PDA

Bekijk Volledige Versie : Palestijnse gebieden: Einde van christelijk tv-station



Marsipulami
05-11-07, 22:31
Palestijnse gebieden: Einde van christelijk tv-station




Israël/Palestijnse gebieden - Het enige christelijke televisiestation in de Palestijnse gebieden stopt deze week met zijn uitzendingen. Dat heeft Arab Vision bekendgemaakt. De zender kampt met verschillende problemen.

Volgens Arab Vision, dat christelijke televisie financiert, maakt en uitzendt in de Arabische wereld, hebben medewerkers van de Palestijnse zender al-Mahed (wat 'kribbe' betekent) te lijden onder doodsbedreigingen door radicale moslims. Daarnaast zijn er problemen met de overheid - de Palestijnse Autoriteit - en kampt de zender naar verluidt met hoge schulden.

Al-Mahed zendt sinds 1996 uit. Arab Vision noemt het ,,een unieke stem voor het christelijk geloof in het Midden-Oosten''. Christenen hebben volgens de organisatie nooit veel ruimte gehad in de publieke Palestijnse media. En de uitzondering daarop wordt nu het zwijgen opgelegd, stelt Arab Vision in een verklaring.

Directeur en eigenaar van het televisiekanaal, Samir Qumsieh, is Grieks-orthodox en financierde met zijn de familie de zender. Vorig jaar was er een verlies van 63.000 dollar, waarmee doorgaan onhaalbaar werd. ,,Mijn broers zeiden me te stoppen met deze verkwisting, maar voor mij is het erg moeilijk om het televisiestation te sluiten. Het is iets dat de hele gemeenschap aangaat. Als we stoppen met uitzenden, is er geen geluid meer als dat van ons'', zei Qumsieh tegen AsiaNews .

Volgens Arab Vision meldden bronnen echter ook dat Qumsieh met de dood bedreigd wordt en al een jaar lang wordt geïntimideerd. Zijn familie is daarom vertrokken, mogelijk vertrekt de directeur na sluiting van het televisiekanaal ook naar het buitenland.

Eerder deze maand werd de eigenaar van de enige christelijke boekwinkel in de Gazastrook, een deel van de Palestijnse gebieden, vermoord. Ook hij werd al langere tijd met de dood bedreigd. In deze moordzaak zijn vooralsnog geen verdachten, gezocht onder radicale moslims, aangehouden. (Nederlands Dagblad)