PDA

Bekijk Volledige Versie : Van Themsche wilde "twintig makakken afschieten"



Marsipulami
05-10-07, 20:11
Van Themsche wilde "twintig makakken afschieten"


De moeder van Van Themsche komt aan op het proces.
Schoolvrienden van Hans Van Themsche hebben voor het Antwerpse assisenhof verklaard hoe erg de beschuldigde het vond dat hij van het internaat zou vliegen. "De avond voor de feiten zat hij op zijn kamer te huilen, omdat hij wist dat hij alles zou kwijtraken", verklaarde Xavier Engels. Tegen een andere vriend had Van Themsche zijn plan uiteen gezet. "Hij zei dat hij een geweer ging kopen en daarmee twintig makakken wilde afschieten", zei Sam Van Landeghem.

School
Hans Van Themsche begon vanaf september 2003 school te lopen aan het Vrij Agro en Biotechnisch Instituut in Roeselare, waar hij in de richting Dierenzorgtechnieken zijn derde middelbaar overdeed. Hij verbleef er op internaat en vond er goed zijn draai. "Hij droeg toen nog hawaïhemden. Later begon hij meer zwart te dragen, toen hij naar metalmuziek begon te luisteren", verklaarde Sam Van Landeghem die samen met de beschuldigde in de klas zat.

Drank
Aanvankelijk wist Van Themsche niet goed hoe hij contacten moest leggen en was hij eerder teruggetrokken en stil. Maar in het vijfde jaar babbelde hij meer en werd hij wat socialer. Hij begon ook steeds meer te drinken. "Als we vrijdagavond met de trein terug naar Antwerpen reden, dronk hij een hele fles drank leeg. Ik zei dat hij moest stoppen met zoveel te drinken en ik wilde hem ervan helpen, maar Hans wilde niet luisteren", zei Xavier Engels. Ook Sam wist dat de beschuldigde graag en veel dronk. "Als wij er eentje dronken, moest hij er altijd eentje extra nemen. Hij dronk ook op zijn kamer, de lege blikjes lagen onder zijn bed."

Betrapt
De beschuldigde rookte ook, maar dat was niet het enige. "Hij had een soort van filtertje gemaakt om het gas van een spuitbus deodorant te kunnen inhaleren. Hij zei dat het hem een goed gevoel gaf en dat hij daardoor hallucineerde. Hij zag dan spinnen en slangen", verklaarde Sam. Twee dagen voor de feiten liep Van Themsche tegen de lamp. Hij werd door een opvoeder betrapt op roken op zijn kamer, wat ten strengste verboden was. De beschuldigde wist dat een uitsluiting onvermijdelijk was.

Geweer
Een dag later waren ze met school naar een internaatfuif in Leuven gegaan. Zijn vrienden waren op de hoogte van wat er de vorige avond gebeurd was. Sam vertelde hem dat hij in zijn plaats kapot zou gaan van de stress om het nieuws aan zijn ouders te vertellen. De beschuldigde verklaarde dat hij er al over nagedacht had. "Hij zou eerst een fles alcohol kopen in een nachtwinkel en zich dan een geweer aanschaffen. Daar zou hij dan 20 makakken mee afschieten en zich vervolgens door het hoofd laten schieten door de politie. Op die manier zou hij eervol sterven en had hij meteen ook iets goed gedaan voor de maatschappij", vertelde Sam. De beschuldigde zou het plan aanvankelijk nog weggelachen hebben, maar werd volgens Sam toch wel steeds stiller.

Huilen
Diezelfde avond, de avond voor de feiten, zat hij samen met Xavier op zijn kamer. "Hij zat te huilen, want hij wist dat hij alles zou kwijtraken. Heel zijn wereld stortte in. Ik zei dat hij het nog een paar weken moest volhouden, aangezien het schooljaar bijna voorbij was." Toen zijn vrienden de volgende dag vernamen wat er gebeurd was, konden ze het niet geloven. Ze hadden nooit gedacht dat Van Themsche zoiets zou doen.

Racisme
De assisenvoorzitter vroeg hen vervolgens of de beschuldigde wel eens vaker racistische opmerkingen maakte. "Sommige vreemdelingen die profiteurs waren, noemde hij wel eens makakken en hoofddoeken vond hij ook maar belachelijk. Hij vond het gewoon jammer dat sommige jonge allochtonen de naam van hun ouders bekladden door hun gedrag. Ik denk dat iedereen wel eens zo'n dingen zegt. Maar meer dan het woordje 'makakken' kwam er bij hem niet uit", stelde Sam.

Andere getuigen
Eerder waren ook buren en vrienden van de ouders van de beschuldigde komen getuigen. Hans had nog bij sommige komen babysitten. "Mijn kinderen zagen hem graag komen, omdat ze van hem altijd net dat ietsje meer mochten dan van ons. Maar ik vond het een vrolijke, losse jongen waar ik altijd het volste vertrouwen in heb gehad", sprak Karin Palsterman.

Vervolg
De zesde dag van het assisenproces van Hans Van Themsche start maandag met de laatste moraliteitsgetuigen voor de beschuldigde. Daarna komen de familieleden en vrienden van achtereenvolgens Songul Koç en Oulematou Niangadou aan het woord. De ouders van Luna Drowart sluiten het rijtje af. Aangezien vandaag niet alle getuigen gehoord konden worden, is het mogelijk dat de ouders van Luna naar dinsdag doorschuiven. (belga/sam)