PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikanen verbieden Sinterklaas



Qaiys
24-10-07, 10:18
Amerikanen verbieden Sinterklaas

Gepubliceerd: vandaag 09:08
Update: vandaag 09:21

Sinterklaas is dit jaar niet welkom bij ADM in Koog aan de Zaan. Het Amerikaanse moederbedrijf van het cacaoverwerkingsbedrijf is bang voor klachten over discriminatie.

Dat meldt de Telegraaf. Het jaarlijkse feestje van de personeelsvereniging voor de kinderen van de medewerkers mag niet plaatsvinden op het bedrijfsterrein. Het bedrijf wijkt daarom af naar een andere zaal.

Werknemers vermoeden dat de sinterklaasboycot het gevolg is van een aantal rechtszaken in Amerika waarbij het moederbedrijf in het ongelijk is gesteld omdat ze een blanke man verkleed als dappere roodhuid als levende reclamezuil hadden ingezet.

De medewerkers zijn boos. Zij vinden dat de leiding van de vestiging in Zaanstreek zich had meoten verzetten tegen de beslissing van het moederbedrijf en dat de Amerikanen respect moeten tonen voor 'een stukje Nederlandse cultuur'.

http://www.depers.nl/opmerkelijk/115663/Amerikanen-verbieden-Sinterklaas.html#reactie

Rabi'ah.
24-10-07, 10:21
Geplaatst door Qaiys
Amerikanen verbieden Sinterklaas

Gepubliceerd: vandaag 09:08
Update: vandaag 09:21

Sinterklaas is dit jaar niet welkom bij ADM in Koog aan de Zaan. Het Amerikaanse moederbedrijf van het cacaoverwerkingsbedrijf is bang voor klachten over discriminatie.

Dat meldt de Telegraaf. Het jaarlijkse feestje van de personeelsvereniging voor de kinderen van de medewerkers mag niet plaatsvinden op het bedrijfsterrein. Het bedrijf wijkt daarom af naar een andere zaal.

Werknemers vermoeden dat de sinterklaasboycot het gevolg is van een aantal rechtszaken in Amerika waarbij het moederbedrijf in het ongelijk is gesteld omdat ze een blanke man verkleed als dappere roodhuid als levende reclamezuil hadden ingezet.

De medewerkers zijn boos. Zij vinden dat de leiding van de vestiging in Zaanstreek zich had meoten verzetten tegen de beslissing van het moederbedrijf en dat de Amerikanen respect moeten tonen voor 'een stukje Nederlandse cultuur'.

http://www.depers.nl/opmerkelijk/115663/Amerikanen-verbieden-Sinterklaas.html#reactie

Terecht. Sinterklaas in deze vorm is gewoon denigrerend en racistisch, klaar.

Heel Europa kijkt raar naar Nederland omdat zwarte mensen nog steeds als dommige maar lollige knechten worden neergezet. En dat ieder jaar.

Echt belachelijk dat zo'n achterhaald gebruik onder het mom van "cultuur" nog in stand gehouden wordt.

Het feest vind ik op zich leuk en gezellig, maar dat zwarte pieten gebeuren vind ik niet meer van deze tijd. Punt.

Eni
24-10-07, 10:38
Geplaatst door Rabi'ah.
Terecht. Sinterklaas in deze vorm is gewoon denigrerend en racistisch, klaar.

Heel Europa kijkt raar naar Nederland omdat zwarte mensen nog steeds als dommige maar lollige knechten worden neergezet. En dat ieder jaar.

Echt belachelijk dat zo'n achterhaald gebruik onder het mom van "cultuur" nog in stand gehouden wordt.

Het feest vind ik op zich leuk en gezellig, maar dat zwarte pieten gebeuren vind ik niet meer van deze tijd. Punt.

Jouw tere zieltje werd natuurlijk ook telkens gekwetst wanneer je negerzoenen in de schappen van de appie zag liggen.

Gewoon lekker behouden dat sinterklaas feest. Wat kan mij Europa schelen?

Ritueel dieren slachten is ook niet meer van deze tijd. Punt.

Rabi'ah.
24-10-07, 10:46
Geplaatst door Eni
Jouw tere zieltje werd natuurlijk ook telkens gekwetst wanneer je negerzoenen in de schappen van de appie zag liggen.

Los van het feit dat ik niet echt begrijp waarom jij persoonlijk wordt: Er is wel meer voor nodig om mij te kwetsen dan andermans domheid en achterlijkheid.


Geplaatst door Eni

Gewoon lekker behouden dat sinterklaas feest.

Waarom moet het Sinterklaasfeest in deze vorm koste wat het kost behouden worden?

Het grijpt (deels) terug op oude racistische stereotypen, beledigt daarmee duizenden Nederlanders en wordt in grote delen van de buurlanden afgekeurd.

Waarom het feest niet vieren op een manier dat iedereen ervan kan genieten?


Geplaatst door Eni

Wat kan mij Europa schelen?

En hoe zit het met de gevoelens van duizenden Nederlanders, kunnen die je ook al niet schelen?



Geplaatst door Eni

Ritueel dieren slachten is ook niet meer van deze tijd. Punt.

Onzinnige vergelijking.

Eni
24-10-07, 11:09
Geplaatst door Rabi'ah.
Los van het feit dat ik niet echt begrijp waarom jij persoonlijk wordt: Er is wel meer voor nodig om mij te kwetsen dan andermans domheid en achterlijkheid.

Jou kwetsen is wel het aller aller allerlaatste wat ik wil.


[
Waarom moet het Sinterklaasfeest in deze vorm koste wat het kost behouden worden?[/B]

Omdat het een traditie is, ik ben ermee opgegroeid, mijn ouders zijn er mee opgegroeid, en mijn kind zal er ook mee opgroeien. Met pasen zoek je paaseitjes, met kerst zet je een kerstboom op, en met sinterklaas zet je de schoen, gaat "vol verwachting" naar bed en ziet een dag later wat de sint en piet in die schoen geflikkerd hebben. Dat zijn de mooiste dagen in een jaar voor kinderen.


[
Het grijpt (deels) terug op oude racistische stereotypen, beledigt daarmee duizenden Nederlanders en wordt in grote delen van de buurlanden afgekeurd.[/B]

Ik denk niet dat het zoveel te maken heeft met racisme. Natuurlijk de sterotypen van een neger zijn er, maar de nadruk wordt gelegd op "de oude wijze sinterklaas" en de zwarte pieten die zowel klungelig als spontaan, als lief in de ogen van kinderen zijn. Kids zijn banger voor sinterklaas dan van zwarte pieten. Denk je nu werkelijk dat een kind van 5 denkt; "goh, kijk...wat een domme negert bij de sint"? Kleur is voor hun niet belangrijk.


[
Waarom het feest niet vieren op een manier dat iedereen ervan kan genieten?[/B]

Misschien ben ik maar een boerenlul, maar toen ik op de lagere school zat, zaten er 4 donkere kindjes bij me in de klas. Nou die schreeuwden net zo hard mee en hun ouders hadden binnen het hele huis versierd en deden gewoon mee. Niet iedereen geniet van kerst, niet iedereen geniet van sinterklaas, en niet iedereen geniet van het suikerfeest. Je kan niet met iedereen rekening houden.



[
En hoe zit het met de gevoelens van duizenden Nederlanders, kunnen die je ook al niet schelen?

Hoe zit het met de gevoelens van miljoenen Nederlanders om een jarenlange traditie af te breken omdat een kleine groep zich onnodig gekwets voelt.




[
Onzinnige vergelijking. [/B]

Onzinnige discussie.

Cherry Bo
24-10-07, 11:13
Geplaatst door Rabi'ah.

Het grijpt (deels) terug op oude racistische stereotypen, beledigt daarmee duizenden Nederlanders en wordt in grote delen van de buurlanden afgekeurd.

Waarom het feest niet vieren op een manier dat iedereen ervan kan genieten?



Tjongejonge zeg, Sinterklaas is een kinderfeest hoor en dat 'racisme' wat erachter zou zitten, daar zijn kinderen helemaal niet mee bezig en dat moet lekker zo blijven.

Zwarte Pieten zijn helden voor kinderen, vandaar dat ze ook allemaal verkleed willen als Zwarte Piet.
Surinaamse kindertjes komen bij mij thuis de Zwarte Pieten pakken lenen en voelen zich helemaal stoer omdat ze al zwart of bruin zijn van zichzelf en geen schminck nodig hebben zoals mijn 'witjes'.
Helemaal leuk, houwen zo!

mark61
24-10-07, 11:16
Geplaatst door Cherry Bo
Tjongejonge zeg, Sinterklaas is een kinderfeest hoor en dat 'racisme' wat erachter zou zitten, daar zijn kinderen helemaal niet mee bezig en dat moet lekker zo blijven.

Zwarte Pieten zijn helden voor kinderen, vandaar dat ze ook allemaal verkleed willen als Zwarte Piet.
Surinaamse kindertjes komen bij mij thuis de Zwarte Pieten pakken lenen en voelen zich helemaal stoer omdat ze al zwart of bruin zijn van zichzelf en geen schminck nodig hebben zoals mijn 'witjes'.
Helemaal leuk, houwen zo!

Ik waarschuw je, ik heb nog een sherrycan :boeps:

Slinger
24-10-07, 11:21
Geplaatst door Rabi'ah.
Terecht. Sinterklaas in deze vorm is gewoon denigrerend en racistisch, klaar.

Heel Europa kijkt raar naar Nederland omdat zwarte mensen nog steeds als dommige maar lollige knechten worden neergezet. En dat ieder jaar.

Echt belachelijk dat zo'n achterhaald gebruik onder het mom van "cultuur" nog in stand gehouden wordt.

Het feest vind ik op zich leuk en gezellig, maar dat zwarte pieten gebeuren vind ik niet meer van deze tijd. Punt.

Er is zo veel niet meer van deze tijd. De hele islam eigenlijk ook niet. Punt.

Cherry Bo
24-10-07, 11:21
Geplaatst door mark61
Ik waarschuw je, ik heb nog een sherrycan :boeps:

Laten we er pepernoten in gaan frituren. :roker:

mark61
24-10-07, 11:30
Geplaatst door Cherry Bo
Laten we er pepernoten in gaan frituren. :roker:

Ik vind pepernoten vies. Ik wil wel samosas bakken met Qaisj.

mulan
24-10-07, 11:49
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

Dat is natuurlijk de reden waarom het zo gevoelig ligt bij de Amerikanen. Dat het een onschuldig spel is voor kinderen betekent niet dat het niet belachelijk is.

mulan
24-10-07, 11:49
Geplaatst door Slinger
Er is zo veel niet meer van deze tijd. De hele islam eigenlijk ook niet. Punt.

Hou je crap voor je. Dank.

naam
24-10-07, 12:12
Geplaatst door mulan
http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface

Dat is natuurlijk de reden waarom het zo gevoelig ligt bij de Amerikanen. Dat het een onschuldig spel is voor kinderen betekent niet dat het niet belachelijk is.

Gelukkig bepaal jij niet wat voor anderen belachelijk is.

mulan
24-10-07, 12:15
Geplaatst door naam
Gelukkig bepaal jij niet wat voor anderen belachelijk is.

Nope. Maar het is het natuurlijk wel.

mark61
24-10-07, 12:19
Geplaatst door mulan
Nope. Maar het is het natuurlijk wel.

Ik vind vrijwel alles wat kinderen doen belachelijk :ego:

Rabi'ah.
24-10-07, 12:20
Geplaatst door Eni
Jou kwetsen is wel het aller aller allerlaatste wat ik wil.

Dat doe je ook niet hoor.


Geplaatst door Eni


Omdat het een traditie is, ik ben ermee opgegroeid, mijn ouders zijn er mee opgegroeid, en mijn kind zal er ook mee opgroeien. Met pasen zoek je paaseitjes, met kerst zet je een kerstboom op, en met sinterklaas zet je de schoen, gaat "vol verwachting" naar bed en ziet een dag later wat de sint en piet in die schoen geflikkerd hebben. Dat zijn de mooiste dagen in een jaar voor kinderen.

Dat weet ik allemaal, ik ben ook met Sinterklaas opgegroeid. Ik pleit er ook niet om Sinterklaas helemaal af te schaffen. Maar wel in deze vorm. Gaat de essentie van het Sinterklaasfeest verloren als Sinterklaas ipv. zwarte ook witte, rode, gele en blauwe pieten heeft?




Geplaatst door Eni

Denk je nu werkelijk dat een kind van 5 denkt; "goh, kijk...wat een domme negert bij de sint"? Kleur is voor hun niet belangrijk.

Oh nee? Waarom riepen kinderen in Nederlandse kleine steden en dorpen tot voor kort maar al te vaak "zwarte Piet" als een donker persoon langsliep? Kinderen leggen die associatie weldegelijk.


Geplaatst door Eni

Misschien ben ik maar een boerenlul, maar toen ik op de lagere school zat, zaten er 4 donkere kindjes bij me in de klas. Nou die schreeuwden net zo hard mee en hun ouders hadden binnen het hele huis versierd en deden gewoon mee. Niet iedereen geniet van kerst, niet iedereen geniet van sinterklaas, en niet iedereen geniet van het suikerfeest. Je kan niet met iedereen rekening houden.

Ik heb Sinterklaas als kind ook met veel plezier gevierd en vier het nog steeds, met cadeautjes geven, kruidnoten, speculaas en gezelligheid. Maar zonder Zwarte Piet.

M.i. zou wel degelijk met ieders gevoelens zoveel mogelijk rekening moeten worden gehouden.

Ik ken heel veel zwarte kinderen en ouders voor wie Sinterklaas jaarlijks een pijnlijke en nare ervaring is en die zich er dood aan ergerenn.




Geplaatst door Eni

Hoe zit het met de gevoelens van miljoenen Nederlanders om een jarenlange traditie af te breken omdat een kleine groep zich onnodig gekwets voelt.


Nogmaals, ik pleit niet voor afschaffing van Sinterklaas als geheel, maar van dat idiote zwarte pietengebeuren.

Dat iets een traditie is, is geen argument. Slavernij was een traditie, jus primae noctis was een traditie, radbraken was een traditie.

Had dat ook allemaal in stand moeten worden gehouden volgens jou?

naam
24-10-07, 12:21
Geplaatst door mulan
Nope. Maar het is het natuurlijk wel.

"het" en natuurlijk is kennelijk niet zo natuurlijk.

Rabi'ah.
24-10-07, 12:21
Geplaatst door Cherry Bo
Tjongejonge zeg, Sinterklaas is een kinderfeest hoor en dat 'racisme' wat erachter zou zitten, daar zijn kinderen helemaal niet mee bezig en dat moet lekker zo blijven.

Zwarte Pieten zijn helden voor kinderen, vandaar dat ze ook allemaal verkleed willen als Zwarte Piet.
Surinaamse kindertjes komen bij mij thuis de Zwarte Pieten pakken lenen en voelen zich helemaal stoer omdat ze al zwart of bruin zijn van zichzelf en geen schminck nodig hebben zoals mijn 'witjes'.
Helemaal leuk, houwen zo!

Kinderen zijn daar wel mee bezig, want er zijn witte kinderen die zwarte mensen voor zwarte piet uitschelden en zwarte kinderen die zich erg door het zwarte pietengebeuren gekwetst voelen.

Cherry Bo
24-10-07, 12:28
Geplaatst door Rabi'ah.
Kinderen zijn daar wel mee bezig, want er zijn witte kinderen die zwarte mensen voor zwarte piet uitschelden en zwarte kinderen die zich erg door het zwarte pietengebeuren gekwetst voelen.

'Zwarte Piet' is geen scheldwoord voor een kind. Integendeel.

Mijn kinderen dachten dat ook een tijdje.
'Zwarte Pieten' in burger zagen ze overal rondlopen, je herkende ze alleen nog aan hun 'acrobatenschoenen' (Nike's). Helemaal stoer vonden ze dat.

Geef er toch niet zo'n verziekte grote mensendraai aan.

Mensen zoals jij verzieken het brein van het kind.

Rabi'ah.
24-10-07, 12:33
Geplaatst door Cherry Bo
'Zwarte Piet' is geen scheldwoord voor een kind. Integendeel.

Mijn kinderen dachten dat ook een tijdje.
'Zwarte Pieten' in burger zagen ze overal rondlopen, je herkende ze alleen nog aan hun 'acrobatenschoenen' (Nike's). Helemaal stoer vonden ze dat.

Geef er toch niet zo'n verziekte grote mensendraai aan.

Mensen zoals jij verzieken het brein van het kind.

Vooroordelen zijn niet aan grote mensen voorbehouden.

Het brein van kinderen wordt eerder verziekt door een traditie binnen een feest die een groot deel van de wereld als domme knechten neerzet, dan door diegenen die die traditie durven te bekritiseren en voor modernisering pleiten.

Cherry Bo
24-10-07, 12:36
Geplaatst door mark61
Ik vind pepernoten vies. Ik wil wel samosas bakken met Qaisj.

Slotervaart hier is bedekt onder een dikke laag samosasdampen... Qaisj is al bezig denk.

Cherry Bo
24-10-07, 12:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Vooroordelen zijn niet aan grote mensen voorbehouden.

Het brein van kinderen wordt eerder verziekt door een traditie binnen een feest die een groot deel van de wereld als domme knechten neerzet, dan door diegenen die die traditie durven te bekritiseren en voor modernisering pleiten.

Niet, zo kan ik je vertellen.

illmatik
24-10-07, 12:40
Geplaatst door Cherry Bo
Niet, zo kan ik je vertellen.

Krijg jij nog weleens een knuffel van die kids van je? Kan me niet voorstellen.

Cherry Bo
24-10-07, 12:42
Geplaatst door Rabi'ah.
Vooroordelen zijn niet aan grote mensen voorbehouden.


Hou toch op.
Kinderen worden zonder vooroordelen geboren.
Vooroordelen krijgen ze later van hun ouders aangereikt en van volwassenen die zeggen dat een Piet blauw of geel moet zijn want dat zwart 'zielig' is voor de negerts. Pulease.

Koala64
24-10-07, 12:44
Volgens Wikidinges is Zwarte Piet geeneens een echte negert:

'De huidskleur van Zwarte Piet geeft soms aanleiding tot kritiek dat zijn rol racistische vooroordelen zou bevestigen, maar volgens anderen is hij een Italiaanse schoorsteenvegersknecht en is zijn gezicht alleen daardoor zwart van het roet. Dit idee wordt nog eens versterkt door het feit dat Zwarte Piet een roe heeft (een instrument van schoorsteenvegers), Italiaanse schoorsteenvegerskledij draagt en op daken klimt. In Vlaanderen is de alleszins politiek correcte term Pieterknecht.'

En negerzoenen het schap uit?
Dan ook de blanke vla. :rolleyes:

Cherry Bo
24-10-07, 12:44
Geplaatst door illmatik
Krijg jij nog weleens een knuffel van die kids van je? Kan me niet voorstellen.

Vertel.

Rabi'ah.
24-10-07, 12:45
Geplaatst door Cherry Bo
Niet, zo kan ik je vertellen.

En ik ken voldoende voorbeelden van het tegendeel.

De vooroordelen tegen zwarten zijn net iets te oud, te hardnekkig en te schadelijk om ze weg te wuiven met naieve, romantische voorstellingen over kinderen of verhaaltjes over traditie.

mark61
24-10-07, 12:46
Geplaatst door illmatik
Krijg jij nog weleens een knuffel van die kids van je? Kan me niet voorstellen.

Man man man wat een melodramatisch commentaar. Kan je je verbluffende scherpzinnigheid niet beter inzetten? :lachu:

Rabi'ah.
24-10-07, 12:46
Geplaatst door Koala64
Volgens Wikidinges is Zwarte Piet geeneens een echte negert:

'De huidskleur van Zwarte Piet geeft soms aanleiding tot kritiek dat zijn rol racistische vooroordelen zou bevestigen, maar volgens anderen is hij een Italiaanse schoorsteenvegersknecht en is zijn gezicht alleen daardoor zwart van het roet. Dit idee wordt nog eens versterkt door het feit dat Zwarte Piet een roe heeft (een instrument van schoorsteenvegers), Italiaanse schoorsteenvegerskledij draagt en op daken klimt. In Vlaanderen is de alleszins politiek correcte term Pieterknecht.'



Waarom hebben die "schoorsteenvegers" dan kroeshaar en grote rode lippen? :rolleyes:

Koala64
24-10-07, 12:50
Geplaatst door Rabi'ah.
Waarom hebben die "schoorsteenvegers" dan kroeshaar en grote rode lippen? :rolleyes:
Eerst de blanke vla de schappen uit. Dan praten we verder. :boer: ;)

reallife
24-10-07, 12:51
Geplaatst door Rabi'ah.


Waarom moet het Sinterklaasfeest in deze vorm koste wat het kost behouden worden?

Het grijpt (deels) terug op oude racistische stereotypen, beledigt daarmee duizenden Nederlanders en wordt in grote delen van de buurlanden afgekeurd.

Waarom het feest niet vieren op een manier dat iedereen ervan kan genieten?


En hoe zit het met de gevoelens van duizenden Nederlanders, kunnen die je ook al niet schelen?




:duim: Mee eens en een goede motivatie. Van mij mogen de zwart gekleurde pieten ook afgeschaft worden.

Rabi'ah.
24-10-07, 12:52
Geplaatst door reallife
:duim: Mee eens en een goede motivatie. Van mij mogen de zwart gekleurde pieten ook afgeschaft worden.

Fijn dat jij mijn punt begrijpt. :)

Rabi'ah.
24-10-07, 12:54
Geplaatst door Koala64
Eerst de blanke vla de schappen uit. Dan praten we verder. :boer: ;)

Alleen om maar niet op mijn argumenten in te gaan......

reallife
24-10-07, 12:57
Geplaatst door Rabi'ah.
Fijn dat jij mijn punt begrijpt. :)

Het moet een leuk feest zijn voor ieder kind.
Volgens mij zijn er al scholen waar sint alleen komt zonder aanhang, er wordt dan een gezellig rollenspel gespeelt met de meesters en juffen die de pieten vervangen. Die meesters en juffen zijn dan gewoon zichzelf. De kinderen vinden dat prachtig.

Een beetje creativiteit doet veel ;)

Rabi'ah.
24-10-07, 12:58
Overigens vind ik veel reacties in dit topic wel onthullend.

Dezelfde mensen die om het hardst roepen dat moslims zelfkritiek moeten hebben, achterhaalde tradities overboord moeten gooien en hun opvattingen moeten bijstellen, zijn volkomen kritiekloos tegenover een Nederlandse traditie.

Op rationele argumenten wordt nauwelijks inhoudelijk ingegaan, nee er wordt herhaald dat het allemaal zo leuk en gezellig is en nou eenmaal bij Nederland hoort.

Dat een heleboel mensen er schade van lijden, doet er kennelijk niet toe.

Dit zijn dus precies de argumenten die sommige moslims aanhalen als de maagdelijkheidscultus, uithuwelijking, verplicht huwelijk met iemand van de eigen etniciteit etc. worden bekritiseerd.

En nee ik zeg niet dat de gebruiken hetzelfde zijn qua ernst, maar het mechanisme erachter wel. En dat mag best eens bespreekbaar worden gemaakt.

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. :jammer:

tr_imparator
24-10-07, 13:10
Ik heb die zwarte pieten nooit gemogen, van mij mogen ze dan ook verdwijnen. Ook Sinterklaas, brrrr. Ik dook altijd onder de tafel wanneer ik ze lang zag komen.

Ik zeg hiermee niet dat het hele sinterklaasgebeuren moet verdwijnen, er mogen wel wat meer kleurrijke pieten komen. Van alles wat. Zwarte piet, paarse piet, rode piet, witte piet, gele piet,... :idee: regenboogpiet.

Cherry Bo
24-10-07, 13:14
Geplaatst door Rabi'ah.


De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. :jammer:

Ik vind dat een discriminerende opmerking.

Je kunt beter zeggen blauw of groen. :o

En ook lesbiënnes zullen zich hier erg gekwetst door voelen.

Wortel
24-10-07, 13:16
http://sinterklaasjournaal.nps.nl/data/photos/kleurpietenso4_1431.jpg

Thermopylae
24-10-07, 14:26
Het gekke is, dat tientallen jaren geleden, geen mens problemen had met die helpers van de Sint, met hun duidelijk zwartgemaakte gezichten, gelipstickte lippen en zwarte pruik. Geen mens dacht aan racisme of onderdanigheid. Het was gewoon een leuke hele oude traditie. Het is nog maar een paar jaar geleden, dat er ineens allerlei mensen komen, die overal gaan rondkijken, of ze nog iets kunnen vinden, wat hen of andere mensen zou kunnen krenken. Negerzoen, is dan ook ineens racistisch. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen, dat er mensen zijn die een neger voor hun geestesoog zien, als zij het woord negerzoen horen. Zij zien gewoon een lekkernij. Er komen zelfs mensen die allerlei woorden uit het woordenboek willen laten schrappen.
Er wordt ook gezegd, we moeten rekening houden met mensen die gekwetst kunnen worden. Dat is dan nog een hele klus. Ten eerste zijn er altijd wel mensen die over wat dan ook zich gekwests voelen. In de tweede plaats leven er in ons land bijna 160 verschillende nationaliteiten, die van over de hele wereld komen.

Thermopylae
24-10-07, 14:29
Geplaatst door tr_imparator
Ik heb die zwarte pieten nooit gemogen, van mij mogen ze dan ook verdwijnen. Ook Sinterklaas, brrrr. Ik dook altijd onder de tafel wanneer ik ze lang zag komen.

Ik zeg hiermee niet dat het hele sinterklaasgebeuren moet verdwijnen, er mogen wel wat meer kleurrijke pieten komen. Van alles wat. Zwarte piet, paarse piet, rode piet, witte piet, gele piet,... :idee: regenboogpiet.


Ik niet. Maar ik was een lief kind, dus wist dat ik niets had te vrezen van het dikke boek en de Sint en Pieten. :D

Rabi'ah.
24-10-07, 15:24
Geplaatst door Thermopylae
Het gekke is, dat tientallen jaren geleden, geen mens problemen had met die helpers van de Sint, met hun duidelijk zwartgemaakte gezichten, gelipstickte lippen en zwarte pruik. Geen mens dacht aan racisme of onderdanigheid. Het was gewoon een leuke hele oude traditie.

Toen woonden er ook nog geen grote aantallen zwarte mensen in Nederland. Voor hen is die traditie dus minder leuk. :moe:

naam
24-10-07, 15:31
Geplaatst door Thermopylae
Ik kan mij werkelijk niet voorstellen, dat er mensen zijn die een neger voor hun geestesoog zien. Zij zien gewoon een lekkernij.

Nou, volgens veel vrouwen zijn negers toch juist een lekkernij. :verward:

Rabi'ah.
24-10-07, 15:32
Geplaatst door naam
Nou, volgens veel vrouwen zijn negers toch juist een lekkernij. :verward:

:moe:

Thermopylae
24-10-07, 16:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Toen woonden er ook nog geen grote aantallen zwarte mensen in Nederland. Voor hen is die traditie dus minder leuk. :moe:


B.v. de Surinamers en Antillianen wonen echt al tientallen jaren in Nederland.
Toen Suriname in 1975 onafhankelijk werd, zijn er er ook nog eens heel veel Surinamers naar Nederland gekomen. Het was toen zo, dat de helft van de Surinaamse bevolking in Nederland woonde!
Je zag zwarte mensen net zo vrolijk meedoen met Sint optochten en feestjes als de mensen met een wit velletje. Nooit hoorde of las je dat mensen daar problemen mee hadden.
Bovendien, het aantal zwarte mensen heeft toch geen invloed, op hoe men een bepaalde situatie beziet?

III
24-10-07, 16:18
Geplaatst door Cherry Bo
Tjongejonge zeg, Sinterklaas is een kinderfeest hoor en dat 'racisme' wat erachter zou zitten, daar zijn kinderen helemaal niet mee bezig en dat moet lekker zo blijven.

Zwarte Pieten zijn helden voor kinderen, vandaar dat ze ook allemaal verkleed willen als Zwarte Piet.
Surinaamse kindertjes komen bij mij thuis de Zwarte Pieten pakken lenen en voelen zich helemaal stoer omdat ze al zwart of bruin zijn van zichzelf en geen schminck nodig hebben zoals mijn 'witjes'.
Helemaal leuk, houwen zo!

Schoorsteenvegers zijn geen werkschuw tuig. :boogie:

III
24-10-07, 16:19
Geplaatst door mark61
Ik waarschuw je, ik heb nog een sherrycan :boeps:

Mag die ook in mijn sig? :nijn:

III
24-10-07, 16:21
Geplaatst door mark61
Ik vind vrijwel alles wat kinderen doen belachelijk :ego:
:lol:

III
24-10-07, 16:25
Geplaatst door Rabi'ah.

Dat iets een traditie is, is geen argument. Slavernij was een traditie, jus primae noctis was een traditie, radbraken was een traditie.

Had dat ook allemaal in stand moeten worden gehouden volgens jou?

Wat een uitermate domme bijdrage!
En racistisch ook nog eens!
Alsof alle blanken racisten zouden zijn...

III
24-10-07, 16:27
Geplaatst door Rabi'ah.
Kinderen zijn daar wel mee bezig, want er zijn witte kinderen die zwarte mensen voor zwarte piet uitschelden en zwarte kinderen die zich erg door het zwarte pietengebeuren gekwetst voelen.

Volgens een Surinaamse jongen die ik ken geven blanke mensen licht.
En zijn het allemaal guppeneukers.
Misschien heeft hij wel gelijk.
Maar moet ik nou gaan huilen dan?

Rabi'ah.
24-10-07, 16:28
Geplaatst door III

Alsof alle blanken racisten zouden zijn...

Waar heb ik dat beweerd?

III
24-10-07, 16:29
Geplaatst door Cherry Bo
'Zwarte Piet' is geen scheldwoord voor een kind. Integendeel.

Mijn kinderen dachten dat ook een tijdje.
'Zwarte Pieten' in burger zagen ze overal rondlopen, je herkende ze alleen nog aan hun 'acrobatenschoenen' (Nike's). Helemaal stoer vonden ze dat.

Leuk!
Het is net of ze op een geheime missie zijn...

Geplaatst door Cherry Bo

Geef er toch niet zo'n verziekte grote mensendraai aan.

Mensen zoals jij verzieken het brein van het kind.

:lol:

III
24-10-07, 16:33
Geplaatst door Koala64
Volgens Wikidinges is Zwarte Piet geeneens een echte negert:

'De huidskleur van Zwarte Piet geeft soms aanleiding tot kritiek dat zijn rol racistische vooroordelen zou bevestigen, maar volgens anderen is hij een Italiaanse schoorsteenvegersknecht en is zijn gezicht alleen daardoor zwart van het roet. Dit idee wordt nog eens versterkt door het feit dat Zwarte Piet een roe heeft (een instrument van schoorsteenvegers), Italiaanse schoorsteenvegerskledij draagt en op daken klimt. In Vlaanderen is de alleszins politiek correcte term Pieterknecht.'

En negerzoenen het schap uit?
Dan ook de blanke vla. :rolleyes:

Bij ons komt "dä Samichlaus" (Sinterklaas in Zwitserland, jarig op 6 december) uit het woud met zijn knecht en zijn ezel.
De knecht is zwart van het roet van de schoorstenen. Surinamers hebben we nog niet in onze lokale bossen, maar de vacature is niet alleen M/V, maar ook voor mensen die er anders uitzien dan een gewassen en autochtone schoorsteenveger...

En dat met die negerzoenen was een stunt van Buys, omdat de verkoop slecht ging. Met die rechtzaak hebben ze gratis reclame kunnen maken En sinds die tijd is de "Buyszoen" weer gretig afgetrokken...
Die directeur zal wel eentje zijn die licht geeft: kolonialistisch instinct enzo...

Rabi'ah.
24-10-07, 16:33
Geplaatst door Thermopylae
B.v. de Surinamers en Antillianen wonen echt al tientallen jaren in Nederland.
Toen Suriname in 1975 onafhankelijk werd, zijn er er ook nog eens heel veel Surinamers naar Nederland gekomen. Het was toen zo, dat de helft van de Surinaamse bevolking in Nederland woonde!
Je zag zwarte mensen net zo vrolijk meedoen met Sint optochten en feestjes als de mensen met een wit velletje. Nooit hoorde of las je dat mensen daar problemen mee hadden.
Bovendien, het aantal zwarte mensen heeft toch geen invloed, op hoe men een bepaalde situatie beziet?

Dan leef je kennelijk in een andere realiteit dan ik. Ik als zwarte Surinaamse ken heel veel Surinamers, waarvan de meerderheid een bloedhekel heeft aan dit feest, juist om die zwarte Piet.

Hoeveel Surinamers ken jij echt goed?

Natuurlijk heeft het aantal zwarte mensen wel invloed op hoe "men" een situatie ziet, omdat "men" ook uit die zwarte mensen bestaat en hun mening ook meeweegt.

III
24-10-07, 16:41
Geplaatst door tr_imparator
Ik heb die zwarte pieten nooit gemogen, van mij mogen ze dan ook verdwijnen. Ook Sinterklaas, brrrr. Ik dook altijd onder de tafel wanneer ik ze lang zag komen.

Ik zeg hiermee niet dat het hele sinterklaasgebeuren moet verdwijnen, er mogen wel wat meer kleurrijke pieten komen. Van alles wat. Zwarte piet, paarse piet, rode piet, witte piet, gele piet,... :idee: regenboogpiet.

Net zoiets als Burkapapa?
http://video.google.com/videoplay?docid=6516079554706609000


Geplaatst door Rabia

Waarom hebben die "schoorsteenvegers" dan kroeshaar en grote rode lippen?

Alsof het hebben van kroeshaar en grote rode lippen itsluitend aan de gekleurde medemens zouden toebehoren...

III
24-10-07, 16:42
Geplaatst door Wortel
http://sinterklaasjournaal.nps.nl/data/photos/kleurpietenso4_1431.jpg

Zullen de indianen, smurfen en hulks leuk vinden!

Eni
24-10-07, 16:45
Geplaatst door III
Zullen de indianen, smurfen en hulks leuk vinden!
:haha:

III
24-10-07, 16:45
Geplaatst door Thermopylae
Het gekke is, dat tientallen jaren geleden, geen mens problemen had met die helpers van de Sint, met hun duidelijk zwartgemaakte gezichten, gelipstickte lippen en zwarte pruik. Geen mens dacht aan racisme of onderdanigheid. Het was gewoon een leuke hele oude traditie. Het is nog maar een paar jaar geleden, dat er ineens allerlei mensen komen, die overal gaan rondkijken, of ze nog iets kunnen vinden, wat hen of andere mensen zou kunnen krenken. Negerzoen, is dan ook ineens racistisch. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen, dat er mensen zijn die een neger voor hun geestesoog zien, als zij het woord negerzoen horen. Zij zien gewoon een lekkernij. Er komen zelfs mensen die allerlei woorden uit het woordenboek willen laten schrappen.
Er wordt ook gezegd, we moeten rekening houden met mensen die gekwetst kunnen worden. Dat is dan nog een hele klus. Ten eerste zijn er altijd wel mensen die over wat dan ook zich gekwests voelen. In de tweede plaats leven er in ons land bijna 160 verschillende nationaliteiten, die van over de hele wereld komen.

Ik heb "Jodekoek" altijd als iets verschrikkelijk kwetsends ervaren.
Zeker gezien het feit dat het hier gebak betreft dat afgebakken is in een oven!

III
24-10-07, 16:47
Geplaatst door Rabi'ah.
Toen woonden er ook nog geen grote aantallen zwarte mensen in Nederland. Voor hen is die traditie dus minder leuk. :moe:

Je gaat me toch niet vertellen dat die hier gekomen zijn om zich te ergeren aan de tradities van de autochtone bevolking?

III
24-10-07, 16:49
Geplaatst door Rabi'ah.
Waar heb ik dat beweerd?

Last van je korte termijngeheugen?

Vind je het netjes om de slavernij een traditie te noemen?
We weten allemaal wat je ermee bedoelt!

III
24-10-07, 16:53
Geplaatst door Rabi'ah.


Hoeveel Surinamers ken jij echt goed?



Hoeveel Surinamers kennen zichzelf?

Ik als '67-er moet een bloedhekel aan het schapenfeest hebben, omdat die moordlustige moslims mijn soortgenoten slachten?

Sorry, maar dat zou me een enkeltje gesloten inrichting bezorgen. En terecht!
:vierkant:

Ben je niet fier op wie je bent?

Witte78
24-10-07, 16:58
Zijn gekleurde pieten juist niet kwetsend? Alsof gekleurd beter is dan zwart?

Anyhow, als men zich al druk maakt over de kleur van pieten, zal het over het algemeen wel meevallen met racisme in nederland. In dat opzicht is dit goed nieuws. (en wat mij betreft maken ze die pieten alle kleuren)

III
24-10-07, 17:01
Geplaatst door Eni
:haha:

Al moet wel gezegd worden dat het net lijkt of het van die lelijke, blanke corpsballenkoppen zijn waar de op niets berustende arrogantie en het zelfmedelijden van afstraalt...

Nee, het Sinterklaasfeest mogen ze van mij houden, maar die bleke betten mogen ze van mijn part vandaag nog afschaffen!

Thermopylae
24-10-07, 17:22
Geplaatst door Rabi'ah.
Dan leef je kennelijk in een andere realiteit dan ik. Ik als zwarte Surinaamse ken heel veel Surinamers, waarvan de meerderheid een bloedhekel heeft aan dit feest, juist om die zwarte Piet.

Hoeveel Surinamers ken jij echt goed?

Natuurlijk heeft het aantal zwarte mensen wel invloed op hoe "men" een situatie ziet, omdat "men" ook uit die zwarte mensen bestaat en hun mening ook meeweegt.

Wat ik schreef was, dat tot tientallen jaren geleden, niemand problemen had met de zwarte pieten. Je las er niets over in de krant, op tv hoorde je nooit mensen, die er problemen mee hadden. De zwarte mensen vierden Sint-Nicolaas gewoon mee. Tot opeens - het waren volgens mij overigens zelfs nog autochtonen Nederlanders die politiek correct wilden zijn - mensen er over begonnen dat dit een racistische traditie zou zijn. En lijkt dan net, of er mensen zijn, die als zij dat horen, ineens gaan denken, verrek, ik wordt gediscrimineerd!

Dat het aantal mensen een rol speelt, omdat men hun mening ook meeweegt, vind ik vreemd. Ik ben zelf heel goed in staat om voor mijzelf te bepalen, of ik iets goed of niet vind. Mensen die de zwarte pieten helemaal geen probleem vonden, er waarschijnlijk zelfs niet bij stil hadden gestaan, net zoals men bij het horen van een negerzoen slechts denken aan een lekker hapje, gaan hun mening veranderen, omdat er in hun groep mensen zijn, die daar wel problemen mee hebben?
Maar veel belangrijker, zoals ik al schreef, Surinamers en Antillianen woonden al heel lang in Nederland, terwijl na de onafhankelijkheid van Suriname heel veel Surinamers naar Nederland vertrokken, zodat zo'n beetje de helft van de Surinaamse bevolking (ca. 300.000 mensen) in Nederland woonde. Dat is dus alweer ruim 30 jaar geleden, terwijl die heisa rond die zwarte pieten, pas van de laatste jaren is.

III
24-10-07, 17:34
Geplaatst door Thermopylae
Wat ik schreef was, dat tot tientallen jaren geleden, niemand problemen had met de zwarte pieten. Je las er niets over in de krant, op tv hoorde je nooit mensen, die er problemen mee hadden. De zwarte mensen vierden Sint-Nicolaas gewoon mee. Tot opeens - het waren volgens mij overigens zelfs nog autochtonen Nederlanders die politiek correct wilden zijn - mensen er over begonnen dat dit een racistische traditie zou zijn. En lijkt dan net, of er mensen zijn, die als zij dat horen, ineens gaan denken, verrek, ik wordt gediscrimineerd!

Dat het aantal mensen een rol speelt, omdat men hun mening ook meeweegt, vind ik vreemd. Ik ben zelf heel goed in staat om voor mijzelf te bepalen, of ik iets goed of niet vind. Mensen die de zwarte pieten helemaal geen probleem vonden, er waarschijnlijk zelfs niet bij stil hadden gestaan, net zoals men bij het horen van een negerzoen slechts denken aan een lekker hapje, gaan hun mening veranderen, omdat er in hun groep mensen zijn, die daar wel problemen mee hebben?
Maar veel belangrijker, zoals ik al schreef, Surinamers en Antillianen woonden al heel lang in Nederland, terwijl na de onafhankelijkheid van Suriname heel veel Surinamers naar Nederland vertrokken, zodat zo'n beetje de helft van de Surinaamse bevolking (ca. 300.000 mensen) in Nederland woonde. Dat is dus alweer ruim 30 jaar geleden, terwijl die heisa rond die zwarte pieten, pas van de laatste jaren is.

Moge duidelijk zijn dat je de leeftijd hebt om te weten hoe dat is gegaan destijds.
ik vind het ook goed dat je even duidelijk maakt dat het voor jezelf denken mer zin heeft dan het hobbelen achter verkapt racistisch gedachtengoed.

ronald
24-10-07, 18:44
Geplaatst door Rabi'ah.
Terecht. Sinterklaas in deze vorm is gewoon denigrerend en racistisch, klaar.

Heel Europa kijkt raar naar Nederland omdat zwarte mensen nog steeds als dommige maar lollige knechten worden neergezet. En dat ieder jaar.

Echt belachelijk dat zo'n achterhaald gebruik onder het mom van "cultuur" nog in stand gehouden wordt.

Het feest vind ik op zich leuk en gezellig, maar dat zwarte pieten gebeuren vind ik niet meer van deze tijd. Punt.

We belden voordat we naar de Afrika Afrika voorstelling gingen even op om te vragen of het verstandig zou zijn om een 8 maanden oud kind mee te nemen. Zegt dat mens door de telefoon : "Neeeee,...." Niet dat het er te lawaaig zou zijn of moeilijk om te verschonen of weet ik veel...."Neee,.... want die mensen die die voorstelling geven zijn zwart hè? Misschien gaat ie er van schrikken als ie ze ziet...." "Maar mevrouw, ze komen zelf uit Afrika...." Even stil. "Oh, ja, nee....het is toch lastig hoor."
Als dit een uitvloesiel is van de SchrikPiet....

III
24-10-07, 19:45
Geplaatst door ronald
We belden voordat we naar de Afrika Afrika voorstelling gingen even op om te vragen of het verstandig zou zijn om een 8 maanden oud kind mee te nemen. Zegt dat mens door de telefoon : "Neeeee,...." Niet dat het er te lawaaig zou zijn of moeilijk om te verschonen of weet ik veel...."Neee,.... want die mensen die die voorstelling geven zijn zwart hè? Misschien gaat ie er van schrikken als ie ze ziet...." "Maar mevrouw, ze komen zelf uit Afrika...." Even stil. "Oh, ja, nee....het is toch lastig hoor."
Als dit een uitvloesiel is van de SchrikPiet....

Ok, ik ben om!
Nu gaan we niet alleen Zwarte Piet afschaffen, maar ook heel Afrika?

reallife
24-10-07, 20:39
Geplaatst door Thermopylae
B.v. de Surinamers en Antillianen wonen echt al tientallen jaren in Nederland.
Toen Suriname in 1975 onafhankelijk werd, zijn er er ook nog eens heel veel Surinamers naar Nederland gekomen. Het was toen zo, dat de helft van de Surinaamse bevolking in Nederland woonde!
Je zag zwarte mensen net zo vrolijk meedoen met Sint optochten en feestjes als de mensen met een wit velletje. Nooit hoorde of las je dat mensen daar problemen mee hadden.
Bovendien, het aantal zwarte mensen heeft toch geen invloed, op hoe men een bepaalde situatie beziet?

Het is denk ik meer de sfeer van de tijd waarin we leven waardoor dit soort zaken meer 'gevoelt,' worden en een zelfbewustwording van een groep gekleurde nederlanders. Waarom zou deze groep trouwens niet mee mogen denken met de invulling van het sinterklaasfeest? Ons beeld is namelijk voor het grootste gedeelte niet gevormd door traditie want zo oud is de huidige sinterklaas traditie nog geeneens. (niet in de huidige vorm in ieder geval) Maar door de reclame.

In de jaren tachtig zijn actiecomités opgericht die zich verzetten tegen een vroege komst van de kerstman, tegen de discussies over de modernisering of afschaffing van de figuur van Zwarte Piet en tegen de commercialisering van Sinterklaas. Hun doel is Sinterklaas te beschermen tegen concurrentie en 'vreemde' invloeden. In een artikel in NRC-Handelsblad op 4 december 2001 is zelfs een voorstel gedaan om Sinterklaas als voorbeeld van Nederlands immaterieel erfgoed op de lijst van de Unesco te laten plaatsen. Een feest als Sinterklaas dat door zovelen wordt gevierd laat zich echter moeilijk beschermen, want het is een cultureel proces dat voortdurend in beweging is. Sinterklaas zal blijven veranderen, onder andere door deelname van nieuwe groepen mensen aan het ritueel, zoals dat in de loop van de geschiedenis van het feest steeds weer het geval is geweest.

http://www.meertens.nl/meertensnet/wdb.php?url=/feesten/sinterklaas.html

Qaiys
24-10-07, 20:50
http://www.ikonrtv.nl/uploadedImgs/mahoma.jpg

Spaanse dorpen schaffen verbranding Mohammed af

maandag 2 oktober 2006 18:20

In Spanje worden eeuwenoude tradities aangepast om moslims niet te ontrieven. De jaarlijkse feesten ter ere van de herovering van het schiereiland op de islamitische Moren veranderen dit jaar van karakter.

Dat schrijft de Spaanse krant El Pais maandag. In het zuidoosten van Spanje kreeg de Reconquista (herovering) van het Iberische schiereiland op de Moren als laatste zijn beslag, in 1492. Dorpen in deze streek vieren nog jaarlijks de overwinning op de islamitische veroveraars.

Daarbij spelen verklede dorpelingen veldslagen na tussen de Moren en de Spanjaarden. Na de overwinning van de christenen wordt vaak een pop van Mohammed van een toren geworpen en in brand gestoken.

Cartoonrel
En dat is vragen om problemen, zo vrezen veel dorpen, zeker gezien de ophef vorig jaar naar aanleiding van de Deense Mohammed-cartoons. Zo hebben ze in Beneixama, een dorp bij Valencia, de eeuwenoude gewoonte om het hoofd van de Mohammed-pop met vuurwerk op te blazen dit jaar achterwege gelaten.


Eerder dit jaar zagen ook de bewoners van andere dorpen af van de rituele mishandeling van de Mohammed-pop. Die wordt voortaan alleen nog van grote hoogte naar beneden gegooid, maar niet meer verbrand.

Door Bas Benneker


http://www.elsevier.nl/nieuws/buitenland/artikel/asp/artnr/118209/index.html

III
24-10-07, 20:59
Geplaatst door Qaiys
http://www.ikonrtv.nl/uploadedImgs/mahoma.jpg

Spaanse dorpen schaffen verbranding Mohammed af

maandag 2 oktober 2006 18:20

In Spanje worden eeuwenoude tradities aangepast om moslims niet te ontrieven. De jaarlijkse feesten ter ere van de herovering van het schiereiland op de islamitische Moren veranderen dit jaar van karakter.

Dat schrijft de Spaanse krant El Pais maandag. In het zuidoosten van Spanje kreeg de Reconquista (herovering) van het Iberische schiereiland op de Moren als laatste zijn beslag, in 1492. Dorpen in deze streek vieren nog jaarlijks de overwinning op de islamitische veroveraars.

Daarbij spelen verklede dorpelingen veldslagen na tussen de Moren en de Spanjaarden. Na de overwinning van de christenen wordt vaak een pop van Mohammed van een toren geworpen en in brand gestoken.

Cartoonrel
En dat is vragen om problemen, zo vrezen veel dorpen, zeker gezien de ophef vorig jaar naar aanleiding van de Deense Mohammed-cartoons. Zo hebben ze in Beneixama, een dorp bij Valencia, de eeuwenoude gewoonte om het hoofd van de Mohammed-pop met vuurwerk op te blazen dit jaar achterwege gelaten.


Eerder dit jaar zagen ook de bewoners van andere dorpen af van de rituele mishandeling van de Mohammed-pop. Die wordt voortaan alleen nog van grote hoogte naar beneden gegooid, maar niet meer verbrand.

Door Bas Benneker


http://www.elsevier.nl/nieuws/buitenland/artikel/asp/artnr/118209/index.html

Dus de Sint terugtrappen naar Spanje heeft geen zin?
Straks gaan ze daar ipv Mohammed's gewoon Zwarte Pieten verbranden.
Het volk moet toch wat?

Red Sonja
24-10-07, 21:29
IK snap niet dat sommigen er zo negatief over denken.
Die zwarte pieten zijn juist zo leuk.
Ze staan voor de komische nar, de grappenmakers, vrienden, gelukbrengers, vrijgevig, gul en lief.
Das gewoon een archetype.
Precies zoals je een schat van een mens zou beschrijven, zo zijn die zwarte pieten.
Ze zijn de tegenhanger van die enge, dominante witte vissen-meneer met zijn staf en zijn enge Boek.

Misschien is het leuker voor witte mensen als ook sinterklaas een zwarte piet werd.

Dan had je als kind niks meer te vrezen.

:chef:

ronald
24-10-07, 21:32
Geplaatst door III
Ok, ik ben om!
Nu gaan we niet alleen Zwarte Piet afschaffen, maar ook heel Afrika?

Je hebt het precies begrepen. Hoeveel donkere mensen worden nou warm van zo'n zwarte Piet-industrie? Ik wordt ook niet warm of koud van de bekende Jodenkoeken. Daar geneer jij je wel voor. Hoeft niet, er zit denk ik totaal geen kwade bedoelingen in.

III
24-10-07, 21:41
Geplaatst door ronald
Je hebt het precies begrepen. Hoeveel donkere mensen worden nou warm van zo'n zwarte Piet-industrie? Ik wordt ook niet warm of koud van de bekende Jodenkoeken. Daar geneer jij je wel voor. Hoeft niet, er zit denk ik totaal geen kwade bedoelingen in.

Nee, maar de associatie is snel gemaakt.
Ook die met de holocaust.
Maar om daar nou in te blijven hangen, dat vergt weer een portie onvolwassenheid en gebrek aan nuchterheid.
Een keer moet je je realiseren dat je geen 6 meer bent...

Red Sonja
24-10-07, 21:44
Geplaatst door Cherry Bo
Ik vind dat een discriminerende opmerking.

Je kunt beter zeggen blauw of groen. :o

En ook lesbiënnes zullen zich hier erg gekwetst door voelen.

:lol:

ronald
24-10-07, 21:48
Geplaatst door III
Nee, maar de associatie is snel gemaakt.
Ook die met de holocaust.
Maar om daar nou in te blijven hangen, dat vergt weer een portie onvolwassenheid en gebrek aan nuchterheid.
Een keer moet je je realiseren dat je geen 6 meer bent...



Al 6000 jaar worden koeken in ovens gebakken. Een beetje te ver gezocht.

mulan
24-10-07, 21:53
Geplaatst door Koala64
Volgens Wikidinges is Zwarte Piet geeneens een echte negert:

'De huidskleur van Zwarte Piet geeft soms aanleiding tot kritiek dat zijn rol racistische vooroordelen zou bevestigen, maar volgens anderen is hij een Italiaanse schoorsteenvegersknecht en is zijn gezicht alleen daardoor zwart van het roet. Dit idee wordt nog eens versterkt door het feit dat Zwarte Piet een roe heeft (een instrument van schoorsteenvegers), Italiaanse schoorsteenvegerskledij draagt en op daken klimt. In Vlaanderen is de alleszins politiek correcte term Pieterknecht.'

En negerzoenen het schap uit?
Dan ook de blanke vla. :rolleyes:

Check dan ook meteen de Engelse wikipedia voor een breder perspectief ervan. Producten die je eet vergelijken met mensen is beetje scheef.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface#Modern-day_manifestations

Ow en ik ben er nu achter hoe je autochtonen kunt kwetsen. Niet religie, sexuele geaardheid maar zwarte piet!!

Ik bedoel ik heb het ook gevierd. Allemaal leuk en aardig maar ik zie het nut er niet van in te ontkennen dat het idee is dat het een zwart iemand is die belachelijk lelijk gemaakt wordt en leuke kunstjes moet opvoeren. That's it. Waarom ontkennen als je er geen probleem in ziet.

III
24-10-07, 22:01
Geplaatst door ronald
Al 6000 jaar worden koeken in ovens gebakken. Een beetje te ver gezocht.
Kwarktaart in de koelkast.

Nee, ik bedoel dat je gaat fantaseren hoe ze op de naam voor die koeken komen. Dan gaat je fantasie nog wel eens zulke kanten op.

III
24-10-07, 22:06
Geplaatst door mulan
Check dan ook meteen de Engelse wikipedia voor een breder perspectief ervan. Producten die je eet vergelijken met mensen is beetje scheef.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blackface#Modern-day_manifestations

Ow en ik ben er nu achter hoe je autochtonen kunt kwetsen. Niet religie, sexuele geaardheid maar zwarte piet!!

Ik bedoel ik heb het ook gevierd. Allemaal leuk en aardig maar ik zie het nut er niet van in te ontkennen dat het idee is dat het een zwart iemand is die belachelijk lelijk gemaakt wordt en leuke kunstjes moet opvoeren. That's it. Waarom ontkennen als je er geen probleem in ziet.

Je hebt gelijk. Het is allemaal verkapt racisme over de ruggetjes van de nog onschuldigen (de kindertjes).

Maar is het stoppen van alle Antillianen en Surinamers in de Bijlmer dat niet ook?
Waarom hoor je daar niemand over in deze discussie?
Het is echt een kinderfeest dat Sinterklaas...

ronald
24-10-07, 22:07
Geplaatst door III
Kwarktaart in de koelkast.

Nee, ik bedoel dat je gaat fantaseren hoe ze op de naam voor die koeken komen. Dan gaat je fantasie nog wel eens zulke kanten op.


Ga een poosje bij je kwarktaart zitten...hou je hoofd koel en denk maar alleen aan de lekkere smaak dat het heeft.

Red Sonja
24-10-07, 22:14
Geplaatst door mulan
...dat het een zwart iemand is die belachelijk lelijk gemaakt wordt en leuke kunstjes moet opvoeren.

Ja, ze doen het met grote tegenzin, die Pieterbaasjes..
Ze worden natuurlijk gedwongen door die knappe Adonis van een Sniklaas...
Dat blijkt ook wel uit hun mateloze plezier in het leven.
Plezier maken is dus "belachelijk maken" ??
Lelijk zijn ze ook niet. Het zijn, net als smurfen fantasiewezentjes die blijheid komen brengen.
Ja, heel erg slecht allemaal hoor.. (not)
Ze krijgen een pistool tegen het hoofd gedrukt en moeten dansen op een gloeiende plaat :giechel:
Het gaat zeker net als bij die vrouwen die gedwongen worden om in modeblaadjes en sexblaadjes op de meest geile manier uit hun ogen te kijken en zo sexy mogelijk poseren.
Ook allemaal dwang, toch? :rolleyes:

(oke oke, slechte vergelijking, maar ik kon het niet laten)

Thermopylae
24-10-07, 22:16
Geplaatst door reallife
Het is denk ik meer de sfeer van de tijd waarin we leven waardoor dit soort zaken meer 'gevoelt,' worden en een zelfbewustwording van een groep gekleurde nederlanders. Waarom zou deze groep trouwens niet mee mogen denken met de invulling van het sinterklaasfeest? Ons beeld is namelijk voor het grootste gedeelte niet gevormd door traditie want zo oud is de huidige sinterklaas traditie nog geeneens. (niet in de huidige vorm in ieder geval) Maar door de reclame.

In de jaren tachtig zijn actiecomités opgericht die zich verzetten tegen een vroege komst van de kerstman, tegen de discussies over de modernisering of afschaffing van de figuur van Zwarte Piet en tegen de commercialisering van Sinterklaas. Hun doel is Sinterklaas te beschermen tegen concurrentie en 'vreemde' invloeden. In een artikel in NRC-Handelsblad op 4 december 2001 is zelfs een voorstel gedaan om Sinterklaas als voorbeeld van Nederlands immaterieel erfgoed op de lijst van de Unesco te laten plaatsen. Een feest als Sinterklaas dat door zovelen wordt gevierd laat zich echter moeilijk beschermen, want het is een cultureel proces dat voortdurend in beweging is. Sinterklaas zal blijven veranderen, onder andere door deelname van nieuwe groepen mensen aan het ritueel, zoals dat in de loop van de geschiedenis van het feest steeds weer het geval is geweest.

http://www.meertens.nl/meertensnet/wdb.php?url=/feesten/sinterklaas.html

Er is natuurlijk wel een verschil, tussen het geleidelijk - door de eeuwen heen - veranderen van het karakter van een traditie, en tussen het in één klap willen veranderen van de wijze waarop deze traditie wordt vormgegeven, omdat groepen immigranten menen dat zij daardoor persoonlijk geraakt worden.

Wat mij in dit geval daarbij ook nog opvalt, is dat het nogal eens om "cosmetische" wijzigingen gaat.
Je ziet bijvoorbeeld ook in de VS, dat het spreken over een neger op enig moment bijna een doodzonde werd. Nu kan ik mij nog voorstellen, dat het woord "nigger" de prullenbak is ingegooid, eenvoudig omdat dat woord echt als scheldwoord werd gebruikt. Neger is niets meer of minder dan een aanduiding van een ras. Net zoals blanke dat is. Het geeft op zich geen waardeoordeel, het duidt slechts iets aan.
Nu moet er gesproken worden over "afro-american. Je kunt het ook horen bij het tv programma opsporing verzocht. Signalement, blanke man enz. Maar neger wordt vermeden, nu is het negroïde man.
De naam kunnen we veranderen, maar de mens wordt er totaal niet anders door. Zo ook dat die zwarte pieten weg moeten van een aantal mensen. Het is natuurlijk duidelijk dat het gaat om zwart gemaakte mensen, met rood gelippenstifte lippen en zwarte pruik. Terwijl het ook duidelijk is, dat het gewoon een spel is. Wat ik bedoel met "cosmetische" maatregelen, het enige dat echt belangrijk is, is dat we een samenleving hebben, waar een ieder alleen beoordeeld wordt op wie hij is, en niet wat (qua afkomst) hij is. En dat zal m.i. echt niet worden bereikt, door rasaanduidingen te wijzigen, of van zwarte pieten, blauwe gele of groene pieten te maken. Ik heb wel eens het idee, hoe meer er over gesproken wordt, des te meer mensen ineens lijken te denken, hé, ik moet mij dus eigenlijk negatief aangesproken voelen!

III
24-10-07, 22:22
Geplaatst door ronald
Ga een poosje bij je kwarktaart zitten...hou je hoofd koel en denk maar alleen aan de lekkere smaak dat het heeft.

Ik weet niet hoe mijn kop smaakt. Misschien wel naar kaas.

Maar je begrijpt toch wel dat een kind niet in termen denkt van voor- en naoorlogs?
:tik:

Giuseppe
19-10-13, 15:28
:tik:

Samir75017
19-10-13, 23:29
Zwarte Piet verboden tijdens Sinterklaasfeest Canada

Sinterklaas moet het dit jaar in de Canadese stad Vancouver stellen zonder zijn traditionele helpers. Na een klacht over racisme hebben de organisatoren besloten dat er geen Zwarte Pieten aanwezig zullen zijn bij het volksfeest, waar jaarlijks 400 tot 600 Canadese Nederlanders op afkomen. Dat meldde de krant Vancouver Sun.

Leden van de Afrikaans-Canadese gemeenschap in Vancouver hadden hun beklag gedaan over de aanstaande komst van Zwarte Piet, die volgens hen beledigend en gedateerd is en een racistisch stereotype. Sinterklaas arriveert volgende week zaterdag wel gewoon in de haven van Vancouver.

'We hebben onderzoek gedaan en zijn tot de conclusie gekomen dat ze een punt hebben', aldus Sinterklaas-organisator Tako Slump in het dagblad. 'We kunnen de Afrikaans-Canadese gemeenschap verzekeren dat er geen aanstootgevende zwarte gezichten te zien zullen zijn'.

Het is nog onduidelijk wie de goedheilig man nu gaan helpen bij het uitdelen van pepernoten en cadeautjes. De organisatie van het sinterklaasfeest in Vancouver neemt daarover later een besluit.

Zwarte Piet verboden tijdens Sinterklaasfeest Canada - Opmerkelijk - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2690/Opmerkelijk/article/detail/3050956/2011/11/26/Zwarte-Piet-verboden-tijdens-Sinterklaasfeest-Canada.dhtml)

abk79
20-10-13, 23:03
Terecht