PDA

Bekijk Volledige Versie : Humanisme.



Sou
16-10-07, 13:00
Effe jullie hulp nodig, voor een stomme opdracht. Inspireer me met jullie antwoorden!

Waarom zou/ben je wel of niet een humanist kunnen/zijn/worden?

Wat vind je positief aan het humanisme en wat negatief?

Mijn dank is groot!





Thalla,
Sou

sienia
16-10-07, 13:09
In essentie (wat mij betreft) gaat het om zaken als menselijkheid, zelfontwikkeling, kritisch denken, gelijkwaardigheid, verlichting. Dat zijn positieve zaken die ook prima samen gaan met de islam. Ik zie het humanisme dan ook niet als een levensbeschouwing.
We kregen vroeger op school ook humanistische vorming. Werd ons geleerd wat zaken zijn als vrijheid en gelijkheid.

Waltertje
16-10-07, 13:11
Kenmerken
Het moderne humanisme is een niet-godsdienstig levens- en wereldbeeld. Het humanisme definieert zelf geen opperwezen. In de praktijk blijkt het humanisme een inspiratiebron zowel voor mensen die niet geloven in het bestaan van goden als voor mensen die wel in een god of in goden geloven.

Humanisme stelt de waardigheid van de mens centraal. Als levensbeschouwing legt het humanisme de nadruk op vorming (Bildung), rede en redelijkheid, en wereldburgerschap. Het humanisme combineert individuele ontwikkeling met een politiek-ethisch streven naar humaniteit, dat wil zeggen: menselijkheid. Een betekenisvol, zinvol leven wordt voor het humanisme in deze combinatie gevonden. Sleutelwoorden van het humanisme zijn zelfontplooiing en -ontwikkeling, autonomie (in de betekenis van vrijheid en het streven naar een goed en mooi leven), verantwoordelijkheid, kritisch denken, gelijkwaardigheid en humaniteit.

Kant omschrijft verlichting als "Ausgang des Menschen aus seiner selbstverschuldeten Unmündigkeit" (de overwinning van de mens op zijn onmondigheid waaraan hij zelf schuldig is). Naast de Verlichting, heeft het humanisme haar wortels in de Renaissance die zelf teruggrepen op de klassieke culturen.



Bron (http://nl.wikipedia.org/wiki/Humanisme)



Met uitzondering van het volgende:


Het moderne humanisme is een niet-godsdienstig levens- en wereldbeeld. Het humanisme definieert zelf geen opperwezen.


lijkt het op wat ik als moslim geloof. Alleen is de Islam zoveel meer.

Dus nee zou nooit een humanist willen zijn. Simpelweg omdat het tekort schiet waarnaar ik streef en waarin ik overtuigd ben.

illmatik
16-10-07, 13:16
Als moslim zou je in feite al humanist (+ een beetje) moeten zijn.

Sou
16-10-07, 13:17
Sien en Walter, dank!

Ill, kom en geef uitgebreid antwoord op mijn vragen :D.






Thalla,
Sou

illmatik
16-10-07, 13:19
Geplaatst door Sou
Ill, kom en geef uitgebreid antwoord op mijn vragen :D.

Thalla,
Sou

Dat '+ een beetje' omvat de overtuiging van een Schepper van het Alles. Afgezien van dat stukje, verschillen de islam en het humanisme niets met elkaar.

Sou
16-10-07, 15:30
Kom op mensen, moet wat A4'tjes vol tikken...:nerveus:.







Thalla,
Sou

MaNaNa
16-10-07, 15:43
Geplaatst door Sou
Kom op mensen, moet wat A4'tjes vol tikken...:nerveus:.







Thalla,
Sou

Wat Waltertje aangeeft vind ik een belangrijk en groot punt. Er wordt niet uitgegaan van een Almacht. Juist iets wat bij ons moslims aan de basis ligt van de religie. Bij ons vloeit van daaruit een levensvisie en vorm. Humanisme doet daarmee tekort aan hetgeen wat voor alles staat bij moslims: La Illaha Illa Lah.

Verder zijn de begrippen die Sienia benoemde zoals menselijkheid, zelfontwikkeling, kritisch denken, gelijkwaardigheid positieve punten waar we altijd naar zouden moeten streven. Maar ik vind dat niet typisch humanistisch. Ja, of we zijn allemaal een beetje humanist. Maar kun je deels humanistisch zijn?

Sou
16-10-07, 15:45
Geplaatst door MaNaNa
Wat Waltertje aangeeft vind ik een belangrijk en groot punt. Er wordt niet uitgegaan van een Almacht. Juist iets wat bij ons moslims aan de basis ligt van de religie. Bij ons vloeit van daaruit een levensvisie en vorm. Humanisme doet daarmee tekort aan hetgeen wat voor alles staat bij moslims: La Illaha Illa Lah.

Verder zijn de begrippen die Sienia benoemde zoals menselijkheid, zelfontwikkeling, kritisch denken, gelijkwaardigheid positieve punten waar we altijd naar zouden moeten streven. Maar ik vind dat niet typisch humanistisch. Ja, of we zijn allemaal een beetje humanist. Maar kun je deels humanistisch zijn?

Ja dat heb ik allemaal al verwerkt enzo, thanks girl!

Tja, je kan humanistische opvattingen hebben, maar als je die opvattingen terug kan vinden in je eigen religie dan laat je dat woordje humanisme gewoon gaan...:hihi:.





Thalla,
Sou

MaNaNa
16-10-07, 15:51
Geplaatst door Sou
Ja dat heb ik allemaal al verwerkt enzo, thanks girl!

Tja, je kan humanistische opvattingen hebben, maar als je die opvattingen terug kan vinden in je eigen religie dan laat je dat woordje humanisme gewoon gaan...:hihi:.





Thalla,
Sou

Ja, dat dacht ik al. Ik ben aan et herhalen. :nerveus:

Drop deze topic op NvdD. Geheid 10 pagina's aan rea's.

Hetis wel een belangrijk punt, is humanisme dan een beperkte levensvisie, of juist een vrije?

Good luck hun! :blauwkus:

mark61
16-10-07, 16:19
Geplaatst door Sou
Ja dat heb ik allemaal al verwerkt enzo, thanks girl!

Tja, je kan humanistische opvattingen hebben, maar als je die opvattingen terug kan vinden in je eigen religie dan laat je dat woordje humanisme gewoon gaan...:hihi:.

Thalla,
Sou

De 'lol' :) van humanisme is dat je er geen god voor nodig hebt, en dus ook geen ruzie kan krijgen over wiens god dan wel niet echter / unieker, afijn euh humanistischer? is. Ofzo. :strik:

Of anders: gewoon een fatsoenlijke moraal omdat we het leuk vinden om op die manier met elkaar te leven, niet omdat er een autoritair Iemand achter staat met de wortel en/of de stok.

Persoonlijk vind ik de uitbreiding van humanisme met een god bij wijze van politieagent geen uitbreiding van betekenis. Magoed, daar ben ik dan ook een ellendige ongelovige voor.

Zo is het ook ontstaan: toen iemand bedacht dat je al de goodies van het christendom kon behouden, maar daarvoor God zelf eigenlijk niet nodig had :hihi: En dat werkt in de islam natuurlijk net zo.

Ik moet wel toegeven dat je dat paradijs op je buik kan schrijven, later. Maar kopop, die hel ben je ook kwijt. En als we ons gedragen kunnen we hier een beetje paradijs doen. Dus.

Sou
16-10-07, 16:39
Geplaatst door mark61
De 'lol' :) van humanisme is dat je er geen god voor nodig hebt, en dus ook geen ruzie kan krijgen over wiens god dan wel niet echter / unieker, afijn euh humanistischer? is. Ofzo. :strik:

Of anders: gewoon een fatsoenlijke moraal omdat we het leuk vinden om op die manier met elkaar te leven, niet omdat er een autoritair Iemand achter staat met de wortel en/of de stok.

Persoonlijk vind ik de uitbreiding van humanisme met een god bij wijze van politieagent geen uitbreiding van betekenis. Magoed, daar ben ik dan ook een ellendige ongelovige voor.

Zo is het ook ontstaan: toen iemand bedacht dat je al de goodies van het christendom kon behouden, maar daarvoor God zelf eigenlijk niet nodig had :hihi: En dat werkt in de islam natuurlijk net zo.

Ik moet wel toegeven dat je dat paradijs op je buik kan schrijven, later. Maar kopop, die hel ben je ook kwijt. En als we ons gedragen kunnen we hier een beetje paradijs doen. Dus.

Ik weet ook dat in het humanisme niets terug komt over god of goden en dat het erg gericht is op het menselijke kunnen en het ontwikkelen van jezelf op allerlei gebieden.

Maar het humanisme is maar een beperkte levensbeschouwing, althans zo zie ik het.

Het gaat hier om een opdracht voor mijn studie en het is dus niet enkel puur voor mijn eigen ontwikkeling. Dus dat van het paradijs en hel met misplaatst ondertoontje is vrij overbodig.




Thalla,
Sou

mark61
16-10-07, 16:47
Geplaatst door Sou
Ik weet ook dat in het humanisme niets terug komt over god of goden en dat het erg gericht is op het menselijke kunnen en het ontwikkelen van jezelf op allerlei gebieden.

Nou dat behoort strikt genomen niet tot het humanisme.


Maar het humanisme is maar een beperkte levensbeschouwing, althans zo zie ik het.

Want? Waarin zit de beperking?


Het gaat hier om een opdracht voor mijn studie en het is dus niet enkel puur voor mijn eigen ontwikkeling. Dus dat van het paradijs en hel met misplaatst ondertoontje is vrij overbodig.

Welk ondertoontje? Ben ik me niet van bewust. Echt niet. Deed gewoon wat vrolijk, excuus hoor, ben al weg. Ik bedacht gewoon even snel wat het 'grootste' verschil is tussen humanisme en chr/isl.

Zou die opdracht bedoeld kunnen zijn om jou zelf te laten nadenken over wat je ervan vindt? Een studie gaat toch over je eigen ontwikkeling?

Spitsboef
16-10-07, 18:15
Is dit ook nieuws?

:verward:

Sou
16-10-07, 18:39
Geplaatst door Spitsboef
Is dit ook nieuws?

:verward:

Shut it.





Thalla,
Sou

Sou
16-10-07, 18:40
En Mark61, ja een studie volg je voor je eigen ontwikkeling, maar niet alle onderdelen die aan bod komen gebruik ik voor mijn eigen ontwikkeling. :).





Thalla,
Sou