PDA

Bekijk Volledige Versie : Het vuur heeft Californie de oorlog verklaard...



Wizdom
23-10-07, 16:14
Meer evacuaties Californië door bosbranden

Uitgegeven: 23 oktober 2007 14:13
Laatst gewijzigd: 23 oktober 2007 15:32

LOS ANGELES - De autoriteiten in de Amerikaanse staat Californië hebben zeker 300.000 mensen bevolen hun huizen te verlaten, aldus lokale mediaberichten. Dertien grote bosbranden teisteren Californië en hebben al zeker 1000 vierkante kilometer land verwoest.

De branden legden al 650 huizen, honderd bedrijven en vijftig bijgebouwen in de as. Vooral de regio rond de stad San Diego is getroffen. Een persoon is overleden en meer dan twintig mensen zijn gewond geraakt. Inmiddels zijn al 200.000 huishoudens geëvacueerd en ook ziekenhuizen, bejaardenhuizen en gevangenissen zijn ontruimd.

Malibu

In het welvarende Malibu worden veel huizen van filmsterren bedreigd. Onder de geëvacueerden zijn de acteurs Dick Van Dyke, Mel Gibson en actrice Olivia Newton John.

Bestrijding

In totaal bestrijden 4900 brandweerlieden met 314 brandweerwagens het vuur. Verder zijn negentien vliegtuigen, vijftien bulldozers en acht helikopters ingezet.

De brandweer kan volgens Zev Jaroslavsky van de gemeente Los Angeles het werk nauwelijks aan. Buurstaten hebben extra brandweerlieden naar Californië gestuurd

Wizdom
23-10-07, 16:28
Bush roept noodtoestand uit in Californië

Uitgegeven op dinsdag 23 oktober 2007 om 15:51:42

(Novum/AP) - De Amerikaanse president George Bush heeft dinsdagmorgen de noodtoestand uitgeroepen in zeven districten van Californië waar bosbranden woeden, om de federale hulp voor het belaagde gebied te versnellen.

Honderden huizen zijn al in de as gelegd door het vuur, dat wordt aangewakkerd door een harde, droge woestijnwind. Die gaat voorlopig nog niet liggen en omdat de temperaturen nog blijven stijgen is het einde van de beproeving niet in zicht. Zeker 655 huizen en 168 bedrijfs- en kantoorpanden zijn al in vlammen opgegaan en duizenden andere gebouwen worden bedreigd door de minstens veertien branden die over een gebied van bijna honderd hectare aan de gang zijn. Ook in Malibu, waar veel beroemdheden wonen, worden honderden huizen bedreigd. Voor de bestrijding van de branden in Malibu alleen al zijn zevenhonderd brandweermannen ingezet.

"De lucht was gewoon rood, Overal waar ik keek was het rood, gloeiend. De politie kwam in gierende vaart langs om iedereen te vertellen dat ze nu weg moesten wezen", zei de 55-jarige Ronnie Leigh, die haar stacaravan in Los Angeles County had verlaten. Zeker 265.000 bewoners van de kuststrook van San Diego tot aan het bijna 250 kilometer noordelijker gelegen Malibu hebben de dringende raad gekregen te vertrekken.

Sinds de branden zondag uitbraken is er één dode gevallen en zijn zeker 41 mensen gewond geraakt, onder wie zestien brandweerlieden.

"Er staan meer huizen in brand dan wij aan mensen en brandweerploegen hebben om ze te bestrijden", zei Lisa Blake van de brandweer in San Diego. Californië heeft de brandweer van andere staten om hulp gevraagd.

In veel gevallen kwam de brandweer niet aan blussen toe omdat brandweerlieden het te druk hadden met het inpraten op bewoners die hun huizen niet wilden verlaten. Om zoveel mogelijk mensen beschikbaar te hebben voor de evacuaties werden alle verloven van de politie in San Diego ingetrokken.

Wizdom
23-10-07, 19:25
SAN DIEGO, California (CNN) -- More than 320,000 people have fled wildfires that have destroyed more than 1,300 homes across Southern California, officials said Tuesday.


Fire burns early Tuesday in Chula Vista, California, south of San Diego.

1 of 3 more photos » Fears grew north of Los Angeles that the winds may fan three wildfires into one monster blaze, with too few resources available to fight it.

Those fires threaten more than 56,000 homes.

In San Diego County, 300,000 evacuees sought refuge in shelters, schools and stadiums as fires pushed into new areas Tuesday.

"It will not end ... until it reaches the ocean or the winds turn around," San Diego Fire Battalion Chief Bruce Cartelli said.

Firefighters expected no break from the winds fueling the fires until midday Thursday, said Harvey Johnson, deputy administrator for the Federal Emergency Management Agency.

At least 16 wildfires have scorched about 425 square miles from north of Los Angeles to southeast of San Diego since the weekend.

Supervisor Ron Roberts said Tuesday about 1,000 homes have been destroyed in San Diego County alone.

Five of San Diego's 23 emergency shelters reached capacity Monday evening. Others evacuees took shelter with friends or relatives. Watch evacuee tell why she fled to stadium »

Koala64
23-10-07, 19:30
Lekker he Wiz?

:engel:

Wizdom
23-10-07, 19:38
Geplaatst door Koala64
Lekker he Wiz?

:engel:

Ik ben geen pyromaan...

naam
23-10-07, 20:10
Geplaatst door Wizdom
Ik ben geen pyromaan...

De Vuur? David............

Wizdom
23-10-07, 20:34
Reuters) - Wildfires burned across Southern California for a third day on Tuesday.

Following are some key numbers:

* At least 17 fires from Santa Barbara to the Mexican border

* More than 300,000 people evacuated

* More than 1,300 homes and buildings lost

* One person dead

* 300,000 acres burned

* Seven Southern California counties declared disaster areas

* Hot winds gusting up to 70 mph (113 kph)

* About 6,000 firefighters battle flames

Wizdom
23-10-07, 20:41
BNR correspondent Reinout van Wagtendonk bericht vanuit het rampgebied

San Diego evacueert ruim half miljoen mensen
De lokale autoriteiten in de Amerikaanse stad San Diego hebben in verband met de bosbranden meer dan 500.000 mensen opdracht gegeven hun huizen te verlaten en elders een veilig heenkomen te zoeken. Dat meldde de Amerikaanse krant Los Angeles Times dinsdag.

Maandagavond was volgens de krant in het zuiden van de staat Californië al 1100 vierkante kilometer in vlammen opgegaan. Bijna 900 gebouwen zijn verwoest. Slechts een persoon is tot nog toe omgekomen. Zeker 37 mensen hebben verwondingen opgelopen, onder wie zeventien brandweerlieden.

BNR correspondent Reinout van Wagtendonk bericht vanuit het rampgebied


Op zeker dertien plaatsen in de staat Californië woeden branden. Harde wind wakkert de brandhaarden aan waardoor ze niet onder controle te krijgen zijn.

Ondercommandant John Tomson van de brandweer van San Diego vreest voor de stad als de wind niet gaat liggen. Het vuur zou door de hele metropool kunnen trekken tot aan de Stille Oceaan. 'We gaan het niet tegenhouden. Ik heb zelfs geen idee meer waar het allemaal zit. Ik ben er niet zeker van of iemand dat nog weet', aldus Tomson.

Bijna 5000 brandweerlieden bestrijden het vuur. Gouverneur Arnold Schwarzenegger van Californië heeft de Nationale Garde en het leger om hulp verzocht.

Volgens sheriff Bill Kolender van San Diego lijken de branden die van 2003 te gaan overtreffen. Toen ging 1100 vierkante kilometer in vlammen op, werden 5000 gebouwen verwoest en kwamen vijftien mensen om het leven.

Red Sonja
23-10-07, 20:48
Dit is natuurlijk weer prachtig kosmisch geregeld. Laat de natuur zijn werk maar doen.

Wizdom
23-10-07, 21:07
Bush: Noodstoestand in Californië

SAN DIEGO (AP) – De Amerikaanse president George Bush heeft dinsdagmorgen de noodtoestand uitgeroepen in zeven districten van Californië waar bosbranden woeden, om de federale hulp voor het belaagde gebied te versnellen.

Honderden huizen zijn al in de as gelegd door het vuur, dat wordt aangewakkerd door een harde, droge woestijnwind. Die gaat voorlopig nog niet liggen en omdat de temperaturen nog blijven stijgen is het einde van de beproeving niet in zicht. Zeker 655 huizen en 168 bedrijfs– en kantoorpanden zijn al in vlammen opgegaan en duizenden andere gebouwen worden bedreigd door de minstens veertien branden die over een gebied van bijna honderd hectare aan de gang zijn. Ook in Malibu, waar veel beroemdheden wonen, worden honderden huizen bedreigd. Voor de bestrijding van de branden in Malibu alleen al zijn zevenhonderd brandweermannen ingezet.

„De lucht was gewoon rood. Overal waar ik keek was het rood, gloeiend. De politie kwam in gierende vaart langs om iedereen te vertellen dat ze nu weg moesten wezen”, zei de 55–jarige Ronnie Leigh, die haar stacaravan in Los Angeles County had verlaten. Zeker 265.000 bewoners van de kuststrook van San Diego tot aan het bijna 250 kilometer noordelijker gelegen Malibu hebben de dringende raad gekregen te vertrekken.

Sinds de branden zondag uitbraken is er één dode gevallen en zijn zeker 41 mensen gewond geraakt, onder wie zestien brandweerlieden.

„Er staan meer huizen in brand dan wij aan mensen en brandweerploegen hebben om ze te bestrijden”, zei Lisa Blake van de brandweer in San Diego. Californië heeft de brandweer van andere staten om hulp gevraagd.

In veel gevallen kwam de brandweer niet aan blussen toe omdat brandweerlieden het te druk hadden met het inpraten op bewoners die hun huizen niet wilden verlaten. Om zov

Cherry Bo
23-10-07, 21:09
Oh ik snap het.

God is boos op Californië en nu moet Californië branden als de hel van Satan...

Wat eng hè jongens?

Koala64
23-10-07, 21:11
Geplaatst door Cherry Bo
Oh ik snap het.

God is boos op Californië en nu moet Californië branden als de hel van Satan...

Wat eng hè jongens?
Wel jammer dat hij in New Orleans juist de meest armen te grazen nam. Richtfout denk ik, maar nu bingo. :rolleyes:

mark61
23-10-07, 21:13
Geplaatst door Cherry Bo
Oh ik snap het.

God is boos op Californië en nu moet Californië branden als de hel van Satan...

Wat eng hè jongens?

Als ik god was zou ik iig Nol de Governator zijn hut in de as leggen :gechoquee

mark61
23-10-07, 21:14
Geplaatst door Koala64
Wel jammer dat hij in New Orleans juist de meest armen te grazen nam. Richtfout denk ik, maar nu bingo. :rolleyes:

Dat waren negerts en nog christenhonden op de koop toe. Bovendien hadden ze niet op Nader of Gore gestemd :(

mark61
23-10-07, 21:15
Allah's eigen ramptoerist Wiz :duim:

Koala64
23-10-07, 21:18
Geplaatst door mark61
Dat waren negerts en nog christenhonden op de koop toe. Bovendien hadden ze niet op Nader of Gore gestemd :(

Verdomd, da's waar. Nou, achteraf toch bull's eye dus.

Wizdom
23-10-07, 21:25
Na New Orleans (Katrina), de hypotheekcrisis, de dollar krach is dit een behoorlijke blow voor de VS...

Amerika wordt wakker..... De VS gaat een rampspoed met de proporties van Irak tegemoet....

Cherry Bo
23-10-07, 21:28
Geplaatst door Wizdom
Na New Orleans (Katrina), de hypotheekcrisis, de dollar krach is dit een behoorlijke blow voor de VS...

Amerika wordt wakker..... De VS gaat een rampspoed met de proporties van Irak tegemoet....

Brrrrr zeg!

Ik vind dit zó eng gewoon Wizdom. Ik ga mij bekeren tot de islam want ik zie de tekenen van gods toorn tot ons komen.

Wizdom
23-10-07, 21:29
Geplaatst door Cherry Bo
Brrrrr zeg!

Ik vind dit zó eng gewoon Wizdom. Ik ga mij bekeren tot de islam want ik zie de tekenen van god's universum tot ons komen.

Doe wat je goed dunkt.... It's youre live...

Cherry Bo
23-10-07, 21:30
Geplaatst door Wizdom
Doe wat je goed dunkt.... It's youre live...

Thanks man!

Koala64
23-10-07, 21:30
Geplaatst door Cherry Bo
Brrrrr zeg!

Ik vind dit zó eng gewoon Wizdom. Ik ga mij bekeren tot de islam want ik zie de tekenen van gods toorn tot ons komen.
En dit is alleen nog maar vanwegen een ingroeiende teennagel.
Moet je nagaan als ie echt pissed off is. :duivels:

mark61
23-10-07, 21:33
Geplaatst door Cherry Bo
Ik zou wel meer in de as leggen. Ik zou Amsterdam bijvoorbeeld in de as leggen, behalve West. Want daar heb ik helperts rondbanjeren met sjerrycans...

Licht ontvlambare hulpsinterklazen.

Cherry Bo
23-10-07, 21:35
Geplaatst door mark61
Licht ontvlambare hulpsinterklazen.

:haha:

Koala64
23-10-07, 21:43
Spaceshuttle Discovery succesvol gelanceerd

Spaceshuttle Discovery is om 17.38 uur succesvol gelanceerd in Cape Canaveral in Florida. De belangrijkste taak van de missie STS-120 is het brengen en vastkoppelen van de Module Harmony, ook wel Node 2. Deze module moet ervoor gaan zorgen dat er meerdere modules vastgekoppeld kunnen worden aan het ruimtestation.

Het leek erop dat de weersvoorspellingen van vanmiddag roet in het eten zouden gooien, maar bij het voltanken van de brandstoftank bleek dit mee te vallen. Over twee weken zal het ruimteveer met de zevenkoppige bemanning terugkeren op het Kennedy Space Center.

---

Kijk en zo'n riskante onderneming gaat dan wel weer goed.
God's wegen zijn ondoorgrondelijk. :tover:

Wizdom
23-10-07, 21:46
Geplaatst door Koala64
Spaceshuttle Discovery succesvol gelanceerd

Spaceshuttle Discovery is om 17.38 uur succesvol gelanceerd in Cape Canaveral in Florida. De belangrijkste taak van de missie STS-120 is het brengen en vastkoppelen van de Module Harmony, ook wel Node 2. Deze module moet ervoor gaan zorgen dat er meerdere modules vastgekoppeld kunnen worden aan het ruimtestation.

Het leek erop dat de weersvoorspellingen van vanmiddag roet in het eten zouden gooien, maar bij het voltanken van de brandstoftank bleek dit mee te vallen. Over twee weken zal het ruimteveer met de zevenkoppige bemanning terugkeren op het Kennedy Space Center.

---

Kijk en zo'n riskante onderneming gaat dan wel weer goed.
God's wegen zijn ondoorgrondelijk. :tover:

Je kunt pas zeggen dat het geslaagd is als ie veilig terug is...

mark61
23-10-07, 21:48
Geplaatst door Koala64
Kijk en zo'n riskante onderneming gaat dan wel weer goed.
God's wegen zijn ondoorgrondelijk. :tover:

Dat komt doordat ze tegenwoordig voor de zekerheid een moslim meenemen. Een Maleisiër was het toch?

Wizdom
23-10-07, 21:49
Calif. fires seen costing hundreds of millions in damage

SAN FRANCISCO (Reuters) - The fires raging in southern California have likely caused several hundred million dollars worth of damage to home and business properties, the state's insurance commissioner told Reuters on Tuesday.

"In South Lake Tahoe where we just finished working with the victims there over the last several months, you had 254 homes destroyed at a total cost of $150 million," California Insurance Commissioner Steve Poizner said. "Here the damage is much more widespread, more than a thousand homes destroyed so far, plus, you know, scores of businesses."

"This is just a terrible disaster; it's going to be one of the worst ever," he said adding the total destruction would easily be in the hundreds of millions of dollars.

Koala64
23-10-07, 21:49
Geplaatst door mark61
Dat komt doordat ze tegenwoordig voor de zekerheid een moslim meenemen. Een Maleisiër was het toch?
Die is alweer terug dacht ik.

Koala64
23-10-07, 21:50
Geplaatst door Wizdom
Je kunt pas zeggen dat het geslaagd is als ie veilig terug is...
Ah das waar. Kun je nog op tijd popcorn in huis halen Wiz.

mark61
23-10-07, 21:51
Geplaatst door Koala64
Ah das waar. Kun je nog op tijd popcorn in huis halen Wiz.

Die Maleisiër is zeker zo'n zondaar.

mark61
23-10-07, 21:52
Geplaatst door Koala64
Die is alweer terug dacht ik.

Dan maar wiz mee als mascotte en verzekeringspolis

Red Sonja
23-10-07, 21:54
California über alles!!!
Jawohl!

Iedereen krijgt gewoon wat ie verdient,
de kosmos is altijd eerlijk.

Red Sonja
23-10-07, 21:57
Geplaatst door Wizdom
Je kunt pas zeggen dat het geslaagd is als ie veilig terug is...

:hihi:

Wizdom
23-10-07, 21:58
Ironisch genoeg moeten mariniers die net uit Irak zijn gekomen oorlog voeren tegen de monster brand...

Cherry Bo
23-10-07, 21:58
Geplaatst door Red Sonja
California über alles!!!
Jawohl!

Iedereen krijgt gewoon wat ie verdient,
de kosmos is altijd eerlijk.

Het wordt tijd dat iemand jouw organen eruit trekt. Je tergt! :ego:

Red Sonja
23-10-07, 22:04
Geplaatst door Cherry Bo
Het wordt tijd dat iemand jouw organen eruit trekt.

De kosmos is eerlijk:
Datgene wat je een ander toewenst, roep je altijd over jezelf af.

Ik wens je het allerbeste meis. :)

Wizdom
23-10-07, 22:08
Failliete Bush moet weer voor de zoveelste keer een nood persconferentie geven van "federale" hulp...

De blinde helpt de lamme....

Wizdom
23-10-07, 22:12
Veiligheids ambtenaar Chertoff:

Alle hoop is gericht op de wind..... Alleen de wind heeft het lot van Californie in handen....

Herhaling.... ALLEEN de WIND heeft het lot van Californie in handen....

Voor de ARROGANTE mensen onder ons.... Er is geen CONTROLE van de MENS....

naam
23-10-07, 22:15
Geplaatst door Wizdom
Veiligheids ambtenaar Chertoff:

Alle hoop is gericht op de wind..... Alleen de wind heeft het lot van Californie in handen....

Herhaling.... ALLEEN de WIND heeft het lot van Californie in handen....

Voor de ARROGANTE mensen onder ons.... Er is geen CONTROLE van de MENS....

Caps Loc probleem?

Die wind gaat heus weer liggen. Er worden weer huizen gebouwd, volgend jaar zie er niets meer van.

Wat zeur je nou.

Wizdom
23-10-07, 22:18
Geplaatst door naam
Caps Loc probleem?

Die wind gaat heus weer liggen. Er worden weer huizen gebouwd, volgend jaar zie er niets meer van.

Wat zeur je nou.

Dat is al sinds NOACH en FARAO...

mark61
23-10-07, 22:19
Geplaatst door Wizdom
Dat is al sinds NOACH en FARAO...

Toen hadden ze nog geen TOETSENborden :denk:

Red Sonja
23-10-07, 22:20
Geplaatst door Wizdom
Ironisch genoeg moeten mariniers die net uit Irak zijn gekomen oorlog voeren tegen de monster brand...

Idd. de ironie!
Zoiets verzin je toch niet?

III
23-10-07, 22:21
Geplaatst door naam
Caps Loc probleem?

Die wind gaat heus weer liggen. Er worden weer huizen gebouwd, volgend jaar zie er niets meer van.

Wat zeur je nou.

En als een straf van God zullen ze het toch niet zien daar.
Dat is aan één kant wel goed, aan de andere kant zeer slecht.

Wizdom
23-10-07, 22:21
Geplaatst door Wizdom
Veiligheids ambtenaar Chertoff:

Alle hoop is gericht op de wind..... Alleen de wind heeft het lot van Californie in handen....

Herhaling.... ALLEEN de WIND heeft het lot van Californie in handen....

Voor de ARROGANTE mensen onder ons.... Er is geen CONTROLE van de MENS....

En zo is het ook op De Dag Des Oordeels....

Totale Controle van de Schepper.... en totale macheloosheid van de mens....

Cherry Bo
23-10-07, 22:30
Geplaatst door Red Sonja
De kosmos is eerlijk:
Datgene wat je een ander toewenst, roep je altijd over jezelf af.

Ik wens je het allerbeste meis. :)

Oei oei, ik snap het. Nu gaat men MIJN organen eruit trekken hè?

Nee, ik neem mijn woorden terug en bekeer mij tevens tot de islam voor de zekerheid.

Cherry Bo
23-10-07, 22:31
Geplaatst door Wizdom
En zo is het ook op De Dag Des Oordeels....

Totale Controle van de Schepper.... en totale macheloosheid van de mens....

En dat paddo's maar snel haram verklaard mogen worden. Wat jij?

Wizdom
23-10-07, 22:33
Geplaatst door Cherry Bo
En dat paddo's maar snel haram verklaard mogen worden. Wat jij?

Dat zijn ze al...

Cherry Bo
23-10-07, 22:33
Word liever een nieuwe collega van de politie of zo? Of van god. Halleluja! Ik ben om.

Cherry Bo
23-10-07, 22:34
Geplaatst door Wizdom
Dat zijn ze al...

Amen to that my friend

III
23-10-07, 22:39
Geplaatst door Cherry Bo
Oei oei, ik snap het. Nu gaat men MIJN organen eruit trekken hè?

Nee, ik neem mijn woorden terug en bekeer mij tevens tot de islam voor de zekerheid.

Nee, volgens mij snap je het niet.

III
23-10-07, 22:47
Geplaatst door mark61
Toen hadden ze nog geen TOETSENborden :denk:

Maar al wel accu's.

Red Sonja
23-10-07, 22:51
Geplaatst door III
Nee, volgens mij snap je het niet.

Deep down weet ze het heus wel.

III
23-10-07, 22:53
Geplaatst door Red Sonja
Deep down weet ze het heus wel.

Die keer dat die kerel uit Den Haag je dreigde "uit te wonen met een priem", was je toch niet vergeten?
Affijn, toen ik hem daarmee confronteerde, wist hij niet hoe hard hij dat moest ontkennen.
Tja, zo weinig graverend vond hij die uitspraak zelf dus toch niet...

Cherry Bo
23-10-07, 23:16
Geplaatst door Red Sonja
Deep down weet ze het heus wel.

Ja ze weet het heus wel hoor III. :ego:

En er zijn altijd verzachtende omstandigheden toch Son?

mark61
23-10-07, 23:34
Geplaatst door Cherry Bo
Ja ze weet het heus wel hoor III. :ego:

En er zijn altijd verzachtende omstandigheden toch Son?

Zuster je gaat branden, hoe dan ook. Ik vrees spontane zelfontbranding. Zo niet, dan heb ik nog wel een kan sjerry staan :wijs: