PDA

Bekijk Volledige Versie : Tot zover Dar Fur.....



Rabi'ah.
11-11-07, 12:33
..............heeft iemand die uitzending gezien en zo ja wat vonden jullie ervan?

Ik vind het wel goed dat er nu wat meer aandacht wordt besteed aan Sudan ipv. alleen de conflicten waar Nederland direct dan wel indirect bij betrokken is (Afghanistan, Irak, Palestina).

Aan de andere kant vind ik het wel wrang, want aan Congo wordt nauwelijks enige aandacht besteed terwijl daar in een paar jaar tijd miljoenen mensen vermoord zijn.

Het lijkt mij dat de situatie daar, los van de slachtpartijen natuurlijk, erg gecompliceerd is vanwege dat stammensysteem.

Zou iemand me evt. een boek kunnen aanraden over Dar Fur en/of de geschiedenis van Sudan? Opdat ik me een beetje in kan lezen.

mark61
11-11-07, 12:44
Geplaatst door Rabi'ah.
..............heeft iemand die uitzending gezien en zo ja wat vonden jullie ervan?

Snippers. Niks nieuws gezien.


Ik vind het wel goed dat er nu wat meer aandacht wordt besteed aan Sudan ipv. alleen de conflicten waar Nederland direct dan wel indirect bij betrokken is (Afghanistan, Irak, Palestina).

Aan de andere kant vind ik het wel wrang, want aan Congo wordt nauwelijks enige aandacht besteed terwijl daar in een paar jaar tijd miljoenen mensen vermoord zijn.


Yep. Vooral Congo vind ik een drama zonder eind.


Het lijkt mij dat de situatie daar, los van de slachtpartijen natuurlijk, erg gecompliceerd is vanwege dat stammensysteem.

Mwah, het gaat niet zozeer om stammen (ik ben polcor en prefereer volkeren :ego: ) maar om strijdige levenswijzes; oeroud conflict nomaden <> sedentairen + overbevolking en evt. klimaatverandering (?)


Zou iemand me evt. een boek kunnen aanraden over Dar Fur en/of de geschiedenis van Sudan? Opdat ik me een beetje in kan lezen.

Ik ben onderhand van de lamlendige internetgeneratie en denk dat dit wel voldoende achtergrond is:

Tot voor de 20e eeuw was Darfoer een centrum van de slavenhandel. Op dit moment kenmerkt de regio zich door agrarische activiteiten. Darfoer is een regio die door meerdere volken bewoond wordt; grofweg kan die gescheiden worden door aan de ene kant nomadische Arabische stammen en aan de andere kant van landbouw levende Afrikaanse stammen. Beide groepen zijn islamitisch. Conflicten over water en grond (beide schaars) zorgden in de laatste tientallen jaren al voor spanningen tussen deze stammen. Periodes van droogte en woestijnvorming sinds de jaren 80 versterkten dit probleem.

Wiki, dus dat.

Je ziet, het is eigenlijk de schuld van de afschaffing van de slavernij :moe:

Slinger
11-11-07, 13:32
Geplaatst door Rabi'ah.
..............heeft iemand die uitzending gezien en zo ja wat vonden jullie ervan?

Ik vind het wel goed dat er nu wat meer aandacht wordt besteed aan Sudan ipv. alleen de conflicten waar Nederland direct dan wel indirect bij betrokken is (Afghanistan, Irak, Palestina).

Aan de andere kant vind ik het wel wrang, want aan Congo wordt nauwelijks enige aandacht besteed terwijl daar in een paar jaar tijd miljoenen mensen vermoord zijn.

Het lijkt mij dat de situatie daar, los van de slachtpartijen natuurlijk, erg gecompliceerd is vanwege dat stammensysteem.

Zou iemand me evt. een boek kunnen aanraden over Dar Fur en/of de geschiedenis van Sudan? Opdat ik me een beetje in kan lezen.

Deborah Scroggins, Emma's War. Het gaat over het Noord-Zuid conflict in de Soedan en beschrijft oa de rol van de UN-hulpverleners en de vluchtelingenkampen. Eén van hen trouwt met een van de voormannen van de zuidelijke rebellen. Met ook een overzicht van de (koloniale) geschiedenis van Soedan en een beschrijving van de wortels van het Noord-Zuid conflict.

super ick
11-11-07, 15:23
Geplaatst door Rabi'ah.
..............heeft iemand die uitzending gezien en zo ja wat vonden jullie ervan?

Ik vind het wel goed dat er nu wat meer aandacht wordt besteed aan Sudan ipv. alleen de conflicten waar Nederland direct dan wel indirect bij betrokken is (Afghanistan, Irak, Palestina).

Aan de andere kant vind ik het wel wrang, want aan Congo wordt nauwelijks enige aandacht besteed terwijl daar in een paar jaar tijd miljoenen mensen vermoord zijn.

Het lijkt mij dat de situatie daar, los van de slachtpartijen natuurlijk, erg gecompliceerd is vanwege dat stammensysteem.

Zou iemand me evt. een boek kunnen aanraden over Dar Fur en/of de geschiedenis van Sudan? Opdat ik me een beetje in kan lezen.

Wordt er vanuit de Arabische wereld ook aandacht aan Darfur besteed?

Don Vito
11-11-07, 15:38
Geplaatst door super ick
Wordt er vanuit de Arabische wereld ook aandacht aan Darfur besteed?

Nope, daar zijn ze ook mensen....net als hier......geven ze alleeen aandacht en wat hen echt wat kan schelen en zij geen vuile handen aan hebben...lijken net westerlingen

Olive Yao
11-11-07, 16:33
Geplaatst door Rabi'ah.
..............heeft iemand die uitzending gezien en zo ja wat vonden jullie ervan?

Ik vind het wel goed dat er nu wat meer aandacht wordt besteed aan Sudan ipv. alleen de conflicten waar Nederland direct dan wel indirect bij betrokken is (Afghanistan, Irak, Palestina).

Aan de andere kant vind ik het wel wrang, want aan Congo wordt nauwelijks enige aandacht besteed terwijl daar in een paar jaar tijd miljoenen mensen vermoord zijn.

Het lijkt mij dat de situatie daar, los van de slachtpartijen natuurlijk, erg gecompliceerd is vanwege dat stammensysteem.

Zou iemand me evt. een boek kunnen aanraden over Dar Fur en/of de geschiedenis van Sudan? Opdat ik me een beetje in kan lezen.
Het argument over Kongo lees je vaak, maar ik vind het niet overtuigend.

zie verder Kongo (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=3279305#post3279305)


Hier heb je een stel links over Darfur waarmee je al een eind komt :

http://www.globalpolicy.org/empire/terrorwar/analysis/2005/0429sudan.htm

http://www.crisisgroup.org/home/index.cfm?id=3060

http://www.hrw.org/doc?t=africa&c=darfur

http://www.sudantribune.com

http://www.enoughproject.org/region/darfur/overview.php

http://www.savedarfur.org

http://www.24hoursfordarfur.org/main.php

BBC: Head to head (http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6058920.stm)


Op de laatste na heb ik deze links van de organisatie Avaaz (http://www.avaaz.org/en/index.php)


Je schrijft trouwens Dar Fur, dat is dus de juiste naam?

mark61
11-11-07, 17:13
Geplaatst door Olive Yao
Je schrijft trouwens Dar Fur, dat is dus de juiste naam?

Ik denk dat het 'het huis van de Fur' betekent, de Fur zijn een volk daar. Maar zeker weten doe ik het niet.

Spoetnik
11-11-07, 17:31
Geplaatst door mark61
Ik denk dat het 'het huis van de Fur' betekent, de Fur zijn een volk daar. Maar zeker weten doe ik het niet.

Land/Huis van de Fur, volgens wiki idd.

Olive Yao
11-11-07, 18:40
Geplaatst door Spoetnik
Land/Huis van de Fur, volgens wiki idd.
Ja ja. Net als Dar es Salaam dus bijvoorbeeld.

mulan
11-11-07, 19:08
Geplaatst door super ick
Wordt er vanuit de Arabische wereld ook aandacht aan Darfur besteed?

AlJazeera bericht iig meer over Afrika dan CNN en alle Nederlandse zenders bij elkaar. Ook over Azie en Zuid-Amerika trouwens.

De nationale zenders uiteraard minder. Marokkaanse nieuws is iig een en al koning.

super ick
11-11-07, 20:42
Geplaatst door mulan
AlJazeera bericht iig meer over Afrika dan CNN en alle Nederlandse zenders bij elkaar. Ook over Azie en Zuid-Amerika trouwens.

De nationale zenders uiteraard minder. Marokkaanse nieuws is iig een en al koning.

Thanks.

super ick
11-11-07, 20:42
Geplaatst door Don Vito
Nope, daar zijn ze ook mensen....net als hier......geven ze alleeen aandacht en wat hen echt wat kan schelen en zij geen vuile handen aan hebben...lijken net westerlingen

Ik stel slechts een vraag mislukte maffioso.

mark61
11-11-07, 20:43
Mja, dan zou je ash-SHarq al-awsat of al-Watan of zoiets moeten raadplegen, de meer serieuze internationale kranten.

Coolassprov MC
11-11-07, 20:47
Geplaatst door Olive Yao
Het argument over Congo lees je vaak, maar ik vind het niet overtuigend.

Heel overtuigend argument :duim:

Darfur wordt door mannetjes als jij aangehaald om arabieren en moslims de schuld van te geven.

mark61
11-11-07, 21:03
Geplaatst door mulan
AlJazeera bericht iig meer over Afrika dan CNN en alle Nederlandse zenders bij elkaar. Ook over Azie en Zuid-Amerika trouwens.

Viel me wel op vandaag dat het meeste nieuws op al Jazeera van Europese persbureaus komt. Is het geld voor eigen reporters op ofzo?

Julien
11-11-07, 21:14
Geplaatst door Coolassprov MC
Darfur wordt door mannetjes als jij aangehaald om arabieren en moslims de schuld van te geven.

Ach gut.. :rolleyes:

Al Sawt
11-11-07, 21:15
Geplaatst door Olive Yao
Het argument over Congo lees je vaak, maar ik vind het niet overtuigend. Je moet niet afgaan op wat je in oppervlakkige media leest.

Dan daag ik jou uit, om jouw argument te onderbouwen.

En niet doormiddel van links!

Al Sawt
11-11-07, 21:19
Geplaatst door Rabi'ah.


Aan de andere kant vind ik het wel wrang, want aan Congo wordt nauwelijks enige aandacht besteed terwijl daar in een paar jaar tijd miljoenen mensen vermoord zijn.

Het is heel simpel.

In Congo zitten geen Chinezen die aan olie-exploitatie doen en Congo behoort niet tot de Arabische wereld. Daarom heeft het voor het Westen nauwelijks waarde in geopolitieke zin.

Als het Westen echt begaan was met Darfur, dan was Congo ook een speerpunt.

mark61
11-11-07, 21:21
Geplaatst door Al Sawt
Dan daag ik jou uit, om jouw argument te onderbouwen.

En niet doormiddel van links!

Over Sudan wordt wel een hoop gebabbeld, maar niets gedaan. Verschil is natuurlijk ook dat de Congolese regering niet tegen VN-troepen is.

Het ging eigenlijk om de aandacht in de media, geloof ik. Behalve dat negers / Afrikanen minder interessant zijn dan Arabieren ligt het gezien de gebeurtenissen van de laatste jaren wel voor de hand dat de media meer aandacht aan Darfoer besteden. Of dat netjes is is wat anders :cheefbek:

Aantallen doden schijnen niet direct een criterium te zijn.

Al Sawt
11-11-07, 21:38
Geplaatst door mark61
Over Sudan wordt wel een hoop gebabbeld, maar niets gedaan. Verschil is natuurlijk ook dat de Congolese regering niet tegen VN-troepen is.

Het ging eigenlijk om de aandacht in de media, geloof ik. Behalve dat negers / Afrikanen minder interessant zijn dan Arabieren ligt het gezien de gebeurtenissen van de laatste jaren wel voor de hand dat de media meer aandacht aan Darfoer besteden. Of dat netjes is is wat anders :cheefbek:

Aantallen doden schijnen niet direct een criterium te zijn. Mark,

Het is stuk complexer dan het is. VS heeft zich in het begin van Bush regering, ingezet voor vredesoverleg tussen Noord en Zuid Soedan.

Reden: Om olie te exploiteren. Helaas voor VS kozen de Soedanezen voor China en niet voor VS, om oliecontracten te gunnen.

Dit gaf meteen een verandering in de Amerikaanse politiek jegens Soedan. De Amerikanen begonnen vervolgens over Darfur en zogenaamde genocide.

Puur om de Chinese olie exploitatie te dwarsbomen.

Door al die media aandacht lijkt het alsof Darfur het grootste humane catastrofe op dit moment is.

Vooral voor bepaalde simpele zielen op dit forum.

Maar de waarheid is helaas nog erger. In buurland Congo zijn er miljoenen doden gevallen in paar jaar en daar kunnen de Janjaweed echt niet aan tippen.

Wat betreft VN troepen. In Soedan is een Afrikaanse vredesmacht aanwezig.

Uiteraard zal het niet veel voorstellen. Maar je hebt echt waarnemers en neutrale toeschouwers binnen jouw grenzen.

mark61
11-11-07, 21:43
Geplaatst door Al Sawt
De Amerikanen begonnen vervolgens over Darfur en zogenaamde genocide.

Na, er gebeurde toen toevallig wel net wat. En de Amerikanen doen voorlopig niks meer dan wat babbelen. Lijkt niet op de benadering van bijv. Iran. Laat staan die van Irak, Afghanistan. Dus het stelt allemaal niet zoveel voor.


Maar de waarheid is helaas nog erger. In buurland Congo zijn er miljoenen doden gevallen in paar jaar en daar kunnen de Janjaweed echt niet aan tippen.

Yep, maar het is zo vaag als de hel wie wat doet, en het zijn alleen maar Afrikanen. So who cares.


Wat betreft VN troepen. In Soedan is een Afrikaanse vredesmacht aanwezig.

Uiteraard zal het niet veel voorstellen. Maar je hebt echt waarnemers en neutrale toeschouwers binnen jouw grenzen.

Nou waarnemen. Ik hoor dat ze hun kampen niet uitdurven; laatstelijk zijn ze overvallen door een stelletje rebellen en de helft is ontvoerd ofzo :hihi:

Olive Yao
11-11-07, 23:19
Geplaatst door Al Sawt
Als het Westen echt begaan was met Darfur, dan was Congo ook een speerpunt.
(…)
Dan daag ik jou uit, om jouw argument te onderbouwen.

En niet doormiddel van links!
Ja, wél via die link, want in die post heb ik dat afdoende gemotiveerd.

Kongo (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=3279305#post3279305)


Het is heel simpel.

In Congo zitten geen Chinezen die aan olie-exploitatie doen en Congo behoort niet tot de Arabische wereld. Daarom heeft het voor het Westen nauwelijks waarde in geopolitieke zin.
Er is geen empirisch bewijs voor olie in Darfur. Bron:

BBC: Head to head (http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6058920.stm)

Olie is slechts een smoesje van arabieren/moslims om de aandacht af te leiden, waarmee ze niets bereiken.

Deze arabieren/moslims redeneren zo:

premisse: Mensen in het westen schenken de laatste paar jaar aandacht aan een democide die al jaren langer gaande is. Ze willen daar iets aan doen en pleiten voor een UN-troepenmacht.

premisse: westerse massa-media schenken de laatste paar jaar meer aandacht aan Darfur dan aan Kongo.

premisse: Er is olie in zuid Soedan (niet in Darfur).

conclusie: Het is slecht van “het westen” om aandacht te schenken aan Darfur, en dit maakt de democide door arabieren/moslims in Darfur minder slecht.

Arabieren/moslims zijn zeer bevoorrecht dat hun democides goede daden zijn en dat niemand daar iets van mag zeggen! In Irak en Afghanistan zie je soortgelijke verschijnselen.

Eigenlijk zouden deze arabieren/moslims een VN-troepenmacht in Dar Fur moeten toejuichen, want dan kunnen zij de janjaweedmilities "moedige verzetstrijders tegen de bezetting" gaan noemen.

Coolassprov MC
12-11-07, 07:09
Geplaatst door Olive Yao
...een smoesje van arabieren/moslims...

Deze arabieren/moslims...

...de democide door arabieren/moslims...

Arabieren/moslims...

...deze arabieren/moslims...

C no more...

M@riska
12-11-07, 11:25
'Beeld drama Darfur overdreven'


ROTTERDAM - In het Sudanese Darfur is geen sprake van genocide en onder de slachtoffers die nu vallen, zijn nauwelijks burgers. Dat stelt Rony Brauman van Artsen zonder Grenzen maandag in een interview met het AD.

Actie Darfur

De voormalig directeur van de organisatie heeft kritiek op de Nederlandse tv-actie voor Darfur van afgelopen vrijdag. Volgens hem werd daarin ten onrechte een vergelijking met de Tweede Wereldoorlog getrokken.

Werkloos

Volgens Brauman wordt er wereldwijd ten onrechte een beeld geschetst dat iedereen werkloos toekijkt terwijl zich in Darfur een drama afspeelt.

"De hulpactie die daar plaatsheeft, is een van de grootste humanitaire acties die ooit is opgezet. In Darfur lopen zo'n 13.000 hulpverleners rond, in het grensgebied met Tsjaad nog een 2000. En die doen efficiënt hun werk."

Holocaust

Volgens Brauman wordt er internationaal ten onrechte vaak een vergelijking met de Holocaust in de Tweede Wereldoorlog gemaakt. Volgens hem wordt dat gedaan om de druk op te voeren om militairen te sturen om in te grijpen.

"De druk wordt steeds verder opgevoerd zodat iedereen gaat geloven dat we wel militairen moeten sturen om tienduizenden onschuldigen te redden van de dood. Maar zo is de situatie gewoon niet."

Kamp Westerbork

Dat er tijdens de Nederlandse televisieavond voor Darfur werd overgeschakeld naar Kamp Westerbork noemt Brauman "absurd". "Er zijn in Darfur toch ook nooit concentratiekampen geweest? Het is gewoon propaganda. Alsof de werkelijkheid nog niet erg genoeg is."

Genocide

Journalist Aart Zeeman, animator achter de televisie-uitzending, vindt de kritiek niet terecht. "De Kristallnachtherdenking was in Westerbork en de organisatie wilde bij die herdenking stilstaan bij Darfur. Of je het nu wel of niet genocide noemt, er zijn 200.000 mensen omgekomen."

(c) ANP