PDA

Bekijk Volledige Versie : Werking van knoflook op gezondheid berust op vorming van zwavelwaterstof



IbnRushd
16-10-07, 21:37
Werking van knoflook op gezondheid berust op vorming van zwavelwaterstof

dinsdag 16 oktober 2007

Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit van Alabama in Birmingham hebben ontdekt waarom het eten knoflook het risico op hart- en vaatziekten reduceert. In een artikel dat is gepubliceerd in de Amerikaanse Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) schrijven ze dat rode bloedcellen organische zwavelverbindingen in knoflook zoals allicine omzetten in zwavelwaterstof, dat functioneert als een signaalstof die remmend werkt op diverse biochemische processen. De stof werkt onder meer bloeddrukverlagend en voorkomt zuurstoftekort in weefsels.

In laboratoriumonderzoek ontdekten de onderzoekers dat bloedcellen direct zwavelwaterstof gingen produceren als ze in aanraking werden gebracht met knoflook. De omzetting van zwavelverbindingen uit knoflook vindt plaats op het celmembraan van rode bloedlichaampjes. Door te kijken naar het zwavelwaterstof-producerende vermogen van preparaten met knoflook is de kwaliteit daarvan te bepalen en te standaardiseren, stellen de onderzoekers

Bron: FoodHolland


Yep, dat betekent voor de Hollanders meer Turkse pizza's met knoflook..

ronald
16-10-07, 21:51
Ik zocht al naar een verklaring waarom een vuurlijke pijn door je vinger schiet wanneer je tijdens het knoflook fijnsnijden in je vinger snijdt. Zavelwaterstof productie dus.... Dat het bloed reinigend en bloeddrukverlagend is, is al duizenden jaren bekend.

mark61
16-10-07, 22:03
Geplaatst door IbnRushd
Yep, dat betekent voor de Hollanders meer Turkse pizza's met knoflook..

Knoflook hoort helemaal niet in een lahmacun. Die zogenaamde saus is ook niet Turks.

Ik vind sowieso het knoflookgebruik van zowel Turken als Marokkanen schokkend laag :hihi:

Cherry Bo
05-11-07, 20:49
Geplaatst door mark61
Knoflook hoort helemaal niet in een lahmacun. Die zogenaamde saus is ook niet Turks.

Ik vind sowieso het knoflookgebruik van zowel Turken als Marokkanen schokkend laag :hihi:

Die verhollandste saus is van Calvé. Met heel veel suiker erdoor.

Ik stamp zoiezo 6 rauwe tenen door de boerenkool- of zuurkoolstamppot.
Voor de lekker. :o

Joesoef
05-11-07, 21:11
Geplaatst door Cherry Bo
Die verhollanste saus is van Calvé. Met heel veel suiker erdoor.

Ik stamp zoiezo 6 rauwe tenen door de boerenkool- of zuurkoolstamppot.
Voor de lekker. :o


U is alleenstaande vrouw in transylvanië?

Cherry Bo
05-11-07, 21:13
Geplaatst door Joesoef
U is alleenstaande vrouw in transylvanië?

Ik kan het best hebben. :ego:

Wortel
05-11-07, 22:59
Yep, dat betekent voor de Hollanders meer Turkse pizza's met knoflook..

Onderschat niet het gebruik van knoflook in de oerhollandse pindasaus. Daar zullen na dit bericht dubbel zoveel tenen doorheen gedraaid gaan worden.

Julien
05-11-07, 23:35
Geplaatst door mark61
Knoflook hoort helemaal niet in een lahmacun. Die zogenaamde saus is ook niet Turks.

Ik vind sowieso het knoflookgebruik van zowel Turken als Marokkanen schokkend laag :hihi:

De echte knoflooketers zijn dan ook de Fransen :)
Eventueel Italianen horen daar ook nog bij..

Maar knoflook is gewoon lekker en gezond.

TonH
05-11-07, 23:42
Geplaatst door Julien
De echte knoflooketers zijn dan ook de Fransen :)
Eventueel Italianen horen daar ook nog bij..

Maar knoflook is gewoon lekker en gezond.

:stomp:

Vanavond nog augergine ragout gemaakt en gegeten: 4 tenen knoflook.

Horen de Grieken er nu ook weer bij? :blij:

Rabi'ah.
06-11-07, 16:51
Geplaatst door mark61

Ik vind sowieso het knoflookgebruik van zowel Turken als Marokkanen schokkend laag :hihi:

Serieus?

Hoezo on-Mediterraans? :hihi:

Rabi'ah.
06-11-07, 16:53
Geplaatst door Wortel
Onderschat niet het gebruik van knoflook in de oerhollandse pindasaus. Daar zullen na dit bericht dubbel zoveel tenen doorheen gedraaid gaan worden.

Pindasaus Hollands? :verward:

En knoflook in de pindasaus? :auw2:

Volgens mij moeten wij eens een ernstig culinair gesprek gaan voeren. :D

mark61
06-11-07, 16:54
Geplaatst door Rabi'ah.
Serieus?

Hoezo on-Mediterraans? :hihi:

Ja joh dat gematigde gedoe. Ze zouden es in de leer moeten bij Spanjaarden :corcky: Of mij natuurlijk.

mark61
06-11-07, 16:55
Geplaatst door Rabi'ah.
Pindasaus Hollands? :verward:

En knoflook in de pindasaus? :auw2:

Volgens mij moeten wij eens een ernstig culinair gesprek gaan voeren. :D

Er is pindasambal en er is satésaus :ego: In de laatste moeten bollen knoflook.

mark61
06-11-07, 16:56
Geplaatst door Cherry Bo
Die verhollandste saus is van Calvé. Met heel veel suiker erdoor.

Ik stamp zoiezo 6 rauwe tenen door de boerenkool- of zuurkoolstamppot.
Voor de lekker. :o

:hihi: Joe beest.

Rabi'ah.
06-11-07, 16:57
Geplaatst door mark61
Er is pindasambal en er is satésaus :ego: In de laatste moeten bollen knoflook.

Knoflook in de satésaus?

Lijkt me niet te vreten.

Then again, ik geef toe dat ik verslagen ben:

http://www.sranangkukru.net/skphp/start.php?menu=recepten&id=129&categorie=sambals&naam_recept=Pindasaus

Rabi'ah.
06-11-07, 16:58
Geplaatst door mark61
:hihi: Joe beest.

Heerlijk. :D

Minstens 3 tenen knoflook horen gewoon in een fatsoenlijke maaltijd.

En in de tsatsiki en pastasaus kun je helemaal losgaan. :duim:

mark61
06-11-07, 16:59
Geplaatst door Rabi'ah.
Knoflook in de satésaus?

Lijkt me niet te vreten.

Then again, ik geef toe dat ik verslagen ben:

http://www.sranangkukru.net/skphp/start.php?menu=recepten&id=129&categorie=sambals&naam_recept=Pindasaus

:ego:

Duh, met een bolletje bedoelen ze vast een teentje. I'm talking bollen hier.

Is heerlijk, wat bezielt je? Vooroordelen... :jammer:

mark61
06-11-07, 17:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Heerlijk. :D

Minstens 3 tenen knoflook horen gewoon in een fatsoenlijke maaltijd.

En in de tsatsiki en pastasaus kun je helemaal losgaan. :duim:

Dat heet cacik :cool:

En in de pindasaus dus. Doe het nou maar es. Je mag het eerst fruiten.

Rabi'ah.
06-11-07, 17:03
Geplaatst door mark61
:ego:

Duh, met een bolletje bedoelen ze vast een teentje. I'm talking bollen hier.


Denk het ook. Culinair Surinaams-Nederlands moet ik toch nog maar eens leren.

TonH
06-11-07, 23:49
Geplaatst door mark61
Dat heet cacik :cool: :terrorist


En in de pindasaus dus. Doe het nou maar es. Je mag het eerst fruiten.

Pindasaus zonder knoflook is als Nederland zonder Indië, als een ei zonder zout. :chef:

1973Tanger
07-11-07, 00:50
Knoflook aanfruiten in olijfolie en verse spinazie doorheen mengen, met eventueel voor de liefhebber tuinboontjes erbij. Verukkelijk en gezond.

mark61
07-11-07, 07:25
Geplaatst door 1973Tanger
Knoflook aanfruiten in olijfolie en verse spinazie doorheen mengen, met eventueel voor de liefhebber tuinboontjes erbij. Verukkelijk en gezond.

Je vergeet de Chinese soyasaus :student:

Doperwten doen ook.

Wortel
07-11-07, 08:37
Pindasaus Hollands?

Tuurlijk, tuurlijk, het oorspronkelijke idee komt uit Indonesië, maar die saus is inmiddels wel verhollandst. Zoals een rijsttafel ook een Hollandse niet-oorspronkelijk Indonesische variant is op de Indonesische keuken. Er is, zoals Mark61 al aangeeft, wel een verschil tussen pindasaus en katjangsaus. Die laatste is qua textuur al veel dunner en verhoudingsgewijs zit er ook veel meer ketjap in. Hollandse pindasaus is daarentegen veel dikker en er gaat meer pindakaas doorheen. En pindakaas is weer typisch Hollands.


En knoflook in de pindasaus?

Zoals je al zag zeker één hele bol (= pakweg zeven tenen) op één pot pindakaas. Vergeet de sambal niet.


Volgens mij moeten wij eens een ernstig culinair gesprek gaan voeren.

Verrukkelijke topic!!

H.P.Pas
07-11-07, 09:35
Geplaatst door IbnRushd
Werking van knoflook op gezondheid berust op vorming van zwavelwaterstof


Zwavelwaterstof (http://physchem.ox.ac.uk/MSDS/HY/hydrogen_sulfide.html)



Toxicology
Highly toxic - may be fatal if inhaled. Inhalation of a single breath at a concentration of 1000 ppm ( 0.1% ) may cause coma. Corrosive when moist. Skin contact may cause burns. There is a rapid loss of sense of smell on exposure to gas concentrations above 150 ppm, and this means that the extent of exposure may be underestimated. Perception threshold ranges from 0.5 ppt to 0.1 ppm. Irritant. Asphyxiant.
Toxicity data:
IHL-RAT LC50 444 ppm.
IHL-HMN LC50 800 ppm (5 min).
IHL-MUS LC50 634 ppm/1h.
IHL-GPG LCLO 1 mg/m3/8h



IHL = Inhalation
GPG = Guinea Pig
RAT = Rat
MUS = mouse
HUM = human
LC50 = lethal concentration 50 percent kill
LCLo = Lowest published lethal concentration

Shemharosh
07-11-07, 12:46
Geplaatst door IbnRushd
Werking van knoflook op gezondheid berust op vorming van zwavelwaterstof

dinsdag 16 oktober 2007

Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit van Alabama in Birmingham hebben ontdekt waarom het eten knoflook het risico op hart- en vaatziekten reduceert. In een artikel dat is gepubliceerd in de Amerikaanse Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) schrijven ze dat rode bloedcellen organische zwavelverbindingen in knoflook zoals allicine omzetten in zwavelwaterstof, dat functioneert als een signaalstof die remmend werkt op diverse biochemische processen. De stof werkt onder meer bloeddrukverlagend en voorkomt zuurstoftekort in weefsels.

In laboratoriumonderzoek ontdekten de onderzoekers dat bloedcellen direct zwavelwaterstof gingen produceren als ze in aanraking werden gebracht met knoflook. De omzetting van zwavelverbindingen uit knoflook vindt plaats op het celmembraan van rode bloedlichaampjes. Door te kijken naar het zwavelwaterstof-producerende vermogen van preparaten met knoflook is de kwaliteit daarvan te bepalen en te standaardiseren, stellen de onderzoekers

Bron: FoodHolland


Yep, dat betekent voor de Hollanders meer Turkse pizza's met knoflook..

niks nieuws....staat al lang in de Koran!!!