Wat is er met eigen straatjes? Ligt het aan mij of wordt NVDD de laatste weken door louter geschifte types bevolkt? Je zou haast denken dat ik in therapie moet :vreemd:
Je zou het tenminste moeten overwegen. Houw verder je koel ouwe en neem nog een glaasje. Zoveel frustraties, dat kan voor geen enkel mens goed zijn. :hihi:

En ik heb het stuk wel gelezen en vond jouw reacties gewoon teleurstellend en van een bedroevend laag niveau. Aldus bespaarde ik mij de moeite om daarop in te gaan. Ik vind jou en je mening gewoon niet zo interessant, accepteer dat en ga in vrede.

lihoed
05-10-07, 17:04
Geplaatst door mark61
Ontvangst van wat? Een nieuwe prikker? Hij is niet nieuw, alleen de nick.

Ik reageer normaal op een topic en krijg bagger over me heen. En dan moet jij, beroepsschelder en ranzig tiep, mij gezondheidsadviezen geven. Yeah, when pigs fly.

Wat kom je hier eigenlijk doen, behalve mij stalken? Want over het onderwerp heb je blijkbaar niks te melden.

Ik zou wat laten doen aan je tourette, das mijn advies :moe:

F*cking nicht stoer doen achter je pc. Je bent al in de zeventig en je gedraagt je als een tiener.

Sjoweloo
05-10-07, 17:05
Geplaatst door lihoed
Wat een ontvangst zeg,

Ga morgen naar je huisarts dat is mijn advies.
Of naar de slijter.

lihoed
05-10-07, 17:16
Geplaatst door Sjoweloo
Of naar de slijter.

Hij drinkt meestal van die goedkope shit wijn.

mark61
05-10-07, 17:23
Geplaatst door Sjoweloo
Je zou het tenminste moeten overwegen. Houw verder je koel ouwe en neem nog een glaasje. Zoveel frustraties, dat kan voor geen enkel mens goed zijn. :hihi:

En ik heb het stuk wel gelezen en vond jouw reacties gewoon teleurstellend en van een bedroevend laag niveau. Aldus bespaarde ik mij de moeite om daarop in te gaan. Ik vind jou en je mening gewoon niet zo interessant, accepteer dat en ga in vrede.

Oh je maakt me nieuwsgierig. Hoezo zijn mijn reacties van een bedroevend laag niveau? Niet lager dan dat van Gray himself, dacht ik zo. Dat krijg je als moet reageren en niet zelf een stuk schrijft natuurlijk.

Jaja, lekker makkelijk. Meneer vindt het niet de moeite erop in te gaan. :ego: Sjezus wat een dooddoener.

Mij hoef je niet interessant te vinden, mijn mening ook niet. Ik vind de jouwe wel interessant. Maar je weigert dus je doorluchtige mening met zo'n laag persoon als de mijne te delen.

Tis wat :cheefbek:

Eh, volgens mijn sta jij nu met je broek op je sokken.