PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie durft nu nog te getuigen?



wytze
10-10-07, 13:19
wie durft nu nog te getuigen?
Door PETER GROENENDIJK

AMSTERDAM - De dood van Bram Zeegers heeft niet alleen gevolgen voor het lopende proces tegen Willem Holleeder.
Want wie heeft nu nog het lef om te getuigen tegen criminele kopstukken?

,,Een vriend van me is afgeperst en vermoord,” zei hij vorige week in de rechtszaal in Amsterdam. ,,Daarna werden getuigen in deze zaak bedreigd en geliquideerd. Zelf heb ik overwogen het land te verlaten, maar het recht moet z’n loop krijgen. Daarom heb ik me als getuige gemeld.’’ Gisteren werd Zeegers (58) dood aangetroffen in zijn bad.

,,Een echt bange indruk maakte hij op mij niet,’’ zegt Fred Teeven. Als officier van justitie voerde het huidige Kamerlid lange gesprekken met Zeegers, toen die nog moest worden overgehaald om als getuige op te treden tegen Holleeder. ,,Maar hij was zich wel bewust van de risico’s.’’

Zeegers’ dood is nog met raadselen omgeven. Maar het overlijden van de getuige heeft grote gevolgen, wat de doodsoorzaak ook is. Als de ex-advocaat inderdaad is bezweken aan een overdosis cocaïne, is dat een kans voor Holleeder. Zijn advocaat zal de getuigenverklaring van Zeegers in twijfel trekken. Want, zo zal hij roepen: wat is het woord van een cokegebruiker waard?

Nog veel groter zijn de gevolgen als Zeegers blijkt te zijn vermoord. En niet alleen voor de zaak-Holleeder. Zeegers zou immers niet de eerste zijn die is vermoord na contact met politie en justitie: eerder overkwam het Kees Houtman en Willem Endstra, die met de politie spraken omdat ze zouden zijn afgeperst, en kroegbaas Thomas van der Bijl, die als getuige een belangrijke rol in het proces zou gaan spelen. De vraag rijst dan ook: wie durft straks nog te getuigen tegen vermeende kopstukken uit de onderwereld?

,,Als Zeegers vermoord blijkt, wordt het alleen maar lastiger om getuigen te werven in dit soort zaken,’’ zegt Teeven. ,,En dat zou bijzonder ernstig zijn. Die getuigen heeft het OM heel hard nodig.’’

Het proces-Holleeder is immers pas de eerste in een reeks, waarmee het OM de top van de Nederlandse onderwereld achter de tralies wil krijgen. Voor het komende jaar staan strafzaken gepland tegen de Hells Angels, diverse uitvoerders van liquidaties, maar ook kopstukken uit het criminele milieu. ,,Wat er nu gebeurt, kan getuigen afschrikken,’’ zegt Teeven. ,,Iedereen weet al wat er met Van der Bijl is gebeurd.’’

Dat denkt ook Hans Speijdel, advocaat van een ‘kroongetuige’ die verklaringen heeft afgelegd in liquidatieprocessen en daarom in het buitenland is ondergebracht. ,,Mijn cliënt was zich zeer bewust van de risico’s,” zegt Speijdel. ,,Hij heeft daar heel goed over nagedacht. In dergelijke zaken weet je dat de belangen groot zijn. Als nu blijkt dat Zeegers is vermoord, zal dat potentiële getuigen in nieuwe zaken niet aanmoedigen. En dan druk ik het zachtjes uit.’’ De Amsterdamse politie kon gisteren ook nog een succesje melden. Senol T., de voortvluchtige medeverdachte in het proces tegen Holleeder, werd gepakt in Amsterdam. De 42-jarige zou ¸onder anderen met Holleeder zakenman John Wijsmuller hebben afgeperst.


bron:ad.nl