PDA

Bekijk Volledige Versie : Bomaanslag Pakistan roept veel vragen op



Slinger
21-10-07, 19:18
Bomaanslag Pakistan roept veel vragen op

19-10-2007, Correspondent Suzanna Koster vanuit Karachi, Radio Nederland Wereldomroep

Het is onduidelijk wie achter de zware bomaanslag in Pakistan zit: de lijst van verdachten is groot. Bij de aanslag in Karachi zijn zeker 130 mensen om het gekomen. Honderden anderen raakten gewond. De bommen ontploften temidden van de enorme menigte die was toegestroomd om de teruggekeerde ex-premier van Pakistan, Benazir Bhutto, te begroeten. Bhutto was na jaren van zelfverkozen ballingschap naar Pakistan teruggekeerd om deel te nemen aan de verkiezingen.

http://www.wereldomroep.nl/images/assets/13294129
Een vrijwilliger draagt een gewonde weg in Karachi
(foto: EPA)

Honderdduizenden mensen waren de straat op gegaan om hun geliefde Benazir Bhuttto te ontmoeten. Ze leek wel een popdiva, maar dan zonder flauwvallende meisjes. Mannen en vrouwen gilden vanuit hun diepste ziel toen ze een glimp van haar opvingen.
Bhutto voelde zich overduidelijk op haar gemak, want aanvankelijk stond ze voor het kogelvrije glas op de vrachtwagen, die speciaal voor haar terugkomst was gemaakt. Pas later besloot ze achter het glas te gaan staan. Dat heeft uiteindelijk haar leven gered.

Laat op de avond - toen de stoet het punt naderde waar Bhutto de menigte zou toespreken - ontploften er twee bommen.

Zelfmoord
Het is de grootste terroristische aanslag in Pakistan sinds acht jaar, zegt Samina Ahmad van de International Crisis Group. De grootste bom was een zelfmoordaanslag. Volgens Bhutto's hoofd veiligheid hadden kort ervoor bewakers van Bhutto de zelfmoordenaar ontdekt, waarna deze zichzelf opblies.

De aanslag levert meer vragen dan antwoorden op. "Het is moeilijk te zeggen wie er achter de aanslag zit en het zou ook niet juist zijn", zegt Ahmad. De lijst aan verdachten is eindeloos. Het zou iemand van de oppositie kunnen zijn geweest, maar ook de Pakistaanse inlichtingendienst. Ook de lokaal regerende partij die in mei al een bloedbad veroorzaakte door op medewerkers van Bhutto's Pakistan People's Party te schieten, staat op de lijst.

Taliban
Maar de meest in het oog springende verdachten zijn de pro-Taliban militanten in het Pakistaanse berggebied langs de grens met Afghanistan. Zij dreigden eerder al met zelfmoordaanslagen op Bhutto. De militanten zijn boos vanwege Bhutto's innige relatie met de Verenigde Staten. Mede dankzij de VS kon ze terugkeren naar Pakistan. Nog bozer zijn ze vanwege het voorstel van Bhutto om de VS toe te staan in het grensgebied op jacht te gaan naar al-Qaeda terroristen.

De aanslag zal veel woede veroorzaken bij de bevolking die meer democratie wil, zegt Ahmad. Ayaz Amir, een Pakistaanse analist, denkt juist dat de Pakistanen angstiger worden omdat ze niet weten hoe dit heeft kunnen gebeuren. Maar het grootste effect is misschien merkbaar bij de politieke leiders, zegt Amir. "We hebben Benazir niet meer gezien sinds de ontploffing, dus het moet een verschrikkelijke schok zijn voor haar."

Verkiezingen
Het is nog onzeker of de verkiezingen wel gewoon kunnen doorgaan, zegt Amir. De Pakistaanse parlementsverkiezingen staan gepland voor half januari. President Musharraf zal waarschijnlijk niet de noodtoestand uitroepen, denkt Amir. En als het verder rustig blijft, zullen de Pakistanen gewoon naar de stembus durven gaan. Maar niets is zo onzeker als de toekomst in Pakistan, zegt Amir. "Deze bomaanslag roept vragen op over de politieke stabiliteit van Pakistan."

Inmiddels heeft Bhutto via een woordvoerder laten weten in Pakistan te zullen blijven. Ze is van plan gewoon aan de verkiezingen deel te nemen, ondanks de bloedige aanslag

mark61
21-10-07, 20:01
Moet je de BBC-site lezen. Daar gaat het al net als hier. Kandidaten zijn daar:

1) B. Bhutto zelf; zo wint ze geheid aanhang

2) Musharraf, zo blijft ie onmisbaar

3) de ISI. Dat zou nog wel es kunnen :hihi:

Slinger
21-10-07, 20:16
Geplaatst door mark61
Moet je de BBC-site lezen. Daar gaat het al net als hier. Kandidaten zijn daar:

1) B. Bhutto zelf; zo wint ze geheid aanhang

2) Musharraf, zo blijft ie onmisbaar

3) de ISI. Dat zou nog wel es kunnen :hihi:

Zelf had ik de gedachte dat het de taliban zijn geweest. Het is tegen hun principes dat een vrouw actief is in de politiek.

mark61
21-10-07, 20:17
Geplaatst door Slinger
Zelf had ik de gedachte dat het de taliban zijn geweest. Het is tegen hun principes dat een vrouw actief is in de politiek.

Tsja, de Pakistaanse aanhang, of eigenlijk bron ervan. Ligt ook wel voor de hand, ze hebben het tenslotte aangekondigd.

Maar er moeten natuurlijk altijd uitvluchten verzonnen worden. Ik wacht nog op de CIA en de Mossad. Maar ik geloof dat die op de BBC al genoemd zijn.

Spoetnik
21-10-07, 20:47
Geplaatst door Slinger
Zelf had ik de gedachte dat het de taliban zijn geweest. Het is tegen hun principes dat een vrouw actief is in de politiek.

Dat kan de taliban geen fuck schelen, wat de taliban wel kan schelen is dat het pakistaanse leger een frontale aanval in waziristan aan het voorbereiden is.

De asia times heeft hier vaak uitstekende berichtgeving over, zoals hier:
http://www.atimes.com/atimes/South_Asia/IJ20Df01.html

mark61
21-10-07, 20:50
Geplaatst door Spoetnik
Dat kan de taliban geen fuck schelen, wat de taliban wel kan schelen is dat het pakistaanse leger een frontale aanval in waziristan aan het voorbereiden is.

De asia times heeft hier vaak uitstekende berichtgeving over, zoals hier:
http://www.atimes.com/atimes/South_Asia/IJ20Df01.html

Dat gaat nou niet meer door met die 250 gijzelaars, schat ik zo maar in.

Slinger
21-10-07, 21:02
Geplaatst door Spoetnik
Dat kan de taliban geen fuck schelen, wat de taliban wel kan schelen is dat het pakistaanse leger een frontale aanval in waziristan aan het voorbereiden is.

De asia times heeft hier vaak uitstekende berichtgeving over, zoals hier:
http://www.atimes.com/atimes/South_Asia/IJ20Df01.html

Dachten ze die aanval te voorkomen door een moordaanslag op burgers te plegen? Dat vind ik nou ongeloofwaardig.

Orakel
21-10-07, 21:10
Geplaatst door Slinger
Zelf had ik de gedachte dat het de taliban zijn geweest. Het is tegen hun principes dat een vrouw actief is in de politiek.

Vlak voor de aanslag viel de straatverlichting uit. Wie zou er daar over de nuts-voorzieningen gaan?

mark61
21-10-07, 21:17
Geplaatst door Orakel
Vlak voor de aanslag viel de straatverlichting uit. Wie zou er daar over de nuts-voorzieningen gaan?

Ja, dat las ik ook. Je zou ook kunnen zeggen, vlak nadat het licht uitviel (niet verwonderlijk in een 3e wereldland) werd er een aanslag gepleegd.

Musharraf had net een prima diel met Bhutto gesloten; als haar aanhang denkt dat hij erachter zit is kan ie zijn presidentschap wel helemaal vergeten.

Dus laten we het maar op de Karachi Power Co. houden, of hoe die ook heet :hihi:

Olive Yao
21-10-07, 21:21
Geplaatst door Spoetnik

De asia times : http://www.atimes.com/atimes/South_Asia/IJ20Df01.html
Bedankt. Ik ga meteen even mijn love compatibility uitrekenen. :Iluvu:

Orakel
21-10-07, 21:25
Geplaatst door mark61
Ja, dat las ik ook. Je zou ook kunnen zeggen, vlak nadat het licht uitviel (niet verwonderlijk in een 3e wereldland) werd er een aanslag gepleegd.

Musharraf had net een prima diel met Bhutto gesloten; als haar aanhang denkt dat hij erachter zit is kan ie zijn presidentschap wel helemaal vergeten.

Dus laten we het maar op de Karachi Power Co. houden, of hoe die ook heet :hihi:

Hepput niet gelezen, maar hoorde Bhutto het zelf zeggen op teevee: "ik zeg niet dat de regering er achter zit, maarrrrr....", zo sprak zij heel eloquent.
Maar jah, niets is wat het lijkt, zelf politici niet in hun onbetrouwbaarheid

mark61
21-10-07, 21:25
Geplaatst door Olive Yao
Bedankt. Ik ga meteen even mijn love compatibility uitrekenen. :Iluvu:

Wat mot jij met een Singaporees? Die houden ook niet van Verlichtingsfundi's :ego:

Marsipulami
21-10-07, 21:32
Die aanslag komt zowel Bhutto als Musharraf goed uit.

Als Bhutto was overleden dan zat Musharraf op rozen. Zijn voornaamste tegenstander in de verkiezingen was er dan niet meer. Anderzijds kon hij dan de schuld steken op de fundamentalisten van Taliban signatuur, de gemeenschappelijke vijand van Musharraf en Bhutto.

Zo is het echter niet gelopen. Als ik me niet vergis verwijst Bhutto zelf naar een aantal Musharraf getrouwen die mogelijks achter de aanslag zitten.

Als de waarheid aan het licht komt (maar dat lijkt me uitgesloten) en doordringt bij de massa, en als dan zou blijken dat het niet de fundamentalisten maar sympathisanten van dictator Musharraf er achter zitten, dan zou Musharraf wel eens in nauwe schoentjes kunnen komen.

Olive Yao
21-10-07, 21:35
Geplaatst door mark61
Wat mot jij met een Singaporees? Die houden ook niet van Verlichtingsfundi's :ego:
Misschien een boeddhistische singaporees? Bestaan die?

Ander artikel uit de Asia Times (http://www.atimes.com/atimes/South_Asia/IJ19Df01.html)

mark61
21-10-07, 21:39
Geplaatst door Olive Yao
Misschien een boeddhistische singaporees? Bestaan die?

Ander artikel uit de Asia Times (http://www.atimes.com/atimes/South_Asia/IJ19Df01.html)

Dat was Spoets verhaal toch? Bijna hetzelfde. Met die 250 soldaten die ze gevangen hebben zie ik het niet gebeuren. Of zijn die al vrij?

Olive Yao
21-10-07, 21:41
Geplaatst door mark61
Dat was Spoets link toch?
Wanneer ik erop klik een ander artikel ... ?

mark61
21-10-07, 21:43
Geplaatst door Olive Yao
Wanneer ik erop klik een ander artikel ... ?

Ja sorry, ik vond het onderwerp tamelijk hetzelfde.

mark61
21-10-07, 21:47
Geplaatst door Marsipulami
Die aanslag komt zowel Bhutto als Musharraf goed uit.

Als Bhutto was overleden dan zat Musharraf op rozen. Zijn voornaamste tegenstander in de verkiezingen was er dan niet meer.

Eh, de verkiezingen zijn al geweest. Die voor president dan. Zij heeft haar parlementsleden op hem laten stemmen. Die gaan dat niet meer doen als hij erachter zit.

In any case, tot nu toe doen alleen fundi's zelfmoordaanslagen. Het zou apart zijn als ze die in het leger of ISI nu ook al hebben. Het is ook apart dat de meest voor de hand liggende verklaring tegenwoordig meteen wordt bedolven onder onwaarschijnlijker theorieën.

Good Kahuna
21-10-07, 21:47
Lijkt mij dat militante Al Qaida minded moslims achter de aanslag zitten. Die hebben het meest te duchten van de coalitie van Musharaff en Bhutu, die bereid lijken een vuist te maken tegen de extremisten.

mark61
21-10-07, 21:50
Geplaatst door Good Kahuna
Lijkt mij dat militante Al Qaida minded moslims achter de aanslag zitten. Die hebben het meest te duchten van de coalitie van Musharaff en Bhutu, die bereid lijken een vuist te maken tegen de extremisten.

Yep, dat zou je denken, maar tegenwoordig moet de verklaring altijd zo vergezocht mogelijk zijn. Hoe onwaarschijnlijker, hoe echter, ofzo.

Good Kahuna
21-10-07, 21:55
Geplaatst door mark61
Yep, dat zou je denken, maar tegenwoordig moet de verklaring altijd zo vergezocht mogelijk zijn. Hoe onwaarschijnlijker, hoe echter, ofzo.

Toch heb ik nog niemand de joden horen noemen :student:

mark61
21-10-07, 22:00
Geplaatst door Good Kahuna
Toch heb ik nog niemand de joden horen noemen :student:

Jawel, check de bbc-site. Althans, dacht ik :hihi:

Ik mis Spoet's uiteenzetting over NWO wel een beetje.

Good Kahuna
21-10-07, 22:09
Geplaatst door mark61
Jawel, check de bbc-site. Althans, dacht ik :hihi:

Ik mis Spoet's uiteenzetting over NWO wel een beetje.

Heeft er hier iemand links over de agenda('s) van de ISI?

mark61
21-10-07, 22:13
Geplaatst door Good Kahuna
Heeft er hier iemand links over de agenda('s) van de ISI?

De ISI is zo geheim dat iedereen er wel over roept maar niemand iets kan linken. Afijn nooit geprobeerd. Ze zullen zelf wel een mooie site hebben :hihi:

Eh, het idee is geloof ik dat ze door in Afgh. te zieken het extremisme in Pak. wat afleiding bezorgen. Meer weet ik er niet van.