PDA

Bekijk Volledige Versie : Op wie mag ik stemmen?



Spitsboef
10-10-07, 10:03
Utrechters kiezen nieuwe burgemeester

Utrecht, 10 okt. Utrechters gaan vandaag naar de stembus. Zij kunnen zich in een referendum uitspreken over hun nieuwe burgemeester. De strijd gaat tussen Ralph Pans en Aleid Wolfsen.

Pans wil van de Domstad een mooi, gezond, veilig en sociaal Utrecht maken. Pans wil burgemeester van héél Utrecht worden. In zijn campagne legde hij de nadruk op zijn bestuurlijke ervaring. Hij is nu voorzitter dan de directieraad van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).


Wolfsen, momenteel Justitiewoordvoerder in de Tweede Kamer voor de PvdA, legt de nadruk op openbare orde, veiligheid en prioriteitstelling van problemen. Hij wil dat in overleg doen met de bewoners van de wijken.


In Utrecht is veel kritiek op het referendum. Critici noemen het een wassen neus, wegens de beperkte keuze. Beide kandidaten zijn PvdA'er. De gemeente Utrecht verwacht dat de opkomst van het burgemeestersreferendum woensdag onder de 30 procent blijft. Hierdoor zou de uitkomst ongeldig zijn. De raad zal dan zelf moeten beslissen welke van de twee PvdA-kandidaten de voorkeur heeft. (ANP)

Julien
10-10-07, 10:56
Als ik in Utrecht had gewoond, zou ik op niemand stemmen. Allereerst zijn het 2 kandidaten van niets; twee watjes die geen enkele uitstraling hebben.
Daarnaast vind ik dat hele principe van het (burgermeester)referendum maar onzinnig. Burgers kiezen elke 4 jaar een parlement, laat hen lekker beslissen wat er gebeurt in het land. Na 4 jaar kunnen wij weer stemmen, en hen eventueel afrekenen op hun beleid.

mark61
10-10-07, 11:05
Geplaatst door Julien
Als ik in Utrecht had gewoond, zou ik op niemand stemmen. Allereerst zijn het 2 kandidaten van niets; twee watjes die geen enkele uitstraling hebben.
Daarnaast vind ik dat hele principe van het (burgermeester)referendum maar onzinnig. Burgers kiezen elke 4 jaar een parlement, laat hen lekker beslissen wat er gebeurt in het land. Na 4 jaar kunnen wij weer stemmen, en hen eventueel afrekenen op hun beleid.

Nu is het burgemeesterschap een dumping ground voor afgekeurde politici, een onbezorgde oudedagvoorziening. Nee dat is een succes. Werden in Frankrijk burgemeesters niet verkozen?

Julien
10-10-07, 11:44
Geplaatst door mark61
Nu is het burgemeesterschap een dumping ground voor afgekeurde politici, een onbezorgde oudedagvoorziening. Nee dat is een succes. Werden in Frankrijk burgemeesters niet verkozen?

Klopt maar daar hebben burgermeesters ook heel veel macht.

mark61
10-10-07, 12:10
Geplaatst door Julien
Klopt maar daar hebben burgermeesters ook heel veel macht.

Leuk. Dat gaan we hier ook doen.

observer
10-10-07, 12:46
Geplaatst door Julien
Klopt maar daar hebben burgermeesters ook heel veel macht. hier ook relatief veel hoor

ik vind een referendum wel aardig maar dan moet er wel wat te kiezen zijn, nu 2 pvda dropjes omdat de pvda de post claimt, dan kun je net zo goed niet doen

wat zegt het als je niet mag stemmen over een belangrijke verandering in eu maar wel over een totaal voorgekookte burgermeesters post

Spitsboef
10-10-07, 18:49
Geen zin om te stemmen dus... Ik heb ook honger...


Zeer lage opkomst burgemeestersreferendum
anp
De opkomst van het burgemeestersreferendum woensdag in Utrecht blijft erg laag. Rond half een had nog maar 3 procent van de Utrechters gestemd . De inwoners van de Domstad kunnen zich in een referendum uitspreken over hun nieuwe burgemeester. De strijd gaat tussen Ralph Pans en Aleid Wolfsen.
Een woordvoeder van de gemeente denkt de het opkomstpercentage in de loop van de dag nog wel zal stijgen. „De ervaring leert dat de Utrechters late stemmers zijn. De meeste mensen gaan na het werk of het eten naar de stembus.”

In Utrecht is veel kritiek op het referendum. Critici noemen het referendum een wassen neus, wegen de beperkte keuze. Beide kandidaten zijn PvdA'er. De gemeente Utrecht verwacht dat de opkomst van het burgemeestersreferendum woensdag onder de 30 procent blijft. Hierdoor zou de uitkomst ongeldig zijn . De raad zal dan zelf moeten beslissen wie van de twee PvdA-kandidaten de voorkeur heeft. :argwaan:

Koala64
10-10-07, 18:54
Geplaatst door Spitsboef
Geen zin om te stemmen dus... Ik heb ook honger...


Zeer lage opkomst burgemeestersreferendum
anp
De opkomst van het burgemeestersreferendum woensdag in Utrecht blijft erg laag. Rond half een had nog maar 3 procent van de Utrechters gestemd . De inwoners van de Domstad kunnen zich in een referendum uitspreken over hun nieuwe burgemeester. De strijd gaat tussen Ralph Pans en Aleid Wolfsen.
Een woordvoeder van de gemeente denkt de het opkomstpercentage in de loop van de dag nog wel zal stijgen. „De ervaring leert dat de Utrechters late stemmers zijn. De meeste mensen gaan na het werk of het eten naar de stembus.”

In Utrecht is veel kritiek op het referendum. Critici noemen het referendum een wassen neus, wegen de beperkte keuze. Beide kandidaten zijn PvdA'er. De gemeente Utrecht verwacht dat de opkomst van het burgemeestersreferendum woensdag onder de 30 procent blijft. Hierdoor zou de uitkomst ongeldig zijn . De raad zal dan zelf moeten beslissen wie van de twee PvdA-kandidaten de voorkeur heeft. :argwaan:

Het is ook een wassen neus. Mensen de keus geven uit slechts twee kandidaten. Van dezelfde partij. Geschoffeld. :maf:

Spitsboef
11-10-07, 14:41
Geplaatst door Koala64
Het is ook een wassen neus. Mensen de keus geven uit slechts twee kandidaten. Van dezelfde partij. Geschoffeld. :maf: Hij heeft wel gewonnen de klootzak! :duivel:

Maarten
11-10-07, 14:50
Geplaatst door Spitsboef
3 procent

Morgen het nieuws, dat het voltallige D66 (met zijn gekozen burgemeester) zich vanaf Schiermonnikoog in zee heeft gestort..

Koala64
11-10-07, 15:12
Geplaatst door Spitsboef
Hij heeft wel gewonnen de klootzak! :duivel:
Was er al beetje bang voor.
:(

Spitsboef
15-10-07, 19:00
Geplaatst door Koala64
Was er al beetje bang voor.
:( Ik vind hem meer een VVD'er hoor met zijn dreigTaal over de ghetto's! :jammer:

Koala64
15-10-07, 19:21
Geplaatst door Spitsboef
Ik vind hem meer een VVD'er hoor met zijn dreigTaal over de ghetto's! :jammer:
Het lijkt me echt zo'n puppet. Heb ook maar weinig kritiek van hem gehoord op het referendum zoals het nu gehouden werd.

Maar het beste hopen.

Spitsboef
16-10-07, 10:36
Geplaatst door Koala64
Het lijkt me echt zo'n puppet. Heb ook maar weinig kritiek van hem gehoord op het referendum zoals het nu gehouden werd.

Maar het beste hopen. Hij heeft het de hele tijd dat hij rechter is geweest en dus automatisch weet hoe hij de tyug?! kan aanpakken.... :confused:

Spitsboef
16-10-07, 18:20
Burgemeestersreferendum uit de gratie
anp
Gemeenten kunnen geen subsidie meer krijgen voor het houden van een burgemeestersreferendum.

Lees het artikel

De overheid heeft deze regeling afgeschaft. Alleen Eindhoven, waar in januari een referendum plaatsvindt, kan nog van het potje profiteren.

Dat heeft staatssecretaris Ank Bijleveld van Binnenlandse Zaken dinsdag gezegd tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Tweede Kamer. De SGP wilde opheldering over het bericht dat minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken een evaluatie wil van de burgemeestersreferenda.

Van een evaluatie is volgens Bijleveld geen sprake. Wel zal ze zich, na het referendum in Eindhoven, samen met Ter Horst bezinnen op het nut van burgemeestersreferenda. De bezinning gebeurt mede naar aanleiding van het debacle in Utrecht, waar het referendum vorige week ongeldig werd verklaard omdat slechts 9,4 procent van de stemgerechtigden naar de stembus kwam. Afschaffing van dit soort verkiezingen is niet uitgesloten.

De subsidieregeling, die gemeenten moest stimuleren een burgemeestersreferendum te houden, werd destijds in het leven geroepen als opmaat naar de gekozen burgemeester. Het huidige kabinet heeft dat systeem echter losgelaten en houdt vast aan de benoeming van een burgemeester door de Kroon na een bindende voordracht van de gemeenteraad. „Wij komen niet met andere voorstellen voor de aanstellingsprocedure", zei Bijleveld.

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil af van het burgemeestersreferendum. De fracties van CDA, PvdA en VVD vinden dat het mislukte referendum in Utrecht laat zien dat dit geen goede methode is om een burgemeester te kiezen. De SP pleitte dinsdag voor een tussenvorm: een door de gemeenteraad gekozen burgemeester.