PDA

Bekijk Volledige Versie : Heilige Ruzies



Wortel
21-10-07, 23:34
Even een boekentip

Pas is uitgekomen: "Heilige ruzies" van Els van Diggele.
ISBN 978 90 253 6314 7

In Israël komen het Jodendom, de Islam en het Christendom samen. Op dit multiculturele stuk grond strijden niet alleen de drie monotheïstische godsdiensten met elkaar, maar vindt ook een gevecht plaats binnen de christelijke zuil.... Heilige ruzies beschrijft een buitengewoon complexe wereld waarin geloof, hoop en liefde zijn vermengd met afgunst, achterdocht en jaloezie.

Els van Diggele studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Leiden en volgde een postdoctorale opleiding journalistiek aan de Erasmus Universiteit. Zij is freelance journalist. Eerder publiceerde ze "Een volk dat alleen woont", over de Joodse bevolking van Israël, dat werd vertaald in het Engels en het Hongaars. Ze woonde tien jaar, tot 2006, in Jeruzalem, en sprak met alle christelijke leiders die ertoe doen, en met tientallen eenvoudiger gelovigen.

Een absolute aanrader, zeker ook voor de opgewonden standjes alhier die het nogal eens over Israël hebben. En weet goed dat het in moslimkringen weinig anders toegaat.

III
21-10-07, 23:42
Ik mis de Druzen. :melig:

III
21-10-07, 23:46
Geplaatst door Wortel
eenvoudiger gelovigen.


En dat zijn?

Wortel
21-10-07, 23:58
En dat zijn?

De mensen die in de gewone straten van het geloof wonen. De leiders wonen meer in de torenflats en penthouses des geloofs.


Ik mis de Druzen.

Huh? Dat zijn toch gewoon van oorsprong sjiïtische moslims?

mark61
22-10-07, 00:04
Geplaatst door Wortel
Huh? Dat zijn toch gewoon van oorsprong sjiïtische moslims?

Das niet geheel duidelijk. Hij weet ws niet waarom hij mijn prik quoot, maar het is een geloof halverwege het christendom en de islam, voorzover ik het kan bekijken. De meeste aanhangers wonen weliswaar in Libanon, maar dus ook in Israel. En Jordanië en Syrië, lees ik net. Iig geldt het als een apart geloof.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Druzen

III
22-10-07, 00:15
Geplaatst door mark61
Das niet geheel duidelijk. Hij weet ws niet waarom hij mijn prik quoot, maar het is een geloof halverwege het christendom en de islam, voorzover ik het kan bekijken. De meeste aanhangers wonen weliswaar in Libanon, maar dus ook in Israel. En Jordanië en Syrië, lees ik net. Iig geldt het als een apart geloof.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Druzen

De Druzen claimen het langst in dat gebied te zitten. Maar oorspronkelijk zijn ze ook niet van daar.
Net als de Nederlanders van origine ook niet van hier zijn...
Mensen maken zich graag druk om stukjes grond die uiteindelijk niet blijken toe te behoren aan hen...
Wat is volgens de heilige geschriften de staat van de joden?
Is het niet Gods bedoeling dat we met zijn allen op de hele wereld wonen? Grenzenloos?
http://img88.imageshack.us/img88/15/voetjeske1.gif

III
22-10-07, 00:17
Geplaatst door Wortel
De mensen die in de gewone straten van het geloof wonen. De leiders wonen meer in de torenflats en penthouses des geloofs.

Ow, ik dacht dat die mensen een eenvoudiger geloof hadden.