PDA

Bekijk Volledige Versie : Bang Van Mohammed



super ick
06-10-07, 13:38
BANG VAN MOHAMMED

BRUSSEL - 'Wekelijks krijg ik een telefoontje van bedrijven die zeggen dat ze geen Mohammed willen', zegt een zaakvoerder van een uitzendkantoor. 'Ik ben gedegouteerd, maar de concurrentie dwingt ons mee te doen.'



Van onze redacteur



'De affaire van Deutsche Bank verwondert mij niet. Het verwondert mij ook niet dat de bank de schuld doorschuift naar het uitzendkantoor, dat voor hen rekruteert. Dergelijke praktijken zijn schering en inslag', zegt een zaakvoerder van T-Interim in West-Vlaanderen. Hij wenst anoniem te blijven 'omdat sommige bedrijven mij dit niet in dank zouden afnemen'. Volgens de zaakvoerder zit het racisme nog diep ingebakken in de arbeidsmarkt.



'Ik werk al tien jaar in de uitzendsector, en ben al drie jaar office-manager van een kantoor in Zuid-West-Vlaanderen. Ik spreek met ervaring', zegt de man. 'In al die jaren hebben sommige bedrijven kleine stapjes vooruit gezet. Er zijn succesverhalen bekend van allochtonen die via ons doorstromen naar een vast contract. Maar in de grond is er niet veel veranderd.'



'Wekelijks krijg ik een telefoontje van bedrijven die zeggen dat ze geen allochtonen willen. Door enkele zaken uit het verleden en nu de zaak van Deutsche Bank zijn ze voorzichtiger geworden en zetten ze die vraag niet meer op mail. Het gebeurt allemaal telefonisch. Sommigen gebruiken een codetaaltje: BB staat voor blancs belges. Maar de meeste zeggen grofweg dat ze geen bruinen, makakken of Mohammed willen, maar alleen blanke Nederlandstalige mannen.'



'Het gebeurt ook subtieler. Vorige week nog kreeg ik de vraag van een klant om een verkoper te zoeken. Ik had een geschikte kandidaat gevonden en het bedrijf een mailtje gestuurd dat Mohammed zaterdag op gesprek kon komen. Meteen kreeg ik de reactie dat de vacature intern al was ingevuld. Dat zegt genoeg. Wat me vooral stoort, is dat veel bedrijven Mohammed weigeren op basis van zijn naam, zonder ooit met hem te hebben gesproken, terwijl Mohammed even sympathiek kan zijn als u en ik en evengoed het West-Vlaamse dialect spreekt. Het gaat om mensen die hier geboren zijn.'



'Als we de bedrijven vragen naar hun reden, komen alle standaardvooroordelen aan bod: we werken liever niet met allochtonen, we hebben gehoord dat je met hen moeilijkheden kunt hebben... Het gaat zowel om kleine als grote bedrijven, al is er wel een verschil. Kmo's willen vaak geen allochtonen uit schrik voor het onbekende, maar je kan ze soms overtuigen. Bij grote bedrijven zit er echter een doelbewuste strategie achter, alle diversiteitscharters en interne codes ten spijt.'



'Het staat chic om zo'n code te hebben en openlijk te zeggen dat iedereen welkom is, maar in werkelijkheid zijn die charters in veel bedrijven een lege doos.'



De discriminatie waarover de zaakvoerder spreekt, is des te opvallender omdat de regio Zuid-West-Vlaanderen de laagste werkloosheidsgraad heeft. 'De mensen die nog zonder werk zitten, zijn meestal allochtonen. Als de bedrijven hen weigeren, wil dat zeggen dat hun vacatures niet ingevuld raken. Dat is economisch onverantwoord. En als het hier gebeurt, gebeurt het ongetwijfeld in heel het land, waar bedrijven wel nog voldoende keuze hebben.'



Nog schrijnender is dat dergelijke praktijken ook kunnen gebeuren in een uitzendkantoor van de Vlaamse overheid.



'Onze slogan is Exclusief voor iedereen. Wij doen veel moeite om allochtone mensen aan een job te helpen. Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat wij selecteren zonder onderscheid. Wij proberen ook zoveel mogelijk tegen de vragen van de bedrijven in te gaan, door toch allochtone kandidaten te selecteren. Waarom zou ik hen discrimineren? Daarmee zouden we onze eigen omzet naar beneden halen.'



'Maar uiteindelijk is het de klant die beslist wie hij aanneemt. Veel allochtonen mogen gewoon niet op gesprek gaan. Bij sommige bedrijven stellen we zelfs geen allochtonen meer voor, omdat we weten dat het geen zin heeft.'



'We zitten tussen hamer en aambeeld. Als wij niet ingaan op de vragen van de bedrijven, stappen zij naar het uitzendkantoor om de hoek. De concurrentie op de markt is bikkelhard.'



'Federgon (de koepelorganisatie voor de uitzendsector) en het kabinet van minister Frank Vandenbroucke zijn ongetwijfeld op de hoogte van de situatie. Het is frustrerend. Dit druist in tegen mijn ethiek. Daarom heb ik er al over nagedacht om te stoppen. Ik heb concrete plannen om een eigen bedrijfje op te richten voor sociale economie. De uitzendsector is een boeiende sector, maar ik ben gedegouteerd door de praktijken.'





YVES DELEPELEIRE

wit schaap
06-10-07, 18:54
‘Een Marokkaan? Alleen als het moet’

‘Een Marokkaan? Alleen als het moet’

Terwijl de groei van de werkloosheid onder

andere allochtonen afzwakt, blijft het aantal

Marokkanen zonder baan toenemen.

Een kwestie van negatieve beeldvorming?

Of hebben werkgevers gewoon te veel slechte ervaringen?

Bert van Buschbach heeft een Marokkaanse stagiair. En dat is geen onverdeeld genoegen. "Mijn personeel stoort zich nogal aan hem," zegt de eigenaar van het momenteel onder culifreaks razendpopulaire Amsterdamse restaurant De Compagnon. "Hij behoort tot de derde generatie, maar praat nog steeds met een zwaar accent. Bovendien maakt hij een nogal agressieve indruk. Dat irriteert en beangstigt ze."

Niet zo vreemd, vindt de uitbater, gezien de regelmaat waarmee Marokkanen de afgelopen tijd negatief in het nieuws kwamen. In zijn personeelsbeleid wil de ondernemer zich daar echter niet door laten leiden. Marokkaan, Turk, verstandelijk gehandicapt - iedereen krijgt bij Van Buschbach een kans. Terwijl zijn ervaringen met Marokkaanse werknemers toch niet bijster positief zijn. Hij heeft er de laatste jaren drie in dienst gehad. E�n gaf er na twee jaar plotseling de brui aan. "Die ging op vakantie naar Marokko. Nooit meer teruggezien." De anderen waren nogal eigengereid. "Zei je dat ze iets harder moesten doorwerken, dan was het: man, wat moet je nou?! En werk weigeren, h�. Even een kratje optillen? Ho maar! Kreeg je te horen: 'Dat staat niet in mijn functieomschrijving."1

Van Buschbach liet echter niet met zich sollen: na meerdere werkweigeringen vond hij het welletjes en kreeg de medewerker in kwestie zijn cong�. Waarop diezelfde werknemer hem prompt voor de rechter sleepte en de rechtbank tot Van Buschbachs grote verbazing gelastte dat hij de Marokkaan weer in dienst moest nemen.

Van Buschbach is een sociale diehard - Marokkaans personeel blijft welkom, ondanks de negatieve ervaringen. Waarschijnlijk is de Amsterdamse restaurateur een van de weinigen. De werkloosheid onder de 315.000 Marokkanen in Nederland is schrikbarend hoog; 22 procent heeft geen baan, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vorige week bekend. Dat is een forse stijging ten opzichte van 200}, toen 17 procent van de Marokkanen in Nederland werkloos was, en een verdubbeling in drie jaar tijd. De toename is vooral opvallend als wordt gekeken naar de gemiddelde werkloosheid onder alle allochtonen (Marokkanen, Turken, Surinamers en Antillianen/Arubanen); die groeide met slechts 2 procent tot 16 procent. Bovendien, voegde het CBS toe, zijn Marokkanen de enige groep van wie de werkloosheid blijft stijgen. Gemeten over alle allochtonen signaleren de statistici juist een groei die afzwakt.

Vanwaar die plotselinge kloof? Presteren Marokkaanse werknemers ineens zoveel slechter dan hun eveneens allochtone collegae? Is het de kwakkelende conjunctuur? Of zijn Marokkanen, zoals ze zelf graag benadrukken, inderdaad vaak het slachtoffer van vooroordelen?

Dat laatste, zegt Ahmed Ait Moha. "Al die negatieve publiciteit over Marokkanen maakt werkgevers kopschuw." Moha ziet het in zijn naaste omgeving: Marokkanen, zowel jong als oud, die maar niet aan de bak komen, hoezeer ze ook hun best doen. "Zelfs een stageplaats vinden is al een probleem. En heb je eenmaal ergens een baan, dan moet je om je te bewijzen vijf keer zo hard werken als een autochtone collega," moppert Moha.

Hij heeft recht van spreken. Niet omdat Moha toevallig zelf Marokkaan is, nee, omdat hij als projectco�rdinator bij onderzoeksbureau Motivaction regelmatig onderzoek doet naar de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt. De uitkomsten van die studies onderbouwen zijn eigen ervaringen. Eind vorig jaar bleek uit een halfjaarlijks onderzoek onder directeuren van middelgrote bedrijven (20-500 werknemers) bijvoorbeeld dat zij voorzichtiger zijn geworden met het aannemen van allochtonen. Gevraagd om te kiezen tussen Antillianen, Surinamers, Turken en Marokkanen, noemden de directeuren Marokkanen het minst. Voornamelijk vanwege de gebrekkige taalbeheersing en motivatie, lichtten zij toe.

Aan de vooropleiding tilden de ondernemers kennelijk minder zwaar. Merkwaardig, want juist het opleidingsniveau van Marokkanen steekt nogal schril af bij dat van andere allochtonen. Helemaal wanneer we kijken naar de grote groep jongeren. Maar liefst twee derde van de Marokkanen tussen de 16 en 24 jaar heeft geen diploma of alleen vmbo. Bij Turken, Surinamers en Antillianen liggen die percentages aanzienlijk lager.

Het lagere opleidingsniveau zou dus met de gebrekkige taalbeheersing mede kunnen verklaren waarom de achterstand van Marokkanen op de arbeidsmarkt zo is toegenomen. Datzelfde geldt voor de slechte salari�ring. In dezelfde functie, met dezelfde opleiding, ervaring �n capaciteiten verdienen Marokkanen -zowel eerste als tweede generatie - als enige allochtonen gemiddeld vijf procent minder dan autochtonen, blijkt uit CBS-cijfers.

Of Marokkaanse werknemers daadwerkelijk minder gemotiveerd zijn, is moeilijker te meten. Zo'n oordeel berust op ervaring en beeldvorming. Ruim de helft van de ondervraagde ondernemers in het Motivaction-onderzoek biedt werk aan allochtonen. Als diezelfde werkgevers ook Marokkanen in dienst hebben die er met de pet naar gooien, is hun oordeel over de gebrekkige motivatie begrijpelijk - zij hebben negatieve ervaringen.

Anton Bennebroek, de bijna gepensioneerde directeur van HG International in Almere, een producent van schoonmaak-en onderhoudsmiddelen met 175 medewerkers, onder wie 55 allochtonen, is zo'n ondernemer. Of het representatief is, durft Bennebroek niet te zeggen, maar als er ��n groep is waarmee hij problemen heeft gehad, zijn het wel Marokkanen. "Kijk, je hebt uiteraard ook Nederlanders met een belabberd arbeidsethos. Maar Marokkanen maken het wel heel bont. Die vertellen elkaar alles door: hoe je, als je lid wordt van de ondernemingsraad, onkwetsbaar wordt - ze kunnen je toch niet ontslaan. Of ze simuleren een arbeidsongeval door zogenaamd van de vorkheftruck te vallen. Echt, ik heb het allemaal meegemaakt." Hoezeer Bennebroek zich er ook aan stoort, ergens kan hij het ook wel weer begrijpen. "Wat wil je als je zo'n suikerland cre�ert."

Directeuren zonder ervaring met Marokkanen hebben minder recht tot klagen. Toch oordeelden ook zij in het Motivaction-onderzoek vaak negatief. Daar staat Justus Veenman niet van te kijken. Als hoogleraar economische sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam doet Veenman al jaren onderzoek waarin werkgevers op anonieme basis aangeven of ze bereid zijn een allochtoon in dienst te nemen. Conclusie; door slechte ervaringen, maar ook door negatieve beeldvorming, worden Marokkanen minder gewaardeerd dan andere allochtone werknemers. "De moord op Van Gogh, de Hofstadgroep, het rumoer in de Diamantbuurt - Marokkanen komen vaak slecht in het nieuws. Dat maakt potenti�le werkgevers huiverig en leidt weer tot demotivatie onder Marokkanen. Die denken: zie je wel, ze moeten me niet. Zo beland je in een negatieve spiraal," aldus Veenman.

Een ondernemer die ook on the record best wil toegeven dat hij, mede door de negatieve publiciteit, niet zo gecharmeerd is van Marokkaans personeel, is Bert de Nooijer. De Nooijer, directeur van Slavenburg & Huyser, een Rotterdams havenbedrijf met zeventig werknemers, onder wie tien allochtonen, heeft meer op met Turken. "Ik kom veel in Arabische landen, en daar zie je de mensen vaak maar wat rondhangen. In Egypte, waar ik een tijd heb gewoond, beginnen ze pas om negen uur en gaan ze om twee uur weer naar huis. Veel jongeren die nu hier wonen en uit die culturen afkomstig zijn, hebben dezelfde mentaliteit. Turken zijn anders, zakelijker. Zij hebben meer iets van: werken hoort bij het leven. Nee, aan Marokkanen zou ik pas beginnen als het echt moet; die zijn voor dit vak gewoon onvoldoende ge�quipeerd."

Misschien m�et De Nooijer wel eerder dan hij denkt. Van harte of niet, de vergrijzing en de verwachte opleving van de economie nopen werkgevers in de nabije toekomst vaker een beroep te directeuren zonder ervaring met Marokkanen hebben minder recht tot klagen. Toch oordeelden ook zij in het Motivaction-onderzoek vaak negatief. Daar staat Justus Veenman niet van te kijken. Als hoogleraar economische sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam doet Veenman al jaren onderzoek waarin werkgevers op anonieme basis aangeven of ze bereid zijn een allochtoon in dienst te nemen. Conclusie; door slechte ervaringen, maar ook door negatieve beeldvorming, worden Marokkanen minder gewaardeerd dan andere allochtone werknemers. "De moord op Van Gogh, de Hofstadgroep, het rumoer in de Diamantbuurt - Marokkanen komen vaak slecht in het nieuws. Dat maakt potenti�le werkgevers huiverig en leidt weer tot demotivatie onder Marokkanen. Die denken: zie je wel, ze moeten me niet. Zo beland je in een negatieve spiraal," aldus Veenman.

Een ondernemer die ook on the record best wil toegeven dat hij, mede door de negatieve publiciteit, niet zo gecharmeerd is van Marokkaans personeel, is Bert de Nooijer. De Nooijer, directeur van Slavenburg & Huyser, een Rotterdams havenbedrijf met zeventig werknemers, onder wie tien allochtonen, heeft meer op met Turken. "Ik kom veel in Arabische landen, en daar zie je de mensen vaak maar wat rondhangen. In Egypte, waar ik een tijd heb gewoond, beginnen ze pas om negen uur en gaan ze om twee uur weer naar huis. Veel jongeren die nu hier wonen en uit die culturen afkomstig zijn, hebben dezelfde mentaliteit. Turken zijn anders, zakelijker. Zij hebben meer iets van: werken hoort bij het leven. Nee, aan Marokkanen zou ik pas beginnen als het echt moet; die zijn voor dit vak gewoon onvoldoende ge�quipeerd."

Misschien m�et De Nooijer wel eerder dan hij denkt. Van harte of niet, de vergrijzing en de verwachte opleving van de economie nopen werkgevers in de nabije toekomst vaker een beroep te

'Al die jongeren die nu een uitkering krijgen, gaan verkeerde dingen doen. Dwing ze een opleiding te volgen, dwing ze te werken.

doen op Marokkanen en andere allochtonen. Grote werkgevers zijn daarvan al langer doordrongen. Bedrijven als ABN Amro, Rabobank, Vendex KBB en KPN - onder Marokkanen het populairst - hebben relatief gezien veel allochtonen in dienst. In het midden- en kleinbedrijf zijn allochtonen slechter vertegenwoordigd - het succes van het minderhedenproject van MKB Nederland en het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen) len spijt. Geen wonder. De meeste banenplannen, integratieprojecten en andere initiatieven om werkgevers meer allochtonen aan te laten nemen, hebben nauwelijks iets opgeleverd.

Sterker, dergelijke stimulantia werken soms eerder negatief, leert een vorig jaar uitgevoerde enqu�te van de Intelligence Group onder 1400 Turken, Marokkanen, Surinamers en Antil-lianen. In het onderzoek werd gevraagd of allochtonen eerder bereid zijn te solliciteren op personeelsadvertenties waarin uitdrukkelijk staat dat allochtonen worden uitgenodigd te solliciteren. Van de Marokkanen noemde slechts 16 procent dat een aanbeveling, tegen 26 procent bij de Turken. Maar liefst 40 procent - zowel onder Marokkanen als onder Turken - ervoer de toevoeging als negatief. Saillant detail in ditzelfde onderzoek: de aanwezigheid van een gebedsruimte vormde wel een pre. De helft van de ondervraagde Marokkanen noemde zo'n ruimte een aanbeveling, tegen een kwart van de Turken.

Belangrijk manco van veel plannen om meer allochtonen aan het werk te krijgen, lijkt de vrijblijvendheid - er is altijd een vangnet in de vorm van een uitkering. Fnuikend, vindt Frits Spangenberg, Marokko-kenner, oprichter/directeur van onderzoeksbureau Motivaction en mede-auteur van het drie jaar geleden verschenen boek Nieuwe Nederlanders. Spangenberg pleitte vorig jaar in NRC Handelsblad voor afschaffing van de uitkeringen voor jongeren - autochtoon �n allochtoon. Niet vanwege de besparingen die dat oplevert, maar omdat uitkeringen de integratie in de weg staan. Hij wees op de vele illegale Marokkaanse immigranten in Spanje. "Die redden zich uitstekend."

Werkgevers als Bert de Nooijer, Anton Bennebroek en Bert van Buschbach zijn het met Spangenberg eens. De Nooijer: "Al die jongeren die nu een uitkering krijgen, gaan verkeerde dingen doen. Dwing ze een opleiding te volgen, dwing ze te werken. Werken ze mee, dan krijgen ze geld, anders niet."

Meer dwang lijkt een goede remedie - Marokkanen zijn het gewend. Ze komen uit een patriarchale cultuur met heldere regels. Wie die regels overtreedt, krijgt straf. Het matriarchale Nederlandse poldermodel, waarin iedereen die geen zin heeft, kan terugvallen op een uitkering, werkt precies omgekeerd. Wie niet wil, hoeft niet te werken. Allochtonen - de goeden daargelaten - beseffen dat maar al te goed. Ze kijken hoe ver ze kunnen gaan. En dat is ver. Geen leraar, leerplichtambtenaar of baas die ze iets kan maken.

Maar is het schrappen van uitkeringen rechtvaardig - immers, de goeden lijden onder de kwaden? Nee, zegt Motivaction-onderzoeker Ahmed Ait Moha. "Als je de uitkering schrapt, worden Marokkanen twee keer gepakt. Door de negatieve beeldvorming kunnen ze geen baan krijgen, en dan hebben ze ook nog eens geen recht op een uitkering." Eerst moet de beeldvorming veranderen, vindt Moha. "De overheid, koepelorganisaties maar ook de media moeten veel meer positieve informatie over Marokkanen verspreiden."

Of dat helpt... Niets is zo moeilijk als beeldvorming be�nvloeden - ��n nieuwe Ali el B. (de tasjesrover) of Outmar Ben A. (de lekkende AIVD-tolk) en alle moeite is tevergeefs geweest.

Nee, dan heeft Justus Veenman een beter idee. De Rotterdamse hoogleraar refereert aan een grootschalig arbeidsproject voor Mo-lukkers in de jaren tachtig. Negatieve beeldvorming, ingegeven door de gijzelingen in Bovensmilde, De Punt, Assen en Wijster, deed de werkloosheid onder Molukkers oplopen tot 40 procent. Het project, waarbij headhunters en jobhunters zeer intensief samenwerkten, cre�erde maar liefst 1200 banen, aanzienlijk meer dan verwacht. Mede door dit succes schommelt de werkloosheid onder Molukkers momenteel zo rond de vier procent. Dezelfde aanpak zou bij Marokkanen ook kunnen werken, denkt1 Veenman. "Zij het dan wellicht ietsje minder vrijblijvend."








bron: HP de Tijd, 11 maart 2005

catwomen
06-10-07, 19:40
Geplaatst door wit schaap
‘Een Marokkaan? Alleen als het moet’

‘Een Marokkaan? Alleen als het moet’

Terwijl de groei van de werkloosheid onder

andere allochtonen afzwakt, blijft het aantal

Marokkanen zonder baan toenemen.

Een kwestie van negatieve beeldvorming?

Of hebben werkgevers gewoon te veel slechte ervaringen?

Bert van Buschbach heeft een Marokkaanse stagiair. En dat is geen onverdeeld genoegen. "Mijn personeel stoort zich nogal aan hem," zegt de eigenaar van het momenteel onder culifreaks razendpopulaire Amsterdamse restaurant De Compagnon. "Hij behoort tot de derde generatie, maar praat nog steeds met een zwaar accent. Bovendien maakt hij een nogal agressieve indruk. Dat irriteert en beangstigt ze."

Niet zo vreemd, vindt de uitbater, gezien de regelmaat waarmee Marokkanen de afgelopen tijd negatief in het nieuws kwamen. In zijn personeelsbeleid wil de ondernemer zich daar echter niet door laten leiden. Marokkaan, Turk, verstandelijk gehandicapt - iedereen krijgt bij Van Buschbach een kans. Terwijl zijn ervaringen met Marokkaanse werknemers toch niet bijster positief zijn. Hij heeft er de laatste jaren drie in dienst gehad. E�n gaf er na twee jaar plotseling de brui aan. "Die ging op vakantie naar Marokko. Nooit meer teruggezien." De anderen waren nogal eigengereid. "Zei je dat ze iets harder moesten doorwerken, dan was het: man, wat moet je nou?! En werk weigeren, h�. Even een kratje optillen? Ho maar! Kreeg je te horen: 'Dat staat niet in mijn functieomschrijving."1

Van Buschbach liet echter niet met zich sollen: na meerdere werkweigeringen vond hij het welletjes en kreeg de medewerker in kwestie zijn cong�. Waarop diezelfde werknemer hem prompt voor de rechter sleepte en de rechtbank tot Van Buschbachs grote verbazing gelastte dat hij de Marokkaan weer in dienst moest nemen.

Van Buschbach is een sociale diehard - Marokkaans personeel blijft welkom, ondanks de negatieve ervaringen. Waarschijnlijk is de Amsterdamse restaurateur een van de weinigen. De werkloosheid onder de 315.000 Marokkanen in Nederland is schrikbarend hoog; 22 procent heeft geen baan, maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vorige week bekend. Dat is een forse stijging ten opzichte van 200}, toen 17 procent van de Marokkanen in Nederland werkloos was, en een verdubbeling in drie jaar tijd. De toename is vooral opvallend als wordt gekeken naar de gemiddelde werkloosheid onder alle allochtonen (Marokkanen, Turken, Surinamers en Antillianen/Arubanen); die groeide met slechts 2 procent tot 16 procent. Bovendien, voegde het CBS toe, zijn Marokkanen de enige groep van wie de werkloosheid blijft stijgen. Gemeten over alle allochtonen signaleren de statistici juist een groei die afzwakt.

Vanwaar die plotselinge kloof? Presteren Marokkaanse werknemers ineens zoveel slechter dan hun eveneens allochtone collegae? Is het de kwakkelende conjunctuur? Of zijn Marokkanen, zoals ze zelf graag benadrukken, inderdaad vaak het slachtoffer van vooroordelen?

Dat laatste, zegt Ahmed Ait Moha. "Al die negatieve publiciteit over Marokkanen maakt werkgevers kopschuw." Moha ziet het in zijn naaste omgeving: Marokkanen, zowel jong als oud, die maar niet aan de bak komen, hoezeer ze ook hun best doen. "Zelfs een stageplaats vinden is al een probleem. En heb je eenmaal ergens een baan, dan moet je om je te bewijzen vijf keer zo hard werken als een autochtone collega," moppert Moha.

Hij heeft recht van spreken. Niet omdat Moha toevallig zelf Marokkaan is, nee, omdat hij als projectco�rdinator bij onderzoeksbureau Motivaction regelmatig onderzoek doet naar de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt. De uitkomsten van die studies onderbouwen zijn eigen ervaringen. Eind vorig jaar bleek uit een halfjaarlijks onderzoek onder directeuren van middelgrote bedrijven (20-500 werknemers) bijvoorbeeld dat zij voorzichtiger zijn geworden met het aannemen van allochtonen. Gevraagd om te kiezen tussen Antillianen, Surinamers, Turken en Marokkanen, noemden de directeuren Marokkanen het minst. Voornamelijk vanwege de gebrekkige taalbeheersing en motivatie, lichtten zij toe.

Aan de vooropleiding tilden de ondernemers kennelijk minder zwaar. Merkwaardig, want juist het opleidingsniveau van Marokkanen steekt nogal schril af bij dat van andere allochtonen. Helemaal wanneer we kijken naar de grote groep jongeren. Maar liefst twee derde van de Marokkanen tussen de 16 en 24 jaar heeft geen diploma of alleen vmbo. Bij Turken, Surinamers en Antillianen liggen die percentages aanzienlijk lager.

Het lagere opleidingsniveau zou dus met de gebrekkige taalbeheersing mede kunnen verklaren waarom de achterstand van Marokkanen op de arbeidsmarkt zo is toegenomen. Datzelfde geldt voor de slechte salari�ring. In dezelfde functie, met dezelfde opleiding, ervaring �n capaciteiten verdienen Marokkanen -zowel eerste als tweede generatie - als enige allochtonen gemiddeld vijf procent minder dan autochtonen, blijkt uit CBS-cijfers.

Of Marokkaanse werknemers daadwerkelijk minder gemotiveerd zijn, is moeilijker te meten. Zo'n oordeel berust op ervaring en beeldvorming. Ruim de helft van de ondervraagde ondernemers in het Motivaction-onderzoek biedt werk aan allochtonen. Als diezelfde werkgevers ook Marokkanen in dienst hebben die er met de pet naar gooien, is hun oordeel over de gebrekkige motivatie begrijpelijk - zij hebben negatieve ervaringen.

Anton Bennebroek, de bijna gepensioneerde directeur van HG International in Almere, een producent van schoonmaak-en onderhoudsmiddelen met 175 medewerkers, onder wie 55 allochtonen, is zo'n ondernemer. Of het representatief is, durft Bennebroek niet te zeggen, maar als er ��n groep is waarmee hij problemen heeft gehad, zijn het wel Marokkanen. "Kijk, je hebt uiteraard ook Nederlanders met een belabberd arbeidsethos. Maar Marokkanen maken het wel heel bont. Die vertellen elkaar alles door: hoe je, als je lid wordt van de ondernemingsraad, onkwetsbaar wordt - ze kunnen je toch niet ontslaan. Of ze simuleren een arbeidsongeval door zogenaamd van de vorkheftruck te vallen. Echt, ik heb het allemaal meegemaakt." Hoezeer Bennebroek zich er ook aan stoort, ergens kan hij het ook wel weer begrijpen. "Wat wil je als je zo'n suikerland cre�ert."

Directeuren zonder ervaring met Marokkanen hebben minder recht tot klagen. Toch oordeelden ook zij in het Motivaction-onderzoek vaak negatief. Daar staat Justus Veenman niet van te kijken. Als hoogleraar economische sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam doet Veenman al jaren onderzoek waarin werkgevers op anonieme basis aangeven of ze bereid zijn een allochtoon in dienst te nemen. Conclusie; door slechte ervaringen, maar ook door negatieve beeldvorming, worden Marokkanen minder gewaardeerd dan andere allochtone werknemers. "De moord op Van Gogh, de Hofstadgroep, het rumoer in de Diamantbuurt - Marokkanen komen vaak slecht in het nieuws. Dat maakt potenti�le werkgevers huiverig en leidt weer tot demotivatie onder Marokkanen. Die denken: zie je wel, ze moeten me niet. Zo beland je in een negatieve spiraal," aldus Veenman.

Een ondernemer die ook on the record best wil toegeven dat hij, mede door de negatieve publiciteit, niet zo gecharmeerd is van Marokkaans personeel, is Bert de Nooijer. De Nooijer, directeur van Slavenburg & Huyser, een Rotterdams havenbedrijf met zeventig werknemers, onder wie tien allochtonen, heeft meer op met Turken. "Ik kom veel in Arabische landen, en daar zie je de mensen vaak maar wat rondhangen. In Egypte, waar ik een tijd heb gewoond, beginnen ze pas om negen uur en gaan ze om twee uur weer naar huis. Veel jongeren die nu hier wonen en uit die culturen afkomstig zijn, hebben dezelfde mentaliteit. Turken zijn anders, zakelijker. Zij hebben meer iets van: werken hoort bij het leven. Nee, aan Marokkanen zou ik pas beginnen als het echt moet; die zijn voor dit vak gewoon onvoldoende ge�quipeerd."

Misschien m�et De Nooijer wel eerder dan hij denkt. Van harte of niet, de vergrijzing en de verwachte opleving van de economie nopen werkgevers in de nabije toekomst vaker een beroep te directeuren zonder ervaring met Marokkanen hebben minder recht tot klagen. Toch oordeelden ook zij in het Motivaction-onderzoek vaak negatief. Daar staat Justus Veenman niet van te kijken. Als hoogleraar economische sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam doet Veenman al jaren onderzoek waarin werkgevers op anonieme basis aangeven of ze bereid zijn een allochtoon in dienst te nemen. Conclusie; door slechte ervaringen, maar ook door negatieve beeldvorming, worden Marokkanen minder gewaardeerd dan andere allochtone werknemers. "De moord op Van Gogh, de Hofstadgroep, het rumoer in de Diamantbuurt - Marokkanen komen vaak slecht in het nieuws. Dat maakt potenti�le werkgevers huiverig en leidt weer tot demotivatie onder Marokkanen. Die denken: zie je wel, ze moeten me niet. Zo beland je in een negatieve spiraal," aldus Veenman.

Een ondernemer die ook on the record best wil toegeven dat hij, mede door de negatieve publiciteit, niet zo gecharmeerd is van Marokkaans personeel, is Bert de Nooijer. De Nooijer, directeur van Slavenburg & Huyser, een Rotterdams havenbedrijf met zeventig werknemers, onder wie tien allochtonen, heeft meer op met Turken. "Ik kom veel in Arabische landen, en daar zie je de mensen vaak maar wat rondhangen. In Egypte, waar ik een tijd heb gewoond, beginnen ze pas om negen uur en gaan ze om twee uur weer naar huis. Veel jongeren die nu hier wonen en uit die culturen afkomstig zijn, hebben dezelfde mentaliteit. Turken zijn anders, zakelijker. Zij hebben meer iets van: werken hoort bij het leven. Nee, aan Marokkanen zou ik pas beginnen als het echt moet; die zijn voor dit vak gewoon onvoldoende ge�quipeerd."

Misschien m�et De Nooijer wel eerder dan hij denkt. Van harte of niet, de vergrijzing en de verwachte opleving van de economie nopen werkgevers in de nabije toekomst vaker een beroep te

'Al die jongeren die nu een uitkering krijgen, gaan verkeerde dingen doen. Dwing ze een opleiding te volgen, dwing ze te werken.

doen op Marokkanen en andere allochtonen. Grote werkgevers zijn daarvan al langer doordrongen. Bedrijven als ABN Amro, Rabobank, Vendex KBB en KPN - onder Marokkanen het populairst - hebben relatief gezien veel allochtonen in dienst. In het midden- en kleinbedrijf zijn allochtonen slechter vertegenwoordigd - het succes van het minderhedenproject van MKB Nederland en het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen) len spijt. Geen wonder. De meeste banenplannen, integratieprojecten en andere initiatieven om werkgevers meer allochtonen aan te laten nemen, hebben nauwelijks iets opgeleverd.

Sterker, dergelijke stimulantia werken soms eerder negatief, leert een vorig jaar uitgevoerde enqu�te van de Intelligence Group onder 1400 Turken, Marokkanen, Surinamers en Antil-lianen. In het onderzoek werd gevraagd of allochtonen eerder bereid zijn te solliciteren op personeelsadvertenties waarin uitdrukkelijk staat dat allochtonen worden uitgenodigd te solliciteren. Van de Marokkanen noemde slechts 16 procent dat een aanbeveling, tegen 26 procent bij de Turken. Maar liefst 40 procent - zowel onder Marokkanen als onder Turken - ervoer de toevoeging als negatief. Saillant detail in ditzelfde onderzoek: de aanwezigheid van een gebedsruimte vormde wel een pre. De helft van de ondervraagde Marokkanen noemde zo'n ruimte een aanbeveling, tegen een kwart van de Turken.

Belangrijk manco van veel plannen om meer allochtonen aan het werk te krijgen, lijkt de vrijblijvendheid - er is altijd een vangnet in de vorm van een uitkering. Fnuikend, vindt Frits Spangenberg, Marokko-kenner, oprichter/directeur van onderzoeksbureau Motivaction en mede-auteur van het drie jaar geleden verschenen boek Nieuwe Nederlanders. Spangenberg pleitte vorig jaar in NRC Handelsblad voor afschaffing van de uitkeringen voor jongeren - autochtoon �n allochtoon. Niet vanwege de besparingen die dat oplevert, maar omdat uitkeringen de integratie in de weg staan. Hij wees op de vele illegale Marokkaanse immigranten in Spanje. "Die redden zich uitstekend."

Werkgevers als Bert de Nooijer, Anton Bennebroek en Bert van Buschbach zijn het met Spangenberg eens. De Nooijer: "Al die jongeren die nu een uitkering krijgen, gaan verkeerde dingen doen. Dwing ze een opleiding te volgen, dwing ze te werken. Werken ze mee, dan krijgen ze geld, anders niet."

Meer dwang lijkt een goede remedie - Marokkanen zijn het gewend. Ze komen uit een patriarchale cultuur met heldere regels. Wie die regels overtreedt, krijgt straf. Het matriarchale Nederlandse poldermodel, waarin iedereen die geen zin heeft, kan terugvallen op een uitkering, werkt precies omgekeerd. Wie niet wil, hoeft niet te werken. Allochtonen - de goeden daargelaten - beseffen dat maar al te goed. Ze kijken hoe ver ze kunnen gaan. En dat is ver. Geen leraar, leerplichtambtenaar of baas die ze iets kan maken.

Maar is het schrappen van uitkeringen rechtvaardig - immers, de goeden lijden onder de kwaden? Nee, zegt Motivaction-onderzoeker Ahmed Ait Moha. "Als je de uitkering schrapt, worden Marokkanen twee keer gepakt. Door de negatieve beeldvorming kunnen ze geen baan krijgen, en dan hebben ze ook nog eens geen recht op een uitkering." Eerst moet de beeldvorming veranderen, vindt Moha. "De overheid, koepelorganisaties maar ook de media moeten veel meer positieve informatie over Marokkanen verspreiden."

Of dat helpt... Niets is zo moeilijk als beeldvorming be�nvloeden - ��n nieuwe Ali el B. (de tasjesrover) of Outmar Ben A. (de lekkende AIVD-tolk) en alle moeite is tevergeefs geweest.

Nee, dan heeft Justus Veenman een beter idee. De Rotterdamse hoogleraar refereert aan een grootschalig arbeidsproject voor Mo-lukkers in de jaren tachtig. Negatieve beeldvorming, ingegeven door de gijzelingen in Bovensmilde, De Punt, Assen en Wijster, deed de werkloosheid onder Molukkers oplopen tot 40 procent. Het project, waarbij headhunters en jobhunters zeer intensief samenwerkten, cre�erde maar liefst 1200 banen, aanzienlijk meer dan verwacht. Mede door dit succes schommelt de werkloosheid onder Molukkers momenteel zo rond de vier procent. Dezelfde aanpak zou bij Marokkanen ook kunnen werken, denkt1 Veenman. "Zij het dan wellicht ietsje minder vrijblijvend."








bron: HP de Tijd, 11 maart 2005


Stukken uit 2005 worden door beheerverwijderd.

wit schaap
06-10-07, 20:55
Sinds 2005 is er niet veel veranderd. En dit is geen openingstopic.

Dit leeft onder werkgevers, en dat gevoelen weet ik is wijdverbreid.

Man_Ray
06-10-07, 20:57
Geplaatst door wit schaap
Sinds 2005 is er niet veel veranderd. En dit is geen openingstopic.

Dit leeft onder werkgevers, en dat gevoelen weet ik is wijdverbreid.

Dus dat werkzoekenden geweigerd worden omdat ze een vreemde naam hebben of een ander kleurtje is hun eigen schuld.

Was dat de redenering?

III
06-10-07, 21:03
Geplaatst door Man_Ray
Dus dat werkzoekenden geweigerd worden omdat ze een vreemde naam hebben of een ander kleurtje is hun eigen schuld.

Was dat de redenering?

Ik denk door zuiver te lezen tot die conclusie niet te komen.

Man_Ray
06-10-07, 21:16
Geplaatst door III
Ik denk door zuiver te lezen tot die conclusie niet te komen.

Zuiver lezend zie ik dat wit schaap als reactie op de topicopener zonder persoonlijke commentaar een stuk plaatst van een werkgever die negatieve ervaringen heeft met allochtonen en verder stelt dat het iets is dat 'wijdverbreid' leeft onder werkgevers.

Tot welke conclusie wil je dat ik kom?

III
06-10-07, 21:44
Geplaatst door Man_Ray
Zuiver lezend zie ik dat wit schaap als reactie op de topicopener zonder persoonlijke commentaar een stuk plaatst van een werkgever die negatieve ervaringen heeft met allochtonen en verder stelt dat het iets is dat 'wijdverbreid' leeft onder werkgevers.

Tot welke conclusie wil je dat ik kom?

Tot welke conclusie je ook maar komen wilt.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat jouw suggestie een invulling was en mogelijk bedoeld is om een ander woorden in de mond te leggen.

Man_Ray
06-10-07, 21:49
Geplaatst door III
Tot welke conclusie je ook maar komen wilt.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat jouw suggestie een invulling was en mogelijk bedoeld is om een ander woorden in de mond te leggen.

Niet. Mijn post is meer een vraag aan wit schaap om z'n posts te verduidelijken.

III
06-10-07, 22:03
Geplaatst door Man_Ray
Niet. Mijn post is meer een vraag aan wit schaap om z'n posts te verduidelijken.

Het is een vraag.
Een ander had gezegd, dat het gewoon maar een vraag was.
Dan had ik hem gevraagd of zijn dochter nog een beetje lekker was in bed, om hem te confronteren met zijn vraagstelling.
Had hij boos gereageerd, dan had ik kunnen zeggen dat het maar gewoon een vraag was.

Je bent dus geslaagd voor het examen "Hoe vraag ik iets zonder de kans te lopen terecht gebuttjefuckt te worden door den ander".


Al moet ik zeggen dat ik het woord schuld alleen hier ben tegengekomen in dit topic:


Het verwondert mij ook niet dat de bank de schuld doorschuift naar het uitzendkantoor, dat voor hen rekruteert.

Man_Ray
06-10-07, 22:15
Geplaatst door III
Het is een vraag.
Een ander had gezegd, dat het gewoon maar een vraag was.
Dan had ik hem gevraagd of zijn dochter nog een beetje lekker was in bed, om hem te confronteren met zijn vraagstelling.
Had hij boos gereageerd, dan had ik kunnen zeggen dat het maar gewoon een vraag was.

Je bent dus geslaagd voor het examen "Hoe vraag ik iets zonder de kans te lopen terecht gebuttjefuckt te worden door den ander".


Al moet ik zeggen dat ik het woord schuld alleen hier ben tegengekomen in dit topic:

Je zou dus eigenlijk net hetzelfde doen als ik net deed.

Een directe reactie uit de gaan weg om onrechtstreeks te gaan hengelen naar de beweegredenen achter de vraag / post / etc ...

Nooit gedacht dat we nog iets gemeen zouden hebben.

III
06-10-07, 22:22
Geplaatst door Man_Ray
Je zou dus eigenlijk net hetzelfde doen als ik net deed.

Een directe reactie uit de gaan weg om onrechtstreeks te gaan hengelen naar de beweegredenen achter de vraag / post / etc ...

Nooit gedacht dat we nog iets gemeen zouden hebben.

Dat laatste waag ik te betwijfelen.
Ofschoon ik het eerste niet zal onderschrijven. Niet dat ik het niet ook weleens doe. Maar als ik erop gewezen word, dan denk ik toch dat ik anders zou reageren.

Ik denk dat ik eerder dit zou hebben gevraagd:
"Je plempt hier nou wel een enorme hoeveelheid text neer en het enige dat je erover kwijt wenst te zijn is, dat je weet dat dit gevoel onder werkgevers wijdverbreid is. Maar kun je me ook laten zien hoe je aan die wetenschap komt?"

M.a.w.:

Bron?

Man_Ray
06-10-07, 22:33
Geplaatst door III
Dat laatste waag ik te betwijfelen.
Ofschoon ik het eerste niet zal onderschrijven. Niet dat ik het niet ook weleens doe. Maar als ik erop gewezen word, dan denk ik toch dat ik anders zou reageren.

Ik denk dat ik eerder dit zou hebben gevraagd:
"Je plempt hier nou wel een enorme hoeveelheid text neer en het enige dat je erover kwijt wenst te zijn is, dat je weet dat dit gevoel onder werkgevers wijdverbreid is. Maar kun je me ook laten zien hoe je aan die wetenschap komt?"

M.a.w.:

Bron?

Je hebt een punt.

Maar persoonlijke beweegredenen zijn niet in bronnen te vatten.

III
06-10-07, 22:40
Geplaatst door Man_Ray
Je hebt een punt.

Maar persoonlijke beweegredenen zijn niet in bronnen te vatten.

Wel als je claimt te weten...

III
06-10-07, 22:42
Geplaatst door III
Wel als je claimt te weten...

Trouwens: eindelijk een eerlijk schaap. Dit schaap is namelijk vrouwelijk, unlike de voorgaanden...

:boogjes:

Man_Ray
06-10-07, 22:48
Geplaatst door III
Wel als je claimt te weten...

Ik claim niks.

Ik probeer gewoon achter de posts te kijken.

Bekijk alle artikels s die ik plaatste? Onder m'n huidige en vorige nick. En probeer uit te vinden wat voor iemand ik ben.

III
06-10-07, 22:54
Geplaatst door Man_Ray
Ik claim niks.

Ik probeer gewoon achter de posts te kijken.

Bekijk alle artikels s die ik plaatste? Onder m'n huidige en vorige nick. En probeer uit te vinden wat voor iemand ik ben.

Hihi, iemand die een ander vraagt te kijken naar al zijn voorgaande posts en niet ziet dat die waarin hij dat stelt laat zien dat zuiver lezen een vak apart blijkt te zijn!

Ik bedoelde natuurlijk het schaapje...
:lekpuh:

Grasjap!

Man_Ray
06-10-07, 22:58
Geplaatst door III
Hihi, iemand die een ander vraagt te kijken naar al zijn voorgaande posts en niet ziet dat die waarin hij dat stelt laat zien dat zuiver lezen een vak apart blijkt te zijn!

Ik bedoelde natuurlijk het schaapje...
:lekpuh:

Grasjap!

Ik sta echt in bewondering voor die glasheldere wijsheden van je III. Kan ik nog wat van leren.

Moet je daarvoor jarenlang studeren of is dat aangeboren?

1973Tanger
06-10-07, 22:58
Oh gossie, wat representatief zo'n stukje over één tweetal werkgevers die negatieve ervaringen hebben opgedaan met allochtonen in dienst. Dat stukje beschrijft specifiek werknemers in een restaurant en in een schoonmaakbedrijf. Wie gaat nou in deze onderbetaalde branches voor z'n lolletje werken? Ik denk dat het verloop en werkweigering, alsmede ziekverzuim in deze branches bij de autochtone werknemers hoger is dan bij die aantal allochtonen. Betreffende werkgevers moeten hun ergenissen toch ergens op vestigen. Danmaar op de groep die het verste afstaan van de beleveniswereld van de werkgever. Dat is het makkelijkste. Werkgevers in die branches klagen voortdurend steen en been over het feit dat ze niet aan genoeg personeel kunnen komen, voor dergelijke klusjes. Waar blijven die autochtonen dan die op dergelijke klusjes staan te springen en allemaal een carrieré ambiëren in de schoonmaaksector en als afwasknecht in een restaurant?

III
06-10-07, 23:06
Geplaatst door Man_Ray
Ik sta echt in bewondering voor die glasheldere wijsheden van je III. Kan ik nog wat van leren.

Moet je daarvoor jarenlang studeren of is dat aangeboren?

Nee joh, gewoon genoeg coke snuiven en een x aantal jaren de psychiatrie in does the job.


:fpuh:

III
06-10-07, 23:16
Geplaatst door 1973Tanger
Oh gossie, wat representatief zo'n stukje over één tweetal werkgevers die negatieve ervaringen hebben opgedaan met allochtonen in dienst. Dat stukje beschrijft specifiek werknemers in een restaurant en in een schoonmaakbedrijf. Wie gaat nou in deze onderbetaalde branches voor z'n lolletje werken? Ik denk dat het verloop en werkweigering, alsmede ziekverzuim in deze branches bij de autochtone werknemers hoger is dan bij die aantal allochtonen. Betreffende werkgevers moeten hun ergenissen toch ergens op vestigen. Danmaar op de groep die het verste afstaan van de beleveniswereld van de werkgever. Dat is het makkelijkste. Werkgevers in die branches klagen voortdurend steen en been over het feit dat ze niet aan genoeg personeel kunnen komen, voor dergelijke klusjes. Waar blijven die autochtonen dan die op dergelijke klusjes staan te springen en allemaal een carrieré ambiëren in de schoonmaaksector en als afwasknecht in een restaurant?

Representatief kán het al niet zijn. Daarvoor is het inderdaad te generaliserend.
Ik heb ook vaak zat met Marokkanen samen gewerkt en we hebben een hoop schik gehad. Al dacht de directeur daar vaak heel anders over. Maarja, ik ben (word gezien als) een autochtoon en ik deed ook mee aan ongein.
Tja, om dat als een buitenlands probleem aan te merken zegt wel wat over die directeuren!
Hollanders stelen meer en Marokkanen schoppen meer keet. Of was het nou andersom?

Man_Ray
06-10-07, 23:19
Geplaatst door III
Nee joh, gewoon genoeg coke snuiven en een x aantal jaren de psychiatrie in does the job.


:fpuh:

Bedankt voor de toelichting.

Niks voor mij vrees ik. Die ervaring laat ik aan me voorbij gaan.

mark61
06-10-07, 23:48
Geplaatst door Man_Ray
Zuiver lezend zie ik dat wit schaap als reactie op de topicopener zonder persoonlijke commentaar een stuk plaatst van een werkgever die negatieve ervaringen heeft met allochtonen en verder stelt dat het iets is dat 'wijdverbreid' leeft onder werkgevers.

HP de Tijd is een voorheen linksig, nu tamelijk rechtsig tijdschrift.

Opvallend is trouwens dat je over vrouwen nooit negatieve verhalen hoort. Of er moest over hoofddoekjes gezeken/gezeikt worden.

Dit is zo'n onderwerp waar iedereen een beetje gelijk heeft.

De schooluitval is iig een drama, eigenlijk onder alle groepen.

mark61
06-10-07, 23:57
Geplaatst door 1973Tanger
Oh gossie, wat representatief zo'n stukje over één tweetal werkgevers die negatieve ervaringen hebben opgedaan met allochtonen in dienst.

Hij heeft recht van spreken. Niet omdat Moha toevallig zelf Marokkaan is, nee, omdat hij als projectco�rdinator bij onderzoeksbureau Motivaction regelmatig onderzoek doet naar de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt. De uitkomsten van die studies onderbouwen zijn eigen ervaringen. Eind vorig jaar bleek uit een halfjaarlijks onderzoek onder directeuren van middelgrote bedrijven (20-500 werknemers) bijvoorbeeld dat zij voorzichtiger zijn geworden met het aannemen van allochtonen. Gevraagd om te kiezen tussen Antillianen, Surinamers, Turken en Marokkanen, noemden de directeuren Marokkanen het minst. Voornamelijk vanwege de gebrekkige taalbeheersing en motivatie, lichtten zij toe.

Dat zijn er meer dan 2, schat ik. Apart overigens hoe projectcoordinator en directeur van dezelfde tent het blijkbaar met elkaar oneens zijn.


Dat stukje beschrijft specifiek werknemers in een restaurant en in een schoonmaakbedrijf. Wie gaat nou in deze onderbetaalde branches voor z'n lolletje werken?

Tsja, als je geen zin had je opleiding af te maken krijg je dat wellicht? Had je een vak moeten leren, is het klassieke Nederlandse antwoord :) Zeg ik tegen mezelf ook wel es.


Werkgevers in die branches klagen voortdurend steen en been over het feit dat ze niet aan genoeg personeel kunnen komen, voor dergelijke klusjes. Waar blijven die autochtonen dan die op dergelijke klusjes staan te springen en allemaal een carrieré ambiëren in de schoonmaaksector en als afwasknecht in een restaurant?

Lees het bovenstaande nog eens. Er wordt vergeleken met Anti's, Suri's en Turken. Ook de geciteerde werkgevers doen dat.

mark61
06-10-07, 23:59
Geplaatst door Man_Ray
Bedankt voor de toelichting.

Niks voor mij vrees ik. Die ervaring laat ik aan me voorbij gaan.

Joh :hihi:

III
07-10-07, 00:06
Geplaatst door Man_Ray
Bedankt voor de toelichting.

Niks voor mij vrees ik. Die ervaring laat ik aan me voorbij gaan.

Maar jij werkt toch daar?

1973Tanger
07-10-07, 00:10
Geplaatst door mark61
Hij heeft recht van spreken. Niet omdat Moha toevallig zelf Marokkaan is, nee, omdat hij als projectco�rdinator bij onderzoeksbureau Motivaction regelmatig onderzoek doet naar de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt. De uitkomsten van die studies onderbouwen zijn eigen ervaringen. Eind vorig jaar bleek uit een halfjaarlijks onderzoek onder directeuren van middelgrote bedrijven (20-500 werknemers) bijvoorbeeld dat zij voorzichtiger zijn geworden met het aannemen van allochtonen. Gevraagd om te kiezen tussen Antillianen, Surinamers, Turken en Marokkanen, noemden de directeuren Marokkanen het minst. Voornamelijk vanwege de gebrekkige taalbeheersing en motivatie, lichtten zij toe.

Dat zijn er meer dan 2, schat ik. Apart overigens hoe projectcoordinator en directeur van dezelfde tent het blijkbaar met elkaar oneens zijn.



Tsja, als je geen zin had je opleiding af te maken krijg je dat wellicht? Had je een vak moeten leren, is het klassieke Nederlandse antwoord :) Zeg ik tegen mezelf ook wel es.



Lees het bovenstaande nog eens. Er wordt vergeleken met Anti's, Suri's en Turken. Ook de geciteerde werkgevers doen dat.

Hij heeft helemaal geen recht van spreken omdat het onderzoek een flut onderzoek betreft. Een onderzoek gebaseert op onderbuikgevoelens van werkgevers. Je zegt taalbeheersing? Elders hier beweer je dat de taalbeheersing onder de Turkse gemeenschap (als kenner) abominabel is, en niet veel beter dan die van de Marokkaanse. Maar dat wordt wel als argument in dat onderzoek waar jij uit citeerd aangehaald. Dus gewoon een flut argumentatie, die taal en heeft meer te maken met de afkeer jeggens marokkanen.

1973Tanger
07-10-07, 00:12
Geplaatst door mark61
Hij heeft recht van spreken. Niet omdat Moha toevallig zelf Marokkaan is, nee, omdat hij als projectco�rdinator bij onderzoeksbureau Motivaction regelmatig onderzoek doet naar de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt. De uitkomsten van die studies onderbouwen zijn eigen ervaringen. Eind vorig jaar bleek uit een halfjaarlijks onderzoek onder directeuren van middelgrote bedrijven (20-500 werknemers) bijvoorbeeld dat zij voorzichtiger zijn geworden met het aannemen van allochtonen. Gevraagd om te kiezen tussen Antillianen, Surinamers, Turken en Marokkanen, noemden de directeuren Marokkanen het minst. Voornamelijk vanwege de gebrekkige taalbeheersing en motivatie, lichtten zij toe.

Dat zijn er meer dan 2, schat ik. Apart overigens hoe projectcoordinator en directeur van dezelfde tent het blijkbaar met elkaar oneens zijn.



Tsja, als je geen zin had je opleiding af te maken krijg je dat wellicht? Had je een vak moeten leren, is het klassieke Nederlandse antwoord :) Zeg ik tegen mezelf ook wel es.



Lees het bovenstaande nog eens. Er wordt vergeleken met Anti's, Suri's en Turken. Ook de geciteerde werkgevers doen dat.

Oh nog vergeten te prikken. Vak leren? Doe eens normaal. Ga heen met je cliché verhaal. Je hebt geen enkele inzicht in de arbeidsmarkt.

III
07-10-07, 00:20
Geplaatst door mark61
Hij heeft recht van spreken. Niet omdat Moha toevallig zelf Marokkaan is, nee, omdat hij als projectco�rdinator bij onderzoeksbureau Motivaction regelmatig onderzoek doet naar de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt. De uitkomsten van die studies onderbouwen zijn eigen ervaringen. Eind vorig jaar bleek uit een halfjaarlijks onderzoek onder directeuren van middelgrote bedrijven (20-500 werknemers) bijvoorbeeld dat zij voorzichtiger zijn geworden met het aannemen van allochtonen. Gevraagd om te kiezen tussen Antillianen, Surinamers, Turken en Marokkanen, noemden de directeuren Marokkanen het minst. Voornamelijk vanwege de gebrekkige taalbeheersing en motivatie, lichtten zij toe.

Dat zijn er meer dan 2, schat ik. Apart overigens hoe projectcoordinator en directeur van dezelfde tent het blijkbaar met elkaar oneens zijn.



Tsja, als je geen zin had je opleiding af te maken krijg je dat wellicht? Had je een vak moeten leren, is het klassieke Nederlandse antwoord :) Zeg ik tegen mezelf ook wel es.



Lees het bovenstaande nog eens. Er wordt vergeleken met Anti's, Suri's en Turken. Ook de geciteerde werkgevers doen dat.

Lijkt me duidelijk: meer onderbouwd.
En als iedereen er eerlijk over zou zijn, dan zouden er ook meer zijn die geen Marokkanen willen aannemen.
het is wel degelijk iets dat leeft onder werkgevers.
maar ze schieten hun doel voorbij: het is generaliserend en ze zijn niet bevoegd zo te denken.
In de wet is namelijk iets opgenomen dat het eigenlijk onmogelijk maakt je werknemers 100% zelf te kiezen.
En dat is terecht. Want als jij geen werkgever zou zijn, dan was er weer plaats voor een ander...

III
07-10-07, 00:24
Geplaatst door 1973Tanger
Oh nog vergeten te prikken. Vak leren? Doe eens normaal. Ga heen met je cliché verhaal. Je hebt geen enkele inzicht in de arbeidsmarkt.

ik heb het geluk mogen hebben om als VWO-er de middelbare school te doorlopen.
Alleen heb ik mijn diploma niet gehaald.
Toen ik in 1987 was gezakt voor het eindexamen, wilde ik geld verdienen en ging aan het werk.
In de kaasexport heb ik gewerkt, bij mijn vader in het bedrijf, in Zwitserland in de horeca, in een verffabriek, bij een grossier, als grondwerker, sloper, timmerman. Ook in een snoepjesfabriek heb ik een poos meegedraaid.
allemaal werk van een ongeschoolde...
Tja, had ik maar een vak moeten leren!

Maar dat ben ik.
Er zijn toch zeker wel van Marokkaanse komaf die wél hebben doorgeleerd en nu aan de kant staan.

De medaille heeft twee kanten!

III
07-10-07, 00:26
Geplaatst door mark61
Joh :hihi:

Lagguh!
:corcky:

1973Tanger
07-10-07, 00:32
Geplaatst door III
Lijkt me duidelijk: meer onderbouwd.
En als iedereen er eerlijk over zou zijn, dan zouden er ook meer zijn die geen Marokkanen willen aannemen.
het is wel degelijk iets dat leeft onder werkgevers.
maar ze schieten hun doel voorbij: het is generaliserend en ze zijn niet bevoegd zo te denken.
In de wet is namelijk iets opgenomen dat het eigenlijk onmogelijk maakt je werknemers 100% zelf te kiezen.
En dat is terecht. Want als jij geen werkgever zou zijn, dan was er weer plaats voor een ander...

Met alle respect. Laat ik je eens iets vertellen. Er is een project/aanbesteding in Amsterdam geweest om bepaalde werkgevers met loonkostensubsidie zover te krijgen om een bestand marokkanen in dienst te nemen. Er is veel inspanning en moeite geleverd om bepaalde werkgevers specifiek deze groep zonder noemenswaardige verleden, te overtuigen aan te nemen met behulp van aanzienlijke belastingvoordelen. Het antwoord was afwijzend en negatief. Reden: moeten bidden, vasten van ramadan, jaarlijkse uittocht naar hun geboorteland, islamitische feestdagen. Conclussie, onwisselvallig, risicoanalyse is groot. Dit zijn de onderliggende argumenten. Ik was zelf betrokken bij diverse onderhandelingen. Allemaal of record.

mark61
07-10-07, 00:40
Geplaatst door 1973Tanger
Hij heeft helemaal geen recht van spreken omdat het onderzoek een flut onderzoek betreft.

Ken jij dat onderzoek? Kan je het hier ff neerzetten met je commentaar? Ait Moha schijnt er zelf wel in te geloven.


Een onderzoek gebaseert op onderbuikgevoelens van werkgevers. Je zegt taalbeheersing? Elders hier beweer je dat de taalbeheersing onder de Turkse gemeenschap (als kenner) abominabel is,

Dat heb je niet goed gelezen. Ik zei dat hun Turks abominabel is, en verder dat ze niet gauw geneigd zijn in groepsverband Nederlands te spreken. Of ze het ook kunnen is wat anders. In any case heb ik zelf geen mening over de beheersing van het Nederlands door NLMarokkanen. Wat hier staat is de ervaring van werkgevers. Wat jij van tafel veegt; ze verzinnen het, volgens jou, het zijn geen ervaringen maar vooroordelen.


Maar dat wordt wel als argument in dat onderzoek waar jij uit citeerd aangehaald.

Tsja, dan zal je dat onderzoek moeten bekijken. Maar hoe komt het dan dat speciaal Marokkaanse werknemers (ik denk trouwens alleen de mannelijke) zo'n slechte naam hebben?


en heeft meer te maken met de afkeer jeggens marokkanen.

Waar komt dat door?

1973Tanger
07-10-07, 00:42
Geplaatst door III
ik heb het geluk mogen hebben om als VWO-er de middelbare school te doorlopen.
Alleen heb ik mijn diploma niet gehaald.
Toen ik in 1987 was gezakt voor het eindexamen, wilde ik geld verdienen en ging aan het werk.
In de kaasexport heb ik gewerkt, bij mijn vader in het bedrijf, in Zwitserland in de horeca, in een verffabriek, bij een grossier, als grondwerker, sloper, timmerman. Ook in een snoepjesfabriek heb ik een poos meegedraaid.
allemaal werk van een ongeschoolde...
Tja, had ik maar een vak moeten leren!

Maar dat ben ik.
Er zijn toch zeker wel van Marokkaanse komaf die wél hebben doorgeleerd en nu aan de kant staan.

De medaille heeft twee kanten!

Inderdaad. Ondanks de economische groei staan werkgevers niet te springen op allochtone werknemers. Omdat allochtonen merken dat ze op de arbeidsmarkt gediscrimineerd worden, gaat een bepaalde groep een andere weg op. Ze worden namelijk zelf ondernemer. De meeste hebben een eigen zaak, van groenteman, slager, marktkoopman tot taxichauffeur. Ook afdeling team zelfstandige bij ons beoordeeld het meeste ondernemersplannen, ingediend door allochtonen voor het verkrijgen van een renteloze lening voor het starten van een eigen zaak. Dat zijn allemaal pientere en werklustige hoogopgeleide allochtonen, die bewust aan de zijkant worden gelaten.

1973Tanger
07-10-07, 00:46
Geplaatst door mark61
Ken jij dat onderzoek? Kan je het hier ff neerzetten met je commentaar? Ait Moha schijnt er zelf wel in te geloven.



Dat heb je niet goed gelezen. Ik zei dat hun Turks abominabel is, en verder dat ze niet gauw geneigd zijn in groepsverband Nederlands te spreken. Of ze het ook kunnen is wat anders. In any case heb ik zelf geen mening over de beheersing van het Nederlands door NLMarokkanen. Wat hier staat is de ervaring van werkgevers. Wat jij van tafel veegt; ze verzinnen het, volgens jou, het zijn geen ervaringen maar vooroordelen.



Tsja, dan zal je dat onderzoek moeten bekijken. Maar hoe komt het dan dat speciaal Marokkaanse werknemers (ik denk trouwens alleen de mannelijke) zo'n slechte naam hebben?



Waar komt dat door?


Onderbuikgevoelens. Eigen Volk Eerst. Gewoon die KUT MAROKKANEN. Daar komt het door.

mark61
07-10-07, 00:48
Geplaatst door 1973Tanger
Oh nog vergeten te prikken. Vak leren? Doe eens normaal. Ga heen met je cliché verhaal. Je hebt geen enkele inzicht in de arbeidsmarkt.

Riiiistig maar. Ik heb zelf jaren schoongemaakt. En nu nog zeg ik tegen mezelf: had je maar een vak moeten leren.

Ik heb fantastisch inzicht in de arbeidsmarkt; ken hem als werkgever en als werknemer. Heb mijn hele leven toevalligerwijze in omgevingen gewerkt waar autochtonen bijzonder dun gezaaid waren.

Maar vertel. Er lopen duizenden NLMarokkaanse kernfysici noodgedwongen wc's schoon te maken? Of wat bedoel je precies?

Dit soort opgewonden geschreeuw is nou precies wat die werkgevers bedoelen.

Intussen ga je niet in op mijn post. Waarom moet ik dat hier ELKE KEER weer meemaken, dat mensen geen antwoord geven op vragen, posts negeren, en beginnen te schreeuwen. Waar-om?

mark61
07-10-07, 00:50
Geplaatst door 1973Tanger
Onderbuikgevoelens. Eigen Volk Eerst. Gewoon die KUT MAROKKANEN. Daar komt het door.

Je vliegt uit de bocht. Dit artikel gaat nadrukkelijk over waarom Turken, Antillianen en Surinamers populairder zijn als werknemers dan Marokkanen.

En dan begin jij te schreeuwen. Ik wil gewoon weten waardoor dat komt. Dat geschreeuw van jou geeft daar geen antwoord op. Of juist wel, make your pick.

III
07-10-07, 00:54
Geplaatst door 1973Tanger
Onderbuikgevoelens. Eigen Volk Eerst. Gewoon die KUT MAROKKANEN. Daar komt het door.

Zonder de feiten uit het oog te verliezen, kun je hier gewoon concluderen dat er aan beide kanten fouten worden gemaakt.
Bij een groep die zich niet wenst te gedragen. Maar ook bij werkgevers die zich aan de Nederlandse wet dienen te houden.
Uiteindelijk zijn de verliezers de allochtonen die van goede wil zijn, degenen die zich netjes gedragen en iets willen toevoegen.
Van mij mogen er wetten gemaakt worden die uitgevoerd leiden tot de algehele ontlasting van juist die mensen.

Dat zal betekenen dat werkgevers meer zullen moeten nemen en dat onwelwillende werknemers ook de consequenties gaan dragen van hun acties.

1973Tanger
07-10-07, 00:54
Geplaatst door mark61
Riiiistig maar. Ik heb zelf jaren schoongemaakt. En nu nog zeg ik tegen mezelf: had je maar een vak moeten leren.

Ik heb fantastisch inzicht in de arbeidsmarkt; ken hem als werkgever en als werknemer. Heb mijn hele leven toevalligerwijze in omgevingen gewerkt waar autochtonen bijzonder dun gezaaid waren.

Maar vertel. Er lopen duizenden NLMarokkaanse kernfysici noodgedwongen wc's schoon te maken? Of wat bedoel je precies?

Dit soort opgewonden geschreeuw is nou precies wat die werkgevers bedoelen.

De meeste Marokkanen zijn ook hoogopgeleid hier naar nederland toegekomen. De meeste inderdaad met HBO/universitair niveau. Maar helaas wordt hun opleiding hier niet gewaardeerd. Dus moeten ze noodgedwongen wc's gaan schoonmaken zoals deze maatschappij graag die marokkanen ongeacht scholing en niveau graag zien doen. Je bent immers nakomeling van een gastarbeider. Frappante is dat die gastarbeider destijds beter werk had dan nu het geval is. Ze werkten allemaal bij Hoogovens en dergelijke giganten, waar je nu niet zomaar bij terecht komt.

1973Tanger
07-10-07, 00:58
Geplaatst door mark61
Je vliegt uit de bocht. Dit artikel gaat nadrukkelijk over waarom Turken, Antillianen en Surinamers populairder zijn als werknemers dan Marokkanen.

En dan begin jij te schreeuwen. Ik wil gewoon weten waardoor dat komt. Dat geschreeuw van jou geeft daar geen antwoord op. Of juist wel, make your pick.

Laat je maar vertroetelen door zo'n onwerkelijke onderzoek, waarin het beeld van de Nederlandse werkgever in bevestigd wordt. Onze Mark ontkend discriminatie op de arbeidsmarkt. Schreeuwen is een teken van betrokkenheid. Jij bent onverschillig.

III
07-10-07, 01:01
Geplaatst door 1973Tanger
De meeste Marokkanen zijn ook hoogopgeleid hier naar nederland toegekomen. De meeste inderdaad met HBO/universitair niveau. Maar helaas wordt hun opleiding hier niet gewaardeerd. Dus moeten ze noodgedwongen wc's gaan schoonmaken zoals deze maatschappij graag die marokkanen ongeacht scholing en niveau graag zien doen. Je bent immers nakomeling van een gastarbeider. Frappante is dat die gastarbeider destijds beter werk had dan nu het geval is. Ze werkten allemaal bij Hoogovens en dergelijke giganten, waar je nu niet zomaar bij terecht komt.

Ook weer ja en nee.
Ik heb een vriend die in Irak chirurg was. Zijn vrouw en hij zijn asielzoekers in België.
Maar in België willen ze hem niet als chirurg. Hij is nu schoonmaker.
en dat soort dingen kloppen niet!

Maar ik ken ook genoeg Marokkanden die bewezen hebben skillfull te zijn. Die doen het werk waarvoor ze zijn opgeleid. Ok, die hebben hun opleidingen in Nederland gahad...

III
07-10-07, 01:02
Geplaatst door 1973Tanger
Laat je maar vertroetelen door zo'n onwerkelijke onderzoek, waarin het beeld van de Nederlandse werkgever in bevestigd wordt. Onze Mark ontkend discriminatie op de arbeidsmarkt. Schreeuwen is een teken van betrokkenheid. Jij bent onverschillig.

Ik geloof niet dat mark61 onverschillig is in deze.
En ik heb ook geen ontkenning gezien.

1973Tanger
07-10-07, 01:03
Geplaatst door III
Ik geloof niet dat mark61 onverschillig is in deze.
En ik heb ook geen ontkenning gezien.

Slijmjurk.











;)

III
07-10-07, 01:06
Geplaatst door 1973Tanger
Slijmjurk.











;)
Rancuneuze man!

















:boogjes:

1973Tanger
07-10-07, 01:09
Geplaatst door III
Rancuneuze man!



Een andere typering had ik geaccepteerd. Maar deze is shit. Waaruit blijkt dat ik haatdragend ben. Probeer het eens opnieuw.
















:boogjes:

III
07-10-07, 01:31
Geplaatst door 1973Tanger

Een andere typering had ik geaccepteerd. Maar deze is shit. Waaruit blijkt dat ik haatdragend ben. Probeer het eens opnieuw.


Sloeg op het feit dat ik voor de lol al eens slijmjurk tegen jou zei. Die kreeg ik nu terug en dit was mijn antwoord.
Al moet ik zeggen dat je best door inhoudelijk te zijn en te blijven een goede discussiepartner bent.
Niet haatdragend dus, maar eerder wat heetgebakerd.
En onbegrijpelijk is dat allerminst.
Ik zie dit probleem voornamelijk voortkomen uit de xenofobe houding van veel westerlingen.
Maarja, we hebben hier dan ook een slechte opvoeding genoten.
We zouden wat kunnen leren van de barmhartigheid en het begrip van hen die niet zo verziekt zijn als wij hier!
Blanken denken maar al te vaak vanuit een superioriteitsgevoel. Andere volkeren denken maar al te vaak uit een minderwaardigheidsgevoel.
En dat botst enorm!
Mogelijke oplossing?
Tja....daar moeten we samen aan werken.
Hey, dat klinkt al aardig als een oplossing!

1973Tanger
07-10-07, 01:48
Geplaatst door III
Sloeg op het feit dat ik voor de lol al eens slijmjurk tegen jou zei. Die kreeg ik nu terug en dit was mijn antwoord.
Al moet ik zeggen dat je best door inhoudelijk te zijn en te blijven een goede discussiepartner bent.
Niet haatdragend dus, maar eerder wat heetgebakerd.
En onbegrijpelijk is dat allerminst.
Ik zie dit probleem voornamelijk voortkomen uit de xenofobe houding van veel westerlingen.
Maarja, we hebben hier dan ook een slechte opvoeding genoten.
We zouden wat kunnen leren van de barmhartigheid en het begrip van hen die niet zo verziekt zijn als wij hier!
Blanken denken maar al te vaak vanuit een superioriteitsgevoel. Andere volkeren denken maar al te vaak uit een minderwaardigheidsgevoel.
En dat botst enorm!
Mogelijke oplossing?
Tja....daar moeten we samen aan werken.
Hey, dat klinkt al aardig als een oplossing!

Dank voor je begrip. Het feit dat ik nogal wat 'heetgebakend' overkom, heeft in de eerste plaats te maken dat ik omtrent dit onderwerp specifiek erg betrokken ben. Ik zie onrechtvaardigheid zich voordoen en verzet me daartegen. Uit ervaring ben ik ook wijzer geworden dat je met praten alleen niet de nodige aandacht krijgt. In veel gevallen moet je "schreeuwen", lawaai, kabaal maken om de aandacht op bepaalde onderwerpen te vestigen. Ik kan je een boel voorbeelden geven, waarbij zonder lawaai en kabaal maken er niets van terecht is gekomen. Natuurlijk niet vergelijken met ruzie maken, want dat is doelloos. Je inlevingsvermogen en neutrale houding stel ik zeer op prijs.

1973Tanger
07-10-07, 01:59
Geplaatst door III
Sloeg op het feit dat ik voor de lol al eens slijmjurk tegen jou zei. Die kreeg ik nu terug en dit was mijn antwoord.
Al moet ik zeggen dat je best door inhoudelijk te zijn en te blijven een goede discussiepartner bent.
Niet haatdragend dus, maar eerder wat heetgebakerd.
En onbegrijpelijk is dat allerminst.
Ik zie dit probleem voornamelijk voortkomen uit de xenofobe houding van veel westerlingen.
Maarja, we hebben hier dan ook een slechte opvoeding genoten.
We zouden wat kunnen leren van de barmhartigheid en het begrip van hen die niet zo verziekt zijn als wij hier!
Blanken denken maar al te vaak vanuit een superioriteitsgevoel. Andere volkeren denken maar al te vaak uit een minderwaardigheidsgevoel.
En dat botst enorm!
Mogelijke oplossing?
Tja....daar moeten we samen aan werken.
Hey, dat klinkt al aardig als een oplossing!


Verder heb je me over dat superioriteitsgevoel een beetje aan het denken gezet. Als je specifiek moslims benoemd als een bevolkingsgroep die uit een minderwaardigheidsgevoel denken, is dat niet helemaal juist. Ik denk dat juist alle twee de groepen vanuit een superioriteitsgevoel denken en dat dat meer voor de hand liggend is dat botst. Want moslims voelen zich niet minderwaardig.

III
07-10-07, 02:02
Geplaatst door 1973Tanger
Dank voor je begrip. Het feit dat ik nogal wat 'heetgebakend' overkom, heeft in de eerste plaats te maken dat ik omtrent dit onderwerp specifiek erg betrokken ben. Ik zie onrechtvaardigheid zich voordoen en verzet me daartegen. Uit ervaring ben ik ook wijzer geworden dat je met praten alleen niet de nodige aandacht krijgt. In veel gevallen moet je "schreeuwen", lawaai, kabaal maken om de aandacht op bepaalde onderwerpen te vestigen. Ik kan je een boel voorbeelden geven, waarbij zonder lawaai en kabaal maken er niets van terecht is gekomen. Natuurlijk niet vergelijken met ruzie maken, want dat is doelloos. Je inlevingsvermogen en neutrale houding stel ik zeer op prijs.

Dank je wel!
Maar ook hier krediet voor onze andere discussiepartner.
Ik wil niet slijmen, maar kom er niet onderuit...
Soms leer je je het meest beheersen op momenten dat je het vuur aan de schenen wordt gelegd.
Dan moet je je dankbaarheid naar degenen die je dat vuur aan de schenen legden niet onuitgesproken weg laten zakken.
Ik kom er hoe langer hoe meer achter dat het juist je "vijanden" zijn die je de waarheid het meest laten inzien.
Dat maakt ze tot ware vrienden...

lihoed
07-10-07, 02:03
Geplaatst door III
Sloeg op het feit dat ik voor de lol al eens slijmjurk tegen jou zei. Die kreeg ik nu terug en dit was mijn antwoord.
Al moet ik zeggen dat je best door inhoudelijk te zijn en te blijven een goede discussiepartner bent.
Niet haatdragend dus, maar eerder wat heetgebakerd.
En onbegrijpelijk is dat allerminst.
Ik zie dit probleem voornamelijk voortkomen uit de xenofobe houding van veel westerlingen.
Maarja, we hebben hier dan ook een slechte opvoeding genoten.
We zouden wat kunnen leren van de barmhartigheid en het begrip van hen die niet zo verziekt zijn als wij hier!
Blanken denken maar al te vaak vanuit een superioriteitsgevoel. Andere volkeren denken maar al te vaak uit een minderwaardigheidsgevoel.
En dat botst enorm!
Mogelijke oplossing?
Tja....daar moeten we samen aan werken.
Hey, dat klinkt al aardig als een oplossing!



Blanken denken maar al te vaak vanuit een superioriteitsgevoel.Andere volkeren denken maar al te vaak uit een minderwaardigheidsgevoel.

Wie zijn mensen die uit een minderwaardigheidsgevoel denken.
Denken alle blanken van een superioriteitsgevoel?
Kan het ook zijn dat er mensen zijn die niet bij een van de twee opties behoren?

1973Tanger
07-10-07, 02:06
Geplaatst door III
Dank je wel!
Maar ook hier krediet voor onze andere discussiepartner.
Ik wil niet slijmen, maar kom er niet onderuit...
Soms leer je je het meest beheersen op momenten dat je het vuur aan de schenen wordt gelegd.
Dan moet je je dankbaarheid naar degenen die je dat vuur aan de schenen legden niet onuitgesproken weg laten zakken.
Ik kom er hoe langer hoe meer achter dat het juist je "vijanden" zijn die je de waarheid het meest laten inzien.
Dat maakt ze tot ware vrienden...

Nou die houding is niet voor mij weggelegd. Ik zal nooit verkroppen dat ik bijvoorbeeld de ware vriend zou worden van een Zionist, die dagelijks onschuldige Palestijnen op z'n geweten heeft en een Amerikanist, die verantwoordelijk is voor de ellende in de wereld onder het mom van war agains terrorism.

III
07-10-07, 02:08
Geplaatst door 1973Tanger
Verder heb je me over dat superioriteitsgevoel een beetje aan het denken gezet. Als je specifiek moslims benoemd als een bevolkingsgroep die uit een minderwaardigheidsgevoel denken, is dat niet helemaal juist. Ik denk dat juist alle twee de groepen vanuit een superioriteitsgevoel denken en dat dat meer voor de hand liggend is dat botst. Want moslims voelen zich niet minderwaardig.

Nu heb je het over geloof.
en wat het is, je slaat hier de spijker wel op zijn kop.
Mijn ervaring met islamieten is dat het superioriteitsgevoel qua religie heel sterk is vertegenwoordigd.
Te vergelijken met dat van de blanken als het om rassen gaat.

Maar dat zijn natuurlijk totaal verschillende zaken, invalshoeken.
Verder ook niet met elkaar te vergelijken.
Je cultuur op nummer 1 zetten is nog wat voor te zeggen. Maar hetzelfde te doen met het ras waar je toe behoort, slaat totaal nergens op.
Uiteindelijk is zelfs het plaatsen van de ene cultuur boven de andere onzin. De ene religie boven de andere: niet relevant.
Alles bestaat naast elkaar en mag ook zo gezien worden. Er is niets mis met diversiteit.
Eenheidsworst, da's pas een probleem: Ein Volk, ein Reich, ein Führer.
En daar gaan we naartoe als we niet wakker worden!

:droef:

1973Tanger
07-10-07, 02:13
Geplaatst door III
Nu heb je het over geloof.
en wat het is, je slaat hier de spijker wel op zijn kop.
Mijn ervaring met islamieten is dat het superioriteitsgevoel qua religie heel sterk is vertegenwoordigd.
Te vergelijken met dat van de blanken als het om rassen gaat.

Maar dat zijn natuurlijk totaal verschillende zaken, invalshoeken.
Verder ook niet met elkaar te vergelijken.
Je cultuur op nummer 1 zetten is nog wat voor te zeggen. Maar hetzelfde te doen met het ras waar je toe behoort, slaat totaal nergens op.
Uiteindelijk is zelfs het plaatsen van de ene cultuur boven de andere onzin. de ene religie boven de andere, niet relevant.
Alles bestaat naast elkaar en mag ook zo gezien worden. Is niets mis mee met diversiteit.
eenheidsworst, da's pas een probleem: Ein Volk, ein Reich, ein Führer.
En daar gaan we naartoe als we niet wakker worden!

Superioriteitsgevoel omvat alles. Dus naast de geschiedenis, ook het geloof van een bepaalde bevolking die zich boven een ander superieur voelt.

III
07-10-07, 02:13
Geplaatst door 1973Tanger
Nou die houding is niet voor mij weggelegd. Ik zal nooit verkroppen dat ik bijvoorbeeld de ware vriend zou worden van een Zionist, die dagelijks onschuldige Palestijnen op z'n geweten heeft en een Amerikanist, die verantwoordelijk is voor de ellende in de wereld onder het mom van war agains terrorism.

Neen, ik heb het hier over mensen die anders dan ik tegen zaken aankijken. Mensen die op hun manier kijken naar mijn stellingname en het gebrek eraan wat ook voorkomt.
We kunnen duidelijk wat van elkander leren en daar zit de kracht ook: durven jezelf te blijven!
Uiteindelijk zijn we zo heel verschillend niet!

1973Tanger
07-10-07, 02:19
Geplaatst door III
Neen, ik heb het hier over mensen die anders dan ik tegen zaken aankijken. Mensen die op hun manier kijken naar mijn stellingname en het gebrek eraan wat ook voorkomt.
We kunnen duidelijk wat van elkander leren en daar zit de kracht ook: durven jezelf te blijven!
Uiteindelijk zijn we zo heel verschillend niet!

Onderling verschillen we inderdaad van elkaar. Maar universele mensenrechten zijn eenduidig. Die moeten door iedereen (ongeacht onderlinge verschillen) nageleefd worden.

III
07-10-07, 02:21
Geplaatst door 1973Tanger
Superioriteitsgevoel omvat alles. Dus naast de geschiedenis, ook het geloof van een bepaalde bevolking die zich boven een ander superieur voelt.

Ik geloof in vriendschap met de vijand.
maar mischien geloof ik niet in het hebben van vijanden?
Is dat wat?

De blanke man heeft zijn nageslacht één les meegegeven: jullie zijn beter, kijk maar naar wat jullie doen.
Jullie eisen alles op: de wetenschap, het kerkvoogdschap, al het geld, alle middelen...
Wat blijft er over voor die anderen?
En tot wat verwordt de blanke man?

Een zielige karikatuur van zichzelf!
Een ijdele impotente dromer.
Een dombo.
Want wat is echte rijkdom?
Kun je dat in goud uitdrukken?

Daarom mag je je best druk maken hierom, maar help die arme blanke man te ontwaken en geloof niet in zijn sprookje!

1973Tanger
07-10-07, 02:33
Geplaatst door III
Ik geloof in vriendschap met de vijand.
maar mischien geloof ik niet in het hebben van vijanden?
Is dat wat?

De blanke man heeft zijn nageslacht één les meegegeven: jullie zijn beter, kijk maar naar wat jullie doen.
Jullie eisen alles op: de wetenschap, het kerkvoogdschap, al het geld, alle middelen...
Wat blijft er over voor die anderen?
En tot wat verwordt de blanke man?

Een zielige karikatuur van zichzelf!
Een ijdele impotente dromer.
Een dombo.
Want wat is echte rijkdom?
Kun je dat in goud uitdrukken?

Daarom mag je je best druk maken hierom, maar help die arme blanke man te ontwaken en geloof niet in zijn sprookje!

Beste III. Het probleem is nou juist dat die arme blanke man, ondanks verwoedde pogingen, alsmaar niet wakker wordt en doorgaat met zijn karikatuur en vernietigingsdrang. Soms is een aanval de beste verdediging.

1973Tanger
07-10-07, 02:53
Geplaatst door mark61
Ken jij dat onderzoek? Kan je het hier ff neerzetten met je commentaar? Ait Moha schijnt er zelf wel in te geloven.



Dat heb je niet goed gelezen. Ik zei dat hun Turks abominabel is, en verder dat ze niet gauw geneigd zijn in groepsverband Nederlands te spreken. Of ze het ook kunnen is wat anders. In any case heb ik zelf geen mening over de beheersing van het Nederlands door NLMarokkanen. Wat hier staat is de ervaring van werkgevers. Wat jij van tafel veegt; ze verzinnen het, volgens jou, het zijn geen ervaringen maar vooroordelen.



Tsja, dan zal je dat onderzoek moeten bekijken. Maar hoe komt het dan dat speciaal Marokkaanse werknemers (ik denk trouwens alleen de mannelijke) zo'n slechte naam hebben?



Waar komt dat door?

Quote letterlijk van Mark61.

"Ik heb ook es in een organisatietje gewerkt met Marokkanen, Turken en 1 Hollander, uw nederige dienaar. De Turken hadden de grootste moeite met Nederlands spreken; ik moest eigenlijk nogal eens tolken tussen hen en de rest".

mark61
07-10-07, 13:01
Geplaatst door 1973Tanger
Inderdaad. Ondanks de economische groei staan werkgevers niet te springen op allochtone werknemers. Omdat allochtonen merken dat ze op de arbeidsmarkt gediscrimineerd worden, gaat een bepaalde groep een andere weg op. Ze worden namelijk zelf ondernemer. De meeste hebben een eigen zaak, van groenteman, slager, marktkoopman tot taxichauffeur. Ook afdeling team zelfstandige bij ons beoordeeld het meeste ondernemersplannen, ingediend door allochtonen voor het verkrijgen van een renteloze lening voor het starten van een eigen zaak. Dat zijn allemaal pientere en werklustige hoogopgeleide allochtonen, die bewust aan de zijkant worden gelaten.

Dat is een mooie ontwikkeling. Die onder Turken veel eerder begon dan onder Marokkanen. Ik weet niet waarom. Leiden heeft een redelijk grote gemeenschap Marokkanen en nauwelijks Turken. Toch zijn er 4 Turkse supermarkten en 1 Marokkaanse. Ik weet niet waarom dat is.

mark61
07-10-07, 13:06
Geplaatst door 1973Tanger
De meeste Marokkanen zijn ook hoogopgeleid hier naar nederland toegekomen. De meeste inderdaad met HBO/universitair niveau.

Sorry, maar nu kan ik je niet meer serieus nemen. Dit meen je toch niet werkelijk? Het gros van de 1e generatie immigranten uit Marokko was analfabeet. Logischerwijze in hun moedertaal, het Tamazight, in het Arabisch, en in het Frans.

De klacht op het pb is juist vaak, dat destijds opzettelijk ongeschoolden werden geselecteerd door NL.

Hoogopgeleide Marokkanen wilden helemaal niet naar NL, omdat ze hier alleen al door de taal moeilijker aan de bak komen. Hoogopgeleide Marokkanen zitten in Frankrijk en Québec, een bekend 'braindraingebied' voor Marokkanen.

Hoogopgeleide gastarbeiders :duizelig:

mark61
07-10-07, 13:08
Geplaatst door 1973Tanger
Laat je maar vertroetelen door zo'n onwerkelijke onderzoek, waarin het beeld van de Nederlandse werkgever in bevestigd wordt. Onze Mark ontkend discriminatie op de arbeidsmarkt. Schreeuwen is een teken van betrokkenheid. Jij bent onverschillig.

Heb je het onderzoek gelezen? Ik niet. Ken je Ait Moha?

Waag het niet mij onverschillig te noemen. Wat denk je dat ik hier doe?

Ik heb nooit discriminatie ontkend. Lees wat ik hierboven schrijf.

Hoe haal je het in je hoofd? Ik ben diep gekwetst. Ja, lach maar.

mark61
07-10-07, 13:11
Geplaatst door III
Ook weer ja en nee.
Ik heb een vriend die in Irak chirurg was. Zijn vrouw en hij zijn asielzoekers in België.
Maar in België willen ze hem niet als chirurg. Hij is nu schoonmaker.
en dat soort dingen kloppen niet!

Maar ik ken ook genoeg Marokkanden die bewezen hebben skillfull te zijn. Die doen het werk waarvoor ze zijn opgeleid. Ok, die hebben hun opleidingen in Nederland gahad...

Erkenning van buitenlandse diploma's is idd een groot probleem, waar aan gewerkt wordt. Toch zijn er nogal wat Turkse huisartsen, (hart-)chirurgen, psychiaters, psychologen en wat al niet werkzaam in Nederland. Daar of hier opgeleid. Marokkanen of Arabieren veel minder. Daar is schreeuwend gebrek aan.

Er is bij mijn weten welgeteld 1 Marokkaanse of zelfs Arabische psychiater in NL; de bekendste Arabische psycholoog in NL is een Algerijn.

mark61
07-10-07, 13:16
Geplaatst door 1973Tanger
Quote letterlijk van Mark61.

"Ik heb ook es in een organisatietje gewerkt met Marokkanen, Turken en 1 Hollander, uw nederige dienaar. De Turken hadden de grootste moeite met Nederlands spreken; ik moest eigenlijk nogal eens tolken tussen hen en de rest".

Ja, in die organisatie. Wat vreemd was, het ging hier om halfhoogopgeleiden. Nou moet ik zeggen dat er eentje uit Zweden kwam en een ander een recente immigrant was.

Het wees eigenlijk eerder op het feit dat in de sociale sector veel minder Turken werken, met name mannen, dan Marokkanen.

Maar ik denk niet eens dat taal een oorzaak is. Achter taal ligt motivatie. Waar het om gaat is dat er klaarblijkelijk een sfeer is waarin Anti's, Turken, Suri's meer gewaardeerd worden dan Marokkanen, als werknemers. Ik vraag me dus af hoe dat komt.

Ook denk ik dat veel meer Turken een eigen bedrijf starten dan Marokkanen. Heb ik zo gauw geen cijfers van, waar zou je die kunnen vinden? Ook daarbij vraag ik me af hoe dat komt. Neem Turkse vs. Marokkaanse restaurants bijvoorbeeld. Of IT-bedrijven; ik ken een aantal bedrijven gestart door Turken; geen één Marokkaans IT-bedrijf. Wel denk ik dat die scheve verhouding nu snel rechtgetrokken wordt door de 2e generatie.

mark61
07-10-07, 13:20
‘Gouden gids’ met Marokkaanse ondernemers
Woensdag 22 augustus 2007 | Redactie Wereldjournalisten

In 1997 telde Nederland nog 1800 Marokkaanse bedrijven, vandaag de dag staat de teller op circa 6800. De jonge ondernemer Hassan Hajji (23) zag daar een gat in de markt in. BusinessMaroc is de eerste Marokkaanse ondernemersgids van Nederland én Europa.
Met als voorbeeld de Turkse Ondernemersgids Webisrehberi begon Hassan Hajji met het verzamelen van bedrijven voor de eerste Marokkaanse ‘Gouden Gids’. Hajji, zelf ondernemer, hij heeft een marketinbedrijf, vertelt over zijn initiatief. “Een van mijn klanten is Turks. Ik merkte dat Turkse ondernemers elkaar goed kennen. Elkaar kennen is goed voor je netwerk. Ik ging op zoek of er ook zoiets bestond voor Marokkaanse ondernemers. Eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid, maar er bleek niets te bestaan!”
Hoewel Hajji tot dan toe weinig te maken had gehad met Marokkaanse ondernemers besloot hij uit betrokkenheid toch een dergelijke gids te maken. “Het was heel veel werk. We kregen via via veel adressen binnen. Maar waar vooral het werk in zat, was het controleren en verifiëren van de adressen. Het kwam regelmatig voor dat de gegevens niet meer klopten; het bedrijf bestond niet meer of was verhuisd.” De bedrijvengids bevat nu ruim 1000 ondernemingen. De top 3 van type bedrijven die in de gids voorkomen, wordt gevormd door restaurants, kapperzaken en slagers.

BusinessMaroc verschijnt in een oplage van 35.000 exemplaren en is gratis te verkrijgen. BusinessMaroc wordt bekostigd door inkomsten uit advertenties in de gids. Tot verbazing van Hajji bleken zowel autochtone als Marokkaanse bedrijven geïnteresseerd te zijn in het plaatsen van advertenties in de gids. “De prijzen zijn nogal scherp. Maar Nederlandse bedrijven en organisaties willen deze groep ook vinden en Marokkaanse bedrijven beseffen ook dat advertenteren nodig is. BusinessMaroc zal zowel particulieren als ondernemingen de mogelijkheid bieden om het zakelijke netwerk te vergroten.”

Netwerken is belangrijk als ondernemer, is de overtuiging van Hajji. In dat verband organiseert Hajji met ondernemers elke derde woensdag van de maand de Business Development Meetings. “Het is een manier om te netwerken en kennis uit te wisselen. De plek wisselt omdat het meestal bij een bedrijf is.”
De tweede editie van BusinessMaroc staat gepland op februari 2008, maar dan staan er 3500 bedrijven in vermeld.

http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2007/8/22/gouden_gids_met_marokkaanse_ondernemers/

mark61
07-10-07, 13:22
Begin deze zomer hebben de Gemeente Utrecht en de Kamer van Koophandel hun krachten gebundeld tot een samenwerkingsovereenkomst onder de naam “Partners in Nieuw Ondernemerschap” (PNO). PNO, met als projectleider Naoual Dinia, wil onder nieuwe ondernemers in de stad Utrecht de kwaliteit en kwantiteit van ondernemerschap versterken en bevorderen door o.a. goede informatie en adviezen te verstrekken. Nieuwe ondernemers zijn ondernemers met een niet-Nederlandse achtergrond. Het aantal nieuwe ondernemers neemt de laatste tijd sterk toe. In Utrecht is ongeveer een kwart van de ondernemersvan niet-Nederlandse afkomst. Als de tweede generatie wordt meegerekend is ongeveer één op de drie startende ondernemers van allochtone afkomst. PNO gaat zich onder meer bezighouden met het organiseren van netwerk- en themabijeenkomsten, het opzetten en onderhouden van een kring van ambassadeurs van diverse etnische achtergronden en bestaande (ondernemers)organisaties te adviseren hoe ze nieuwe ondernemers beter kunnen bereiken. De ondernemersorganisaties Ammam en Ugiad, voor respectievelijk Marokkaanse en Turkse ondernemers in Utrecht, zijn nauw betrokken bij PNO, evenals de provincie Utrecht en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).

Zie voor meer informatie www.pno-utrecht.nl

http://www.dalili.nl/rubrieken/ondernemers/ondernemers.html

mark61
07-10-07, 13:23
Iedereen blij met komst Ammam
Iedereen was blij gisteren met de officiële oprichting van de eerste Marokkaanse ondernemersvereniging van Nederland, Ammam. Dat gebeurde bij de Kamer van Koophandel Utrecht.
Minister Roger van Boxtel (integratie en grotestedenbeleid) was enthousiast: hij sprak van een mijlpaal. "U liep een beetje achter bij Turkse ondernemers. Zij hebben zich al georganiseerd. Ik merk dat het werkt: met een ondernemersclub bouw je aan een netwerk en versterk je de markt. We hebben het de hele tijd over Marokkaanse rotjochies, maar hiermee toont u het goede nieuws."

Van Boxtel meldde dat allochtone starters steeds beter slagen steeds beter slagen. In 1993 ging nog een derde van de starters binnen een jaar failliet, inmiddels is dat teruggebracht tot 17 procent.

De Utrechtse wethouder Van Zanen (economische zaken) stelde dat een aparte Marokkaanse ondernemersclub wel degelijk integratie tussen Nederlanders en allochtonen versterkt. "Want Ammam stimuleert ondernemers lid te worden van andere organisaties en is een spreekbuis namens Marokkaanse ondernemers."

Voorzitter Amina Saydali zie dat Ammam inderdaad een spreekbuis wilde zijn, maar andersom ook voor de 'buitenwereld' het contact met Marokkaanse ondernemers wil bevorderen. Ammam heeft plannen voor een nieuwsbrief, wil een Utrechtse Marokkaanse ondernemersgids maken, bijeenkomsten organiseren en vanzelfsprekend is de vereniging vooral bedoeld om onderling kennis en ervaring uit te wisselen.

Utrechts Nieuwsblad | Gerry van der Lit | 1-3-2002


--------------------------------------------------------------------------------

Utrecht eerste met Marokkaanse ondernemersvereniging
In Utrecht gaat donderdag de eerste Marokkaanse ondernemersvereniging van Nederland van start. De vereniging, genaamd Ammam, is opgezet om Marokkaanse ondernemers een betere aansluiting te geven op initiatieven die de economie in achterstandswijken moeten stimuleren.
Het bestuur van Ammam, wat staat voor voorwaarts, bestaat uit zeven ondernemers en wordt geleid door twee vrouwen. Voorzitter is Amina Saydali (zie foto in Lombokbedrijvengids). Zij is mede-eigenaar van een makelaarskantoor in Lombok (Vizier Vastgoed). De andere bestuursleden zijn onder anderen een rijschoolhouder, een eigenaar van een pizzeria en een directeur van een schoonmaakbedrijf. De vereniging wordt actief ondersteund door de Kamer van Koophandel.

Utrecht - Plaza 26-2-2002

http://www.lombox.nl/Ondernemers/Ammam.26_02_02.html

1973Tanger
07-10-07, 13:25
Geplaatst door mark61
Sorry, maar nu kan ik je niet meer serieus nemen. Dit meen je toch niet werkelijk? Het gros van de 1e generatie immigranten uit Marokko was analfabeet. Logischerwijze in hun moedertaal, het Tamazight, in het Arabisch, en in het Frans.

De klacht op het pb is juist vaak, dat destijds opzettelijk ongeschoolden werden geselecteerd door NL.

Hoogopgeleide Marokkanen wilden helemaal niet naar NL, omdat ze hier alleen al door de taal moeilijker aan de bak komen. Hoogopgeleide Marokkanen zitten in Frankrijk en Québec, een bekend 'braindraingebied' voor Marokkanen.

Hoogopgeleide gastarbeiders :duizelig:

Ok ik had het wat moeten nuanceren. Ik bedoelde aan te geven dat ook Marokkanen met een hoge opleiding, meestal door huwelijk hier naar Nederland naartoe zijn gekomen, ook aan de zijkant worden gezet en niet in hun geïnvesteerd worden, om hun opleiding hier te gebruiken. Ze krijgen alleen een verplichte inburgeringscursus en verder doet hun niveau en opleiding er niet toe. Er worden daarentegen wel zwarte zuid afrikanen naar Nederland gehaald met een verpleegkundigen opleiding die meteen wel in de zorg worden ingezet.

1973Tanger
07-10-07, 13:27
Geplaatst door mark61
Heb je het onderzoek gelezen? Ik niet. Ken je Ait Moha?

Waag het niet mij onverschillig te noemen. Wat denk je dat ik hier doe?

Ik heb nooit discriminatie ontkend. Lees wat ik hierboven schrijf.

Hoe haal je het in je hoofd? Ik ben diep gekwetst. Ja, lach maar.

Exusses. Ik zal me in het vervolg beheersen.

mark61
07-10-07, 13:29
Er gebeurt iig een hoop. Ik kan geen cijfers vinden, maar uit het aantal hits en wat je in die stukken leest rijst een beeld op van Marokkanen die Turken volgen; een soort van achterstand die snel ingehaald wordt.

In any case is het grootste, en eigenlijk enige probleem, scholing scholing en scholing. Niemand kan om pakweg 50.000 hoogopgeleide, gemotiveerde mensen heen.

De waanzinnige uitval (alle cijfers verschillen, maar dramatisch zijn ze allemaal) moet tot staan worden gebracht.

Er zijn tig instanties die zich daarmee bemoeien en scholen hebben hun werkterrein, hun verantwoordelijk enorm uitgebreid, tot op het absurde. De enige zwakke plek zijn nog de jongeren zelf, en hun ouders. Maar ik denk dat geen 2e generatie immigrant nog gaat toestaan dat zijn kind, enfin vnl. zoon, er een zooitje van maakt op school.

Komt allemaal vanzelf goed, maar duurt ff. Je moet in generaties meten, niet in jaren.

mark61
07-10-07, 13:30
Geplaatst door 1973Tanger
Exusses. Ik zal me in het vervolg beheersen.

Baraka 'llahu Fiek!

mark61
07-10-07, 13:41
Geplaatst door 1973Tanger
Ok ik had het wat moeten nuanceren.

OK dan!


Ik bedoelde aan te geven dat ook Marokkanen met een hoge opleiding, meestal door huwelijk hier naar Nederland naartoe zijn gekomen, ook aan de zijkant worden gezet en niet in hun geïnvesteerd worden, om hun opleiding hier te gebruiken.

Ja, dat is hopeloos en wezenloos frustrerend. Een algemeen probleem, dat landen een opleiding uit een ander land niet erkennen, ook in westerse landen onderling. Er wordt hard gewerkt aan harmonisatie.

Het is ten tweede ook een hele kluif om een taal te leren. Al ben je superhoog opgeleid, als je de taal van het andere land niet onder de knie krijgt, en dan ook nog eens op het niveau van je opleiding, wordt het erg moeilijk.


Ze krijgen alleen een verplichte inburgeringscursus en verder doet hun niveau en opleiding er niet toe. Er worden daarentegen wel zwarte zuid afrikanen naar Nederland gehaald met een verpleegkundigen opleiding die meteen wel in de zorg worden ingezet.

Dat is op een lager niveau, en die hebben een taalvoorsprong, hetzij Afrikaans, hetzij Engels. En dan nog is het geen succes gebleken. In Engeland wel, die grazen de hele Engelstalige wereld af. En die Afrikanen willen natuurlijk maar al te graag.

Toch kan het wel. In Leiden zijn of waren er Turkse, Slowaakse en Surinaamse hartchirurgen en oncologen en wat niet al. Er zijn Iraanse psychologen etc. Het kost moeite, je moet ws. je halve opleiding overdoen, etc., maar het is niet onmogelijk. Voor een hoogopgeleide Marokkaan is het gewoon makkelijker om in een Franstalig land aan de slag te gaan. Dan is die kolonisatie opeens een voordeel :cheefbek:

In Suriname waren er ook altijd discussies over of de taal van de kolonisator niet afgeschaft moest worden. De conclusie was dat je eigen taal in het onderwijs gaan gebruiken ertoe leidt dat je internationaal nog geïsoleerder komt te staan. Ook is Engels en Spaans wel voorgesteld; maar omdat Suriname geen banden heeft met Engeland of Spanje, en ze in het enige grote buurland nou net Portugees spreken hebben ze daar maar van af gezien. Tis niet zwart-wit allemaal. As it is komen Surinamers nu aardig aan de bak in Nederland. Je hebt een moeizame aanloopperiode van een jaar of 30, schat ik.

Life's a bitch. Ik kan jou en iedereen alleen maar sterkte en vastberadenheid toewensen. Emigreren is een heftig ding, niet alleen op de arbeidsmarkt. Troost je met de gedachte dat het voor je kinderen veel makkelijker gaat zijn. Als je dan straks in je schommelstoel onder die boom in je 2e huis in Marokko zit met pijn in je rug etc. weet je iig waar je het voor gedaan hebt, al die moeite. :)

1973Tanger
07-10-07, 14:09
Geplaatst door mark61
OK dan!



Ja, dat is hopeloos en wezenloos frustrerend. Een algemeen probleem, dat landen een opleiding uit een ander land niet erkennen, ook in westerse landen onderling. Er wordt hard gewerkt aan harmonisatie.

Het is ten tweede ook een hele kluif om een taal te leren. Al ben je superhoog opgeleid, als je de taal van het andere land niet onder de knie krijgt, en dan ook nog eens op het niveau van je opleiding, wordt het erg moeilijk.



Dat is op een lager niveau, en die hebben een taalvoorsprong, hetzij Afrikaans, hetzij Engels. En dan nog is het geen succes gebleken. In Engeland wel, die grazen de hele Engelstalige wereld af. En die Afrikanen willen natuurlijk maar al te graag.

Toch kan het wel. In Leiden zijn of waren er Turkse, Slowaakse en Surinaamse hartchirurgen en oncologen en wat niet al. Er zijn Iraanse psychologen etc. Het kost moeite, je moet ws. je halve opleiding overdoen, etc., maar het is niet onmogelijk. Voor een hoogopgeleide Marokkaan is het gewoon makkelijker om in een Franstalig land aan de slag te gaan. Dan is die kolonisatie opeens een voordeel :cheefbek:

In Suriname waren er ook altijd discussies over of de taal van de kolonisator niet afgeschaft moest worden. De conclusie was dat je eigen taal in het onderwijs gaan gebruiken ertoe leidt dat je internationaal nog geïsoleerder komt te staan. Ook is Engels en Spaans wel voorgesteld; maar omdat Suriname geen banden heeft met Engeland of Spanje, en ze in het enige grote buurland nou net Portugees spreken hebben ze daar maar van af gezien. Tis niet zwart-wit allemaal. As it is komen Surinamers nu aardig aan de bak in Nederland. Je hebt een moeizame aanloopperiode van een jaar of 30, schat ik.

Life's a bitch. Ik kan jou en iedereen alleen maar sterkte en vastberadenheid toewensen. Emigreren is een heftig ding, niet alleen op de arbeidsmarkt. Troost je met de gedachte dat het voor je kinderen veel makkelijker gaat zijn. Als je dan straks in je schommelstoel onder die boom in je 2e huis in Marokko zit met pijn in je rug etc. weet je iig waar je het voor gedaan hebt, al die moeite. :)

Dank voor je hartverwarmende reactie. Maar ik heb niet alleen met immigranten te maken. Ook met personen waar immigratie niet op van toepassing is. Waaronder ook laagopgeleide autochtonen, ontslagen gedetineerden, daklozen en klaplopers, die op voorhand geen enkele kans krijgen en integraal uitgekotst worden. Wat mij diep heeft geraakt, is dat tijdens onderhandelingen met werkgevers, of record in de wandelgangen, tijdens de koffie, hun werkelijke beweegredenen naar bovenkomen, om dergelijke burgers in het kader van risicoanalyse, maar geen vooruitzicht te geven op een menswaardige bestaan. Werkgevers moeten naast winstbejag, ook een sociaal maatschappelijk verantwoordelijkheidgevoel hebben. Zonder dergelijke werkgevers (alles op de overheid afschuiven), gaat deze hele samenleving naar de kloten.

mark61
07-10-07, 14:27
Geplaatst door 1973Tanger
Dank voor je hartverwarmende reactie. Maar ik heb niet alleen met immigranten te maken. Ook met personen waar immigratie niet op van toepassing is. Waaronder ook laagopgeleide autochtonen, ontslagen gedetineerden, daklozen en klaplopers, die op voorhand geen enkele kans krijgen en integraal uitgekotst worden. Wat mij diep heeft geraakt, is dat tijdens onderhandelingen met werkgevers, of record in de wandelgangen, tijdens de koffie, hun werkelijke beweegredenen naar bovenkomen, om dergelijke burgers in het kader van risicoanalyse, maar geen vooruitzicht te geven op een menswaardige bestaan. Werkgevers moeten naast winstbejag, ook een sociaal maatschappelijk verantwoordelijkheidgevoel hebben. Zonder dergelijke werkgevers (alles op de overheid afschuiven), gaat deze hele samenleving naar de kloten.

Ja, dat is het probleem van het kapitalisme, en in NL erger dan waar dan ook. Ook de vakbonden hebben daar aan meegewerkt (door in te stemmen met het 'afvloeien' van overtollige werknemers in de WAO.) Nederlandse werkgevers willen alleen werknemers die 110% functioneren en daar heeft NL zijn hoge arbeidsproductiviteit mee bereikt. Als je ff niet kijkt naar die ca. 1,5,-2 miljoen mensen die je eruitgooit en in een uitkering parkeert voor de rest van hun leven.
Ik denk echter wel dat bijna iedereen in Nederland ooit in zijn leven wel een kans heeft gehad. Toen ie op school zat. Soms zijn gezinsomstandigheden zo zwaar dat je dat niet vol kan houden, maar dat moet maar zelden zijn.

Dat probleem is dus op zichzelf inderdaad niet eens 'etnisch', of hoe je het wilt noemen. Vandaar dat ik er eigenlijk voor ben om de grenzen dicht te gooien en werkgevers en de mensen in kwestie te dwingen eh elkaar te benutten. Wie gaat er nou Polen importeren als hier iig honderdduizenden mensen nodeloos zitten te niksen? Het is zonde dat al dat geld en die moeite om mensen op te leiden verloren gaat aan drop-outs. Daar worden ze zelf ook niet gelukkig van.

Maja, in een vrij land mogen werkgevers zelf beslissen wie ze wel of niet aannemen. Bovendien concurreren ze met landen waar ze nog meer schijt hebben aan mensen die moeilijker kunnen meekomen. Das vervelend misschien, maar het is dan aan de overheid en de mensen zelf om aantrekkelijk te zijn voor een werkgever. En zo niet, dan beginnen ze toch lekker hun eigen bedrijf?

Er zal altijd een percentage mensen zijn dat niet kan functioneren in een baan. Maar meer dan 1 of 2% ofzo hoeft dat niet te zijn. Schat ik dan, zonder enig verstand van zaken :) En als je enige 'tekortkoming' je etniciteit is is het natuurlijk een schande dat je dan langs de kant staat. Het zou vooral helpen als iedereen ophield over godsdienst te zeuren, das een discussie die nergens over gaat.

Het komt allemaal wel goed. Dankzij ploeteraars als jij en vele anderen. :hihi:

1973Tanger
07-10-07, 14:40
Geplaatst door mark61
Ja, dat is het probleem van het kapitalisme, en in NL erger dan waar dan ook. Ook de vakbonden hebben daar aan meegewerkt (door in te stemmen met het 'afvloeien' van overtollige werknemers in de WAO.) Nederlandse werkgevers willen alleen werknemers die 110% functioneren en daar heeft NL zijn hoge arbeidsproductiviteit mee bereikt. Als je ff niet kijkt naar die ca. 1,5,-2 miljoen mensen die je eruitgooit en in een uitkering parkeert voor de rest van hun leven.
Ik denk echter wel dat bijna iedereen in Nederland ooit in zijn leven wel een kans heeft gehad. Toen ie op school zat. Soms zijn gezinsomstandigheden zo zwaar dat je dat niet vol kan houden, maar dat moet maar zelden zijn.

Dat probleem is dus op zichzelf inderdaad niet eens 'etnisch', of hoe je het wilt noemen. Vandaar dat ik er eigenlijk voor ben om de grenzen dicht te gooien en werkgevers en de mensen in kwestie te dwingen eh elkaar te benutten. Wie gaat er nou Polen importeren als hier iig honderdduizenden mensen nodeloos zitten te niksen? Het is zonde dat al dat geld en die moeite om mensen op te leiden verloren gaat aan drop-outs. Daar worden ze zelf ook niet gelukkig van.

Maja, in een vrij land mogen werkgevers zelf beslissen wie ze wel of niet aannemen. Bovendien concurreren ze met landen waar ze nog meer schijt hebben aan mensen die moeilijker kunnen meekomen. Das vervelend misschien, maar het is dan aan de overheid en de mensen zelf om aantrekkelijk te zijn voor een werkgever. En zo niet, dan beginnen ze toch lekker hun eigen bedrijf?

Er zal altijd een percentage mensen zijn dat niet kan functioneren in een baan. Maar meer dan 1 of 2% ofzo hoeft dat niet te zijn. Schat ik dan, zonder enig verstand van zaken :) En als je enige 'tekortkoming' je etniciteit is is het natuurlijk een schande dat je dan langs de kant staat. Het zou vooral helpen als iedereen ophield over godsdienst te zeuren, das een discussie die nergens over gaat.

Het komt allemaal wel goed. Dankzij ploeteraars als jij en vele anderen. :hihi:

De EU referendum is ons al door de PVDA door ons neus geboord. Dan maar hopen dat de PVDA voet bij stuk houd en niet laat tornen aan het ontslagrecht. Ik lust die rotzooi van die werkgevers niet. Laten ze maar zelf hun rotzooi herkauwen. :knipoog: