PDA

Bekijk Volledige Versie : Kansarmen niet welkom in de kerk en vragen stellen mag ook al niet



Marsipulami
21-10-07, 21:03
Kerkbezoekers werken dronkaard de kerk uit


MEPPEL (RKnieuws.net) - Kerkbezoekers in Meppel hebben zondagochtend een dronken man de kerk uitgezet. De 56-jarige man uit Meppel haalde zich de woede van de menigte op de hals toen hij vragen ging stellen over de inhoud van de preek, meldt de politie.
De man was, onder invloed van alcohol, samen met zijn hond naar de kerkdienst van de Vrije Evangelische Gemeente aan de Julianastraat gekomen. Tijdens zijn uitgeleiding kwam de man ten val en liep een bloedende hoofdwond op. Hij is overgedragen aan de politie, die hem met een preek zijn roes liet uitslapen, aldus de politie.

Orakel
21-10-07, 21:19
Geplaatst door Marsipulami
Kerkbezoekers werken dronkaard de kerk uit


Hij is overgedragen aan de politie, die hem met een preek zijn roes liet uitslapen, aldus de politie.

Had ie net zo goed de preek in de kerk uit kunnen zitten...

Geen uitvaart na euthanasie, zegt de priester
Willem Pekelder

Een terminale patiënt die voor euthanasie koos, kon in Kaatsheuvel geen kerkelijke uitvaart krijgen. Het beleid van het bisdom Den Bosch lijkt illustratief voor de hele Nederlandse kerkprovincie. Een katholieke Brabantse dorpsarts komt in opstand.

http://www.trouw.nl/deverdieping/religie_filosofie/article825495.ece/Geen_uitvaart_na_euthanasie%2C_zegt_de_priester

mark61
21-10-07, 21:29
Geplaatst door Orakel
Had ie net zo goed de preek in de kerk uit kunnen zitten...

Heb je wel es op zo'n stoeltje gezeten? En de Vrije Ev Gem doet vast niet aan vloerverwarming.

Die bloederige 'uitgeleiding' roept wel vragen op.

Die papen hadden we al in het desbetreffende topic geschoren. Je moet toch wat vaker langskomen :hihi:

Ik moet hem onthouden. Meneer, zal ik u even uitgeleiden? :haha:

Wortel
21-10-07, 22:15
Ze hadden het daar eens moeten proberen zoals wij in het in de Pauluskerk deden. Daar kwamen soms bezoekers onder invloed de dienst ingewankeld en stelden daar geen vragen over de preek maar over de kwestie of ze aangifte moesten gaan doen of gelijk maar moesten gaan steken. Magoed, Meppel is geen Rotterdam.

Serieus nu: Waar is het adagium hier gebleven van 'heb de zonde niet lief maar wel de zondaar? ' Hoe weet je trouwens dat deze man kansarm was?

Olive Yao
21-10-07, 22:28
Geplaatst door Wortel
Serieus nu: Waar is het adagium hier gebleven van 'heb de zonde niet lief maar wel de zondaar? '
Dat is een mooi adagium. :duim:
Je kunt zelfs de grootste misdadiger in zijn hoedanigheid van mens respecteren, ook al straf je hem voor zijn misdaad.
Dus straf moet altijd humaan zijn.

III
21-10-07, 22:29
Geplaatst door Wortel
Ze hadden het daar eens moeten proberen zoals wij in het in de Pauluskerk deden. Daar kwamen soms bezoekers onder invloed de dienst ingewankeld en stelden daar geen vragen over de preek maar over de kwestie of ze aangifte moesten gaan doen of gelijk maar moesten gaan steken. Magoed, Meppel is geen Rotterdam.

Serieus nu: Waar is het adagium hier gebleven van 'heb de zonde niet lief maar wel de zondaar? ' Hoe weet je trouwens dat deze man kansarm was?

Ik kon al eens niet worden gedoopt omdat ik in een kraakwoning huisde.
Dat was bij de Pinkstergemeente.
Die oudeling daar vertelde me dat hij samen met vrienden vroeger ook naar Amsterdam ging om daar poten te rammen...

Nee, voor christelijke waarden moet je niet in een Nederlandse gemeente wezen.
Ze hebben de O van God verwisseld voor de EL van Geld...

Maar niet getreurd: geloven doe je niet in de kerk, maar in jezelf!
Dus er is hoop!

III
21-10-07, 22:33
Geplaatst door Olive Yao
Dat is een mooi adagium. :duim:
Je kunt zelfs de grootste misdadiger in zijn hoedanigheid van mens respecteren, ook al straf je hem voor zijn misdaad.
Dus straf moet altijd humaan zijn.

Daarom is het belangrijk om echte christenen te ontmoeten. En die kom je in Nederlandse gemeenten maar heel sporadisch tegen.
De grootste christen heb ik ontmoet in Zwitserland, een vriend van me die gelooft in alles wat niet vast staat. En ook een T'ai Chi leraar in Gouda, een man met een oorlogstrauma van het Jappenkamp.

Wortel
21-10-07, 22:53
Ik kon al eens niet worden gedoopt omdat ik in een kraakwoning huisde.
Dat was bij de Pinkstergemeente.
Die oudeling daar vertelde me dat hij samen met vrienden vroeger ook naar Amsterdam ging om daar poten te rammen...

Mensen niet willen dopen op grond van een ander sociaal verkeer dan men gewend is vind ik pas vloeken in de kerk. Iemand het sacrament van de doop onthouden, die dat wel oprecht verlangt, als sanctiemiddel tegen ongewenst gedrag is wat mij betreft een klap in het gezicht van Christus Zelf. Ik ben met overtuiging praktizerend kerklid, en als zodanig speelde ik in mijn rockband evengoed ook in een kraakpand. Het is maar wie je tegenkomt en wat je het toepassen van christelijke waarden vind. Met alle respect voor jouw ervaringen uiteraard.


Nee, voor christelijke waarden moet je niet in een Nederlandse gemeente wezen.
Ze hebben de O van God verwisseld voor de EL van Geld...

De wereld van de Nederlandse christelijke gemeenten is misschien groter dan de "ruimhartigheid" van sommigen.


Maar niet getreurd: geloven doe je niet in de kerk, maar in jezelf!
Dus er is hoop!

Ik ben zekerder van God dan van mezelf, en daarom is het wel zo prettig om met wat andere dwaallichten God op het spoor te mogen komen. Daar is een kerk voor bedoeld naar mijn idee. :wink:

Olive Yao
21-10-07, 23:00
Geplaatst door Wortel
Ik ben zekerder van God dan van mezelf, en daarom is het wel zo prettig om met wat andere dwaallichten God op het spoor te mogen komen. Daar is een kerk voor bedoeld naar mijn idee. :wink:
Ook weer mooi gezegd. Maar hier ben ik toch bang dat die bedoeling vaak niet verwezenlijkt is, in de loop der eeuwen.
Maar wat niet is, kan nog wel zijn.

mark61
21-10-07, 23:05
Geplaatst door Olive Yao
Ook weer mooi gezegd. Maar hier ben ik toch bang dat die bedoeling vaak niet verwezenlijkt is, in de loop der eeuwen.
Maar wat niet is, kan nog wel zijn.

Je hebt een engelengeduld

Wortel
21-10-07, 23:09
Maar hier ben ik toch bang dat die bedoeling vaak niet verwezenlijkt is, in de loop der eeuwen.

"Waar God een kerk bouwt, bouwt de duivel een kapel" luidt het spreekwoord. Zodra iemand gaat roepen: "God Zelf is hier" en daarbij wijst op zijn eigen huistijl kun je er zeker van zijn dat God zijn biezen al heeft gepakt. De zee past nu eenmaal niet in een emmertje, al trekken sommigen wel een dergelijk eigenwijs gezicht.
Toch wil ik ook niet leven zonder dat emmertje...

mark61
21-10-07, 23:17
Geplaatst door Wortel
"Waar God een kerk bouwt, bouwt de duivel een kapel" luidt het spreekwoord. Zodra iemand gaat roepen: "God Zelf is hier" en daarbij wijst op zijn eigen huistijl kun je er zeker van zijn dat God zijn biezen al heeft gepakt. De zee past nu eenmaal niet in een emmertje, al trekken sommigen wel een dergelijk eigenwijs gezicht.
Toch wil ik ook niet leven zonder dat emmertje...

Doe jij wel es aan uitgeleiding? En levert dat ook bloed op? :hihi:

Olive Yao
21-10-07, 23:21
Geplaatst door Wortel
Zodra iemand gaat roepen: "God Zelf is hier" en daarbij wijst op zijn eigen huistijl kun je er zeker van zijn dat God zijn biezen al heeft gepakt. De zee past nu eenmaal niet in een emmertje, al trekken sommigen wel een dergelijk eigenwijs gezicht.
Tsja ... dit had je volgens mij niet beter kunnen zeggen. Wat laat zien dat we langs verschillende wegen tot soortgelijke oordelen kunnen komen, of tenminste oordelen die niet als dag en nacht van elkaar verschillen.


Toch wil ik ook niet leven zonder dat emmertje ...
Maar jij wil die van andere mensen niet omschoppen.

Wortel
21-10-07, 23:33
Doe jij wel es aan uitgeleiding? En levert dat ook bloed op?

Je hebt binnen de kerk uitgeleiding in soorten:

1. Uitgeleiding rondom het levenseinde. (heel serieus)

2. Uitgeleiding rondom kerkelijke vergaderingen. (Heeft te maken met
het fileren van kul-argumenten en ander slap gezever en is louter
verbaal)

3. Uitgeleiding rondom openstaande kerkdeuren. (Het geven van
een hand aan de kerkdeur na de kerkdienst. Altijd vreedzaam)

4. Uitgeleiding rondom categoriaal confronterend pastoraat. (Dat is
waarschijnlijk de variant waar jij op doelt. In mijn geval betekende
dat, in de Pauluskerk, het toepassen van enkele Win Chun Kung Fu technieken, om een hinderlijke pooier de deur uit te smijten of mensen
die met elkaar op de vuist wilden gaan fysiek te bewegen het
pand te verlaten. Dit leverde bij mijn weten geen bloed op)

Wortel
21-10-07, 23:37
Tsja ... dit had je volgens mij niet beter kunnen zeggen. Wat laat zien dat we langs verschillende wegen tot soortgelijke oordelen kunnen komen, of tenminste oordelen die niet als dag en nacht van elkaar verschillen.

Hoezo niet?


Maar jij wil die van andere mensen niet omschoppen.

Tenzij er mensen door het gebruik van die andere emmertjes in het gedrang komen of als God erdoor wordt versmald tot een Boeman.

III
21-10-07, 23:58
Geplaatst door Wortel
Mensen niet willen dopen op grond van een ander sociaal verkeer dan men gewend is vind ik pas vloeken in de kerk. Iemand het sacrament van de doop onthouden, die dat wel oprecht verlangt, als sanctiemiddel tegen ongewenst gedrag is wat mij betreft een klap in het gezicht van Christus Zelf. Ik ben met overtuiging praktizerend kerklid, en als zodanig speelde ik in mijn rockband evengoed ook in een kraakpand. Het is maar wie je tegenkomt en wat je het toepassen van christelijke waarden vind. Met alle respect voor jouw ervaringen uiteraard.


Ja, dat zijn lieden die er niets van hebben begrepen. en daarom heb ik deze anekdote ook even met jullie gedeeld.
Want het is niet aan de mens (lees: ego) om te oordelen over de ander.
Met liefde had "de demon in die dronkaard"
uitgebannen moeten worden!
Hem de toegang tot God's huis weigeren is erger dan de dronkenschap van die man!


Geplaatst door Wortel
De wereld van de Nederlandse christelijke gemeenten is misschien groter dan de "ruimhartigheid" van sommigen.


Samengevat dus wel ja.
En ik durf te zeggen dat de christelijke gemeentetjes in Nederland meer een afspiegeling zijn van de dagelijkse omgang van mensen met andere mensen, dan dat ze een beeld zouden zijn van hoe God het heeft bedoeld...
Waarlijk verlicht is niet de meerderheid.
Kijk maar naar de toestand in de wereld!



Geplaatst door Wortel
Ik ben zekerder van God dan van mezelf, en daarom is het wel zo prettig om met wat andere dwaallichten God op het spoor te mogen komen. Daar is een kerk voor bedoeld naar mijn idee. :wink:

Ok, dan moet ik zeggen: Geloven doe je niet in de kerk, maar in je Zelf.
Als je jezelf als een dwaallicht ziet, dan ben je niet overtuigd van het feit dat God in jou woont. Dat God Zijn bedoeling in jou allang heeft geopenbaard. Dat jij God bént!

sjaen
22-10-07, 00:01
Geplaatst door Wortel
Hoezo niet?


dus kunnen de christenen en moslims wel inpakken, zoiets?!

III
22-10-07, 00:16
Geplaatst door Wortel
Je hebt binnen de kerk uitgeleiding in soorten:

1. Uitgeleiding rondom het levenseinde. (heel serieus)

2. Uitgeleiding rondom kerkelijke vergaderingen. (Heeft te maken met
het fileren van kul-argumenten en ander slap gezever en is louter
verbaal)

3. Uitgeleiding rondom openstaande kerkdeuren. (Het geven van
een hand aan de kerkdeur na de kerkdienst. Altijd vreedzaam)

4. Uitgeleiding rondom categoriaal confronterend pastoraat. (Dat is
waarschijnlijk de variant waar jij op doelt. In mijn geval betekende
dat, in de Pauluskerk, het toepassen van enkele Win Chun Kung Fu technieken, om een hinderlijke pooier de deur uit te smijten of mensen
die met elkaar op de vuist wilden gaan fysiek te bewegen het
pand te verlaten. Dit leverde bij mijn weten geen bloed op)

Onder welke categorie valt het volgende:

De dominee van de kerk waar ik dooplid bij was kwam op een goede dag de camping waar ik mij op dat moment bevond op om mij mede te delen dat ikzelf een brief aan de gemeenteraad moest schrijven om mij uit te schrijven of om te schrijven naar een andere gemeente.
Op mijn vraag waarom was het antwoord dat ik elk jaar geld kostte, zonder dat er een dubbeltje binnenkwam.
Toen ik hem vroeg waarom ze mij niet gewoon uitschreven was het antwoord dat zij dat niet konden doen. Dat moest ik zelf doen.

Tja, toen heb ik mij laten omschrijven naar de satanskerk...
:boogie:

III
22-10-07, 00:23
Geplaatst door sjaen
dus kunnen de christenen en moslims wel inpakken, zoiets?!

Nee, die moeten dan juist gaan uitpakken! :gefeli:
(Dan Brown kan wel ínpakken!!!:tik: )

Ik denk dat dan God's bedoeling met deze wereld een stuk zichtbaarder gaat worden.
Figuren als John Lennon worden dan niet alleen meer gezien als hippies, maar als profeten.



Imagine there's no Heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Wortel
22-10-07, 07:14
dus kunnen de christenen en moslims wel inpakken, zoiets?!

Ik zou niet weten waarom ze zouden moeten inpakken. Waarheid is naar mijn idee nooit los te koop van de relaties die je hebben mag.

Slinger
22-10-07, 09:04
Geplaatst door III
Nee, die moeten dan juist gaan uitpakken! :gefeli:
(Dan Brown kan wel ínpakken!!!:tik: )

Ik denk dat dan God's bedoeling met deze wereld een stuk zichtbaarder gaat worden.
Figuren als John Lennon worden dan niet alleen meer gezien als hippies, maar als profeten.



Imagine there's no Heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion too
Imagine all the people
Living life in peace

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world

You may say that I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Het is een mooie song, daar niet van, maar het is wel te hopen dat het een droombeeld blijft. Als dit realiteit zou worden, zou het leven voor heel veel mensen, overal ter wereld er heel erg slecht uitzien, veel slechter dan Gods bedoeling is.

Marsipulami
22-10-07, 11:08
Geplaatst door Wortel
Iemand het sacrament van de doop onthouden, die dat wel oprecht verlangt, als sanctiemiddel tegen ongewenst gedrag is wat mij betreft een klap in het gezicht van Christus Zelf.

Iemand die gedoopt wordt neemt een lidkaart van een club. Zo'n inschrijving betekent dat men de doelstellingen van de club en het huishoudelijk reglement wenst te respecteren. Iemand die niet houdt van tafeltennis schrijft zich beter niet in bij een tafeltennisclub.

Een pand kraken is tot nader order nog altijd een verkapte diefstal. Christus houdt misschien wel van dieven, maar niet van diefstel. Een pand kraken is niet netjes tgo de eigenaar van het pand en ook niet tgo andere mensen die elke maand de huur voor hun flatje moeten ophoesten. Een pand kraken is alleen toegestaan voor christenen als alle ander mogelijkheden tot huisvesting zijn uitgeput. Dan kan het wel, net zoals het gepermitteerd is om een brood te stelen als men honger heeft, geen geld heeft om er een te kopen en niemand vindt die zijn brood wil delen.

Rabi'ah.
22-10-07, 12:14
Geplaatst door Marsipulami
Iemand die gedoopt wordt neemt een lidkaart van een club. Zo'n inschrijving betekent dat men de doelstellingen van de club en het huishoudelijk reglement wenst te respecteren. Iemand die niet houdt van tafeltennis schrijft zich beter niet in bij een tafeltennisclub.

Volgens mij worden tafeltennisers in de regel niet als baby door hun ouders bij de tafeltennisclub ingeschreven. :rolleyes:


Geplaatst door Marsipulami

Een pand kraken is tot nader order nog altijd een verkapte diefstal. Christus houdt misschien wel van dieven, maar niet van diefstel. Een pand kraken is niet netjes tgo de eigenaar van het pand en ook niet tgo andere mensen die elke maand de huur voor hun flatje moeten ophoesten.

Nee, een pand kraken is juridisch gezien helemaal geen diefstal en zelfs toegestaan als het pand feitelijk onbewoond is. "Verkapte" diefstal bestaat niet. Iets is of diefstal, of niet.

Of het ook netjes is, is wat anders. Maar het enkele feit dat iets eventueel niet netjes is, maakt het nog niet strafbaar.

III
22-10-07, 12:43
Geplaatst door Slinger
Het is een mooie song, daar niet van, maar het is wel te hopen dat het een droombeeld blijft. Als dit realiteit zou worden, zou het leven voor heel veel mensen, overal ter wereld er heel erg slecht uitzien, veel slechter dan Gods bedoeling is.

Lieve Slinger,

Het is lekker weer buiten.
De zandbak is vrij.
De gierkar rijdt uit.

Jij ook nog een mooie dag.

Lieve groetjes,

III.

Slinger
22-10-07, 12:54
Beste Sonja,

Ik dacht al dat ik een bekende zag, daar op de bok van die strontkar...

Gier ze!

III
22-10-07, 13:08
Geplaatst door Marsipulami
Iemand die gedoopt wordt neemt een lidkaart van een club. Zo'n inschrijving betekent dat men de doelstellingen van de club en het huishoudelijk reglement wenst te respecteren. Iemand die niet houdt van tafeltennis schrijft zich beter niet in bij een tafeltennisclub.

Alsof ik lid wil worden van een club.
Ik wil één zijn met mijn Schepper en heb mij laten vertellen door de misleiders van deze planeet dat christelijke clubjes een gezaghebende bron zijn.
In feite heb ik mij laten bestelen van mijn vrijheid zélf mijn geloof gestalte te geven en mijn Schepper te zoeken!
Dát is pas diefstal!!!
En degenen die mij hebben geholpen om een uitweg te vinden, worden vandaag nóg verketterd!



Geplaatst door Marsipulami
Een pand kraken is tot nader order nog altijd een verkapte diefstal. Christus houdt misschien wel van dieven, maar niet van diefstel.

Kraken is ageren tegen de leegstand.
Leegstand is asociaal (lees: onchristelijk / diefstal).



Geplaatst door Marsipulami
Een pand kraken is niet netjes tgo de eigenaar van het pand en ook niet tgo andere mensen die elke maand de huur voor hun flatje moeten ophoesten.

Mensen die dit systeem voeden zorgen voor het budget om oorlogen te voeren.
Die op hun beurt weer geld opleveren.
Het satanistische systeem. Mede mogelijk gemaakt door religies.



Geplaatst door Marsipulami
Een pand kraken is alleen toegestaan voor christenen als alle ander mogelijkheden tot huisvesting zijn uitgeput. Dan kan het wel, net zoals het gepermitteerd is om een brood te stelen als men honger heeft, geen geld heeft om er een te kopen en niemand vindt die zijn brood wil delen.

Dan is het toch geen diefstal!
En waar had ik geschreven dat ik wat anders achter de hand had?
En waarom adresseer je je aanmatigende kleinburgerlijke haatspeech niet aan mij?

Is dit jouw godsbeeld?

Ja?

Daar waar ik vandaan kom zegt men dan dit:
"Du tuäsch mir Leid!"
Vrije vertaling: "Ik heb medelijden met je." [/B][/QUOTE]

III
22-10-07, 13:12
Geplaatst door Slinger
Beste Sonja,

Ik dacht al dat ik een bekende zag, daar op de bok van die strontkar...

Gier ze!

Lieve reason,

De zandbak vind je niet interessant?
Je gaat meteen door voor de stront?

Vind je het dan heel erg dat ik niet met je wil spelen?
Zoek maar een ander vriendje.

Marsipulami
22-10-07, 16:16
Geplaatst door III
Alsof ik lid wil worden van een club.


Een kerk is nu eenmaal een religieuze club. Als je vraagt om in een bepaalde kerk gedoopt te worden dan vraag je om het lidmaatschap van die club. Dat heeft een aantal consequenties als je die niet kan aanvaarden moet je geen lid willen worden.


Ik wil één zijn met mijn Schepper en heb mij laten vertellen door de misleiders van deze planeet dat christelijke clubjes een gezaghebende bron zijn.
In feite heb ik mij laten bestelen van mijn vrijheid zélf mijn geloof gestalte te geven en mijn Schepper te zoeken!

Oke, je kiest dan om op één of andere manier gelovig te zijn buiten een kerk. Dat is je goed recht.


Dát is pas diefstal!!!

Dat is geen diefstal maar je goed recht.


En degenen die mij hebben geholpen om een uitweg te vinden, worden vandaag nóg verketterd!

Dat is interessant. Wie heeft je geholpen en wie wordt verketterd door wie ?


Kraken is ageren tegen de leegstand.

Daar zit iets in, maar er zijn ook nog andere manieren om wantoestanden aan te klagen.


Leegstand is asociaal (lees: onchristelijk / diefstal).

Klopt, tenzij de eigenaar natuurlijk geen andere keuze heeft omdat bv. bouwvergunningen en dies meer op zich laten wachten.


Mensen die dit systeem voeden zorgen voor het budget om oorlogen te voeren. Die op hun beurt weer geld opleveren.

Dat is zo'n linkse psycho-intellectuele dwarsverbinding van anarchistische krakers, een verbinding die echter nergens op slaat.


Het satanistische systeem. Mede mogelijk gemaakt door religies.

zzzz


Dan is het toch geen diefstal!

Een brood stelen is een diefstal. Het kan echter dat zo'n daad te verontschuldigen is als daarmee een groter kwaad kan voorkomen worden.


En waar had ik geschreven dat ik wat anders achter de hand had?

Bij dakloosheid is kraken gerechtvaardigd, het maakt niet uit wat de overheid of de wet er dan over zegt. Maar het kan nooit als een normale manier van huisvesting beschouwd worden, hooguit als tijdelijke noodoplossing. Leegstaande panden dienen gerenoveerd te worden en een nieuwe bestemming te krijgen en kandidaat-woners dienen netjes huur te betalen of een hypotheek af te lossen.


En waarom adresseer je je aanmatigende kleinburgerlijke haatspeech niet aan mij?

Omdat jij een anekdote vertelde. Waarom zou ik de door jou beschreven gebeurtenissen in twijfel trekken? Wortel daarentegen kwam met een mening omtrent die gebeurtenis en sleepte er nog wel Christus zelf bij om het goddelijk geïnspireerde karakter van zijn mening te onderstrepen.

Ik daarentegen was van mening dat een kerk die weigert te dopen niet per definitie in het ongelijk gesteld moet worden. Een doopsel is geen mensenrecht dat iedereen zomaar zonder tegenprestatie mag opeisen. Een doopsel houdt een engagementsverbintenis in. Men wenst in het voetspoor van Jezus te treden, zijn leerling te worden, te delen in zijn opstanding. Men neemt zich voor om naar zijn boodschap te leven en de zonde achter te laten. Een kerk die dan vraagt om te breken met zondige gewoonten die naar haar inzicht in strijd zijn met de leer van Jezus als voorwaarde tot het doopsel, zo'n kerk heeft niet noodzakelijk ongelijk.


Is dit jouw godsbeeld?

Ik heb geen godsbeeld. Het maken of vereren van Godsbeelden is net als diefstal of overspel in strijd met de tien geboden uit de bijbel.


Ja?

Ja, zo.


Daar waar ik vandaan kom zegt men dan dit:
"Du tuäsch mir Leid!"
Vrije vertaling: "Ik heb medelijden met je."

Dat mag.

III
22-10-07, 17:10
Geplaatst door Marsipulami

Een kerk is nu eenmaal een religieuze club. Als je vraagt om in een bepaalde kerk gedoopt te worden dan vraag je om het lidmaatschap van die club. Dat heeft een aantal consequenties als je die niet kan aanvaarden moet je geen lid willen worden.

Neen, de doop is een heilig sacrament.
De doop is in de Pinkstergemeente tevens je geloofsbelijdenis. Anders dan bij de kinderdoop...
En het lidmaatschap van een kerk een persoonlijke keuze.
Het buitensluiten een akt van onmenselijkheid en apartheid.


Geplaatst door Marsipulami

Oke, je kiest dan om op één of andere manier gelovig te zijn buiten een kerk. Dat is je goed recht.

Ja en daarvoor heb ik jouw toestemming niet nodig.



Geplaatst door Marsipulami

Dat is geen diefstal maar je goed recht.

Niet alleen is het diefstal van mijn vrijheid, het is ook een manipulatie om mij weg te houden van hetgeen ik hier kom doen: mezelf vinden!




Geplaatst door Marsipulami

Dat is interessant. Wie heeft je geholpen en wie wordt verketterd door wie ?

Mensen die mij bewust hebben gemaakt van de leugen die mij weerhoudt God werkelijk te vinden.
De religieus geconditioneerden verketteren die personen. Door ze blasphemisch te noemen.
Is er ooit een boodschapper van God niet zwartgemaakt?
Wat denk je dat het volgen van Jezus inhoudt?


Geplaatst door Marsipulami

Daar zit iets in, maar er zijn ook nog andere manieren om wantoestanden aan te klagen.

Vele wegen leiden naar Rome.
Maar om één van die wegen fout te noemen, moet je dat toch wel even onderbouwen.
Door te zeggen dat ik een punt heb, waar je eerder vond dat ik stal, heb je hooguit bewezen dat je kunt draaien.
Maar fijner zou het zijn uitdrukking te geven dynamischer denkpatronen te hanteren.


Geplaatst door Marsipulami

klopt, tenzij de eigenaar natuurlijk geen andere keuze heeft omdat bv. bouwvergunningen en dies meer op zich laten wachten.

Dan is het geen leegstand.
Weet je dat er wetten zijn omtrent het bezetten van een leegstaande woning?
Daarvanuit gaande kán het al helemaal niet eens diefstal zijn!



Geplaatst door Marsipulami

Dat is zo'n linkse dwarsverbinding die nergens op slaat.

Zeg jij. Maar jij geeft ook blijk dat je van die materie geen kaas hebt gegeten.
Hetgeen jammer is, want het gaat ons allen aan.



Geplaatst door Marsipulami

zzzz

En dat is nou precies wat ik bedoel.
denk maar niet dat er meer wakker zijn dan een half procent.
Op een dag zul jij mij dankbaar zijn (niet dat ik daarom verlegen zou zitten, hoor!). En dat is de dag dat jij je geconditioneerde clichéparde die jij godsdienst durft te noemen achter je laat om eens waarlijk toe te komen aan hetgeen God's bedoeling met jou is.
En dat is niet het in stand houden van een systeem dat de Mammon aanbidt.



Geplaatst door Marsipulami

Een brood stelen is een diefstal. Het kan echter dat zo'n daad te verontschuldigen is als daarmee een groter kwaad kan voorkomen worden.

Omdat een bisschop dat zegt?
Daar is die bakker lekker mee, zeg!
Half vijf op om voor jou je brood te bakken en dan jat jij het gewoon weg?
Wie is die bisschop trouwens dat hij denkt een gezaghebbende bron te zijn?
De arrogantie!



Geplaatst door Marsipulami

Bij dakloosheid is kraken gerechtvaardigd, het maakt niet uit wat de overheid of de wet er dan over zegt. Maar het kan nooit als een normale manier van huisvesting beschouwd worden, hooguit als tijdelijke noodoplossing. Leegstaande panden dienen gerenoveerd te worden en een nieuwe bestemming te krijgen en kandidaat-woners dienen netjes huur te betalen of een hypotheek af te lossen.

Kraken is er in de eerste plaats niet om woningen te bezetten, maar om de leegstand aan te pakken.
Als jij wat beters weet ( en ik weet dat je de intelligentie hebt met iets te komen), waarom niet je energie daarin gestoken?


Geplaatst door Marsipulami

Omdat jij een anekdote vertelde. Waarom zou ik de door jou beschreven gebeurtenissen in twijfel trekken? Wortel daarentegen kwam met een mening omtrent die gebeurtenis en sleepte er nog wel Christus zelf bij om het goddelijk geïnspireerde karakter van zijn mening te onderstrepen.

Christus is van ons allen.
Het is erg arrogant te denken dat je hem pas mag aanhalen als je lid bent van de biljartclub des Heeren...
Waarom denk je dat het een moslim verboden is om te oordelen wie wel en wie niet moslim is?




Geplaatst door Marsipulami
Ik daarentegen was van mening dat een kerk die weigert te dopen niet per definitie in het ongelijk gesteld moet worden. Een doopsel is geen mensenrecht dat iedereen zomaar zonder tegenprestatie mag opeisen. Een doopsel houdt een engagementsverbintenis in. Men wenst in het voetspoor van Jezus te treden, zijn leerling te worden, te delen in zijn opstanding. Men neemt zich voor om naar zijn boodschap te leven en de zonde achter te laten. Een kerk die dan vraagt om te breken met zondige gewoonten die naar haar inzicht in strijd is met de leer van Jezus hoeft niet per definitie ongelijk te hebben.


Hoe kan het zijn dat ik eind 1998 in den Haag in de moskee An-Noer (toen nog gehuisvest in een gymzaal die op de nominatielijst stond te worden gesloopt) zonder meer mijn geloofsbelijdenis mocht afleggen?
Misschien omdat de mensen daar wel vertrouwden op het goddelijk inzicht van hun Heer?
Dan zou ik moeten concluderen dat de islam verder gaat dan het christendom...


Geplaatst door Marsipulami

Ik heb geen godsbeeld. Het maken of vereren van Godsbeelden is net als diefstal of overspel in strijd met de tien geboden uit de bijbel.

Ach.
Dus jij hebt geen voorstelling van hetgeen je zegt te aanbidden?
Maak dat de kat wijs!



Geplaatst door Marsipulami
Ja, zo.

Ach so!


Geplaatst door Marsipulami
Dat mag.

Ik zal het je nog sterker vertelen: ik mág alles en móet niets!
Dat neemt niet weg dat ik weet heb van de kracht van de Beperking (I Tjing, hexagram 60) en van de Macht van Het Grote (hexagram 34).
Ik ben in al mijn almacht (jawél, ík heb de macht in het door mij beheerste leven) natuurlijk altijd nog onderdeel van het grotere geheel. Net zoveel waard als dat geheel, maar toch een onderdeel ervan.
Omdat ik weiger mijn Schepper een naam te geven, hoeft geen namenplakker mij als anders te zien.

Ik heb het lef om te zeggen dat ik decennialang mij heb laten verleiden door de machine die mij weg wil houden van de liefde van mijn God.
En weet je: daar is NUL moed voor nodig. Alleen noodzakelijkheid en de daarbijhorende energie.

U vraagt, wij draaien.
Wij antwoorden, u draait door...

Overigens mag jou wel het compliment gemaakt worden dat je (ondanks het feit dat je op mij tamelijk rechts overkomt) wel heel rustig uitleg geeft. Daar kan ik nog wat van leren!

Marsipulami
22-10-07, 18:16
Geplaatst door III
Neen, de doop is een heilig sacrament.
De doop is in de Pinkstergemeente tevens je geloofsbelijdenis. Anders dan bij de kinderdoop...
En het lidmaatschap van een kerk een persoonlijke keuze.
Het buitensluiten een akt van onmenselijkheid en apartheid.

Dat is ook allemaal waar.


Ja en daarvoor heb ik jouw toestemming niet nodig.

Gelukkig maar voor mij. Ik zou te beklagen zijn als al die rare snuiters met een religieuze identiteitsproblematiek mijn toestemming ergens voor nodig hadden. Ik blijf liever op de tribune.


Niet alleen is het diefstal van mijn vrijheid, het is ook een manipulatie om mij weg te houden van hetgeen ik hier kom doen: mezelf vinden!

Vrijheid is een relatief begrip. In de lagere school vertelde de onderwijzer ons het verhaaltje van een ventje dat aan zijn pa de volgende vraag stelde:'Pa, wanneer ben ik nu eindelijk eens oud genoeg om mijn goesting te kunnen doen ?" Zijn pa antwoordde: "Beste jongen, zo oud is er nog nooit iemand geworden..."


Mensen die mij bewust hebben gemaakt van de leugen die mij weerhoudt God werkelijk te vinden.
De religieus geconditioneerden verketteren die personen. Door ze blasphemisch te noemen.
Is er ooit een boodschapper van God niet zwartgemaakt?
Wat denk je dat het volgen van Jezus inhoudt?

Je danst er maar wat omheen, ik dans nog even mee en dan ga ik koffie drinken.


Vele wegen leiden naar Rome.
Maar om één van die wegen fout te noemen, moet je dat toch wel even onderbouwen.
Door te zeggen dat ik een punt heb, waar je eerder vond dat ik stal, heb je hooguit bewezen dat je kunt draaien.
Maar fijner zou het zijn uitdrukking te geven dynamischer denkpatronen te hanteren.

Je hebt gelijk.


Dan is het geen leegstand.
Weet je dat er wetten zijn omtrent het bezetten van een leegstaande woning?
Daarvanuit gaande kán het al helemaal niet eens diefstal zijn!

Anders dan jij maak ik me geen zorgen over wat de wet zegt of de burgerlijke overheid denkt over kraken. Ik heb een geweten, dat is soms handiger dan wetteksten navlooien.


Zeg jij. Maar jij geeft ook blijk dat je van die materie geen kaas hebt gegeten.
Hetgeen jammer is, want het gaat ons allen aan.

Is gewoon wat anarchistisch gebral van links, langharig werkschuw tuig.



En dat is nou precies wat ik bedoel.
denk maar niet dat er meer wakker zijn dan een half procent.
Op een dag zul jij mij dankbaar zijn (niet dat ik daarom verlegen zou zitten, hoor!). En dat is de dag dat jij je geconditioneerde clichéparde die jij godsdienst durft te noemen achter je laat om eens waarlijk toe te komen aan hetgeen God's bedoeling met jou is.
En dat is niet het in stand houden van een systeem dat de Mammon aanbidt.

Van veel hasj roken kan je paranoïde worden.



Omdat een bisschop dat zegt?
Daar is die bakker lekker mee, zeg!
Half vijf op om voor jou je brood te bakken en dan jat jij het gewoon weg?
Wie is die bisschop trouwens dat hij denkt een gezaghebbende bron te zijn?
De arrogantie!

Die bakker is inderdaad slachtoffer. Daarom blijft het stelen van een brood een diefstal, ook al kan je daar een groter kwaad mee voorkomen.

Die bisschop die dat zegt sluit zich gewoon aan bij tweeduizend jaar christendom.



Kraken is er in de eerste plaats niet om woningen te bezetten, maar om de leegstand aan te pakken.
Als jij wat beters weet ( en ik weet dat je de intelligentie hebt met iets te komen), waarom niet je energie daarin gestoken?

Allez, vooruit dan maar. Wat dacht je van een (hele) zware leegstandsbelasting. Dan dwing je eigenaars om iets nuttig te doen met hun onroerend goed, bijvoorbeeld laten verbouwen tot sociale appartementen. De opbrengst van die leegstandsbelasting kan bovendien gebruikt worden om nog meer sociale woningen te bouwen. Zodoende kunnen alle krakers in een knus eigen optrekje terecht aan een betaalbare prijs. Bovendien hoeven die ex-krakers dan niet meer zelf de riolering te ontstoppen of het dak te herstellen, het volstaat dan om een telefoontje te doen naar de eigenaar en te dreigen met gerechtelijke stappen om de klus te klaren. Dat is een stuk gemakkelijker.


Christus is van ons allen.
Het is erg arrogant te denken dat je hem pas mag aanhalen als je lid bent van de biljartclub des Heeren...
Waarom denk je dat het een moslim verboden is om te oordelen wie wel en wie niet moslim is?

Alleen God mag oordelen.


Hoe kan het zijn dat ik eind 1998 in den Haag in de moskee An-Noer (toen nog gehuisvest in een gymzaal die op de nominatielijst stond te worden gesloopt) zonder meer mijn geloofsbelijdenis mocht afleggen?
Misschien omdat de mensen daar wel vertrouwden op het goddelijk inzicht van hun Heer?
Dan zou ik moeten concluderen dat de islam verder gaat dan het christendom...

Ik ben dan ook zelf niet de overtuiging toegdaan dat het gerechtvaardigd is om mijn krakende medemens de weg te versperren in zijn persoonlijke zoektocht naar God.

Ik speelde hoger alleen maar advocaat van de duivel (in dit geval de kerk). Met als voornaamste doel om de boel hier een beetje op stang te jagen.



Ach.
Dus jij hebt geen voorstelling van hetgeen je zegt te aanbidden?
Maak dat de kat wijs!

Ik heb geen kat.

Maar goed, wat ik bedoel te zeggen is dat alle voorstellingen die we van God maken fout zijn. We gebruiken ze wel omdat we nu eenmaal niet anders kunnen. Toch moeten we bij elk godsbeeld erbij denken dat God altijd groter, rechtvaardiger, barmhartiger, enz.. is dan de voorstelling waarvan we ons bedienen in ons spreken over God.


Ach so!

Inderdaad.


Ik zal het je nog sterker vertelen: ik mág alles en móet niets!
Dat neemt niet weg dat ik weet heb van de kracht van de Beperking (I Tjing, hexagram 60) en van de Macht van Het Grote (hexagram 34).
Ik ben in al mijn almacht (jawél, ík heb de macht in het door mij beheerste leven) natuurlijk altijd nog onderdeel van het grotere geheel. Net zoveel waard als dat geheel, maar toch een onderdeel ervan.
Omdat ik weiger mijn Schepper een naam te geven, hoeft geen namenplakker mij als anders te zien.

Dat is te moeilijk voor mij.


Ik heb het lef om te zeggen dat ik decennialang mij heb laten verleiden door de machine die mij weg wil houden van de liefde van mijn God.
En weet je: daar is NUL moed voor nodig. Alleen noodzakelijkheid en de daarbijhorende energie.

Christenen zijn over het algemeen heel erg lieve mensen.


(ondanks het feit dat je op mij tamelijk rechts overkomt)

Ik ben niet tamelijk, maar extreem rechts.

III
22-10-07, 19:00
Als je iemand de waarheid vertelt, krijg je zulk gebochtenwring.
Zo, weer een satanist ontmaskerd!

Het was een keuze tussen je geloof verliezen of je gezicht.
Nu heb je beide verloren.
Maar God houdt van je, no matter what!

panoma79
22-10-07, 19:32
Geplaatst door III
Lieve Slinger,

Het is lekker weer buiten.
De zandbak is vrij.
De gierkar rijdt uit.

Jij ook nog een mooie dag.

Lieve groetjes,

III.

mag ik mee.

III
22-10-07, 19:38
Geplaatst door panoma79
mag ik mee.

Alle MPS-jes zijn van harte genood.

panoma79
22-10-07, 19:49
Geplaatst door III
Alle MPS-jes zijn van harte genood.

wat is dat mps

III
22-10-07, 19:56
Geplaatst door panoma79
wat is dat mps

Hetzelfde als google, mar dan een stapje verder.

panoma79
22-10-07, 19:59
Geplaatst door III
Hetzelfde als google, mar dan een stapje verder.

google ken ik wel maar dat stapje verder ken ik niet

III
22-10-07, 20:30
Geplaatst door panoma79
google ken ik wel maar dat stapje verder ken ik niet

Da's goed, want binnen no-time heb je zo veel posts dat het niet opvalt dat je eigenlijk mark61 bent.

MPS = Multipel Persoonlijkheids Syndroom.

III
22-10-07, 21:05
Geplaatst door Rabi'ah.
Volgens mij worden tafeltennisers in de regel niet als baby door hun ouders bij de tafeltennisclub ingeschreven. :rolleyes:


Dit ging om de volwassenendoop, een sacrament gelijkstaand aan een geloofsbelijdenis.



Geplaatst door Rabi'ah.

Of het ook netjes is, is wat anders. Maar het enkele feit dat iets eventueel niet netjes is, maakt het nog niet strafbaar.

Je hebt gelijk: woonruimte leeg laten staan in tijden van woningnood is legaal, maar niet netjes.
En daar zijn onnoemelijk meer voorbeelden van, zoals het doordraaien van voedsel, het afmaken van diersoorten die volgens overheden niet mogen worden gefokt, het kweken van zaden van gewassen die officieel uitgestorven zijn.

En waarom?
Geld, geld en nog eens geld.
Niet het geld van de eerlijke en hardwerkende burger, maar het geld van de elite.
Wist je bijvoorbeeld dat 90% van de zadenhandel in de wereld in handen is van één familie?

Orakel
22-10-07, 22:31
Geplaatst door Marsipulami
[B]
Gelukkig maar voor mij. Ik zou te beklagen zijn als al die rare snuiters met een religieuze identiteitsproblematiek mijn toestemming ergens voor nodig hadden. Ik blijf liever op de tribune.
:hihi:


goesting

Wat is dat?

Marsipulami
22-10-07, 22:34
Geplaatst door Orakel
:hihi:



Wat is dat?

zin

Orakel
22-10-07, 22:39
Geplaatst door Marsipulami
zin

Soekran. Belgen zijn egwel beter in Nederlands als Nederlanders (kijken hoe lang dit duurt).

III
23-10-07, 00:49
Geplaatst door Orakel
Soekran. Belgen zijn egwel beter in Nederlands als Nederlanders (kijken hoe lang dit duurt).

dan

Wortel
23-10-07, 06:31
Onder welke categorie valt het volgende:

De dominee van de kerk waar ik dooplid bij was kwam op een goede dag de camping waar ik mij op dat moment bevond op om mij mede te delen dat ikzelf een brief aan de gemeenteraad moest schrijven om mij uit te schrijven of om te schrijven naar een andere gemeente.
Op mijn vraag waarom was het antwoord dat ik elk jaar geld kostte, zonder dat er een dubbeltje binnenkwam.
Toen ik hem vroeg waarom ze mij niet gewoon uitschreven was het antwoord dat zij dat niet konden doen. Dat moest ik zelf doen.

Tja, toen heb ik mij laten omschrijven naar de satanskerk...

Nog even afgezien van het Wij tegen Zij gebeuren is Maroc.nl ook af en toe net Monty Python. Het lijkt ergens min of meer serieus te beginnen en het loopt uit in surrealistisch absurdisme en vervolgens reageert men weer op elkaar vanuit de vanouds ingesleten beeldvorming.

Magoed, daarom hou ik het natuurlijk ook al zo lang uit op Maroc,nl

Wat in dat verhaal van je naar mijn idee met elkaar botst is dat jullie allebei met een verschillende bril naar de werkelijkheid kijken waarover het daar gaat. Hij redeneert vanuit de organisatie van de club en jij redeneert vanuit de, laat ik maar zeggen, allesomvattende gedachte over waar georganiseerde religie in het algemeen voor zou moeten staan. Bijgevolg kom jij terecht in het vaarwater van "het gebeurt ook wel zonder mij en boven mij". en dat is, als het over organisatie gaat, natuurlijk een misvatting. De straatlantarens gaan 's avonds ook niet vanzelf aan, want daar betalen we met zijn allen belasting voor.
Hij heeft het dus over de manier waarop de organisatie als zodanig kan blijven draaien -het is een simpele wet dat als je iets met elkaar samen wil je gewoon geld nodig hebt- en jij redeneert vanuit de gedachte dat God er toch wel is voor iedereen dus why bother eens na te denken over hoe je commitment concreet gestalte te geven.

1. Elke religieuze organisatie is een club van mensen die zich willen laten inspireren door iets wat niet in geld is uit te drukken.
2. Er is echter wel geld nodig om te kunnen blijven bestaan als organisatie.

Dat is wat botst in je verhaal. Dat ze je niet zomaar konden uitschrijven heeft met het eerste te maken. Dat zij, omdat je lid bent, ook financiële verantwoordelijkheid voor je hebben en voor jouw lidmaatschap betalen aan de organisatie heeft met het tweede te maken.

Hier treedt overigens een erg Hollands trekje naar voren. Laat alles vooral vrijblijvend zijn, laat ons niet al te zeer ingekapseld worden in een organisatie want dat beleven we al gauw als een knellend keurslijf, laat niemand mij vertellen wat ik denken of geloven moet want daarvoor zijn we grondig allergisch, maar we eisen wel het recht op dat de SRV-wagen van het tijdelijk en eeuwig heil elke morgen stipt voor onze deur stopt om ons op onze wenken te bedienen.
Welkom bij de kazenclub. :giechel:

III
23-10-07, 13:33
Geplaatst door Wortel
Nog even afgezien van het Wij tegen Zij gebeuren is Maroc.nl ook af en toe net Monty Python. Het lijkt ergens min of meer serieus te beginnen en het loopt uit in surrealistisch absurdisme en vervolgens reageert men weer op elkaar vanuit de vanouds ingesleten beeldvorming.

Magoed, daarom hou ik het natuurlijk ook al zo lang uit op Maroc,nl

Wat in dat verhaal van je naar mijn idee met elkaar botst is dat jullie allebei met een verschillende bril naar de werkelijkheid kijken waarover het daar gaat. Hij redeneert vanuit de organisatie van de club en jij redeneert vanuit de, laat ik maar zeggen, allesomvattende gedachte over waar georganiseerde religie in het algemeen voor zou moeten staan. Bijgevolg kom jij terecht in het vaarwater van "het gebeurt ook wel zonder mij en boven mij". en dat is, als het over organisatie gaat, natuurlijk een misvatting. De straatlantarens gaan 's avonds ook niet vanzelf aan, want daar betalen we met zijn allen belasting voor.
Hij heeft het dus over de manier waarop de organisatie als zodanig kan blijven draaien -het is een simpele wet dat als je iets met elkaar samen wil je gewoon geld nodig hebt- en jij redeneert vanuit de gedachte dat God er toch wel is voor iedereen dus why bother eens na te denken over hoe je commitment concreet gestalte te geven.

1. Elke religieuze organisatie is een club van mensen die zich willen laten inspireren door iets wat niet in geld is uit te drukken.
2. Er is echter wel geld nodig om te kunnen blijven bestaan als organisatie.

Dat is wat botst in je verhaal. Dat ze je niet zomaar konden uitschrijven heeft met het eerste te maken. Dat zij, omdat je lid bent, ook financiële verantwoordelijkheid voor je hebben en voor jouw lidmaatschap betalen aan de organisatie heeft met het tweede te maken.

Hier treedt overigens een erg Hollands trekje naar voren. Laat alles vooral vrijblijvend zijn, laat ons niet al te zeer ingekapseld worden in een organisatie want dat beleven we al gauw als een knellend keurslijf, laat niemand mij vertellen wat ik denken of geloven moet want daarvoor zijn we grondig allergisch, maar we eisen wel het recht op dat de SRV-wagen van het tijdelijk en eeuwig heil elke morgen stipt voor onze deur stopt om ons op onze wenken te bedienen.
Welkom bij de kazenclub. :giechel:

Natuurlijk botst dat.
maar wat ik wilde aangeven is dit:


Geplaatst door Wortel

1. Elke religieuze organisatie is een club van mensen die zich willen laten inspireren door iets wat niet in geld is uit te drukken.


Waar was de bezorgdheid van die vrome mensen toen het wenselijk was dat zij zich met mij bemoeiden?
Ter informatie: men wist van de hoed en de rand.


Geplaatst door Wortel

2. Er is echter wel geld nodig om te kunnen blijven bestaan als organisatie.

Dat is een misvatting.
Geld heeft een economie nodig, maar een economie geen geld.

Daar komt nog eens bij dat ik toen niet wist dat er belasting betaald werd voor iedere kop van je gemeente.
Toen ik dat eenmaal te weten was gekomen, was het mij ook nog niet meteen duidelijk waaróm dit zo is.
Nu weet ik wel beter: het zijn constructies om de elite rijker te laten worden.
En omdat er bij gelovigen geen hiërarchie bestaat, hoef ik niet uit te leggen welke heer die lieden dienen...

http://www.zeitgeistmovie.com.


Maar goed: ik heb toen ik leerde dat ik alleen maar tot last was toch adequaat gehandeld?
Ik heb mij onderworpen aan de keuze tussen twee opties: uitschrijven of overschrijven.
Dat heb ik gedaan in een brief naar de dominee met daarin de bede mij om te laten schrijven naar de satanskerk.
En omdat ik dat zelf niet kon, heb ik dat dus maar aan de gemeenteraad overgelaten...

Tja, het is een systeem binnen een systeem en daarom nog niet fout, maar zodra dat kleinere systeem opgaat in het grotere, dan is iets mis.
En ik zie hoe langer hoe meer dat ze het systeem zijn.

Natuurlijk zijn er ook mensen die wél klaarstaan voor hun medemens. Dat soort christenen zie je vaak in Afrika met hun projectjes.
Die weten misschien niet helemaal waar ze mee bezig zijn, maar de bedoeling is goed.

Vgl: "De bedoelingen waren goed in de kerncentrale, maar toch werd het een beetje warm..."

Dat is het verschil tussen weten en niet weten.
En ik deel mijn verhaal om jullie te laten weten, niets meer en niets minder.
Je kunt het natuurlijk gebruiken om mij te oordelen. Maar je kunt het ook gebruiken om jezelf te beoordelen.
De keuze is nog steeds aan jullie: wat willen júllie?

Ik kan nog wel meer met de billen bloot, maar feit is dat de twee meest hevige gebeurtenissen in mijn leven alreeds tegen mij gebruikt worden op dit forum. Telkenmale weer. Afgezien van de armetierigheid die men daarmee tentoonstelt door mij willens en weten te willen kwetsen (en dit zonder een hoger doel na te streven!) begrijpt men niet dat ik niets te verliezen heb. Ik kan alleen nog maar winnen. En dan heb ik het niet over ego-gerelateerde dingen, hoor. Dan heb ik het niet over mijn persoonlijk zielenheil.
Mijn heil zie ik terug in jullie.
De dag dat ik één van jullie bewust zie worden en aan zie sluiten bij de eigen bedoeling met je leven, is een feestdag op de heilige kalender van mijn God!

Hallelujah!
http://img520.imageshack.us/img520/4541/hallelujahdp0.jpg

En dan zijn we ook meteen weer on-topic...
Het ging toch over een man die werd geweigerd in het heilige huis van God?
Zijn jullie niet benieuwd naar ZIJN verhaal?
Misschien was het God in hoogsteigen persoon wel...

Wortel
23-10-07, 15:05
Dat is een misvatting.
Geld heeft een economie nodig, maar een economie geen geld.

Erg vaag, hoor. Het lijkt mij heel simpel: Als het Leger des Heils geen geld had dan stonden zij voor wie ze zich inzetten geheel en al in de kou. Zo werkt dat met iedere vrijwilligersorganisatie. Iedere kerk of andere levensbeschouwelijke organisatie is nu eenmaal een vrijwilligersorganisatie.


Daar komt nog eens bij dat ik toen niet wist dat er belasting betaald werd voor iedere kop van je gemeente.
Toen ik dat eenmaal te weten was gekomen, was het mij ook nog niet meteen duidelijk waaróm dit zo is.
Nu weet ik wel beter: het zijn constructies om de elite rijker te laten worden.
En omdat er bij gelovigen geen hiërarchie bestaat, hoef ik niet uit te leggen welke heer die lieden dienen...

Laat mij jouw giro- en bankafschriften maar zien, dan laat ik ze jou zien van mijn kerk. Dan weten we meteen wie welke heer dient. Er heerst nog altijd het absurde idee dat de meeste kerken zo stinkend rijk zouden zijn. Je kunt wat dat betreft echter beter gaan klagen bij je plaatselijke grootgrutter en benzinepomp.


Maar goed: ik heb toen ik leerde dat ik alleen maar tot last was toch adequaat gehandeld?
Ik heb mij onderworpen aan de keuze tussen twee opties: uitschrijven of overschrijven.
Dat heb ik gedaan in een brief naar de dominee met daarin de bede mij om te laten schrijven naar de satanskerk.
En omdat ik dat zelf niet kon, heb ik dat dus maar aan de gemeenteraad overgelaten...

Ik kan niet beoordelen hoe dat destijds is gegaan tussen jou en je voormalige kerk. En je verzoek t.a.v. de satanskerk kan ik helemaal niet overzien. Ik heb wel een vermoeden hoe ze binnenskamers op dat verzoek gereageerd zullen hebben.


Dat is het verschil tussen weten en niet weten.
En ik deel mijn verhaal om jullie te laten weten, niets meer en niets minder.
Je kunt het natuurlijk gebruiken om mij te oordelen. Maar je kunt het ook gebruiken om jezelf te beoordelen.
De keuze is nog steeds aan jullie: wat willen júllie?

Wanneer is het in deze discussie tussen ons ineens "jullie" geworden?



De dag dat ik één van jullie bewust zie worden en aan zie sluiten bij de eigen bedoeling met je leven, is een feestdag op de heilige kalender van mijn God!

"Eén van jullie?" Waar heb je het over?
En geloof me: Je wordt hier beter gezien en aanvaard dan je zelf voor mogelijk durft te houden.


En dan zijn we ook meteen weer on-topic...
Het ging toch over een man die werd geweigerd in het heilige huis van God?
Zijn jullie niet benieuwd naar ZIJN verhaal?

Daar had ik al antwoord op gegeven.

III
23-10-07, 15:53
Geplaatst door Wortel
Erg vaag, hoor. Het lijkt mij heel simpel: Als het Leger des Heils geen geld had dan stonden zij voor wie ze zich inzetten geheel en al in de kou. Zo werkt dat met iedere vrijwilligersorganisatie. Iedere kerk of andere levensbeschouwelijke organisatie is nu eenmaal een vrijwilligersorganisatie.

Het is nóg veel simpeler: geef weg wat je niet nodig hebt en geef weg hetgeen je kunt missen.
Er zijn al heel wat economieën (ook hier in Nedeland) die zonder geld werken.
Maar ik heb nog geen geld zijn werk zien doen buiten een economie.

Geld op zich is geen slecht ruilmiddel.
Maar de woeker maakt het tot een gereedschap van de duivel.

Klik hier maar aan wat je wilt weten.
http://www.google.nl/search?q=geldloze+economie&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B2GGFB_nlNL213NL213



Geplaatst door Wortel

Laat mij jouw giro- en bankafschriften maar zien, dan laat ik ze jou zien van mijn kerk. Dan weten we meteen wie welke heer dient. Er heerst nog altijd het absurde idee dat de meeste kerken zo stinkend rijk zouden zijn. Je kunt wat dat betreft echter beter gaan klagen bij je plaatselijke grootgrutter en benzinepomp.

Mijn afschriften zijn niet zo heel erg belangrijk in deze discussie.
Niet in de laatste plaats daar er weinig verkeer is via mijn giro.
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
Daarom werd het eens tijd te zorgen voor een wat meer christelijk systeem.
In dit verband gebruik ik weer het woord christelijk om aan te geven dat iets netjes en menselijk gaat.

De grootgrutter houdt per saldo minder aan mij over dan wel gehoopt en de benzineboer ziet mij nooit.
Maar ik ben niet de maatstaf, hoor.
Probeer dat in het oog te houden.


Geplaatst door Wortel

Ik kan niet beoordelen hoe dat destijds is gegaan tussen jou en je voormalige kerk. En je verzoek t.a.v. de satanskerk kan ik helemaal niet overzien. Ik heb wel een vermoeden hoe ze binnenskamers op dat verzoek gereageerd zullen hebben.

Juist.
Het feit dat de kerk niet kan beslissen over mijn lidmaatschap, maar dat ik dat zelf moet doen en dat ik dan klaar ben met het schrijven van een brief aan die kerk met daarin de wens omgeschreven te worden, laat de bal weer bij de kerk uit komen.

Dus waar gaat het nou helemaal over?
Over medemensen, over menselijkheid, over constructietjes of over geld?
Ik ben blij dat mij dit is overkomen (want voorwaar: ik heb die keuze niet bewust gemaakt!), zodat ik een eindweg ben geholpen op mijn weg los te weken van dit sektarisch gedoe!

Wat leuk is in deze: ze zullen waarschijnlijk nooit gevolg hebben gegeven aan mijn wens mij te laten omschrijven naar de satanskerk.
Geloof je me als ik je vertel dat ik dat wel wist?
En geloof je me ook als ik je zeg dat die satanskerk niet zit te wachten op figuren zoals ik?
En geloof je me dat ik nooit een ontvangstbevestiging op mijn brief heb ontvangen van de mannenbroeders?
En geloof je me als ik je zeg dat mij dat worst is?
En geloof je mij als ik zeg dat ik denk dat de respectloosheid geheel aan de andere kant was?
Wanneer leren die knakkers nou eens wát de weg van Christus is?


Geplaatst door Wortel

Wanneer is het in deze discussie tussen ons ineens "jullie" geworden?

Sinds jij mijn bijdrage ging afdoen als Monty Python?
Of dat je mij ging neerzetten als iemand die alleen maar bij de kerk wil horen uit vrijblijvendheid en kostenbesparing?
Of toen mij het gevoel bekroop dat je de kleinburgerlijke bijdrage van onze jezuiet (wat hij nu ontkent, maar in het verleden niet) als weinig graverend ervoer t.o.v. het door mij geschrevene.

Het kan ook zijn dat ik jullie adresseer die denkt het alleenrecht te hebben op het benoemen van de goddelijkheid.

Wat ook zij: denk je dat ik het slecht bedoel?


Geplaatst door Wortel

"Eén van jullie?" Waar heb je het over?
En geloof me: Je wordt hier beter gezien en aanvaard dan je zelf voor mogelijk durft te houden.


Niet dat ik het ervan moet hebben, maar het doet wel goed.
Bedankt broeder!



Geplaatst door Wortel

Daar had ik al antwoord op gegeven.

Tja, en nadat jij mij beticht van vaagheid, speel ik die even terug:
Kun je concreter zijn?
Aan de ene kant ben je het niet eens met zulke praktijken en aan de andere kant doe je er zelf aan mee.
What's it gonna be?
Ik kan vrede hebben met beide antwoorden.
Maar niet gekoppeld.
Als je gelooft dat je kerkgebouw het huis van God is, dan laat je de macht ook maar over aan God. En God is Liefde.
Mee eens?

Volgens mij is het schizofrener om je Christus te laten schieten ter verdediging van je heerlijke biljartballenclubje, dan dat het van gespletenheid getuigt wanneer je je dynamisch durft op te stellen in het leven.
Met dat laatste bedoel ik dat je van tijd tot tijd (los van tijd weliswaar) evalueert en tot de conclusie durft te komen dat bijschaving noodzakelijk is om in het reine te blijven met jezelf.

Wortel
23-10-07, 21:26
Het is nóg veel simpeler: geef weg wat je niet nodig hebt en geef weg hetgeen je kunt missen.

En hoe ga je hulp bieden als je alles weg hébt gegeven?


Maar de woeker maakt het tot een gereedschap van de duivel.

Mee eens, natuurlijk. Ik ken echter geen enkele kerk van binnenuit waar daadwerkelijk sprake is van dergelijke woeker.


Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Ik hoop het.


Dus waar gaat het nou helemaal over?
Over medemensen, over menselijkheid, over constructietjes of over geld?

Het gaat over al deze dingen tegelijk omdat je niet leeft in een droomwereld maar in een wereld met nogal weerbarstige werkelijkheden. De kunst lijkt mij daarin medemenselijkheid na te streven met de middelen die je te dienste staan.


Geloof je me als ik je vertel dat ik dat wel wist?

Ja


En geloof je me ook als ik je zeg dat die satanskerk niet zit te wachten op figuren zoals ik?

Dat weet ik wel zeker.


En geloof je me dat ik nooit een ontvangstbevestiging op mijn brief heb ontvangen van de mannenbroeders?

Hoe denk je dat het komt dat je die nooit hebt gekregen?


En geloof je me als ik je zeg dat mij dat worst is?

Helemaal.


En geloof je mij als ik zeg dat ik denk dat de respectloosheid geheel aan de andere kant was?

Ik geloof dat je gelooft dat jouw werkelijkheid de hele waarheid is en ik geloof ook dat iedere partij in een conflict zijn eigen verhaal heeft.


Wanneer leren die knakkers nou eens wát de weg van Christus is?

De weg van Christus is o.a. het gaan van de tweede mijl, het zeventig maal zeven maal vergeven en het horen kraaien van een haan nadat het je te heet onder je voeten werd bij het volgen van Christus.


Sinds jij mijn bijdrage ging afdoen als Monty Python?

Geloof je mij als ik zeg dat je de humor niet moet vergeten?


Of dat je mij ging neerzetten als iemand die alleen maar bij de kerk wil horen uit vrijblijvendheid en kostenbesparing?

Geloof je mij als ik zeg dat ik slechts in het algemeen neerzet wat de verschillende belangen zijn die in dit verhaal meedoen?


Of toen mij het gevoel bekroop dat je de kleinburgerlijke bijdrage van onze jezuiet (wat hij nu ontkent, maar in het verleden niet) als weinig graverend ervoer t.o.v. het door mij geschrevene.

Ik geloof dat je het gevoel hebt dat het mensen van de kerk zijn die jouw eigen lijntje naar Boven ofwel willen ontkennen, ofwel minimaliseren ofwel voor hun eigen karretje spannen zodat je zelf daarin verdwijnt. Ik geloof dat je het gevoel hebt dat je daarin in wezen nooit serieus bent genomen.


Het kan ook zijn dat ik jullie adresseer die denkt het alleenrecht te hebben op het benoemen van de goddelijkheid.

Geloof je mij als ik zeg dat het mogen ervaren van wat jij 'de goddelijkheid' noemt iets heel anders is dan denken dat God alleen bij jou op zolder woont omdat je op de begane grond kerk houdt?


Wat ook zij: denk je dat ik het slecht bedoel?

Geloof je me als ik zeg dat ik mensen met werkelijk slechte intenties op een forum gewoon negeer?
Geloof je bijgevolg dat ik hier al deze regels neerschrijf en de moeite neem je te beantwoorden omdat ik zou menen dat je het slecht bedoelt?


Volgens mij is het schizofrener om je Christus te laten schieten ter verdediging van je heerlijke biljartballenclubje, dan dat het van gespletenheid getuigt wanneer je je dynamisch durft op te stellen in het leven.
Met dat laatste bedoel ik dat je van tijd tot tijd (los van tijd weliswaar) evalueert en tot de conclusie durft te komen dat bijschaving noodzakelijk is om in het reine te blijven met jezelf.

Geloof je me als ik zeg dat als het gaat over het bijschaven van meningen, posities en overtuigingen in en rondom de kerk, je bínnen de kerk heel wat vruchtbaarder bezig bent dan als een schreeuwer vanaf de zijlijn?

III
23-10-07, 22:12
Geplaatst door Wortel
En hoe ga je hulp bieden als je alles weg hébt gegeven?

Tegen die tijd ben je wel zodanig verlicht geraakt dat je over het schijnbare eind van de derde dimensie kunt heenzien en concluderen dat alles wat telt liefde is. Op dat moment word je je bewust van het feit dat je Christus al hebt gevolgd.

Bron?
Nog niet eerder gezien, dus ook nog niet gedocumenteerd.
Dat is wat men hoop noemt.
Dat is waar vertrouwen om gaat.
Dat is wat de liefde van God ons brengen zal!



Geplaatst door Wortel

Mee eens, natuurlijk. Ik ken echter geen enkele kerk van binnenuit waar daadwerkelijk sprake is van dergelijke woeker.

Kijk naar een klein kerkgenootschap en je ziet dat de mensen er meestal eerlijk omgaan met het collectegeld.
De doelen die zulke geloofsgemeenschapjes steunen en zelfs zelf opzetten zijn kosher. In tegenstelling tot projecten waarbij maar één ding telt: geld, geld en nog eens geld.
Zie je dat ik een onderscheid maak tussen geld als middel en geld als doel?


Geplaatst door Wortel

Ik hoop het.

Uw geloof heeft u behouden!



Geplaatst door Wortel

Het gaat over al deze dingen tegelijk omdat je niet leeft in een droomwereld maar in een wereld met nogal weerbarstige werkelijkheden. De kunst lijkt mij daarin medemenselijkheid na te streven met de middelen die je te dienste staan.

Ok, in het geval van het topicbegin kan dat zelfs zonder die geldelijke middelen. Praten met zo'n man (of je hem nu wel of niet tijdelijk isoleert van de rest van de kerkgangers) zou zo'n gereedschap kunnen zijn.



Geplaatst door Wortel

Ja

Ok, dan zijn we niet afgedwaald!
hihihi



Geplaatst door Wortel

Dat weet ik wel zeker.

:lol:



Geplaatst door Wortel

Hoe denk je dat het komt dat je die nooit hebt gekregen?

Omdat ze mijn keuze niet serieus hebben genomen. Wat op zich terecht is. Maar mij voor die keuze te stellen op de manier waarop dat is gegaan is allerminst sterk en sociaal te noemen.
Dat had echt beter gekund!



Geplaatst door Wortel

Helemaal.


*Is blij* ;)


Geplaatst door Wortel

Ik geloof dat je gelooft dat jouw werkelijkheid de hele waarheid is en ik geloof ook dat iedere partij in een conflict zijn eigen verhaal heeft.


Ja, alleen het hunne was van een miserabele kwaliteit.
Ik was tot dat moment een onwetende.
Als Christus hierover zou oordelen, dan weet ik al wat hij gaat doen...
"waar er twee ruzie maken, zijn er twee schuld".
Maar een strijdende partij te zijn, betekent nog niet dat je een ruziemaker bent.
Vraag maar eens aan een willekeurige rechter...



Geplaatst door Wortel
De weg van Christus is o.a. het gaan van de tweede mijl, het zeventig maal zeven maal vergeven en het horen kraaien van een haan nadat het je te heet onder je voeten werd bij het volgen van Christus.

Dat van die 70 maal 7 maal heb ik ontrafeld:

http://www10.brinkster.com/stakingsleider/HLUL.htm

Had dit pas nog in een post gezet, maar heb het moeten verwijderen, omdat de persoon in kwestie een hater was en de hele voorgaande post erom dacht te moeten verketteren (lees: niet meer hoefde te lezen).



Geplaatst door Wortel

Geloof je mij als ik zeg dat je de humor niet moet vergeten?

Dus het ging echt om mijn bijdrage?
:droef:



Geplaatst door Wortel

Geloof je mij als ik zeg dat ik slechts in het algemeen neerzet wat de verschillende belangen zijn die in dit verhaal meedoen?

Ok, maar ik ben toch net even anders.
Luister jong: ik ben gek op geld, maar er zijn tijden dat ik mij genoodzaakt zie ervan te kotsen.
Er is een film over, weet alleen niet meer hoe die heet.
Iets met dat elke dollar lekker is.
Nou, dat ken ik dus niet.



Geplaatst door Wortel

Ik geloof dat je het gevoel hebt dat het mensen van de kerk zijn die jouw eigen lijntje naar Boven ofwel willen ontkennen, ofwel minimaliseren ofwel voor hun eigen karretje spannen zodat je zelf daarin verdwijnt. Ik geloof dat je het gevoel hebt dat je daarin in wezen nooit serieus bent genomen.

Tja, ik zie wel aan de manier van posten hoe serieus iemand is.
En als zo iemand zich voordoet als verlicht en zijn werken (in dit geval zijn uitspraken) zijn er niet naar, dan moet ik concluderen dat het gezegde niet erg veel waarde heeft.
farizeeërs hetten die gasten in de bijbel.
Lieden die op elke hoek van de straat bidden om maar als vroom te worden gezien.
Buitenkantschristenen...



Geplaatst door Wortel

Geloof je mij als ik zeg dat het mogen ervaren van wat jij 'de goddelijkheid' noemt iets heel anders is dan denken dat God alleen bij jou op zolder woont omdat je op de begane grond kerk houdt?

Mooi gesproken!

Weet je, God was het geklaag van de mensen op een goede dag echt beu aan het worden en wilde Zich verstoppen voor hen. Maar overal vonden ze Hem om hem te belagen met hun klaagzang. Toen verstopte Hij zich in de mensen. Sindsdien heeft niemand Hem ooit meer gevonden...



Geplaatst door Wortel

Geloof je me als ik zeg dat ik mensen met werkelijk slechte intenties op een forum gewoon negeer?
Geloof je bijgevolg dat ik hier al deze regels neerschrijf en de moeite neem je te beantwoorden omdat ik zou menen dat je het slecht bedoelt?

Dat is knap van je.
Ik wou dat ik zover was!
Ik heb echter altijd nog het gevoel op een missie te zijn...


Geplaatst door Wortel

Geloof je me als ik zeg dat als het gaat over het bijschaven van meningen, posities en overtuigingen in en rondom de kerk, je bínnen de kerk heel wat vruchtbaarder bezig bent dan als een schreeuwer vanaf de zijlijn?

De kerk interesseert me hoegenaamd dan ook niet.
Ik weet van een gemeenschap die heel wat spontaner tot stand komt.
Iedere dag weer onmoet ik mensen die ik al eens eerder heb meegemaakt. Zo voelt dat dan.
En je hoeft het niet altijd maar eens te zijn: discussie geeft inzichten.

Heb je bijvoorbeeld weleens gehoord van fanclubs?
De mensen in zo'n groep kunnen totale onbekenden voor je zijn. Totaal verschillende mensen. Maar tijdens de bijeenkomst gaat daarover niet worden gesproken. Het is de bedoeling in je gevoel te komen. en het is de bedoeling elkaar te supporten.

Ga eens naar de site van Willem de Ridder:

http://www.willemderidder.com

Maarten
23-10-07, 22:25
Geplaatst door Wortel
Hoe weet je trouwens dat deze man kansarm was?
Zeg dat wel. De kansen op alcohol zijn blijkbaar al groot. De kansen op bajes zijn stijgende. De kansen op preken ook. En de kansen op persoonlijke begeleiding in maar liefst twée normatieve organisaties ook.. En de kans dat ie er nou helemaal uit ligt ook..

III
23-10-07, 22:30
Geplaatst door Maarten
Zeg dat wel. De kansen op alcohol zijn blijkbaar al groot. De kansen op bajes zijn stijgende. De kansen op preken ook. En de kansen op persoonlijke begeleiding in maar liefst twée normatieve organisaties ook.. En de kans dat ie er nou helemaal uit ligt ook..

:lol:

Marsipulami
23-10-07, 22:34
Geplaatst door Wortel


Mee eens, natuurlijk. Ik ken echter geen enkele kerk van binnenuit waar daadwerkelijk sprake is van dergelijke woeker.



Lees eens een protestants boek over de katholieke kerk.

III
23-10-07, 23:20
Geplaatst door Marsipulami
Lees eens een protestants boek over de katholieke kerk.

Of gewoon iets over George W. Bush, het "vleesgeworden woord", overtuigd volgeling van Jezus de Christus...

:cola:

Marsipulami
24-10-07, 00:14
Geplaatst door III
Of gewoon iets over George W. Bush, het "vleesgeworden woord", overtuigd volgeling van Jezus de Christus...

:cola:

Bush is protestant (reborn christian) en zoals alle protestanten is hij overtuigd van zijn goddelijke missie op basis van het klassieke protestantse individuele privé-telefoonlijntje met God. Katholieken daarentegen zijn een stuk bescheidener, ze vragen de raad en de steun van hun geloofsgenoten en hun kerk in hun zoektocht naar God. Daardoor blijft religieuze waanzin en hoogmoed binnen de katholieke kerk beperkt.

III
24-10-07, 01:34
Geplaatst door Marsipulami
Bush is protestant (reborn christian) en zoals alle protestanten is hij overtuigd van zijn goddelijke missie op basis van het klassieke protestantse individuele privé-telefoonlijntje met God. Katholieken daarentegen zijn een stuk bescheidener, ze vragen de raad en de steun van hun geloofsgenoten en hun kerk in hun zoektocht naar God. Daardoor blijft religieuze waanzin en hoogmoed binnen de katholieke kerk beperkt.

Tja, volgens Gerard Reve (praktiserend schrijver en homofiel) zijn alle dieren katholiek.
En volgens mij zijn alle dieren onschuldig.

Dan scoor jij wel met je post hierboven: proficiat!
:argwaan:

P.S.: Als ik zeg dat ík God ben, ben ik dan nog hoogmoediger dan Bush?
Of alleen maar hoger en moediger?
:blowen:

Wortel
24-10-07, 07:16
P.S.: Als ik zeg dat ík God ben, ben ik dan nog hoogmoediger dan Bush?
Of alleen maar hoger en moediger?

Dat hangt ervan af hoe je het zegt:

Als je het zegt op de manier van Mansoer al Halladj ben je werkelijk bescheiden, maar wordt je evengoed naar je executieplaats geleid.

Als je het zegt op de manier van Bush dóe je alleen maar bescheiden en acteer je dat je reborn christian bent op het moment dat er een camera op je is gericht en leidt je vervolgens buiten de camera's anderen naar hun executieplaats.


zoals alle protestanten is hij overtuigd van zijn goddelijke missie op basis van het klassieke protestantse individuele privé-telefoonlijntje met God. Katholieken daarentegen zijn een stuk bescheidener, ze vragen de raad en de steun van hun geloofsgenoten en hun kerk in hun zoektocht naar God. Daardoor blijft religieuze waanzin en hoogmoed binnen de katholieke kerk beperkt.

Hai Mars
Deze zienswijze behoort, net als het Urbi et Orbi voor alleen het Godsvolk, het Exsultet binnen het Sacrum Triduüm, de encycliek Ecclesia de Eucharistia met de bijbehorende bepalingen Redemptionis Sacramentum zeker ook tot de Rooms-Katholieke canon. Bescheidenheid en het weren van religieuze waanzin en hoogmoed versta ik toch iets anders, maar daar ben ik dan ook zo'n vermaledijde Protestant voor met zo'n hinderlijk privé-lijntje naar de Eeuwige.

sjaen
24-10-07, 11:05
Geplaatst door III

Weet je, God was het geklaag van de mensen op een goede dag echt beu aan het worden en wilde Zich verstoppen voor hen. Maar overal vonden ze Hem om hem te belagen met hun klaagzang. Toen verstopte Hij zich in de mensen. Sindsdien heeft niemand Hem ooit meer gevonden...


deze verdient een tegeltje, geweldig!, ga door, ga door!
:lachu:

III
24-10-07, 14:07
Geplaatst door sjaen
deze verdient een tegeltje, geweldig!, ga door, ga door!
:lachu:

Dank je, maar die was nou toevallig weer niet van mij...
Had het verhaal gehoord van een man die ik heb ontmoet op de chat van Ridderradio.

Wat ik wel geschreven zelf heb is dit:

"Toen ik op zoek was naar God, vroeg ik de duivel mij de weg te wijzen om vervolgens het tegenoverliggende pad te kiezen.
De duivel moest lachen, want hij had me de goede weg gewezen..." (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=3428917#post3428917)

:hihi:

III
24-10-07, 14:14
Geplaatst door Wortel
Dat hangt ervan af hoe je het zegt:

Als je het zegt op de manier van Mansoer al Halladj ben je werkelijk bescheiden, maar wordt je evengoed naar je executieplaats geleid.

Als je het zegt op de manier van Bush dóe je alleen maar bescheiden en acteer je dat je reborn christian bent op het moment dat er een camera op je is gericht en leidt je vervolgens buiten de camera's anderen naar hun executieplaats.

Dan ga ik voor de eerste uitleg, al weet ik niet wie die figuur was.
In zijn doen en laten moet hij wel op Daniël en zijn vrienden lijken of op Johannes de Doper: standvastig volharden in hetgeen men gelooft.



Geplaatst door Wortel

Hai Mars
Deze zienswijze behoort, net als het Urbi et Orbi voor alleen het Godsvolk, het Exsultet binnen het Sacrum Triduüm, de encycliek Ecclesia de Eucharistia met de bijbehorende bepalingen Redemptionis Sacramentum zeker ook tot de Rooms-Katholieke canon. Bescheidenheid en het weren van religieuze waanzin en hoogmoed versta ik toch iets anders, maar daar ben ik dan ook zo'n vermaledijde Protestant voor met zo'n hinderlijk privé-lijntje naar de Eeuwige.

:lol:

Tja, er zal wel een plausibele reden zijn geweest zich af te scheiden van het Roomse...(Afgeroomsd, zal ik maar zeggen.)
Al zaten er onder die zg kerkhervormers ook de nodige mannetjes met dubbele agendaatjes!