PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohammed Cheppih niet meer radicaal



Koala64
18-10-07, 18:29
Mohammed Cheppih niet meer radicaal

Mohammed Cheppih heeft de radicaliteit afgezworen. Dat blijkt uit een interview met dagblad Trouw. Cheppih zegt dat hij al langere tijd een heel ander verhaal laat horen. Hij heeft nu zelfs meegewerkt aan een lespakket dat radicalisering van moslimjongeren moet voorkomen en dat vandaag wordt aangeboden aan Integratie minister Ella Vogelaar.

Cheppih komen we in de FOK!-archieven voor het eerst tegen als hij zich opwerpt als kandidaat-voorzitter van de Nederlandse tak van de Arabisch Europese Liga (AEL). Hij liet toen onder meer weten dat hij een islamitische zuil in Nederland wilde stichten. Ook was hij met de AEL van plan om geld te doneren aan Palestijnse organisaties die zelfmoordaanslagen steunden in Israël.

In die tijd pleitte hij ook tegen zoenen op straat en de Gay Pride, was hij voor lijfstraffen en sprak Cheppih openlijk vol bewondering over terroristenleider Osama Bin Laden. Het is dan ook niet verwondelijk dat Cheppih een vooraanstaand naam werd op het waarschuwingslijstje van veiligheidsdienst AIVD.

Hij kwam in conflict met schrijver en toenmalig dichter des vaderlands Gerrit Komrij. Cheppi was boos dat Komrij hem de 'loonslaaf van moordenaars en bloedjassen' noemde. Volgens Komrij kon hij zijn achterban beter aan een opleiding helpen in plaats ze op het spoor van Bin Laden te zetten.

Na een paar maanden zegde Cheppih de AEL echter al weer vaarwel. Nog voordat hij tot voorzitter was gekozen.

Tunnelvisie
De inmiddels 30-jarige Cheppih heeft nu een andere kijk op de zaken gekregen zegt hij. ''De scherpe kanten zijn er vanaf. Ik had door mijn vroomheid een tunnelvisie, ik ga nu eenmaal desnoods tegen de massa in. Ik ben blij dat ik, ondanks een verleden dat me allerlei etiketjes heeft opgeleverd, steeds weer kansen krijg een positieve bijdrage aan de samenleving te leveren.''

Cheppih heeft samen met jongerenimam Ali Eddaoudi meegeschreven aan het lesplan tegen radicalisering dat het Samenwerkingsverband Marokkanen in Nederland (SMN) heeft samengesteld. Het plan is gericht op preventie, met een methodiek om de identiteit van moslimjongeren te versterken. SMN wil van die jongeren in 'empowerment'-trainingen kritische burgers maken, die zich afvragen of het klopt wat de imam vertelt en goed nadenken over uitspraken van Geert Wilders.

Cheppih: ''Het gaat om jongeren met angst, die zich niet erkend, niet gewaardeerd voelen. Leegte. Wij willen die leegte vullen. Dat lege gevoel is niet gek, in dit klimaat, in deze tijd. Maar ga die leegte niet vullen met gekke dingen als geweld. Die jongeren hebben begeleiding nodig.''

De uit Marokko afkomstige Cheppih, die inmiddels ook voor de gemeente Amsterdam voor allerlei projecten wordt ingeschakeld, geeft toe in het verleden grove missers te hebben begaan: ''Ik heb fouten gemaakt. Dingen echt te zwart-wit, veel te simplistisch, uitgelegd. Ik vergat de dingen die echt relevant zijn. Hoe ga je met elkaar om, met je buurman, binnen de samenleving? Met andersdenkenden en andersgelovigen?''

Minister Guusje Ter Horst heeft 28 miljoen euro uitgetrokken voor projecten die radicalisering moeten tegengaan. Het grootste deel van dat geld gaat naar gemeenten om hen te ondersteunen bij de lokale aanpak van plaatselijke problemen.

Trouw

mulan
18-10-07, 19:40
Dat artikel is zo vreemd. Inhoud en opzet.

David
18-10-07, 19:57
Geplaatst door mulan
Dat artikel is zo vreemd. Inhoud en opzet.


Past dus prima bij Cheppih.