PDA

Bekijk Volledige Versie : Rotterdamse deelraadslid ergert zich aan Turkssprekende politici



Qaiys
20-10-07, 23:10
Ergernis over Turkssprekende politici

Door EDWIN CORNELISSE

ROTTERDAM - Voor het Rotterdamse deelraadslid Marijke Goedegebuur is de maat vol. Het is haar deze week opnieuw overkomen dat er voor aanvang, in de pauzes en tijdens de deelraadsvergadering in Feijenoord door groepjes raadsleden louter Turks werd gesproken. ,,Schandalig. Daar staan wij als Nederlandse raadsleden nota bene gewoon bij.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00128/goedebuur_128829a.jpg
Marijke Goedebuur.

Eerder kwam de Rotterdamse deelgemeente in opspraak doordat ook ambtenaren aan de balie regelmatig Turks spreken. Minister Wouter Bos, die afgelopen week op bezoek was in Feijenoord, sprak hier zijn afkeuring over uit.

Goedegebuur: ,,Ik vind dat zo onbeleefd. Het is dan net alsof ze iets bepraten wat jij niet mag weten. Andere raadsleden worden gewoon buitengesloten.’’ Het deelraadslid van Lijst Goedegebuur sprak haar Turkse collega’s hier op aan. ,,We hebben als politici een voorbeeldfunctie. Het is ook niet goed voor de integratie en de inburgering. Maar ik werd gewoon uitgelachen.’’

Deelraadsvoorzitter Dagmar Oudshoorn heeft inmiddels besloten dat het heikele onderwerp begin december onderwerp van gesprek is in het overleg van fractievoorzitters.


http://www.ad.nl/rotterdam/article1759352.ece

ronald
20-10-07, 23:15
Napoleon had al verboden dat er in Nederland in de synagoges Yiddish werd gesproken...was het nog niet doorgekomen dat anders talig in ambtelijke kamers zeker niet mocht? Ook in het onderwijs worden op scholen niet-Nederlands niet gestimuleerd of zelfs verboden om de integratie en taalonderwijs te bevorderen...en die "beleidmakers" doen maar wat ze willen?

tr_imparator
20-10-07, 23:19
:haha:

Rourchid
20-10-07, 23:34
Geplaatst door Qaiys

Schandalig. Daar staan wij als Nederlandse raadsleden nota bene gewoon bij.


Idd schandalig dat er geen stoelen zijn om op te kunnen zitten.

Geplaatst door Qaiys

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00128/goedebuur_128829a.jpg
Marijke Goedebuur.


Liever een goede buur dan een verre vriend?

Maarten
21-10-07, 00:30
Geplaatst door Qaiys
[B]Marijke Goedegebuur
Ik weet niet of ik die als buur wil. Maar ze heeft wel gelijk. Als je zo nodig onderdeel van de Nederlandse overheid wilt zijn, dan moet je ook maar Nederlands praten. Het is geen markt.

En als dat van die Turken zijn, die zelf alles wat Koerdisch is staan tegen te houden, inclusief taal, dan hoeven ze ook niet meer te klagen op een verbod op Turks binnen de overheid.

Karin.N
21-10-07, 11:29
Geplaatst door tr_imparator
:haha:


Lach je ook nog als de koerden in Turkije hun eigen taal spreken (wat verboden is).

Zijn er uberhaupt koerdische politici binnen de Turkse overheid?

Coolassprov MC
21-10-07, 11:32
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00128/goedebuur_128829a.jpg

wel een lekkere wijf als tweede vrow en voor in de keuken; het ouwe moet het eerst op!

op voorwaarde dat ze het tamazight en het dharija zo snel mogelijk onder de knie-en heeft natuurlijk!

Coolassprov MC
21-10-07, 11:34
Geplaatst door Karin.N
Lach je ook nog als de koerden in Turkije hun eigen taal spreken (wat verboden is).

daar heeft ze je! turkije het fascistenland!


Geplaatst door Karin.N

Zijn er uberhaupt koerdische politici binnen de Turkse overheid?

zo dom en fascistisch zijn ze denk ik ook weer niet!

mark61
21-10-07, 11:50
Geplaatst door Karin.N
Lach je ook nog als de koerden in Turkije hun eigen taal spreken (wat verboden is).

Zijn er uberhaupt koerdische politici binnen de Turkse overheid?

Özal was van Koerdische afkomst.

19 parlementsleden; hun partij is de zoveelste Koerdische partij die direct na oprichting verboden is; ze zijn als 'onafhankelijken' verkozen.

Officieel mag je tegenwoordig Koerdisch spreken in Turkije; de eerste 200 man die afkwamen op de nieuwe studierichting Koerdisch aan de universiteit van Ankara werden meteen opgepakt. Ik weet niet waarom en of ze al vrij zijn.

Een Koerdisch meisje schreef een keer 'Koerdistan Vrij' op het schoolbord; die werd subiet afgevoerd naar het ziekenhuis om haar maagdelijkheid te controleren.

Dat is zo'n beetje de sfeer in Turkije.

Koerden heten officieel 'Bergturken' en spreken zogenaamd een Turks dialect.

mark61
21-10-07, 11:51
Geplaatst door tr_imparator
:haha:

Heel grappig. Vind je het nog grappig als je niet in het Turks mag zingen en op school geslagen wordt als je Turks spreekt?

Die schizofrenie altijd in Turkse kringen; hier lekker links doen en rechten opeisen voor minderheden; daaro lekker totalitair erop slaan.

Qaiys
21-10-07, 13:40
Geplaatst door mark61
Heel grappig. Vind je het nog grappig als je niet in het Turks mag zingen en op school geslagen wordt als je Turks spreekt?

Die schizofrenie altijd in Turkse kringen; hier lekker links doen en rechten opeisen voor minderheden; daaro lekker totalitair erop slaan.

Tr_imp staat denk ik helemaal niet achter de seculiere nationalistische ideologie die moslims en minderheden zoals de koerden onderdrukt.

Qaiys
21-10-07, 13:41
Geplaatst door Karin.N
Lach je ook nog als de koerden in Turkije hun eigen taal spreken (wat verboden is).

Zijn er uberhaupt koerdische politici binnen de Turkse overheid?

Mag ik hieruit afleiden dat je dus vindt dat Turkse politici gewoon hun eigen taal mogen spreken?

mark61
21-10-07, 13:55
Geplaatst door Qaiys
Tr_imp staat denk ik helemaal niet achter de seculiere nationalistische ideologie die moslims en minderheden zoals de koerden onderdrukt.

Nope. Soms twijfelt ie nog een beetje :)

Qaiys
21-10-07, 13:58
Geplaatst door mark61
Nope. Soms twijfelt ie nog een beetje :)

In elk geval is je reaktie op zijn smiley overtrokken.

mark61
21-10-07, 14:41
Geplaatst door Qaiys
In elk geval is je reaktie op zijn smiley overtrokken.

Nee.

Rourchid
21-10-07, 15:57
Geplaatst door mark61

Die schizofrenie altijd in Turkse kringen


:haha:

Geplaatst door mark61

hier lekker links doen en rechten opeisen voor minderheden; daaro lekker totalitair erop slaan.


Turkije

In de kernlanden van het kapitalisme is het kneden en disciplineren van de bevolking veel eerder begonnen en daardoor al verder gevorderd dan in de voormalige koloniën en Oost-Europa. In de hele twintigste eeuw hebben communistische en andere autoritaire regimes in de armere landen geprobeerd om de achterstand in te halen. Ze bedreven vaak op zeer grove wijze bevolkingspolitiek. De communistische varianten dachten vanuit hun staatskapitalistische ideologie, de rest werd veelal aangezet door de Wereldbank en het IMF. Vaak werden op uiterst gewelddadige wijze feodale dorpsgemeenschappen met hun zelfvoorzienende economieën opengebroken, oude manieren van leven aangevallen, moderne denkwijzen aangeleerd en nieuwe, vaak nationalistische loyaliteiten opgedrongen. Boeren werden zo tot stedelingen en massamensen gemaakt.

De vernietiging van duizenden kleine dorpen in Turks-Koerdistan in de jaren 80 en 90 is daarvan een vrij extreem voorbeeld. Daardoor zagen honderdduizenden mensen zich gedwongen naar de grote steden te trekken. De Koerdische bevrijdingsorganisatie PKK verzette zich destijds gewapend tegen de Turkse overheersing, maar zag wel de voordelen in van het openbreken van de oude feodale dorpsmentaliteiten. Immers, na de gedroomde onafhankelijkheid zou de nieuwe Koerdische overheid ook moderne bruikbare arbeiders nodig hebben.

Bron : http://www.gebladerte.nl/11268f80.htm

mark61
21-10-07, 16:27
Geplaatst door Rourchid
:haha:

Wat valt er te lachen? Stompzinnig commentaar.


De vernietiging

Wat heeft dit nou met Turks spreken bij de overheid te maken?

Maarten
21-10-07, 17:33
Wat erg opvalt in deze topic, is dat de (vermeende) Turkse claim om bij de overheid Turks te mogen spreken, onmiddelijk beantwoord wordt met felle klachten over de behandeling van de Koerden in Turkije. (en zelfs in Nederland)

Het lijkt er op, dat Turken in een aantal dingen behoorlijk hypocriet gevonden worden. Dat geldt zeker voor de nationalisten, maar ik geloof dat ook anderen vaak gewantrouwd worden inzake hun eenkennigheid..
Turken zijn allemaal erg aardig en gevoelig enzo, maar er zijn toch een aantal dingen, waar je maar beter niet over kunt beginnen.. Mark zal vast wel een lijstje van risico-onderwerpen hebben.
(weet ik veel.. Armeniers, Koerden, WO I, Griekenland, Hoofddoeken, Grijze Wolven, mensenrechten..)
Laat ik snel nog maar wat positieve dingen noemen: muziek, bouwkunst, gevoel voor romantiek, Yilmaz Guney (OK, Koerd), en (blijkbaar) Attaturk en de modernisering..
Maar goed, ik weet niks..

mark61
21-10-07, 17:48
Geplaatst door Maarten
Wat erg opvalt in deze topic, is dat de (vermeende) Turkse claim om bij de overheid Turks te mogen spreken, onmiddelijk beantwoord wordt met felle klachten over de behandeling van de Koerden in Turkije. (en zelfs in Nederland)

Nou ja, er is natuurlijk geen claim, ze doen het gewoon. Ik wind me daar niet vreselijk over op; denk wel aan hoe diezelfde mensen het zouden vinden als dat in het Turkse parlement gebeurde. Enfin, gemeenteraad. Al kan ik niet uitsluiten dat in volledig Koerdische dorpen wel es Koerdisch wordt gesproken in de dorpsraad :hihi:


Het lijkt er op, dat Turken in een aantal dingen behoorlijk hypocriet gevonden worden. Dat geldt zeker voor de nationalisten,

Dat zijn ze vrijwel allemaal. Geert Wilders zou in Turkije als links van het midden gelden.


Turken zijn allemaal erg aardig en gevoelig enzo, maar er zijn toch een aantal dingen, waar je maar beter niet over kunt beginnen.. Mark zal vast wel een lijstje van risico-onderwerpen hebben.

Armeniërs, Koerden, alevieten. Dat is het wel zo'n beetje. In NL is dat erger dan daaro, dat evolueert wat sneller. Nou is een slordige 40% aleviet, dus daar heb je al geen kind aan, in principe.

Turkse joden en Grieken zijn geen probleem (meer) (behalve dan die geestelijk gestoorde die een bus Griekse toeristen beschoot een tijd geleden, maar dat was een uitzonderlijk drama), diverse niet-Turkse moslimminderheden, vooral Lazen, ook niet. Behalve dat ze er belgenmoppen over vertellen.

tr_imparator
21-10-07, 17:55
Geplaatst door Karin.N
Lach je ook nog als de koerden in Turkije hun eigen taal spreken (wat verboden is).

Zijn er uberhaupt koerdische politici binnen de Turkse overheid?


OALT is ook al jaren verboden in Nederland.


OALT= Onderwijs in Allochtone Levende Talen

(voorheen OETC=Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur)


Doe nou a.u.b. niet alsof dit landje zoveel beter is.

mark61
21-10-07, 18:07
Geplaatst door tr_imparator
OALT is ook al jaren verboden in Nederland.


OALT= Onderwijs in Allochtone Levende Talen

(voorheen OETC=Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur)


Doe nou a.u.b. niet alsof dit landje zoveel beter is.

Nou vlieg je echt gigantisch uit de bocht.

Ten eerste zijn Armeniërs en Koerden autochtonen in Turkije, en Turken allochtonen. Dat doet al erg auw. Turken en Marokkanen zijn recente immigranten in NL, dat is nogal wat anders. Van mij mogen ze gelden als autochtonen, overigens, you're welcome.

Ten tweede is OALT niet verboden, joe druif, de overheid betaalt niet meer voor het aan immigrantenkinderen aanleren van de taal van hun ouders, die daartoe blijkbaar zelf niet in staat zijn of er geen zin in hebben.

Ten tweeëneenhalfde was OALT les in Standaardarabisch en Turks, dat NIET de moedertaal was en is van de ruime meerderheid der Turkse en Marokkaanse immigranten in NL. Het was dus een nationalistisch, onderdrukkend instrument waarmee de imbeciele NL overheid zich liet gebruiken voor nationalistische propaganda van vreemde landen onder de eigen burgers. Bizar, en dat is nog zacht uitgedrukt.

Een paar dwazen bedachten dat het aanleren van de een of andere wildvreemde taal die kinderen zou helpen beter en sneller Nederlands te leren. Welke idioot dat ooit heeft bedacht, ik weet het niet, maar ik zou hem of haar graag es in een donker steegje, danwel helverlicht podium tegenkomen. De meest bizarre waanzin ooit in Nederland bedacht.

Dit landje staat toe dat eenieder zich uitdrukt in de taal die eenieder wenst te gebruiken. Privé, in geschrift, in muziek, anywhere. Geen enkele beperking. Het is alleen dat de voertaal in instanties en onderwijsinstellingen Nederlands is. Of Engels, tegenwoordig. :moe:

Het idee dat de NLoverheid immigrantenkinderen zou moeten vertellen wat hun 'cultuur' is is al helemaal te zot voor woorden.

tr_imparator
21-10-07, 18:53
Geplaatst door mark61
Nou vlieg je echt gigantisch uit de bocht.

Ten eerste zijn Armeniërs en Koerden autochtonen in Turkije, en Turken allochtonen. Dat doet al erg auw. Turken en Marokkanen zijn recente immigranten in NL, dat is nogal wat anders. Van mij mogen ze gelden als autochtonen, overigens, you're welcome.

Ten tweede is OALT niet verboden, joe druif, de overheid betaalt niet meer voor het aan immigrantenkinderen aanleren van de taal van hun ouders, die daartoe blijkbaar zelf niet in staat zijn of er geen zin in hebben.

Ten tweeëneenhalfde was OALT les in Standaardarabisch en Turks, dat NIET de moedertaal was en is van de ruime meerderheid der Turkse en Marokkaanse immigranten in NL. Het was dus een nationalistisch, onderdrukkend instrument waarmee de imbeciele NL overheid zich liet gebruiken voor nationalistische propaganda van vreemde landen onder de eigen burgers. Bizar, en dat is nog zacht uitgedrukt.

Een paar dwazen bedachten dat het aanleren van de een of andere wildvreemde taal die kinderen zou helpen beter en sneller Nederlands te leren. Welke idioot dat ooit heeft bedacht, ik weet het niet, maar ik zou hem of haar graag es in een donker steegje, danwel helverlicht podium tegenkomen. De meest bizarre waanzin ooit in Nederland bedacht.

Dit landje staat toe dat eenieder zich uitdrukt in de taal die eenieder wenst te gebruiken. Privé, in geschrift, in muziek, anywhere. Geen enkele beperking. Het is alleen dat de voertaal in instanties en onderwijsinstellingen Nederlands is. Of Engels, tegenwoordig. :moe:

Het idee dat de NLoverheid immigrantenkinderen zou moeten vertellen wat hun 'cultuur' is is al helemaal te zot voor woorden.

Nederland probeert al jaren de eigen cultuur van zijn eigen minderheden beperkingen op te leggen. Eerst was dat doelgericht en mager, maar het wordt steeds algemener. OALT afschaffing waren een van de eerste maatregelen. Wie weet over een paar jaar komen er een paar verboden dingen voor moslims, Turken, Marokkanen en Antillianen/Surinamers.

De bodem ervoor is al lang gekweekt. De Islam is achterlijk en de cultuur van sommige allochtone groepen horen niet thuis in Nederland. Normen en waarden en meer van dat soort gezeik.

Eerst hoorde je nooit zulke geluiden, nu is dat meer regel dan uitzondering. Om te lachen, dat wel. Want wie neemt zo een maf wijf nou serieus.

Rourchid
21-10-07, 18:57
Geplaatst door mark61

Wat valt er te lachen? Stompzinnig commentaar.


:lol:

Geplaatst door mark61

Wat heeft dit nou met Turks spreken bij de overheid te maken?


De ambtenaren en deelgemeenteraadsleden van Turkse afkomst laten zien aan de inwoners van de deelgemeente Feyenoord dat ze niet van plan zijn om zich te laten ontdoen van hun eigenheid en eigen wil.
Ze geven dus het goede voorbeeld aan de inwoners van de deelgemeente Feyenoord zodat de inwoners van de deelgemeente Feyenoord kunnen voorkomen dat ze getransformeerd worden tot massamensen en moderne bruikbare arbeiders.

Tomas
21-10-07, 18:57
Geplaatst door tr_imparator
Om te lachen, dat wel. Want wie neemt zo een maf wijf nou serieus.

Ik weet niet of ze het eerst met de Turken in kwestie over gehad heeft. Of ze dus gelijk is gaan zeiken tegen de pers, ofzo. Maar afgezien daarvan dus, schat ik zo tussen de 60-80% van de bevolking. 't is maar dat je 't weet. En daar hoor ik dan ook bij. Als ze het dus eerst in goed overleg heeft geprobeerd, wat ik echter betwijfel.

tr_imparator
21-10-07, 19:07
Geplaatst door Tomas
Ik weet niet of ze het eerst met de Turken in kwestie over gehad heeft. Of ze dus gelijk is gaan zeiken tegen de pers, ofzo. Maar afgezien daarvan dus, schat ik zo tussen de 60-80% van de bevolking. 't is maar dat je 't weet. En daar hoor ik dan ook bij. Als ze het dus eerst in goed overleg heeft geprobeerd, wat ik echter betwijfel.

Ik bedoelde van de Turken. Kan mij niks schelen wat jij vindt. Ik bepaal eenmaal zelf in welke taal ik tegen iemand praat. Dat jij er moeite mee hebt, is met andere woorden, jouw probleem.

Ze mogen toch wel onderling Turks praten. Ik doe dat ook soms, automatisch. Zit niet te roddelen ofzo, heb ook geen bijbedoelingen. Onbeleefd, oke. Maar dat zijn meer dingen.


N.B.: soms doe ik dat hier ook(met Mark bijv.) Je hoeft alleen maar te vragen wat we zeggen en als ik dan geen antwoord geef. Oke, dan heb jij gelijk!

Julien
21-10-07, 19:17
Geplaatst door Rourchid
Ze geven dus het goede voorbeeld aan de inwoners van de deelgemeente Feyenoord zodat de inwoners van de deelgemeente Feyenoord kunnen voorkomen dat ze getransformeerd worden tot massamensen en moderne bruikbare arbeiders.

Een ander woord voor politicus is volksvertegenwoordiger. Een volksvertegenwoordiger met Turkse roots, vertegenwoordigt geen enkele Turk, maar puur Nederlanders. Het is dus ongepast om in de politiek een taal te spreken die andere volksvertegenwoordigers niet kunnen verstaan.

mark61
21-10-07, 19:28
Geplaatst door tr_imparator
Nederland probeert al jaren de eigen cultuur van zijn eigen minderheden beperkingen op te leggen.

Huh? Vertel es?

Waarom zou het de verantwoordelijkheid van de NL overheid zijn om immigrantenkinderen de taal van hun ouders aan te leren???


Wie weet over een paar jaar komen er een paar verboden dingen voor moslims, Turken, Marokkanen en Antillianen/Surinamers.

Waar heb je het nou toch over joh? :hihi: Verbod op halay çekmek of döner?


Eerst hoorde je nooit zulke geluiden, nu is dat meer regel dan uitzondering. Om te lachen, dat wel. Want wie neemt zo een maf wijf nou serieus.

Na je hebt kans dat nogal wat mensen jeuk krijgen van een vreemde taal ergens in de wandelgangen van de overheid.

mark61
21-10-07, 19:29
Geplaatst door Rourchid
:lol:

Oh je dacht, ik kijk ff of ik nog dommer kan doen. I'm impressed.


De ambtenaren en deelgemeenteraadsleden van Turkse afkomst laten zien aan de inwoners van de deelgemeente Feyenoord dat ze niet van plan zijn om zich te laten ontdoen van hun eigenheid en eigen wil.

Ja joh. Zou je denken? Heb je ze het gevraagd?

observer
21-10-07, 19:40
Geplaatst door Julien
Een ander woord voor politicus is volksvertegenwoordiger. Een volksvertegenwoordiger met Turkse roots, vertegenwoordigt geen enkele Turk, maar puur Nederlanders. Het is dus ongepast om in de politiek een taal te spreken die andere volksvertegenwoordigers niet kunnen verstaan. nog nooit er geweest zeker? dit is de deelgemeente waar de pvda een absolute meerderheid haalde maar de dagelijks bestuurders geen meerderheid haalde omdat de turkse raadleden turkse bestuurders wilde

nadat er 1 extra bij kwam (a 7000pm) was het probleem opgelost

Julien
21-10-07, 19:50
Geplaatst door observer
nog nooit er geweest zeker? dit is de deelgemeente waar de pvda een absolute meerderheid haalde maar de dagelijks bestuurders geen meerderheid haalde omdat de turkse raadleden turkse bestuurders wilde

nadat er 1 extra bij kwam (a 7000pm) was het probleem opgelost

Eh ik woon er op dit moiment een paar kilometer vandaan en ik weet dat er in Feyenoord vooral veel Antilianen wonen. Je hebt ook een grote groep Turken, maar ik ben het niet met je eens dat de Turken nog domineren. Uitgerekend in zo'n multiculturele samenleving is de taal als bindmiddel nodig; en dat is natuurlijk het Nederlands. De gekozen volksvertegenwoordigers zijn Nederlanders en spreken alleen maar Nederlands, wat hun roots ook zijn.
zucht.. in dit land moeten ze nog zoveel leren voordat ze kunnen spreken over 'trots', identiteit en vaderlandsliefde..

Rourchid
21-10-07, 21:15
Geplaatst door Julien
Een ander woord voor politicus is volksvertegenwoordiger. Een volksvertegenwoordiger met Turkse roots, vertegenwoordigt geen enkele Turk, maar puur Nederlanders. Het is dus ongepast om in de politiek een taal te spreken die andere volksvertegenwoordigers niet kunnen verstaan.
Wannneer volksvertegenwoordigers het woord richten aan de voorzitter of aan vertegenwoordigers van andere poltiek partijen dient inderdaad Nederlands gesproken te worden tijdens de (plenaire) zittingen van de deelgemeenteraad.

Wat onderlinge communicatie tussen leden van een fractie heeft mw. Goedgebuur zich daar niet mee te bemoeien.
En wat er voor aanvang en in pauzes voor taal/talen gespraken is zo irrelevant dat ik daar niet eens op in ga.

Wat ambtenaren van de deelgemeente betreft dienen die eveneens Nederlands te spreken bij het communiceren met de burgers. Maar wat ambtenaren bij onderlinge communicatie voor taal met elkaar spreken bepalen ze ook zelf.

Rourchid
21-10-07, 21:16
Geplaatst door mark61

Oh je dacht, ik kijk ff of ik nog dommer kan doen. I'm impressed.


Als jij een mogelijke tweeslachtigheid heel knullig benoemt als schizofrenie, moet ik daar om lachen.

Geplaatst door mark61

Ja joh. Zou je denken? Heb je ze het gevraagd?


Gezien de eerste posting in deze draad vind ik dat niet nodig .
Dus ik zou zeggen : ga het ze zelf maar vragen.

Qaiys
21-10-07, 22:26
'Lokale politici moeten Nederlands spreken'

ROTTERDAM - De Rotterdamse burgemeester Opstelten vindt dat lokale politici in raadsvergaderingen altijd Nederlands moeten spreken.

,,Daarover mag geen misverstand bestaan. De voertaal moet Nederlands zijn, net zoals dat ook in de gemeenteraad van Rotterdam het geval is,’’ zo luidt zijn mening.

Hij reageert hiermee op de commotie die is ontstaan in Feijenoord, een van de Rotterdamse deelgemeenten. Deelraadslid Marijke Goedegebuur klaagt erover dat ’groepjes raadsleden louter Turks’ spreken. ,,Schandalig en onbeleefd,’’ zo luidt haar mening.

Eén van de betrokken raadsleden, PvdA’er Serdar Çiçek begrijpt de ophef niet zo. ,,Wij zijn raadsleden, en uiteraard spreken wij Nederlands in de raadszaal. Geen twijfel mogelijk.’’

Afgelopen donderdag stond hij tijdens een pauze van de gemeenteraad met twee mede-raadsleden te praten over de wedstrijd PSV-Fenerbahçe. In het Turks. ,,Goedegebuur probeerde ons te corrigeren. We leven in Nederland, zei ze, dus moeten jullie Nederlands praten. Ze lokt uit, provoceert.’’

Hij benadrukt dat dit een ’informeel gesprekje’ was, buiten de vergadering. ,,Naar mijn idee hebben we niets fout gedaan.’’ Goedegebuur was gisteren niet voor commentaar bereikbaar.

Deelraadsvoorzitter Dagmar Oudshoorn zit met de situatie in de maag. ,,Dit is een enorme rel geworden, en daar ben ik niet blij mee,’’ zegt ze. Haar mening: ,,In de raadszaal behoort Nederlands te worden gesproken. Buiten de raadszaal is het beleefd om dat te doen. Dat zijn algemene fatsoensnormen.’’

Het ministerie van Binnenlandse Zaken stelt dat niet wettelijk is geregeld dat tijdens raadsvergaderingen Nederlands moet worden gesproken.


http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1763244.ece

Julien
21-10-07, 22:32
Geplaatst door Rourchid
Wannneer volksvertegenwoordigers het woord richten aan de voorzitter of aan vertegenwoordigers van andere poltiek partijen dient inderdaad Nederlands gesproken te worden tijdens de (plenaire) zittingen van de deelgemeenteraad.

Wat onderlinge communicatie tussen leden van een fractie heeft mw. Goedgebuur zich daar niet mee te bemoeien.
En wat er voor aanvang en in pauzes voor taal/talen gespraken is zo irrelevant dat ik daar niet eens op in ga.

Wat ambtenaren van de deelgemeente betreft dienen die eveneens Nederlands te spreken bij het communiceren met de burgers. Maar wat ambtenaren bij onderlinge communicatie voor taal met elkaar spreken bepalen ze ook zelf.

Maar als iedereen in zijn eigen moedertaal gaat communiceren, krijg je een onwerkbare situatie. Vooral omdat politici zo in het 'geheim' dingen met elkaar kunnen bespreken. Want welke mensen naast Turken kunnen nou goed Turks verstaan?

Maarten
21-10-07, 23:59
Geplaatst door tr_imparator
Ik bedoelde van de Turken. Kan mij niks schelen wat jij vindt. Ik bepaal eenmaal zelf in welke taal ik tegen iemand praat. Dat jij er moeite mee hebt, is met andere woorden, jouw probleem.

Ze mogen toch wel onderling Turks praten. Ik doe dat ook soms, automatisch. Zit niet te roddelen ofzo, heb ook geen bijbedoelingen. Onbeleefd, oke. Maar dat zijn meer dingen.
Het gaat hier niet over de straat, of over een markt, of een particulier bedrijf enz, maar over de Nederlandse overheid.
En als je volksvertegenwoordiger wil zijn, die samen met anderen het algemeen belang regelt, dan mogen er best eisen gesteld worden.
Denk niet dat deze vrouw een uitzondering is hoor. De kwestie komt gegarandeerd nog vaker terug.

Ik denk dat ze naar een praktijk willen, waarbij het wel in beperkte mate toegestaan is, maar er toch grenzen gesteld worden. De Turken kennende gaan die gewoon door in het Turks, totdat er echt officieel in de zaal gesproken moet worden. Dat veroorzaakt heel veel ergernis hoor.
Er zal zeker gezegd worden: als je dit wil, dan ga je maar ergens anders werken, maar niet bij de overheid.

observer
22-10-07, 15:17
Geplaatst door Julien
Maar als iedereen in zijn eigen moedertaal gaat communiceren, krijg je een onwerkbare situatie. Vooral omdat politici zo in het 'geheim' dingen met elkaar kunnen bespreken. Want welke mensen naast Turken kunnen nou goed Turks verstaan? ik vind de term moedertaal ook al zo'n raar iets, zeker als die gebruikt wordt voor mensen die hier geboren zijn, soms zelfs mensen waarvan de ouders hier geboren zijn

tr_imparator
22-10-07, 16:00
Geplaatst door Maarten
Het gaat hier niet over de straat, of over een markt, of een particulier bedrijf enz, maar over de Nederlandse overheid.
En als je volksvertegenwoordiger wil zijn, die samen met anderen het algemeen belang regelt, dan mogen er best eisen gesteld worden.
Denk niet dat deze vrouw een uitzondering is hoor. De kwestie komt gegarandeerd nog vaker terug.

Ik denk dat ze naar een praktijk willen, waarbij het wel in beperkte mate toegestaan is, maar er toch grenzen gesteld worden. De Turken kennende gaan die gewoon door in het Turks, totdat er echt officieel in de zaal gesproken moet worden. Dat veroorzaakt heel veel ergernis hoor.
Er zal zeker gezegd worden: als je dit wil, dan ga je maar ergens anders werken, maar niet bij de overheid.

:wtf:

what-so-ever.

wytze
22-10-07, 16:33
Geplaatst door tr_imparator
:wtf:

what-so-ever.


vind je dat zo raar? dat bij overheidsgedoe en in raadszalen e.d.nederlands gesproken moet worden ben ik t ook wel mee eens.


ik heb es met een marokkaanse organisatie een manifestatie georganiseerd. op de dag zelf kwam een stel marokkaanse jongens helpen. Een paar begonnen onderling in arabisch of berbers te praten. een van de ouderen zei toen dat ze nederlands moesten spreken omdat ik erbij was. dat vond ik erg vriendelijk. en dat was de straat.

Maarten
22-10-07, 16:43
Geplaatst door tr_imparator
:wtf:

what-so-ever.
Je merkt het aan de reacties die je hier krijgt. En wat die vrouw zegt, zul je echt nog vaak terug horen. Er wordt best zwaar aan getild.

Ik denk dat mensen van Turkse afkomst er beter aan deden daar nog eens goed naar te kijken, want straks krijg je een praktijk waarbij er geen Turken meer in de ambtenarij aangenomen worden, op alle plaatsen waar ze het het gepraat in het Turks knap irritant vinden. Dan willen ze er niet nog een Turk bij, he?

Verder zijn er nogal wat autochtone klachten, dat vooral Turken zich erg opsluiten in hun eigen wereld, en aan anderen nauwelijks een boodschap hebben. Dan kun je ook op discriminatie gaan rekenen..
Het gaat hier niet over recht op eigen cultuur, maar over samenwerking.
Nederland is een sardieneblik. Samenwerking wordt belangrijk gevonden. En daar worden hier en daar eisen aan gesteld. En ik denk zeker in de ambtenarij: Nederlands praten..
Bedenk maar, dat als er in Den Haag bij de overheid voortdurend Fries of Limburgs gesproken zou worden, dat je er óok opmerkingen over kreeg.
En als Turken dat niet vanuit zichzelf begrijpen, dan wordt er ongetwijfeld gedacht, dat ze niet veel gevoel voor integratie hebben. En daarna, dat ze dan ook niet bij de overheid thuis horen..
Sorry hoor, ik maak dit soort moraal niet. Maar je zult er vanzelf tegenaan lopen.

wytze
22-10-07, 16:48
Geplaatst door Maarten



Verder zijn er nogal wat autochtone klachten, dat vooral Turken zich erg opsluiten in hun eigen wereld, en aan anderen nauwelijks een boodschap hebben. Dan kun je ook op discriminatie gaan rekenen..

.



dat vind ik dan ook weer raar. waarom is dat een excuus om te discrimineren?

Maarten
22-10-07, 16:53
Geplaatst door wytze

ik heb es met een marokkaanse organisatie een manifestatie georganiseerd. op de dag zelf kwam een stel marokkaanse jongens helpen. Een paar begonnen onderling in arabisch of berbers te praten. een van de ouderen zei toen dat ze nederlands moesten spreken omdat ik erbij was. dat vond ik erg vriendelijk. en dat was de straat.
Ja, dat is erg vriendelijk.
Ze hebben er ook zelf belang bij hoor, omdat het als probleem ervaren wordt, dat er te weinig contacten met autochtonen zijn. Dat is slecht voor de integratie, en ze weten dat hun kinderen voor hun toekomst afhankelijk zijn van goede integratie.
Maar dat neemt niet weg, dat het vriendelijk is, en dat ze het mensenlijk ook begrijpen. Dit soort menselijkheid is echt veelzeggend vind ik. Dit is echt rekening houden met elkaar.

Ik zat zelf altijd tussen Limburgers, die ook onmiddelijk overschakelden van Limburgs naar Nederlands, als ik in de buurt was. Ik zei dan altijd dat ik het Limburgs goed verstond, en dat ze er best mee door konden gaan. Toch deden ze het meestal niet.
Maar het is een beetje geven en nemen. Anders moeten er straks weer regels over komen.. Brrrr... Normen en waardendebatten enzo.. (Hellup!..)

Maarten
22-10-07, 17:03
Geplaatst door wytze
dat vind ik dan ook weer raar. waarom is dat een excuus om te discrimineren?
Het is geen excuus, maar het werkt zo.
Als Turken zich opsluiten in hun eigen wereld, en niet veel boodschap aan de rest heeft, dan heeft de rest ook geen zin meer om daarmee in zee te gaan. Als ze dan een vrije keuze hebben, dan kiezen ze niet meer voor Turken, omdat ze dan "wel weten" wat ze daaraan hebben. Niets dus.
Dus wordt er onderling minder gepraat, worden ze niet uitgenodigd, wordt er niet geluisterd naar klachten, of worden ze gewoon niet aangenomen, omdat je dan weer zo'n "vreemde eend in de bijt" krijgt.
Dat kan zo werken.
Er hoeft ook helemaal geen kwade opzet te zijn. Als groepen niet met elkaar omgaan, krijg je gewoon vervreemding. En negatieve veronderstellingen. Dan gebeuren een aantal normale menselijke dingen gewoon niet meer.

M'n eigen ervaringen vallen wel mee. Als je laat zien echte belangstelling te hebben voor wat er leeft, dan krijg ik ook positieve reacties. Maar goed, ik woon niet in de randstad, en weet niet hoe het daar gaat.

observer
22-10-07, 17:16
Geplaatst door wytze
dat vind ik dan ook weer raar. waarom is dat een excuus om te discrimineren? omdat ze met taal anderen buitensluiten

feitelijk is in een gemeenschap turks praten niet veel anders dan marokkanen een disco niet in laten

beiden verdelen een groep

akram
22-10-07, 20:55
Ik heb ooit zo'n openbare vergadering bijgewoond en op een gegeven moment begon een turkse raaslid in het turks te lullen met een van de aanwezigen. hij legde even uit dat ie wat aan het vertalen was. Ik heb hem toen gevraagd of ie nu toch al bezig was met vertalen, voor mij ook het besprokene naar het marokkaans te vertalen.
Kortom ik kan de irritaties alleen maar onderschrijven en vind dat volksvertegenwoordigers een voorbeeld functie hebben en op de nl moeten spreken, ook tijdens de pauzes

Lady Dourahtje
22-10-07, 21:46
Als je in Nederland in de politiek wil, dan moet je Nederlands praten. Dat is mijn mening.

tr_imparator
22-10-07, 22:22
Geplaatst door Maarten
Je merkt het aan de reacties die je hier krijgt. En wat die vrouw zegt, zul je echt nog vaak terug horen. Er wordt best zwaar aan getild.

Ik denk dat mensen van Turkse afkomst er beter aan deden daar nog eens goed naar te kijken, want straks krijg je een praktijk waarbij er geen Turken meer in de ambtenarij aangenomen worden, op alle plaatsen waar ze het het gepraat in het Turks knap irritant vinden. Dan willen ze er niet nog een Turk bij, he?

Verder zijn er nogal wat autochtone klachten, dat vooral Turken zich erg opsluiten in hun eigen wereld, en aan anderen nauwelijks een boodschap hebben. Dan kun je ook op discriminatie gaan rekenen..
Het gaat hier niet over recht op eigen cultuur, maar over samenwerking.
Nederland is een sardieneblik. Samenwerking wordt belangrijk gevonden. En daar worden hier en daar eisen aan gesteld. En ik denk zeker in de ambtenarij: Nederlands praten..
Bedenk maar, dat als er in Den Haag bij de overheid voortdurend Fries of Limburgs gesproken zou worden, dat je er óok opmerkingen over kreeg.
En als Turken dat niet vanuit zichzelf begrijpen, dan wordt er ongetwijfeld gedacht, dat ze niet veel gevoel voor integratie hebben. En daarna, dat ze dan ook niet bij de overheid thuis horen..
Sorry hoor, ik maak dit soort moraal niet. Maar je zult er vanzelf tegenaan lopen.

Ik begrijp het standpunt dat de voertaal Nederlands moet zijn. Totaal geen moeite mee.

Maar, ik zou er geen moeite mee hebben als iemand even in een ander taal zou praten. Als ik erin geinteresseerd zou zijn, zou ik het gewoon vragen. Ik denk ook dat ik gewoon antwoord zou krijgen..in dit geval bijvoorbeeld als: ''naah, niks bijzonders..we praten hoe fenerbahce gisteren heeft gespeeld''..

weet niet, tis gewoon iets persoonlijks. Het moet ook niet zo zijn dat je alleen over formaliteiten moet en kan praten,..

Ik denk dat het gewoon een alledaagse kwestie is(feelings). Je moet niet heel veel dingen erachter zoeken, zoals samenwerking, discriminatie en/of integratie.

Maarten
23-10-07, 11:40
Geplaatst door tr_imparator
Ik begrijp het standpunt dat de voertaal Nederlands moet zijn. Totaal geen moeite mee.

Maar, ik zou er geen moeite mee hebben als iemand even in een ander taal zou praten. Als ik erin geinteresseerd zou zijn, zou ik het gewoon vragen. Ik denk ook dat ik gewoon antwoord zou krijgen..in dit geval bijvoorbeeld als: ''naah, niks bijzonders..we praten hoe fenerbahce gisteren heeft gespeeld''..

weet niet, tis gewoon iets persoonlijks. Het moet ook niet zo zijn dat je alleen over formaliteiten moet en kan praten,..

Ik denk dat het gewoon een alledaagse kwestie is(feelings). Je moet niet heel veel dingen erachter zoeken, zoals samenwerking, discriminatie en/of integratie.

Het is gewoon een kwestie van een beetje geven en nemen. Kijk, als het niet te opdringerig is, dan maakt niemand er een punt van. Er wordt dan gewoon gedacht: ach, die jongens spreken normaal ook onderling Turks, dus what de hek..

Maar je weet zelf hoe dat werkt bij Turken he? Die trekken zich nergens wat van aan, en gaan lekker door. Hierboven zag je al een voorbeeld van iemand, die het éen keer meemaakte, en toen al klachten had.
En ik vind dat raadsleden die het Nederlands niet goed machtig zijn, totaal niet thuis horen in die functie.

het gevolg kan dus echt zijn, dat je er regels over krijgt. En dat is dan wel heel vervelend. Dan krijg je al toestanden waarbij Turken, die in een hoekje Turks praten, al in overtreding zijn. En lui die daarop gaan letten, en aangifte doen.. Brrr...

wytze
23-10-07, 18:27
Geplaatst door Maarten
Het is geen excuus, maar het werkt zo.
Als Turken zich opsluiten in hun eigen wereld, en niet veel boodschap aan de rest heeft, dan heeft de rest ook geen zin meer om daarmee in zee te gaan. Als ze dan een vrije keuze hebben, dan kiezen ze niet meer voor Turken, omdat ze dan "wel weten" wat ze daaraan hebben. Niets dus.
Dus wordt er onderling minder gepraat, worden ze niet uitgenodigd, wordt er niet geluisterd naar klachten, of worden ze gewoon niet aangenomen, omdat je dan weer zo'n "vreemde eend in de bijt" krijgt.
Dat kan zo werken.
Er hoeft ook helemaal geen kwade opzet te zijn. Als groepen niet met elkaar omgaan, krijg je gewoon vervreemding. En negatieve veronderstellingen. Dan gebeuren een aantal normale menselijke dingen gewoon niet meer.

M'n eigen ervaringen vallen wel mee. Als je laat zien echte belangstelling te hebben voor wat er leeft, dan krijg ik ook positieve reacties. Maar goed, ik woon niet in de randstad, en weet niet hoe het daar gaat.


er spelen meerdere aspecten waar taal er maar een van is denk ik en een apart topic waard.
de botsing tussen culturen is er ook maar dat hoeft geen probleem te zijn.
mensen leven in sociale verbanden en waar zoekt een mens die?
hoeveel sociale verbanden en contacten kan een mens behappen of wenst iemand voor zichzelf?

waarom zou ik moeite hebben met iemand die uit een heel andere groep of gemeenschap komt als ik?
ik ben individu en zo zie ik een ieder. natuurlijk ben ik zelf ook deel van groepen en gemeenschappen. en mijn groep is op zijn of haar manier weer even beperkt als elke andere. en dat geldt voor iedereen denk ik. daarom heb je ook je individulaiteit.
en daarom snap ik t excuus om te discrimineren ook niet.

observer
23-10-07, 19:19
Geplaatst door tr_imparator
Ik begrijp het standpunt dat de voertaal Nederlands moet zijn. Totaal geen moeite mee.

Maar, ik zou er geen moeite mee hebben als iemand even in een ander taal zou praten. Als ik erin geinteresseerd zou zijn, zou ik het gewoon vragen. Ik denk ook dat ik gewoon antwoord zou krijgen..in dit geval bijvoorbeeld als: ''naah, niks bijzonders..we praten hoe fenerbahce gisteren heeft gespeeld''..
tja en dan

als jij binnenkomt en je collega's staan te praten en houden op geloof je ze dan als ze zeggen dat ze het over feijenoord hadden?

tr_imparator
23-10-07, 23:29
Geplaatst door observer
tja en dan

als jij binnenkomt en je collega's staan te praten en houden op geloof je ze dan als ze zeggen dat ze het over feijenoord hadden?


Achterdochtigheid past bij een psychiatrische stoornis.

Man, rot toch op.

mark61
23-10-07, 23:32
Geplaatst door tr_imparator
Achterdochtigheid past bij een psychiatrische stoornis.

Man, rot toch op.

Saçmalasinlar karde$iiiiim :turkije:

mark61
23-10-07, 23:37
Geplaatst door observer
tja en dan

als jij binnenkomt en je collega's staan te praten en houden op geloof je ze dan als ze zeggen dat ze het over feijenoord hadden?

Zo zie je maar, achterdocht is taalonafhankelijk :rood: