PDA

Bekijk Volledige Versie : Doopsel is onomkeerbaar



Marsipulami
23-10-07, 22:52
Spaanse rechter: schrap naam uit doopregister

Hilversum (CWNews/Van onze redactie) 23 oktober 2007 - Een Spaans gerechtshof heeft het aartsbisdom Valencia opgedragen de naam van een man uit het doopregister te schrappen.

Homohuwelijk
Manuel Blat Gonzalez vroeg de katholieke Kerk de registratie van zijn doopsel in 1967 te schrappen. Blat is homoseksueel en tegenstander van de kerkelijke oppositie tegen het homohuwelijk. Het aartsbisdom weigerde zijn naam te wissen en legde uit dat het doopsel onomkeerbaar is. Bovendien stelde het aartsdiocees dat het doopregister als document historische waarde heeft.

Hoger beroep
Een staatsorgaan belast met de bescherming van individuele privacy spande namens Blat een rechtszaak aan. Een rechtbank stelde Blat in het gelijk en droeg de kerk op zijn naam uit het doopregister te schrappen. Dat vonnis werd door een gerechtshof in Valencia bevestigd. Het hof verwierp het door het aartsbisdom aangespannen hoger beroep.

III
23-10-07, 23:03
Geplaatst door Marsipulami
Spaanse rechter: schrap naam uit doopregister

Hilversum (CWNews/Van onze redactie) 23 oktober 2007 - Een Spaans gerechtshof heeft het aartsbisdom Valencia opgedragen de naam van een man uit het doopregister te schrappen.

Homohuwelijk
Manuel Blat Gonzalez vroeg de katholieke Kerk de registratie van zijn doopsel in 1967 te schrappen. Blat is homoseksueel en tegenstander van de kerkelijke oppositie tegen het homohuwelijk. Het aartsbisdom weigerde zijn naam te wissen en legde uit dat het doopsel onomkeerbaar is. Bovendien stelde het aartsdiocees dat het doopregister als document historische waarde heeft.

Hoger beroep
Een staatsorgaan belast met de bescherming van individuele privacy spande namens Blat een rechtszaak aan. Een rechtbank stelde Blat in het gelijk en droeg de kerk op zijn naam uit het doopregister te schrappen. Dat vonnis werd door een gerechtshof in Valencia bevestigd. Het hof verwierp het door het aartsbisdom aangespannen hoger beroep.

Een aanwijzing dat heilige sacramenten tussen God en een mens zijn.

Het is voor mij al enige stations terug dat dit de revue passeerde en ik kan me niet meer herinneren of het nu de armeren van geest of juist de meer gevorderden zijn die deze anekdote als aanwijzing zien...

Koala64
23-10-07, 23:16
Nou daar ben ik dan mooi mee. Ben ook gedoopt, mij is nooit iets gevraagd. :rolleyes:

Olive Yao
23-10-07, 23:19
kleine stap naar doperegister :blowen:

Marsipulami
23-10-07, 23:20
Geplaatst door III
Een aanwijzing dat heilige sacramenten tussen God en een mens zijn.



Sacramenten worden bemiddeld door de kerk. De kerk is een door God in het leven geroepen heilsinstituut, maar ook een gemeenschap van zondige mensen. In de kerk wordt God steeds weer opnieuw mens en zijn de hemel en de aarde met elkaar verweven.

De katholieke kerk verwerpt heilsindividualisme. De katholieke kerk is als een boot. Alle opvarenden blijven drijven en raken ter bestemming oftewel verdrinken ze allemaal. Hoe heilig iemand op die boot ook is als ze zinkt dan verdrinkt die heilige mee. Als de boot ter bestemming geraakt, dan zal ook de zondaar er geraken.

Protestanten en mosims hebben daarentegen allemaal een privé-vliegtuigje om ter bestemming te geraken. Voor katholieken geldt echter 'geen heil buiten de kerk (-boot)' (van ik weet niet welke kerkvader gezegd).




Het is voor mij al enige stations terug dat dit de revue passeerde en ik kan me niet meer herinneren of het nu de armeren van geest of juist de meer gevorderden zijn die deze anekdote als aanwijzing zien...

Te moeilijk voor mij.

mark61
23-10-07, 23:28
Geplaatst door Koala64
Nou daar ben ik dan mooi mee. Ben ook gedoopt, mij is nooit iets gevraagd. :rolleyes:

Op naar Spanje!

Marsipulami
23-10-07, 23:29
Geplaatst door Koala64
Nou daar ben ik dan mooi mee. Ben ook gedoopt, mij is nooit iets gevraagd. :rolleyes:

Kinderen zijn per definitie afhankelijk van de plaatsvervangende keuzes die hun ouders maken voor hen. Ze zijn nog niet in staat om zelf verantwoorde keuzes te maken. Liefhebbende ouders wensen het allerbeste voor hun kind. Dan is het maar normaal dat ze hun kinderen laten dopen.

mark61
23-10-07, 23:33
Geplaatst door Marsipulami
Kinderen zijn per definitie afhankelijk van de plaatsvervangende keuzes die hun ouders maken voor hen. Ze zijn nog niet in staat om zelf verantwoorde keuzes te maken. Liefhebbende ouders wensen het allerbeste voor hun kind. Dan is het maar normaal dat ze hun kinderen laten dopen.

Of hier en daar wat vlees eraf hakken :lachu:

Marsipulami
23-10-07, 23:37
Geplaatst door mark61
Of hier en daar wat vlees eraf hakken :lachu:

?

mark61
23-10-07, 23:38
Geplaatst door Marsipulami
?

Ja dan valt die katholicisme nog mee, no, in het lijstje beslissingen nemen voor onmondige kinderen.

Koala64
23-10-07, 23:39
Geplaatst door Marsipulami
Kinderen zijn per definitie afhankelijk van de plaatsvervangende keuzes die hun ouders maken voor hen. Ze zijn nog niet in staat om zelf verantwoorde keuzes te maken. Liefhebbende ouders wensen het allerbeste voor hun kind. Dan is het maar normaal dat ze hun kinderen laten dopen.
Er kwam een fel rood licht uit mijn ogen, ik huilde met meerdere stemmen en het water begon spontaan te koken.

Hadden ze toch kunnen weten dat ik niet wilde. :bril:

Marsipulami
23-10-07, 23:40
Geplaatst door mark61
Ja dan valt die katholicisme nog mee, no, in het lijstje beslissingen nemen voor onmondige kinderen.

Ik snap je niet.

Marsipulami
23-10-07, 23:50
Geplaatst door Koala64
Er kwam een fel rood licht uit mijn ogen, ik huilde met meerdere stemmen en het water begon spontaan te koken.

Hadden ze toch kunnen weten dat ik niet wilde. :bril:

Daarom is er binnen de katholieke kerk het sacramentele vormsel. Op de drempel naar de volwassenheid wordt gedoopten gevraagd of ze de keuze die hun ouders eertijds maakten in hun plaats, uit vrije wil wensen te bevestigen tgo God en zijn kerk. Doopsel vormsel en eucharistie zijn de drie sacramenten die nodig zijn voor een volledige initiatie als christen.

mark61
23-10-07, 23:51
Geplaatst door Marsipulami
Ik snap je niet.

Morgenochtend misschien weer.

mark61
23-10-07, 23:52
Geplaatst door Marsipulami
Daarom is er binnen de katholieke kerk het sacramentele vormsel. Op de drempel naar de volwassenheid wordt gedoopten gevraagd of ze de keuze die hun ouders eertijds maakten in hun plaats, uit vrije wil wensen te bevestigen tgo God en zijn kerk.

In Spanje kan je dus kiezen uit de antwoorden 'ja' en 'ja'. Interessant.

Koala64
23-10-07, 23:55
Geplaatst door mark61
In Spanje kan je dus kiezen uit de antwoorden 'ja' en 'ja'. Interessant.
Soort Utrechts burgemeestersreferendum. :jeweetog:

Marsipulami
23-10-07, 23:58
Geplaatst door mark61
In Spanje kan je dus kiezen uit de antwoorden 'ja' en 'ja'. Interessant.

Er is volgens mij een regel in het katholieke kerkelijk recht die stelt dat de keuze voor een sacrament (bv huwelijk) die gemaakt werd onder (psychologische) dwang, het sacrament ongeldig (nietig - nooit bestaan) maakt.

mark61
24-10-07, 00:05
Geplaatst door Marsipulami
Er is volgens mij een regel in het katholieke kerkelijk recht die stelt dat de keuze voor een sacrament (bv huwelijk) die gemaakt werd onder (psychologische) dwang, het sacrament ongeldig (nietig - nooit bestaan) maakt.

Alle kinderen worden onder dwang gedoopt. Dus wat lullen ze nou in Spanje?

mark61
24-10-07, 00:05
Geplaatst door Koala64
Soort Utrechts burgemeestersreferendum. :jeweetog:

Die ene had tenminste nog een bril.

Marsipulami
24-10-07, 00:18
Geplaatst door mark61
Alle kinderen worden onder dwang gedoopt. Dus wat lullen ze nou in Spanje?

Ik ben mijn ouders dankbaar voor hun hulp en liefdevolle bekommernis op een moment dat ikzelf nog niet in staat was om te kiezen.

III
24-10-07, 00:46
Geplaatst door Marsipulami
Sacramenten worden bemiddeld door de kerk. De kerk is een door God in het leven geroepen heilsinstituut, maar ook een gemeenschap van zondige mensen. In de kerk wordt God steeds weer opnieuw mens. Zijn de hemel en de aarde met elkaar verweven.

De katholieke kerk verwerpt heilsindividualisme. De katholieke kerk is als een boot. Alle opvarenden blijven drijven en raken ter bestemming oftewel verdrinken ze allemaal. Hoe heilig iemand op die boot ook is als ze zinkt dan verdrinkt die heilige mee. Als de boot ter bestemming geraakt, dan zal ook de zondaar er geraken.

Protestanten en mosims hebben daarentegen allemaal een privé-vliegtuigje om ter bestemming te geraken. Voor katholieken geldt echter 'geen heil buiten de kerk (-boot)' (van ik weet niet welke kerkvader gezegd).

Sacramenten worden benoemd door instanties als de kerk.
Vergeet echter niet dat iedereen een kind is van dezelfde god en dat het maken van een afwijkende keuze (= een andere keuze dan die van jou) het verbond tussen dat individu en zijn schepper niet anders maakt.

De kerk is mijns inziens meer een zinkend schip of een onderzeeboot.
In het geval van een zinkend schip is het zaaks te redden wat er te redden valt en daarvoor heb je lieden nodig die weten dat het schip zinkende is en hoe je het best te werk gaat om er zoveel mogelijk te redden.
In het geval van een onderzeeër: torpederen die hap!




Geplaatst door Marsipulami

Te moeilijk voor mij.
Geplaatst door III

Het is voor mij al enige stations terug dat dit de revue passeerde en ik kan me niet meer herinneren of het nu de armeren van geest of juist de meer gevorderden zijn die deze anekdote als aanwijzing zien...

Zou je denken?
Voor mij is het al lang geleden dat ik mij druk maakte om dit soort dingen.
Niets meer dan futiliteiten en massahypnotische materie.
Nu vraag ik mij waarlijk af of het zien dat een verbond iets is tussen jou en je schepper ( en dus niet iets tussen jou , je schepper en een derde partij, zoals een instituut) iets is voor beginnelingen of voor gevorderden.

III
24-10-07, 01:06
Geplaatst door Marsipulami
Kinderen zijn per definitie afhankelijk van de plaatsvervangende keuzes die hun ouders maken voor hen. Ze zijn nog niet in staat om zelf verantwoorde keuzes te maken. Liefhebbende ouders wensen het allerbeste voor hun kind. Dan is het maar normaal dat ze hun kinderen laten dopen.

Als je er niet meer van af komt, dan is het misschien wel beter dat je in een atheïstisch gezin mag opgroeien.

Ikzelf ben wel voor godsdienstlessen op school, maar dan niet vastgezet in een kader.
Kennis geestelijk Leven (KGL) heette dat op de school waar ik pas na het Christelijk Lyceum op kwam. Tja, toen was het al zwaar te laat. Het virus had me al te pakken. Jezus was al de eniggeboren zoon van de enige god die beschikte over alle leven...
Aan de ene kant vind ik het goed dat ik ben opgegroeid met religie, aan de andere kant is het een beroving van mijn eigen vrije keuze mijn zielenheil zelf te zoeken.
Ik vind dat dit onder kindermishandeling mag worden geplaatst, net als het moedwillig verminken van kleine kinderen om zo een wit voetje te halen bij de grote, boze meester...

Voor degenen die op een leeftijd waarop ze geacht zijn zelf keuzes te maken nog steeds willen kiezen voor een lidmaatschap van een instituut dat ze bindt, die moeten dat zelf weten. al vind ik wel dat iedereen het recht heeft minstens twee kanten van het verhaal te horen.
De keuze waarlijk vrij te zijn lijk je op deze wereld pas dan te kunnen maken, wanneer je iegelijke verbinding met anderen dan hen die werkelijk het beste met je voorhebben verbreekt.
De tegendraadsheid die dat benodigt wordt dan wel afgedaan als ongehoorzaamheid, blasphemie en schizofrenie.
Trek je dat?
Ja?
Dan kún je waarlijk vrij zijn!

En heeft de lieve Heer iets anders dan dat voor mij gedacht?
Als God liefde is niet!

Voilá, magge jullie zegge welluk gedeelte je nie begrijp!
:handbang:

III
24-10-07, 01:11
Geplaatst door Marsipulami
Daarom is er binnen de katholieke kerk het sacramentele vormsel. Op de drempel naar de volwassenheid wordt gedoopten gevraagd of ze de keuze die hun ouders eertijds maakten in hun plaats, uit vrije wil wensen te bevestigen tgo God en zijn kerk. Doopsel vormsel en eucharistie zijn de drie sacramenten die nodig zijn voor een volledige initiatie als christen.


Bij ons (Christelijk Gereformeerden) werkt het exact hetzelfde:
-Kinderdoop.
-Geloofsbelijdenis (op ong. je 18e levensjaar).

Geen geloofsbelijdenis doen, betekent dat je dooplid blijft tot je dood of je uittreding (uit de kerk dan hè, niet je lichaam).
Je kunt je ook laten overschrijven...
:boogie:

III
24-10-07, 01:18
Geplaatst door mark61
Morgenochtend misschien weer.

Denk je dat broeder Marsipulami ook aan het wijwater (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wijwater) heeft gezeten?


Over de mannen preekt de pastoor dan:

Beminde boeren
Al dikwijls heb ik bemerkt dat er meer zitten in herberg of kroeg
dan dat er lopen achter eg of ploeg.
Het mooie is, vind ik,
dat wijwater en alcohol hier eigenlijk hetzelfde zijn.
Het was tenslotte feest.
En dus zegt de pastoor tegen de vrouwen:

…wat een verdriet
Was het jenever
dan deden ze het niet
Dan zouden die lieve vrouwen
Hun mondje wel open houden. (http://www.cubra.nl/sjep/feestvanvroeger/feestvanvroeger3/feest3095aspergeswijwater.htm)

III
24-10-07, 01:22
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben mijn ouders dankbaar voor hun hulp en liefdevolle bekommernis op een moment dat ikzelf nog niet in staat was om te kiezen.

Ja, want als je nooit was gedoopt, dan had je nooit kunnen toetreden tot de Orde der Jezuieten?

:verward:

Tja, ik ben ook blij dat het nooit verder is gekomen dan de doop toen ik klein en onmondig was.
Ik ben blij dat ze me pikkie ongeschonden hebben gelaten.
Maar daar moest ik het maar eens bij laten!