PDA

Bekijk Volledige Versie : Vandaag Divali......



Rabi'ah.
09-11-07, 09:35
.....het lichtjesfeest van de hindoes.

Toevallig kwam ik gister min of meer in een processie terecht. Er liepen allemaal mensen met kaarsjes in optocht bij mij om de hoek.

:)

mark61
09-11-07, 13:00
Das een hele prestatie met die wind. Rama lives!

III
09-11-07, 15:32
http://www.youtube.com/watch?v=Luw0TK6WKuc

panoma79
10-11-07, 05:09
Geplaatst door Rabi'ah.
.....het lichtjesfeest van de hindoes.

Toevallig kwam ik gister min of meer in een processie terecht. Er liepen allemaal mensen met kaarsjes in optocht bij mij om de hoek.

:)

Misschien een heilige koe overleden? :haha:

http://www.bmedia.nl/portfolio/gelekoe_sm.jpg

mark61
10-11-07, 11:13
Geplaatst door panoma79
Misschien een heilige koe overleden? :haha:

Ik zal het onthouden voor als je weer es als een mager speenvarken loopt te krijsen om Respect voor je Geloof.

Wat hebben die hindoes jou aangedaan dat jij zo schamper mag doen?

panoma79
10-11-07, 11:50
Geplaatst door mark61
Ik zal het onthouden voor als je weer es als een mager speenvarken loopt te krijsen om Respect voor je Geloof.

Wat hebben die hindoes jou aangedaan dat jij zo schamper mag doen?


Ga turkse hoofdjes aaien. :roker:

Wortel
10-11-07, 12:04
Ik zal het onthouden voor als je weer es als een mager speenvarken loopt te krijsen om Respect voor je Geloof.

Wat hebben die hindoes jou aangedaan dat jij zo schamper mag doen?

Zeer terechte reprimande....

reallife
10-11-07, 12:24
Geplaatst door Rabi'ah.
.....het lichtjesfeest van de hindoes.

Toevallig kwam ik gister min of meer in een processie terecht. Er liepen allemaal mensen met kaarsjes in optocht bij mij om de hoek.

:)

:)

Mijn jongste zoontje (4) kijkt altijd graag naar 'Koekeloere,' een kinderprogramma 's morgens om Ned 3. Daar komen veel feesten vaak wel een keer aan bod op een leuke manier. Benieuwd of ze deze ook erin verwerken. Op internet kun je de herhalingen bekijken.

Aan de ramadan en het suikefeest werd ook uitgebreid aandacht besteed. Nu vraagt mijn zoontje telkens. 'Gaan we ramadannen, het is nog donker?' Hij vond het wel interessant blijkbaar.

Nu maar afwachten of ik het huis straks vol kaarsjes moet zetten, want de clou en dat er bepaalde dagen voor bepaalde feesten zijn dat is nog een beetje ingewikkeld.

panoma79
10-11-07, 12:31
Geplaatst door reallife
:)

Mijn jongste zoontje (4) kijkt altijd graag naar 'Koekeloere,' een kinderprogramma 's morgens om Ned 3. Daar komen veel feesten vaak wel een keer aan bod op een leuke manier. Benieuwd of ze deze ook erin verwerken. Op internet kun je de herhalingen bekijken.

Aan de ramadan en het suikefeest werd ook uitgebreid aandacht besteed. Nu vraagt mijn zoontje telkens. 'Gaan we ramadannen, het is nog donker?' Hij vond het wel interessant blijkbaar.

Nu maar afwachten of ik het huis straks vol kaarsjes moet zetten, want de clou en dat er bepaalde dagen voor bepaalde feesten zijn dat is nog een beetje ingewikkeld.

Vertel hem niet dat de Islam een geweldadige geloof is zoals de media ons voorschrijft maar laat hem vrij in het zoeken naar de waarheid misschien zal hij ooit het ware geloof Islam vinden.
Leuk kind.

reallife
10-11-07, 12:44
Geplaatst door panoma79
Vertel hem niet dat de Islam een geweldadige geloof is zoals de media ons voorschrijft maar laat hem vrij in het zoeken naar de waarheid misschien zal hij ooit het ware geloof Islam vinden.
Leuk kind.

Ik denk dat het belangrijk is om kinderen op te voeden met respect en begrip voor ieder geloof. Vandaar dat ik dit soort thema's in kinderprogramma's heel goed vind.

En jij... wat vertel jij je kinderen ooit over andere godsdiensten buiten de Islam?

panoma79
10-11-07, 12:57
Geplaatst door reallife
Ik denk dat het belangrijk is om kinderen op te voeden met respect en begrip voor ieder geloof. Vandaar dat ik dit soort thema's in kinderprogramma's heel goed vind.

En jij... wat vertel jij je kinderen ooit over andere godsdiensten buiten de Islam?

Ik ben nog niet getrouwd en heb dus ook geen kinderen.

III
10-11-07, 14:48
Geplaatst door reallife
:)

Mijn jongste zoontje (4) kijkt altijd graag naar 'Koekeloere,' een kinderprogramma 's morgens om Ned 3. Daar komen veel feesten vaak wel een keer aan bod op een leuke manier. Benieuwd of ze deze ook erin verwerken. Op internet kun je de herhalingen bekijken.

Aan de ramadan en het suikefeest werd ook uitgebreid aandacht besteed. Nu vraagt mijn zoontje telkens. 'Gaan we ramadannen, het is nog donker?' Hij vond het wel interessant blijkbaar.

Nu maar afwachten of ik het huis straks vol kaarsjes moet zetten, want de clou en dat er bepaalde dagen voor bepaalde feesten zijn dat is nog een beetje ingewikkeld.

Elke dag is een feest en Sinterklaas bestaat niet, net als de boeman en de duivel.
Je hebt natuurlijk nog wel de TV en een aantal mensen die graag segregatie in de hand werken, maar die ontmasker je zo.
't Is de vraag of het nog op tijd zal zijn, want men wordt steeds doortrapter...

III
10-11-07, 14:54
Geplaatst door reallife


En jij... wat vertel jij je kinderen ooit over andere godsdiensten buiten de Islam?

Da's een goeie!
Wat móet je ze vertellen?
Dat een extern maken van je goddelijkheid aantoonbaar alleen maar tot ongein heeft geleid?

Wanneer stoppen we eens onze kinderen te indoctrineren?
Waar is onze liefde voor de volgende generaties?
En als we ze dan toch zo nodig moeten leren aangaande de wegen des Heeren uit onze slecht gelezen doctrineboeken: wanneer gaan we die eens leven?
Zodat de kinderen iets hebben van: "Ja, dát heeft handen en voeten. Dat is gemeend oprecht. Híer kunnen we wat mee!"

Wortel
10-11-07, 15:23
Op precies dezelfde manier wauwelt Wilders over de Islam.

III
10-11-07, 15:30
Geplaatst door Wortel
Op precies dezelfde manier wauwelt Wilders over de Islam.

Maar in de islam eten ze toch koeien?
Gekke Geert is nu echt helemaal doorgedraaid zeker?

:cola:

Wortel
10-11-07, 16:31
Neem nog een colaatje en probeer dan het punt te snappen.

reallife
10-11-07, 16:57
Geplaatst door III
Da's een goeie!
Wat móet je ze vertellen?
Dat een extern maken van je goddelijkheid aantoonbaar alleen maar tot ongein heeft geleid?

Wanneer stoppen we eens onze kinderen te indoctrineren?
Waar is onze liefde voor de volgende generaties?
En als we ze dan toch zo nodig moeten leren aangaande de wegen des Heeren uit onze slecht gelezen doctrineboeken: wanneer gaan we die eens leven?
Zodat de kinderen iets hebben van: "Ja, dát heeft handen en voeten. Dat is gemeend oprecht. Híer kunnen we wat mee!"

We?

Je spreekt gelijk voor anderen? :argwaan:

III
10-11-07, 17:37
Geplaatst door reallife
We?

Je spreekt gelijk voor anderen? :argwaan:

Ja, onze kinderen zijn ons aller verantwoordelijkheid.
Het betreft hier levende wezens, schepselen van de Allerhoogste zo u wilt.
Niet een slecht uitgekiende hobby ofzo.

III
10-11-07, 17:48
Geplaatst door Wortel
Neem nog een colaatje en probeer dan het punt te snappen.

Neem jij nog een joint, misschien snap je dan het sarcasme.

Ik denk dat jij het punt niet helemaal hebt gesnapt.
Als je wilt, dan lees ik even samen met jou het topic VANAF HET BEGIN nog eens door.
Je behandelt iemand die een grap maakt als een kleine schooljongen en iemand die ten zeerste zijn haat uitspreekt back je up.
Komt op mij niet zo heel sterk over.
Had van jou meer verwacht!

III
10-11-07, 17:49
Mensen: denk even hieraan:

Divali is het lichtfeest, niet een ode aan de duisternis der onwetendheid!

panoma79
10-11-07, 17:58
Geplaatst door Wortel
Op precies dezelfde manier wauwelt Wilders over de Islam.

The Islam will kick his dirty a$$ one day, believe me.
What goes around comes around.

III
10-11-07, 18:07
Geplaatst door panoma79
The Islam will kick his dirty a$$ one day, believe me.
What goes around comes around.

Voorwaar, de man heeft zijn loon reeds!

Kun je misschien je grapjes aanpassen aan het niveau van de doorsnee autochtone prikker hier, dan hoef ik me ook niet zo op te vreten hier...
:chinees:

mark61
10-11-07, 23:17
Geplaatst door panoma79
Ga turkse hoofdjes aaien. :roker:

Ben je echt zo imbeciel of is het een imbeciele pose?

mark61
10-11-07, 23:21
Geplaatst door reallife
En jij... wat vertel jij je kinderen ooit over andere godsdiensten buiten de Islam?

Dat zie je toch? Hij vertelt ze over fucking koeien.

mark61
10-11-07, 23:25
Geplaatst door panoma79
Ik ben nog niet getrouwd en heb dus ook geen kinderen.

Gluiperd.

III
10-11-07, 23:44
Heavey shit!
:belgie:

III
10-11-07, 23:49
Reageer even via PM, houd de eer aan jezelf!

panoma79
10-11-07, 23:56
Geplaatst door III
Reageer even via PM, houd de eer aan jezelf!

Hij is weer aan die goedkope wijn van em.

III
11-11-07, 00:07
Geplaatst door panoma79
Hij is weer aan die goedkope wijn van em.

Beter jat je goeie!

Maar kom anders even op WSDB.
Types daar zijn relaxed, weetjewel. Die kunnen een geintje hebben daarzo.

mark61
11-11-07, 09:13
Geplaatst door panoma79
Stomme Turk, jij bent ongelovig en dieren zijn dat ook.
Jij bent geen haar beter dan een schaap of varken.
Sekter ischjek.

Ah, hier spreekt de ware moslim. Een sieraad voor het geloof.

Slinger
11-11-07, 10:06
Geplaatst door panoma79
Stomme Turk, jij bent ongelovig en dieren zijn dat ook.
Jij bent geen haar beter dan een schaap of varken.
Sekter ischjek.

Sekter ischjek = Marrokaans voor: moet worden geslacht.

mark61
11-11-07, 10:23
Geplaatst door Slinger
Sekter ischjek = Marrokaans voor: moet worden geslacht.

Hij denkt dat hij Turks kent. Maar waarom hij in het Oost-Gothisch spelt is mij een raadsel.

Slinger
11-11-07, 10:47
Geplaatst door mark61
Hij denkt dat hij Turks kent. Maar waarom hij in het Oost-Gotisch spelt is mij een raadsel.

Hè? Oost-Gotisch???

mark61
11-11-07, 10:55
Geplaatst door Slinger
Hè? Oost-Gotisch???

Hij probeert fonetisch 'Laat je neuken, ezel' in het Turks te schrijven maar vreemderwijze spelt hij het in het Duits.

De juiste frase is 'Siktir, e$ek', waarbij de $ staat voor s cedille, analoog aan c cedille = ç.

Overigens zie je tegenwoordig steeds vaker dat Marokkanen Arabische woorden in het Duits spellen, waarschijnlijk omdat ze tegelijkertijd de Engelse en de Franse transcriptie voor de klank 'sj' gebruiken.

Bijv. 'Aisha' + 'Aïcha' = 'Aischa'. Wat er mis is met, als je hier nu toch woont, de Nederlandse transcriptie 'Aisja' te gebruiken is mij niet geheel duidelijk.

Misschien omdat in het Nederlands de klank sj voornamelijk voorkomt in woorden met een negatieve betekenis, en het ook nog eens lullig staat. Dat zijn zo van die onderbewuste taaleigenschappen. Die negatieve betekenis heb ik niet zelf verzonnen, heb ik uit een boek over Nederlandse taalkunde.

Sjofel, sjanker, sjacheren, sjokken, sjorren, sjezen, om over verdere jiddische leenwoorden nog maar te zwijgen :)

ronald
11-11-07, 11:24
Geplaatst door mark61


Sjofel, sjanker, sjacheren, sjokken, sjorren, sjezen, om over verdere jiddische leenwoorden nog maar te zwijgen :)


...sjidoech, sjadchen, sjekker,sjein,sjeile, sjlemazzel, sjlemiel, sjleppen, sjmous, sjtinker, sjwartz, sjolom, sjabbes....oops...

Rabi'ah.
11-11-07, 11:29
Geplaatst door mark61
Hij probeert fonetisch 'Laat je neuken, ezel' in het Turks te schrijven maar vreemderwijze spelt hij het in het Duits.

De juiste frase is 'Siktir, e$ek', waarbij de $ staat voor s cedille, analoog aan c cedille = ç.

Overigens zie je tegenwoordig steeds vaker dat Marokkanen Arabische woorden in het Duits spellen, waarschijnlijk omdat ze tegelijkertijd de Engelse en de Franse transcriptie voor de klank 'sj' gebruiken.

Bijv. 'Aisha' + 'Aïcha' = 'Aischa'. Wat er mis is met, als je hier nu toch woont, de Nederlandse transcriptie 'Aisja' te gebruiken is mij niet geheel duidelijk.



Tja, die transcripties, dat is nog een kunst apart. :moe:

Bij het Arabisch valt het me op dat men vaak voor de Franse transcriptie kiest, bv. ma7boub ipv. ma7bubb (de officiele transcriptie).

En in bv. het nieuws wordt de 'ain standaard weggelaten, of wordt er een andere klank van gemaakt, waardoor woorden totaal onherkenbaar worden.

mark61
11-11-07, 11:51
Geplaatst door Rabi'ah.
Tja, die transcripties, dat is nog een kunst apart. :moe:

Bij het Arabisch valt het me op dat men vaak voor de Franse transcriptie kiest, bv. ma7boub ipv. ma7bubb (de officiele transcriptie).

En in bv. het nieuws wordt de 'ain standaard weggelaten, of wordt er een andere klank van gemaakt, waardoor woorden totaal onherkenbaar worden.

Ja, tis bizar, terwijl ` toch prima voldoet. Met een korte uitleg. Nou is die `ain in de Maghreb natuurlijk virtueel onhoorbaar.

Je zult zien dat in de pers de spelling wordt gevolgd van het land waar het persbureau gevestigd is waarvan ze het bericht hebben geplukt. Dus AFP doet Aïcha, Reuters Aisha etc. Hetzelfde gedoe heb je met Russisch: Eltsin / Jeltsin, Chroestjov, Khrushev etc. Terwijl de goede man gewoon Chroessjof heette.

Verder hebben bij mijn weten alle Arabische landen voor een bepaalde transcriptie gekozen, meestal die van de voormalige kolonisator, en bij afwezigheid daarvan het Engelse alfabet.

Er is inderdaad een algemene wetenschappelijke transcriptie maar gebruik daarvan vereist speciale software, dat zullen ze wel teveel gedoe vinden. Bovendien, waarom de eenvoudige burger ermee lastig vallen? Die snapt er dan nog steeds niks van, en dat kan je ook niet verwachten.

Wat mij altijd verbaast is dat Turken precies weten dat je Kabül (kabuul) moet schrijven voor Kaboel; ik vraag me af op grond waarvan ze dat doen. Moet er iemand ter redactie zijn die het Arabische schrift kan lezen. Moek es navragen.

Excuus voor het versjteren van je topic. Maar die panoma werkt op mijn zenuwen.

mark61
11-11-07, 11:52
Geplaatst door ronald
...sjidoech, sjadchen, sjekker,sjein,sjeile, sjlemazzel, sjlemiel, sjleppen, sjmous, sjtinker, sjwartz, sjolom, sjabbes....oops...

Jajaja maak ze hier niet nog gekker....

Joesoef
11-11-07, 11:57
Geplaatst door ronald
...sjidoech, sjadchen, sjekker,sjein,sjeile, sjlemazzel, sjlemiel, sjleppen, sjmous, sjtinker, sjwartz, sjolom, sjabbes....oops...



Sjeetje, das wist ik nie!

ronald
11-11-07, 12:04
Geplaatst door Joesoef
Sjeetje, das wist ik nie!


...beetje sjtom van jou.... Oh nee...das een andere bargoens.....

Rabi'ah.
11-11-07, 12:04
Geplaatst door mark61
Ja, tis bizar, terwijl ` toch prima voldoet. Met een korte uitleg. Nou is die `ain in de Maghreb natuurlijk virtueel onhoorbaar.

Voor niet-Arabieren is de 'ain idd een probleem, maar wat jij zegt zou moeten volstaan. De Marokkanen die ik ken spreken de 'ain echt duidelijk uit.

Wat me wel opvalt is dat het in muziek, ook in Egyptische, weleens kan wegvallen. 3alayya wordt dan bv. alayya.



Geplaatst door mark61

Er is inderdaad een algemene wetenschappelijke transcriptie maar gebruik daarvan vereist speciale software, dat zullen ze wel teveel gedoe vinden. Bovendien, waarom de eenvoudige burger ermee lastig vallen? Die snapt er dan nog steeds niks van, en dat kan je ook niet verwachten.


Ja ok, maar wat mij dus ergert is dat Franse en Engelse woorden over het algemeen correct gespeld worden en dat men er bij Arabisch maar een slag naar slaat.

Dat heeft waarschl. gewoon met onwetendheid te maken, maar ik vind het toch ook getuigen van disrespect voor een taal. Maarja, ik ben dan ook een taalpurist. :lachu:

mark61
11-11-07, 12:14
Geplaatst door Rabi'ah.
Voor niet-Arabieren is de 'ain idd een probleem, maar wat jij zegt zou moeten volstaan. De Marokkanen die ik ken spreken de 'ain echt duidelijk uit.

De uitleg voor dummies in mijn leerboek Arabisch is 'het verschil in uitspraak tussen Van Agt en vannacht'. Maar dat heb ik uitgeprobeerd op unwitting proefpersonen en die hoorden het verschil niet. Terwijl je dan in feite alleen nog maar de 'alif uitlegt :hihi:


Ja ok, maar wat mij dus ergert is dat Franse en Engelse woorden over het algemeen correct gespeld worden en dat men er bij Arabisch maar een slag naar slaat.

Zou dat kunnen komen doordat F en E in het Latijnse alfabet worden geschreven? Ik noem maar wat :) Misschien biedt het Malteeks uitkomst; dat is bij mijn weten het enige Arabische dialect dat in het Latijnse schrift wordt geschreven.


Dat heeft waarschl. gewoon met onwetendheid te maken, maar ik vind het toch ook getuigen van disrespect voor een taal. Maarja, ik ben dan ook een taalpurist. :lachu:

Mja, gebrek aan respect (ik ben ook een taalpurist :ego: ), het is gewoon moeilijk. Wat moet een doorsneeHollander met jouw gebruik van de 7 om een letter / klank weer te geven? :hihi:

Rabi'ah.
11-11-07, 12:21
Geplaatst door mark61
De uitleg voor dummies in mijn leerboek Arabisch is 'het verschil in uitspraak tussen Van Agt en vannacht'. Maar dat heb ik uitgeprobeerd op unwitting proefpersonen en die hoorden het verschil niet. Terwijl je dan in feite alleen nog maar de 'alif uitlegt :hihi:


Das niet de alif, maar de hamza. De glottale stop zoals in "beamen".


Geplaatst door mark61

Zou dat kunnen komen doordat F en E in het Latijnse alfabet worden geschreven? Ik noem maar wat :) Misschien biedt het Malteeks uitkomst; dat is bij mijn weten het enige Arabische dialect dat in het Latijnse schrift wordt geschreven.

Is het Malteeks echt Arabisch? Ik had begrepen dat het meer een mix van verschillende talen was, waaronder idd Arabisch.



Geplaatst door mark61

Mja, gebrek aan respect (ik ben ook een taalpurist :ego: ), het is gewoon moeilijk. Wat moet een doorsneeHollander met jouw gebruik van de 7 om een letter / klank weer te geven? :hihi:

Ik heb het niet over de doorsneeHollander, maar over persbureau's en nieuwsredacties. Die zouden beter moeten weten. 1 mailtje aan een faculteit Arabische taal- en letterkunde volstaat al.