PDA

Bekijk Volledige Versie : Aantal slachtoffers zionistische landmijnen in Libanon vertienvoudigd



Qaiys
12-11-07, 15:10
Aantal slachtoffers Libanon vertienvoudigd

Weer veel slachtoffers landmijnen

Vorig jaar zijn ruim 5700 mensen omgekomen door landmijnen.

Kinderen
De meeste slachtoffers zijn burgers, onder wie veel kinderen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Internationale Campagne voor het Verbod op Landmijnen (ICBL). Volgens de ICBL kan het werkelijke aantal slachtoffers hoger zijn omdat lang niet alle doden in de statistieken zijn opgenomen.

Libanon
In Libanon, Somalië, Birma en Pakistan is het aantal slachtoffers gestegen. In Libanon is het aantal slachtoffers vertienvoudigd. Israël zette tijdens de Libanon-oorlog veel landmijnen in. Volgens de ICBL staan nu 473.000 mensen geregistreerd die door landmijnen gehandicapt zijn geraakt.

324 miljoen
Vorig jaar is wereldwijd 324 miljoen euro besteed aan het opruimen van mijnenvelden of het vernietigen van landmijnen in opslag. Verspreid over de wereld bestaat er in totaal nog meer dan 200.000 vierkante kilometer aan landmijnenvelden, een oppervlakte ter grootte van Wit-Rusland of Senegal.

© RTLNieuws.nl


laatste wijziging: 12 november 2007 06:48


http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/articleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2007/11_november/12/buitenland/1112_0550_Doden_door_landmijnen.xml

Slinger
12-11-07, 15:22
Geplaatst door Qaiys
Aantal slachtoffers Libanon vertienvoudigd

Weer veel slachtoffers landmijnen

Vorig jaar zijn ruim 5700 mensen omgekomen door landmijnen.

Kinderen
De meeste slachtoffers zijn burgers, onder wie veel kinderen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Internationale Campagne voor het Verbod op Landmijnen (ICBL). Volgens de ICBL kan het werkelijke aantal slachtoffers hoger zijn omdat lang niet alle doden in de statistieken zijn opgenomen.

Libanon
In Libanon, Somalië, Birma en Pakistan is het aantal slachtoffers gestegen. In Libanon is het aantal slachtoffers vertienvoudigd. Israël zette tijdens de Libanon-oorlog veel landmijnen in. Volgens de ICBL staan nu 473.000 mensen geregistreerd die door landmijnen gehandicapt zijn geraakt.

324 miljoen
Vorig jaar is wereldwijd 324 miljoen euro besteed aan het opruimen van mijnenvelden of het vernietigen van landmijnen in opslag. Verspreid over de wereld bestaat er in totaal nog meer dan 200.000 vierkante kilometer aan landmijnenvelden, een oppervlakte ter grootte van Wit-Rusland of Senegal.

© RTLNieuws.nl


laatste wijziging: 12 november 2007 06:48


http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/articleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2007/11_november/12/buitenland/1112_0550_Doden_door_landmijnen.xml

Nou ben ik toch wel nieuwgierig hoeveel slachtoffers van landmijnen er in Libanon waren. Dat staat niet in het artikeltje!

knuppeltje
12-11-07, 15:26
Geplaatst door Slinger
Nou ben ik toch wel nieuwgierig hoeveel slachtoffers van landmijnen er in Libanon waren. Dat staat niet in het artikeltje!

Zal wel, maar dat het aantal slachtoffers van deze oorlogsmisdaad alsmaar toeneemt is wel duidelijk.

Slinger
12-11-07, 15:31
Geplaatst door knuppeltje
Zal wel, maar dat het aantal slachtoffers van deze oorlogsmisdaad alsmaar toeneemt is wel duidelijk.

Er staat dat het er 10 x zo veel zijn maar het is duielijk dat het getal van 5700 gaat over de hele wereld. Uit andere bron haal ik 5751, voor de hele wereld. Het getal van Libanon kan ik niet vinden. Dat kunnen er bijvoorbeeld 10 zijn (hetgeen overigens ook nog verschrikkelijk is voor degenen die getroffen worden).

Shemharosh
12-11-07, 15:33
Geplaatst door Qaiys
Aantal slachtoffers Libanon vertienvoudigd

Weer veel slachtoffers landmijnen

Vorig jaar zijn ruim 5700 mensen omgekomen door landmijnen.

Kinderen
De meeste slachtoffers zijn burgers, onder wie veel kinderen. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Internationale Campagne voor het Verbod op Landmijnen (ICBL). Volgens de ICBL kan het werkelijke aantal slachtoffers hoger zijn omdat lang niet alle doden in de statistieken zijn opgenomen.

Libanon
In Libanon, Somalië, Birma en Pakistan is het aantal slachtoffers gestegen. In Libanon is het aantal slachtoffers vertienvoudigd. Israël zette tijdens de Libanon-oorlog veel landmijnen in. Volgens de ICBL staan nu 473.000 mensen geregistreerd die door landmijnen gehandicapt zijn geraakt.

324 miljoen
Vorig jaar is wereldwijd 324 miljoen euro besteed aan het opruimen van mijnenvelden of het vernietigen van landmijnen in opslag. Verspreid over de wereld bestaat er in totaal nog meer dan 200.000 vierkante kilometer aan landmijnenvelden, een oppervlakte ter grootte van Wit-Rusland of Senegal.

© RTLNieuws.nl


laatste wijziging: 12 november 2007 06:48


http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/articleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2007/11_november/12/buitenland/1112_0550_Doden_door_landmijnen.xml

Hizboallah had toch de oorlog gewonnen!!!

H.P.Pas
12-11-07, 15:35
Geplaatst door Slinger
Nou ben ik toch wel nieuwgierig hoeveel slachtoffers van landmijnen er in Libanon waren. Dat staat niet in het artikeltje!

31 doden
176 gewonden

LM-Report 2007. (http://www.icbl.org/lm/2007/lebanon.html)

Slinger
12-11-07, 15:42
Geplaatst door H.P.Pas
31 doden
176 gewonden

LM-Report 2007. (http://www.icbl.org/lm/2007/lebanon.html)

31 (inclusief 8 militairen) is ook nog te veel. Maar in bovengenoemd stukje staat dus ook deze passage:


The UN Mine Action Coordination Center South Lebanon accused Israel of laying antipersonnel mines during the July-August 2006 conflict in Lebanon. Israel denied the charge. A local Hezbollah commander allegedly ordered the use of antipersonnel mines in ambushes on at least two occasions. Fatah al-Islam reportedly used booby-traps during fighting in the Palestinian Nahr al-Bared refugee camp in 2007.

Dat betekent dus dat het niet Israël is dat deze mijnen heeft gelegd maar een plaatselijke Hezbollah-leider en de terreurgroep Fatah al-Islam. Onontkoombare conclusie uit dit rapport: Israël is dus onschuldig!!!!

H.P.Pas
12-11-07, 15:49
Geplaatst door Slinger
31 (inclusief 8 militairen) is ook nog te veel. Maar in bovengenoemd stukje staat dus ook deze passage:



Dat betekent dus dat het niet Israël is dat deze mijnen heeft gelegd maar een plaatselijke Hezbollah-leider en de terreurgroep Fatah al-Islam. Onontkoombare conclusie uit dit rapport: Israël is dus onschuldig!!!!

Even verder lezen. Mijnen zijn niet het grootste probleem:


Lebanon is contaminated with antipersonnel and antivehicle mines, and explosive remnants of war (ERW) including cluster submunitions, booby-traps and other unexploded ordnance (UXO).
()
The war between Israel and Hezbollah from 12 July to 14 August 2006 resulted in significant new contamination. Since the cease-fire, it has been estimated that approximately four million cluster submunitions were fired on Lebanon, of which up to one million did not detonate; Israel has admitted to firing only 1.2 million submunitions.[31] However, after 12 months of clearance activities, this estimate was adjusted to about 500,000 unexploded submunitions.[32] Despite numerous calls by UN senior officials, including the Secretary-General, for information regarding the firing data, as of mid-August 2007 Israel had not provided detailed strike information on the type, quantity and location of cluster bombs dropped.[33] As of 31 May 2007 904 cluster bomb strike locations had been recorded, initially contaminating 36.6 square kilometers. By that date, according to the UN Secretary-General, clearance operations had already removed 28 percent of the surface and 15 percent of the sub-surface contamination, destroying 117,872 submunitions.[34] Between April and July 2007 an additional 59 cluster strike locations were identified by MACC SL, which increased the estimate of the initially contaminated area to 37.1 square kilometers.[35] The initial estimate of some 32 million square meters of contaminated land when operational planning began after the war had risen to 34 million square meters by February 2007 and 37.5 million square meters as of 31 July 2007.[36]

Slinger
12-11-07, 15:52
Geplaatst door H.P.Pas
Even verder lezen. Mijnen zijn niet het grootste probleem:

Lebanon is contaminated with antipersonnel and antivehicle mines, and explosive remnants of war (ERW) including cluster submunitions, booby-traps and other unexploded ordnance (UXO).
()

Ja, dat snap ik wel, dit gaat dus ook over explosieve overblijfselen van de oorlog. Maar dat zijn dus geen landmijnen.

H.P.Pas
12-11-07, 15:57
Geplaatst door Slinger
Ja, dat snap ik wel, dit gaat dus ook over explosieve overblijfselen van de oorlog. Maar dat zijn dus geen landmijnen.


Despite numerous calls by UN senior officials, including the Secretary-General, for information regarding the firing data, as of mid-August 2007 Israel had not provided detailed strike information on the type, quantity and location of cluster bombs dropped.

Waar is dit goed voor ?

Slinger
12-11-07, 16:02
Geplaatst door H.P.Pas
Waar is dit goed voor ?

Die vraag zouden we kunnen bespreken in een breder topic over de Libanonoorlog, maar nu gaat het even over landmijnen.

H.P.Pas
12-11-07, 16:36
Geplaatst door Slinger
Die vraag zouden we kunnen bespreken in een breder topic over de Libanonoorlog, maar nu gaat het even over landmijnen.

Dat onderscheid is kunstmatig; het rapport gaat over beide, de problemen bij het opruimen zijn ook dezelfde.
Van de 207 slachtoffers (doden + gewonden) zijn er 11 door mijnen gevallen en 182 door niet geëxplodeerde clusterbommen.

Overigens is de vraag niet zo moeilijk te beantwoorden:
De verantwoordelijke Isarëlische autoriteiten tikken ongeveer op hetzelfde mentale niveau als die Kassem-idioten in Gaza.
Jammer maar het is niet anders.





Mine/ERW casualties in 2006
Total: 207 (2005: 22)

Mines: 11 (2005: 3)

Cluster submunitions: 182 (2005: 6)

Other ERW: 4 (2005: 3)

IEDs: 10 (2005: 0)

Unknown devices: 0 (2005: 10)

Slinger
12-11-07, 17:29
Geplaatst door H.P.Pas
Dat onderscheid is kunstmatig; het rapport gaat over beide, de problemen bij het opruimen zijn ook dezelfde.
Van de 207 slachtoffers (doden + gewonden) zijn er 11 door mijnen gevallen en 182 door niet geëxplodeerde clusterbommen.

Overigens is de vraag niet zo moeilijk te beantwoorden:
De verantwoordelijke Isarëlische autoriteiten tikken ongeveer op hetzelfde mentale niveau als die Kassem-idioten in Gaza.
Jammer maar het is niet anders.

Kunstmatig onderscheid? Met permissie, aar ben ik het helemaal mee oneens! Het onderscheid is helemaal niet kunstmatig. Opzettelijk geplaatste landmijnen en overgebleven explosief materiaal uit de oorlog zijn twee echt verschillende zaken. Bovendien gaat de topictitel hierboven wel degelijk expliciet over landmijnen en ook het openingsartikeltje. Het blijkt nu dus dat Israël helemaal geen landmijnen heeft geplaatst maar dat andere groepen dat hebben gedaan. Als het al geen bewuste leugen was, dan was het toch op zijn minst een verdraaiing van de waarheid. Oorlogspropaganda. Het gezegde: bij een oorlog is één van de eerste slachtoffers de waarheid, is ook hier weer van toepassing.

mark61
12-11-07, 17:36
Geplaatst door Slinger
Kunstmatig onderscheid? Met permissie, aar ben ik het helemaal mee oneens!

Dit is sofisme van het laagste Schaap- en Koelereetsoort. 200 Libanese burgers komen na de oorlog om het leven door achtergelaten explosieven; meneer Slinger wil benadrukken dat het niet om landmijnen gaat :student:

Die mensen zijn nog steeds dood.


Opzettelijk geplaatste landmijnen en overgebleven explosief materiaal uit de oorlog zijn twee echt verschillende zaken.

Clustermunitie is een smerig wapen, speciaal bedoeld om de burgerbevolking te treffen en het gebied onleefbaar te maken. De Israeli's hebben er miljoenen van afgeworpen. Het gaat hier om bommen waaruit kleine bommetjes komen die NIET dienen te ontploffen bij de landing, maar pas later, als iemand erop stapt of ze opraapt. Ga je even informeren.

Veel succes met je Schaaptrucjes.

Slinger
12-11-07, 17:59
Geplaatst door mark61
Dit is sofisme van het laagste Schaap- en Koelereetsoort. 200 Libanese burgers komen na de oorlog om het leven door achtergelaten explosieven; meneer Slinger wil benadrukken dat het niet om landmijnen gaat :student:

Die mensen zijn nog steeds dood.



Clustermunitie is een smerig wapen, speciaal bedoeld om de burgerbevolking te treffen en het gebied onleefbaar te maken. De Israeli's hebben er miljoenen van afgeworpen. Het gaat hier om bommen waaruit kleine bommetjes komen die NIET dienen te ontploffen bij de landing, maar pas later, als iemand erop stapt of ze opraapt. Ga je even informeren.

Veel succes met je Schaaptrucjes.

Hoe zo Schaaptrucjes. :zweep: Ik lieg niet en ik ben niet hypocriet. Van tendensieuze topictitels hou ik ook niet. In dit geval moet iedereen zelf maar zien of hij qua morele beoordling onderscheid wil maken tussen opzettelijk geplaatste landmijnen en achtergelaten munitie. Wat mij betreft is dat onderscheid er wel en verder zoekt iedereen het maar uit.

H.P.Pas
12-11-07, 18:00
Geplaatst door Slinger
Kunstmatig onderscheid? Met permissie, aar ben ik het helemaal mee oneens! Het onderscheid is helemaal niet kunstmatig. Opzettelijk geplaatste landmijnen en overgebleven explosief materiaal uit de oorlog zijn twee echt verschillende zaken.

-De uitwerking is precies dezelfde.
-Het gaat om minstens 500.000 niet ontplofte 'bomblets'; het is uitgesloten, dat niet al voor het afvuren in grote lijnen bekend was hoeveel er zouden blijven liggen. Dat is kennelijk op de koop toegenomen. Dat is een militaire beslissing, waar discussie over mogelijk (en nodig) is.
-Israel weigert categorisch informatie aan de opruimers te geven.
Hier valt niets te discussieren, dat is plompe sabotage die doden, invaliden en heel veel NGO-geld kost en niets oplevert. Kassemidiotenmentaliteit.



Geplaatst door Slinger

Bovendien gaat de topictitel hierboven wel degelijk expliciet over landmijnen en ook het openingsartikeltje.
.


Eens, titel van topic en artikel dekken de lading niet.
Dat het artikel van 40 landen alleen Libanon expliciet noemt is ook vreemd; uit (bv) Afghanistan is groter (en beter) nieuws te melden

mark61
12-11-07, 21:11
Geplaatst door mark61
De Israeli's hebben er miljoenen van afgeworpen. Het gaat hier om bommen waaruit kleine bommetjes komen die NIET dienen te ontploffen bij de landing, maar pas later, als iemand erop stapt of ze opraapt. Ga je even informeren.

Hier zat ik te liegen:

'Mijnenruimers schatten de faalratio tussen de dertig en veertig procent.'

Dus de bedoeling dat ze niet ontploffen is het niet. Was even in de war met de Russische kinderkadootjes in Afghanistan.

Excuus.

mark61
12-11-07, 21:13
Geplaatst door Slinger
achtergelaten munitie.

Je liegt. Het is niet 'achtergelaten', maar afgeworpen. En wel 90% in de laatste 3 dagen van de oorlog, toen Israel al op de aftocht was.

knuppeltje
12-11-07, 21:27
Geplaatst door Slinger
Hoe zo Schaaptrucjes. :zweep: Ik lieg niet en ik ben niet hypocriet. Van tendensieuze topictitels hou ik ook niet. In dit geval moet iedereen zelf maar zien of hij qua morele beoordling onderscheid wil maken tussen opzettelijk geplaatste landmijnen en achtergelaten munitie. Wat mij betreft is dat onderscheid er wel en verder zoekt iedereen het maar uit.

Dit was een van de smerigste oorlogsmisdaden die ze nog gauw even begingen.
Munuttie gebruik je in een gevechtshandeling, Klusterbommen is voor mij iets anders, ze hebben ze daarvoor niet gebruikt ook, het was louter en alleen bedoeld om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken, niets meer en niets minder.