PDA

Bekijk Volledige Versie : Minister Vogelaar bezorgd over integratie



Maurice
13-11-07, 20:17
Minister Vogelaar bezorgd over integratie



Gepost door Rob (R@b) - Bron: NOS / RTL Nieuws
Gepubliceerd: Tuesday 13 November 2007 @ 18:33.

Minister Ella Vogelaar heeft vanmiddag in Den Haag haar Integratienota gepresenteerd. Bij die gelegenheid zei de PvdA-bewindsvrouw dat ze zich zorgen maakt over ''het groeiende gevoel van onbehagen'' tussen de diverse bevolkingsgroepen in Nederland. Volgens Vogelaar halen steeds meer allochtonen een diploma en gaan er ook steeds meer de arbeidsmarkt op, maar zijn die positieve ontwikkelingen niet terug te zien in het alledaagse contact tussen de bevolkingsgroepen.

De minister stelt dat veel allochtonen het gevoel hebben dat ze worden gediscrimineerd. Ook staan volgens Volgelaar de meeste autochtonen negatief tegenover kenmerkende aspecten van de islam. Ze vindt dat meer burgers, zowel allochtonen als autochtonen, zich moeten inspannen voor de samenleving.



Verdonk

Bij de presentatie sprak de PvdA-minister ook harde woorden richting de Kamerleden Geert Wilders (PVV), Rita Verdonk (TON) en Henk Kamp (VVD). Deze drie scherpen de tegenstellingen tussen bevolkingsgroepen alleen maar aan met ''hun wedstrijdje wie de hardste maatregelen neemt op het terrein van integratie en immigratie.'' Naar de mening van de minister handelen politici die zich van die ''harde taal'' bedienen, niet in het belang van hun eigen achterban, ''die niet gebaat is bij een groeiende onveiligheid.''

Vogelaar beschuldigt haar voorganger Verdonk ervan ''een op onderdelen onuitvoerbare wet op de inburgering'' te hebben achtergelaten. De maatregelen die Kamp namens de VVD presenteert, onder meer rond het gebruik van gezichtsbedekking, lijken een poging tot aansluiting bij Verdonk en Wilders, vindt Vogelaar.

Rita Verdonk reageerde vanmiddag vol onbegrip op Volgelaars kritiek: ''Ik heb in mijn leven aardig wat domme uitlatingen gehoord, maar dit slaat alles. Ik scheer met mijn kritiek op de islam niet alle allochtonen in Nederland over één kam. Er zijn ook een heleboel moslims met wie het wel goed gaat. Ook jaag ik Marokkaanse probleemjongeren niet tegen me in het harnas. Ik ben niet verantwoordelijk voor het handelen van deze jongeren.''


http://frontpage.fok.nl/nieuws/84200