PDA

Bekijk Volledige Versie : Joodse gemeenschap razend op De Wever



Marsipulami
30-10-07, 11:35
Joodse gemeenschap razend op De Wever


De Joodse gemeenschap is razend op N-VA-voorzitter Bart De Wever, die de excuses van burgemeester Patrick Janssens voor de betrokkenheid van de Antwerpse stadsdiensten bij de Holocaust maar niets vindt. "De Wever spuwt ons in het gezicht", zegt Michael Freilich, hoofdredacteur van Joods Actueel. Vooral het feit dat De Wever liet verstaan dat de excuses niet nodig waren, stuit de Joodse gemeenschap tegen de borst.

"In Brussel en Gent weigerden de burgemeesters hulp aan de nazi's", zegt Freilich. "In Antwerpen is het duidelijk anders gelopen, zo blijkt uit het Soma-rapport (de aanleiding voor de excuses, GoV). De excuses zijn meer dan terecht."

De Wever vindt dat Janssens de Holocaust misbruikt in zijn strijd tegen het Vlaams Belang, terwijl Israël in Palestina "technieken gebruikt die me aan dat duistere verleden doen terugdenken".
"Hoe kan een toppoliticus zoiets zeggen?", vraagt Freilich zich af. "Ik wil wel eens weten wat Yves Leterme hiervan denkt."

Ook MR-Kamerlid Denis Ducarme heeft vragen bij de tussenkomst van De Wever: "Alle democraten moeten zich ernstig zorgen beginnen te maken over deze vorm van nationalisme bij N-VA." (dm)

Marsipulami
30-10-07, 11:36
De Wever praat deze namiddag met joodse gemeenschap

N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft vandaag omstreeks 15.00 uur in Antwerpen een gesprek met verantwoordelijken van de joodse gemeenschap. Dat gesprek komt er na kritiek op uitspraken van De Wever over de excuses van burgemeester Patrick Janssens aan de Antwerpse joden.

De Wever noemde de excuses van de Antwerpse burgemeester "gratuit" en zei dat ze bedoeld waren om het Vlaams Belang te bestrijden. Die uitspraken schoten bij de joodse gemeenschap in het verkeerde keelgat en botsten ook op kritiek van Open Vld.

De Wever nam vanochtend al contact op met de joodse gemeenschap over de kwestie. De N-VA-voorzitter herhaalt dat het nooit zijn bedoeling was de joodse gemeenschap te schofferen. (belga/dm)

rami_elharrak
30-10-07, 21:36
:student:
Je kan alles( ik zeg alles) bekritiseren , vragen over alles in t leven hebben, wetenschap, relegie, ...............etc behalve de holocaust!!

De enige waarheid die geen twijfel of vragen draagt is de holocaust punt uit!!
Fin de la discussion!!
Meer vrijheid krijg je niet!!

Marsipulami
30-10-07, 21:47
Ik betreur de storm van kritiek op de genuanceerde stellingname van Bart Dewever terzake. Belgische politici en pers worden op lange termijn net zo stompzinnig en achterlijk als Nederlandse politici (+ NL pers + NL publiek).

ronald
30-10-07, 23:52
Geplaatst door rami_elharrak
:student:
Je kan alles( ik zeg alles) bekritiseren , vragen over alles in t leven hebben, wetenschap, relegie, ...............etc behalve de holocaust!!

De enige waarheid die geen twijfel of vragen draagt is de holocaust punt uit!!
Fin de la discussion!!
Meer vrijheid krijg je niet!!


De Wever bagetaliseert het gedrag van het bestuur van Antwerpen ten tijde van de WO II. Zij hielp de Nazi's in het uitvoeren van haar wil. Net zoals dat in bv Amsterdam gebeurde, waar politie, tram- en treinbestuurders "meehielpen". Na de oorlog kun je wel kritiek op ze hebben maar dat is alles zo'n beetje in een laboratorium bekijken. De werkelijkheid was niet zo simpel. Nu ga ik al heel ver mee in het verweer van die "hulpverleners". Actieve hulp zoals een NSB bood is radicaal fout geweest.

Waar in deze kwestie zie jij nu een bekritidering van de holocaust? Ten eerste sneed het stadsbestuur ook in de vingers van de niet-joodse bevolking, zeker het verzet. Ten tweede zijn heel veel maatregelen van de Nazi's met hulp uitgevoerd. Daar valt geen twijfel aan te verbinden. Wat nu ter sprake is, is de bagetaliserende toon die De Wever (welke bedoelingen hij daar dan ook bij mocht hebben) uit over de beoordeling van die hulp. Dit heeft zowel Joden als niet-Joden gekwetst. Om nu te concluderen dat er een zogenaamde holocaust censuur bestaat, en waarschijnlijk omdat iemand uit de joodse gemeenschap zijn kritiek uitte, is een overdrijving met een bijsmaak.