PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Máxima onzorgvuldig geciteerd'



IbnRushd
10-10-07, 20:14
'Máxima onzorgvuldig geciteerd'

Máxima heeft nooit gezegd dat ,,de Nederlandse identiteit niet bestaat''. Zij heeft er in veel genuanceerder woorden op gewezen dat de Nederlandse identiteit geen statisch begrip is.

Premier Jan Peter Balkenende heeft dat woensdag gezegd in de Tweede Kamer. Balkenende zei de ophef die over het optreden van Máxima is ontstaan te betreuren. Hij weet die voor een belangrijk deel aan PVV-fractieleider Geert Wilders, die de woorden van de prinses afdeed als ,,politiek correcte prietpraat''. Wilders deed daarmee geen recht aan haar uitspraken, vindt de premier. (ANP)

ad.nl



Arme Nederland.... :jammer:

mark61
10-10-07, 20:25
Geplaatst door IbnRushd
Arme Nederland.... :jammer:

Jah. En wij moeten er in leven :cheefbek:

Thermopylae
10-10-07, 21:19
Volgens mij is half Nederland over haar heen gevallen, maar Balkenende geeft alleen Blonde Greet de schuld.

mark61
11-10-07, 07:39
Das dan heel sneu voor half Nederland. Die delen duidelijk niet mijn identiteit :ego: Opzouten >>>

Cherry Bo
11-10-07, 09:08
Welnu, de Marokkaanse en de Turkse identiteit bv. bestaan wél, gelukkig, dus Nederlanders kunnen zich die vanaf nu gewoon aanmeten.

Probleem opgelost.

Thermopylae
11-10-07, 10:21
De bevolking van de drie grootste steden van Marokko en Turkije bestaat voor ca 50 % uit Nederlanders. Het geboortecijfer van de Nederlanders ligt hoger ldan van de autochtone bevolking. Jaarlijks, komen er nog duizenden Nederlanders bij, door de gezinshereniging die na 45 jaar nog steeds blijkt door te gaan alsmede en het feit dat 75 % van die Nederlanders een huwelijkspartner uit Nederland laten overvliegen.
Zouden die Marokkanen en Turken, ook niet een heel klein beetje dat normale menselijke gevoel krijgen, een beetje vreemdeling in eigen stad te worden? Zouden zij dan blij zijn, als een lid van het koningshuis/regering bovendien nog komt melden, dat de Marokkaanse/Turkse identiteit niet bestaat?
Het is natuurlijk altijd makkelijk iets te veroordelen, maar probeer ook eens te kijken naar de andere kant van de medaille.
Voor de goede orde, ik heb het dus over de gevoelens van de gewone man in de stad, en heb dus niets met types als Blonde Greet, die deze menselijke gevoelens enorm uitvergroten en daarop blijven hameren, voor electoraal gewin.

mark61
11-10-07, 10:29
Geplaatst door Thermopylae
De bevolking van de drie grootste steden van Marokko en Turkije ...Voor de goede orde, ik heb het dus over de gevoelens van de gewone man in de stad, en heb dus niets met types als Blonde Greet, die deze menselijke gevoelens enorm uitvergroten en daarop blijven hameren, voor electoraal gewin.

Het zijn de bewoners van de goedkope wijken (weer es wat anders dan probleem- > achterstand- > pracht~) die daarmee geconfronteerd worden.

Het gezwets over identiteit komt daarentegen van volk dat nog nooit een zogeheten Turrek of Marrekaan van dichtbij heeft gezien, tenzij als ie overwerkte en hij over de schoonmaker struikelde. Als ie al een baan heeft en niet als 'publicist' danwel 'columnist' werkzaam is. De kalimijnen in met dat volk :rolleyes:

TonH
11-10-07, 10:38
Geplaatst door Thermopylae
Zouden die Marokkanen en Turken, ook niet een heel klein beetje dat normale menselijke gevoel krijgen, een beetje vreemdeling in eigen stad te worden?

Nee. De Turken zouden het nooit zo ver laten komen. Die zouden in een jaar of 50 er voor zorgen dat nog maar 1% van die Nederlanders 'vrijwillig' zouden vertrekken. De rest wordt op bootjes de zee opgezet....

Maar verder was voor de gemiddelde originele Istanbuller of Ankaraan iemand van het Turkse platteland vaak net zo 'vreemd' als die Hollanders.

Wortel
11-10-07, 10:41
Leg in de volgende zin eens de klemtoon op alle verschillende woorden die erin staan: "Jan vindt niet dat Piet rose olifanten heeft gezien."

Iedere keer wanneer de klemtoon anders wordt gelegd krijgt die zin een heel andere betekenis.


Volgens mij zei hare koninklijke hoogheid kroonprinses Maxima:

"De" Nederlander bestaat niet.
Daarin heeft ze groot gelijk.

Van sommige Nederlanders beginnen hun kaasgele klompen wel heel erg te knellen vanwege hun veel te lange tenen en de smeerkaas in hun oren.

mark61
11-10-07, 10:42
Geplaatst door TonH
Nee. De Turken zouden het nooit zo ver laten komen. Die zouden in een jaar of 50 er voor zorgen dat nog maar 1% van die Nederlanders 'vrijwillig' zouden vertrekken. De rest wordt op bootjes de zee opgezet....

Maar verder was voor de gemiddelde originele Istanbuller of Ankaraan iemand van het Turkse platteland vaak net zo 'vreemd' als die Hollanders.

Azzie het over passerende asielzoekers hebt, de Marokkanen jagen ze terug de woestijn in en hopen dat ze creperen, de Turken vangen er af en toe een paar, maar als ze niet in de weg lopen laten ze ze geloof ik. Ze hopen dat ze die Grieken komen zieken :hihi: Straks worden ze nog betrapt bij het verstrekken van rubberboten aan Koerden en Iraniërs...

Thermopylae
11-10-07, 11:54
Het doel van de rede van Maxima is heel simpel; de boel bij elkaar houden. Daar is uiteraard niets mis mee. Alleen is voor het verkeerde middel gekozen. In plaats van hameren op het punt, dat mensen met verschillende identiteit/cultuur/aard/volkseigen* heel goed met elkaar kunnen samenleven als men gewoon over en weer wat begrip voor elkaar heeft, wordt er voor gekozen, de Nederlandse identiteit/cultuur/aard/volkseigen* te ontkennen c.q. te marginaliseren. Niet alleen onnodig, maar ook contraproductief. Mensen die al het gevoel hebben te worden ondergesneeuwd door mensen met een andere identiteit/cultuur/aard/volkseigen* worden door dit soort uitspraken niet echt gerustgesteld, maar zullen zich nog verder gemarginaliseerd voelen.
Dat nu een uitleg komt, dat Maxima alleen heeft bedoelt, dat "de" Nederlander niet bestaat, is nogal doorzichtig. Natuurlijk weet iedereen, dat er in Nederland geen 16 miljoen klonen wonen, net zo min er 32 miljoen klonen in zeg Marokko wonen. Dus is er ook geen enkele noodzaak dat uit te spreken Duidelijk is echter, dat bij de verschillen tussen deze mensen er toch een soort van grootste gemene deler is, die de identiteit/cultuur/aard/volkseigen* van een volk vormt. Dus laten we niet de problemen die er in onze samenleving zijn, willen neutraliseren, met de gedachte, we ontkennen c.q. marginaliseren de dominante Nederlandse identiteit/cultuur/aard/volkseigen* en dan komt het wel goed. Immers, als wordt ontkend dat er zoiets als een Nederlandse identiteit/cultuur/aard/volkseigen* is, dan kan van de allochtone Nederlanders ook niet worden gevergd, dat zij zich daar aan aanpassen.


(*doorhalen wat u niet van toepassing vindt!)

Wortel
11-10-07, 13:36
Mensen die al het gevoel hebben te worden ondergesneeuwd door mensen met een andere identiteit/cultuur/aard/volkseigen* worden door dit soort uitspraken niet echt gerustgesteld, maar zullen zich nog verder gemarginaliseerd voelen.

Dat dat gevoel er is zal ik zeker niet ontkennen, maar de vraag is wel of dat gevoel er terecht is en of je dat gevoel niet eens wat zou moeten ontmoedigen. Alsof dat gevoel ondergesneeuwd te raken door de Islamitische cultuur -alsof die in zijn algemeenheid zou bestaan, trouwens- zou komen. Laatst hoorde ik iemand in volle ernst beweren dat de beveiliging van Hirshi Ali een gevolg was van de "dominante cultuur" van de Islam. Alsof de Nederlandse samenleving, los welke moslim dan ook, al niet allang op drift is. Er moet met de onbeschoftheid en horkerigheid die er heerst wel meer beveiligd worden dan het ongeleide projectiel dat mevrouw Hirshi Ali is.
Zullen we het, in het licht van dat ondersneeuwen, eens hebben over alle Engelse leenwoorden waarmee de Nederlandse taal doorweven is geraakt? "At your service" riep eens een voorvechter van het vrije Nederlandse woord. Een Christelijke partij riep in dezelfde contekst: "Tot uw dienst". Maar dat rook weer teveel naar spruitjes, vond men.
Sommige Nederlanders moeten eens ophouden zichzelf te marginaliseren en vanuit dat onbehagen naar "anderen" te wijzen.

Thermopylae
11-10-07, 15:39
Geplaatst door Wortel
Dat dat gevoel er is zal ik zeker niet ontkennen, maar de vraag is wel of dat gevoel er terecht is en of je dat gevoel niet eens wat zou moeten ontmoedigen. Alsof dat gevoel ondergesneeuwd te raken door de Islamitische cultuur -alsof die in zijn algemeenheid zou bestaan, trouwens- zou komen. Laatst hoorde ik iemand in volle ernst beweren dat de beveiliging van Hirshi Ali een gevolg was van de "dominante cultuur" van de Islam. Alsof de Nederlandse samenleving, los welke moslim dan ook, al niet allang op drift is. Er moet met de onbeschoftheid en horkerigheid die er heerst wel meer beveiligd worden dan het ongeleide projectiel dat mevrouw Hirshi Ali is.
Zullen we het, in het licht van dat ondersneeuwen, eens hebben over alle Engelse leenwoorden waarmee de Nederlandse taal doorweven is geraakt? "At your service" riep eens een voorvechter van het vrije Nederlandse woord. Een Christelijke partij riep in dezelfde contekst: "Tot uw dienst". Maar dat rook weer teveel naar spruitjes, vond men.
Sommige Nederlanders moeten eens ophouden zichzelf te marginaliseren en vanuit dat onbehagen naar "anderen" te wijzen.

Ik ben het helemaal met je eens, dat zaken niet groter moeten worden gemaakt dan ze zijn. Vandaar dat ik ook nadrukkelijk schreef, over de normale menselijke gevoelens van de mensen die merken, minderheid in de eigen wijk te zijn geworden, en dat ik dus niets heb met Blonde Greet c.s. die zaken enorm overdrijven alleen om electorale winst te behalen.

Wat betreft die steeds meer toenemende "Engelse ziekte" , vind je mij zo mogelijk nog meer aan je kant. Ronduit walgelijk die personen, die denken dat ze een dubbeltje meer waard zijn als ze maar veel Engels gebruiken. Shoppen, kids, Shopping Mall. Als er maar een Engelse benaming aan wordt gegeven, dan denkt men dat iets opgewaardeerd wordt. Er kan tegenwoordig niet meer een lullige buurtvereniging worden opgericht, of ze komen met een Engelse naam!
Overigens is dit aanstellerige gedoe duidelijk iets dat samengaat met de Nederlandse cultuur.
In de 17e eeuw verzuchtte Vondel reeds; wat van verre komt gevlogen, vindt hier een wonderlijk onthaal!
Toen waren het die aanstellers met de Franse taal, nu zitten we met die types die een lang weekeinde in New York zijn geweest, en al moeilijk Nederlands praten!
Je hoort het ook van buitenlanders die zich hier vestigen, dat ze dan hun best doen om Nederlands te spreken, maar gewoon niet de kans krijgen, de Nederlanders nemen het gesprek direct in het Egels over.
Niet omdat men zo hulpvaardig is, maar dat men zo graag pronkt met zijn meestal tenenkrommend slechte Entgels!
Toen ik een paar jaar geleden met Engelse vrienden slot Loevestein bezocht, vertaalde ik hetgeen de gids ons vertelde voor deze vrienden.
Plompverloren werd ik opzij geduwd door een vent, die het van mij ging overnemen!

Soldim
11-10-07, 16:14
Geplaatst door Thermopylae
In de 17e eeuw verzuchtte Vondel reeds; wat van verre komt gevlogen, vindt hier een wonderlijk onthaal!

Wel een grote bek, die Vondel, voor een Duitser.

Thermopylae
11-10-07, 16:52
Geplaatst door Soldim
Wel een grote bek, die Vondel, voor een Duitser.

Zijn Zuid-Nederlandse ouders waren - als velen - als protestant naar Duitsland gevlucht. Daar werd "onze" Joost geboren. Op 11 jarige leeftijd kwam hij in Nederland terecht.