PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslimstudenten weigeren vakken



wit schaap
07-10-07, 21:25
Moslimstudenten weigeren vakken

Groot-Brittanië heeft te kampen met islamitische studenten geneeskunde die weigeren lessen bij te wonen over ziekten die met alcohol of soa's te maken hebben. Ook weigeren zij examenvragen te beantwoorden die hiermee in verband staan. Leren om de ziekten te behandelen zou in strijd zijn met hun geloof.

De British Medical Association (BMA), waarin driekwart van de Britse artsen verenigd is, maakt zich zorgen. Een kleine groep moslims weigert zelfs personen van het andere geslacht te behandelen. De situatie heeft voor een debat gezorgd. De vraag is of dit soort studenten de mogelijkheid moeten krijgen af te studeren.

http://www.nieuwnieuws.nl/archives/2007/10/moslimstudenten_weigeren_vakke.html

observer
07-10-07, 21:47
Geplaatst door wit schaap
Moslimstudenten weigeren vakken

Groot-Brittanië heeft te kampen met islamitische studenten geneeskunde die weigeren lessen bij te wonen over ziekten die met alcohol of soa's te maken hebben. Ook weigeren zij examenvragen te beantwoorden die hiermee in verband staan. Leren om de ziekten te behandelen zou in strijd zijn met hun geloof.

\ als je zo denkt kun je nooit dokter worden zo simpel is het

Cheetah
08-10-07, 10:10
Is het probleem van de studenten. Zij moeten uiteindelijk afstuderen. Als zij dat niet willen, dan niet...

wit schaap
08-10-07, 10:13
Geplaatst door Cheetah
Is het probleem van de studenten. Zij moeten uiteindelijk afstuderen. Als zij dat niet willen, dan niet...


Hoeveel geld denk je dat een staat investeert in dit soort opleidingen met belastinggeld.
Als iemand vier jaar zo'n opleiding volgt zonder daarna door te gaan, kost dat de belastingbetaler kapitalen.

Coolassprov MC
08-10-07, 10:56
Geplaatst door wit schaap
Hoeveel geld denk je dat een staat investeert in dit soort opleidingen met belastinggeld.
Als iemand vier jaar zo'n opleiding volgt zonder daarna door te gaan, kost dat de belastingbetaler kapitalen.

Je sluit je vast ook aan bij de racistische commentaren op die site?

wit schaap
08-10-07, 11:27
Ik vind het ridicuul dat mensen wel in het westen willen wonen, en gebruik willen maken van hun voorrechten hier t.o.v. moslims in de landen waar zij of hun ouders of grootouders vandaan komen, maar niet willen meedoen met de maatschappij hier.

Ze willen wel het recht om te studeren, maar niet om het door hun geleerde toe te passen.
Door mensen opgestelde religieuse dogma's achten zij hoger dan hun artsen'roeping'.

Coolassprov MC
08-10-07, 11:31
Geplaatst door wit schaap
Ik vind het ridicuul dat mensen wel in het westen willen wonen, en gebruik willen maken van hun voorrechten hier t.o.v. moslims in de landen waar zij of hun ouders of grootouders vandaan komen, maar niet willen meedoen met de maatschappij hier.

Ze willen wel het recht om te studeren, maar niet om het door hun geleerde toe te passen.
Door mensen opgestelde religieuse dogma's achten zij hoger dan hun artsen'roeping'.

Je bent een ordinaire racist die slechts excuzen voor je racisme zoekt.

Anders was je wel minstens met het aantal studenten gekomen waarvoor jij de regel wenst te maken.

Coolassprov MC
08-10-07, 11:33
Geplaatst door wit schaap
...Door mensen opgestelde religieuse dogma's achten zij hoger dan hun artsen'roeping'.

Ach, in de VS worden artsen gedwongen mee te werken aan executies; een schending van de Eed van Hippocrates; daar horen we je natuurlijk helemaal niet over.

Coolassprov MC
08-10-07, 11:39
Geplaatst door wit schaap
Hoeveel geld denk je dat een staat investeert in dit soort opleidingen met belastinggeld.
Als iemand vier jaar zo'n opleiding volgt zonder daarna door te gaan, kost dat de belastingbetaler kapitalen.

Als je je druk zou maken om je belastingcenten, had je je bekommerd om die honderdduizenden vakbekwame en goed opgeleide die dit zinkend schip verlaten vanwege types als jij.

wit schaap
08-10-07, 12:00
Vanwege types als mij?

Wat voor type ben ik dan?

Het gaat hier om GB en niet om Nederland, maar als dit in Nederland zou voorkomen mogen ze van mij dit soort religieuse fanaten van die opleidingen gaan weren.

mark61
08-10-07, 12:02
Geplaatst door Coolassprov MC
honderdduizenden

Toe maar.

Maar je hebt wel gelijk, op het laatst zitten we alleen nog maar opgescheept met types zoals jij. :(

Coolassprov MC
08-10-07, 12:10
Geplaatst door wit schaap
Wat voor type ben ik dan?

Een islamofoob en een racist.

Wanneer ga je in op de punten die ik noemde?

observer
08-10-07, 12:11
Geplaatst door Coolassprov MC
Je sluit je vast ook aan bij de racistische commentaren op die site? sinds wanneer is zeggen dat als iemand niet alle zieken wil behandelen hij geen dokter mag worden hetzelfde als rascistische uitspraken doen?

wit schaap
08-10-07, 12:16
Geplaatst door Coolassprov MC
Als je je druk zou maken om je belastingcenten, had je je bekommerd om die honderdduizenden vakbekwame en goed opgeleide die dit zinkend schip verlaten vanwege types als jij.

Sorry, moet ik mij drukmaken om mensen die Nederland verlaten?

Dan heb ik echt geen leven meer :vreemd:

Nederland een zinkend schip? Vertel eens verder, waaraan ontleen je die wijsheid?

Vanwege welke uiting van mij durf je mij een racist te noemen?

Coolassprov MC
08-10-07, 12:17
Geplaatst door observer
.. rascistische ...

kun je uitleggen wat dat is?

IbnRushd
08-10-07, 12:21
Geplaatst door wit schaap
Moslimstudenten weigeren vakken

Groot-Brittanië heeft te kampen met islamitische studenten geneeskunde die weigeren lessen bij te wonen over ziekten die met alcohol of soa's te maken hebben. Ook weigeren zij examenvragen te beantwoorden die hiermee in verband staan. Leren om de ziekten te behandelen zou in strijd zijn met hun geloof.


Als dit waar zou zijn dan is het wel héél bizar.

Als de medicijn alcohol bevat en je wordt er niet dronken van, dan is het niet verboden, integendeel juist.

Coolassprov MC
08-10-07, 12:22
Geplaatst door wit schaap
Sorry, moet ik mij drukmaken om mensen die Nederland verlaten?

Consistentie is je argumenten is ver te zoeken.

Die suggestie probeer je op te wekken; dat het je te doen is om je belastingcenten; ik weet dat het GB is en niet NL; of zou je dan een andere mening hebben.


Geplaatst door wit schaap
Nederland een zinkend schip? Vertel eens verder, waaraan ontleen je die wijsheid?

Nederland heeft een hoger emigratie-cijfer dan Roemenie en Polen.


Geplaatst door wit schaap
Vanwege welke uiting van mij durf je mij een racist te noemen?

Maak het me niet te makkelijk.

wit schaap
08-10-07, 12:30
[QUOTE]Geplaatst door Coolassprov MC
Consistentie is je argumenten is ver te zoeken.
:tik:


Die suggestie probeer je op te wekken; dat het je te doen is om je belastingcenten; ik weet dat het GB is en niet NL; of zou je dan een andere mening hebben.

Nee, voordat je aan een dure opleiding geneeskunde begint een contractje op laten stellen en laten tekenen dat je de HELE opleiding zult volgen!


[Nederland heeft een hoger emigratie-cijfer dan Roemenie en Polen.

Nederland mag wel iets mider druk worden, geen probleem mee, en als dat betekent dat ik een flinke stap terug moet doen is dat het mij wel waard.

naam
08-10-07, 12:37
Geplaatst door Coolassprov MC
Als je je druk zou maken om je belastingcenten, had je je bekommerd om die honderdduizenden vakbekwame en goed opgeleide die dit zinkend schip verlaten vanwege types als jij.


Zinkend schip? Jij blijft toch om ons te redden? :)

erasmus0001
08-10-07, 13:02
Geplaatst door wit schaap
Hoeveel geld denk je dat een staat investeert in dit soort opleidingen met belastinggeld.
Als iemand vier jaar zo'n opleiding volgt zonder daarna door te gaan, kost dat de belastingbetaler kapitalen.

Dat mag de weigeraar dan mooi terugbetalen. Toch?

Coolassprov MC
08-10-07, 13:13
Geplaatst door wit schaap
Hoeveel geld denk je dat een staat investeert in dit soort opleidingen met belastinggeld.
Als iemand vier jaar zo'n opleiding volgt zonder daarna door te gaan, kost dat de belastingbetaler kapitalen.


Geplaatst door wit schaap
Nederland mag wel iets mider druk worden, geen probleem mee, en als dat betekent dat ik een flinke stap terug moet doen is dat het mij wel waard.

Coolassprov MC
08-10-07, 13:14
Geplaatst door erasmus0001
Dat mag de weigeraar dan mooi terugbetalen. Toch?

Vraag eens om hoeveel ''weigeraars'' het zou moeten gaan..

Coolassprov MC
08-10-07, 14:11
Geplaatst door naam
Zinkend schip? Jij blijft toch om ons te redden? :)

Als jullie zinken zijn wij gered.

tr_imparator
08-10-07, 14:11
Britse faculteiten geneeskunde willen minder moslimstudenten
Publicatie: Home


De Britse Raad van Rectoren van Medische opleidingen wil het aantal moslimstudenten terugdringen. Veel van deze studenten weigeren namelijk op religieuze gronden bepaalde lessen te volgen, zo meldt The Times. In Nederland speelt deze discussie niet omdat hier niet wordt getolereerd dat medicijnstudenten afwijken van de Nederlandse maatstaven.

In Groot-Brittannië is het aantal studenten van allochtone afkomst de laatste twintig jaar gestegen van 10 naar 33 procent. De Britse geneeskundeopleidingen zijn verplicht rekening te houden met religieuze gevoeligheden van studenten. Sommige moslims willen geen geslachtsziekten behandelen, omdat deze een straf voor immoraliteit zouden zijn, anderen zijn tegen abortus. Zij willen de lessen over deze behandeling niet volgen.

Jafer Qureshi, bestuurslid van de Britse Moslim Artsen en Tandartsen Vereniging, zegt in The Times dat de faculteiten nog steeds niet ‘in de gaten hebben’ wat moslimstudenten weigeren te doen. ‘Wij zullen geen abortus uitvoeren als daar geen medische noodzaak voor is en wij zijn het niet eens met vruchtbaarheidsprocedures waarbij donorsperma wordt gebruikt. Wij verzetten ons ook tegen het euthanasiestandpunt van de British Medical Association (BMA).’

In Nederland liggen de zaken anders. Olle ten Cate, voorzitter van het Landelijk Comité Onderwijs van het Discipline-overleg Medische Wetenschappen: ‘Bij ons nemen de culturele verschillen niet zulke dramatische vormen aan. We discussiëren wel met de studenten over geslachtskwesties, zoals mannen die vrouwen behandelen, maar men moet zich gewoon aan de Nederlandse maatstaven aanpassen.’

Ted Splinter, onderwijsdecaan bij het Universitair Medisch Centrum Rotterdam, geeft een praktijkvoorbeeld waarbij religieuze opvattingen wel degelijk een rol spelen. ‘Het grootste probleem is het lichamelijk onderzoek waarbij studenten op elkaar oefenen. Moslimvrouwen hebben daar moeite mee. Met een groep studenten zijn we tot het compromis gekomen dat vrouwen op andere vrouwen oefenen wanneer zij dit willen. Maar zij kunnen zich hier absoluut niet aan onttrekken.’

Niet meedoen aan bepaalde lessen is volgens Splinter geen optie. ‘Als studenten niet alle onderdelen van het onderwijs volgen, krijgen zij hun diploma niet. De Wet BIG is duidelijk over welke vaardigheden artsen moeten bezitten en iedereen moet zich aan deze wet onderwerpen. Daar weiger ik zelfs een discussie over te voeren.’

http://medischcontact.artsennet.nl/content/dossiers/1099179160/56056/AMGATE_6059_138_TICH_R111282671462582/



Muslim medical students get pickyDaniel Foggo and Abul Taher
Some Muslim medical students are refusing to attend lectures or answer exam questions on alcohol-related or sexually transmitted diseases because they claim it offends their religious beliefs.

Some trainee doctors say learning to treat the diseases conflicts with their faith, which states that Muslims should not drink alcohol and rejects sexual promiscuity.

A small number of Muslim medical students have even refused to treat patients of the opposite sex. One male student was prepared to fail his final exams rather than carry out a basic examination of a female patient.

The religious objections by students have been confirmed by the British Medical Association (BMA) and General Medical Council (GMC), which both stressed that they did not approve of such actions.

Related Links
Fear of offending is killing our culture
It will intensify the debate sparked last week by the disclosure that Sainsbury’s is permitting Muslim checkout operators to refuse to handle customers’ alcohol purchases on religious grounds. It means other members of staff have to be called over to scan in wine and beer for them at the till.

Critics, including many Islamic scholars, see the concessions as a step too far, and say Muslims are reneging on their professional responsibilities.

This weekend, however, it emerged that Sainsbury’s is also allowing its Muslim pharmacists to refuse to sell the morning-after pill to customers. At a Sainsbury’s store in Nottingham, a pharmacist named Ahmed declined to provide the pill to a female reporter posing as a customer. A colleague explained to her that Ahmed did not sell the pill for “ethical reasons”. Boots also permits pharmacists to refuse to sell the pill on ethical grounds.

The BMA said it had received reports of Muslim students who did not want to learn anything about alcohol or the effects of overconsumption. “They are so opposed to the consumption of it they don’t want to learn anything about it,” said a spokesman.

The GMC said it had received requests for guidance over whether students could “omit parts of the medical curriculum and yet still be allowed to graduate”. Professor Peter Rubin, chairman of the GMC’s education committee, said: “Examples have included a refusal to see patients who are affected by diseases caused by alcohol or sexual activity, or a refusal to examine patients of a particular gender.”

He added that “prejudicing treatment on the grounds of patients’ gender or their responsibility for their condition would run counter to the most basic principles of ethical medical practice”.

Shazia Ovaisi, a GP in north London, said one of her male Muslim contemporaries at medical school failed to complete his training because he refused to examine a woman patient as part of his final exams.

“He was academically gifted, one of the best students, but gradually he got in with certain Islamic groups and started to become more radical,” said Ovaisi.

“You could see there was a change in his personality as time went by. During the final exams he was supposed to treat a female patient in hospital. He refused to do it, even though it would have been a very basic examination, nothing intrusive.

“But he refused and as a result he failed his exams. I was quite shocked and disappointed about it because I don’t see there being anything in our religion that prohibits us from examining male and female patients.”

Both the Muslim Council of Britain and Muslim Doctors and Dentist Association said they were aware of students opting out but did not support them.

Dr Abdul Majid Katme, of the Islamic Medical Association, said: “To learn about alcohol, to learn about sexually transmitted disease, to learn about abortion, it gives us more evidence to campaign against it. There is a difference between learning and practising.

“It is obligatory for Muslim doctors and students to learn about everything. The prophet said, ‘Learn about witchcraft, but don’t practise it’.”

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/health/article2603966.ece



Ik vind dat sommige studenten hier te ver gaan in hun geloof. Zo ver dat hun professionaliteit gaat wankelen.

Maar zo te lezen is het een zeer beperkte groep en er is maar 1 student die examens over alcohol en soa heeft geweigerd. In Nederland speelt dit helemaal niet.

Kijk naar de berichtgeving van de Nederlandse pers en de Britse pers. Je ziet dat de Britse pers veel genuanceerder is.

naam
08-10-07, 14:34
Geplaatst door Coolassprov MC
Als jullie zinken zijn wij gered.

Wie is jullie, wie is wij?

Hoor je niet bij ons?

mark61
08-10-07, 14:46
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind dat sommige studenten hier te ver gaan in hun geloof. Zo ver dat hun professionaliteit gaat wankelen.

Maar zo te lezen is het een zeer beperkte groep en er is maar 1 student die examens over alcohol en soa heeft geweigerd. In Nederland speelt dit helemaal niet.

Kijk naar de berichtgeving van de Nederlandse pers en de Britse pers. Je ziet dat de Britse pers veel genuanceerder is.

Ik weet niet wat je met 'te ver gaan' bedoelt; ze verzinnen hier zelf nieuwe regels. Bid`a, heet dat normaal. Zoals je kunt lezen zijn veel 'muslim scholars' het daar ook niet mee eens.

Het zal zeker wel een beperkte groep zijn. Het vereist ook een enigszins maffe instelling.

Ik zie dat nu ook caissières bezwaar maken tegen het afrekenen van bepaalde goederen. Gek dat ze nog wel zwijnerij afrekenen, dat lijkt mij nou erger dan alcohol. Gaan ze nu alle labels lezen om te kijken of er alcohol of varkensvlees in zit?
Dat ze voor een bedrijf werken dat die zooi verkoopt vinden ze dan weer geen bezwaar. En ze werken met rente hoor bij Sainsbury's en Boots!

Van zottigheid niet meer weten wat je moet doen. Of is dit de nieuwe identiteit? Veel geluk met de segregatie :(

Coolassprov MC
08-10-07, 14:47
Geplaatst door naam
Wie is jullie, wie is wij?

Hoor je niet bij ons?

Ga smurfjes tellen.

Coolassprov MC
08-10-07, 14:48
Geplaatst door tr_imparator
...er is maar 1 student die examens over alcohol en soa heeft geweigerd. In Nederland speelt dit helemaal niet.


Waarom is de topic-titel in meervoud?

mark61
08-10-07, 14:56
Geplaatst door Coolassprov MC
Waarom is de topic-titel in meervoud?

Lees het artikel. Een tipje:

...Both the Muslim Council of Britain and Muslim Doctors and Dentist Association said they were aware of studentS opting out but did not support them . ...

Don Vito
08-10-07, 15:20
Geplaatst door Coolassprov MC
kun je uitleggen wat dat is?

JIj bent ook een zeikert...

Reageer op de topic..

Dat soort berggeiten/woestijnratten moeten zij direct terug verschepen naar de grot of woestijn waar ze vandaan komen.

knuppeltje
08-10-07, 15:34
Geplaatst door Coolassprov MC
Ach, in de VS worden artsen gedwongen mee te werken aan executies; een schending van de Eed van Hippocrates; daar horen we je natuurlijk helemaal niet over.

Niemand kan daar toe gedwongen worden, iemand die niet wil kan gewoon van baan veranderen.

tr_imparator
08-10-07, 15:37
Geplaatst door mark61
Ik weet niet wat je met 'te ver gaan' bedoelt; ze verzinnen hier zelf nieuwe regels. Bid`a, heet dat normaal. Zoals je kunt lezen zijn veel 'muslim scholars' het daar ook niet mee eens.

Ik vind die mensen apart; beetje vreemd. Dit is toch niet de manier om tegen alcohol en soa's te zijn? :confused: In Turkije komt dit amper voor, daar zijn ze al blij als ze geneeskunde kunnen studeren.

Die ghandi's zijn doorgeschoten.


Van zottigheid niet meer weten wat je moet doen. Of is dit de nieuwe identiteit? Veel geluk met de segregatie :(


Het begint een beetje mode te worden...dat moslim-zijn. :watte?:

Coolassprov MC
08-10-07, 15:48
Geplaatst door knuppeltje
Niemand kan daar toe gedwongen worden, iemand die niet wil kan gewoon van baan veranderen.

Het feit van staatsgesanctioneerde schending van de eed van hippocrates blijft overeind..

Coolassprov MC
08-10-07, 15:54
Geplaatst door Don Vito
Dat soort berggeiten/woestijnratten moeten zij direct terug verschepen naar de grot of woestijn waar ze vandaan komen.

Rot zelf op naar Sardinie!

mark61
08-10-07, 16:05
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind die mensen apart; beetje vreemd. Dit is toch niet de manier om tegen alcohol en soa's te zijn? :confused: In Turkije komt dit amper voor, daar zijn ze al blij als ze geneeskunde kunnen studeren.

Die ghandi's zijn doorgeschoten.

Tzijn geen gandhi's, die leuteren niet zo. Tzijn pako's.

Ik zat trouwens te denken, willen die lui dan ook geen homofielen behandelen? Das toch zonde nr. 1? En AIDS-patiënten? Of alleen als ze een Lybische bloedtransfusie hebben gehad?

Willen ze wel werken voor een ziekenhuis dat met rente werkt? Willen ze wel les van zuipende homoprofessoren?

Wordt me nog een anamnese: bent u homofiel? Drinkt u wel es? Eet u varkensvlees? Heeft u wel eens een abortus ondergaan? Ik vrees dat ze zo weinig patiënten te behandelen krijgen...

En idd, ik dacht ook al, hun ouders hadden er een moord voor gedaan om te kunnen studeren...


Het begint een beetje mode te worden...dat moslim-zijn. :watte?:

Ik zeg je, het is de punk van de jaren 00.

naam
08-10-07, 16:06
Geplaatst door Coolassprov MC
Ga smurfjes tellen.

Ga je bevelen geven?

mark61
08-10-07, 16:07
Geplaatst door Coolassprov MC
Het feit van staatsgesanctioneerde schending van de eed van hippocrates blijft overeind..

Yep. De redenering is, als ze niet meewerken wordt het helemaal een wrede aangelegenheid.

Overigens is er net een discussie losgebarsten in de VS over dit onderwerp, ook al omdat executie door injectie ter discussie staat, na een aantal eh 'mislukkingen'. In één geval moest een ANDERHALF UUR durende executie worden onderbroken omdat de veroordeelde ff moest plassen. Zonder dollen.

Maar waarom ben je zo druk off topic bezig? Omdat je het zelf ook zo achterlijk vindt? Mag je gewoon zegggen hoor, is geen gebrek aan solidariteit met 1 mld moslims.

Coolassprov MC
08-10-07, 16:13
Geplaatst door mark61
Maar waarom ben je zo druk off topic bezig?

Dat denk jij.

Het feit van staatsgesanctioneerde schending van de eed van hippocrates blijft overeind..

Als je zo graag over het onderwerp wilt discussieren, moet je mijn vraag beantwoorden;

..om hoeveel studenten gaat het?

knuppeltje
08-10-07, 16:17
Geplaatst door Coolassprov MC
Het feit van staatsgesanctioneerde schending van de eed van hippocrates blijft overeind..

Dat zou dan ook voor euthanasie gelden, toch zien we dat anders.
Maar een en ander komt voort uit de wens om te proberen de doodstraf zo netjes mogelijk uit te voeren. Om dat te bereiken vond destijds een Franse dokter de Guillotine uit.
Omdat dit blijkbaar voor de veroordeelde beter zou zijn dan al het gestuntel met vuurpeletons daarvoor. Het gevolg was wel dat het aantal ter dood veroordelingen en executies in Frankrijk hierna zeer sterk steeg, in tegenstelling tot Amerika nu waar nu op veel plaatsen door vragen over die injecteermethode juist een moratorium op de uitvoering is.
Verder dient het echt geen pas om in deze leugens te vertellen koele.

mark61
08-10-07, 16:46
Geplaatst door Coolassprov MC
Dat denk jij.

Idioot. Het topic is: Moslimstudenten weigeren vakken


Het feit van staatsgesanctioneerde schending van de eed van hippocrates blijft overeind..

Wat is het verband met het topic? Dwaas :hihi:

Ik zag dat ze in Hongarije goudvissensoep maken. Ik vind het een schande :student:


..om hoeveel studenten gaat het?

Zoek het zelf uit, luilak.

Joesoef
08-10-07, 17:03
Geplaatst door IbnRushd
Als dit waar zou zijn dan is het wel héél bizar.

Als de medicijn alcohol bevat en je wordt er niet dronken van, dan is het niet verboden, integendeel juist.


:hihi: Dat klopt echt niet. Haram is en blijft haram.

mark61
08-10-07, 17:08
Geplaatst door Joesoef
:hihi: Dat klopt echt niet. Haram is en blijft haram.

Ik stel voor dat hele harame gedoe met ziekenhuizen maar af te schaffen.

Als je met een slagaderlijke bloeding, hartinfarct, whatever op de A&E wordt binnengebracht en ze moeten eerst in de Koran en Muslim en wie niet opzoeken of je tot de gelukkigen behoort ben je al dood voor ze het zeker weten.

Dr. Seyfuddin. Moet eerst ff checken wie ie wel en wie ie niet wil behandelen. Ik denk dat ze in Pakistan ook geen emplooi voor hem hebben.

Joesoef
08-10-07, 17:10
Geplaatst door mark61
Ik stel voor dat hele harame gedoe met ziekenhuizen maar af te schaffen.

Als je met een slagaderlijke bloeding, hartinfarct, whatever op de A&E wordt binnengebracht en ze moeten eerst in de Koran en Muslim en wie niet opzoeken of je tot de gelukkigen behoort ben je al dood voor ze het zeker weten.

Dr. Seyfuddin. Moet eerst ff checken wie ie wel en wie ie niet wil behandelen. Ik denk dat ze in Pakistan ook geen emplooi voor hem hebben.


Kwee nie hoor maar ik citeerde iets over alcohol als medicijn :argwaan:

mark61
08-10-07, 17:23
Geplaatst door Joesoef
Kwee nie hoor maar ik citeerde iets over alcohol als medicijn :argwaan:

Jazeker. Als neo-islamitische geneeskunde al zó ingewikkeld wordt, adviseer ik er mee te kappen.

Joesoef
08-10-07, 17:26
Geplaatst door mark61
Jazeker. Als neo-islamitische geneeskunde al zó ingewikkeld wordt, adviseer ik er mee te kappen.


Met het leven? Lekker drastisch en dramatisch :tik:

IbnRushd
08-10-07, 17:35
Geplaatst door Joesoef
:hihi: Dat klopt echt niet. Haram is en blijft haram.

Jawel. Volgens mij zijn de geleerden daar unaniem mee eens. Maak een onderscheid tussen alcoholische drank en medicijn waarin alcohol bevat.

Je bent vrij om het tegendeel te bewijzen.

Joesoef
08-10-07, 18:17
Geplaatst door IbnRushd
Jawel. Volgens mij zijn de geleerden daar unaniem mee eens. Maak een onderscheid tussen alcoholische drank en medicijn waarin alcohol bevat.

Je bent vrij om het tegendeel te bewijzen.


Altijd leuk, bewijs het tegendeel maar eens. Google er op los zal ik zeggen.

De kijk op alcohol in medicijnen, haram of niet verschild. De een ziet het als absoluut niet, de ander ja en de ander als de dokter het voorschrijft. Nu zie je het gebruik van alcohol nagenoeg alleen bij homeopatische middelen waarbij je opzich al de vraag kan stellen of het werkt.

Het meest bizarre wat ik las is dat alcohol die een chemische bewerking heeft ondergaan waardoor het zijn werking verliest is wel toegestaan :argwaan: Alcohol is de chemische benaming van een molecuul, als je het bewerkt en de molecuul verandert is het gewoon geen alcohol meer, niet dat er veel mogelijkheden zijn met het bewerken van alcohol tot een andere stof....

tr_imparator
08-10-07, 18:38
Geplaatst door mark61


Ik zeg je, het is de punk van de jaren 00.


Het heeft zelfs de Turkse acht uur journaal bereikt. Er wordt gesproken van: ''Universitede yobazlik'' en ''Garip boycot''.
Die mensen kwamen op het journaal: helemaal bedekt, alleen ogen te zien. Dat wordt lachen straks in de praktijk. :hihi:

IbnRushd
08-10-07, 18:42
Geplaatst door Joesoef
Altijd leuk, bewijs het tegendeel maar eens. Google er op los zal ik zeggen.

Nou ja. Jij kwam met de opmerking dat het haram is en nu wil ik weten waarom? Ik ga dingen niet voor jou opzoeken, dat moet je wel weten hè.

Het punt dat de geleerden willen maken is vrij simpel. Als een medicijn waarin alcohol bevat en je raakt er niet beneveld van dan is 't eenvoudigweg toegestaan vanwege de reden dat verwaarlozen van je gezondheid erger is.

mulan
08-10-07, 18:55
Dit klinkt zo absurd in de oren dat ik me afvraag of de betreffende student(en) het wel doordacht heeft allemaal. Want waar trek die persoon dan de grens. Het doet me denken aan het idee van een vrouw niet laten werken maar een vrouw mag tegelijkertijd ook niet door een mannelijke arts behandeld worden. Make up your mind. Het is heel simpel... Als zij arts willen worden en de voorwaarde daarvoor zijn onislamitisch in hun ogen dan is de keuze toch snel gemaakt. Of ze moeten zelf een alternatief zoeken lijkt me.

Maar men moet dit niet groter maken dan het is. Een mafkees die dat nodig vind en moslims zijn weer bezig de westerse wereld te islamiseren.

Joesoef
08-10-07, 19:07
Geplaatst door IbnRushd
Nou ja. Jij kwam met de opmerking dat het haram is en nu wil ik weten waarom? Ik ga dingen niet voor jou opzoeken, dat moet je wel weten hè.

Het punt dat de geleerden willen maken is vrij simpel. Als een medicijn waarin alcohol bevat en je raakt er niet beneveld van dan is 't eenvoudigweg toegestaan vanwege de reden dat verwaarlozen van je gezondheid erger is.


Het is een wat onzinnige discussie. Ik heb geen zin een een knip/ plakoorlog en gegooi met citaten, wat ik al eerder zij, men denkt er verschillend over en het is dus niet eensluidend. Nog afgezien wat 10 D6 druppeltjes met wat dan ook voor een oplossing iets doen. In zelfgemaakte appelsap zit meer alcohol, laat ik dadels in water nog buiten beschouwing.

IbnRushd
08-10-07, 19:10
Geplaatst door Joesoef
Het is een wat onzinnige discussie. Ik heb geen zin een een knip/ plakoorlog en gegooi met citaten, wat ik al eerder zij, men denkt er verschillend over en het is dus niet eensluidend. Nog afgezien wat 10 D6 druppeltjes met wat dan ook voor een oplossing iets doen. In zelfgemaakte appelsap zit meer alcohol, laat ik dadels in water nog buiten beschouwing.

Het is geen knip/plakoorlog en 'onzinnig' discussie. Hoe kom je daarbij? Ik vraag je alleen waarom jij het vindt dat 't haram is. Vind je 't moeilijk? Reageer dan niet.

reallife
08-10-07, 19:29
Geplaatst door IbnRushd
Jawel. Volgens mij zijn de geleerden daar unaniem mee eens. Maak een onderscheid tussen alcoholische drank en medicijn waarin alcohol bevat.



Wat ik wel eens heb gelezen is dat medicijnen op alcohol basis niet mogen, alleen als er geen alternatief is en het niet gebruiken van het betreffende medicijn tot de dood kan leiden.

Ooit eens iets over in een vakblad voor verpleegkunde gelezen volgens mij... Stond ooit ook een heel artikel in over medicijn gebruik tijdens de ramadan ed.

Joesoef
08-10-07, 19:38
Geplaatst door IbnRushd
Het is geen knip/plakoorlog en 'onzinnig' discussie. Hoe kom je daarbij? Ik vraag je alleen waarom jij het vindt dat 't haram is. Vind je 't moeilijk? Reageer dan niet.


Ok hou er niet zo van om op die toon aangesproken te worden.

barfly
08-10-07, 20:01
Geplaatst door IbnRushd
Nou ja. Jij kwam met de opmerking dat het haram is en nu wil ik weten waarom? Ik ga dingen niet voor jou opzoeken, dat moet je wel weten hè.

Het punt dat de geleerden willen maken is vrij simpel. Als een medicijn waarin alcohol bevat en je raakt er niet beneveld van dan is 't eenvoudigweg toegestaan vanwege de reden dat verwaarlozen van je gezondheid erger is.

Als een patiënt vanwege pijn morfine nodig heeft? Daar raak je zeker wel van beneveld. Is dat dan een probleem? Serieuze vraag.

observer
08-10-07, 20:11
Geplaatst door Joesoef
Altijd leuk, bewijs het tegendeel maar eens. Google er op los zal ik zeggen.

De kijk op alcohol in medicijnen, haram of niet verschild. De een ziet het als absoluut niet, de ander ja en de ander als de dokter het voorschrijft. Nu zie je het gebruik van alcohol nagenoeg alleen bij homeopatische middelen waarbij je opzich al de vraag kan stellen of het werkt.
bijna alle ontsmettingsmiddelen die gebruikt worden in ziekenhuizen bevatten alcohol

die flesjes handwas die mensen in hun tas hebben btw ook, idem beeldschermschoonmaakdoekjes

Joesoef
08-10-07, 21:01
Geplaatst door observer
bijna alle ontsmettingsmiddelen die gebruikt worden in ziekenhuizen bevatten alcohol

die flesjes handwas die mensen in hun tas hebben btw ook, idem beeldschermschoonmaakdoekjes


Gaat er om of je het inneemt.

mark61
08-10-07, 21:06
Geplaatst door Joesoef
Met het leven? Lekker drastisch en dramatisch :tik:

Wel zuiver en helder en simpel :roker:

mark61
08-10-07, 21:07
Geplaatst door tr_imparator
Het heeft zelfs de Turkse acht uur journaal bereikt. Er wordt gesproken van: ''Universitede yobazlik'' en ''Garip boycot''.
Die mensen kwamen op het journaal: helemaal bedekt, alleen ogen te zien. Dat wordt lachen straks in de praktijk. :hihi:

:hihi: Denken ze dat in TR de fundi's aan de macht zijn. Moeten ze toch echt in Noord-Londen zijn.

mark61
08-10-07, 21:10
Geplaatst door mulan
Dit klinkt zo absurd in de oren dat ik me afvraag of de betreffende student(en) het wel doordacht heeft allemaal. Want waar trek die persoon dan de grens. Het doet me denken aan het idee van een vrouw niet laten werken maar een vrouw mag tegelijkertijd ook niet door een mannelijke arts behandeld worden. Make up your mind. Het is heel simpel... Als zij arts willen worden en de voorwaarde daarvoor zijn onislamitisch in hun ogen dan is de keuze toch snel gemaakt. Of ze moeten zelf een alternatief zoeken lijkt me.

Maar men moet dit niet groter maken dan het is. Een mafkees die dat nodig vind en moslims zijn weer bezig de westerse wereld te islamiseren.

Dat blijf je houden, zowel die ene mafkezen als die andere mafkezen.

Na, dat had ik toch al geschetst. Geen gezondheidszorg voor vrouwen. Tis dat ze het in Afgh. niet mochten afmaken, de Brave New World. Ik had het wel willen zien.

mark61
08-10-07, 21:11
Geplaatst door IbnRushd
Het is geen knip/plakoorlog en 'onzinnig' discussie. Hoe kom je daarbij? Ik vraag je alleen waarom jij het vindt dat 't haram is. Vind je 't moeilijk? Reageer dan niet.

Nou ja op een gegeven moment raak je natuurlijk in biochemische discussies op moleculair niveau verzeild. Dan vraag ik me af of God dat zo bedoeld had. Denk aan de gelatinediscussie.

mulan
08-10-07, 21:18
Geplaatst door mark61
Na, dat had ik toch al geschetst. .

Ow :slaap:

mark61
08-10-07, 21:21
Geplaatst door mulan
Ow :slaap:

Jah je moet wel de hele draad lezen, dit is een respectabel en serieus forum. :student: Met een taalfoutje hier en daar. Ik schets niet voor de lol. :mad:

mulan
08-10-07, 21:27
Geplaatst door mark61
Als je met een slagaderlijke bloeding, hartinfarct, whatever op de A&E wordt binnengebracht en ze moeten eerst in de Koran en Muslim en wie niet opzoeken of je tot de gelukkigen behoort ben je al dood voor ze het zeker weten.


:haha: ....Zo en nu wil ik vergeven worden.

mark61
08-10-07, 21:30
Geplaatst door mulan
:haha: ....Zo en nu wil ik vergeven worden.

Je bent vergeven :ego:

Hoop ik, ik ga daar eigenlijk niet over.

mulan
08-10-07, 21:40
Geplaatst door mark61
Je bent vergeven :ego:

Hoop ik, ik ga daar eigenlijk niet over.

Niet? Dan neem ik mijn lachje bij deze terug.

reallife
08-10-07, 21:45
Geplaatst door mark61
Dan vraag ik me af of God dat zo bedoeld had.

:zozo:

mark61
08-10-07, 21:47
Geplaatst door mulan
Niet? Dan neem ik mijn lachje bij deze terug.

Oh sorry sorry ik vergeef je geheel autonoom. Wil ik me bescheiden opstellen is het weer niet goed.

mark61
08-10-07, 21:48
Geplaatst door reallife
:zozo:

Jah eh ik heb natuurlijk geen recht van spreken, en geen verstand van. Matoch.

reallife
08-10-07, 21:49
Geplaatst door mark61
Jah eh ik heb natuurlijk geen recht van spreken, en geen verstand van. Matoch.

Ik bewonderde gewoon je inlevingsvermogen :engel:

mark61
08-10-07, 21:51
Geplaatst door reallife
Ik bewonderde gewoon je inlevingsvermogen :engel:

:hihi: Is minder moeilijk dan algemeen wordt aangenomen. Probeer het ook es :ego:

reallife
08-10-07, 22:06
Geplaatst door mark61
:hihi: Is minder moeilijk dan algemeen wordt aangenomen. Probeer het ook es :ego:

Ik doe al zo mijn best :droef:
Misschien zijn er druppeltjes voor op homeopathische basis? :nerveus:

mark61
08-10-07, 22:13
Geplaatst door reallife
Ik doe al zo mijn best :droef:
Misschien zijn er druppeltjes voor op homeopathische basis? :nerveus:

Ikweettoch.

Ik denk het wel. Maar denk erom, als je er licht van in het hoofd wordt was de dosering te hoog.

ronald
08-10-07, 23:17
Geplaatst door mark61
Ikweettoch.

Ik denk het wel. Maar denk erom, als je er licht van in het hoofd wordt was de dosering te hoog.


Da's de alcohol.... die dr.Vogel druppeltjes bevatten wel 70% alcohol.
Mmmm... zijn ze ook tegen homeopathische druppels natuurlijk....

IbnRushd
08-10-07, 23:19
Geplaatst door reallife
Wat ik wel eens heb gelezen is dat medicijnen op alcohol basis niet mogen, alleen als er geen alternatief is en het niet gebruiken van het betreffende medicijn tot de dood kan leiden.

Ooit eens iets over in een vakblad voor verpleegkunde gelezen volgens mij... Stond ooit ook een heel artikel in over medicijn gebruik tijdens de ramadan ed.

Interessant. Ik zou het waarderen als je het artikel weer terug kan vinden en de bron kan vermelden.

In ieder geval volgens 'orthodoxe' geleerden mag 't weer wel: http://www.islamqa.com/index.php?ref=601&ln=eng&txt=alcohol

@Barfly: ik zou het niet weten. Wellicht dat je hier iets aan hebt: http://www.islamonline.net/English/Science/2001/07/article10.shtml
Hoe dan ook, elke context vraagt een ander antwoord. Dus ik weet niet wat de uitzonderingen (als er sprake van uitzonderingen) zijn....

reallife
08-10-07, 23:31
Geplaatst door barfly
Als een patiënt vanwege pijn morfine nodig heeft? Daar raak je zeker wel van beneveld. Is dat dan een probleem? Serieuze vraag.

Dit is wel interessant om te lezen. (tenminste vond ik)

http://www.kuleuven.be/doctoraatsverdediging/cm/3H05/3H050840.htm

@Ibn Rushd: ik zal morgen even verder zoeken, welterusten voor nu.

Olive Yao
08-10-07, 23:45
Geplaatst door mark61
Tzijn geen gandhi's, die leuteren niet zo. Tzijn pako's.

Ik zat trouwens te denken, willen die lui dan ook geen homofielen behandelen? Das toch zonde nr. 1? En AIDS-patiënten? Of alleen als ze een Lybische bloedtransfusie hebben gehad?

Willen ze wel werken voor een ziekenhuis dat met rente werkt? Willen ze wel les van zuipende homoprofessoren?

Wordt me nog een anamnese: bent u homofiel? Drinkt u wel es? Eet u varkensvlees? Heeft u wel eens een abortus ondergaan? Ik vrees dat ze zo weinig patiënten te behandelen krijgen...

En idd, ik dacht ook al, hun ouders hadden er een moord voor gedaan om te kunnen studeren ...

Ik zeg je, het is de punk van de jaren 00.

. . .


:ninja:

tr_imparator
09-10-07, 00:33
Geplaatst door IbnRushd
Interessant. Ik zou het waarderen als je het artikel weer terug kan vinden en de bron kan vermelden.

In ieder geval volgens 'orthodoxe' geleerden mag 't weer wel: http://www.islamqa.com/index.php?ref=601&ln=eng&txt=alcohol

@Barfly: ik zou het niet weten. Wellicht dat je hier iets aan hebt: http://www.islamonline.net/English/Science/2001/07/article10.shtml
Hoe dan ook, elke context vraagt een ander antwoord. Dus ik weet niet wat de uitzonderingen (als er sprake van uitzonderingen) zijn....

Ik vind dit zooo dom. Kaffers vinden allerlei nieuwe dingen uit en wij moslims moeten discussieren wat er in de islam wel of niet mag. Lijkt wel een beperking. :o

Je mag toch wel alcohol als ontsmettingsmiddel gebruiken. En als je een ander middel hebt die als alternatief gebruikt kan worden(bijv. jood :hihi: ) moet er dan een discussie gevoerd worden wat we in casu beter kunnen gebruiken? Ik vind het echt nergens op slaan.

IbnRushd
09-10-07, 00:44
Geplaatst door tr_imparator
Ik vind dit zooo dom.

Wie is er zooo dom? Laten we daarmee beginnen. Want je citeert immers mij.

tr_imparator
09-10-07, 12:41
Geplaatst door IbnRushd
Wie is er zooo dom? Laten we daarmee beginnen. Want je citeert immers mij.


Niemand. De discussie over *alcoholgebruik in de geneeskunde, vind ik dom.

(dus niet misbruik)