PDA

Bekijk Volledige Versie : We zijn trots op en houden van Nederland!



TonH
18-10-07, 08:11
Vaderlandsliefde
Sylvain Ephimenco

Er zijn gevoelens die je beter niet kunt benoemen of proberen te omschrijven. Misschien omdat ze nog zo basaal of vanzelfsprekend zijn, dat iedere poging tot omschrijven je in een poel van pathos doet verdrinken.

Voor liefde is er wel een uitzondering. Je kunt je tegenover de vrouw of man van je leven moeilijk beperken tot verhaaltjes over vlinders in je buik. Dan is een stevige ‘ik hou van je’ beter op zijn plaats. Moeilijker wordt het wanneer het om je land gaat. Probeer dan maar eens je liefde uit te drukken op een manier die geen gêne oproept.

In 1994 stond in deze krant een column van de hand van Willy Wielek die deze intrigerende titel droeg: ‘Ik hou van Holland’. Je kunt zo’n woordencombinatie wellicht weglachen. Maar ik weet nu nog wat ik toen dacht: ‘Oké, ik ook, nou en?’ Toch ging ik het stuk met grote nieuwsgierigheid lezen. Wielek schreef eerst misprijzend over de Nederlandse film en literatuur die aan haar niet besteed waren, maar schakelde snel naar een hogere versnelling: ‘En toch hou ik zoveel van Nederland. Kijk ik naar de Friese weiden, spreek ik met een oude boerenknecht, dan wellen de tranen op in mijn ogen. Zie ik in mijn bloedeigen gracht de zon verzinken die de oude Wester kleurt met gouden glans, terwijl aan de overkant iemand met een onmiskenbaar nasaal Jordanees accent vieze dingen brult, dan stroomt mij het hart over.’ Hoewel door enige gêne geplaagd was ik bijna geneigd om Wielek het voordeel van de twijfel te gunnen. Waren haar gevoelens, hoewel pathetisch neergezet, soms niet authentiek? Maar vervolgens zakte ik bijna door de grond: de rest van de column ging over mij! Ik was haar ‘wederstrever’ beweerde Wielek, want ze wist zeker dat ik haar lieve Holland grondig moest haten. Had ik niet kort daarvoor een groot en lelijk artikel geschreven over het wegkijken van Nederlanders tijdens de deportaties van Joden? Wielek: ‘Die man heeft me een hekel aan Nederland! Hij moet welhaast elke ochtend, zwanger van onbehagen, zijn maag uit zijn lijf kotsen voor hij het hart heeft de onzalige straten te betreden.’ Dertien jaar na dato geef ik nu toe dat het stuk van Wielek mij toen heeft getroffen. Ik werd hierin als een landverrader neergezet. In mijn eentje was ik een vijfde colonne die nationaal de boel probeerde te saboteren. Toen ondervond ik aan den lijve dat liefdesverklaringen soms bedoeld kunnen zijn om een derde uit te sluiten.

Toen Rita Verdonk gisteren de naam van haar nieuwe politieke beweging bekend maakte, Trots op Nederland, moest ik eerst flink lachen. Populisme hoeft niet altijd erg te zijn, maar er zijn grenzen aan de infantiliteit. Maar al snel herinnerde ik mij het stuk van Wielek uit 1994. Wie deels of helemaal niet trots op zijn land is, wie daar kritische kanttekeningen bij plaatst, hoort er niet meer bij. Dus nu snel allemaal in koor: ‘we zijn trots op en houden van Nederland!’



Perfecte observatie! Dat maakt die uitingen vaak zo onverteerbaar.

Wortel
18-10-07, 09:40
Toen Rita Verdonk gisteren de naam van haar nieuwe politieke beweging bekend maakte, Trots op Nederland, moest ik eerst flink lachen. Populisme hoeft niet altijd erg te zijn, maar er zijn grenzen aan de infantiliteit. Maar al snel herinnerde ik mij het stuk van Wielek uit 1994. Wie deels of helemaal niet trots op zijn land is, wie daar kritische kanttekeningen bij plaatst, hoort er niet meer bij. Dus nu snel allemaal in koor: ‘we zijn trots op en houden van Nederland!’

Messcherpe en, gegeven het wildgroeiende populisme van onze dagen, onontkoombare analyse.


Perfecte observatie! Dat maakt die uitingen vaak zo onverteerbaar.

Hartgrondig mee eens, dus. Ik noem het zelfs het manipuleren van gevoelens van onbehagen.

Ik hou mijn hart vast wat de gedachte- en gedragspolitie nu weer gaat bedenken als lakmoesproef om "erbij te mogen horen". Ik heb mijn diepvrieskist maar alvast volgestouwd met kroketten en broodjes haring voordat ik als landverrader met pek en veren uit mijn eigen land wordt gezet. :maf2:

Echte liefde, ook voor je land, is niet blind maar ziet vlijmscherp. Die ziet dus ook vlijmscherp het infantiele geneuzel over nationale identiteit en islamisering in onze dagen.
Ware vaderlandsliefde heeft derhalve ook oogleden, om het oog uit andere streken ook in eigen land, met een knipoog zijn eigenheid te gunnen.
Wie is het nu eigenlijk werkelijk die hier de Nederlandse identiteit aan het verkwanselen is?:nl:

Sallahddin
18-10-07, 18:53
Geplaatst door TonH

_I_Toen ondervond ik aan den lijve dat liefdesverklaringen soms bedoeld kunnen zijn om een derde uit te sluiten.


_II_ Dus nu snel allemaal in koor: ‘we zijn trots op en houden van Nederland.

_I_ precies : stof om over na te denken !

_II_ Marokkanen zouden graag trots op en houden van NL als dat wederzijds is (alleen duistere racistishe politieke en ander krachten binnen de NLse samenleving maken dat wederzijds "liefde" onmogelijk!) : maar helaas is dat niet het gaval : dus blijft de schizofreen statu_quo bestaan !

En... wat is dat "vaderlands liefde" dan ook weer ??? : nationalisme liefde : wat is dat eigenlijk : een nieuwe tatom = een nieuwe make_believe_geloof (politiek, ...) ???

Wil ik graag dat allemaal simpel houden en simpel bekijken en aanvaarden maar daar ben ik altijd alert voor voor zulke politieke deceptive moves ! :gefeli: =vertrouw ik voor geen meter! :lol:

P.S.: ik houd van NL ... zonder onfatsoenlijk, racistishe , Islamofobe, achterlijke, kortzichtige .... NLers : nationalisme liefde (al moet dat eerst gedefinieerd worden :tover: ) is niet absoluut en is wel selectief ! + nationalisme is een versleten achterhaald begrip ... in deze tijd van globalisatie en "universalisatie"...=gaan wij de klok terugzetten soms ??? :tover:

Vreemd dat de massa telkens & weer erin trapt in... dezelfde trucs_politiek_make_believe_ , alleen verpakt in aantrekkelijker "kleuren_geuren" en .... charmerende geluiden _emotionele_speeches_rhetoriek_politiek_make_belie ve = waar blijft dan die rede waar men de mond vol van heeft , te pas & te onpas! :lol:

Olive Yao
18-10-07, 21:50
Geplaatst door TonH
Toen ondervond ik aan den lijve dat liefdesverklaringen soms bedoeld kunnen zijn om een derde uit te sluiten.

Toen Rita Verdonk gisteren de naam van haar nieuwe politieke beweging bekend maakte, Trots op Nederland, moest ik eerst flink lachen. Populisme hoeft niet altijd erg te zijn, maar er zijn grenzen aan de infantiliteit. Maar al snel herinnerde ik mij het stuk van Wielek uit 1994. Wie deels of helemaal niet trots op zijn land is, wie daar kritische kanttekeningen bij plaatst, hoort er niet meer bij.
Inderdaad sterk.

mark61
18-10-07, 22:43
http://www.foksuk.nl/nl?cm=79&ctime=1192658400&cid=3913

Julien
18-10-07, 22:49
Maar Sylvain is toch een islamhater, racist en xenofoob?? :schreeuw:
Daar gaat het zwart-wit wereldbeeld van een aantal prikkers

column :duim:

Attila
18-10-07, 23:05
-"P.S.: ik houd van NL ... zonder onfatsoenlijk, racistishe , Islamofobe, achterlijke, kortzichtige .... NLers : nationalisme liefde (al moet dat eerst gedefinieerd worden ) is niet absoluut en is wel selectief ! + nationalisme is een versleten achterhaald begrip ... in deze tijd van globalisatie en "universalisatie"...=gaan wij de klok terugzetten soms ??? "-

Als nationalisme zo verkeerd is, waarom hebben zoveel nederlandse marokkanen dan nog een marokkaans paspoort?

Sallahddin
20-10-07, 13:11
Geplaatst door Julien
Maar Sylvain is toch een islamhater, racist en xenofoob?? :schreeuw:
Daar gaat het zwart-wit wereldbeeld van een aantal prikkers

column :duim:

Ik ga meestaal op de inhoud van een artikel bijv.: kijk ik MEESTAAL niet naar de namen v.d. auteurs , soms alleen achteraf : en die Sylvain heb ik ook nooit van gehoord ook nog ,dus! :schok:

P.S.: als je , Julien, een post schrijft ga ik meestaal niet naar je eigen geloofs_kleur of ideologie kijken (die is wel bij mij bekend trouwens=maak ik uit je eigen posts ...), dat doe ik alleen bij die voor mij bekende auteurs dan ....

Sallahddin
20-10-07, 13:14
Geplaatst door Attila
-"


Als nationalisme zo verkeerd is, waarom hebben zoveel nederlandse marokkanen dan nog een marokkaans paspoort?

Handig: pragmatish gezien dan , denk ik ! :fparty: : weet ik veel : moet je dat vragen aan de desbetreffende personen !