PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Biobrandstof is misdaad tegen de menselijkheid'



IbnRushd
27-10-07, 13:14
'Biobrandstof is misdaad tegen de menselijkheid'

Uitgegeven op zaterdag 27 oktober 2007 om 09:09:19, bijgewerkt om 13:49:09

(Novum/AP) - Het omzetten van voedselgewassen in biobrandstof is een misdaad tegen de menselijkheid, omdat hierdoor voedselschaarste ontstaat die de voedselprijzen omhoog stuwt, waardoor miljoenen arme mensen honger moeten lijden. Dat zegt Jean Ziegler, sinds 2000 onafhankelijk expert van de Verenigde Naties over het recht op voedsel.
'Biobrandstof is misdaad tegen de menselijkheid'

Ziegler pleit voor een vijf jaar durend moratorium op de productie van biobrandstof, om een dreigende ramp voor arme mensen af te wenden. Het wetenschappelijk onderzoek maakt grote vorderingen en over vijf jaar moet het mogelijk zijn biobrandstof te maken uit landbouwafval, in plaats van uit tarwe, maïs, suikerriet en andere voedselgewassen.

Het gebruik van biobrandstof in plaats van benzine of diesel in auto's wordt gepropageerd om de uitstoot van kooldioxide - een belangrijke veroorzaker van het broeikaseffect dat de temperatuur op aarde doet stijgen - te verminderen. De Verenigde Staten en Brazilië sloten in maart 2007 een akkoord om de productie van ethanol op te voeren. Dit zou goed zijn voor de werkgelegenheid en het milieu en de afhankelijkheid van de grillen van de wereldoliemarkt verminderen. Maar om vijftig liter ethanol te produceren is volgens Ziegler 232 kilogram maïs nodig, genoeg om een kind in bijvoorbeeld Zambia of Mexico een jaar van te voeden.

De prijs van tarwe is in een jaar tijd verdubbeld, die van maïs zelfs verviervoudigd, waardoor arme landen, vooral in Afrika, het voor hun bevolking geïmporteerde voedsel niet meer kunnen betalen en de arme mensen in die landen geen eten meer kunnen kopen. "Dus is het een misdaad tegen de menselijkheid om agrarisch productieve bodem te veranderen in bodem die wordt opgestookt in biobrandstof", zei Ziegler vrijdag op een persconferentie in New York.

[Copyright 2007, Novum] nieuws.nl

Olive Yao
27-10-07, 14:49
En dat allemaal omdat westerlingen het hardnekkig vertikken om minder te produceren en te consumeren. De gedachte daaraan alleen al vinden ze bwvs "heiligschennis".

Ik pleit voor:

Belasting op kerosine voor vliegtuigen
Op alle grote luchthavens in 5 jaar 25% minder luchtverkeer

Tolwegen - in de meeste auto's op de snelweg zit één inzittende, de automobilist, terwijl een auto plaats biedt aan 4 personen - tolwegen bevorderen meer inzittenden per auto - de heffing gaat naar openbaar vervoer

Tomas
27-10-07, 14:58
Wat een keloel. Ekskuze le mwoi. Biobrandstof maakt van landbouw juist een meer renderende tak van sport. Arme landen die voedsel moeten importeren zijn sowieso al hopeloos fout bezig. Arme landen zouden juist voedsel moeten produceren. Dat is namelijk de onderste tree op de economische ladder. Daaronder zit niks. Dat soort landen moet je opheffen. Of reorganiseren. Ook erg.

Een andere kwestie is dat biobrandstof een erg inefficiente vorm van energie is. Om van een vierkante kilometer land zonne energie te oogsten met biobrandstof geeft een vele malen lagere opbrengst dan met zonnepanelen of zonneboilers. Magoed, dat is dan weer een paar treetje hoger op de economische ladder.

III
27-10-07, 15:00
Geplaatst door IbnRushd
'Biobrandstof is misdaad tegen de menselijkheid'

Uitgegeven op zaterdag 27 oktober 2007 om 09:09:19, bijgewerkt om 13:49:09

(Novum/AP) - Het omzetten van voedselgewassen in biobrandstof is een misdaad tegen de menselijkheid, omdat hierdoor voedselschaarste ontstaat die de voedselprijzen omhoog stuwt, waardoor miljoenen arme mensen honger moeten lijden. Dat zegt Jean Ziegler, sinds 2000 onafhankelijk expert van de Verenigde Naties over het recht op voedsel.
'Biobrandstof is misdaad tegen de menselijkheid'

Ziegler pleit voor een vijf jaar durend moratorium op de productie van biobrandstof, om een dreigende ramp voor arme mensen af te wenden. Het wetenschappelijk onderzoek maakt grote vorderingen en over vijf jaar moet het mogelijk zijn biobrandstof te maken uit landbouwafval, in plaats van uit tarwe, maïs, suikerriet en andere voedselgewassen.

Het gebruik van biobrandstof in plaats van benzine of diesel in auto's wordt gepropageerd om de uitstoot van kooldioxide - een belangrijke veroorzaker van het broeikaseffect dat de temperatuur op aarde doet stijgen - te verminderen. De Verenigde Staten en Brazilië sloten in maart 2007 een akkoord om de productie van ethanol op te voeren. Dit zou goed zijn voor de werkgelegenheid en het milieu en de afhankelijkheid van de grillen van de wereldoliemarkt verminderen. Maar om vijftig liter ethanol te produceren is volgens Ziegler 232 kilogram maïs nodig, genoeg om een kind in bijvoorbeeld Zambia of Mexico een jaar van te voeden.

De prijs van tarwe is in een jaar tijd verdubbeld, die van maïs zelfs verviervoudigd, waardoor arme landen, vooral in Afrika, het voor hun bevolking geïmporteerde voedsel niet meer kunnen betalen en de arme mensen in die landen geen eten meer kunnen kopen. "Dus is het een misdaad tegen de menselijkheid om agrarisch productieve bodem te veranderen in bodem die wordt opgestookt in biobrandstof", zei Ziegler vrijdag op een persconferentie in New York.

[Copyright 2007, Novum] nieuws.nl

Dan wordt het voor mij ook wat doorzichtiger waarom Al Gore de hoofdman is van club tegen opwarming..
Overstap op bio-brandstoffen zorgt niet alleen voor minder CO2-uitstoot, maar ook nog eens voor decimering van "onbruikbaar" volk...

Maar in hoeverre zijn de VN te vertrouwen?

Het zal wel weer zo'n loop zijn waar je niet meer uit komt, als je er eenmaal inzit.
En dat moet dan weer angst genereren.

Joesoef
27-10-07, 15:14
Er is geen tekort, het ligt alleen op een verkeerde plaats. Speculanten kopen de markt leeg en sluiten contracten met boeren voor jaren lange leveringen.

III
27-10-07, 15:25
Geplaatst door Tomas
Wat een keloel. Ekskuze le mwoi. Biobrandstof maakt van landbouw juist een meer renderende tak van sport. Arme landen die voedsel moeten importeren zijn sowieso al hopeloos fout bezig. Arme landen zouden juist voedsel moeten produceren. Dat is namelijk de onderste tree op de economische ladder. Daaronder zit niks. Dat soort landen moet je opheffen. Of reorganiseren. Ook erg.

Een andere kwestie is dat biobrandstof een erg inefficiente vorm van energie is. Om van een vierkante kilometer land zonne energie te oogsten met biobrandstof geeft een vele malen lagere opbrengst dan met zonnepanelen of zonneboilers. Magoed, dat is dan weer een paar treetje hoger op de economische ladder.

klinkt ook weer niet zo stom.
Papavervelden van Afghanistan volzetten met oliehoudende gewassen.


http://rapsoel.onlinehome.de/de_index_frame_pflanzenoel.htm

mark61
27-10-07, 16:00
Geplaatst door Tomas
Wat een keloel. Ekskuze le mwoi. Biobrandstof maakt van landbouw juist een meer renderende tak van sport. Arme landen die voedsel moeten importeren zijn sowieso al hopeloos fout bezig. Arme landen zouden juist voedsel moeten produceren. Dat is namelijk de onderste tree op de economische ladder. Daaronder zit niks. Dat soort landen moet je opheffen. Of reorganiseren. Ook erg.

Daaronder zit jagen & verzamelen. Deden de Inuit al tienduizenden jaren, hadden ze gewoon mee kunnen doorgaan als ze niet lastig gevallen waren. Dat geldt voor elk volk.

Als je de de ambitie hebt een westers land te worden heb je een probleem. Een hele hoop landen zijn helemaal niet geschikt voor grootschalige landbouw. Overigens zijn er nauwelijks landen die niet genoeg produceren om zelf op te eten, maar erg efficiënt is het allemaal niet. De meeste Afrikaanse landen die ik ken zijn zelfvoorzienend en produceren bovendien voor de wereldmarkt. Wel importeren ze veel on-Afrikaanse landbouwprodukten, gewoon, omdat ze ook zin hebben in patat met.

Dit koolzaadverhaal slaat vnl. op Zuid-Amerika, schat ik.


Een andere kwestie is dat biobrandstof een erg inefficiente vorm van energie is. Om van een vierkante kilometer land zonne energie te oogsten met biobrandstof geeft een vele malen lagere opbrengst dan met zonnepanelen of zonneboilers. Magoed, dat is dan weer een paar treetje hoger op de economische ladder.

Yep. Tis vooral ook een enorme investering. Ik stel voor dat de EU een paar duizend km2 in Afrika volzet met zonnepanelen.

Tomas
27-10-07, 16:09
Geplaatst door mark61
Overigens zijn er nauwelijks landen die niet genoeg produceren om zelf op te eten, maar erg efficiënt is het allemaal niet. De meeste Afrikaanse landen die ik ken zijn zelfvoorzienend en produceren bovendien voor de wereldmarkt. Wel importeren ze veel on-Afrikaanse landbouwprodukten, gewoon, omdat ze ook zin hebben in patat met.


Precies, daarom is het zo'n ergerlijk onzinverhaal. Lijkt wel of er iemand een verschrikkelijke hekel aan biobrandstof heeft en opzoek is naar argumenten.

Zonnepanelen in afrika hebben ook zo weer hun probleem. Hoe krijg je die electriciteit -zonder al te veel verlies- in europa? Dan is biobrandstof dus weer efficienter.

Bart.NL
27-10-07, 16:17
Dat de voedselprijzen stijgen door biobrandstoffen lijkt me wel logisch. Maar het probleem was een lange tijd dat de EU en de Verenigde Staten door het dumpen van landbouwproducten de lokale landbouw in de Derde wereld om zeep hielpen. Dat probleem wordt op deze manier opgelost.

mark61
27-10-07, 16:38
Geplaatst door Tomas
Precies, daarom is het zo'n ergerlijk onzinverhaal. Lijkt wel of er iemand een verschrikkelijke hekel aan biobrandstof heeft en opzoek is naar argumenten.

Zonnepanelen in afrika hebben ook zo weer hun probleem. Hoe krijg je die electriciteit -zonder al te veel verlies- in europa? Dan is biobrandstof dus weer efficienter.

Ja, dat onderzoek naar supergeleiding, daar hoor je ook nooit meer wat over. Of jij wel?

Tomas
27-10-07, 16:43
Geplaatst door mark61
Ja, dat onderzoek naar supergeleiding, daar hoor je ook nooit meer wat over. Of jij wel?

Je bedoelt bij kamertemperatuur? Nee, nooit meer wat van gehoord. Was ook te mooi om waar te zijn. Zou een revolutie in alles wat met techniek te maken heeft hebben veroorzaakt. Van transport tot computers. Net zo'n luchtbel als koude kernfusie.

mark61
27-10-07, 16:44
Geplaatst door Tomas
Je bedoelt bij kamertemperatuur? Nee, nooit meer wat van gehoord. Was ook te mooi om waar te zijn. Zou een revolutie in alles wat met techniek te maken heeft hebben veroorzaakt. Van transport tot computers. Net zo'n luchtbel als koude kernfusie.

Vrees het ook. Steen der wijzen.

Tomas
27-10-07, 18:19
Geplaatst door Bart.NL
Dat de voedselprijzen stijgen door biobrandstoffen lijkt me wel logisch. Maar het probleem was een lange tijd dat de EU en de Verenigde Staten door het dumpen van landbouwproducten de lokale landbouw in de Derde wereld om zeep hielpen. Dat probleem wordt op deze manier opgelost.

Dat zal dan wel het echte probleem zijn om met termen als "misdaad tegen de menselijkheid" te beginnen.

IbnRushd
27-10-07, 19:45
Biobrandstof maakt bier duurder

De prijs van het bier zal stijgen. Een groot aantal brouwers zal als gevolg van de duurder wordende grondstofprijzen de bierprijs optrekken. Dat zegt de vereniging van Belgische Brouwers vandaag.

Biobrandstof
De Belgische Brouwers luiden de alarmklok over de stijgende grondstofprijzen. Mout, hop, energie en flessen worden duurder. De prijsstijgingen zijn bovendien niet tijdelijk en gering, maar van grote en blijvende aard. Zo is de gerstprijs de laatste twee jaar verdubbeld. Veel gerstboeren kiezen ervoor gewassen voor biobrandstof te telen.

Een groot aantal brouwers zal dan ook in 2008 de bierprijs optrekken, luidt het bij de brouwersvereniging. Het is nog te vroeg om conclusies op langere termijn te trekken. De brouwersvereniging wil zich niet uitspreken over met hoeveel de bierprijs zal stijgen. Er lijkt wel een tendens te zijn om alleen te verhogen met wat echt noodzakelijk is.

Flessentekort
De schaarste op de grondstoffenmarkt zorgt nog niet voor echte productieproblemen, maar voor een aantal kleinere brouwers is dat door een tekort aan flessen wel het geval. Een aantal grotere brouwers kan de groei die zou kunnen worden gemaakt, niet waarmaken door het flessentekort. (belga/lpb)

hln.be

III
27-10-07, 20:07
Geplaatst door IbnRushd
Biobrandstof maakt bier duurder



Ow, dat is dan weer slecht nieuws!
Straks moeten we ver rijden om aan goedkoop bier te kunnen komen...
http://www.cosgan.de/images/smilie/nahrung/a015.gif

contradictio
27-10-07, 20:21
de 'alles is al verkloot heeft geen zin meer' vs 'er valt nog iets te redden als we maar willen' theorie..

ondertussen naar elkaar blijven schreeuwen om elkaar te overtuigen en vooral zelf niets ondernemen al was het maar al je gedragingen eens kritisch onder de loep nemen 'for God's sake' zullen we maar zeggen...
(moet dit echt, heb ik echt 7 x per week vlees nodig , moet ik me volvreten, moet ik dat apparaat erbij en die vakantie naar verweggistan en wat doe ik met al die de resten voer.. koop ik misshien verkeerd in.. heb ik al die kleren wel nodig en die nieuwe blouse? dat nieuwe mobieltje... spaarlampen maar eens kopen? al die cosmetica echt nodig? vind ik het goed dat het op dieren is getest? eet ik vandaag foute vis uit een meer in Afrika of gewoon een vis dichterbij huis ? ga ik voor biologisch of voor massaproductie etc etc etc etc etc)

Tomas
27-10-07, 21:26
Geplaatst door contradictio
...eet ik vandaag foute vis uit een meer in Afrika of gewoon een vis dichterbij huis ?

Mmm... Dat lijkt wel hetzelfde dilemma als met kinderarbeid. Wat is erger: kinderarbeid of landen met kinderarbeid boycotten? Met een boycot los je de armoede die ten grondslag ligt aan kinderarbeid echt niet op. Kinderarbeid lost denk ik per definitie zichzelf op als het succesvol is.

Joesoef
27-10-07, 21:40
Hoeveel ha mais zou er nodig zijn om schiphol een dag draaiende te houden?

Tomas
27-10-07, 22:05
Geplaatst door Joesoef
Hoeveel ha mais zou er nodig zijn om schiphol een dag draaiende te houden?

Schiphol valt wel mee. De klm alleen al is een stuk lastiger.

mark61
27-10-07, 22:17
Geplaatst door Tomas
Schiphol valt wel mee. De klm alleen al is een stuk lastiger.

Branden anders een hoop lampen daar :ego: Maar die centrales draaien vooralsnog vooral op gas geloof ik.