PDA

Bekijk Volledige Versie : Ontslag islamlerares was onterecht



Marsipulami
23-10-07, 13:08
Ontslag islamlerares was onterecht
23/10/2007 08:04

De Raad van State heeft het ontslag geschorst van islamlerares Chantal Pommée die vorig jaar werd ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg buiten het klaslokaal.

Volgens het rechtsorgaan is het niet aan een individuele school of scholengroep uit het gemeenschapsonderwijs om een algemeen verbod uit te vaardigen op religieuze kentekens. Het bericht staat dinsdag in de kranten De Morgen, De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk.

In januari 2006 werd de ontslagprocedure van twee islamleerkrachten van een Brusselse scholengroep van het gemeenschapsonderwijs ingezet.

Hoewel de raad van bestuur van de scholengroep in 2005 had beslist dat leerlingen en leerkrachten geen religieuze symbolen mogen dragen, hadden de twee leraressen, ook na een waarschuwing, geweigerd om hun hoofddoek buiten het klaslokaal af te leggen.

Ontslag geschorst

De twee leerkrachten tekenden officieel protest aan tegen hun ontslag, maar ze kregen op 31 juli 2006 nul op het rekest bij de raad van beroep van de Vlaamse Gemeenschap.

Op zijn minst een van de leerkrachten, Chantal Pommée, besliste daarop die beslissing aan te vechten bij de Raad van State. Daar vindt ze nu wel gehoor. Het ontslag van de leerkracht is nu geschorst.

Vlaams Belang "verwonderd"

Het Vlaams Belang reageert "met enige verwondering" op het arrest. De school beriep zich volgens Philip Dewinter immers op het neutraliteitsbeginsel om het ontslag te onderbouwen: door de herhaalde weigering van de leerkrachten om hun hoofddoek buiten de twee uren islamonderricht af te nemen oordeelde de directie de neutraliteit van de onderwijsinstelling in het gedrang.

Het Vlaams Belang, dat vindt dat neutraliteit en vrijheid van onderwijs hand in hand gaan, vraagt nu dat de ARGO, de inrichtende macht van het Vlaamse gemeenschapsonderwijs, een éénduidige richtlijn uitvaardigt die alle misinterpretaties van "neutraliteit" uit de wereld helpt. De neutraliteit van de school moet daarbij primeren op de "beleving van de godsdienst", zo stelt Dewinter.

Spirit: "Redelijkheid wint"

Spirit is tevreden dat het ontslag van de vrouwelijke islamleerkracht geschorst werd, hoewel de Raad van State zich volgens de partij niet ten gronde uitsprak. "Redelijkheid heeft het gehaald", meent Brussels parlementslid Fouad Ahidar. Spirit hoopt dat dit arrest een eerste stap is in de richting van een samenleving, die diversiteit als een troef beschouwt en niet als een last.

Marsipulami
23-10-07, 13:09
Hoofddoek


De Raad van State heeft in een interessant arrest het ontslag van een leerkracht islamitische godsdienst geschorst, die was ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg. Let wel, niet omdat ze die tijdens haar les islamitische godsdienst droeg, want tijdens die les mocht ze van de school wel een hoofddoek dragen, maar omdat ze die weigerde af te zetten zodra ze buitenstapte, tussen haar leslokaal en de schoolpoort zeg maar. Een ontslag om dringende redenen volgde, omdat ze volgens haar directie door haar wandeling over de speelplaats de neutraliteit van het gemeenschapsonderwijs in gevaar bracht.

Het is een boeiende zaak, net omdat ze een fundamentele spanning tussen twee rechtsbeginselen blootlegt: vooreerst de vrijheid van godsdienstbeleving, verankerd in de grondwet, die het individu toelaat een godsdienst te belijden, met inbegrip van de daaraan verbonden rituelen en dus ook kledingvoorschriften. Daarnaast de neutraliteit van de overheid, die erover moet waken iedere schijn van partijdigheid te vermijden en daarom net beperkingen kan opleggen aan die godsdienstvrijheid voor haar ambtenaren. Want net om de godsdienstvrijheid van iedereen te beschermen dient de overheid boven alle godsdiensten te staan.

Het principe is duidelijk, de praktische toepassing veel minder. Want hoe verhouden deze twee wettelijke beginselen zich tegenover elkaar? Moet het voor alle overheidsinstanties hetzelfde zijn of is de school wat vrijer dan een rechtbank? Moeten de regels strenger zijn voor loketfuncties dan voor de backoffice?

De Raad van State spreekt zich daar niet over uit, maar legt wel een verantwoordelijkheid op. Zo'n regelgeving komt niet toe aan een individuele schooldirectie, maar dient door een daartoe gelegitimeerde instantie, de overheid zelf dus, genomen te worden.

Dat staat haaks op de politiek die in dit land al jaren bezig is en waarbij de centrale overheden zich steeds gehaast hebben de hete aardappel van de hoofddoek door te spelen aan de lokale besturen die het maar zelf moesten uitzoeken, "afhankelijk van de lokale omstandigheden". De Raad van State merkt terecht op dat dit de facto tot heel verschillende interpretaties en dus tot willekeur en rechtsongelijkheid aanleiding geeft en legt daarmee de bal terug in het kamp waar die thuishoort, dat van de politiek verantwoordelijken. Het echte inhoudelijke debat over de hoofddoek kan daarmee beginnen.

Yves Desmet
Politiek Hoofdredacteur

Sallahddin
23-10-07, 13:42
"Islamofascism" : deze term net als veel anderen is een hype geworden voor maassa_consumptie ...

Maar hoe is die "ontstaan" ??? en waaroom werd deze onterecht term gebruikt door top mensen zoals Bush : CORRECTIE: "mensen in de top" is meer accuraat , in plaats van "top mensen" (ongelukkig en verkeerd geformuleerd uitdrukking + niet alle "mensen in de top" zijn" top mensen" , andersom is ook waar : niet alle "top mensen" zijn in de top...) tot en met gewone mensen zonder enig vorm van kritiek of nadenken over de al dan niet historish , ideologish...of linguistiek "juistheid" van die term ???

Oftewel;is dat de opmars van wat men zou kunnen noemen : de MASSAMENS : de individu die de eigen individualiteit _integriteit_vrijheid_onafhankelijkheid ... verliest (vooraal ook moreel & intellectueel ..., onder ander!) en zich in de massa laat verliezen, ....

In hoeverre is onze eigen individueel denken "ONAFHANKELIJK" & zgn "VRIJ" ... , in deze indivilualistish westerse samenlevingen waarin de individu een centraal plaats krijgt, in theorie althans !

Kijk's even naar deze zeer interessant artikel :

Bron: www.campusprogress.com

Oct.22,2007:

http://www.campusprogress.org/cribsheets/2065/crib_sheet_islamofascism_debunking_smear_tactic


Take care!

Olive Yao
23-10-07, 21:13
Geplaatst door Sallahddin
"Islamofascism" : deze term net als veel anderen is een hype geworden voor maassa_consumptie ...

Maar hoe is die "ontstaan" ??? en waaroom werd deze onterecht term gebruikt door top mensen als Bush tot en met gewone mensen zonder enig vorm van kritiek of nadenken over de al dan niet historish , ideologish...of linguistiek "juistheid" van die term ???

Oftewel;is dat de opmars van wat men zou kunnen noemen : de MASSAMENS : de individu die de eigen individualiteit _integriteit_vrijheid_onafhankelijkheid ... verliest (vooraal ook moreel & intellectueel ..., onder ander!) en zich in de massa laat verliezen, fusilleren....

In hoeverre is onze eigen individueel denken "ONAFHANKELIJK" & zgn "VRIJ" ... , in deze indivilualistish westerse samenlevingen waarin de individu een centraal plaats krijgt, in theorie althans !

Kijk's even naar deze zeer interessant artikel :

Bron: www.campusprogress.com

Oct.22,2007:

http://www.campusprogress.org/cribsheets/2065/crib_sheet_islamofascism_debunking_smear_tactic


Take care!
Ja, goed, genuanceerd artikel volgens mij.

Sallahddin
24-10-07, 13:04
Geplaatst door Sallahddin
"Islamofascism" : deze term net als veel anderen is een hype geworden voor maassa_consumptie ...

Maar hoe is die "ontstaan" ??? en waaroom werd deze onterecht term gebruikt door top mensen zoals Bush : CORRECTIE: "mensen in de top" is meer accuraat , in plaats van "top mensen" (ongelukkig en verkeerd geformuleerd uitdrukking + niet alle "mensen in de top" zijn" top mensen" , andersom is ook waar : niet alle "top mensen" zijn in de top...) tot en met gewone mensen zonder enig vorm van kritiek of nadenken over de al dan niet historish , ideologish...of linguistiek "juistheid" van die term ???

Oftewel;is dat de opmars van wat men zou kunnen noemen : de MASSAMENS : de individu die de eigen individualiteit _integriteit_vrijheid_onafhankelijkheid ... verliest (vooraal ook moreel & intellectueel ..., onder ander!) en zich in de massa laat verliezen, ....

In hoeverre is onze eigen individueel denken "ONAFHANKELIJK" & zgn "VRIJ" ... , in deze indivilualistish westerse samenlevingen waarin de individu een centraal plaats krijgt, in theorie althans !

Kijk's even naar deze zeer interessant artikel :

Bron: www.campusprogress.com

Oct.22,2007:

http://www.campusprogress.org/cribsheets/2065/crib_sheet_islamofascism_debunking_smear_tactic


Take care!

Wijziging, correctie van de verkeerd formulering :" top mensen": "mensen in de top " is meer "correct"!

Moet ik misschien deze topic laten verhuizen naar een aparte venster : of ik er tijd voor heb is maar de vraag!

Sallahddin
24-10-07, 13:17
Geplaatst door Olive Yao
Ja, goed, genuanceerd artikel volgens mij.

Denk ik ook wel : en wel als "genuanceerd" =precies, nauwekeurig, juist...

Mensen hebben behoefte aan klaar_taal , precieze nauwekeurige definities , info_data... niet aan van die politieke correcte misleidende uitspraken, info... waar de main_stream media bijv. vol van is ...

Mensen gaan zomaar smijten met begrippen en concepten zonder enig vorm van kritiek of nadenken : een soort hype die telkens & weer ontstaat af & toe naar aanleiding van het "creeren" van "controversial_hot_labels" die bedoeld zijn voor de primaire gevoelens van mensen met van die termen_begrippen met min of meer emotionele ladingen en traumatishe historishe menselijke ervaringnen = de menselijk rede is daarmee doelbewust opzij geschoven...

P.S.: jammer, Olive: geen tijd: ik moet er wel vandoor ! :lol: : kan niet anders!

En... Thanks 4 ur reaction!= ik snap helemaal niet waaroom onze prikkers niet geinteresseerd blijken te zijn in deze soort "controversies" die dagelijks voor "wetenschappelijke waarheden" worden genomen , en vervolgens veel schade blijven aanrichten .... amazing!

Olive Yao
24-10-07, 17:57
Geplaatst door Sallahddin
Denk ik ook wel : en wel als "genuanceerd" =precies, nauwekeurig, juist...

Mensen hebben behoefte aan klaar_taal , precieze nauwekeurige definities , info_data... niet aan van die politieke correcte misleidende uitspraken, info... waar de main_stream media bijv. vol van is ...

Mensen gaan zomaar smijten met begrippen en concepten zonder enig vorm van kritiek of nadenken : een soort hype die telkens & weer ontstaat af & toe naar aanleiding van het "creeren" van "controversial_hot_labels" die bedoeld zijn voor de primaire gevoelens van mensen met van die termen_begrippen met min of meer emotionele ladingen en traumatishe historishe menselijke ervaringnen = de menselijk rede is daarmee doelbewust opzij geschoven...

P.S.: jammer, Olive: geen tijd: ik moet er wel vandoor ! :lol: : kan niet anders!

En... Thanks 4 ur reaction!= ik snap helemaal niet waaroom onze prikkers niet geinteresseerd blijken te zijn in deze soort "controversies" die dagelijks voor "wetenschappelijke waarheden" worden genomen , en vervolgens veel schade blijven aanrichten .... amazing!
Ik snap het wel. Het gaat over woordgebruik en is tamelijk analytisch. Dat trekt meestal weinig publiek.

Waar is jouw topic hierover gebleven trouwens? :chef:

Sallahddin
25-10-07, 13:01
Geplaatst door Olive Yao
Ik snap het wel. Het gaat over woordgebruik en is tamelijk analytisch. Dat trekt meestal weinig publiek.

Waar is jouw topic hierover gebleven trouwens? :chef:

Beat me :jumping: : werd weggehaald, geloof ik :waaroom??? : weet ik ook niet hoor :tover: = daar had ik ook geen zin of tijd meer in ! :lol: daar had ik mijn bovenstaande fout gecorrigeerd en gemeld en een apart topic geopend (in plaats van klicken op "nieuw bericht", had ik op "reageren" hiero geklickt :vandaar dat deze topic hieronder die van marsi werd geplaatst : excuus , Marsi!!! :lol: !) !

P.S.: analytish ok , maar het betreft een "uitgevonden" term_combinatie die onjuist is en die onterecht werd gebruikt door veel mensen en die gecorrigeerd hoorde te worden !

Take care !

I'm really gone this time! :zwaai:

Olive Yao
25-10-07, 13:04
Geplaatst door Sallahddin
Beat me :jumping: : werd weggehaald, geloof ik :waaroom??? : weet ik ook niet hoor :tover: = daar had ik ook geen zin of tijd meer in ! :lol: daar had ik mijn bovenstaande fout gecorrigeerd en gemeld en een apart topic geopend (in plaats van klicken op "nieuw bericht", had ik op "reageren" hiero geklickt :vandaar dat deze topic hieronder die van marsi werd geplaatst : excuus , Marsi!!! :lol: !) !

P.S.: analytish ok , maar het betreft een "uitgevonden" term_combinatie die onjuist is en die onterecht werd gebruikt door veel mensen en die gecorrigeerd hoorde te worden !

Take care !

I'm really gone this time! :zwaai:
With the wind? Me too ... :engel:

Charlus
25-10-07, 13:26
Geplaatst door Marsipulami
<...>De Raad van State heeft in een interessant arrest het ontslag van een leerkracht islamitische godsdienst geschorst, die was ontslagen omdat ze een hoofddoek droeg. Let wel, niet omdat ze die tijdens haar les islamitische godsdienst droeg, want tijdens die les mocht ze van de school wel een hoofddoek dragen, maar omdat ze die weigerde af te zetten zodra ze buitenstapte, tussen haar leslokaal en de schoolpoort zeg maar. Een ontslag om dringende redenen volgde, omdat ze volgens haar directie door haar wandeling over de speelplaats de neutraliteit van het gemeenschapsonderwijs in gevaar bracht.<...>
Tijdens de les Islamitische godsdienst mocht ze een hoofddoek dragen, maar niet daarbuiten omdat ze anders "de neutraliteit van het gemeenschapsonderwijs in gevaar bracht". Maar als ze de hoofddoek tijdens godsdienstles draagt, brengt ze volgens dezelfde redenatie de neutraliteit toch ook in gevaar? Iemand die zich demonstratief tooit met een Islamitisch kenteken geeft Islamles. Hans Jansen of, vooruit, Jeroen Luyendijk zouden ze juist als docent Islamitische godsdienst moeten aanstellen.

knuppeltje
25-10-07, 13:52
Geplaatst door Charlus
Tijdens de les Islamitische godsdienst mocht ze een hoofddoek dragen, maar niet daarbuiten omdat ze anders "de neutraliteit van het gemeenschapsonderwijs in gevaar bracht". Maar als ze de hoofddoek tijdens godsdienstles draagt, brengt ze volgens dezelfde redenatie de neutraliteit toch ook in gevaar? Iemand die zich demonstratief tooit met een Islamitisch kenteken geeft Islamles. Hans Jansen of, vooruit, Jeroen Luyendijk zouden ze juist als docent Islamitische godsdienst moeten aanstellen.


Doe mij Luyendijk maar.
Maar in België gaat er niets als gewoon, zal dan zelfs Luyendijk nog van opkijken.

Sallahddin
25-10-07, 20:13
Geplaatst door Olive Yao
With the wind? Me too ... :engel:


Yes, on a flying carpet ! :lol: around the world in ....80 days! ... need a ride , girl ??? :engel: :lol:... shall i pick u up ??? :fparty: ! .... another time??? 'cause u're so busy??? ... ok , then : see ya next time!... when i'm back again!




"Gone ... with the wind !": great _romantic_book_movie ! :duim: :engel:

Take care!