PDA

Bekijk Volledige Versie : Als de dollar valt...



IbnRushd
30-10-07, 15:49
Het grote gevaar: Waarde Dollar is wat de gek ervoor geeft

dinsdag 30 oktober 2007

Op dit moment krijg je voor 1 euro ongeveer 1,44 dollar. Maar dat wordt binnenkort veel meer, zegt Willem Middelkoop. Hij is journalist van RTL Z. In zijn boek 'Als de dollar valt' waarschuwt hij voor een wereldwijde crisis als de waarde van de dollar verder weg zakt. "Het kan heel erg onrustig worden", zo waarschuwde hij gisteravond in FOK!radio.

"Het financiële systeem zoals we dat vanaf de Tweede Wereldoorlog kennen gaat in elkaar zakken, daar is iedereen het wel over eens. Alleen wanneer is de vraag." Volgens Middelkoop is de dollar als wereldmunt ons opgedrongen na de Tweede Wereldoorlog. "De Amerikanen gingen als overwinnaars van die oorlog nadenken over hoe je een systeem op kunt zetten waar zij maximaal van zouden kunnen profiteren. En toen is er een systeem aan ons 'verkocht' waardoor de dollar het anker is van het hele financiële/economische stelsel. Dat gaf de VS groot voordeel, want zij kunnen de dollar als enige gratis drukken terwijl de rest van de wereld de dollar moet aanschaffen."

Het gevolg was dat Amerika de laatste 70 jaar economisch gigantisch kon groeien. "Alle grondstoffen moesten in dollars verhandeld worden. Dus dat verklaart ook meteen waarom de VS zo goedkoop olie konden importeren. En goedkope energie is een garantie voor grote groei."

Als de dollar valt

Middelkoop voorspelt dat de dollar als anker van het financiële stelsel binnen vijf tot vijftien jaar weg gaat vallen. "Hoe dat precies zal verlopen weet niemand, maar waarschijnlijk gaat dat gepaard met grote schokken. Het kan daardoor heel erg onrustig worden."

De val van de dollar komt onder anderen omdat de munt niet meer gedekt wordt door goud. De hoeveelheid goud en dollars staan dus niet meer in verhouding met elkaar. De Verenigde Staten drukken flink meer dollars om de schulden te kunnen betalen. "Tot 1971 was de dollar gekoppeld aan goud. Het systeem is aan de rest van de wereld 'verkocht' met de belofte dat je de Amerikaanse munt altijd kon inwisselen tegen goud. Maar toen een aantal Europese landen dat daadwerkelijk deden, dreigde al het Amerikaanse goud naar het buitenland te verdwijnen en heeft president Nixon die koppeling verbroken. Sinds dat moment is de dollar niet meer gedekt en is het een beetje wat de gek ervoor geeft", zegt Middelkoop.

Ook in Nederland, waar we de euro hebben, gaan we er veel last van krijgen als de dollar in elkaar zakt. "Als er een probleem komt met de dollar, dan zal dat in de hele wereld te voelen zijn, omdat het complete financiële systeem rondom de dollar gebouwd is." Wat er precies zal gebeuren weet dus niemand. De VPRO heeft in 1995 al wel een documentaire gemaakt waar een mogelijk scenario in gemaakt is.

En wat moet je doen als simpele Nederlandse burger? "Je zult minder getroffen worden door een crisis als je cash geld op zak hebt. En als je echt vermogend bent moet je het papierengeld omzetten in echt iets waardevols, zoals goud en zilver. Dat verliest nooit z'n waarde." Het is ook waarschijnlijk dat er een run op pinautomaten komt en dat het geld dan opeens op is. "Het geld dat je naar de bank hebt gebracht is namelijk al acht keer uitgeleend, dus echt niet al het geld ligt fysiek bij de bank."

Het lijkt allemaal erg dramatisch. Is er niet gewoon iets aan te doen? "Nee.", zegt Middelkoop stellig. "Dat is het vervelende als je de mensen hoort die er verstand van hebben."

Bron: FOK!radio (via nieuwsfeit.nl)

panoma79
30-10-07, 16:37
Geplaatst door IbnRushd
Het grote gevaar: Waarde Dollar is wat de gek ervoor geeft

dinsdag 30 oktober 2007

Op dit moment krijg je voor 1 euro ongeveer 1,44 dollar. Maar dat wordt binnenkort veel meer, zegt Willem Middelkoop. Hij is journalist van RTL Z. In zijn boek 'Als de dollar valt' waarschuwt hij voor een wereldwijde crisis als de waarde van de dollar verder weg zakt. "Het kan heel erg onrustig worden", zo waarschuwde hij gisteravond in FOK!radio.

"Het financiële systeem zoals we dat vanaf de Tweede Wereldoorlog kennen gaat in elkaar zakken, daar is iedereen het wel over eens. Alleen wanneer is de vraag." Volgens Middelkoop is de dollar als wereldmunt ons opgedrongen na de Tweede Wereldoorlog. "De Amerikanen gingen als overwinnaars van die oorlog nadenken over hoe je een systeem op kunt zetten waar zij maximaal van zouden kunnen profiteren. En toen is er een systeem aan ons 'verkocht' waardoor de dollar het anker is van het hele financiële/economische stelsel. Dat gaf de VS groot voordeel, want zij kunnen de dollar als enige gratis drukken terwijl de rest van de wereld de dollar moet aanschaffen."

Het gevolg was dat Amerika de laatste 70 jaar economisch gigantisch kon groeien. "Alle grondstoffen moesten in dollars verhandeld worden. Dus dat verklaart ook meteen waarom de VS zo goedkoop olie konden importeren. En goedkope energie is een garantie voor grote groei."

Als de dollar valt

Middelkoop voorspelt dat de dollar als anker van het financiële stelsel binnen vijf tot vijftien jaar weg gaat vallen. "Hoe dat precies zal verlopen weet niemand, maar waarschijnlijk gaat dat gepaard met grote schokken. Het kan daardoor heel erg onrustig worden."

De val van de dollar komt onder anderen omdat de munt niet meer gedekt wordt door goud. De hoeveelheid goud en dollars staan dus niet meer in verhouding met elkaar. De Verenigde Staten drukken flink meer dollars om de schulden te kunnen betalen. "Tot 1971 was de dollar gekoppeld aan goud. Het systeem is aan de rest van de wereld 'verkocht' met de belofte dat je de Amerikaanse munt altijd kon inwisselen tegen goud. Maar toen een aantal Europese landen dat daadwerkelijk deden, dreigde al het Amerikaanse goud naar het buitenland te verdwijnen en heeft president Nixon die koppeling verbroken. Sinds dat moment is de dollar niet meer gedekt en is het een beetje wat de gek ervoor geeft", zegt Middelkoop.

Ook in Nederland, waar we de euro hebben, gaan we er veel last van krijgen als de dollar in elkaar zakt. "Als er een probleem komt met de dollar, dan zal dat in de hele wereld te voelen zijn, omdat het complete financiële systeem rondom de dollar gebouwd is." Wat er precies zal gebeuren weet dus niemand. De VPRO heeft in 1995 al wel een documentaire gemaakt waar een mogelijk scenario in gemaakt is.

En wat moet je doen als simpele Nederlandse burger? "Je zult minder getroffen worden door een crisis als je cash geld op zak hebt. En als je echt vermogend bent moet je het papierengeld omzetten in echt iets waardevols, zoals goud en zilver. Dat verliest nooit z'n waarde." Het is ook waarschijnlijk dat er een run op pinautomaten komt en dat het geld dan opeens op is. "Het geld dat je naar de bank hebt gebracht is namelijk al acht keer uitgeleend, dus echt niet al het geld ligt fysiek bij de bank."

Het lijkt allemaal erg dramatisch. Is er niet gewoon iets aan te doen? "Nee.", zegt Middelkoop stellig. "Dat is het vervelende als je de mensen hoort die er verstand van hebben."

Bron: FOK!radio (via nieuwsfeit.nl)

Aan alles komt een einde.

IbnRushd
02-11-07, 22:39
Als de dollar valt dan.... moet ik even glimlachen.

1973Tanger
06-11-07, 19:31
Tot mijn grote vreugde zie ik dat premier Balkenende op bezoek bij premier Poetin in Moskou in tegenstelling tot Amerika een miljardencontract (gasakkoord) heeft afgesloten. Van je oude vijanden moet je het uiteindelijk hebben. Niet van je vrienden die je op de een of ander manier aan het lijntje blijven houden.

Max Stirner
06-11-07, 19:44
Geplaatst door 1973Tanger
Tot mijn grote vreugde zie ik dat premier Balkenende op bezoek bij premier Poetin in Moskou in tegenstelling tot Amerika een miljardencontract (gasakkoord) heeft afgesloten. Van je oude vijanden moet je het uiteindelijk hebben. Niet van je vrienden die je op de een of ander manier aan het lijntje blijven houden.


Tis een fijne man jah, die Vladimir. Een echte vriend.

mark61
06-11-07, 19:46
Geplaatst door 1973Tanger
Tot mijn grote vreugde zie ik dat premier Balkenende op bezoek bij premier Poetin in Moskou in tegenstelling tot Amerika een miljardencontract (gasakkoord) heeft afgesloten. Van je oude vijanden moet je het uiteindelijk hebben. Niet van je vrienden die je op de een of ander manier aan het lijntje blijven houden.

Kweenie, de VS hep ons al die tijd tegen die Vladimirs beschermd. Of ze echt gingen komen, daar ben ik nooit achter gekomen.

De ervaring leert dat dat gas onderweg wel es weglekt. :roker: In Oekraïne ofzo. Doet mij maar Algerijns gas.

mark61
06-11-07, 19:47
Oh en by the way, als de dollar valt (afijn, hij is al gevallen) worden we allemaal straatarm, en voor buurthuizen en subsidie is er dan zeker geen geld meer.

Tomas
06-11-07, 21:24
Geplaatst door mark61
Oh en by the way, als de dollar valt (afijn, hij is al gevallen) worden we allemaal straatarm, en voor buurthuizen en subsidie is er dan zeker geen geld meer.

De dollar valt alleen maar relatief. Wat betekent dat andere munten meer waard worden en de eigenaars daarvan rijker. Maar uiteindelijks is het allemaal onzin, de rijkdom van een land wordt bepaald door de productiviteit. Hoe hoger, hoe rijker. Heeft iets te maken met het feit dat als je constant stilzit omkomt van de honger. En dit artikel is zielig, verders.

John61
06-11-07, 22:08
Geplaatst door IbnRushd
Als de dollar valt dan.... moet ik even glimlachen.

Als de dollar valt......, zullen de mensen die nu al niet mee kunnen komen, dat dan helemaal niet meer kunnen.......

1973Tanger
07-11-07, 00:09
Geplaatst door Tomas
De dollar valt alleen maar relatief. Wat betekent dat andere munten meer waard worden en de eigenaars daarvan rijker. Maar uiteindelijks is het allemaal onzin, de rijkdom van een land wordt bepaald door de productiviteit. Hoe hoger, hoe rijker. Heeft iets te maken met het feit dat als je constant stilzit omkomt van de honger. En dit artikel is zielig, verders.

Wat je onzin en zielig noemt gaat niet geheel op. Geldontwaarding (inflatie) begint bij het scheppen van papiergeld (fiduciaire middelen), uit het niets. De papiergeldcreatie is de werkelijke inflatie. Alle fases, die erna gebeuren, zoals productiviteit dat je aangeeft, zijn in feite afgeleide inflatie. Simpel gezegd, dat hoe meer geld men drukt, hoe minder elk geldstuk of biljet waard is. Verder is inflatie ook afhankelijk van vertrouwen. Zoals het vertrouwen in de US dollar, dat op dit moment langzaam maar zeker aan het wegebben is. Meestal door frauduleuze activiteiten door Amerikaanse multinationals. De verhoging in de geldhoeveelheid is de boosdoener. De productiviteit is daar geen afspiegeling van. Geld is een middel dat door de overheid (centrale bank) bepaald wordt en niet door bedrijven.

1973Tanger
07-11-07, 00:12
Geplaatst door Max Stirner
Tis een fijne man jah, die Vladimir. Een echte vriend.

Voorlopig een economische vriend, zeker geen ideologische.

TonH
07-11-07, 00:17
Geplaatst door IbnRushd
"Alle grondstoffen moesten in dollars verhandeld worden...

Nu de dollar t.o.v. de Euro is ingezakt zouden de grondstofprijzen, ondanks dat ze in dollars duurder zijn geworden, toch op zijn minst in euro's gelijk moeten blijven.
Echter de stijging in de grondstofprijzen wordt als een van de voornaamste oorzaken genoemd voor de prijsverhogingen van 13% op jaarbasis in de Nederlandse supermarkten. :verward:

Waar zit mijn denkfout? :wat?!:

Tomas
07-11-07, 08:25
Geplaatst door TonH
Nu de dollar t.o.v. de Euro is ingezakt zouden de grondstofprijzen, ondanks dat ze in dollars duurder zijn geworden, toch op zijn minst in euro's gelijk moeten blijven.
Echter de stijging in de grondstofprijzen wordt als een van de voornaamste oorzaken genoemd voor de prijsverhogingen van 13% op jaarbasis in de Nederlandse supermarkten. :verward:

Waar zit mijn denkfout? :wat?!:

Je denkfout is dat je denkt dat de grondstofprijzen stijgen door de zakkende dollar. 't is echter zo dat grondstofprijzen stijgen door de alsmaar toenemende vraag en een achterblijvend aanbod. Daarnaast zakt de dollar ook. Maar dat is slechts gebakkenlucht. De werkelijkheid bepaalt de algehele voorspoed en rijkdom, en niet valutakoersen. Zoals ik al zei. Valutakoersen zijn voor speculanten en een afspiegeling van de economische werkelijkheid. Een land wordt niet rijk door de koers te manipuleren, een land wordt rijk door productiviteit en de valutakoers zal dat laten zien. Als die koers vrij is van een sterke politieke invloed, dan natuurlijk.

Tomas
07-11-07, 08:34
Geplaatst door 1973Tanger
Wat je onzin en zielig noemt gaat niet geheel op. Geldontwaarding (inflatie) begint bij het scheppen van papiergeld (fiduciaire middelen), uit het niets. De papiergeldcreatie is de werkelijke inflatie. Alle fases, die erna gebeuren, zoals productiviteit dat je aangeeft, zijn in feite afgeleide inflatie. Simpel gezegd, dat hoe meer geld men drukt, hoe minder elk geldstuk of biljet waard is. Verder is inflatie ook afhankelijk van vertrouwen. Zoals het vertrouwen in de US dollar, dat op dit moment langzaam maar zeker aan het wegebben is. Meestal door frauduleuze activiteiten door Amerikaanse multinationals. De verhoging in de geldhoeveelheid is de boosdoener. De productiviteit is daar geen afspiegeling van. Geld is een middel dat door de overheid (centrale bank) bepaald wordt en niet door bedrijven.

De werkelijkheid is echter anders. Inflatie hoeft b.v. helemaal niet te zeggen dat de algehele voorspoed of rijkdom van een land afneemt. Juist niet, eerder. Bij een redelijke geldontwaarding neigen mensen juist naar uitgeven, investeren en meer werken. En dat is nu eenmaal de basis van rijkdom. Heel simpel. Maar moeilijk te geloven blijkbaar.

Maarten
07-11-07, 10:20
Geplaatst door mark61
Doet mij maar Algerijns gas.

Ergens zijn er nog 6 miljoen joden, waar het gas misschien weer uitgehaald kan worden.



(deze was zo erg.. ik kon um gewoon niet laten..grinnik..)

Max Stirner
07-11-07, 10:24
Geplaatst door 1973Tanger
Voorlopig een economische vriend, zeker geen ideologische.


Ook niet: het BNP van die domme stumperds is slechts 1,5 x dat van NL.

Bovendien vrijwel volledig gebaseerd op olie, gas en andere grondstoffen.

Die zijn bijna op en dan zijn ze weer terug bij af.


:)

Maarten
07-11-07, 10:39
Geplaatst door IbnRushd
Als de dollar valt dan.... moet ik even glimlachen.
Dat duurt totdat de volgende dag de krant met de gevolgen in de bus valt.

Ik stel voor, dat we geld weer gaan vervangen door zakken zand.
a. Daar is genoeg van.
b. Het ontmoedigt het verzamelen van grote hoeveelheden daarvan.
c. Iedereen krijgt meer lichaamsbeweging.
d. Wie krap bij zand zit, kan er weer bovenop komen door zakken te produceren. Daar blijft behoefte aan.

Bart
07-11-07, 13:00
Geplaatst door TonH
Nu de dollar t.o.v. de Euro is ingezakt zouden de grondstofprijzen, ondanks dat ze in dollars duurder zijn geworden, toch op zijn minst in euro's gelijk moeten blijven.
Echter de stijging in de grondstofprijzen wordt als een van de voornaamste oorzaken genoemd voor de prijsverhogingen van 13% op jaarbasis in de Nederlandse supermarkten. :verward:

Waar zit mijn denkfout? :wat?!:

Je denkfout zit erin dat je de dollarkoers linkt aan producten die je in de supermarkt koopt. Dat zijn nu juist grotendeels producten die lokaal geproduceerd worden en in euro's afgerekend. Wat met name duurder is geworden is melk, aardappelen, brood, groenten, etc. En dat komt weer vooral door een slechte oogst vanwege de slechte zomer. De dollar is daar eigenlijk alleen van belang voor wat betreft de energie-component in de kostprijs van bijvoorbeeld een pak macaroni, de transportkosten en grondstoffen uit wat meer exotische landen (inclusief de VS uiteraard). Daarnaast is het overigens zo dat een belangrijke reden van de daling van de dollar (de hypotheekmarktcrisis in de VS) ook hier zorgt voor een verkrapping van de geld- en kapitaalmarkt, met als gevolg hogere rentekosten. Die uiteraard doorberekend worden aan de consument.

Producten die in de VS geproduceerd worden of afgerekend worden in dollars zouden wel goedkoper moeten worden. Interessant om te zien wat een paar Nikes tegenwoordig doet...

Wat ik altijd grappig vind is het geklaag van iedereen over de benzineprijs. Men realiseert zich niet dat ze blij moeten zijn dat we de euro hebben en niet de dollar, anders was de benzine nog eens stukken duurder geweest.

TonH
07-11-07, 13:01
Geplaatst door Tomas
Je denkfout is dat je denkt dat de grondstofprijzen stijgen door de zakkende dollar. 't is echter zo dat grondstofprijzen stijgen door de alsmaar toenemende vraag en een achterblijvend aanbod. Daarnaast zakt de dollar ook. Maar dat is slechts gebakkenlucht. De werkelijkheid bepaalt de algehele voorspoed en rijkdom, en niet valutakoersen. Zoals ik al zei. Valutakoersen zijn voor speculanten en een afspiegeling van de economische werkelijkheid. Een land wordt niet rijk door de koers te manipuleren, een land wordt rijk door productiviteit en de valutakoers zal dat laten zien. Als die koers vrij is van een sterke politieke invloed, dan natuurlijk.

Ik snap je verhaal wel, maar volgens mij worden die stijgende grondstofprijzen deels gecompenseerd voor ons in Euroland doordat ze in dollars betaald moeten worden en wij de dollar voor veel minder kunnen krijgen.

Chang zegt tegen Jan dat Sam de helft van z'n rijst heeft gekocht. Tot nu toe betaalde Jan 1 dollar per kilo. Nu moet Jan er 2 dollar voor betalen.
Jan brengt die rijst naar Nederland en zegt tegen Moos dat de prijzen voor de rijst duurder zijn geworden en dat de rijstwafels waar Moos zo van houdt dus verdubbelen in prijs. Ipv 2 euro per 10 betaalt Moos nu 4 euro per 10.
Maar wacht eens, zegt Moos, hoezo moet ik nu het dubbele betalen? Omdat ik ook het dubbele voor de grondstof moet betalen, zegt Jan, en ga maar klagen bij oom Sam want die wil er zijn auto op laten lopen.
Moos nog bozer: Maar je koopt die rijst toch met dollars? Ja..., antwoordt Jan voorzichtig. En de dollar is toch nog maar de helft waard van wat hij vorig jaar waard was? Eh... jaaaah..., zegt Jan nog voorzichtiger. Wanneer je nu 2 dollar voor 1 kilo rijst betaald, dan betaalde je vroeger 2 euro. Wanneer je nu 2 dollar voor die rijst zou betalen zou die rijst nog maar 1 euro per kilo kosten. Ja maar..., begint Jan te sputteren. Nu heeft die Chang de prijs van 1 naar 2 dollar verhoogt, maar jij betaalt nog steeds 2 euro voor diezelfde hoeveelheid, toch? Dus waarom moet ik dan ineens het dubbele gaan betalen voor mijn rijstwafels?

:D

Snap ik het nou nog steeds niet?

Ander, misschien meer op de werkelijkheid gericht voorbeeld:
Mo komt bij de pomp om te tanken en ziet dat hij een kwart meer betaald voor zijn benzine dan een half jaar geleden. Sasha, de zus van Jan, zegt in het Journaal dat dat komt door de stijgende olieprijzen. Een vat olie is bijna een kwart duurder geworden het laatste half jaar.
Mo bromt in zijn baard: Maar die olie wordt toch in dollars betaald? En die dollar is toch bijna een kwart in waarde gedaald t.o.v. de euro? En ik betaal toch mijn benzine in Euro's? Waarom betaal ik dan nu een kwart meer voor mijn benzine? :argwaan:

En ja, ik geef toe dat ik nooit Economie heb gehad en ja, ik geef toe dat ik het inzicht in getallen heb van een gemiddelde bouzouki. :nerveus:

Olive Yao
07-11-07, 13:09
Geplaatst door TonH
:D

Snap ik het nou nog steeds niet?
Je haalt devaluatie van de dollar ten opzichte van de euro en prijsstijging van grondstoffen door elkaar.
Bij het eerste worden grondstoffen in euro's niet duurder, bij het tweede wel.

TonH
07-11-07, 13:09
Geplaatst door Bart
Je denkfout zit erin dat je de dollarkoers linkt aan producten die je in de supermarkt koopt. Dat zijn nu juist grotendeels producten die lokaal geproduceerd worden en in euro's afgerekend. Wat met name duurder is geworden is melk, aardappelen, brood, groenten, etc. En dat komt weer vooral door een slechte oogst vanwege de slechte zomer. De dollar is daar eigenlijk alleen van belang voor wat betreft de energie-component in de kostprijs van bijvoorbeeld een pak macaroni, de transportkosten en grondstoffen uit wat meer exotische landen (inclusief de VS uiteraard). Daarnaast is het overigens zo dat een belangrijke reden van de daling van de dollar (de hypotheekmarktcrisis in de VS) ook hier zorgt voor een verkrapping van de geld- en kapitaalmarkt, met als gevolg hogere rentekosten. Die uiteraard doorberekend worden aan de consument.

Producten die in de VS geproduceerd worden of afgerekend worden in dollars zouden wel goedkoper moeten worden. Interessant om te zien wat een paar Nikes tegenwoordig doet...

Wat ik altijd grappig vind is het geklaag van iedereen over de benzineprijs. Men realiseert zich niet dat ze blij moeten zijn dat we de euro hebben en niet de dollar, anders was de benzine nog eens stukken duurder geweest.

Je antwoord kruisde juist mijn priksel. :fpetaf:

Bij dat laatst zet ik zowiezo vraagtekens, want zijn de olieprijzen in de VS dan met een kwart gestegen? Zou kunnen hoor. Maar dan was de revolutie daar vast al uitgebroken.

Verder wordt er in de media constant verwezen naar de stijging van grondstoffen als granen en zo. En de oorzaak daarvan zou liggen in de grotere vraag naar die producten in met name China.

Die Nike-index is altijd wel aardig. Mag ik daar de Nikon-index van maken? Want daar weet ik toevallig de prijzen van. Een Nikon D300 die deze maand zal uitkomen zal in de VS op de markt komen voor ongeveer 1700 dollar. Hier in Europa zal hij geïntroduceerd worden voor bijna 1900 euro...
Toen ik die prijzen zag dacht ik dat men de bedragen omgekeerd had, maar dat schijnt niet zo te zijn. Met BTW en zo kun je een deel van het verschil verklaren, maar ook in veel US-staten hebben ze dat soort heffingen. Dus daar zit 't 'm niet in. 't Is maar een voorbeeld.

TonH
07-11-07, 13:10
Geplaatst door Olive Yao
Je haalt devaluatie van de dollar ten opzichte van de euro en prijsstijging van grondstoffen door elkaar.

Maar bijvoorbeeld de olie wordt toch in dollars betaald? :brozac:

Tomas
07-11-07, 13:12
Geplaatst door TonH
Ander, misschien meer op de werkelijkheid gericht voorbeeld:
Mo komt bij de pomp om te tanken en ziet dat hij een kwart meer betaald voor zijn benzine dan een half jaar geleden. Sasha, de zus van Jan, zegt in het Journaal dat dat komt door de stijgende olieprijzen. Een vat olie is bijna een kwart duurder geworden het laatste half jaar.
Mo bromt in zijn baard: Maar die olie wordt toch in dollars betaald? En die dollar is toch bijna een kwart in waarde gedaald t.o.v. de euro? En ik betaal toch mijn benzine in Euro's? Waarom betaal ik dan nu een kwart meer voor mijn benzine? :argwaan:


Dat komt omdat die kwarten die jij verzint niet waar zijn. De dollar is maar een procent of 15 gedevalueerd tov de Euro. De euro was $1,30 een paar jaar terug en is nu $1,45. Stijging van 15 ct tov 1,30 is nog geen 15% De olieprijs is echter per vat bijna verdubbeld in die tijd. Dat komt in de vs harder aan dan hier. En dat de olie duurder is geworden voor ons komt dus niet door een zakkende dollar, maar een enorme toename in de vraag. Van die fokking chinezen.

TonH
07-11-07, 13:13
Geplaatst door Olive Yao
Je haalt devaluatie van de dollar ten opzichte van de euro en prijsstijging van grondstoffen door elkaar.
Bij het eerste worden grondstoffen in euro's niet duurder, bij het tweede wel.

Moet je er niet tijdens mijn beantwoording er stiekem een zin bijzetten, want da's niet eerlijk. :haha:

Die dingen gebeuren nu toch ook tegelijkertijd? De dollar op weg naar beneden. De prijs van de grondstoffen (die in dollars worden betaald) omhoog?

:knife_hea

TonH
07-11-07, 13:16
Geplaatst door Tomas
Dat komt omdat die kwarten die jij verzint niet waar zijn. De dollar is maar een procent of 15 gedevalueerd tov de Euro. De euro was $1,30 een paar jaar terug en is nu $1,45. Stijging van 15 ct tov 1,30 is nog geen 15% De olieprijs is echter per vat bijna verdubbeld in die tijd. Dat komt in de vs harder aan dan hier. En dat de olie duurder is geworden voor ons komt dus niet door een zakkende dollar, maar een enorme toename in de vraag. Van die fokking chinezen.

Ah dus de denkfout zat in mijn perceptie dat die percentages wel ongeveer gelijk zouden zijn. :fpetaf:

Snappum, hoop ik.

En nu spring ik snel m'n auto naar een afspraak, want de euro's moeten rollen, niet waar? En een liter Euro Loodvrij kost hier nog steeds net geen euro :D

Olive Yao
07-11-07, 13:19
Geplaatst door TonH
Maar bijvoorbeeld de olie wordt toch in dollars betaald? :brozac:
Dan nog.

devalutatie :

vat olie : $ 100
$ 100 = € 80
devaluatie dollar : $ 100 = € 75
vat olie (omgerekend) : € 75
Door devaluatie van de dollar ten opzichte van de euro wordt olie dus goedkoper in euro's

prijsstijging :

vat olie : $ 100
$ 100 = € 80
vat olie : $ 110
omgerekend : € 88
Door prijsstijging wordt de olie ook in euro's duurder.


Opdracht: lees het bovenstaande enige malen aandachtig door, en geef dan zelf een cijfervoorbeeld waarin zowel de dollar devalueert ten opzichte van de euro, als de olie in prijs stijgt.

1973Tanger
07-11-07, 13:30
Geplaatst door Max Stirner
Ook niet: het BNP van die domme stumperds is slechts 1,5 x dat van NL.

Bovendien vrijwel volledig gebaseerd op olie, gas en andere grondstoffen.

Die zijn bijna op en dan zijn ze weer terug bij af.


:)

Pas op met wie je domme stumperds noemt. Een natie die als eerste de ruimte heeft bezocht en onlangs zelfs nog een Nederlandse astronaut hebben meegenomen en nog steeds Nederland en Europa met haar kernarsenaal van de kaart kunnen vegen en Balkenende en wie dan ook wanneer het hun goeddunkt te allen tijde zonder sporen kunnen vergiftigen, zijn alles behalve dom.

1973Tanger
07-11-07, 13:35
Geplaatst door Tomas
De werkelijkheid is echter anders. Inflatie hoeft b.v. helemaal niet te zeggen dat de algehele voorspoed of rijkdom van een land afneemt. Juist niet, eerder. Bij een redelijke geldontwaarding neigen mensen juist naar uitgeven, investeren en meer werken. En dat is nu eenmaal de basis van rijkdom. Heel simpel. Maar moeilijk te geloven blijkbaar.

Dat is ook precies wat ik bedoel. Dat de werkelijkheid anders is. Want geldcreatie en toename van geld dat niet wordt verdiend is duidelijk geen afspiegeling van de werkelijkheid. Je kunt niet ontkennen dat er meer geld in omloop is dan dat werkelijk door een land wordt verdiend. Dus dat economische gegeven werkt inflatie in de hand.

Tomas
07-11-07, 13:48
Geplaatst door 1973Tanger
Dat is ook precies wat ik bedoel. Dat de werkelijkheid anders is. Want geldcreatie en toename van geld dat niet wordt verdiend is duidelijk geen afspiegeling van de werkelijkheid. Je kunt niet ontkennen dat er meer geld in omloop is dan dat werkelijk door een land wordt verdiend. Dus dat economische gegeven werkt inflatie in de hand.

Ah, ok. Maar dat laatste, je stelligheid dat er meer geld in omloop is dan dat er wordt verdient is niet de zekerheid die je hebt. Aan de hand van invlatie kan je dat een beetje afleiden. Het is dus andersom. Er is namelijk geen wiskundige formule waarmee je kunt meten of de hoeveelheid geld gelijk is aan de hoeveelheid productie.

1973Tanger
07-11-07, 13:57
Geplaatst door Tomas
Ah, ok. Maar dat laatste, je stelligheid dat er meer geld in omloop is dan dat er wordt verdient is niet de zekerheid die je hebt. Aan de hand van invlatie kan je dat een beetje afleiden. Het is dus andersom. Er is namelijk geen wiskundige formule waarmee je kunt meten of de hoeveelheid geld gelijk is aan de hoeveelheid productie.

Er hoeft niets gemeten worden of te bewijzen. Dat is al bewezen. Lees het artikel erop na. "De Verenigde Staten drukken flink meer dollars om de schulden te kunnen betalen". Er is niks ingewikkeld aan, het spreekt allemaal voor zich dat er meer geld in omloop wordt gebracht dat niet gedekt wordt.

Rabi'ah.
07-11-07, 14:00
Geplaatst door Maarten
Ergens zijn er nog 6 miljoen joden, waar het gas misschien weer uitgehaald kan worden.



(deze was zo erg.. ik kon um gewoon niet laten..grinnik..)

Ja, inderdaad erg. Erg antisemitisch en smakeloos. Ik heb deze post aangemeld bij Beheer.

1973Tanger
07-11-07, 14:02
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, inderdaad erg. Erg antisemitisch en smakeloos. Ik heb deze post aangemeld bij Beheer.

Eerste strafpunt voor Maarten? Een primeur.

ronald
07-11-07, 14:07
Geplaatst door Maarten
Ergens zijn er nog 6 miljoen joden, waar het gas misschien weer uitgehaald kan worden.



(deze was zo erg.. ik kon um gewoon niet laten..grinnik..)


Erg? Gewoon platvloers goor. Mist elke historische waardeoordeel.

Al Sawt
07-11-07, 14:32
Als de dollar valt, zal het een klap betekenen.

Want China, Iran en de Arabische wereld hebben miljarden aan dollars opgekocht en dat geeft ze een armslag tegen mogelijke Amerikaanse agressie.

Tomas
07-11-07, 14:38
Geplaatst door 1973Tanger
Er hoeft niets gemeten worden of te bewijzen. Dat is al bewezen. Lees het artikel erop na. "De Verenigde Staten drukken flink meer dollars om de schulden te kunnen betalen". Er is niks ingewikkeld aan, het spreekt allemaal voor zich dat er meer geld in omloop wordt gebracht dat niet gedekt wordt.

Het is een stompzinnig artikel. je moet er geen waarde aan hechten. Ach, maakt niet uit. Ik bedoel: ik hecht er weinig waarde aan. Dus er is niks "bewezen".

Tomas
07-11-07, 14:40
Geplaatst door Al Sawt
Als de dollar valt, zal het een klap betekenen.

Want China, Iran en de Arabische wereld hebben miljarden aan dollars opgekocht en dat geeft ze een armslag tegen mogelijke Amerikaanse agressie.

Een paar atoombommen op die landen betekent dus dat de dollar weer gaat stijgen. Geld vernietigen betekent dat wat rest meer waard wordt. Hoe je je daar dan mee tegen kunt indekken tegen amerikaanse agressie ontgaat me.

H.P.Pas
07-11-07, 15:10
Geplaatst door Tomas
Een paar atoombommen op die landen betekent dus dat de dollar weer gaat stijgen.Geld vernietigen betekent dat wat rest meer waard wordt.

Zo makkelijk gaat dat niet, Chinesen en Arabieren houden dollartegoeden in de vorm van US staatsleningen. Die obligaties worden niet fysisch gedrukt en worden gehandeld via effectenclearing. Als je ze met atoombommen wilt 'vernietigen' zul je een paar rekencentra in de USA moeten platgooien.
China bombarderen werkt averechts. Dan verkopen ze hun 'papieren' en de koers stort daardoor in.

Tomas
07-11-07, 15:13
Geplaatst door H.P.Pas
Zo makkelijk gaat dat niet, Chinesen en Arabieren houden dollartegoeden in de vorm van US staatsleningen. Die obligaties worden niet fysisch gedrukt en worden gehandeld via effectenclearing. Als je ze met atoombommen wilt 'vernietigen' zul je een paar rekencentra in de USA moeten platgooien.

Nog makkelijker. Kortom investeren in elkaars economie heeft weinig met verdedigingsmaatregelen tegen agressie te maken.

1973Tanger
07-11-07, 15:20
Geplaatst door Tomas
Het is een stompzinnig artikel. je moet er geen waarde aan hechten. Ach, maakt niet uit. Ik bedoel: ik hecht er weinig waarde aan. Dus er is niks "bewezen".

Ondanks het artikel is het een logisch gevolg dat bij geldcreatie zonder dekking meestal de waarde zal dalen. Het artikel kan dan voor jou wel stompzinnig zijn. Maar het is een feit en algemeen gegeven dat de Verenigde Staten meer geld in omloop brengt om haar schulden af te lossen. Om dat te weten heb je niet per definitie dit artikel voor nodig.

Spoetnik
07-11-07, 15:26
Geplaatst door Bart
Je denkfout zit erin dat je de dollarkoers linkt aan producten die je in de supermarkt koopt. Dat zijn nu juist grotendeels producten die lokaal geproduceerd worden en in euro's afgerekend. Wat met name duurder is geworden is melk, aardappelen, brood, groenten, etc.

Dat verhaal klopt niet, lokale grondstof producten hebben met name door de globalisering van de jaren 90 dezelfde prijs gekregen als internationaal verhandelde prijzen; onzinnig natuurlijk, maar zo steekt de wereld handel nu in elkaar.

De inzakkende dollar heeft natuurlijk voornamelijk te maken met de enorme handelsbalans, overheidstekorten en consumentschulden. De Amerikanen kunnen niet meer aan hun betalingsverplichtingen voldoen, dus de enige maatregel die de Fed nog heeft is om geld te drukken -> devaluatie van de munt. Beleggers zullen zich nu diversiveren, om zo hun verliezen ten opzichtte van de dollar te beperken. China heeft dit bijvoorbeeld aangekondigd http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aDV6XhaTyJZg&refer=home

Al Sawt
07-11-07, 15:30
Geplaatst door H.P.Pas
Zo makkelijk gaat dat niet, Chinesen en Arabieren houden dollartegoeden in de vorm van US staatsleningen. Die obligaties worden niet fysisch gedrukt en worden gehandeld via effectenclearing. Als je ze met atoombommen wilt 'vernietigen' zul je een paar rekencentra in de USA moeten platgooien.
China bombarderen werkt averechts. Dan verkopen ze hun 'papieren' en de koers stort daardoor in. Mijn reactie aan Tomas is overbodig.

H.P.Pas
07-11-07, 15:31
Geplaatst door Tomas
Nog makkelijker. Kortom investeren in elkaars economie heeft weinig met verdedigingsmaatregelen tegen agressie te maken.

Globalisering betekent, dat iedereen van iedereen afhankelijk is. Dat bemoeilijkt natuurlijk het oorlogvoeren. Voor zover daarbij rationele ovewegingen een rol spelen.

Tomas
07-11-07, 15:41
Geplaatst door H.P.Pas
Globalisering betekent, dat iedereen van iedereen afhankelijk is. Dat bemoeilijkt natuurlijk het oorlogvoeren. Voor zover daarbij rationele ovewegingen een rol spelen.

Mocht amerika china willen aanvallen om wat voor reden dan ook, dan zal het feit dat china tegoeden in de vs of geld in china zelf heeft niks, nada uitmaken. De tegoeden worden bevroren het geld daar wordt afgeschreven. De oorlog zelf zal een aardige invloed hebben op de koers. Schat ik in. Positief of negatief is weer lastig in te schatten.

Wat echter vaak samengaat met economische belangen is wederzijdse interesse en culturele uitwisseling. Dat is vervelend is als je graag oorlog wil.

Het opkopen van geld om je in te dekken tegen een mogelijke oorlog blijft echter nonsens. Dat china geopend is voor het westen werkt veel beter. Mocht het al uberhaupt een issue zijn.

Tomas
07-11-07, 15:42
Geplaatst door Al Sawt
Mijn reactie aan Tomas is overbodig.

Mee eens.

Maarten
07-11-07, 15:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, inderdaad erg. Erg antisemitisch en smakeloos. Ik heb deze post aangemeld bij Beheer.
Als de holocaust tóch al zwaar misbruikt wordt door de israel-aanhang, dan kan het met dit ook.
Blij ben ik daar allemaal niet mee.
Maar als die holocaust al zwaar verkloot kan worden door joden, zonder dat er protest op komt, dan is er ook geen reden meer voor zware verontwaardiging, als er grappen over komen.

En met antisemitisme heeft het al helemaal niets te maken.

Rabi'ah.
07-11-07, 17:05
Geplaatst door Maarten
Als de holocaust tóch al zwaar misbruikt wordt door de israel-aanhang, dan kan het met dit ook.
Blij ben ik daar allemaal niet mee.
Maar als die holocaust al zwaar verkloot kan worden door joden, zonder dat er protest op komt, dan is er ook geen reden meer voor zware verontwaardiging, als er grappen over komen.

En met antisemitisme heeft het al helemaal niets te maken.

Two wrongs don't make a right. Zo'n opmerking is totaal misplaatst en respectloos tegenover de slachtoffers.

Noem me ouderwets, maar ik behoor nog tot de mensen die niet van leedvermaak houden. En al helemaal niet als het om genocide gaat.

Naar mijn mening is het niet fatsoenlijk om, alleen om je punt te maken over Israël, een hele groep mensen grof te beledigen en op hun ziel te trappen.

TonH
07-11-07, 17:17
Geplaatst door Olive Yao
Opdracht: lees het bovenstaande enige malen aandachtig door, en geef dan zelf een cijfervoorbeeld waarin zowel de dollar devalueert ten opzichte van de euro, als de olie in prijs stijgt.

Ja juf :duim:

Maar ik snappum echt nu. We worden belazerd, we worden bedonderd. En wat me nu na al die jaren nog verwonderd. Is dat ik nooit vergeten zal al wordt ik 100 je hebt me belazerd en je hebt me bedonderd POM POM... :D

Maarten
07-11-07, 18:38
Geplaatst door Rabi'ah.
Two wrongs don't make a right. Zo'n opmerking is totaal misplaatst en respectloos tegenover de slachtoffers.

Noem me ouderwets, maar ik behoor nog tot de mensen die niet van leedvermaak houden. En al helemaal niet als het om genocide gaat.

Naar mijn mening is het niet fatsoenlijk om, alleen om je punt te maken over Israël, een hele groep mensen grof te beledigen en op hun ziel te trappen.

Als er tóch een circus van de holocaust gemaakt wordt, met name door allerlei normen- en waardenfiguren, dan lever ik ook m'n bijdrage hoor.
Respect voor dit soort zaken laat je vooral zien, wanneer het er echt op aan komt, zoals bij de lering uit de Holocaust voor de actualiteit. En daarin sta ik voorop, en al die normen- en waardenfiguren behoorlijk achteraan. En zolang dat zo is, is er ruimte voor moppen.
Misschien moet er maar een serie van (betere) holocaust-cartoons komen, totdat die zittende regeringsbende eindelijk wat respect voor zijn eigen moraal toont. Zo niet, dan krijg je dit. Sorry hoor: vrijheid van meningsuiting.

PS: ik ben nogal persoonlijk betrokken bij WO II vanwege wat m'n familie zoal overkwam, dus ik laat me echt door niemand de moraal lezen in deze hoor.. I know what I am doing..

ronald
07-11-07, 18:56
Geplaatst door Maarten
Als er tóch een circus van de holocaust gemaakt wordt, met name door allerlei normen- en waardenfiguren, dan lever ik ook m'n bijdrage hoor.
Respect voor dit soort zaken laat je vooral zien, wanneer het er echt op aan komt, zoals bij de lering uit de Holocaust voor de actualiteit. En daarin sta ik voorop, en al die normen- en waardenfiguren behoorlijk achteraan. En zolang dat zo is, is er ruimte voor moppen.


PS: ik ben nogal persoonlijk betrokken bij WO II vanwege wat m'n familie zoal overkwam, dus ik laat me echt door niemand de moraal lezen in deze hoor.. I know what I am doing..

Oh... een soort muntslaan uit de holocaust dus. Geeft niet hoor...schijnen velen te doen alleen sommigen ontkennen dat. En op een land vol Joden kun je dat eenmaal gemakkelijker op toepassen.


De Joden verkloten de holocaust. Ja ja. Scherp geanalyseerd.
Het hele zionisme is een idee ontstaan uit Jodenvervolgingen en antisemitisme. Zijn uitdrukkingsvorm heeft ook nog een de holocaust tot gevolg gehad. Als "men"in Europa meerdere schepen vluchtende Joden naar Brits Mandaat Palestina had gestuurd was het "minder" geweest. Dat mocht niet vond Europa en de Arabieren want met Jodenvervolging en holocaust had men niets van doen. En jij noemt Israels ervaringen en geschiedenis van de holocaust verkloot?

Je klinkt als Hajo met je "eigen persoonlijke betrokkenheid" met de WO II. Alleen heeft hij het over de holocaust en jij niet. Je verkloot zo de WO II slachtofferschap.