PDA

Bekijk Volledige Versie : Grootste dam in Irak dreigt door te breken



Bofko
30-10-07, 17:05
WASHINGTON - Iraks grootste dam dreigt door te breken. Als dit gebeurt, is de kans groot dat honderdduizenden mensen verdrinken en twee grote steden onder water lopen. Dit meldde de Washington Post dinsdag.
Experts van het Amerikaanse leger hebben gewaarschuwd dat de Mosul-dam in het noorden van Irak dreigt te bezwijken onder de enorme waterdruk en noemden de dam 'de gevaarlijkste in de wereld'.

Bouw
Sinds de bouw in 1984 is de dam een problematisch project geweest voor Iraakse ingenieurs. Het bleek gebouwd te zijn op wateroplosbaar gips waardoor er binnen enkele maanden lekkages ontstonden.

Risico
In september 2006 stelden experts van het Amerikaanse leger al vast dat de dam een 'onacceptabel risico' vormde. De Amerikaanse bevelhebber in Irak, generaal David Petraeus, en de Amerikaanse ambassadeur Ryan Crocker stuurden destijds een brief naar de Iraakse premier Nuri al-Maliki waarin ze aandrongen op snelle reparatie van de dam.
Een doorbraak van de dam zou resulteren in een overstroming van de rivier de Tigris tot aan Bagdad, waarschuwden ze. Een Amerikaans reconstructieproject om de dam te versterken ter waarde van 27 miljoen dollar mislukte door onenigheid in het management.


Slachtoffers
Naar schatting zou de doorbraak 500.000 mensen het leven kosten. De noordwestelijke stad Mosul en de hoofdstad Bagdad zouden geheel of gedeeltelijk onder water verdwijnen.

nu.nl

Olive Yao
30-10-07, 21:22
Als in de door de taliban beheerste Afghaanse provincie Helmand getrainde alkaidaterroristen snel zijn, kunnen ze de dam nog net op tijd opblazen en een moedige verzetsdaad plegen.

Wizdom
30-10-07, 21:26
Geplaatst door Olive Yao
Als in de door de taliban beheerste Afghaanse provincie Helmand getrainde alkaidaterroristen snel zijn, kunnen ze de dam nog net op tijd opblazen en een moedige verzetsdaad plegen.

Die Amerikanen zijn ook niet vies van een misdaad om best wil... Kunnen ze de Irakezen nogmaals van de ellende af helpen nietwaar...
Van Saddam naar De Dam...

Kunnen ze nog altijd zeggen dat ze de Irakezen van de ellende hebben geholpen...

Democratie was niet gelukt... Toen hebben we ze van het lijden geholpen...

IbnRushd
30-10-07, 21:31
Geplaatst door Olive Yao
Als in de door de taliban beheerste Afghaanse provincie Helmand getrainde alkaidaterroristen snel zijn, kunnen ze de dam nog net op tijd opblazen en een moedige verzetsdaad plegen.

lijkt me sterk dat de taliban onnodige slachtoffers wilt maken. met zo'n daad zou hun doel uberhaupt niet gehaald worden. je schildert taliban als karikaturale massamoordenaar.

taliban is slechts een onwetende groep die zich makkelijk laat beinvloeden door stamhoofden/krijgsheren en verzonnen cq geconstrueerde fabeltjes met een religieus tintje. waarom zouden ze hun 'eigen' broeders/zusters (soennieten?) willen afmaken?

knuppeltje
30-10-07, 21:51
Geplaatst door IbnRushd
lijkt me sterk dat de taliban onnodige slachtoffers wilt maken. met zo'n daad zou hun doel uberhaupt niet gehaald worden. je schildert taliban als karikaturale massamoordenaar.

taliban is slechts een onwetende groep die zich makkelijk laat beinvloeden door stamhoofden/krijgsheren en verzonnen cq geconstrueerd fabeltjes met een religieus tintje. waarom zouden ze hun 'eigen' broeders/zusters (soennieten?) willen afmaken?

Ga eens even googlen en kijk dan eens hoeveel Hazaras ze alleen al hebben afgeslagt en vertel dan nog eens dat het geen massamoordenaars zijn.

IbnRushd
30-10-07, 22:15
Geplaatst door knuppeltje
Ga eens even googlen en kijk dan eens hoeveel Hazaras ze alleen al hebben afgeslagt en vertel dan nog eens dat het geen massamoordenaars zijn.

Ik zei karikaturale massamoordenaar: spottend bedoeld teneinde taliban karakteriseren als een sekte die alleen kan moorden. Beetje vermoeiend hè, om steeds je aan te wijzen dat je beter moet lezen.

knuppeltje
30-10-07, 22:20
Geplaatst door IbnRushd
Ik zei karikaturale massamoordenaar: spottend bedoeld teneinde taliban karakteriseren als een sekte die alleen kan moorden. Beetje vermoeiend hè, om steeds je aan te wijzen dat je beter moet lezen.

Het zijn dus toch massamoordenaars, blij dat je dat met me eens bent.

IbnRushd
30-10-07, 22:30
Geplaatst door knuppeltje
Het zijn dus toch massamoordenaars, blij dat je dat met me eens bent.

Ya, net als Amerika, Israël en nog tientallen landen.

knuppeltje
30-10-07, 22:54
Geplaatst door IbnRushd
Ya, net als Amerika, Israël en nog tientallen landen.

Ok- zijn we het een keer met elkaar eens.

Maar ze hebben nog steeds daar veel meer slachtoffers gemaakt dan de Amerikanen.

Olive Yao
31-10-07, 00:15
Geplaatst door IbnRushd
lijkt me sterk dat de taliban onnodige slachtoffers wilt maken. met zo'n daad zou hun doel uberhaupt niet gehaald worden. je schildert taliban als karikaturale massamoordenaar.

taliban is slechts een onwetende groep die zich makkelijk laat beinvloeden door stamhoofden/krijgsheren en verzonnen cq geconstrueerde fabeltjes met een religieus tintje. waarom zouden ze hun 'eigen' broeders/zusters (soennieten?) willen afmaken?
Ik noemde de taliban ook niet, maar alkaida. Niet hetzelfde.