PDA

Bekijk Volledige Versie : Ondanks rapport WRR misschien toch verbod op dubbele nationaliteit



tr_imparator
11-10-07, 22:26
Hirsch Ballin pakt dubbele nationaliteit aan
Uitgegeven: 11 oktober 2007 20:54
Laatst gewijzigd: 11 oktober 2007 21:46

DEN HAAG - Kinderen die over twee paspoorten beschikken en vijf jaar in Nederland wonen, moeten voortaan op hun achttiende jaar afstand doen van een van hun nationaliteiten.

De ministerraad bespreekt vrijdag een voorstel van die strekking van minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie.

Dat meldde RTL Nieuws donderdagavond. De CDA-bewindsman gaat in het kabinetsberaad ook voorstellen terroristen het Nederlandse paspoort te ontnemen, als ze daarover beschikken.

Inwoners

Nederland telt op dit moment ongeveer een miljoen inwoners met een dubbele nationaliteit. Tien jaar geleden waren dat er nog 400.000. De maatregelen die nu door Hirsch Ballin worden voorgesteld, moeten voorkomen dat de toename doorzet. Bijna de helft van de meervoudige paspoortbezitters heeft de Turkse of Marokkaanse als tweede nationaliteit.

In het voorjaar laaide een maatschappelijke discussie op over de dubbele nationaliteit. Aanjager van het debat was fractieleider Geert Wilders van de Partij voor de Vrijheid (PVV). Hij bekritiseerde de bewindslieden Nebahat Albayrak en Ahmed Aboutaleb (beiden PvdA), die behalve over de Nederlandse nationaliteit ook over respectievelijk een Turks en een Marokkaans paspoort beschikken. Het bezit van twee paspoorten zou de staatssecretarissen opschepen met een dubbele loyaliteit.

Rapport

Hirsch Ballin gaat met zijn voorstel voorbij aan een recent gepubliceerd rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Dat adviesorgaan vindt het geen probleem als burgers een dubbele nationaliteit hebben. "In een globaliserende wereld is het hebben van twee paspoorten steeds vaker een gegeven. Niet alleen voor 'nieuwe Nederlanders', maar ook voor Nederlandse emigranten", aldus de WRR.

De raad sprak zich uit voor een strikt antidiscriminatiebeleid, dat burgers kan helpen zich in Nederland beter thuis te voelen. Ook bepleitte de WRR een zorgvuldig woordgebruik. Grove generalisaties werken volgens de wetenschappers vaak contraproductief.

nu.nl

TonH
11-10-07, 22:28
Wat zijn de argumenten van HB om tegen dat advies in te gaan?
Hoe denkt hij het paspoort van een Jan Jansen, terrorist, in te trekken?

wit schaap
11-10-07, 22:38
Jammer van al die uitzonderingen.

TonH
11-10-07, 23:09
Geplaatst door wit schaap
Jammer van al die uitzonderingen.

Jammer van die maatregel. Nuttiger zou zijn om met dat gezeur te stoppen en alleen een paar beroepen uit te sluiten voor mensen met een dubbele nationaliteit. Beroepen waar je écht in loyaliteitsproblemen zou kunnen komen bijvoorbeeld. Maar dat zijn er niet zo veel volgens mij.

tr_imparator
11-10-07, 23:32
Geplaatst door TonH
Jammer van die maatregel. Nuttiger zou zijn om met dat gezeur te stoppen en alleen een paar beroepen uit te sluiten voor mensen met een dubbele nationaliteit. Beroepen waar je écht in loyaliteitsproblemen zou kunnen komen bijvoorbeeld. Maar dat zijn er niet zo veel volgens mij.


Ik denk ook dat je hier onderscheid moet maken tussen mensen als mij(die altijd een Nederlandse nationaliteit kunnen nemen, maar dit niet doen omdat dat 100 euro kost, of gewoon dat op basis van hun autonomiteit niet willen) en mensen die geen recht hebben op de Nederlandse nationaliteit(bijv. mensen die hier pas een paar maanden wonen).

Er is een wezenlijk verschil omdat je bij de eerste groep mensen de keuzevrijheid moet accepteren. De tweede groep mensen hebben toch geen keus.

Al Sawt
12-10-07, 01:46
Jammer dat de overheid eerder afgaat op populisme, dan op raad van een wetenschappelijke instantie als WRR.

Tja, men moet bekrompen figuren als Witte Schaap tevreden houden. Zodat ze niet al te rechts gaan stemmen.

Karin.N
12-10-07, 06:09
Geplaatst door Al Sawt
Jammer dat de overheid eerder afgaat op populisme, dan op raad van een wetenschappelijke instantie als WRR.

Tja, men moet bekrompen figuren als Witte Schaap tevreden houden. Zodat ze niet al te rechts gaan stemmen.


Bekrompen figuren, bestaan die volgens jou alleen in het witte, islamfobe Nederland?

Mensen die in enge hokjes denken moet je aanpakken. Maar dat werkt alleen als je ze tegelijkertijd aanpakt.

observer
12-10-07, 10:37
Geplaatst door TonH
Wat zijn de argumenten van HB om tegen dat advies in te gaan?
Hoe denkt hij het paspoort van een Jan Jansen, terrorist, in te trekken? gaat hij niet is een papieren regel puur pr

turken marokkanen surinamers zijn uitgezonderd, dat betekend dat ongeveer 2 inuit en 1 maori hun paspoort moeten inleveren

knuppeltje
12-10-07, 11:16
Geplaatst door observer
gaat hij niet is een papieren regel puur pr

turken marokkanen surinamers zijn uitgezonderd, dat betekend dat ongeveer 2 inuit en 1 maori hun paspoort moeten inleveren

Discreminatie ten top dus weer.

observer
12-10-07, 14:29
Geplaatst door knuppeltje
Discreminatie ten top dus weer. voor die 2 innuit wel ja

al denk ik dat de marocjes hier profiteren van die ene vrouw die ook haar nationaliteit niet kan opgeven (maxima) en haar kinderen die meen ik ook 2 nationaliteiten hebben

1973Tanger
12-10-07, 17:03
Geplaatst door observer
voor die 2 innuit wel ja

al denk ik dat de marocjes hier profiteren van die ene vrouw die ook haar nationaliteit niet kan opgeven (maxima) en haar kinderen die meen ik ook 2 nationaliteiten hebben

Waarom praat je zo hardvochtig over je toekomstige koningin en haar nakomelingen, die nog voor generaties lang Nederland, met een dubbele nationaliteit zullen vertegenwoordigen?