PDA

Bekijk Volledige Versie : Rabbijnen dreigen met rampspoed als USA vredesgesprekken voortzet



Qaiys
07-11-07, 02:11
Rabbijnen zeggen Bush de wacht aan

JERUZALEM - De Verenigde Staten moeten de voor later dit jaar geplande Midden-Oostenconferentie afgelasten omdat Israël het risico loopt een deel van zijn Bijbelse grondgebied te moeten afstaan. Doet het dat niet dan zal God de Amerikanen treffen door grote rampspoed.

Dit schrijft een groep ultranationalistische Israëlische rabbijnen in een petitie aan de Amerikaanse president George Bush. „De recente bosbranden in Californië moeten worden beschouwd als laatste waarschuwing”, aldus rabbijn Meir Druckman maandag op de Israëlische legerradio.

De rabbijnen rekenen de Palestijnse gebieden Gazastrook en de Westelijke Jordaanoever tot het gebied dat de Joden volgens de Bijbel toekomt. „Het land Israël behoort toe aan het volk Israël. God straft iedereen die Israël wil dwingen zijn land op te geven”, aldus Druckman.

Volgens de rabbijn „lijdt het geen twijfel” dat de overstromingen in New Orleans in 2005 Gods straf waren voor Amerikaanse druk op Israël om de Joodse nederzettingen in de Gazastrook op te geven.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Condoleezza Rice heeft de Palestijnen maandag verzekerd dat ze voor het eind van de ambtsperiode van president George Bush een Israëlisch-Palestijns vredesakkoord wil bereiken. Door de streefdatum te noemen kwam ze tegemoet aan de Palestijnen, die eisen dat Israël instemt met een formele ’deadline’ voor de oprichting van een Palestijnse staat.

De Palestijnen zijn van mening dat na meer dan tien jaar mislukte onderhandelingspogingen de vredesonderhandelingen niet langer van onbepaalde duur kunnen zijn. De Israëlische premier Ehud Olmert heeft zondag gezegd dat hij voor het eind van de termijn van Bush „reële vooruitgang verwacht.”

Op een persconferentie met Rice zei de Palestijnse president Abbas dat hij „bemoedigende signalen” heeft gekregen van Israël.


http://www.refdag.nl/artikel/1321587/Rabbijnen+zeggen+Bush+de+wacht+aan.html

ronald
07-11-07, 03:43
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=232276

rami_elharrak
07-11-07, 22:21
:fuckit2:
Bijelse grondgebied?
Nooit iets gekker gehoord!!
Maar toch uit respect van vrijheid van meeningsuiting (beter gezegd vrijheid voor Zionisten) moeten wij niets doen, niets zeggen, en moet t heel joke van USAafgelast worden!
Who the fu.. are they both trying to fool?
USA en Israel are ruled by the same Zionisten, it doesn t change their ideas having a different name as a President!

Een land die vrede wilt en tegelijker tijd op basis van (bijbelse grond gebied) gelijk wil hebben: Israel.

H.P.Pas
07-11-07, 23:36
Geplaatst door rami_elharrak
:Een land die vrede wilt en tegelijker tijd op basis van (bijbelse grond gebied) gelijk wil hebben: Israel.

Wilders is niet Nederland en 'een groep ultranationalistische rabbijnen' is niet Israël.
Gestoord is het natuurlijk wel.
Ongeveer zo gestoord als het beginselprogram (http://www.yale.edu/lawweb/avalon/mideast/hamas.htm) van Hamas.


Article Six:
The Islamic Resistance Movement is a distinguished Palestinian movement, whose allegiance is to Allah, and whose way of life is Islam. It strives to raise the banner of Allah over every inch of Palestine , for under the wing of Islam followers of all religions can coexist in security and safety where their lives, possessions and rights are concerned. In the absence of Islam, strife will be rife, oppression spreads, evil prevails and schisms and wars will break out.

lihoed
07-11-07, 23:38
Geplaatst door H.P.Pas
Wilders is niet Nederland en 'een groep ultranationalistische rabbijen is niet Israël.
Gestoord is het natuurlijk wel.
Ongeveer zo gestoord als het beginselprogram (http://www.yale.edu/lawweb/avalon/mideast/hamas.htm) van Hamas.

Ik ben trots op Hamas.

Qaiys
07-11-07, 23:47
Geplaatst door H.P.Pas
Wilders is niet Nederland en 'een groep ultranationalistische rabbijnen' is niet Israël.
Gestoord is het natuurlijk wel.
Ongeveer zo gestoord als het beginselprogram (http://www.yale.edu/lawweb/avalon/mideast/hamas.htm) van Hamas.

Ben je van joodse afkomst?

David
07-11-07, 23:49
Geplaatst door Qaiys
Ben je van joodse afkomst?

Ben jij nou al uit de kast?

H.P.Pas
08-11-07, 00:02
Geplaatst door Qaiys
Ben je van joodse afkomst?

Nee, hoezo ?

ronald
08-11-07, 00:10
Geplaatst door Qaiys
Ben je van joodse afkomst?


Wat heeft dit er nu mee te maken?

III
08-11-07, 00:26
Geloven dat God maar één boek geschreven zou hebben staat gelijk aan de hoop op een Sinterklaas die maar één naam in zijn boek heeft...

Children's games...

H.P.Pas
08-11-07, 00:31
Geplaatst door lihoed
Ik ben trots op Hamas.

Patriotism is the last refuge of the scoundrel.

ronald
08-11-07, 00:32
Geplaatst door III
Geloven dat God maar één boek geschreven zou hebben staat gelijk aan de hoop op een Sinterklaas die maar één naam in zijn boek heeft...

Children's games...


Aan de ene kant gaat het om het geloof in het bestaan van één boek en aan de andere kant is het bestaan van dat boek al een feit? Ik snap hem niet.

H.P.Pas
08-11-07, 09:39
Geplaatst door Qaiys
Ben je van joodse afkomst?

Geplaatst door H.P.Pas
Nee, hoezo ?

:regie:HOEZO ?

O ferme, oprechte rechtuitprater ?


Geplaatst door Qaiys
Directe taal is dat je klare taal gebruikt en zonder schijnheilige omwegen en allerlei spelletjes zegt wat je eigenlijk wilt zeggen.

ronald
08-11-07, 14:05
Geplaatst door H.P.Pas
:regie:HOEZO ?

O ferme, oprechte rechtuitprater ?


Heeft hij waarschijnlijk van Bush overgenemen: "Or you are for us or you are against us." en dan heel veel bla bla en omweggetjes dat je "for us" moet zijn.

III
08-11-07, 14:25
Sommige mensen werken ook nog naast hun internetverslaving.

ronald
08-11-07, 14:32
Geplaatst door III
Sommige mensen werken ook nog naast hun internetverslaving.


Ja erg hè? Ik zit midden in een rapport.

III
08-11-07, 14:47
Geplaatst door ronald
Aan de ene kant gaat het om het geloof in het bestaan van één boek en aan de andere kant is het bestaan van dat boek al een feit? Ik snap hem niet.

Ach, je snapt het heus wel.
Zuiver lezen brengt je al gauw tot de conclusie dat het heel kortzichtig is om de godheid te privatiseren.
Alsof God die erbij was toen "het" boek werd geschreven verzuimd heeft aanwezig te zijn toen de andere (boeken) geschreven werden...
:melig:
Echt, als je dat gelooft, dan geloof je in Sinterklaas als jouw eigen privéheilige die voor niemand anders dan jou cadeautjes bij zich heeft.

En het maakt niet uit wie of wat je bent. Als je jezelf maar niet bent!
:nerd:

Check bijvoorbeeld eens dat vers uit de koran dat ik in mijn sig heb geplaatst.
Is daar ruimte voor anders denken?
Hij die God zoekt, hij zál niet doden!
De christelijke geboden (de joodse woorden) hebben maar één betekenis:
Het zijn beloften!
Is dat niet de algehele boodschap van alle heilige schriften dat er een verschil is tussen menselijk handelen en goddelijk handelen?
In de I Tjing wel omschreven als de gemene mens en de wijze.
Juist dát discriminerend vermogen ben je je hier op deze planeet eigen aan het maken.
Je bent hier niet gekomen om te werken. Je bent hier gekomen om te scheppen!
Je bent hier niet gekomen om te denken. Je bent hier gekomen om te overpeinzen!
Je bent hier niet gekomen om te leren. Je bent hier gekomen om te ervaren!

III
08-11-07, 14:49
Geplaatst door ronald
Ja erg hè? Ik zit midden in een rapport.

Erg?
Tja, wel voor degenen die het tegen hun zin in doen!
Maar voorwaar: zij hebben hun loon reeds!
















































Werk je echt voor het CIDI?

ronald
08-11-07, 14:58
Geplaatst door III
Ach, je snapt het heus wel.
Zuiver lezen brengt je al gauw tot de conclusie dat het heel kortzichtig is om de godheid te privatiseren.
Alsof God die erbij was toen "het" boek werd geschreven verzuimd heeft aanwezig te zijn toen de andere (boeken) geschreven werden...
:melig:
Echt, als je dat gelooft, dan geloof je in Sinterklaas als jouw eigen privéheilige die voor niemand anders dan jou cadeautjes bij zich heeft.

En het maakt niet uit wie of wat je bent. Als je jezelf maar niet bent!
:nerd:

Check bijvoorbeeld eens dat vers uit de koran dat ik in mijn sig heb geplaatst.
Is daar ruimte voor anders denken?
Hij die God zoekt, hij zál niet doden!
De christelijke gebod (de joodse woorden) hebben maar één betekenis:
Het zijn beloften!
Is dat niet de algehele boodschap van alle heilige schriften dat er een verschil is tussen menselijk handelen en goddelijk handelen?
In de I Tjing wel omschreven als de gemene mens en de wijze.
Juist dát discriminerend vermogen ben je je hier op deze planeet eigen aan het maken.
Je bent hier niet gekomen om te werken. Je bent hier gekomen om te scheppen!
Je bent hier niet gekomen om te denken. Je bent hier gekomen om te overpeinzen!
Je bent hier niet gekomen om te leren. Je bent hier niet gekomen om te ervaren!


Privatiseren? Gd openbaart zich op de berg Sinai ten overstaan van het gehele joodse volk, zo'n 3 miljoen mannen, vrouwen en kinderen, met een boodschap voor het joodse volk en voor de gehele mensheid. Alle profeten profeteren voor de gehele mensheid. Hoezo privatiseren? Moet ik jou tefilien aanprijzen? Welke claims anderen maken oven een boek dat hun dichter bij het hart ligt weet ik niet. Ik kijk naar de essentie van het verhaal. Alleen heb ik een traditie naar mijn voorvaderen toe die bij de berg Sinai aanwezig waren. Mag dat?

Waarom je jezelf niet zou moeten zijn begrijp ik niet. Ik zou niemands eigen willen ontkennen en iedereen zoals mij laten zijn. Dat is inherent aan de universalistische Gdsgedachte.

"One" is uiteindelijk wat diverse verscheidenheden vormen. I Tjing laat ik in mijn vrijheid daar en volg mijn traditie. Wat over "doden" wordt gezegd is niet zo simpel. Misschien in de Christelijke interpretatie wel maar oorspronkelijk niet.

ronald
08-11-07, 15:02
Geplaatst door III
Erg?
Tja, wel voor degenen die het tegen hun zin in doen!
Maar voorwaar: zij hebben hun loon reeds!

Werk je echt voor het CIDI?


Ik probeer niet veel tegen m'n zin te doen. Soms wel maar dat is omdat ik m'n eigen luie "wil" probeer te overwinnen.


Ik voor het CIDI?? Mijn hemel. Hoe kom je erbij? Wegens madame uit Belgie? Ik ben niet eens zionistisch. Volledigheidshalve zeker ook geen antizionist als NK. Ik ben psycholoog en ook leraar.

III
08-11-07, 15:23
Geplaatst door ronald
Privatiseren? Gd openbaart zich op de berg Sinai ten overstaan van het gehele joodse volk, zo'm 3 miljoen mannen, vrouwen en kinderen, met een boodschap voor het joodse volk en voor de gehele mensheid. Alle profeten profeteren voor de gehele mensheid. Hoezo privatiseren? Moet ik jou tefilien aanprijzen? Welke claims anderen maken oven een boek dat hun dichter bij het hart ligt weet ik niet. Ik kijk naar de essentie van het verhaal. Alleen heb ik een traditie naar mijn voorvaderen toe die bij de berg Sinai aanwezig waren. Mag dat?

Waarom je jezelf niet zou moeten zijn begrijp ik niet. Ik zou niemands eigen willen ontkennen en iedereen zoals mij laten zijn. Dat is inherent aan de universalistische Gdsgedachte.

"One" is uiteindelijk wat diverse verscheidenheden vormen. I Tjing laat ik in mijn vrijheid daar en volg mijn traditie. Wat over "doden" wordt gezegd is niet zo simpel. Misschien in de Christelijke interpretatie wel maar oorspronkelijk niet.

Okay, ik geloof je op je woord dat Gd zich openbaart aan duizenden joden aan de voet van de berg Sinaï in de vorm van de tien geboden. (Volgens anderen dan weer de Sumerische kleitabletten.)
Maar daarmee is niet gezegd dat Dezelfde zich niet elders aan anderen heeft geopenbaard.
Je kunt dan de I Tjing laten voor wat hij is, maar daar beperk je jezelf wel!

Jezelf niet zijn was grappig bedoeld.
Gerefereerd werd daarmee aan het kinderlijk naïeve geloof aan een privégoddelijkheid.

Dat het met doden ietwat complexer ligt dan ik schijn te beschrijven weet ik ook wel.
Kijk daarvoor maar in de heilige boeken.
Als een ander mij wil doden, dan gaat hij zijn goddelijke (weer grappig bedoeld) gang maar!
Maar als een ander mijn broeder wil doden, dan ligt het even iets complexer.
Daar moet je ook niet statisch in zijn, maar juist heel dynamisch.

En waarom zou je mij tefilien aanprijzen?
Omdat ik toevallig geïnteresseerd ben in gebruiken van anderen?
Omdat ik niet zo ingesukkeld ben als de meesten?
Omdat ik mij open voor anderen dan hen die ik mijn vrienden noem?

III
08-11-07, 15:35
Geplaatst door ronald
Ik probeer niet veel tegen m'n zin te doen. Soms wel maar dat is omdat ik m'n eigen luie "wil" probeer te overwinnen.


Ik voor het CIDI?? Mijn hemel. Hoe kom je erbij? Wegens madame uit Belgie? Ik ben niet eens zionistisch. Volledigheidshalve zeker ook geen antizionist als NK. Ik ben psycholoog en ook leraar.

Weer was ik te grappig... :D

Maar je kunt toch wel geld vragen voor het feit dat je elke topic hier over joden en zionisten naar je hand zet?
:p

Ik zelf ben ook leraar: leer van mij, maar doe mij niet na!
(vergelijkbaar met: "Do as we tell you, don't do as we do!", alleen dan met de beste bedoelingen...)

Zit hier trouwens met een mooi boek over alchemie. Allemaal materiaal uit de bibliotheek van het Vatikaan. Daar staan krasse dingen in, dingen die door "onze" lereren wel occult worden genoemd en derhalve verboden materiaal zijn...

Ik zal wel een paar foto's maken als ik die dingen niet ook op het internet kan vinden.
Kun je lachen!

ronald
08-11-07, 15:46
Geplaatst door III
Okay, ik geloof je op je woord dat Gd zich openbaart aan duizenden joden aan de voet van de berg Sinaï in de vorm van de tien geboden. (Volgens anderen dan weer de Sumerische kleitabletten.)
Maar daarmee is niet gezegd dat Dezelfde zich niet elders aan anderen heeft geopenbaard.
Je kunt dan de I Tjing laten voor wat hij is, maar daar beperk je jezelf wel!

Jezelf niet zijn was grappig bedoeld.
Gerefereerd werd daarmee aan het kinderlijk naïeve geloof aan een privégoddelijkheid.

Dat het met doden ietwat complexer ligt dan ik schijn te beschrijven weet ik ook wel.
Kijk daarvoor maar in de heilige boeken.
Als een ander mij wil doden, dan gaat hij zijn goddelijke (weer grappig bedoeld) gang maar!
Maar als een ander mijn broeder wil doden, dan ligt het even iets complexer.
Daar moet je ook niet statisch in zijn, maar juist heel dynamisch.

En waarom zou je mij tefilien aanprijzen?
Omdat ik toevallig geïnteresseerd ben in gebruiken van anderen?
Omdat ik niet zo ingesukkeld ben als de meesten?
Omdat ik mij open voor anderen dan hen die ik mijn vrienden noem?


Dat Gd zich ook elders en aan anderen heeft geopenbaard heb ik al eerder gemeld.

De Soemerische kleitabletten hebben geen directe verwantschap met de Tora noch de twee stenen tafelen ondanks dat Abraham uit Ur in Chaldeén kwam. Best wel mogelijk dat ze over Egypte en de Uittocht en Sinai hebben gehoord overigens.

Ik moet mezelf wel beschermen door niet alles achterna te lopen. In de Tora vind ik wat ik nodig heb en niet eens de bronnen te kunnen overzien meen ik dat die diep genoeg zijn om me te laven. Niet dat ik niet iets anders dan "joods" lees hoor. Vind mezelf ook vrij open. Misschien klonk het een beetje bot en resoluut over I Tjing, maar is niet zo bedoeld. Je bent hier op aarde inderdaad om dat discriminerend vermogen toe te passen. Bij "werken" en "scheppen" haakte ik al af. Maar daar is wel over te discussieren natuurlijk. Maar dan krijg ik zo weer op m'n kop.

Met het "doden" gef je al andere momenten dan 1 weer. Dar ben ik juist heel dynamisch in.

Ik zou je geen tefilien aanprijzen omdat toch echt iets is wat Gd de joodse mannen heeft bevolen uit te voeren. Je mag je er 100 % voor interesseren en ik zal je informatie daarover geven. Je open blik en dat alleen al is bijzonder. Maar aanprijzen is een stap te ver. Niets negatiefs bedoeld.

ronald
08-11-07, 15:55
Geplaatst door III
Weer was ik te grappig... :D

Maar je kunt toch wel geld vragen voor het feit dat je elke topic hier over joden en zionisten naar je hand zet?
:p

Ik zelf ben ook leraar: leer van mij, maar doe mij niet na!
(vergelijkbaar met: "Do as we tell you, don't do as we do!", alleen dan met de beste bedoelingen...)

Zit hier trouwens met een mooi boek over alchemie. Allemaal materiaal uit de bibliotheek van het Vatikaan. Daar staan krasse dingen in, dingen die door "onze" lereren wel occult worden genoemd en derhalve verboden materiaal zijn...

Ik zal wel een paar foto's maken als ik die dingen niet ook op het internet kan vinden.
Kun je lachen!


Je blijft "te grappig". Op Maroc.nl ben ik blijven hangen omdat ik zie dat veel wordt versleten als "joods" zijnde, vele halve waarheden ( of halve leugens zo je wilt) worden verteld. Dat beperkt zich hoofdzakelijk tot Jodendom en Israel. Je ziet het, een hot-item. Kijk maar naar de verhouding van het aantal topics hierover. Ik pleitte allang om die Israel topics eruit te gooien. Ben ik hier ook veel minder. Het gaat mij geenszins om "het naar mijn hand te zetten". Ik geef alleen tegengas of verklaar halve waarheden over Israel, over het Jodendom leg ik uit of ga in op leugens.
Als leraar heb ik als motto: Ik draag stof aan en leer van de leerlingen.

Dat boek over alchemie is van wie? Een verzameling? Ik zal proberen dat tegen het licht van de Kabbala te plaatsen.

III
09-11-07, 02:33
Geplaatst door ronald
Dat Gd zich ook elders en aan anderen heeft geopenbaard heb ik al eerder gemeld.

Klopt, daar heb ik ook geen bedenkingen over.
Alleen wil ik hier wel even duidelijk maken dat een godsbeleving niet iets is wat je en masse meemaakt.
Natuurlijk kán dat wel, maar over het algemeen hebben mensen het diepste contact met de Bron in het diepst van hun wezen. Het geeft een gevoel weer, bepaalde gedachten...


Geplaatst door ronald
De Soemerische kleitabletten hebben geen directe verwantschap met de Tora noch de twee stenen tafelen ondanks dat Abraham uit Ur in Chaldeén kwam. Best wel mogelijk dat ze over Egypte en de Uittocht en Sinai hebben gehoord overigens.

Ja, ik hoorde de klok en wist niet waar precies de klepel zich bevond.
Is wel goed dat je me hier terecht wijst overigens.
Dat doe je ook op een zachte manier, bedankt daarvoor.

Toch geloof ik wel dat de ene gebeurtenis in de geschiedenis niet losstaat van de andere.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik zonder onderzoek maar wat mag roepen.



Geplaatst door ronald
Ik moet mezelf wel beschermen door niet alles achterna te lopen. In de Tora vind ik wat ik nodig heb en niet eens de bronnen te kunnen overzien meen ik dat die diep genoeg zijn om me te laven. Niet dat ik niet iets anders dan "joods" lees hoor. Vind mezelf ook vrij open. Misschien klonk het een beetje bot en resoluut over I Tjing, maar is niet zo bedoeld. Je bent hier op aarde inderdaad om dat discriminerend vermogen toe te passen.

De I Tjing is echt een heel bruikbaar boek om wijsheid mee op te doen.
De Chinese tradities worden er eigenlijk in onthuld. Zo heeft de bescheidenheid (iets waar de Chinezen bekend om staan) zelfs een eigen hoofdstuk, een hexagram, één van de 64. Dat is hexagram 15, het joodse JaH.

Wist je dat het een moslim (man zowel als vrouw) voorgeschreven is wijsheid te vergaren? Al moet men daarvoor helemaal naar China?


Geplaatst door ronald

Bij "werken" en "scheppen" haakte ik al af. Maar daar is wel over te discussieren natuurlijk. Maar dan krijg ik zo weer op m'n kop.

Je hebt natuurlijk werken in de zin van bezig zijn met constructieve dingen en werken in de zin van naar je baas gaan omdat het moet.
Je kunt plezier hebben in hetgeen je doet en je kunt het ook haten.

Waarom zou je iets doen tegen je zin als je weet dat iets doen uit vreugde je ook nog eens energie oplevert?

Mijn "goeroe" in deze is Willem de Ridder, een hele lieve man en ook altijd even rustig.
Als er één is die werkt, dan is hij het wel. Maar als hij het over zichzelf heeft zegt hij altijd dat hij nooit gewerkt heeft...

:haha:


Geplaatst door ronald
Met het "doden" geef je al andere momenten dan 1 weer. Daar ben ik juist heel dynamisch in.

Ik zit daar ook nog wel erg mee te worstelen.
Ik ben vrij agressief, waarschijnlijk mijn hoogontwikkelde gevoel voor recht.
Dan krijg ik weleens een waas voor ogen, terwijl ik weet dat alleen de rust het brengen zal.
Zodoende ben ik er wel redelijk van overtuigd dat het de pacifistische levenshouding is die deugd brengt...


Geplaatst door ronald
Ik zou je geen tefilien aanprijzen omdat toch echt iets is wat Gd de joodse mannen heeft bevolen uit te voeren. Je mag je er 100 % voor interesseren en ik zal je informatie daarover geven. Je open blik en dat alleen al is bijzonder. Maar aanprijzen is een stap te ver. Niets negatiefs bedoeld.

Ik voel mij juist heel vereerd als jij het woord aanprijzen gebruikt.
Geeft wel weer dat je ziet dat het niet zomaar een spelletje is voor mij.
Zo zijn er hier ook moslims die mijn interesse in de islam niet vertalen als zinloos rondneuzen.
Ik krijg soms zelfs regelrechte aanmoedigingen!
Ook dat verheugt mij ten zeerste.

III
09-11-07, 02:50
Geplaatst door ronald
Je blijft "te grappig". Op Maroc.nl ben ik blijven hangen omdat ik zie dat veel wordt versleten als "joods" zijnde, vele halve waarheden ( of halve leugens zo je wilt) worden verteld. Dat beperkt zich hoofdzakelijk tot Jodendom en Israel. Je ziet het, een hot-item. Kijk maar naar de verhouding van het aantal topics hierover. Ik pleitte allang om die Israel topics eruit te gooien. Ben ik hier ook veel minder. Het gaat mij geenszins om "het naar mijn hand te zetten". Ik geef alleen tegengas of verklaar halve waarheden over Israel, over het Jodendom leg ik uit of ga in op leugens.
Als leraar heb ik als motto: Ik draag stof aan en leer van de leerlingen.

Dat boek over alchemie is van wie? Een verzameling? Ik zal proberen dat tegen het licht van de Kabbala te plaatsen.

Tja, als ze aan mijn maatje Maarten komen!
:rood:
Ik weet niet wat het precies is, maar ik ben heel erg gecharmeerd door zijn stijl van schrijven. De humor, de nuchterheid, de adequaatheid en de energie denk ik dan maar.
Maarten is heel open en heel oprecht.
Ik heb medelijden met de lezer zijner stukken die dat niet ziet...
En ja, Maarten is ook heel direkt en erg confronterend en dat maakt hem tot onderwerp van gesprek en spot.
Vind ik niet nodig.
Hoewel ik mij wel bewust ben van het feit dat de materie waarin hij zich heeft gespecialiseerd niet iedereen kan bekoren, blijf ik bij mijn uitspraken die ik er eerder over heb gemaakt.
En die steunen zijn werk hier.

Maar ik ben wel erg voor een harmonieuzer verloop van discussies.
Misschien een idee...

Het feit dat jij joods bent moet niet afdoen aan hetgeen jou bezig houdt. En dat is breder dan alleen het jodendom.
Al is er daarin wel veel te vinden.
Ik hoop dat mensen dat ook eens begrijpen!
Hebreeuws is de taal der goden en niet voor niets is het joodse volk het volk geweest wat de Torah heeft aangenomen.
Daarom doet het mij ook zeer om te zien dat twee broers in strijd lijken te leven...

Maar dat neemt niet weg dat ik pro Palestina ben (geworden)...

:tover:

lihoed
09-11-07, 02:57
Geplaatst door ronald
Ik probeer niet veel tegen m'n zin te doen. Soms wel maar dat is omdat ik m'n eigen luie "wil" probeer te overwinnen.


Ik ben niet eens zionistisch. Volledigheidshalve zeker ook geen antizionist als NK. Ik ben psycholoog en ook leraar.

als je niet antizionistish bent dan moet je ook niet ontkennen dat je geen zionist bent, psycholeraar.

III
09-11-07, 03:06
Geplaatst door lihoed
als je niet antizionistish bent dan moet je ook niet ontkennen dat je een zionist bent, psycholeraar.

Als jood kun je gemakkelijk niet zionistisch zijn.
Anti-zionistisch wordt wat moeilijker, is ook heel erg cultuurgebonden denk ik dan.
Degenen die én joods zijn én anti-Israël (politiek gezien dan) kun je op de vingers van één hand tellen. Daarvoor is wat meer nodig dan een beetje goede wil.
Als je dat kunt, dan ga je ver over eigen grenzen.
Als buitenstaander kun je daar soms iets te gemakkelijk over denken...

ronald
09-11-07, 03:18
Geplaatst door lihoed
als je niet antizionistish bent dan moet je ook niet ontkennen dat je een zionist bent, psycholeraar.

Even denken... als ik niet antizionistisch ben...dus ik ben dan zionistisch.....dan moet ik niet ontkennen dat ik zionistisch ben....Juist ja. En hoe rijm je dan dat ik hierboven schreef dat ik niet zionistisch ben?

Beginnen we weer. Maar goed...kan het nog wel 100 x herhalen.
Wat is een zionist of beter geformuleerd, wat voor zionisten heb je? En aan de hand van deze antwoorden hoe kun je antizionistisch zijn?
(als leraar moet ik even de beginsituatie vaststellen he).


Ps III In Israel zijn heel veel Joden antizionistisch in de politieke zin. Maar ze wonen er nu eenmaal en maken er het beste van. Maar hun bek houden doen ze niet.

ronald
09-11-07, 03:44
Geplaatst door III
Klopt, daar heb ik ook geen bedenkingen over.
Alleen wil ik hier wel even duidelijk maken dat een godsbeleving niet iets is wat je en masse meemaakt.
Natuurlijk kán dat wel, maar over het algemeen hebben mensen het diepste contact met de Bron in het diepst van hun wezen. Het geeft een gevoel weer, bepaalde gedachten...



Ja, ik hoorde de klok en wist niet waar precies de klepel zich bevond.
Is wel goed dat je me hier terecht wijst overigens.
Dat doe je ook op een zachte manier, bedankt daarvoor.

Toch geloof ik wel dat de ene gebeurtenis in de geschiedenis niet losstaat van de andere.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik zonder onderzoek maar wat mag roepen.




De I Tjing is echt een heel bruikbaar boek om wijsheid mee op te doen.
De Chinese tradities worden er eigenlijk in onthuld. Zo heeft de bescheidenheid (iets waar de Chinezen bekend om staan) zelfs een eigen hoofdstuk, een hexagram, één van de 64. Dat is hexagram 15, het joodse JaH.

Wist je dat het een moslim (man zowel als vrouw) voorgeschreven is wijsheid te vergaren? Al moet men daarvoor helemaal naar China?



Je hebt natuurlijk werken in de zin van bezig zijn met constructieve dingen en werken in de zin van naar je baas gaan omdat het moet.
Je kunt plezier hebben in hetgeen je doet en je kunt het ook haten.

Waarom zou je iets doen tegen je zin als je weet dat iets doen uit vreugde je ook nog eens energie oplevert?

Mijn "goeroe" in deze is Willem de Ridder, een hele lieve man en ook altijd even rustig.
Als er één is die werkt, dan is hij het wel. Maar als hij het over zichzelf heeft zegt hij altijd dat hij nooit gewerkt heeft...

:haha:



Ik zit daar ook nog wel erg mee te worstelen.
Ik ben vrij agressief, waarschijnlijk mijn hoogontwikkelde gevoel voor recht.
Dan krijg ik weleens een waas voor ogen, terwijl ik weet dat alleen de rust het brengen zal.
Zodoende ben ik er wel redelijk van overtuigd dat het de pacifistische levenshouding is die deugd brengt...



Ik voel mij juist heel vereerd als jij het woord aanprijzen gebruikt.
Geeft wel weer dat je ziet dat het niet zomaar een spelletje is voor mij.
Zo zijn er hier ook moslims die mijn interesse in de islam niet vertalen als zinloos rondneuzen.
Ik krijg soms zelfs regelrechte aanmoedigingen!
Ook dat verheugt mij ten zeerste.


Nou, ik maakte dus duidelijk dat een Gdsbeleving ook en-masse kan zijn. Gd heeft zich vaker voor meerderen geopenbaard en dat was voor iedereen een duidelijke Gdsbeleving.


De 20.000 kleitabletten zijn nog lang niet allemaal vertaald. Wie weet wat er allemaal tussen zit. Er is onlangs wel een aantal opmerkelijke zaken gevonden. Namen van legeraanvoerders ten tijde van de Babylonische ballingschap. Ook een verwijzing naar het Noachverhaal ( zij het met andere hoofdspelers). Zo is meer verbonden dan dat wij denken of weten.

Wijsheid moet je altijd vergaren ja. Koning Salomo heeft het een en ander over geschreven. Het is de gewoonte dat te leren en daarbij natuurlijk verklaarders die daar het een en ander uitleggen. Om ervoor naar China te gaan? Nee... dat kennen we niet. Er is een Midrash, mondelinge uitleg bij de Bijbel, dat vertelt dat Abraham "geschenken" zond met gazanten naar het verre oosten. Daar wordt India en China mee aangeduid. Als je de geschriften bekijkt, oa Sefer Yetsira dat aan Abraham is toegeschreven, dan kun je je wel voorstellen in welke trant.

Ja deze vormen van werken ken ik. Het is ook zoiets als werken voor je vader die je lief hebt of je baan uitvoeren. Wie is deze Willen de Ridder? Ik ken alleen maar een Daniel de Ridder (voetbalvriendje van mn zoon).

Als je vrede en pacifisme naast elkaar zet zijn er vele overeenkomsten. Doorgevoerde pacifisme geloof ik niet in. Zo kun je van de ander een moordenaar over jezelf maken.

Wanneer je ergens serieus naar vraagt omdat de belangstelling vanuit een diepte komt dan voelen mensen dat aan. Een werderkerige reactie is dan ook wel te verwachten.

ronald
09-11-07, 04:01
Geplaatst door III
Tja, als ze aan mijn maatje Maarten komen!

Maar dat neemt niet weg dat ik pro Palestina ben (geworden)...

:tover:

Ik schrijf al zoveel op Maarten nu even niet over.

Ik heb 6 jaar op diverse locaties in Israel gewoond en diverse contacten met Joden uiteraard en met Palestijnen gehad. Gewoon in een dorp zal ik maar zeggen en op de universiteit. Ik ben tot de conclussie gekomen dat ik voor de Israeliers en Palestijnen ben. De gewone man over wiens hoofden veel wordt beslist. De politiek verprutst veel.

ronald
09-11-07, 04:04
Geplaatst door III
Als jood kun je gemakkelijk niet zionistisch zijn.
Anti-zionistisch wordt wat moeilijker, is ook heel erg cultuurgebonden denk ik dan.
Degenen die én joods zijn én anti-Israël (politiek gezien dan) kun je op de vingers van één hand tellen. Daarvoor is wat meer nodig dan een beetje goede wil.
Als je dat kunt, dan ga je ver over eigen grenzen.
Als buitenstaander kun je daar soms iets te gemakkelijk over denken...


Voor velen ben je als Jood gewoon ook meteen zionistisch en als je dat niet bent moet je antizionistisch zijn en de staat willen vernietigen. Zo simpel ligt dat bij velen.
: If you are not for us, you are against us. Precies dezefde manier van denken.

III
09-11-07, 04:14
Geplaatst door ronald
Even denken... als ik niet antizionistisch ben...dus ik ben dan zionistisch.....dan moet ik niet ontkennen dat ik zionistisch ben....Juist ja. En hoe rijm je dan dat ik hierboven schreef dat ik niet zionistisch ben?

Beginnen we weer. Maar goed...kan het nog wel 100 x herhalen.
Wat is een zionist of beter geformuleerd, wat voor zionisten heb je? En aan de hand van deze antwoorden hoe kun je antizionistisch zijn?
(als leraar moet ik even de beginsituatie vaststellen he).


Ps III In Israel zijn heel veel Joden antizionistisch in de politieke zin. Maar ze wonen er nu eenmaal en maken er het beste van. Maar hun bek houden doen ze niet.

Ik denk dat wat meer nuance geen kwaad kan, van alle kanten af niet.
In Nederland ben je als autochtoon al heel snel de racist en de gierigaard.
Als Marokkaan ben je al heel snel niet vertrouwenswaardig en onbeschoft.
Als jood heb je al heel snel het stempel van onderdrukker of sjaggerijn.

Mag het allemaal wat minder?
Of beter gezegd: kan er meer menselijkheid en broederschap in het geheel komen?

Mens zijn is heus niet het gemakkelijkste wat er is, maar aan de andere kant zou het zó simpel kunnen zijn...

En omdat ik mij in deze kwestie in een meer neutrale hoek bevind, heb ik makkelijk lullen.
Maar op een ander vlak ben ik weer meer in het centrum en zal het voor mijn welzijn toch ook beter zijn concessies te doen en de vrede te bewaren.
Wat dat aanbelangt kunnen we van de Chinezen heus nog wat leren...



Geplaatst door ronald
Voor velen ben je als Jood gewoon ook meteen zionistisch en als je dat niet bent moet je antizionistisch zijn en de staat willen vernietigen. Zo simpel ligt dat bij velen.
: If you are not for us, you are against us. Precies dezefde manier van denken.

Als Jezus het zegt, dan klopt het.
Maar daar komt liefde bij!

"Wie niet voor mij is is tegen Mij.
Wie niet tegen Mij is is voor Mij."

Ik ga mijn visie hierop even niet geven.
Is wel zo mooi om zelf uit te vogelen hoe iemand alshij tot die uitspraak kan komen...

III
09-11-07, 04:28
Geplaatst door ronald
Ik schrijf al zoveel op Maarten nu even niet over.

Ik heb 6 jaar op diverse locaties in Israel gewoond en diverse contacten met Joden uiteraard en met Palestijnen gehad. Gewoon in een dorp zal ik maar zeggen en op de universiteit. Ik ben tot de conclussie gekomen dat ik voor de Israeliers en Palestijnen ben. De gewone man over wiens hoofden veel wordt beslist. De politiek verprutst veel.

Precies zo denk ik er ook over. En Maarten ook van wat ik zie in zijn posts.
Het is niet te bevatten hoe iemand precies denkt als je diegene alleen kent van een forum of chat...
Ik denk dat het moeilijk is om als weldenkend mens in een wat meer neutrale zone ( allemaal onderwerp in deze zin) anders te denken.

Politiek verprutst overal veel.
Ik geloof niet in de politiek van politici.
Politici zijn er niet voor het volk, die zijn er voor het systeem. En daar is laatsteindelijk iedereen de dupe van.
En geloven in revolutie lijkt utopisch.
Maar ik houd hoop!
Mensenzaken gaan mensen aan en moeten door mensen opgelost worden.
Ik hoop dat we als mensheid nog eens tot de conclusie kunnen komen dat de menselijkheid in alles een vereiste is om tot vruchtbare werken te komen.
Met een beetje goede wil en heel veel vergevingsgezindheid komen we er wel.
Waar?
Bij de wetenschap dat niets gebeurt om niets. Dat alles wat gebeurt ons helpt het leven ten volste te ervaren.
Daarom mag je net zo dankbaar zijn voor tegenslag en tegenwerking als voor meevallers en medeleven...
Boeddhistische gedachtegang die door een waarachtig waarheidsbevindende christen, jood of moslim uiterst wel begrepen worden!