PDA

Bekijk Volledige Versie : Jan Wolkers overleden.



III
19-10-07, 18:54
God hebbe zijn ziel.
http://www.dichteraanhuis.nl/images/Wolkers.jpg


Godsdienst, liefde en dood terugkerende thema's
Schrijver Jan Wolkers overleden

Grote Vier

Over een week zou hij 82 jaar zijn geworden. In de naoorlogse literatuur maakte hij deel uit van De Grote Vier, samen met Willem Frederik Hermans, Harry Mulisch en Gerard Reve.
Turks Fruit

Wolkers' grootste succes was zijn boek Turks Fruit uit 1969. Dat boek werd verfilmd door Paul Verhoeven in 1973 met Rutger Hauer en Monique van de Ven in de hoofdrollen. Bij zijn debuut in 1961 noemde Wolkers zich 'een beeldhouwer die een boek geschreven heeft'.
Crematie

Jan Wolkers overleed thuis op Texel, rustig in zijn slaap, laat de familie weten. Aanstaande woensdag, 24 oktober, wordt hij gecremeerd.

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/articleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2007/10_oktober/19/binnenland/1019_1630_Jan_Wolkers_overleden.xml


http://www.vaarwel.nl/register/2622/Jan-Wolkers.html

Red Sonja
19-10-07, 19:54
Een paar dagen geleden had ik het nog over hem. Hij hield het goed uit op Rottumerplaat, in tegenstelling tot Godfried Bomans destijds (1971). Rottumerplaat tapes (http://home.planet.nl/~kwant017/wz/rpltapes.htm)

Ik zei nog dat ik Wolkers zo'n lieve man vond en dat het me niet verbaasde dat hij zich prima vermaakte op Rottumerplaat.
Ieder zandkorreltje kon hem verbazen! :)

Nu istie ineens één van de vier groten.
Toen Reve overleed was hij één van de drie groten.

Typisch Nederlands Kreefterig gekontendraai. :haha:

Jammer dat hij het ondermaanse heeft verlaten, ik had hem nog wat willen vragen.

Red Sonja
19-10-07, 20:02
Typisch Jan's belevingswereld (Scorpio):

"'Eergisteren heb ik een dode zeehond op het strand gevonden. Ik schrok me rot. Ik dacht dat het een groot varken was zonder poten. Ik had zoiets nog nooit gezien, zo hoog was het. Met een grote stok heb ik hem opzij gerold, hè. Gisteren ben ik er met een groot mes heen gegaan om hem open te snijden en te kijken of ie zwanger was. De wind stond naar me toe, ik rook 'm al zeker op honderd meter afstand: een vettige, zoete kadaverlucht.

Het water stond me gewoon in m'n mond maar het moest. Toen ik het mes in zijn huid zette en er dieper in doordrong, sisten en borrelden er allemaal gassen uit. Ik jaapte met dat grote mes door die gelige speklaag en ineens werd het donkerrood en bloederig. En toen zag ik ineens tussen al die blubber opnieuw een bonthuidje.

Er zat inderdaad een jong in. Er kwamen van die kleine roeihandjes te voorschijn. En toen het kopje met van die donkere, droevige, uitpuilende ogen. Hij stond op het punt om geboren te worden. De tranen liepen over mijn smoel van de ellende en de stank. De navelstreng zat nog tussen ze."

III
19-10-07, 20:36
Geplaatst door Red Sonja
Typisch Jan's belevingswereld (Scorpio):

"'Eergisteren heb ik een dode zeehond op het strand gevonden. Ik schrok me rot. Ik dacht dat het een groot varken was zonder poten. Ik had zoiets nog nooit gezien, zo hoog was het. Met een grote stok heb ik hem opzij gerold, hè. Gisteren ben ik er met een groot mes heen gegaan om hem open te snijden en te kijken of ie zwanger was. De wind stond naar me toe, ik rook 'm al zeker op honderd meter afstand: een vettige, zoete kadaverlucht.

Het water stond me gewoon in m'n mond maar het moest. Toen ik het mes in zijn huid zette en er dieper in doordrong, sisten en borrelden er allemaal gassen uit. Ik jaapte met dat grote mes door die gelige speklaag en ineens werd het donkerrood en bloederig. En toen zag ik ineens tussen al die blubber opnieuw een bonthuidje.

Er zat inderdaad een jong in. Er kwamen van die kleine roeihandjes te voorschijn. En toen het kopje met van die donkere, droevige, uitpuilende ogen. Hij stond op het punt om geboren te worden. De tranen liepen over mijn smoel van de ellende en de stank. De navelstreng zat nog tussen ze."


Sorry, dit is me even te veel!
Práchtig hoe hij dat ook opschrijft!

Tja, als ik vrede zou hebben met iemand waaraan ik mijn meisje verlies, dan wel aan zo iemand!

III
19-10-07, 20:42
Geplaatst door Red Sonja
Een paar dagen geleden had ik het nog over hem. Hij hield het goed uit op Rottumerplaat, in tegenstelling tot Godfried Bomans destijds (1971). Rottumerplaat tapes (http://home.planet.nl/~kwant017/wz/rpltapes.htm)

Ik zei nog dat ik Wolkers zo'n lieve man vond en dat het me niet verbaasde dat hij zich prima vermaakte op Rottumerplaat.
Ieder zandkorreltje kon hem verbazen! :)

Nu istie ineens één van de vier groten.
Toen Reve overleed was hij één van de drie groten.

Typisch Nederlands Kreefterig gekontendraai. :haha:

Jammer dat hij het ondermaanse heeft verlaten, ik had hem nog wat willen vragen.


[21:08] <mu> Jan Wolkers heeft het ondermaanse verlaten
[21:08] <To> Gecondoleerd met de dood van een groot kunstenaar.
[21:09] <li> jep
[21:09] <mu> geef hem ongelijk?
[21:10] <mu> nu istie ineens één van de Grote Vier
[21:10] <li> hij was helemaal op jan
[21:10] <mu> Toen Reve overleed, was hij één van de Grote Drie
[21:10] <mu> wat een Hypocrisie
[21:10] <mu> typisch Nederlands gekontendraai.
[21:11] <To> Ik vond Wolkers altijd al beter dan Reve en Mulisch.
[21:11] <mu> jij ja
[21:11] <mu> maar de media geven die stempels
[21:11] <mu> Men lult maar wat
[21:12] <III> Ja, straks als ik doodga dan ben ik De III...
[21:12] <mu> men lult hier veel en graag en liefst over niks onder het mom van "ik heb een eigen mening" hahaha
[21:12] <III> Dooien hoef je niets van te vrezen...
[21:12] <mu> Nederland, o Nederland..
[21:12] <mu> Bananenrepubliekjes land..
[21:12] <li> haha esme
[21:13] <III> En het meest beangstigend voor een timide ziel is het uiten van zijn waardering die diep in hem geworteld zit...
[21:13] <III> Hersenfunctie zegt namelijk: "Nee, hij is een lul!"

TonH
19-10-07, 21:54
Geplaatst door Red Sonja
Nu istie ineens één van de vier groten.
Toen Reve overleed was hij één van de drie groten.

Typisch Nederlands Kreefterig gekontendraai. :haha:


Hij was nooit een van de vier groten. Het zijn altijd de drie groten geweest: Reve, Hermans en Wolkers.

Het Aapje M., zoals Reve Mulisch schamper noemde, is bagger vergeleken met deze drie.

Nu deze generatie, de generatie waar ik literair mee ben opgegroeid, dood is, is voor mij ook dat hoofdstuk Nederland voorbij. Graag hoor ik nog wel eens van iemand of er weer een grote een, twee, drie of veel opgestaan zijn. Dat kan ik dan misschien op m'n oude dag ooit eens lezen op een plateia onder een plataan, terwijl het flesje ouzo door een nieuw vervangen wordt en een vriend me aanspreekt en aanschuift...

„In taal die slechts de wormen is gegeven,/ Dood, dood, en nog eens dood, en even leven”

Wolkers, in een van zijn recente gedichten

Man_Ray
19-10-07, 22:32
Geplaatst door Red Sonja
Typisch Jan's belevingswereld (Scorpio):

"'Eergisteren heb ik een dode zeehond op het strand gevonden. Ik schrok me rot. Ik dacht dat het een groot varken was zonder poten. Ik had zoiets nog nooit gezien, zo hoog was het. Met een grote stok heb ik hem opzij gerold, hè. Gisteren ben ik er met een groot mes heen gegaan om hem open te snijden en te kijken of ie zwanger was. De wind stond naar me toe, ik rook 'm al zeker op honderd meter afstand: een vettige, zoete kadaverlucht.

Het water stond me gewoon in m'n mond maar het moest. Toen ik het mes in zijn huid zette en er dieper in doordrong, sisten en borrelden er allemaal gassen uit. Ik jaapte met dat grote mes door die gelige speklaag en ineens werd het donkerrood en bloederig. En toen zag ik ineens tussen al die blubber opnieuw een bonthuidje.

Er zat inderdaad een jong in. Er kwamen van die kleine roeihandjes te voorschijn. En toen het kopje met van die donkere, droevige, uitpuilende ogen. Hij stond op het punt om geboren te worden. De tranen liepen over mijn smoel van de ellende en de stank. De navelstreng zat nog tussen ze."

Sterk. :fpetaf:

III
19-10-07, 22:41
Geplaatst door TonH
Hij was nooit een van de vier groten. Het zijn altijd de drie groten geweest: Reve, Hermans en Wolkers.

Het Aapje M., zoals Reve Mulisch schamper noemde, is bagger vergeleken met deze drie.

Nu deze generatie, de generatie waar ik literair mee ben opgegroeid, dood is, is voor mij ook dat hoofdstuk Nederland voorbij. Graag hoor ik nog wel eens van iemand of er weer een grote een, twee, drie of veel opgestaan zijn. Dat kan ik dan misschien op m'n oude dag ooit eens lezen op een plateia onder een plataan, terwijl het flesje ouzo door een nieuw vervangen wordt en een vriend me aanspreekt en aanschuift...

„In taal die slechts de wormen is gegeven,/ Dood, dood, en nog eens dood, en even leven”

Wolkers, in een van zijn recente gedichten


Klapklapklap!
:fplet:

Red Sonja
19-10-07, 22:53
Geplaatst door TonH
Hij was nooit een van de vier groten. Het zijn altijd de drie groten geweest: Reve, Hermans en Wolkers.

Psies ;)


Geplaatst door TonH

Het Aapje M., zoals Reve Mulisch schamper noemde, is bagger vergeleken met deze drie.


:haha: ... het zieke aapje M.



Geplaatst door TonH

„In taal die slechts de wormen is gegeven,/ Dood, dood, en nog eens dood, en even leven”

Wolkers, in een van zijn recente gedichten

Typisch!

Charlus
19-10-07, 23:02
Het werk van Mullis, is niks als vullis. Het werk van Reve, dat is leve. (Reve)

III
19-10-07, 23:09
Geplaatst door Charlus
Het werk van Mullis, is niks als vullis. Het werk van Reve, dat is leve. (Reve)

hahahaha!
:melig2:

De ironie wil dat de enige van de grote 4 die nog in leven is nooit echt heeft geleefd...

III
19-10-07, 23:13
Geplaatst door Red Sonja

:haha: ... het zieke aapje M.


De Limbo of 61? :jumping:

Red Sonja
19-10-07, 23:30
Geplaatst door III
hahahaha!
:melig2:

De ironie wil dat de enige van de grote 4 die nog in leven is nooit echt heeft geleefd...

Doet me meteen denken aan Mullisch' aanstellerij.

Het ironische van de ironie - Over het geval G.K. van het Reve

:hihi:

III
19-10-07, 23:34
Geplaatst door Red Sonja
Doet me meteen denken aan Mullisch' aanstellerij.

Het ironische van de ironie - Over het geval G.K. van het Reve

:hihi:

De ironie van "het ironische van de ironie"...

Maar is dit een eerbetuiging aan wijlen Jan Wolkers of het grote Mulisch afzeiktopic?
En is er een verschil?

:hihi:

Man_Ray
19-10-07, 23:35
Geplaatst door III
De Limbo of 61? :jumping:

Mulisch heeft met 'de ontdekking van de hemel' anders wel een erg sterk boek geschreven waar ik erg van genoten heb.

En de Limbo en 61 op dezelfde lijn zetten is 61 oneer aandoen. 61 z'n visie op dingen is oneindig veel ruimer.

III
19-10-07, 23:58
Geplaatst door Man_Ray
Mulisch heeft met 'de ontdekking van de hemel' anders wel een erg sterk boek geschreven waar ik erg van genoten heb.
Tja, jullie clubje geniet van boeken als "De Koning Van Katoren" en "In De Ban Van De Ring".
Verschil moet er wezen, hoor.
Ikzelf ben meer op boekjes als "De Uitvreter" van Nescio of "Lijmen/Het Been" van Willem Elsschot.
Heb je meer aan hoor, serieus!


Geplaatst door Man_Ray
En de Limbo en 61 op dezelfde lijn zetten is 61 oneer aandoen. 61 z'n visie op dingen is oneindig veel ruimer.

RIGHT!

Slik je Risperdal® (groetjes van forumpsychopaat Joesoef)!

Nee, ik kom echt niet in de verleiding die twee met elkaar te vergelijken, wees niet bevreesd, mijn kind...


:fucyc:

Charlus
20-10-07, 00:05
Geplaatst door III
<...>"De Uitvreter" van Nescio of "Lijmen/Het Been" van Willem Elsschot<...>
Heb je afgezien van de verplichte kost op je literatuurlijst ttv. de middelbare school verder nog iets gelezen?

Man_Ray
20-10-07, 00:13
Geplaatst door III
Tja, jullie clubje geniet van boeken als "De Koning Van Katoren" en "In De Ban Van De Ring".
Verschil moet er wezen, hoor.
Ikzelf ben meer op boekjes als "De Uitvreter" van Nescio of "Lijmen/Het Been" van Willem Elsschot.
Heb je meer aan hoor, serieus!

Wat weet jij over m'n literaire smaak makker? Niks. Behalve dat wat ik weggeef op dit en een ander forum.

En daar baseer jij je meningen op? Sterk bezig.

:duim:

III
20-10-07, 00:16
Geplaatst door Man_Ray
Wat weet jij over m'n literaire smaak makker? Niks. Behalve dat wat ik weggeef op dit en een ander forum.

En daar baseer jij je meningen op? Sterk bezig.

:duim:

Laat je toch niet stangen door een minderwaardig schepsel als ik!
Maakte maar een grapje hoor!
Ik weet ook heus wel dat Joesoef niet de psychiater van jullie is, dat ben jij al!

III
20-10-07, 00:17
Geplaatst door Charlus
Heb je afgezien van de verplichte kost op je literatuurlijst ttv. de middelbare school verder nog iets gelezen?

Neen jong, waarom denk je dat ik gezakt ben?
Maar als ik nou zeg dat jij de mooiste en slimste bent, word je dan rustig? :vierkant:

Man_Ray
20-10-07, 00:22
Geplaatst door III
Laat je toch niet stangen door een minderwaardig schepsel als ik!
Maakte maar een grapje hoor!
Ik weet ook heus wel dat Joesoef niet de psychiater van jullie is, dat ben jij al!

Huh?

Waar gaf ik aan dat ik je een minderwaardig schepsel vindt?

Ik ben het dikwijls niet eens met je en hou niet van je stijl maar da's echt wel iets anders.

III
20-10-07, 00:28
Geplaatst door Man_Ray
Huh?

Waar gaf ik aan dat ik je een minderwaardig schepsel vindt?

Ik ben het dikwijls niet eens met je en hou niet van je stijl maar da's echt wel iets anders.

Ow, is dat zo?
Dan ben je dus niet anders dan de grote grijze doorsnee: die is van zulk een mindset dat begrip voor het standpunt van mijn persoontje buiten het referentiekader gaat vallen en verder moet ik mededelen dat ik stijlloos ben...
Tja, ik trigger het een en ander bij velen, maar ik ben heus niet echt zo'n klootzak hoor!
En dat mindewaardige schepsel was weer een grap.
Ik heb geen mindewaardigheidscomplex: ik voel me juist maar al te vaak teveel...

Even zere neus: we zijn allen schepselen van die Ene, of je nou links of rechtsom gelooft of jezelf voorhoudt ongelovig te zijn. l'Origine is voor ons allen inderdaad dezelfde. Tevens is ons aller doel dat.

Man_Ray
20-10-07, 00:40
Geplaatst door III
Ow, is dat zo?
Dan ben je dus niet anders dan de grote grijze doorsnee: die is van zulk een mindset dat begrip voor het standpunt van mijn persoontje buiten het referentiekader gaat vallen en verder moet ik mededelen dat ik stijlloos ben...
Tja, ik trigger het een en ander bij velen, maar ik ben heus niet echt zo'n klootzak hoor!
En dat mindewaardige schepsel was weer een grap.
Ik heb geen mindewaardigheidscomplex: ik voel me juist maar al te vaak teveel...

Even zere neus: we zijn allen schepselen van die Ene, of je nou links of rechtsom gelooft of jezelf voorhoudt ongelovig te zijn. l'Origine is voor ons allen inderdaad dezelfde. Tevens is ons aller doel dat.

Je hebt duidelijk iets met de grijze massa. Je klaagt en zaagt zoveel dat je er deel van bent.

Een klootzak heb ik je nooit genoemd.

M'n plaatsing van dat schilderij van Courbet , 'l'origine du monde', is ook niet gewaardeerd op de manier waarop ik het bedoeld had.

Red Sonja
20-10-07, 00:56
Dat schilderij was echt goor, ik moest bijna overgeven.
Wat een ranzigheid.

III
20-10-07, 01:00
Geplaatst door Man_Ray
Je hebt duidelijk iets met de grijze massa. Je klaagt en zaagt zoveel dat je er deel van bent.

Een klootzak heb ik je nooit genoemd.

M'n plaatsing van dat schilderij van Courbet , 'l'origine du monde', is ook niet gewaardeerd op de manier waarop ik het bedoeld had.

Nee, daarvan heb ik beheer op de hoogte gesteld.
Maarja, het was een uitprobeersel toch?

En klagen kan ik wel. Maar ik hoop ook dat je is opgevallen dat ondanks een meningsverschil er altijd ruimte is voor wederzijds respect.
En dat is niet iets dat verdiend moet worden.
Al heb ik het gevoel dat dat in mijn geval wel zo is...
Ach, maar daar ben ik inmiddels ook tegen gewapend.
Dankzij het tegengas van bepaalde prikkers.
Maakt het allemaal wel echt!
En dankbaarheid is op zijn plaats zodra je gereedschappen aangereikt krijgt om jezelf ten goede te veranderen. Welke deze gereedschappen ook mogen zijn. Dan ineens gaat het om al het andere dan de intentie.

III
20-10-07, 01:01
Geplaatst door Red Sonja
Dat schilderij was echt goor, ik moest bijna overgeven.
Wat een ranzigheid.

Doet me denken aan een lied van Hans Teeuwen: "Kotsen in een k#t, da's het lekkerste wat er is!"

Red Sonja
20-10-07, 01:11
Heel fijntjes, subtieltjes ja... :stomp:

lihoed
20-10-07, 01:22
Geplaatst door III
Doet me denken aan een lied van Hans Teeuwen: "Kotsen in een k#t, da's het lekkerste wat er is!"

Hej praat niet zo tegen m'n ex.

III
20-10-07, 02:16
Geplaatst door lihoed
Hej praat niet zo tegen m'n ex.

Dennis, ben jij het?
;)