PDA

Bekijk Volledige Versie : Hirsch Ballin volgt raad van nazi-Wilders op en gaat dubbele nationaliteit verbieden.



Qaiys
11-10-07, 22:24
Hirsch Ballin pakt dubbele nationaliteit aan

DEN HAAG (ANP) – Kinderen die over twee paspoorten beschikken en vijf jaar in Nederland wonen, moeten voortaan op hun achttiende jaar afstand doen van een van hun nationaliteiten.

De ministerraad bespreekt vrijdag een voorstel van die strekking van minister Hirsch Ballin van Justitie.

Dat meldde RTL Nieuws donderdagavond. De CDA-bewindsman gaat in het kabinetsberaad ook voorstellen terroristen het Nederlandse paspoort te ontnemen, als ze daarover beschikken.

Nederland telt op dit moment ongeveer een miljoen inwoners met een dubbele nationaliteit. Tien jaar geleden waren dat er nog 400.000. De maatregelen die nu door Hirsch Ballin worden voorgesteld, moeten voorkomen dat de toename doorzet. Bijna de helft van de meervoudige paspoortbezitters heeft de Turkse of Marokkaanse als tweede nationaliteit.

In het voorjaar laaide een maatschappelijke discussie op over de dubbele nationaliteit. Aanjager van het debat was fractieleider Wilders van de Partij voor de Vrijheid (PVV). Hij bekritiseerde de bewindslieden Albayrak en Aboutaleb (beiden PvdA), die behalve over de Nederlandse nationaliteit ook over respectievelijk een Turks en een Marokkaans paspoort beschikken. Het bezit van twee paspoorten zou de staatssecretarissen opschepen met een dubbele loyaliteit.

Hirsch Ballin gaat met zijn voorstel voorbij aan een recent gepubliceerd rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Dat adviesorgaan vindt het geen probleem als burgers een dubbele nationaliteit hebben. „In een globaliserende wereld is het hebben van twee paspoorten steeds vaker een gegeven. Niet alleen voor ‘nieuwe Nederlanders’, maar ook voor Nederlandse emigranten", aldus de WRR.

De raad sprak zich uit voor een strikt antidiscriminatiebeleid, dat burgers kan helpen zich in Nederland beter thuis te voelen. Ook bepleitte de WRR een zorgvuldig woordgebruik. Grove generalisaties werken volgens de wetenschappers vaak contraproductief.


http://www.refdag.nl/artikel/1318702/Hirsch+Ballin+pakt+dubbele+nationaliteit+aan.html

tr_imparator
11-10-07, 22:27
Jij was eerder. :p

Qaiys
11-10-07, 22:36
Geplaatst door tr_imparator
Jij was eerder. :p

2 minuten maar.

Anywayz omdat een half miljoen Turken en Marokkanen en dubbele paspoort hebben moeten de andere half miljoen die ook een dubbele paspoort hebben bloeden.

Ik ben echt blij dat ik nooit de Nederlandse nationaliteit heb genomen. Precies datgene waar ik altijd bang voor was, dat er ooit een tijd zal komen dat je gedwongen wordt om een keuze moet maken, komt steeds dichter en dichter bij!

Het scheeuwen van wilders en andere (extreem)rechtse knakkers heeft toch veel effect en in de praktijk worden hun plannen gewoon uitgevoerd.

tr_imparator
11-10-07, 22:39
Geplaatst door Qaiys
2 minuten maar.

Anywayz omdat een half miljoen Turken en Marokkanen en dubbele paspoort hebben moeten de andere half miljoen die ook een dubbele paspoort hebben bloeden.

Ik ben echt blij dat ik nooit de Nederlandse nationaliteit heb genomen. Precies datgene waar ik altijd bang voor was, dat er ooit een tijd zal komen dat je gedwongen wordt om een keuze moet maken, komt steeds dichter en dichter bij!

Het scheeuwen van wilders en andere (extreem)rechtse knakkers heeft toch veel effect en in de praktijk worden hun plannen gewoon uitgevoerd.

Heb ook geen Nederlandse nationaliteit, maar bijna moest ik 12.000(ipv 1500) euro collegeld daardoor betalen. :auw2:

Wat moet je dan?

wit schaap
11-10-07, 22:52
Heb ook geen Nederlandse nationaliteit, maar bijna moest ik 12.000(ipv 1500) euro collegeld daardoor betalen.

Terecht toch.

Als je geen Nederlander zou willen zijn, moeten Nederlandse belastingbetalers wel jouw studie betalen?

Qaiys
11-10-07, 22:52
Geplaatst door tr_imparator
Heb ook geen Nederlandse nationaliteit, maar bijna moest ik 12.000(ipv 1500) euro collegeld daardoor betalen. :auw2:

Wat moet je dan?

Ik heb verleden jaar 515 euro teveel collegegeld betaald. Door stom toeval kwam ik erachter dat ik teveel betaald had. Met moeite heb ik het gisteren teruggekregen. En ja ook allemaal vanwege mijn Marokkaanse nationaliteit.

art 1 grondwet:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan,

Artikel 1 realiteit:

All animals are equal, but some are more equal than others.

Qaiys
11-10-07, 22:53
Geplaatst door wit schaap
Terecht toch.

Als je geen Nederlander zou willen zijn, moeten Nederlandse belastingbetalers wel jouw studie betalen?

Hij, zijn ouders en andere familieleden betalen ook belasting in Nederland.

wit schaap
11-10-07, 22:55
Het gaat om ZIJN studie.

Qaiys
11-10-07, 22:57
Geplaatst door wit schaap
Het gaat om ZIJN studie.

Waarom zeur je dan over belasting geld dat Nederlanders zouden betalen?

tr_imparator
11-10-07, 23:07
Geplaatst door wit schaap
Terecht toch.

Als je geen Nederlander zou willen zijn, moeten Nederlandse belastingbetalers wel jouw studie betalen?


Donderop mafkees.

Dat ik een andere nationaliteit heb wil niet zeggen dat ik hier geboren ben, woon en dus ook belasting betaal. Verder maak ik wel uit welke nationaliteiten ik neem.

fransjan
11-10-07, 23:11
Geplaatst door Qaiys
Ik heb verleden jaar 515 euro teveel collegegeld betaald. Door stom toeval kwam ik erachter dat ik teveel betaald had. Met moeite heb ik het gisteren teruggekregen. En ja ook allemaal vanwege mijn Marokkaanse nationaliteit.

art 1 grondwet:

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan,


Artikel 1 vd Grondwet is de oorzaak van Fort Europa. Het kwalititaiteve en hoogwaardige onderwijs in Nederland, daar hebben honderden miljoenen jongeren in de wereld behoefte aan, maar dat kunnen en willen we simpelweg niet betalen.

Met andere woorden, het anti-discriminiatie artikel is leuk, maar het mag niet teveel kosten.

fransjan
11-10-07, 23:22
Geplaatst door tr_imparator
Donderop mafkees.

Dat ik een andere nationaliteit heb wil niet zeggen dat ik hier geboren ben, woon en dus ook belasting betaal. Verder maak ik wel uit welke nationaliteiten ik neem.
Mensen met andere nationaliteit hebben soms additionele rechten en plichten en dat creeert in Nederland een raar soort rechtsongelijkheid.

1973Tanger
11-10-07, 23:23
Die Hirs Ballin wil met dit voornemen meeliften op het succes van extreem rechts. Want in de praktijk zal dit plan veel gedoe opleveren en haast niet uitvoerbaar zijn. Hirs Ballin doorziet niet wat hij hiermee voor zijn departement op de hals haald. Een andere minister ging hem als voorbeeld al onfortuinlijk voor. Al die verdragen moeten bijvoorbeeld herzien worden. Zonder medewerking van de andere landen zal het een bittere pil worden. Helemaal in het geval van Marokko. Marokko is geenszins van plan om haar grondwet voor de plannen van bijvoorbeeld Hirs Ballin te wijzigen. Dan kan Hirs Ballin zich daarvan mooi niks aantrekken en verder Marokko uitsluiten. Maar dan heeft hij zijn doel daarmee niet bereikt. Want voor Marokko maakt het niet uit of een Marokkaan afstand neemt van de nationaliteit, omdat daarvoor gewoon geen procedure bestaat. Die Marokkaan in kwestie kan danwel ergens in een document verklaren dat hij afstand heeft genomen van de Marokkaanse nationaliteit. Maar hij kan altijd nog terugvallen op Marokko. Omdat Marokko hem altijd als Marokkaanse staatsburger zal beschouwen en erkennen. Het belangrijkste document in Marokko, is naast de carte national, het familieboekje. Daar kan niemand afstand van nemen. Dat zit zo verankerd in de Marokkaanse samenleving, dat verwerping daarvan ondoenlijk is. De volgende situatie krijg je dan: De Marokkaan die de Nederlandse nationaliteit wenst te verkrijgen, zal via een document (van het ministerie), moeten verklaren afstand te hebben genomen van zijn oorspronkelijke nationaliteit. Mocht de Marokkaanse overheid op zijn verzoek ingaan en de verklaring paraferen, zal dat geen voldongen feit wezen. Omdat dat in strijd zal zijn met de Marokkaanse grondwet. Zijn Marokkaanse identiteit zal dan voorlopig in de ijskast worden gezet (hij zal een dood paspoort behouden). Voor Marokko is namelijk de Marokkaanse identiteit meer dan een document. De band met Marokko zal nooit verbroken kunnen worden door afstand te doen van je paspoort. Want daar gaat het hier om.

Qaiys
11-10-07, 23:37
Geplaatst door fransjan
Artikel 1 vd Grondwet is de oorzaak van Fort Europa. Het kwalititaiteve en hoogwaardige onderwijs in Nederland, daar hebben honderden miljoenen jongeren in de wereld behoefte aan, maar dat kunnen en willen we simpelweg niet betalen.

Met andere woorden, het anti-discriminiatie artikel is leuk, maar het mag niet teveel kosten.

Enkele kanttekeningen waaraan je voorbij gaat:

Het gaat nu niet om jongeren die naar Europa willen komen voor het onderwijs, maar over jongeren die hier allang wonen. Voorts doet Nederland haar best om juist bepaalde jongeren uit het buitenland te ronselen om hier te komen studeren.

Qaiys
11-10-07, 23:42
Geplaatst door 1973Tanger
Die Hirs Ballin wil met dit voornemen meeliften op het succes van extreem rechts. Want in de praktijk zal dit plan veel gedoe opleveren en haast niet uitvoerbaar zijn. Hirs Ballin doorziet niet wat hij hiermee voor zijn departement op de hals haald. Een andere minister ging hem als voorbeeld al onfortuinlijk voor. Al die verdragen moeten bijvoorbeeld herzien worden. Zonder medewerking van de andere landen zal het een bittere pil worden. Helemaal in het geval van Marokko. Marokko is geenszins van plan om haar grondwet voor de plannen van bijvoorbeeld Hirs Ballin te wijzigen. Dan kan Hirs Ballin zich daarvan mooi niks aantrekken en verder Marokko uitsluiten. Maar dan heeft hij zijn doel daarmee niet bereikt. Want voor Marokko maakt het niet uit of een Marokkaan afstand neemt van de nationaliteit, omdat daarvoor gewoon geen procedure bestaat. Die Marokkaan in kwestie kan danwel ergens in een document verklaren dat hij afstand heeft genomen van de Marokkaanse nationaliteit. Maar hij kan altijd nog terugvallen op Marokko. Omdat Marokko hem altijd als Marokkaanse staatsburger zal beschouwen en erkennen. Het belangrijkste document in Marokko, is naast de carte national, het familieboekje. Daar kan niemand afstand van nemen. Dat zit zo verankerd in de Marokkaanse samenleving, dat verwerping daarvan ondoenlijk is. De volgende situatie krijg je dan: De Marokkaan die de Nederlandse nationaliteit wenst te verkrijgen, zal via een document (van het ministerie), moeten verklaren afstand te hebben genomen van zijn oorspronkelijke nationaliteit. Mocht de Marokkaanse overheid op zijn verzoek ingaan en de verklaring paraferen, zal dat geen voldongen feit wezen. Omdat dat in strijd zal zijn met de Marokkaanse grondwet. Zijn Marokkaanse identiteit zal dan voorlopig in de ijskast worden gezet (hij zal een dood paspoort behouden). Voor Marokko is namelijk de Marokkaanse identiteit meer dan een document. De band met Marokko zal nooit verbroken kunnen worden door afstand te doen van je paspoort. Want daar gaat het hier om.

De Turkse regering heeft ook hierin voorzien. Turken kunnen namelijk wel afstand doen van hun nationaliteit maar de Turkse wet is zo aangepast dat een Turk die afstand heeft genomen van zijn nationaliteit het meteen terugkrijgt als hij dat wenst. Jammer dat de andere half miljoen allochtonen met dubbele nationaliteit moeten boeten voor de xenofobie die eigenlijk gericht is op Turken en Marokkanen.

fransjan
11-10-07, 23:52
Geplaatst door Qaiys
Enkele kanttekeningen waaraan je voorbij gaat:

Het gaat nu niet om jongeren die naar Europa willen komen voor het onderwijs, maar over jongeren die hier allang wonen. Voorts doet Nederland haar best om juist bepaalde jongeren uit het buitenland te ronselen om hier te komen studeren.
Het zijn migratiestromen van het verleden (en de kinderen daarvan) die nog steeds niet goed opgevangen en geintegreerd zijn.

Dat rondselen ben ik ook zwaar op tegen.

lihoed
11-10-07, 23:52
Geplaatst door Qaiys




All animals are equal, but some are more equal than others.

Hey.. dit stukje tekst heb ik ooit 'ns in een boek gelezen op de Middelbare school. Het boek heet Animal Farm.
Ik heb alleen nooit geweten dat ik er ooit eens wat mee te maken zou krijgen als mens.

Qaiys
11-10-07, 23:55
Geplaatst door fransjan
Het zijn migratiestromen van het verleden (en de kinderen daarvan) die nog steeds niet goed opgevangen en geintegreerd zijn.

Dat rondselen ben ik ook zwaar op tegen.

Als je studeert aan een Nederlandse universiteit mag je gerust aannemen dat die allochtonen beter geintegreerd zijn dan de gemiddelde Nederlander.

fransjan
12-10-07, 00:06
Geplaatst door Qaiys
Als je studeert aan een Nederlandse universiteit mag je gerust aannemen dat die allochtonen beter geintegreerd zijn dan de gemiddelde Nederlander.
In mijn visie is de autochtone Nederlander geintegreerd by definition. Pas als ie langdurig in het buitenland woont kan ie desintegreren volgens die definitie.

1973Tanger
12-10-07, 00:15
Geplaatst door Qaiys
De Turkse regering heeft ook hierin voorzien. Turken kunnen namelijk wel afstand doen van hun nationaliteit maar de Turkse wet is zo aangepast dat een Turk die afstand heeft genomen van zijn nationaliteit het meteen terugkrijgt als hij dat wenst. Jammer dat de andere half miljoen allochtonen met dubbele nationaliteit moeten boeten voor de xenofobie die eigenlijk gericht is op Turken en Marokkanen.

Dat klopt als een bus Qaiys. Want al die regeringen zien in dat definitief afstand nemen van de nationaliteit ernstige economische gevolgen zullen meebrengen. Veel van die landen steunen bijvoorbeeld op buitenlandse deviezen en heel veel van die staatsburgers hebben aanzienlijke bezittingen in het land van herkomst. Die landen zijn niet gek om de banden met hun eigen volk op zo'n xenofobische manier te verbreken. Waarom moeten die andere half miljoen allochtonen eigenlijk boeten voor die xenofobie van deze mensen? Als ik mijzelf als voorbeeld neem, kan ik aangeven dat ik de nederlandse nationaliteit, alsmede de Marokkaanse bezit. Dat ik eveneens in bezit ben van een geldige identiteitskaart en een familieboekje waar naast mijzelf en mijn echtgenote, ook mijn kinderen staan geregistreerd als kinderen van Marokkaanse ouders. Die kinderen kunnen dus wanneer ze 16 jaar zijn, gewoon een Marokkaanse paspoort aanvragen. De Nederlandse bezitten ze al automatisch. Het zal voor die Hirs Ballin dus nog een vette kluif worden, waar ik de uitkomst al van kan voorspellen.

Qaiys
12-10-07, 00:16
Geplaatst door fransjan
In mijn visie is de autochtone Nederlander geintegreerd by definition. Pas als ie langdurig in het buitenland woont kan ie desintegreren volgens die definitie.

Dat is in mijn visie een beperkte definitie.

Julien
12-10-07, 00:43
Geplaatst door Qaiys
Jammer dat de andere half miljoen allochtonen met dubbele nationaliteit moeten boeten voor de xenofobie die eigenlijk gericht is op Turken en Marokkanen.

Precies. En daar erger ik me al langer aan. Omdat er 'problemen' zijn met (Turken en) Marokkanen, moeten alle allochtonen leiden onder de strengere regels; zoals inburgering, huwelijk met iemand uit je eigen land en nu ook al je nationaliteit.
Niemand die mij mijn dubbele nationaliteit afpakt! Gelukkig geldt dit alleen voor toekomstige 18jarigen, maar ik vind het wel belachelijk.

trouwens, Hirsch Ballin klinkt ook erg buitenlands, is dat ook geen buitenlander.. familie van Hirshi ofzo? :hihi:

tr_imparator
12-10-07, 00:46
Geplaatst door fransjan
In mijn visie is de autochtone Nederlander geintegreerd by definition. Pas als ie langdurig in het buitenland woont kan ie desintegreren volgens die definitie.

Jij maakt die definitie op basis van raciale kenmerken. Ik ben geboren in hartje Amsterdam, wat ben ik dan volgens jouw definitie?

Qaiys
12-10-07, 00:52
Ik hoor net op het nieuws dat er een uitzondering komt voor Marokkanen. Ga je daar weer gezeur over krijgen van onze rechtse vriendjes.

Julien
12-10-07, 00:54
en westerse allochtonen, hoe zit het daarmee?

1973Tanger
12-10-07, 01:02
Geplaatst door Qaiys
Ik hoor net op het nieuws dat er een uitzondering komt voor Marokkanen. Ga je daar weer gezeur over krijgen van onze rechtse vriendjes.

Qaiys, ze moeten wel. De Marokkaanse overheid is zo taai in deze kwestie, dat het voor Hirs Ballin, met zijn gebit niet te kauwen is. Over deze kwestie kan je misschien alleen gehoor bij de koning vinden. Maar ministers met dergelijke boodschappen worden niet door de koning ontvangen. Die worden zoals gebruikelijk in het immense ambtenarenapparaat van Marokko gedumpt. Hij moet wel. Voor die rechtse vriendjes zal hij wel een woordje voor klaar hebben liggen. Zijn punten in het rechtse veld heeft tie al gepakt.

1973Tanger
12-10-07, 01:03
Geplaatst door Julien
en westerse allochtonen, hoe zit het daarmee?

Heb je de Franse nationaliteit dan?

Julien
12-10-07, 01:05
Geplaatst door 1973Tanger
Heb je de Franse nationaliteit dan?

Natuurlijk. Frankrijk verplicht aan ieder kind met een Franse ouder de Franse nationaliteit. Net als Marokko. Mijn kinderen krijgen die ook automatisch, ook als ze niet willen.

1973Tanger
12-10-07, 01:08
Geplaatst door Julien
Natuurlijk. Frankrijk verplicht aan ieder kind met een Franse ouder de Franse nationaliteit. Net als Marokko. Mijn kinderen krijgen die ook automatisch, ook als ze niet willen.

Hebben we dat in ieder geval samen gemeen. Vive la Maroc, vive la France.

Julien
12-10-07, 01:19
Geplaatst door 1973Tanger
Hebben we dat in ieder geval samen gemeen. Vive la Maroc, vive la France.

:handbang:

Maar er zijn meer landen die het niet accepteren als je afstand wil doen van je nationaliteit. Van Griekenland weet ik dat bijvoorbeeld.

Kortom, het lijkt me onrealistisch om de dubbele nationaliteit af te schaffen. Óf Hirsh Balin moet komen met een hele serie uitzonderingen. Maar dat zou weer discriminerend zijn; een Turk mag geen turkse nationaliteit en een Fransman, Griek of Marokkaan wel?

sidi bibi
12-10-07, 01:22
Geplaatst door 1973Tanger
vive la France.

Ineens Francophone ?

1973Tanger
12-10-07, 01:33
Geplaatst door Julien
:handbang:

Maar er zijn meer landen die het niet accepteren als je afstand wil doen van je nationaliteit. Van Griekenland weet ik dat bijvoorbeeld.

Kortom, het lijkt me onrealistisch om de dubbele nationaliteit af te schaffen. Óf Hirsh Balin moet komen met een hele serie uitzonderingen. Maar dat zou weer discriminerend zijn; een Turk mag geen turkse nationaliteit en een Fransman, Griek of Marokkaan wel?

Precies. Ik denk dat Hirs Ballin dit voornemen in een opwelling heeft begaan. Dat zijn beleidsambtenaren hem vervolgens hebben teruggefloten, omdat ze de uitvoerbaarheid niet kunnen realiseren als ministerie en dat Hirs Ballin nu al begint terug te krabbelen. Zie het maar als een promotiestunt van het CDA, om ook bij rechts goed te vallen.

1973Tanger
12-10-07, 01:35
Geplaatst door sidi bibi
Ineens Francophone ?

In deze kwestie wel. Laat de Nederlanders maar naarstig opzoek gaan naar hun identiteit. Wij hebben die al gevonden.

sidi bibi
12-10-07, 01:45
Geplaatst door 1973Tanger
In deze kwestie wel. Laat de Nederlanders maar naarstig opzoek gaan naar hun identiteit. Wij hebben die al gevonden.

Heb niet zo'n identiteitgevoel, hoor overal en nergens bij.

1973Tanger
12-10-07, 01:50
Geplaatst door sidi bibi
Heb niet zo'n identiteitgevoel, hoor overal en nergens bij.

Goed zo. Maak je vooral niet dik aan al die heisa. Heb je trouwens al de herkomst van die 'schaamhaar', in je tuin achterhaald?

sidi bibi
12-10-07, 02:27
Geplaatst door 1973Tanger
Goed zo. Maak je vooral niet dik aan al die heisa. Heb je trouwens al de herkomst van die 'schaamhaar', in je tuin achterhaald?

Laatste heb ik weggeveegd, over die identiteit, ik heb maar een kleine familie, nationaliteiten: Pools, Spaans, Nederlands, Indisch, Marokkaans.
Volgens de wet ben ik allochtoon. Wordt zo'n wanboel om een identiteit te zoeken.