PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Verdoofde patiënten illegaal betast door gynaecologen



Coolassprov MC
13-11-07, 07:59
http://www.co-motions.nl/forum/showthread.php?postid=5717

Ik las dit bericht op nu.nl

----------

'Verdoofde patiënten illegaal betast'

Uitgegeven: 27 januari 2006 07:14

AMSTERDAM - Vrouwen die een gynaecologische operatie ondergaan, worden zonder dat ze het weten betast. Zij zijn daarbij een 'levende oefenpop' voor artsen in opleiding. Deze co-assistenten worden door hun opleiders, gynaecologen, aangespoord om de bewusteloze patiënt vaginaal te onderzoeken. Dat schrijft Algemeen Dagblad vrijdag.

Artsen in opleiding moeten tijdens hun ziekenhuisstage ervaring opdoen met het onderzoeken van patiënten. Voordat een patiënt door een co-assistent betast wordt, is de toestemming van de patiënt nodig. Tegenover de ochtendkrant verklaren diverse geneeskundestudenten dat zij de artsen nooit om toestemming hebben horen vragen aan de patiënt. Ook zou in de medische dossiers van patiënten niets terug te lezen zijn over gegeven toestemming.


Het zou niet gaan om incidenten, zegt de krant. Dat wordt opgemaakt uit de eerste conclusies van een nog lopend landelijk onderzoek van het VU Medisch Centrum in Amsterdam. Daarin geven artsen aan dat zij onderzoek doen bij verdoofde patiënten, zonder dat deze daar toestemming voor heeft gegeven.

De beroepsvereniging voor gynaecologen, de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG), is geschokt door de bevindingen. In het dagblad laat de vice-voorzitter Ellen Everhardt van de NVOG weten dat deze uitkomsten 'zeer ernstig en absoluut niet van deze tijd zijn'. De vereniging kondigt maatregelen aan om een einde te maken aan de praktijken.

-------

Ik heb zelf de ervaring gehad dat op de OK de opleider gyn ons (3 coassistenten) de opdracht gaf om de vrouw tijdens de OK vaginaal te toucheren. Een vrouw onder narcose is totaal verslapt en kan zo makkelijk getoucheerd worden; volgens de opleider dus. (hij had al eerder klassikaal aan de hele coschap groep van 12 laten weten dat dit de beste methode van onderzoeken was). Echter tijdens deze OK heb ik geweigerd. Ik gaf hem de keuze: of ik toucheer deze vrouw niet, of wij gaan met de opleider en de 3 co-assistenten (die de vrouw nog nooit had gezien) na de operatie naar de vrouw toe en lichten haar in, dat de opleider ons zonder haar toestemming heeft laten toucheren (omdat een verslapte vagina makkelijker te toucheren is). De opleider keek verbaast en we hoefden niet meer te toucheren.
Deze praktijken zijn dus gewoon aan de orde van de dag. En gebeuren in een heleboel opleidings-klinieken in NL.

rami_elharrak
13-11-07, 12:59
:denk:
Toucheren; om te examineren of Toucheren om te toucheren?
Als je niet eens een kliniek meer kan vertrouwen dan moeten we beter naar de Marabouts en Jomanda s broertjes en zusjes!!! Toch?
Of toucheren ze ook? :tover: