PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko lanceert grootste olijven project ter wereld ( planten van 20 mln olijfbomen)



ricknick3
07-10-07, 15:05
Morocco's Fund Launches Bold Olive Growing Project

Source: Reuters
05/10/2007

Rabat, Oct 5 - Morocco's Olea Capital fund has started what it says is one of the world's largest olive-growing project to plant 20 million olive oil trees and produce 30,000 tonnes of oil, the fund chief said.
Daily News Alerts



Olea, in which Morocco's fourth-largest Credit Agriculture bank and French Societe Generale are the main shareholders, plans to invest 1.8 billion dirhams ($225.3 million) in 10,000 hectare (24,700 acres) of plantings, Youssef Mahrouch added.

"The project is in itself the world's largest olive growing project. We will plant and grow 20 million olive oil trees. That is four times the current number of olive trees in France," he told Reuters in an interview on Thursday.

"But for us the size is not the only way to measure the project. Its significance is in the expected output of 30,000 tonnes of olive oil which would expand Morocco's oil output by 50 percent from its level of 50-60,000 tonnes now," he said.

The plan includes planting and growing olive oil in 10 farms with an average of 1,000 hectares each, using state of the art technoloy similar to the one successfully experienced and in in use in Spain in recent years, Mahrouch said.

"We had already started preparing the land for the first farm with a size of 1,600 hectares in (the central region) of Beni Mellal. We will start planting trees in March and the other farms will follow," he added.

"The Beni Mellal's farm will be the largest olive oil farm in the world," he said.

The high-yielding trees will be imported from Spain and Greece and each farm would be equipped with a modern grinding plant, he added.

MODERNISATION

The project is part of Moroccan Credit Agricole's drive to spearhead modernisation of the kingdom's agriculture, with incentives, including soft loans, to encourage farmers to switch from cereal culture to high-value crops like olive oil.

Mahrouch said olive growing is one of the alternative cultures to replace cereal in some areas.

"Another factor making olive growing attractive is world market which has been incrasingly expanding, especially after the discovery of olive oil's healthy properties by U.S. consumers," he said.

"That is expanding olive oil demands from more countries across the world."

The new farms will be located in main regions with a tradition of growing olive like Marrakesh, Fes and Meknes before expanding to other areas in the east, south and north of the country, with the aim of inspiring more farmers to switch to olive farming, Mahrouch said.

The project dovetails with the government's strategy to reform agriculture as more frequent droughts in the North African country hit farmers andforce many of them to move to already crowded cities, government officials and analysts say.

The government had embarked on a plan in 2005 stretching over several years to modernise farming, focusing on ways to rationalise the use of scarce water resources, they said.

Its plan aims at replacing 52,000 hectares usually sown to cereals each year with olive oil and otehr fruit trees, which use less water and return higher incomes for farmers, they say.

Agriculture provides an income of 40 percent of Morocco's 30 million population, 40 percent of total jobs and accounts for up to 17 percent of its $53 billion gross domestic product.

Half of the country's 1.5 million farmers own an average of five hectares, most of the land is planted to cereals in the most arid of the kingdom's regions.

Olea fund would sell the farms to investors after seven years from the planting date and the fund's current shareholders would have priority to buy the farms, Mahrouch added.


http://www.flexnews.com/pages/11346/Africa/Vegetable/moroccos_fund_launches_bold_olive_growing_project. html

mark61
07-10-07, 15:47
Aan wie gaan ze die verkopen? Lijkt me handiger de visserij, industrie en IT te ontwikkelen.

Tis dapper om olijven te gaan produceren als de EU met een giga overschot zit. Soms begrijp ik 'deskundigen' niet.

De Société Générale voorziet blijkbaar opening van de EU-markt en een einde aan de boerensubsidies. Volgens mij gaat dat nog even duren.

1973Tanger
07-10-07, 15:50
Geplaatst door mark61
Aan wie gaan ze die verkopen? Lijkt me handiger de visserij, industrie en IT te ontwikkelen.

Tis dapper om olijven te gaan produceren als de EU met een giga overschot zit. Soms begrijp ik 'deskundigen' niet.

De Société Générale voorziet blijkbaar opening van de EU-markt en een einde aan de boerensubsidies. Volgens mij gaat dat nog even duren.

Dan moet je ook nog bedenken dat de Marokkaanse olijfbouw inmiddels al is geprivatiseerd en in buitenlandse handen terecht is gekomen.

lihoed
07-10-07, 15:57
Geplaatst door 1973Tanger
Dan moet je ook nog bedenken dat de Marokkaanse olijfbouw inmiddels al is geprivatiseerd en in buitenlandse handen terecht is gekomen.

Is dat goed of slecht voor Marokko?

mark61
07-10-07, 15:58
Geplaatst door 1973Tanger
Dan moet je ook nog bedenken dat de Marokkaanse olijfbouw inmiddels al is geprivatiseerd en in buitenlandse handen terecht is gekomen.

Oh dus dit is een voortzetting?

Kijk, de EU vist in Marokkaanse wateren omdat de vis hier op is, danwel omdat ze daar vissoorten vinden die hier nooit rondgezwommen hebben. Vis je die zelf op, dan kan je die gegarandeerd aan de EU verkopen, omdat er hier geen overschot is. Dit itt olijven. Vandaar dat ik het niet snap.

Uiteindelijk worden goedkoper geproduceerde auto's ook hier verkocht; de Japanse auto-industrie heeft ondanks gigantische invoerheffingen toch ook de markt veroverd.

Landen als India en Ghana verdienen al geld met IT-werkzaamheden uitgevoerd voor EU-landen. Vandaar dat ik me wel zinniger investeringen kon voorstellen. Maar zoals gezegd, ik heb er geen verstand van.

1973Tanger
07-10-07, 16:16
Geplaatst door mark61
Oh dus dit is een voortzetting?

Kijk, de EU vist in Marokkaanse wateren omdat de vis hier op is, danwel omdat ze daar vissoorten vinden die hier nooit rondgezwommen hebben. Vis je die zelf op, dan kan je die gegarandeerd aan de EU verkopen, omdat er hier geen overschot is. Dit itt olijven. Vandaar dat ik het niet snap.

Uiteindelijk worden goedkoper geproduceerde auto's ook hier verkocht; de Japanse auto-industrie heeft ondanks gigantische invoerheffingen toch ook de markt veroverd.

Landen als India en Ghana verdienen al geld met IT-werkzaamheden uitgevoerd voor EU-landen. Vandaar dat ik me wel zinniger investeringen kon voorstellen. Maar zoals gezegd, ik heb er geen verstand van.

In verband met die olijfolie het volgende: De Marokkaanse olijfoliemarkt is een grote concurrent van met name de Spaanse. Zo is de kwalitatief goed bekende Gazania olijf een doorn in het oog van de Spaanse olijfolieproducerende boeren. Een van de manieren om je concurrent te slim af te zijn, is door hem op te kopen. Eenmaal onder controle van de concurrent, zal de angst voor deze mooie olijf niet meer aan de orde zijn. Ik weet niet of je een verwend consument bent van olijfolie. Maar het valt op dat de hoogstaande Spaanse olijfoliën hier veel goedkoper zijn dan de in lage loonland geproduceerde en geimporteerde Gazania olie (die zelfs in Marokko duur is). Rara hoe kan dat? Zal het verklappen, wellicht door kunstmatig hooghouden van de prijzen door de eigenaar, om zijn eigen olijfolie aan de man te brengen.

knuppeltje
07-10-07, 16:23
Geplaatst door mark61
Aan wie gaan ze die verkopen? Lijkt me handiger de visserij, industrie en IT te ontwikkelen.

Tis dapper om olijven te gaan produceren als de EU met een giga overschot zit. Soms begrijp ik 'deskundigen' niet.

De Société Générale voorziet blijkbaar opening van de EU-markt en een einde aan de boerensubsidies. Volgens mij gaat dat nog even duren.

Kunnen ze er geen biobrandstof van maken?

mark61
07-10-07, 16:24
Geplaatst door 1973Tanger
In verband met die olijfolie het volgende: De Marokkaanse olijfoliemarkt is een grote concurrent van met name de Spaanse. Zo is de kwalitatief goed bekende Gazania olijf een doorn in het oog van de Spaanse olijfolieproducerende boeren. Een van de manieren om je concurrent te slim af te zijn, is door hem op te kopen. Eenmaal onder controle van de concurrent, zal de angst voor deze mooie olijf niet meer aan de orde zijn. Ik weet niet of je een verwend consument bent van olijfolie. Maar het valt op dat de hoogstaande Spaanse olijfoliën hier veel goedkoper zijn dan de in lage loonland geproduceerde en geimporteerde Gazania olie (die zelfs in Marokko duur is). Rara hoe kan dat? Zal het verklappen, wellicht door kunstmatig hooghouden van de prijzen door de eigenaar, om zijn eigen olijfolie aan de man te brengen.

Nou in de eerste plaats natuurlijk door de invoerheffingen.

Maar dat betekent dus dat de Spanjaarden in Marokko investeren, das op zich niet slecht. Ze zullen toch niet willen dat hun investering verlies lijdt. Ze gaan echt niet Marokkaanse olijfbomen opkopen om ze vervolgens failliet te laten gaan. Denk ik. Maar het zou kunnen natuurlijk. Lijkt mij teveel geld kosten.

Dat betekent dat ze al voorzien dat de Spaanse olijfbouw het gaat afleggen. In feite net zoiets als de verplaatsing van de textielindustrie destijds. Die intussen al weer verplaatst is, maar goed. Dus dat is dan een positieve ontwikkeling voor Marokko.

Nu we het er toch over hebben, kan je in NL eigenlijk Argane kopen? Daar ben ik gek op.

mark61
07-10-07, 16:25
Geplaatst door knuppeltje
Kunnen ze er geen biobrandstof van maken?

Vast wel, maar ik stel me voor dat dat veel te duur is. En teveel ruimte inneemt. We hebben het over bomen, tenslotte. Enfin, ik heb meer verstand van verzekeringen.

mark61
07-10-07, 16:29
Geplaatst door lihoed
Is dat goed of slecht voor Marokko?

Je vraagt het niet aan mij, maar ik zou zeggen dat er goede en slechte kanten aan zitten.

Overheidsbedrijven of een gereguleerde markt geven boeren een gegarandeerde prijs, maar zijn hopeloos inefficiënt. Dat is slecht voor de concurrentiepositie. Het eindigt er meestal mee dat de overheid op een gegeven moment ophoudt met er geld in te stoppen waar ze bijvoorbeeld beter huizen van hadden kunnen bouwen. Zie India. Dat ging bijna failliet door de beschermde markt en inefficiënte productie.

Privatisering levert efficiënte bedrijven op die de concurrentie aankunnen, met winst kunnen exporteren. Das goed voor het land. Veel kleine boeren kunnen daar niet tegenop. Das dan weer een nadeel. Maar de toekomst zit toch in grote bedrijven, niet in keuterboertjes. Dat houd je toch niet tegen. Dan kan je maar beter meteen meedoen en in de voorhoede zitten.

1973Tanger
07-10-07, 16:30
Geplaatst door mark61
Nou in de eerste plaats natuurlijk door de invoerheffingen.

Maar dat betekent dus dat de Spanjaarden in Marokko investeren, das op zich niet slecht. Ze zullen toch niet willen dat hun investering verlies lijdt. Ze gaan echt niet Marokkaanse olijfbomen opkopen om ze vervolgens failliet te laten gaan. Denk ik. Maar het zou kunnen natuurlijk. Lijkt mij teveel geld kosten.

Dat betekent dat ze al voorzien dat de Spaanse olijfbouw het gaat afleggen. In feite net zoiets als de verplaatsing van de textielindustrie destijds. Die intussen al weer verplaatst is, maar goed. Dus dat is dan een positieve ontwikkeling voor Marokko.

Nu we het er toch over hebben, kan je in NL eigenlijk Argane kopen? Daar ben ik gek op.

Het is allemaal in het kader van afweging van het eigen belang. Wie zegt dat de eigenaar van die Marokkaanse olijfranken niet de Spaanse overheid zelf is, die zijn eigen kritische olijfolieproducerende boeren niet tegen het haar in wil strijken en voor hun die markt bewust klein houdt. Voor de overheid maakt het niet uit of je investering geld opleverd, daar gaat het voornamelijk om andere belangen en meer dan dat.

Joesoef
07-10-07, 16:31
Geplaatst door mark61
Vast wel, maar ik stel me voor dat dat veel te duur is. En teveel ruimte inneemt. We hebben het over bomen, tenslotte. Enfin, ik heb meer verstand van verzekeringen.


Het gaat wel lekker ruiken in de straten :chef:

mark61
07-10-07, 16:33
Geplaatst door 1973Tanger
Het is allemaal in het kader van afweging van het eigen belang. Wie zegt dat de eigenaar van die Marokkaanse olijfranken niet de Spaanse overheid zelf is, die zijn eigen kritische olijfolieproducerende boeren niet tegen het haar in wil strijken en voor hun die markt bewust klein houdt. Voor de overheid maakt het niet uit of je investering geld opleverd, daar gaat het voornamelijk om andere belangen en meer dan dat.

Ik geloof niet dat de Spaanse overheid veel doet voor de boeren, anders dan via de EU. Dat kost al genoeg geld :hihi: Maar het zou kunnen. Kan jij vinden van wie die olijfbomen zijn?

In any case, het probleem is nu al dat Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië en Griekenland teveel produceren. Laten we Turkije nog ff erbuiten, dat doet sowieso ook weinig aan groene olijven.

En die Argane?

mark61
07-10-07, 16:33
Geplaatst door Joesoef
Het gaat wel lekker ruiken in de straten :chef:

Zo is dat :hihi: Tot je die lucht niet meer kan ruiken natuurlijk, dat gevaar loop je ook weer.

1973Tanger
07-10-07, 16:37
Geplaatst door mark61
Zo is dat :hihi: Tot je die lucht niet meer kan ruiken natuurlijk, dat gevaar loop je ook weer.

Ja zeg dat wel. Het zaakje stinkt. :hihi:

ricknick3
07-10-07, 16:38
Geplaatst door mark61
Aan wie gaan ze die verkopen? Lijkt me handiger de visserij, industrie en IT te ontwikkelen.

Tis dapper om olijven te gaan produceren als de EU met een giga overschot zit. Soms begrijp ik 'deskundigen' niet.

De Société Générale voorziet blijkbaar opening van de EU-markt en een einde aan de boerensubsidies. Volgens mij gaat dat nog even duren.

Dat doen ze al. Bij Tanger, Rabat, Casa, Fez etc komen IT gebieden. En Marokko gaat duizenden mensen trainen in de IT sector per jaar.

Je moet ook werk creeren voor de boeren die geen opleiding hebben en daarom investeren ze in de landbouw.

ricknick3
07-10-07, 16:40
De vraag naar olijfolie neemt alleen maar toe in de wereld. Wat Marokko dus doet is spelen op de vraag die er heerst in de wereld.

mark61
07-10-07, 16:43
Geplaatst door ricknick3
Dat doen ze al. Bij Tanger, Rabat, Casa, Fez etc komen IT gebieden. En Marokko gaat duizenden mensen trainen in de IT sector per jaar.

Je moet ook werk creeren voor de boeren die geen opleiding hebben en daarom investeren ze in de landbouw.

Maar wat denk jij dan van die olijveninvestering? Ik vind het zo vreemd.

Voor die boeren doe je hetzelfde als in Europa en China en India is gebeurd, gebeurt: je jaagt ze de fabrieken in en de bouwplaatsen op. Wie gaat die wolkenkrabbers van je bouwen?

Das nou vooruitgang :cheefbek:

Ik kan het ook niet helpen. Is het leven in de fabriek en de bouw beter of slechter dan boer zijn? Of is het een kwestie van inkomen?

Als stadsmongool zou ik liever op het land rondsjouwen, maar als je dag in dag uit op rotsige grond onder de brandende zon bezig bent piep je ws. weer anders ;)

knuppeltje
07-10-07, 16:44
Geplaatst door mark61
Vast wel, maar ik stel me voor dat dat veel te duur is. En teveel ruimte inneemt. We hebben het over bomen, tenslotte. Enfin, ik heb meer verstand van verzekeringen.

Ruimte hebben ze daar genoeg, maar het is inderdaad de kostprijs, net zoals bij alle biobrandstof, maar wat niet is kan nog komen. Alleen voor die andere soorten wort er heel veel kostbaar landbouwgebied aan opgeofferd tewijl er tussen die olijfbomen daar nog geen pijl gras groeit. Duizenden en duizenden hektaren heb ik daarvan gezien in Tunesië en nergens een pijl gras te bekennen zo droog de grond denk.

mark61
07-10-07, 16:44
Geplaatst door ricknick3
De vraag naar olijfolie neemt alleen maar toe in de wereld. Wat Marokko dus doet is spelen op de vraag die er heerst in de wereld.

Waarom heeft de EU dan een overschot? De prijs, ja. Maar ik neem aan dat hier al maximaal wordt gewerkt aan mechanisatie en effiency. Maar als Marokko die olie kan exporteren naar niet-EUlanden, dan begrijp ik het wel weer. Alleen begreep ik dat EU-subsidies exportsubsidies zijn; ze concurreren andere producenten weg. Zo gaat dat bij suiker en granen enzo. Maar van olie weet ik het niet.

mark61
07-10-07, 16:46
Geplaatst door knuppeltje
Ruimte hebben ze daar genoeg, maar het is inderdaad de kostprijs, net zoals bij alle biobrandstof, maar wat niet is kan nog komen. Alleen voor die andere soorten wort er heel veel kostbaar landbouwgebied aan opgeofferd tewijl er tussen die olijfbomen daar nog geen pijl gras groeit. Duizenden en duizenden hektaren heb ik daarvan gezien in Tunesië en nergens een pijl gras te bekennen zo droog de grond denk.

Yep. Magoed, wat kost een liter olijfolie nu al? Dat kan nooit concurreren met die andere olies. olieën. Damn

knuppeltje
07-10-07, 16:56
Geplaatst door mark61
Yep. Magoed, wat kost een liter olijfolie nu al? Dat kan nooit concurreren met die andere olies. olieën. Damn

Wat die kost als ze de markt opengooien voor Afrika en de subsidies hier afshaffen? De helft of minder dan nu denk.
De kostprijs ligt daar veel lager en geen idiote subsidies meer. Gaan die olijfboeren hier toch gewoon op een ander manier in de bioindustrie werken, wat maakt dat nu uit.
De mijnen hebben we ook al eerder afgeschaft- ook al waren die kompels er toen fel tegen. Wie wil die nog open?

mark61
07-10-07, 17:00
Geplaatst door knuppeltje
Wat die kost als ze de markt opengooien voor Afrika en de subsidies hier afshaffen? De helft of minder dan nu denk.

Ja maar olijven kweken blijft duurder dan pakweg koolzaad. Veel meer handwerk, opbrengst per hectare, you name it. Als we in Europa olijven goedkoper konden produceren deden we dat wel. Als ze het daar konden deden ze het ook wel.


De mijnen hebben we ook al eerder afgeschaft- ook al waren die kompels er toen fel tegen. Wie wil die nog open?

Je moet ze de kost geven. In Engeland is net een mijn heropend, zag ik. De vraag is zo groot dat de prijs gestegen is en het weer rendabel schijnt te zijn.

knuppeltje
07-10-07, 17:34
Geplaatst door mark61
Ja maar olijven kweken blijft duurder dan pakweg koolzaad. Veel meer handwerk, opbrengst per hectare, you name it. Als we in Europa olijven goedkoper konden produceren deden we dat wel. Als ze het daar konden deden ze het ook wel.



Je moet ze de kost geven. In Engeland is net een mijn heropend, zag ik. De vraag is zo groot dat de prijs gestegen is en het weer rendabel schijnt te zijn.

De produktie in Europa wordt dan automatisch met het opdoeken van de subsidies en inportbeperkingen hier ook opgedoekt, zo wie zo al bijna de hele land en tuinbouw, en terecht.
Wat ik zo mooi vond aan wat een van de Zuid Amerikaanse presidenten zei in New York was: Wat willen jullie- onze produkten, of onze mensen.
Die zelfde vraag is ook hier gerechtvaardigd: Willen wij de produkten uit Afrka- of hordes mensen meer uit Afrika?
Een ding weet ik zeker- als wij hier de inportbeperkingen voor landbouwprodukten uit Afrika- samen met de landbouw subsidies hier, opheffen dat dan de boeren in Afrka weer hun eigen vlees kunnen produceren en wij ons niet meer blauw betalen aan belasting voor subsidie aan die relatieve kleine beroepsgroep in Europa.
Alle aardoliebrandstof is nu relatief goedkoper dan biobrandstof. Voor hoe lang?
Maar volgens mij kunnen er nog vele miljoenen hektaren olijven worden aangeplant op niet echt vruchtbare landbouwgrond in ontwikkelingslanden met zeer lage lonen en heel veel werkeloosheid.
Ondertussen kan er dan eindelijk eens haast worden gemaakt met het ontwikkellen alternatieven.
Engeland- das weer een geval appart.

mark61
07-10-07, 17:51
Geplaatst door knuppeltje
De produktie in Europa wordt dan automatisch met het opdoeken van de subsidies en inportbeperkingen hier ook opgedoekt, zo wie zo al bijna de hele land en tuinbouw, en terecht.
Wat ik zo mooi vond aan wat een van de Zuid Amerikaanse presidenten zei in New York was: Wat willen jullie- onze produkten, of onze mensen.
Die zelfde vraag is ook hier gerechtvaardigd: Willen wij de produkten uit Afrka- of hordes mensen meer uit Afrika?
Een ding weet ik zeker- als wij hier de inportbeperkingen voor landbouwprodukten uit Afrika- samen met de landbouw subsidies hier, opheffen dat dan de boeren in Afrka weer hun eigen vlees kunnen produceren en wij ons niet meer blauw betalen aan belasting voor subsidie aan die relatieve kleine beroepsgroep in Europa.

Yep. Al betalen wij niet zoveel als je denkt hoor. Een NLer betaalt dacht ik nog geen 100 euro per jaar aan de EU.


Alle aardoliebrandstof is nu relatief goedkoper dan biobrandstof. Voor hoe lang?

Is dat zo? Dat weet ik niet eens zeker.


Maar volgens mij kunnen er nog vele miljoenen hektaren olijven worden aangeplant op niet echt vruchtbare landbouwgrond in ontwikkelingslanden met zeer lage lonen en heel veel werkeloosheid.

Nou ja, landen met het geschikte klimaat dan. Van mij mogen ze. Alleen moet je dan nog even die EU-boeren te eten geven.

Koala64
07-10-07, 17:56
Ik las de titel even verkeerd. Zag olijven zo groot als sinaasappels aan de bomen hangen.
:hihi:

knuppeltje
07-10-07, 18:00
Geplaatst door mark61
Yep. Al betalen wij niet zoveel als je denkt hoor. Een NLer betaalt dacht ik nog geen 100 euro per jaar aan de EU.



Is dat zo? Dat weet ik niet eens zeker.



Nou ja, landen met het geschikte klimaat dan. Van mij mogen ze. Alleen moet je dan nog even die EU-boeren te eten geven.

Dat laatst hebben we uiteindelijk met de mijnwerkers ook gedaan. En het aantal boeren in de EEG wordt zo wie zo toch al relatief minder.

observer
07-10-07, 18:02
Geplaatst door ricknick3
De vraag naar olijfolie neemt alleen maar toe in de wereld. Wat Marokko dus doet is spelen op de vraag die er heerst in de wereld. moet je wel de plekken waar de vraag toeneemt kunnen bereiken, plus als de temperatuur steigt zal de sahara oprukken

kunnen wij hier straks onze eigen olijven verbouwen (binnen kortste keer 20x zo sterk!)

1973Tanger
07-10-07, 18:08
Geplaatst door lihoed
Is dat goed of slecht voor Marokko?

Dat is niet ineens te beantwoorden. Wel is duidelijk dat bij privatisering de burger in eerste instantie meestal de dupe is. Voor hetzelfde produkt of dienst moet de burger bij privatisering van overheid naar particuliere sector meer betalen. Dat zie je ook hier in Nederland met de privatisering van de energiemarkt. Privatisering hoeft niet altijd efficiënt te zijn. Kortom de burger is altijd duurder uit. Ik weet niet of dat in bepaalde cruciale sectoren van de overheid nou een wenselijke ontwikkeling is.

1973Tanger
07-10-07, 18:12
Geplaatst door mark61
Ik geloof niet dat de Spaanse overheid veel doet voor de boeren, anders dan via de EU. Dat kost al genoeg geld :hihi: Maar het zou kunnen. Kan jij vinden van wie die olijfbomen zijn?

In any case, het probleem is nu al dat Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië en Griekenland teveel produceren. Laten we Turkije nog ff erbuiten, dat doet sowieso ook weinig aan groene olijven.

En die Argane?

Vergis je niet in de Spaanse landbouwlobby hoor. Datzelfde is ook het geval in Frankrijk. De overheid is als de dood voor een boerenopstand. Stakende vrachtwagenchaffeurs tot dan nog toe. Maar boze boeren erbij is een fiasco.

knuppeltje
07-10-07, 18:22
Geplaatst door observer
moet je wel de plekken waar de vraag toeneemt kunnen bereiken, plus als de temperatuur steigt zal de sahara oprukken

kunnen wij hier straks onze eigen olijven verbouwen (binnen kortste keer 20x zo sterk!)

Dat eerste is met aardolie ook geen probleem, daar wordt ook de hele wereld mee over geleurd.
En landbouw moet en zal hier zo wie zo al terug gebracht worden tot een financieel aanvaarbaar nieveau.

knuppeltje
07-10-07, 18:24
Geplaatst door 1973Tanger
Vergis je niet in de Spaanse landbouwlobby hoor. Datzelfde is ook het geval in Frankrijk. De overheid is als de dood voor een boerenopstand. Stakende vrachtwagenchaffeurs tot dan nog toe. Maar boze boeren erbij is een fiasco.

Kom niet aan ons, want wij zorgen voor jullie freten- was altijd het dreigement.

sidi bibi
07-10-07, 18:36
Geplaatst door 1973Tanger
Dan moet je ook nog bedenken dat de Marokkaanse olijfbouw inmiddels al is geprivatiseerd en in buitenlandse handen terecht is gekomen.

De verwerking misschien en dan nog met een Marokkaanse partner, ruraal gebied kan niet door een buitenlander gekocht worden. In Spanje kun je een hectare landbouwgrond kopen met 450 olijfbomen voor 10duizend euro, in Marokko vragen ze tot het vierdubbele.

sidi bibi
07-10-07, 18:42
Geplaatst door mark61
Ik geloof niet dat de Spaanse overheid veel doet voor de boeren, anders dan via de EU. Dat kost al genoeg geld :hihi: Maar het zou kunnen. Kan jij vinden van wie die olijfbomen zijn?

In any case, het probleem is nu al dat Spanje, Portugal, Frankrijk, Italië en Griekenland teveel produceren. Laten we Turkije nog ff erbuiten, dat doet sowieso ook weinig aan groene olijven.

En die Argane?

Die Arganboom is op sterven na dood, heeft hier al zo'n 2 jaar nauwelijks geregend, loop hier wellis in de omgeving rond en schat in dat als het dit jaar weer zo is dat een kwart van de bomen het niet overleeft, dit jaar was er al geen nieuw blad.

Qaiys
07-10-07, 19:43
Geplaatst door 1973Tanger
In verband met die olijfolie het volgende: De Marokkaanse olijfoliemarkt is een grote concurrent van met name de Spaanse. Zo is de kwalitatief goed bekende Gazania olijf een doorn in het oog van de Spaanse olijfolieproducerende boeren. Een van de manieren om je concurrent te slim af te zijn, is door hem op te kopen. Eenmaal onder controle van de concurrent, zal de angst voor deze mooie olijf niet meer aan de orde zijn. Ik weet niet of je een verwend consument bent van olijfolie. Maar het valt op dat de hoogstaande Spaanse olijfoliën hier veel goedkoper zijn dan de in lage loonland geproduceerde en geimporteerde Gazania olie (die zelfs in Marokko duur is). Rara hoe kan dat? Zal het verklappen, wellicht door kunstmatig hooghouden van de prijzen door de eigenaar, om zijn eigen olijfolie aan de man te brengen.

De Marokkaanse olijfolie is in prijs gestegen doordat de Spanjaarden de Marokkaanse olijven opkochten. Kortom er is een grote vraag naar olijven/olijfolie in Spanje.

1 liter Ouazzania olijfolie kost in Nederland +/- 5 euro. In Marokko iets tussen de 3,50 euro en 4 euro.

sidi bibi
07-10-07, 20:47
Geplaatst door observer
moet je wel de plekken waar de vraag toeneemt kunnen bereiken, plus als de temperatuur steigt zal de sahara oprukken

kunnen wij hier straks onze eigen olijven verbouwen (binnen kortste keer 20x zo sterk!)

Tis niet alleen de temperatuur, ook slecht landbouwbeheer, overbegrazing enz. In Marokko verdwijnt elk jaar 22duizend ha aan verwoestijning. In 1960 had men 2560 kubieke meter water per hoofd ter beschikking, per jaar. Dat is nu 1000 kub. meter en zal tussen 2020 en 2025 op 500 liggen.
In Marokko is 13 % van het grongebied geschikt voor landbouw, van die 13 % in 17 % irrigeerbaar en van die 17 % die irrigeerbaar is wordt 15 % daadwerkelijk geirrigeerd.

observer
07-10-07, 21:46
Geplaatst door knuppeltje
Dat eerste is met aardolie ook geen probleem, daar wordt ook de hele wereld mee over geleurd.
En landbouw moet en zal hier zo wie zo al terug gebracht worden tot een financieel aanvaarbaar nieveau. de eu zal nooit op grote schaal marokkaanse olijfolie binnenlaten zolang ze zelf overproductie heeft, idem voor andere producenten, denk dat de grootste gebruikers daar ook zitten of je moet de chinezen aan de olijfolie krijgen

1973Tanger
08-10-07, 01:42
Geplaatst door Qaiys
De Marokkaanse olijfolie is in prijs gestegen doordat de Spanjaarden de Marokkaanse olijven opkochten. Kortom er is een grote vraag naar olijven/olijfolie in Spanje.

1 liter Ouazzania olijfolie kost in Nederland +/- 5 euro. In Marokko iets tussen de 3,50 euro en 4 euro.

Thanks voor de info en je aanvulling Qaiys. Precies wat ik had verwacht bevestig je.

1973Tanger
08-10-07, 01:49
Geplaatst door sidi bibi
Tis niet alleen de temperatuur, ook slecht landbouwbeheer, overbegrazing enz. In Marokko verdwijnt elk jaar 22duizend ha aan verwoestijning. In 1960 had men 2560 kubieke meter water per hoofd ter beschikking, per jaar. Dat is nu 1000 kub. meter en zal tussen 2020 en 2025 op 500 liggen.
In Marokko is 13 % van het grongebied geschikt voor landbouw, van die 13 % in 17 % irrigeerbaar en van die 17 % die irrigeerbaar is wordt 15 % daadwerkelijk geirrigeerd.

Wat je schetst is inderdaad een verontrustend beeld van de landbouwgronden in Marokko, die in Noord Afrika betrekkelijk groen is en bepaalde inheemse bomensoorten hun wortels hebben die uniek in de wereld zijn. Het landbouwbeheer van Marokko is inderdaad te amateuristisch. Wereldwijde klimaatveranderingen laten ook Marokko niet ongemoeid.

1973Tanger
08-10-07, 01:53
Geplaatst door observer
de eu zal nooit op grote schaal marokkaanse olijfolie binnenlaten zolang ze zelf overproductie heeft, idem voor andere producenten, denk dat de grootste gebruikers daar ook zitten of je moet de chinezen aan de olijfolie krijgen

Houdt rekening ermee dat de vraag naar olijfolie steeds zal stijgen. Olijfolie consumeren is een hype geworden en in de mode. Schaarste zal het gevolg zijn, dat uiteraard helaas de prijs zal opdrijven.

sidi bibi
08-10-07, 08:50
Geplaatst door 1973Tanger
Wat je schetst is inderdaad een verontrustend beeld van de landbouwgronden in Marokko, die in Noord Afrika betrekkelijk groen is en bepaalde inheemse bomensoorten hun wortels hebben die uniek in de wereld zijn. Het landbouwbeheer van Marokko is inderdaad te amateuristisch. Wereldwijde klimaatveranderingen laten ook Marokko niet ongemoeid.

Landbouwbeheer, zie regering, moest eerst maar eens beginnen met onteigenen van grond van die Souss- elite- Berber- klieken, die over autonomie zitten te emmeren omdat ze Rabat te sociaal vinden worden.
Die lui doen echt niks anders dan op hun reet zitten, Europese partners zoeken om het werk op te knappen en prijzen opdrijven. Wat dacht je van die prijzen, 35 duizend euro vragen voor 2000 vierkante meter, in ruraal gebied, terwijl tomaten 2 dirham/kg opleveren. Dat geld laat je toch op de bank staan, levert meer op. Alleen versnipperen van het land terwijl grootschaligheid rendabel is. En wat dacht je wie de dupe is wanneer er winst gemaakt moet worden. Dat zijn die vrouwtjes die ze in open vrachtwagens als vee op komen halen en 5 euro per dag betalen, als ze tenminste voor een hele dag werk hebben.

sidi bibi
08-10-07, 09:14
Geplaatst door sidi bibi
Landbouwbeheer, zie regering, moest eerst maar eens beginnen met onteigenen van grond van die Souss- elite- Berber- klieken, die over autonomie zitten te emmeren omdat ze Rabat te sociaal vinden worden.
Die lui doen echt niks anders dan op hun reet zitten, Europese partners zoeken om het werk op te knappen en prijzen opdrijven. Wat dacht je van die prijzen, 35 duizend euro vragen voor 2000 vierkante meter, in ruraal gebied, terwijl tomaten 2 dirham/kg opleveren. Dat geld laat je toch op de bank staan, levert meer op. Alleen versnipperen van het land terwijl grootschaligheid rendabel is. En wat dacht je wie de dupe is wanneer er winst gemaakt moet worden. Dat zijn die vrouwtjes die ze in open vrachtwagens als vee op komen halen en 5 euro per dag betalen, als ze tenminste voor een hele dag werk hebben.

Ik verzend in stukken, tis minder prettig om een lang stuk te schrijven en de electriciteit valt uit.
Diezelfde vrouwtjes en hun familie zijn weer de dupe van diezelfde klieken die urbaan gebied zo klein mogelijk houden om de prijs op te drijven, gevolg, ghetto vorming. En die Europese Marokkanen doen er even hard aan mee, hebben in het verleden stukken gekocht en laten het ook gewoon braak liggen, ik krijg trouwens de indruk dat die Europese Marokkanen hier een stuk minder geliefd zijn als dat ze zelf vermoeden.
In Rabat moeten ze het heft in handen nemen en dan op een goede manier, landbouw totaal herstructureren, grootschalig. Het is belachelijk dat in de Souss alle natuurlijke gebieden er totaal kaal bij liggen tbv de graanoogst, totaal verwoest. Het regent in de Souss een keer in de 9 jaar voldoende om iets op te leveren, die graanproductie hoort in het noorden van Marokko thuis. Klimaatgebonden herstructurering en het kan best, de kwaliteit van Marokkaanse groenten en fruit is fantastisch, misschien moeten er nog bloemen of bloembollen bijkomen. Nou ja, ik denk dat dat olijvenproject al bij die herstructurering horen, hoop dat het lukt en dat de winst ook een keertje omgezet gaat worden naar een betere salariering voor mensen die het werk doen.

1973Tanger
08-10-07, 15:13
Geplaatst door sidi bibi
Ik verzend in stukken, tis minder prettig om een lang stuk te schrijven en de electriciteit valt uit.
Diezelfde vrouwtjes en hun familie zijn weer de dupe van diezelfde klieken die urbaan gebied zo klein mogelijk houden om de prijs op te drijven, gevolg, ghetto vorming. En die Europese Marokkanen doen er even hard aan mee, hebben in het verleden stukken gekocht en laten het ook gewoon braak liggen, ik krijg trouwens de indruk dat die Europese Marokkanen hier een stuk minder geliefd zijn als dat ze zelf vermoeden.
In Rabat moeten ze het heft in handen nemen en dan op een goede manier, landbouw totaal herstructureren, grootschalig. Het is belachelijk dat in de Souss alle natuurlijke gebieden er totaal kaal bij liggen tbv de graanoogst, totaal verwoest. Het regent in de Souss een keer in de 9 jaar voldoende om iets op te leveren, die graanproductie hoort in het noorden van Marokko thuis. Klimaatgebonden herstructurering en het kan best, de kwaliteit van Marokkaanse groenten en fruit is fantastisch, misschien moeten er nog bloemen of bloembollen bijkomen. Nou ja, ik denk dat dat olijvenproject al bij die herstructurering horen, hoop dat het lukt en dat de winst ook een keertje omgezet gaat worden naar een betere salariering voor mensen die het werk doen.

Ik deel je zorgen innemend heer kalkoen. De departement agricultuur functioneerd geheel incompetent. Het is inderdaad te gek voor woorden, dat de landbouwconcentratie van Marokko zich voornamelijk centraal en in het zuiden bevindt. Terwijl het noorden het aangewezen gebied is voor dergelijke activiteiten. Het noorden van Marokko doet niets af aan de landbouwcapaciteit van bijvoorbeeld Spanje. Het is van de gekke dat juist dat gebied niet rigoreus door de departement wordt aangewezen als structurele landbouwgrond en als zodanig wordt ontwikkeld. De huichelachtige elite voelt zich blijkbaar te goed voor de eenvoudige Berberpopulatie die in dat gebied hun bestaan realiseren. Ze willen geen geld investeren in 'barbaren' en helemaal niet op termijn afhankelijk zijn van die 'barbaren'. Nee liever centraliseren, dicht bij de macht houden. Het bloed moet alleen rondom het hart worden gepompt, de ledematen zijn niet van belang.

Het verhaal wat die vrouwen betreft, klopt als een bus. Ware wij in Tanger en omstreken, vooral Nederlandse visbedrijven zoals Klaas Puul hebben, die zich bewust ook niet aantrekken van die onmenselijke vrouwenarbeid. Hier worden vrouwen te werk gesteld in de visverwerkende industrie, waar voornamelijk het sorteren, wassen en zelfs het schillen van sardientjes in blik op het menu staan. Ja je hebt het goed gelezen (schillen van sardientjes). Dit wordt volledig vrouwueel gedaan en is zo tijdrovend, dat deze vrouwen hun aan hasjies verslavende mannen pas in de avonduren van brood kunnen voorzien. Dit proces wordt in geen enkele land met uitzondering van een aantal Aziatische landen, onder medeweten van handelaren zoals de Nederlandse in praktijk gebracht. De kostprijs van zo'n produkt, is door hebzucht zo laag, dat je als consument je moet schamen om een blikje sardienes vervaardigd in Marokko aan te schaffen. Een Max Havelaar keurmerk is ook in het tegenwoordige Marokko geen overbodige luxe.

sidi bibi
08-10-07, 16:15
Geplaatst door 1973Tanger
Ik deel je zorgen innemend heer kalkoen. De departement agricultuur functioneerd geheel incompetent. Het is inderdaad te gek voor woorden, dat de landbouwconcentratie van Marokko zich voornamelijk centraal en in het zuiden bevindt. Terwijl het noorden het aangewezen gebied is voor dergelijke activiteiten. Het noorden van Marokko doet niets af aan de landbouwcapaciteit van bijvoorbeeld Spanje. Het is van de gekke dat juist dat gebied niet rigoreus door de departement wordt aangewezen als structurele landbouwgrond en als zodanig wordt ontwikkeld. De huichelachtige elite voelt zich blijkbaar te goed voor de eenvoudige Berberpopulatie die in dat gebied hun bestaan realiseren. Ze willen geen geld investeren in 'barbaren' en helemaal niet op termijn afhankelijk zijn van die 'barbaren'. Nee liever centraliseren, dicht bij de macht houden. Het bloed moet alleen rondom het hart worden gepompt, de ledematen zijn niet van belang.

Het verhaal wat die vrouwen betreft, klopt als een bus. Ware wij in Tanger en omstreken, vooral Nederlandse visbedrijven zoals Klaas Puul hebben, die zich bewust ook niet aantrekken van die onmenselijke vrouwenarbeid. Hier worden vrouwen te werk gesteld in de visverwerkende industrie, waar voornamelijk het sorteren, wassen en zelfs het schillen van sardientjes in blik op het menu staan. Ja je hebt het goed gelezen (schillen van sardientjes). Dit wordt volledig vrouwueel gedaan en is zo tijdrovend, dat deze vrouwen hun aan hasjies verslavende mannen pas in de avonduren van brood kunnen voorzien. Dit proces wordt in geen enkele land met uitzondering van een aantal Aziatische landen, onder medeweten van handelaren zoals de Nederlandse in praktijk gebracht. De kostprijs van zo'n produkt, is door hebzucht zo laag, dat je als consument je moet schamen om een blikje sardienes vervaardigd in Marokko aan te schaffen. Een Max Havelaar keurmerk is ook in het tegenwoordige Marokko geen overbodige luxe.

Kalkoen :haha: Toch denk ik dat het noorden er op dir moment best goed doet, althans ten opzichte van het zuiden, wordt best veel geinvesteerd. En ik vind dat op dit moment Rabat veel te veel de zwarte piet toegespeeld krijgt, het was altijd een rotzooi maar op een gegeven moment moet men ook een kans krijgen en ik denk dat Marokko met Mootje niet slecht af is. Zeker als je hem op tv ziet met een gehandicaptenproject bv, die man leeft echt mee, dat is geen theater. Twintig jaar geleden kwam ik voor het eerst in Marokko, op het moment dat ik Casa binnenreed begonnen daar links en rechts van de weg krottenwijken, dat hield maar niet op, kilometer na kilometer. Ik weet nog precies wat ik dacht toen, " wanneer houdt dit op, wanneer houdt dit op " Toen was het minstens even erg als in het noorden, in het zuiden al niet anders. Maar goed, laten we hopen dat het binnenkort beter gaat, de mogelijkheden zijn er beslist

1973Tanger
08-10-07, 16:25
Geplaatst door sidi bibi
Kalkoen :haha: Toch denk ik dat het noorden er op dir moment best goed doet, althans ten opzichte van het zuiden, wordt best veel geinvesteerd. En ik vind dat op dit moment Rabat veel te veel de zwarte piet toegespeeld krijgt, het was altijd een rotzooi maar op een gegeven moment moet men ook een kans krijgen en ik denk dat Marokko met Mootje niet slecht af is. Zeker als je hem op tv ziet met een gehandicaptenproject bv, die man leeft echt mee, dat is geen theater. Twintig jaar geleden kwam ik voor het eerst in Marokko, op het moment dat ik Casa binnenreed begonnen daar links en rechts van de weg krottenwijken, dat hield maar niet op, kilometer na kilometer. Ik weet nog precies wat ik dacht toen, " wanneer houdt dit op, wanneer houdt dit op " Toen was het minstens even erg als in het noorden, in het zuiden al niet anders. Maar goed, laten we hopen dat het binnenkort beter gaat, de mogelijkheden zijn er beslist

Daar wordt hard aan gewerkt. Maar het mag niet ten koste gaan van de gemiddelde en minderbedeelde Marokkaan. Welvaart is een vooruitstrevende zaak. Men moet daarbij het belang van de bevolking goed in de gaten houden en voorkomen dat maar een kleine deel van de Marokkaanse elite en buitenlandse investeerders met de opbrengst aan de haal gaan.

P.s. Ricknick heeft overigens gelijk voor wat betreft de krottenwijken in regio Tanger en omstreken. Die zijn allemaal al heel lang geleden met de grond gelijk gemaakt.

Al Sawt
09-10-07, 00:17
Dames en heren. Een zeer interessante artikel:

Marokkaanse olijven. (http://www.american.edu/TED/olive.htm)


Geplaatst door 1973Tanger
De huichelachtige elite voelt zich blijkbaar te goed voor de eenvoudige Berberpopulatie die in dat gebied hun bestaan realiseren. Ze willen geen geld investeren in 'barbaren' en helemaal niet op termijn afhankelijk zijn van die 'barbaren'
73Tanger,

Het is geen etnisch kwestie. Souss is ook een Amazigh gebied. Maar wordt niet verwaarloosd.

Probleem van Marokko, is dat het de koloniale tijdperk nog steeds niet is uitgestapt.

Landbouw gebieden van vandaag werden door de Fransen in cultuur gebracht en die zijn niet uitgebreid.

1973Tanger
09-10-07, 00:25
Geplaatst door Al Sawt
Dames en heren. Een zeer interessante artikel:

Marokkaanse olijven. (http://www.american.edu/TED/olive.htm)

73Tanger,

Het is geen etnisch kwestie. Souss is ook een Amazigh gebied. Maar wordt niet verwaarloosd.

Probleem van Marokko, is dat het de koloniale tijdperk nog steeds niet is uitgestapt.

Landbouw gebieden van vandaag werden door de Fransen in cultuur gebracht en die zijn niet uitgebreid.

Misschien nu niet meer. Maar onder het bewind van wijlen Hassan II en aanhang dachten ze er bepaald anders over. Dat koloniale tijdperk is nog steeds een doorn in het oog van de sterk bewuste Marokkaan. Uiterst interessante informatie over die olijven Sawt. Many thanks.

Al Sawt
09-10-07, 00:39
Geplaatst door 1973Tanger
Misschien nu niet meer. Maar onder het bewind van wijlen Hassan II en aanhang dachten ze er bepaald anders over.
Beste 73Tanger,

In Marokko zijn ook gebieden in het zuiden, die totaal verwaarloost zijn. Zowel onder Hassan II als onder diens zoon. Alleen gebieden rondom Casablanca, Fes, Rabat, Marakkech en Agadir, kennen een redelijke ontwikkeling. Maar andere gebieden als Rif en Doukala, in het zuiden, zijn totaal verwaarloost. Het heeft niets te maken met beleid richting de Amazigh, maar puur om wanbeleid en doelbewuste strategie om alle rijkdom in een centraal gebied te concentreren.

Het noorden ontwaakt nu uit zijn winterslaap. Maar er zijn andere delen van het land, die nog in winterslaap verkeren.



Dat koloniale tijdperk is nog steeds een doorn in het oog van de sterk bewuste Marokkaan.Volkomen met je eens.
Uiterst interessante informatie over die olijven Sawt. Many thanks. Graag gedaan.

1973Tanger
09-10-07, 00:52
Geplaatst door Al Sawt
Beste 73Tanger,

In Marokko zijn ook gebieden in het zuiden, die totaal verwaarloost zijn. Zowel onder Hassan II als onder diens zoon. Alleen gebieden rondom Casablanca, Fes, Rabat, Marakkech en Agadir, kennen een redelijke ontwikkeling. Maar andere gebieden als Rif en Doukala, in het zuiden, zijn totaal verwaarloost. Het heeft niets te maken met beleid richting de Amazigh, maar puur om wanbeleid en doelbewuste strategie om alle rijkdom in een centraal gebied te concentreren.

Het noorden ontwaakt nu uit zijn winterslaap. Maar er zijn andere delen van het land, die nog in winterslaap verkeren.


Volkomen met je eens. Graag gedaan.


Ze komen uit hun slaap met behulp van de centrale macht. De centrale macht heeft ook ingezien dat bepaalde achtergestelde gebieden hoognodig ontwikkeld moeten worden. Daar wordt nu met sneltreinvaart druk aan gewerkt. In het Noord Westen van Marokko is het nu bijvoorbeeld een drukte van belang. Dat is een hele verstandige keuze van de machthebbers geweest, die aan hun water voelen dat de bevolking het niet langer op de oude manier zal pikken. De eenheid van het koninkrijk moet nageleefd worden. Ik heb soms met de koning te doen als ik hem bij een toespraak op tv wel eens zie. Moe en uitgeput van de enorme verantwoordelijkheid die op zijn schouders rust. Moge Allah hem alle wijsheid en kracht schenken in deze moeilijke fase.

1973Tanger
09-10-07, 02:41
[QUOTE]Geplaatst door Al Sawt
Beste 73Tanger,

In Marokko zijn ook gebieden in het zuiden, die totaal verwaarloost zijn. Zowel onder Hassan II als onder diens zoon. Alleen gebieden rondom Casablanca, Fes, Rabat, Marakkech en Agadir, kennen een redelijke ontwikkeling. Maar andere gebieden als Rif en Doukala, in het zuiden, zijn totaal verwaarloost. Het heeft niets te maken met beleid richting de Amazigh, maar puur om wanbeleid en doelbewuste strategie om alle rijkdom in een centraal gebied te concentreren.

Het noorden ontwaakt nu uit zijn winterslaap. Maar er zijn andere delen van het land, die nog in winterslaap verkeren.


Volkomen met je eens. Graag gedaan. [/QUOTE

Tevens wens ik jou en iedereen op de aardkloot met goede bedoelingen het allerbeste en veel goeds in deze Heilige en Gezegende nacht in de maand Ramadan. Moge Allah onze innige gebeden verhoren.

sidi bibi
09-10-07, 10:23
Geplaatst door Al Sawt
Dames en heren. Een zeer interessante artikel:

Marokkaanse olijven. (http://www.american.edu/TED/olive.htm)

73Tanger,

Het is geen etnisch kwestie. Souss is ook een Amazigh gebied. Maar wordt niet verwaarloosd.

Probleem van Marokko, is dat het de koloniale tijdperk nog steeds niet is uitgestapt.

Landbouw gebieden van vandaag werden door de Fransen in cultuur gebracht en die zijn niet uitgebreid.

Bedankt voor het artikel. Ben het alleen niet eens dat de Souss niet verwaarloosd werd en wordt. Wanner je door de Souss delta heenrijdt zie je hiet en daar tuinbouw onder plastic, tomaat, banaan, kleinschalig meloen, wortel en knolgewassen, alles prima kwaliteit. Omgeving Taroudannt sinaasappels en mandarijn. Olijfboomgaarden vind je niet in de Souss behalve een beetje rondom Taroudannt, de Argan wordt bedreigd door urbanisatie maar vooral door vraat van geiten, in Agadir kun je van die ansichtkaarten kopen met zo'n arganboom die vol geiten zit, die klimmen er echt in. Overigens een prachtige boom.
Maar zo'n 80 tot 90 % van die Souss delta ligt er gewoon kaal bij, ontdaan van zijn natuurlijke begroeing tbv graanproductie. Elk najaar wordt er gezaaid maar ik heb er nog nooit iets fatsoenlijks vanaf zien komen

sidi bibi
09-10-07, 10:41
Geplaatst door sidi bibi
Bedankt voor het artikel. Ben het alleen niet eens dat de Souss niet verwaarloosd werd en wordt. Wanner je door de Souss delta heenrijdt zie je hiet en daar tuinbouw onder plastic, tomaat, banaan, kleinschalig meloen, wortel en knolgewassen, alles prima kwaliteit. Omgeving Taroudannt sinaasappels en mandarijn. Olijfboomgaarden vind je niet in de Souss behalve een beetje rondom Taroudannt, de Argan wordt bedreigd door urbanisatie maar vooral door vraat van geiten, in Agadir kun je van die ansichtkaarten kopen met zo'n arganboom die vol geiten zit, die klimmen er echt in. Overigens een prachtige boom.
Maar zo'n 80 tot 90 % van die Souss delta ligt er gewoon kaal bij, ontdaan van zijn natuurlijke begroeing tbv graanproductie. Elk najaar wordt er gezaaid maar ik heb er nog nooit iets fatsoenlijks vanaf zien komen
Dat moet een andere bestemming krijgen, gedeeltelijk terugnaar natuurlijke begroeing voor ecologisch evenwicht en tbv toersime. Ook de rotzooi moet weg, ik woon aan de rand van de Souss-Massa natuurreservaat, het plastic van die tomatenkwekerijen die geregeld vervangen moet worden en zwart plastic om te kiemen wordt gewoon in dat reservaat gedumpt, geiten lopen erin rond en als laatste snuf heeft zo'n pief uit Agadir besloten om sqads aan toeristen te verhuren en lekker door dat reservaat te denderen. Heeft een jaar aangeduurd voordat er eindelijk werd ingegrepen. Ook die plastic verschrikking langs die stranden moet aangepakt worden. Maar de hoop dat er wat aan gedaan wordt is wel gerechtvaardigd, een maand of wat geleden haalde Agadir het journaal door het in de aandacht brengen door een milieuorganisatie van het rooien van oude karakteristieke bomen in die stad.

ricknick3
09-10-07, 13:32
Niet alleen de Rif is achtergesteld ook andere gebieden in Marokko zijn zeer achtergesteld. Zuid-Oost Marokko is extreem verwaarloosd. In 2005, 2006 waren er grote opstanden in Sidi Ifni en andere Sous gebieden omdat de mensen zich achtergesteld en verwaarloosd voelden door de Makhazen. Ze eisten wegen en bedrijven. Maandenlang waren er grote opstanden.

Er leven mensen in het zuiden nog in oude primitieve gebouwen die hun werden achtergelaten door hun voorouders, en vele anderen wonen in grotten zoals dieren en zuid oost Marokko daar zie je amper wegen, laat staan een industrie en van investeringen mogen ze dromen, een bezoekje van de koning is ook teveel, ik heb vaker al het gevoel gehad dat de meeste Riffijnen denken dat alleen de Rif achtergesteld is wel ik raad ze dringend aan om Zuid Marokko te bezoeken en dan heb ik het niet over de toeristische plekken maar de berggebieden waar er extreme armoede is en al die provincies samen zijn wel véél groter dan Al Hoceima en Nador en weinige wegen die daar te vinden zijn zijn te danken aan de fransen, er waren grote opstanden bezig in 2006 van de grote Souss-stam Ait Baâmrane in Sidi Ifni ((provincie Tiznit) een omgeving waar na het vertrek van de spanjaarden geen cent meer in is geinvesteerd en dit is trouwens al de 2de grote opstand na de opstand van 2005 in omg. Sidi Ifni, ook in Ait Ourir (Westelijke Hoge Atlas, Souss ) was er een opstand dit jaar nog al deze gebieden liggen in de Souss, dan heb ik het nog niet eens over Zuid-Oost Marokko dat 1000 keren erger is,


Hier zijn een paar artikels van nu en recente jaren als korte samenvatting van de onderdrukking en repressie en marginalisering in de Souss:

http://amazigh.forumactif.com/viewtopic.forum?t=176
http://amazighworld.org/human_rights/morocco/index_show.php?Id=483
http://www.tamazight.biz/article387.html
http://www.aujourdhui.ma/societe-details47487.html
http://www.lejournal-hebdo.com/article.php3?id_article=8755
http://www.aujourdhui.ma/nation-details47509.html
http://www.aujourdhui.ma/instantanes-details47689.htm
http://www.amazighworld.net/human_rights/morocco/index_show.php?Id=568
http://www.marocannonces.com/affi_news.php?numero=20596&PHPSESSID=d5b06a812c5a84e47a73630c67a14ce0
http://lexpressiondz.com/PDF_PAGES/08082005/P20050808-07.pdf
http://www.ambafrance-ma.org/presse/index.cfm?phebdo=1&hb=127
http://lexpressiondz.com/archart.php3?category=4&id=37018&datedeb=2005-08-08
http://www.amazighworld.net/human_rights/morocco/index_show.php?Id=542
http://www.amazighworld.net/human_rights/morocco/index_show.php?Id=565
http://www.maroc-hebdo.press.ma/MHinternet/Archives287/ARTICLES287/DERRIERE%20LES%20COLINES.html
http://www.aujourdhui.ma/nation-details47509.html
http://www.aujourdhui.ma/societe-details47487.html
http://www.tamazgha.fr/article.php3?id_article=729&var_recherche=agadir
http://amazighworld.org/human_rights/morocco/index_show.php?Id=490
http://www.kabyle.com/breve.php?id_breve=1100&var_recherche=souss
http://www.amazighworld.org/human_rights/morocco/index_show.php?Id=520
http://www.amazighworld.org/human_rights/morocco/index_show.php?Id=542
http://www.elmandjra.org/agadir-maroc.htm
http://marocpluriel.hautetfort.com/archive/2005/04/28/le_maroc_ente_pauvrete_et_deve.html
http://www.amazighworld.org/human_rights/morocco/index_show.php?Id=520
http://www.mondeberbere.com/societe/actu/200412_rac.htm
http://amazighworld.org/human_rights/morocco/index_show.php?Id=418
http://amazighworld.org/human_rights/morocco/index_show.php?Id=442
http://amazighworld.org/human_rights/morocco/index_show.php?Id=487
http://www.anti-imperialism.net/lai/texte.php?langue=1&section=BIDB&id=7917&spes=
http://www.abin.nu/index.php?subaction=showfull&id=1142616551&archive=&start_from=&ucat=6&show_cat=6
http://www.arifino.com/modules/articles/article.php?articleid=32
http://www.casafree.com/modules/news/article.php?storyid=3364
http://www.emarrakech.info/Heurts-entre-manifestants-et-forces-de-l-ordre-a-Sidi-Ifni_a5202.html?voir_commentaire=oui#com_63208
http://emarrakech.info/Heurts-entre-manifestants-et-forces-de-l-ordre-a-Sidi-Ifni_a5202.html
http://www.map.ma/eng/sections/general/up_to_one_year_in_pr/view
http://www.berberescope.com/repression_AGADIR.htm
http://www.cbf.fr/article_leger.php3?id_article=231

http://amazighworld.org/human_rights…how.php?Id=479
http://img481.imageshack.us/img481/3706/agraw18ba.jpg
http://img486.imageshack.us/img486/6149/agraw25td.jpg
http://img486.imageshack.us/img486/2316/agraw43fe.jpg

ricknick3
09-10-07, 13:42
De enige gebieden waar Marokko vroeger geinvesteerd heeft waren Casa, Rabat en Fez.

Tanger is sinds de onafhankelijkheid verwaarloosd. Van Hassan II moeten alle internationale banken Tanger verlaten en buitenlandse bedrijven moesten een Marokkaanse partner hebben of de stad verlaten.
Tanger dat ooit de nummer 1 stad was van Marokko en in de jaren 50 de St-Tropez en Monaco was van Afrika werd een stad zonder economie en vol gespuis. Het enige waar de economie om draaide en nog steeds om draait is 'Het Groene Goud"


In Tanger wordt pas sinds 4 jaar geinvesteerd. hetzelfde geldt voor Tetouan en andere steden in Noorden.

ricknick3
09-10-07, 13:48
Geplaatst door Al Sawt
Dames en heren. Een zeer interessante artikel:

Marokkaanse olijven. (http://www.american.edu/TED/olive.htm)

73Tanger,

Het is geen etnisch kwestie. Souss is ook een Amazigh gebied. Maar wordt niet verwaarloosd.

Probleem van Marokko, is dat het de koloniale tijdperk nog steeds niet is uitgestapt.

Landbouw gebieden van vandaag werden door de Fransen in cultuur gebracht en die zijn niet uitgebreid.



Sous gebieden zijn ook verwarloosd. Je moet niet alleen naar de stad Agadir kijken, maar naar de hele provincie. Er zijn nog steeds gebieden daar waar nauwelijks wegen zijn en waar mensen in sloppenwijken wonen.

Hetzelfde geldt voor Marrakech. Marrakech stad is heel mooi, maar buiten is er niks en is er veel armoede.

In 2005 en 2006 waren er maandenlang grote sous opstanden omdat ze hun gebieden verwaarloosd vonden.

ricknick3
09-10-07, 13:51
De Rif is de rijkste gebied van Marokko ondanks jarenlang verwaarlozing. 70% van alle vermogen van de banken zit in Nador en Alhoceima.

Casablanca met meer mensen en dat zogenaamde de economische stad van Marokko is heeft maar 10%...

Al het geld werd voor 2003 doorgesluisd naar Casa, Rabat etc...

Nador heeft meeste geld op de banken. 90% van dat geld wordt niet in Nador geinvesteerd maar in Dagilia...

1973Tanger
09-10-07, 17:05
Geplaatst door ricknick3
De Rif is de rijkste gebied van Marokko ondanks jarenlang verwaarlozing. 70% van alle vermogen van de banken zit in Nador en Alhoceima.

Casablanca met meer mensen en dat zogenaamde de economische stad van Marokko is heeft maar 10%...

Al het geld werd voor 2003 doorgesluisd naar Casa, Rabat etc...

Nador heeft meeste geld op de banken. 90% van dat geld wordt niet in Nador geinvesteerd maar in Dagilia...

Wat geld betreft (wat je aangeeft) misschien wel. Maar infrastructureel en logistiek nog lang niet. Daar moet dus verandering inkomen. De nieuwe haven van Kasrshir is inmiddels gereed en de spoorbaan die bulkgoederen moet transporteren is nog in aanbouw. Het is dus nog even wachten. Geld op de bank is geen rijkdom en welvaart. Dat is wat je ermee doet.